Olenko Ateisti,Panteisti vai Agnostikko?

Minulta on nyt pallo hukassa,mutta kerron ainakin sen ihan omalla nimimerkilläni.Oletan,että täällä ateismipalstalla käy paljonkin samankaltaisia hölmöjä,kuin itse olen.Kävin marjastamassa.Ympärillä metsän hiljaisuus.Minä tunsin siellä voimakkaana "Jumalan" läsnäolon.Tunsin sanoin kuvaamatonta rauhaa.Tunsin olevani osa luontoa.Mielenrauha oli täydellinen.Jos menen kirkkoon,olen useimmiten levoton,katson usein kelloa ja ajattelen:"Lopettaisivat jo"Kerran kun päästelin ulkoa uskontunnustusta kuuluvalla äänellä,jätin pari lausetta väliin,koska sain yhtäkkiä heureka-väläyksen."Enhän minä jamalautsikka tuollaista voi sanoa!"Liikkuessani luonnossa Jumaluuden olemassaolo on minulle itsestäänselvyys,enkä edes pohdi sitä.Vai katsonko evoluution kehittämillä silmillä sattuman oikusta syntynyttä kukkaa,joka näyttää kauniilta ja tuoksuu hyvältä?Sattumaako minun olemassaoloni on?Onko sekin vain aleatorinen sattumus,että kala maistuu hyvältä?Ja että ihminen osaa älynsä avulla sen pyydystää ja valmistaa siitä ruokaa?

15

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++++++++++++

Lyhyt vastauss: Olet panteisti.

Pitkä vastaus: Uskot jumalan olemassaoloon = Et ole ateisti.

Jumalan olemassaolo on itsestään selvyys, eli tiedät, että jumala on olemassa (oikeasti kukaan ei tiedä onko jumala tai jumalia olemassa) = Et ole agnostikko.

Jumala vaikutta olevan sinulle kaikki mikä on olemassa = Olet panteisti.

• Kiitoksia!Niin olen itsekin ajatellut.Olen kyllä aivan varma,että myös ateisti tuntee syvää mielenrauhaa kauniina kesäiltana mökkirannassa:)Luonnon olemassaoloa ei voi kieltää:)

• "Minä tunsin siellä voimakkaana "Jumalan" läsnäolon.Tunsin sanoin kuvaamatonta rauhaa.Tunsin olevani osa luontoa.Mielenrauha oli täydellinen."

Mikä siitä tuntemuksesta tekee Jumalan? Tai varmentaa että tuntemuksessasi on kyse juuri jumalasta. eikä metsässä koetusta hyvästä olosta joka johtuu luonnon rauhasta?

"Enhän minä jamalautsikka tuollaista voi sanoa!"Liikkuessani luonnossa Jumaluuden olemassaolo on minulle itsestäänselvyys,enkä edes pohdi sitä.Vai katsonko evoluution kehittämillä silmillä sattuman oikusta syntynyttä kukkaa, joka näyttää kauniilta ja tuoksuu hyvältä?"

Kukka ja silmät eivät ole sattumaa vaan todistetusti vuosimiljoonien kehitystuloksia. Niiden alkuperäinen synty on kuten on koko elämän synty voi olla sattumaa, mutta niiden kehitys ei.

"Sattumaako minun olemassaoloni on? Onko sekin vain aleatorinen sattumus,että kala maistuu hyvältä?Ja että ihminen osaa älynsä avulla sen pyydystää ja valmistaa siitä ruokaa?"

Ihminen on kaikkiruokainen kuten Simpanssit, siat ja karhut. Jolle myös kala maistuu. Toisekseen ihmisen kyky sopeutua eri ympäristöihin ja käyttämään monipuolista ravintoa on puhdasta luonnon valintaa.
      Se että isäsi ja äitisi ovat tavanneet voi olla sattumaa. Mutta se että synnyt tiettyjen ominaisuuksien kanssa taas ei. Olethan itsekkin evoluution tulosta.

Evoluutio 2: Mekanismit
      http://www.youtube.com/watch?v=bCWMOsjeo_E

• Unodin mainita myös että naisten kehoon on kehittynyt mekanismi joka suojaa mm epämuodostuneilta siittiöiltä.

• "Mikä siitä tuntemuksesta tekee Jumalan?"Se,että tunsin itseni mitättömän pieneksi,enkä silti pelännyt.Pelkään kadulla kulkiessani joskus,vaikka siellä olisi kuinka paljon lajitovereita.Kukka ja silmä ovat siis syntyneet samoihin aikoihin?Aistit ovat kehittyneet havaitsemaan samaan aikaan kuin havaittavakin?Jos asia on niin,ihminen on luonto ja luonto on ihminen.En nyt voi olla viittaamatta sivullani olevaan linkkiin.Sieltä löytyy intiaanipäällikkö Seattlen kirje.Olen varmaankin villi pakana kun kirjeen yksinkertainen ja kaunis ajatusmaailma on minulle kuin uskontunnustus.

• safirella kirjoitti:

"Mikä siitä tuntemuksesta tekee Jumalan?"Se,että tunsin itseni mitättömän pieneksi,enkä silti pelännyt.Pelkään kadulla kulkiessani joskus,vaikka siellä olisi kuinka paljon lajitovereita.Kukka ja silmä ovat siis syntyneet samoihin aikoihin?Aistit ovat kehittyneet havaitsemaan samaan aikaan kuin havaittavakin?Jos asia on niin,ihminen on luonto ja luonto on ihminen.En nyt voi olla viittaamatta sivullani olevaan linkkiin.Sieltä löytyy intiaanipäällikkö Seattlen kirje.Olen varmaankin villi pakana kun kirjeen yksinkertainen ja kaunis ajatusmaailma on minulle kuin uskontunnustus.

"Mikä siitä tuntemuksesta tekee Jumalan?"Se,että tunsin itseni mitättömän pieneksi, silti pelännyt."

- Eli jos jokin ei pelota se jokin on siis Jumala? Vaikka oma huone tai kirkko?

"Kukka ja silmä ovat siis syntyneet samoihin aikoihin? Aistit ovat kehittyneet havaitsemaan samaan aikaan kuin havaittavakin? Jos asia on niin,ihminen on luonto ja luonto on ihminen."

Noh luonnosta ihminen on kehittynytkin ja olemme vain yksi laji muiden joukossa. Evoluutiossa joka pyörii luonnonlakien ympärillä. Emmekä uskonnollisessa järjestelmässä missä luonto juoksee ihmisen ympärillä. Aikaväleistä taas en tiedä tarkasti mikä kehittyi milloinkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Silmän_evoluutio

"En nyt voi olla viittaamatta sivullani olevaan linkkiin.Sieltä löytyy intiaanipäällikkö Seattlen kirje.Olen varmaankin villi pakana kun kirjeen yksinkertainen ja kaunis ajatusmaailma on minulle kuin uskontunnustus."

"He must be a man of little faith, who would fear to subject
        his own religion to the same critical tests to which the historian subjects all
        other religions. We need not surely crave a tender or merciful treatment
        for that faith which we hold to be the only true one." - Max Müller

• readmorethanonebook
        safirella kirjoitti:

"Mikä siitä tuntemuksesta tekee Jumalan?"Se,että tunsin itseni mitättömän pieneksi,enkä silti pelännyt.Pelkään kadulla kulkiessani joskus,vaikka siellä olisi kuinka paljon lajitovereita.Kukka ja silmä ovat siis syntyneet samoihin aikoihin?Aistit ovat kehittyneet havaitsemaan samaan aikaan kuin havaittavakin?Jos asia on niin,ihminen on luonto ja luonto on ihminen.En nyt voi olla viittaamatta sivullani olevaan linkkiin.Sieltä löytyy intiaanipäällikkö Seattlen kirje.Olen varmaankin villi pakana kun kirjeen yksinkertainen ja kaunis ajatusmaailma on minulle kuin uskontunnustus.

"Se,että tunsin itseni mitättömän pieneksi,enkä silti pelännyt."

Minulle tulee samanlinen tunne aina kun pohdin universumia.
        Onko jumala universumi? Universumille kuitenkin on jo määre ja nimi.

• miss ei kirj.

Vuosia sitten Uudessa seelannissa ollessani kiipesimme eräälle vuorelle, näkymät salpasivat hengen ja olo oli euforinen, mutta siltikään ei jumaluus käynyt edes mielessäni. Ihasteltiin ja haukottiin henkeämme siinä aikamme, syötiin eväät hiljaisuudessa ja lompsittiin takaisin laaksoon. Ihan täällä kotosuomessakin luonnossa ollessani rauhoitun ja pääsen paremmin pääni sisään. Minusta sinä olet pantenisti, sinulle jumala on kaikkialla, itse luoto on sinulla jumala. Minulle luonto on luonto, kaunis sellainen jota pitää vaalia.

• Kiitos taas!Minä kun ajattelin,että kun paljastan totuuden itsestäni,ateistit teilaavat ja tuomitsevat minut heti.Ei kenellekään varmaan tarvitse selittää,miksi odotan jatkuvasti "Tuomitsemista" "Opetusta""Oikeaan suuntaan ohjaamista"

• Ehei!Kuvan henkilö on lihava ja tumma,minä normaalivartaloinen ja ristiverinen.Kyllä se minun kuvakin tonne profiiliin vielä tulee.Olen niin uusi täällä vielä.Kattellaan:)

• Siinäpä se .....

Kyllä Jumala puhuu ihmiselle luonnossa. Juuri ne henkilöt jotka eivät oel vielä kohdanneet Jumalaa henkilökohtaisesti ja eivät voi uskoa, kokevat Jumalan kutsun luonnon keskellä. Jumala näkee ihmisen sielun ja hengen tilan ja voi hyvinkin keskittää puheensa tavalla joka etsijälle on paras mahdollinen ymmärtää.
      Itsekukin saa päättää, voiko sattuman tuloksena syntyä tuo mahtava looginen, takoituksen mukainen kauneus, luonnonlait, elämä joka syntyy ja kun eliö kuolee ei ole ihnmiselle enää mitekään palautettavissa.
      Onko tuo kaikki voinut joskus syntyä sattumalta ja itsekseen.

• K.R.S.

''Kyllä Jumala puhuu ihmiselle luonnossa.''
        Ja riippuen siitä missä maapallolla olet sattunut oleilemaan, tämä jumaluus ilmaisee itsensä itseäsi lähimpänä olevan uskonnon mukaisella tavalla.

• safirella ei kirj

No kiva!Onpa tosi asiallista ja kivaa puhetta krisseliltä.Eivät kaikki uskovat ole välttämättä sekopäitä,mutta minulla ei valitettavasti ole juuri muunlaisista kokemusta.

• arjuuna

Olet sekoittanut kirkon rauhan ja luonnonrauhan
      Kirkon rauha on ihmisen luomaa jumalan rauhaa, mutta luonnonrauhan on maailmankaikkeudellista ajatonta rauhaa ja mekin olemme
      Uskoit jumalaan ja koit sen rauhan jumalanluomaksi vaikka se ei ole sitä
      Hyvä,että koit tuon rauhan sillä monet uskovaisen eivät sitä koe

Kun kuljemme luonnossa, niin on ymmärrettävä että kaikki elävä on siellä samaa elämää kuin meidänkin elämä
      Kun näemme luonnossa kukkasen, niin sen kauneus ja tuoksu on sen rakkautta
      jota jakaa kaikille jotka sen ohi kulkevat
      Kun ei ole mitään eikä kukaan silloin on kaikki, eikä tarvita minkäänlaista filosofista jaottelua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4919
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      173
      4861
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      90
      4360
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      117
      2710
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2688
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2227
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2134
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1900
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1811
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1806
    Aihe