Yksityiskohtaista tietoa kaatuneesta omaisesta

Jatkosota-aika

Saako lähiomaiset joltakin taholta tarkat tiedot kaatuneen omaisensa tiedoista?
Tarkoitan kansallisarkiston tietokantaa yksityiskohtaisempaa materiaalia

11

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarppari

Sotaarkiston kantakirjasta tai joukkoosaston sotapäiväkirjasta. Joistain yksiköistä on tarkempia tietoja erillisissä kaatuneiden koosteissa. Voi kokeilla Googlata yksikkötunnuksilla.

• Tietääkseni sota-arkistosta,tutkimusluvan pyytämällä.

• Lähiomainen saa

kantakortin ja lääkärintarkastuskortin itse tutkittavaksi tai jäljennöksen kotiin.

Jos haluaa muita kuin sotilastietoja on kysyttävä koulu-, työ-,ja sotakavereilta, jos vielä löytyy. Neuvoja tutkimukseen saa Suomen Sukututkimusseuralta.

• ilkka11

riippuu joukko osastosta, jos esim ss,tai kauko partio ,tai kapiainen,saksa mielinen kuten itsellä katosi puoli sukua et löydä mistään,lufftwaffeen SS kaukoko partio ,pioneerit, suojeluskunta päällikkö,,onnea etsinnälle

• ilkka11

siityä nähen jos tämä paska suomessa,ei lopu suomalaiset ottavat vallan ja laittavat asiat kuntoon vapiskaa SUOMI TULEE KUNTOON sieg heill

• Kansallisarkistosta

Voit tilata sotilaskantakortin sukulaisestasi. Se on lähes julkista tietoa. Saat kortin kotiisi postiennakolla, se maksaa suunnilleen 30 euroa.
      Tilaukseen voit laittaa pyyntösi syyksi sukututkimuksen.

• onnea tutkimukselle

Voit pyytää myös jäljennöksen a.o. sotilan kortista kaatuneiden kortistossa. Siinä on tiedot mm. talteen otetusta omaisuudesta, minne arkku on lähetetty ja mahdollisesti tarkemmat tiedot kaatumisolosuhteista, todistajien nimet jne. Siinä näkyy myös KEK:n numero, joka on käsitellyt kaatuneen ja lähettänyt sen kotiseurakuntaan.

Mikäli sukulaisesi on kadonnut sodassa, hänen kuolleksijulistamisasiakirjansa tarpeelliset koodit löytvät juuri kaatuneiden (tai kadonneiden kortistosta). Ja asiakirjat puolestaan ovat Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteessä (ent. Sota-arkisto).

Sotavainajien muiston vaalimisyhdistyksestä voi kysyä, onko omaisesta kertynyt esim. aseveljen antamia tietoja ja mahdollisesta peitepiirroksesta, jolla kaatumispaikan voi sijoittaa tarkkaan karttaan.

Ylläoleva koskee jatkosodan vainajia. Lähes kaikki talvisodan vainajat ovat matrikkelissa kirjassa Vapautemme hinta. Sodan 1939-1940 sankarivainajat.

• öhiammuttu

Sotasurmat sivusto, kattaa myös talvi-ja jatkosodan vainajat. Että sieltä

• Ei kata.
        öhiammuttu kirjoitti:

Sotasurmat sivusto, kattaa myös talvi-ja jatkosodan vainajat. Että sieltä

On erikseen 1939-1945 menehtyneiden sivusto. Entisestä sota-arkistosta saa omaisena kantakortin ja lt-kortin jäljennökset, kuten tuolla edellä on esitetty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe