Apua..?

liian_onnellinen

Jokohan olisi aikaa pyytää apua, mistä ja millä perustein?
Olen nuori kolmen lapsen äiti. Vanhin poika on 3-vuotias, keskimmäinen 1,5-vuotias ja nuorin vasta reilun kuukauden. Kaikki lapset todella ihania: rauhallisia, kilttejä ja helppoja. Helppoja siis niin, että syövät ja nukkuvat hyvin (toki öisin väliin heräillään, ruoka ei ihan aina maistu, mutta näistä ei tarvitse stressata ja öisin saa nukkuakin hyviä pätkiä), ovat iloisia, keskimmäinen ymmärtää hyvin puhetta ja kaikki kolme tykkäävät olla lähellä. Vanhin poika on autistinen ja kuuro, joten kuntoutus kovassa vauhdissa. Kaikilla kolmella sama isä, mies jonka kanssa olen todellakin onnellinen, joka auttaa arjen pyörittämisessä ja rakastaa. Pojat ovat hyvin läheisiä sekä mun että isänsä kanssa, viihtyvät molempien seurassa ihan samallailla, joten molemmat meistä saavat myös omaa aikaa. Suhteessamme huomioidaan molemmat toisiamme, ei mitään valittamista. Ainoa asia, jonka kanssa ei ole koskaan mennyt putkeen on raha: mies on kyllä vakitöissä ja itse saan kotiäitinä reilun tonnin kuukausittain, mutta aikoinaan rahankäyttöä opeteltaessa tuli mokailtua ja elämä on tiukkaa vanhoja velkoja pois maksaessa - toiveissa kun kuitenkin olisi joskus oma asunto. Lapsilla tottakai on silti aina mitä tarvitsevat: siistit vaatteet, monipuolisesti terveellistä ruokaa, mahdollisuudet käydä myös maksullisissa huvituksissa ja harrastuksissa, leluja vaikka miten.. Tiukkaa siis on, muttei liian pahasti, omissa menoissa sitten karsitaan, kun tarvitsee.

Viesti jatkuu seuraavassa osassa..!!

2

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian_onnellinen

      (JATKUU)

      Nyt olen taas huomannut ne tutut kurjat oireet olossani.. Olen jatkuvasti hyvin väsynyt, oksettaa, heikottaa ja huimaa. Välillä istun pitkäänkin paikoillani niin, että ymmärrän mitä ympärillä tapahtuu mutten osaa keskittyä esim.kuulemaani tai en ymmärrä mitä teen. Siis jos esimerkiksi lapset kinaa tai jotakuta sattuu, niin havahdun kyllä auttamaan, jos mies pyytää jotain niin tajuan reagoida, mutta jos kaikki on ympärillä ok niin saatan istua vain paikoillani pitkäänkin ja havahtua sitten siihen, että olen taas 'jumittanut'. Pienetkin asiat tuntuvat suurilta. Esimerkiksi pyykkien laskostelu, yhden huoneen imurointi, itselleni juoman kaataminen tai repun kaappiin nosto saattavat tuntua elämää suuremmilta, aivan liian vaativilta. Meinaan nostaa repun, mutta tajuan etten pystykään ja alan itkemään tai petyn itseeni ja menen hetkeksi maate. Kun sitten saan aloitettua tekemisen, niin en meinaa saada itseäni pysähtymään vaan teen taukoamatta kunnes kaikki on valmista ja sitten huomaan, että oloni on voinut olla heikko jo pitkään, en esimerkiksi ole muistanut lainkaan itse syödä tai käydä vessassa, vaikka olen tehnyt tunteja putkeen suoraan heräämisen jälkeen ja imettänyt vauvan. Koen jatkuvasti syyllisyyttä - niinhän kaikki äidit, mutta tää tuntuu menevän yli jo omankin järjen mukaan, sitä tunnetta ei kuitenkaan järjellä hallitse.. Esimerkiksi en ole siivonnut tarpeeksi tai olen tiuskassut miehelle, olen nukkunut liian pitkään tai sitten olo tulee itsekseen vaikken tiedä mistä. Jatkuvasti pitää vain olla loppuunpalanut, väsynyt ja epäonnistunut olo, silloinkin kun lapset on onnellisia ja mies kertoo miten ihana olen, vaikka olen siivonnut kuinka ja voittanut koirien kanssa ties mitä - AINA. Seksiä pelkään kamalasti tuon viimeisen synnytyksen jälkeen. Vain muutama kerta on oltu miehen kanssa, vaikka tavallisesti seksiä on päivittäin tai vähintään jokatoinen päivä (siis molempien tahdosta, molemmat 'kaivataan' sitä ihanaa yhteyttä ja hyvää oloa, läheisyyttä jne.. kuin oltaisiin riippuvaisia toisistamme!) ja siitäkin tunnen syyllisyyttä vaikka mies ymmärtääkin ja syyt pelkooni ovat aidot.. Nyt todella tuntuu, että en yksin pärjää oloni kanssa ja tahtoisin olooni apua. Ovatko nämä normaaleja synnytyksen jälkeisistä hormooneista johtuvia oloja? Voiko osasyyllisenä olla ehkäisykapseli, jonka otin? En tahtoisi sitä poistattaakaan, jos sitten oireet jatkuisivat ilman sitä enkä keksi muuta ehkäisyä (rengas kierukka ei toimi, kolmas lapsi tuli pillereiden läpi, ...) tähän kohtaa, en jaksaisi taas 'säätää' senkin asian kanssa. Onko oloni jotenkin henkistä ja jos on, en ymmärrä miksi.. Kaiken pitäisi nyt olla todellakin hyvin, olen onnellinen ja perheemme todella toimii vaikkei aina pelkkää aurinkoa olekaan.. Syyllisyydentunnoilleni en mitään voi, mutta ymmärrän kyllä niiden olevan aika aiheettomia suurimmaksi osaksi. Tahtoisin löytää itseni, saada taas olla rento ilman näitä oikeasti masentavia oloja! Jännitän mennä psykiatrille tai hakea mtn lääkkeitä (olen myös ollut hyvin ahdistunut ja nähnyt painajaisia, mutta nämä oireet yhdistän itselleni tärkeän lemmikin poisnukkumiseen ja siihen liittyvään traumaan, odotan siis niiden vain katoavan ajan kanssa..?), kun olen nuori ja erityislapsen äiti, joten perheemme on muutenkin jo tarkassa seulassa. En tahdo antaa kuvaa, ettemme pärjää tai etten saa perhettäni hoidettua, kun oikea ongelma on vain olossani - joka ei oikeasti edes vaikuta perheeni oloon vaan pelkästään itseeni. Tosiaan en itsekään tiedä miten pahaksi tämä voi mennä, toivon että olo vain katoaisi, toivon että muilla olisi samoja oloja ja voisin laittaa ne hormoonien piikkiin?

      • rautasydän-70

        sun pitää saada ladata akkuja. se voi äityä todella pahaksi. kyseessä on varmasti burn out.loppuunpalaminen.etenkin kun luen tota,annat itsestäsi vähä liikaakin jo. anna aikaa ittelles.ei ne pyykit kaipaa aina laskosta tai mikään muukaan. nauttisit ajasta kun saat olla pienten lasten kanssa,älä rasita itseäsi joutavalla. ei ne työt lopu.mutta lapset kasvaa aivan liian äkkiä.. oma poikani on nyt 20 ja sain uuden mahdollisuuden vielä olla parempi äiti.. sain tytön -09. rakastan tätä aikaa,ja pelkään kun ensi keväänä pitäs lähtee töihin. nautin joka ainoasta päivästä tän ihanan puuha-pirkon kanssa. koita rauhottua,anna asioiden olla.vie vanhana hautaan muistot hyvistä lapsuusvuosista mielummin kuin viikatuista kalsongeista :) voimia sulle laittasin jos voisin.. kuinkas nyt menee kun on aikaa mennyt muutama viikko?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe