Ikuisuuskysymyksenähän on ollut usein, mikä on paras automerkki. Kaikkia mielipiteitä tulee ja usein yhdessä päässä huudetaan Audia ja toisessa päässä japanilaisia laatuautoiksi.
Laatuhan määritellään siten, kuinka tuote vastaa asiakkaan sille asettamia odotuksia. Ehkä kriteerini ovat erilaiset kuin muilla.
Hintakin on yksi kriteeri. 200e saa katsastettuja autoja, mutta turha toivoa mitään kovin hyvää siihen hintaan. Koska en osta mitään muuta kuin ehkä asunnon joskus velaksi, en pistä autoon yli 5000e säästöistäni, arvohan puolittuu parissa vuodessa. Tuskinpa siihen hintaan upouutta autoa saa, joten pitänee keskittyä tuonne 90-luvun ja vuosituhannen taitteen tienoilla valmistettuihin.
Japanilaiset vaikuttavat tosiaan olevan kestäviä ainakin tekniikaltaan. Tämä on hieno asia, sillä itse en osaa korjata autoja sen kummemmin, aina pitää korjauttaa ja sellaiset voidaan suoraan laskea auton hintaan. Japanilaiset kuitenkin tuntuvat olevan melko pieniä. Olen omistanut Honda Accordin, joka oli monin puolin erinomainen auto, kuitenkin takapenkillä ei ollut tilaa istua, auto tuntui hieman kapealta, auto oli matala, kuin lattialta nousisi ulos astuessa, kojelauta oli todella alhaalla lisäksi japanilaiset yleensäottaen ovat tylsiä sisältä ja kaikki tuntuu olevan ohutta ja heiveröistä ovista penkkeihin. Hirvikolarissa turvaton. Talvella kun ajaa, niin lumessa täryttää ja lumisissa railoissa koko auto hytkyy.
Paljon kehuttu Audi on jämäkkä ajettava, hyvin hallittavissa ja tuntuma yleensäottaen hyvä, mutta sellainen volkkarin mummo-fiilis on taukoamatta paikalla. Laiska. Hidas. Etana. Tylsä auto sisältä ja päältä. Ei kummoisestikaan varustettu. Audi voisi olla kohtalainen vaihtoehto oikeilla ominaisuuksilla. Jos perus-karvalakkiaudin hinnalla saisi audin, jossa on 170 hv moottori, sähkölasit, sähköpeilit, sähköpenkit, jalopuusisusta, airbagit, automaattinen ilmastointi, peruutustutka, vakionopeudensäädin, automaattivaihteisto, nahkapenkit, kaukosäätöinen keskuslukitus ja hälytin, niin sitten Audi olisi ehkä hintansa väärti. Japanilaiseen autoon saa nuo kaikki Audin hinnalla, ja japsi olisi noilla varusteilla perusaudia paljon parempi.
Ranskalaiset ja italialaiset autot on taas hyvin huokeita ja monesti varusteltujakin, mutta jo kesällä on ongelmia, hieno vika-indikaattori loistaa joulukuusena mittaristossa ja talvella täysin ajokelvoton, jarrut alkaa kirsuvat, rämisevät lumen päällä jne. Käyntiinlähtö talvella ei ole itsestäänselvyys suinkaan.
Amerikkalaiset autot ovat erittäin mukavia ajaa, sisältä kivoja ja amerikan mittakaavassa pienet kutoskoneetkin ovat pirtsakoita. Pakkasilla ei autoa ei saa kunnolla lämpimäksi, ainakin jalat jäätyvät. Jos edes lähtee käyntiin. Vikoja myös ilmaantuu ja varaosien saanti voi takkuilla.
Ford ja opel tuntuvat olevan herkimpiä hajoamaan, molempia olen omistanut pari kappaletta ja kavereilla on niitä useita. Kahvat jää käteen vähän uudemmistakin, öljyä vuotaa, nesteet karkaa, minulla leikkasi vm 2000 vectran kone kiinni ja pakoputki sitä ennen alkoi vuotamaan. Kavereilleni mondeot ovat jatkuvasti huollossa, ei kulu vuotta, etteikö niihin pitäisi osia vaihtaa. Seat kuuluu samaan kastiin.
Mersu ja bemari ovat liian kalliita siihen nähden, mitä voivat tarjota, lisäksi niissä esiintyy vikoja tavattomasti, kun saavat ikää. Täten lähestulkoon ainoat autot, jotka pääsevät lähelle kriteerieni täyttymistä, ja ovat näin ollen laatuautoja, ovat Volvo ja Saab. Saab turbokoneella lienee paras mahdollinen vaihtoehto. Ovat tosin aika kalliita.
Onko jollakin tästä näkökulmasta katsoen parempaa ehdotusta, mikä on paras automerkki ja minkä vuoksi?
Hyvän auton kriteerit
126
2035
Vastaukset
- Kokenut...
Jos todella kriteerisi on ostaa alle 5000 euron yli 10 vuotta vanha auto, ei merkillä ole mitään väliä ainakaan kestävyyden suhteen!
Hyvät suhteet onnettareen on sitävastoin parasta olla kunnossa.
Tuosta kirjoituksestasi paistaa hyvin läpi tietämättömyytesi autoista, entisen esson baarista kuultuja juttuja useimmat mielipiteesi, joilla ei ole todellista totuuspohjaa, joitakin kuvailemiasi tapauksia toki voi olla, mutta yleistys vikajutuissa on turhaa.
Itselläni menossa nyt 22.s auto, on ollut kaiken maalaisia ja merkkisiä, kaikissa on ollut jotain korjattavaa, missään ei mitään suurempaa, erot joista voi mielestäni keskustella ovat ainoastaan ajettavuudessa ja mukavuusasioissa.- autoa vaihtoon
Siinä olet oikeassa, että en ole auto-expertti, en tiedä niiden tekniikasta juuri mitään. Ajaa kuitenkin osaan niitä, minäkin olen omistanut n. 20 autoa, kutakuinkin miljoona ajokilometriä takana ja kaikenlaiset mallit uusista vanhoihin on tullut tutuksi käytössä. Olen ajanut uusilla ja vanhoilla, kaikilla yleisimmillä ja joillakin harvinaisemmilla automerkeillä, ei paljoa löydy Suomen liikenteestä automallia, jolla en olisi ajanut, ferrari, maserati, lamborghini maybach ja bugatti on vielä kokematta. Corvette ja porsche on kokeiltu.
Mutta ei minun tarvitsekaan enempää olla kokenut, kuin että millaista niitä on ajaa ja kuinka usein joudun avaamaan kukkaroani niitä korjatakseni.
Kertoisitko, mitä järkeä on laittaa autoon yli 5000e, kun käytän sitä lähinnä töihin menoon, kaupassakäyntiin, kaverin luona vierailuun ja asioille menoon omassa kaupungissa? Saatikka millä tavalla auto olisi hyvä sijoitus ostaa velaksi? Eräs kaverini ostaa aina uuden auton, minulla aika ilmeisesti kuluu huomattavasti nopeammin kuin monilla muilla. Vuosi 2004 oli mielestäni ihan äskettäin, silloin hän osti 55 000e farmarivolvon, nykyisin sitä samaa autoa saa alle kymppitonnin. Pari vuotta sitten osti samanhintaisen Audi A6:en, nykyisin sitäkin samanlaista mallia saa puoleen siitä hinnasta, 25 000e. Käsittämätöntä tuhlausta, siihen vielä 700e merkkihuollot päälle. 700e öljynvaihdosta, kun monella kaverillani on katsastettu auto, joka maksaa alle sen... - kokenut...
autoa vaihtoon kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että en ole auto-expertti, en tiedä niiden tekniikasta juuri mitään. Ajaa kuitenkin osaan niitä, minäkin olen omistanut n. 20 autoa, kutakuinkin miljoona ajokilometriä takana ja kaikenlaiset mallit uusista vanhoihin on tullut tutuksi käytössä. Olen ajanut uusilla ja vanhoilla, kaikilla yleisimmillä ja joillakin harvinaisemmilla automerkeillä, ei paljoa löydy Suomen liikenteestä automallia, jolla en olisi ajanut, ferrari, maserati, lamborghini maybach ja bugatti on vielä kokematta. Corvette ja porsche on kokeiltu.
Mutta ei minun tarvitsekaan enempää olla kokenut, kuin että millaista niitä on ajaa ja kuinka usein joudun avaamaan kukkaroani niitä korjatakseni.
Kertoisitko, mitä järkeä on laittaa autoon yli 5000e, kun käytän sitä lähinnä töihin menoon, kaupassakäyntiin, kaverin luona vierailuun ja asioille menoon omassa kaupungissa? Saatikka millä tavalla auto olisi hyvä sijoitus ostaa velaksi? Eräs kaverini ostaa aina uuden auton, minulla aika ilmeisesti kuluu huomattavasti nopeammin kuin monilla muilla. Vuosi 2004 oli mielestäni ihan äskettäin, silloin hän osti 55 000e farmarivolvon, nykyisin sitä samaa autoa saa alle kymppitonnin. Pari vuotta sitten osti samanhintaisen Audi A6:en, nykyisin sitäkin samanlaista mallia saa puoleen siitä hinnasta, 25 000e. Käsittämätöntä tuhlausta, siihen vielä 700e merkkihuollot päälle. 700e öljynvaihdosta, kun monella kaverillani on katsastettu auto, joka maksaa alle sen...Juu, ei auto ole mikään sijoitus, ja auton ostoon jokainen käyttää rahaa omien intressien mukaan.
Halusin nyt vaan tuoda esiin sen että vanhan auton ostossa merkillä on todella vähäinen vaikutus kestävyyteen, enempi vaikuttaa edelliset omistajat, eli miten autoa on pidetty ja vaikka kuinka syynää auton tekniikan ostohetkellä voi jokin kalliskin osa tulla tiensä päähän viikon päästä. Toisinsanoen pitkälle tuuripeliä vanhan auton osto.
Tiedän tapauksen jossa ranskalainen auto ostettu 900 eurolla ja ostaja ajoi sillä 200 tuhatta ilman kummempia ongelmia, myös täysiä pommeja kaverit ostaneet n 5000 eurolla jotka olivat ns. kestävän auton maineessa. - ahina
kokenut... kirjoitti:
Juu, ei auto ole mikään sijoitus, ja auton ostoon jokainen käyttää rahaa omien intressien mukaan.
Halusin nyt vaan tuoda esiin sen että vanhan auton ostossa merkillä on todella vähäinen vaikutus kestävyyteen, enempi vaikuttaa edelliset omistajat, eli miten autoa on pidetty ja vaikka kuinka syynää auton tekniikan ostohetkellä voi jokin kalliskin osa tulla tiensä päähän viikon päästä. Toisinsanoen pitkälle tuuripeliä vanhan auton osto.
Tiedän tapauksen jossa ranskalainen auto ostettu 900 eurolla ja ostaja ajoi sillä 200 tuhatta ilman kummempia ongelmia, myös täysiä pommeja kaverit ostaneet n 5000 eurolla jotka olivat ns. kestävän auton maineessa.ostin 25 vuotta vanhan täysin ruosteettoman garinan ajanut sillä vuoden ainoa kriteeri että 2 metrinen sopii autoon ettei lyö päätään katon rakenteisiin,vetokoukku välttämätön.katsastettu tai lähellä katsastusta.löytyi netistä koska en halunnut ykkös autoon jolla ajetaan vain häissä ja hautajaisissa asentaa koukkua.garinalla ajanut vuoden joka päivä työ ym perävaunuajaot.5000km.maksoin 620e eli vetokoukun hinnan,nyt sillä saisi 400e vaihto-myydessä samaan autoliikkeseen .ostin auton katsastamattomana,pakokaasumittaus maksoi 20e katsastukseen.onhan hinta tippununut 220e vuodessa,ei sillä saa omiaan pois,ei autolla rikastu.onhan siinä nyt 293000km mittarissa.
- Dj
autoa vaihtoon kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että en ole auto-expertti, en tiedä niiden tekniikasta juuri mitään. Ajaa kuitenkin osaan niitä, minäkin olen omistanut n. 20 autoa, kutakuinkin miljoona ajokilometriä takana ja kaikenlaiset mallit uusista vanhoihin on tullut tutuksi käytössä. Olen ajanut uusilla ja vanhoilla, kaikilla yleisimmillä ja joillakin harvinaisemmilla automerkeillä, ei paljoa löydy Suomen liikenteestä automallia, jolla en olisi ajanut, ferrari, maserati, lamborghini maybach ja bugatti on vielä kokematta. Corvette ja porsche on kokeiltu.
Mutta ei minun tarvitsekaan enempää olla kokenut, kuin että millaista niitä on ajaa ja kuinka usein joudun avaamaan kukkaroani niitä korjatakseni.
Kertoisitko, mitä järkeä on laittaa autoon yli 5000e, kun käytän sitä lähinnä töihin menoon, kaupassakäyntiin, kaverin luona vierailuun ja asioille menoon omassa kaupungissa? Saatikka millä tavalla auto olisi hyvä sijoitus ostaa velaksi? Eräs kaverini ostaa aina uuden auton, minulla aika ilmeisesti kuluu huomattavasti nopeammin kuin monilla muilla. Vuosi 2004 oli mielestäni ihan äskettäin, silloin hän osti 55 000e farmarivolvon, nykyisin sitä samaa autoa saa alle kymppitonnin. Pari vuotta sitten osti samanhintaisen Audi A6:en, nykyisin sitäkin samanlaista mallia saa puoleen siitä hinnasta, 25 000e. Käsittämätöntä tuhlausta, siihen vielä 700e merkkihuollot päälle. 700e öljynvaihdosta, kun monella kaverillani on katsastettu auto, joka maksaa alle sen...Jooo,vein itse pari-kolme vuotta sitten 3-sarjan bemarini huoltoon(vuoden 2006)
ja niillä ei ollut antaa mitään muuta kuin juuri asiakkaalta saatu Saab (2005) lainaksi huollon ajaksi.
Ja joudun toteamaan että oli kaukana mistään hyvästä ajettevasta.Itse kuitenkin oletin että kyseinen merkki on oikeasti mukava ajettava kun oli vielä siinä vaiheessa noinkin uusi.Joten,Saabia en ikinä osta.
Ja ennen kuin leimaat bemari kusipääksi niin sanon että mm.audi,volvo,Wolksvagen,mersu on hyviä ajettavia.
Vaikka 5-bemari onkin kaikkein paras ajettava. - Mersulla meen
autoa vaihtoon kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että en ole auto-expertti, en tiedä niiden tekniikasta juuri mitään. Ajaa kuitenkin osaan niitä, minäkin olen omistanut n. 20 autoa, kutakuinkin miljoona ajokilometriä takana ja kaikenlaiset mallit uusista vanhoihin on tullut tutuksi käytössä. Olen ajanut uusilla ja vanhoilla, kaikilla yleisimmillä ja joillakin harvinaisemmilla automerkeillä, ei paljoa löydy Suomen liikenteestä automallia, jolla en olisi ajanut, ferrari, maserati, lamborghini maybach ja bugatti on vielä kokematta. Corvette ja porsche on kokeiltu.
Mutta ei minun tarvitsekaan enempää olla kokenut, kuin että millaista niitä on ajaa ja kuinka usein joudun avaamaan kukkaroani niitä korjatakseni.
Kertoisitko, mitä järkeä on laittaa autoon yli 5000e, kun käytän sitä lähinnä töihin menoon, kaupassakäyntiin, kaverin luona vierailuun ja asioille menoon omassa kaupungissa? Saatikka millä tavalla auto olisi hyvä sijoitus ostaa velaksi? Eräs kaverini ostaa aina uuden auton, minulla aika ilmeisesti kuluu huomattavasti nopeammin kuin monilla muilla. Vuosi 2004 oli mielestäni ihan äskettäin, silloin hän osti 55 000e farmarivolvon, nykyisin sitä samaa autoa saa alle kymppitonnin. Pari vuotta sitten osti samanhintaisen Audi A6:en, nykyisin sitäkin samanlaista mallia saa puoleen siitä hinnasta, 25 000e. Käsittämätöntä tuhlausta, siihen vielä 700e merkkihuollot päälle. 700e öljynvaihdosta, kun monella kaverillani on katsastettu auto, joka maksaa alle sen...Miksi edes tehdä asiasta suurempaa numeroa kuin auton hintakaan.
Ota joku jonka saat 5 tonnilla, se on paskaa tai kelvollista, ihan sama.
Anna jo olla... - japsit jyrää
Mersulla meen kirjoitti:
Miksi edes tehdä asiasta suurempaa numeroa kuin auton hintakaan.
Ota joku jonka saat 5 tonnilla, se on paskaa tai kelvollista, ihan sama.
Anna jo olla...Toiota, jos et muuta saa.
Älä tuijota, osta Toyota. - alas hinta
japsit jyrää kirjoitti:
Toiota, jos et muuta saa.
Älä tuijota, osta Toyota.Toyotalla ylihintaa reippaasti nykyään! Älä osta, boikotoi!
Ei Toyota ole tehty meille pitkille skandinaaveille.
Netissä voi katsoa mitkä autot ovat olleet suosituimpia. Ei enää Toyotaa niiden joukossa ensimäisenä. Nyt on tulleet Volvo (- sama kuin Ford moottoriltaan). Skoda (-sama kuin Golf, Volkkari ja Audi).
Pistäkää paremmaksi, jos saatte. - japsit jyrää
alas hinta kirjoitti:
Toyotalla ylihintaa reippaasti nykyään! Älä osta, boikotoi!
Ei Toyota ole tehty meille pitkille skandinaaveille.
Netissä voi katsoa mitkä autot ovat olleet suosituimpia. Ei enää Toyotaa niiden joukossa ensimäisenä. Nyt on tulleet Volvo (- sama kuin Ford moottoriltaan). Skoda (-sama kuin Golf, Volkkari ja Audi).
Pistäkää paremmaksi, jos saatte.Olen pitkä skandinaavi, mahdun Toyotaan hyvin ja auton hintakin on aivan sopiva mahtavaan kestolaatuun nähden. Toyota päihittää edelleen mennen tullen kaikki muut henkilöautomerkit kesällä ja talvella!
- ......hinta
japsit jyrää kirjoitti:
Olen pitkä skandinaavi, mahdun Toyotaan hyvin ja auton hintakin on aivan sopiva mahtavaan kestolaatuun nähden. Toyota päihittää edelleen mennen tullen kaikki muut henkilöautomerkit kesällä ja talvella!
Hyvä kun mahdut mutkalle Toijoon, "japsit jyrää"
Minä en mahdu, koska olen ylpeä Suomalainen ja laitan selkäni suoraan, koska totuus on että auton penkit on liian pienet, senhän näkee ja kokee kaikki jotka elävät todellisuudessa.
Mikä kestolaatu muka Tojossa? Sitä SAA korjata aivan niinkuin muitakin, kun ikää tulee ja kaiken kukkuraksi, aivan uuden kun ostaa, joutuu käyttämään yhtenään korjauksessa, jonkun valmistusvian vuoksi.
Minullekin yritti yks tyyppi myydä pari vuotta sitten -06 mallin Corollaa ja kun tiesin että siinä on tyyppivika, siis tehdasvika, että se syö renkaita väärin, en ostanut.
Kaikki, jotka olivat ostaneet sellaisen saivat tuon vian laittaa kuntoon ilman omia kustannuksia, ja taas he jotka eivät sitä tehneet pakoilivat vastuuta, ja siksi moni on saanut ostaa viallisen Japsin, jota Toyotaksi kutsutaan.
He, jotka eivät ole laitattaneet sitä kuntoon ajoissa takuuseen, maksavat omasta lompakostaan noin 1500 euroa.
Tämä tyyppi oli ostanut auton muutama kuukausi aikaisemmin ja tuli petetyksi, ja halusi laittaa vahingon kiertämään. Ei onnistunut.
Kehtasikin pyytää niin paljon siitä autosta että oikein 11000 euroa - suurellinen
......hinta kirjoitti:
Hyvä kun mahdut mutkalle Toijoon, "japsit jyrää"
Minä en mahdu, koska olen ylpeä Suomalainen ja laitan selkäni suoraan, koska totuus on että auton penkit on liian pienet, senhän näkee ja kokee kaikki jotka elävät todellisuudessa.
Mikä kestolaatu muka Tojossa? Sitä SAA korjata aivan niinkuin muitakin, kun ikää tulee ja kaiken kukkuraksi, aivan uuden kun ostaa, joutuu käyttämään yhtenään korjauksessa, jonkun valmistusvian vuoksi.
Minullekin yritti yks tyyppi myydä pari vuotta sitten -06 mallin Corollaa ja kun tiesin että siinä on tyyppivika, siis tehdasvika, että se syö renkaita väärin, en ostanut.
Kaikki, jotka olivat ostaneet sellaisen saivat tuon vian laittaa kuntoon ilman omia kustannuksia, ja taas he jotka eivät sitä tehneet pakoilivat vastuuta, ja siksi moni on saanut ostaa viallisen Japsin, jota Toyotaksi kutsutaan.
He, jotka eivät ole laitattaneet sitä kuntoon ajoissa takuuseen, maksavat omasta lompakostaan noin 1500 euroa.
Tämä tyyppi oli ostanut auton muutama kuukausi aikaisemmin ja tuli petetyksi, ja halusi laittaa vahingon kiertämään. Ei onnistunut.
Kehtasikin pyytää niin paljon siitä autosta että oikein 11000 euroaOsta Nissan Sunny, siihen mahtuu isompikin äijä, 7 vuotta ollut ja kuluvia osia,kuten pakoputkea vaihdettu.Ei autoihin kannata satsata rahaa, mieluummin osakkeisiin.
- kaasujalka2
suurellinen kirjoitti:
Osta Nissan Sunny, siihen mahtuu isompikin äijä, 7 vuotta ollut ja kuluvia osia,kuten pakoputkea vaihdettu.Ei autoihin kannata satsata rahaa, mieluummin osakkeisiin.
Osta Volga!
Volga loppuu ennen kuin velka. - vaihdekeppi2
kaasujalka2 kirjoitti:
Osta Volga!
Volga loppuu ennen kuin velka.Osta Mosse!
Idän ihme, Lännen kauhu, perästä nousee sauhu. - konepelti
Mersulla meen kirjoitti:
Miksi edes tehdä asiasta suurempaa numeroa kuin auton hintakaan.
Ota joku jonka saat 5 tonnilla, se on paskaa tai kelvollista, ihan sama.
Anna jo olla...Tiellä oli pieni kivi, siihen kaatui Morris Mini.
- Pohjoismaalainen
alas hinta kirjoitti:
Toyotalla ylihintaa reippaasti nykyään! Älä osta, boikotoi!
Ei Toyota ole tehty meille pitkille skandinaaveille.
Netissä voi katsoa mitkä autot ovat olleet suosituimpia. Ei enää Toyotaa niiden joukossa ensimäisenä. Nyt on tulleet Volvo (- sama kuin Ford moottoriltaan). Skoda (-sama kuin Golf, Volkkari ja Audi).
Pistäkää paremmaksi, jos saatte.Hmm... ehkä Tojo on sitten tehty meille Suomalaisille, me kun emme ole skandinaaveja.
- muuu maaa
Pohjoismaalainen kirjoitti:
Hmm... ehkä Tojo on sitten tehty meille Suomalaisille, me kun emme ole skandinaaveja.
Aivan, ainakin yksi meistä on valistettu. Luoteisosa Suomesta kuuluu Skandinaavian maihin
- rokkiola
autoa vaihtoon kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että en ole auto-expertti, en tiedä niiden tekniikasta juuri mitään. Ajaa kuitenkin osaan niitä, minäkin olen omistanut n. 20 autoa, kutakuinkin miljoona ajokilometriä takana ja kaikenlaiset mallit uusista vanhoihin on tullut tutuksi käytössä. Olen ajanut uusilla ja vanhoilla, kaikilla yleisimmillä ja joillakin harvinaisemmilla automerkeillä, ei paljoa löydy Suomen liikenteestä automallia, jolla en olisi ajanut, ferrari, maserati, lamborghini maybach ja bugatti on vielä kokematta. Corvette ja porsche on kokeiltu.
Mutta ei minun tarvitsekaan enempää olla kokenut, kuin että millaista niitä on ajaa ja kuinka usein joudun avaamaan kukkaroani niitä korjatakseni.
Kertoisitko, mitä järkeä on laittaa autoon yli 5000e, kun käytän sitä lähinnä töihin menoon, kaupassakäyntiin, kaverin luona vierailuun ja asioille menoon omassa kaupungissa? Saatikka millä tavalla auto olisi hyvä sijoitus ostaa velaksi? Eräs kaverini ostaa aina uuden auton, minulla aika ilmeisesti kuluu huomattavasti nopeammin kuin monilla muilla. Vuosi 2004 oli mielestäni ihan äskettäin, silloin hän osti 55 000e farmarivolvon, nykyisin sitä samaa autoa saa alle kymppitonnin. Pari vuotta sitten osti samanhintaisen Audi A6:en, nykyisin sitäkin samanlaista mallia saa puoleen siitä hinnasta, 25 000e. Käsittämätöntä tuhlausta, siihen vielä 700e merkkihuollot päälle. 700e öljynvaihdosta, kun monella kaverillani on katsastettu auto, joka maksaa alle sen...Jollain sitä on enemmän rahaa,silloin ostetaan uusi jotta sinä ja me muut köyhät päästään ostamaan se käytettynä sitten joskus. Eikö se mene niin että jonkun se on uutena ensin ostettava että siitä joskus tulee se himoitsemasi ja palvomasi käytetty?
- Zoomzoomzoom
Kyllä pohjolan keliolosuhteisiin sopivat erinomaisesti nuo jotka jo mainitsitkin, mutta myös Audi etenkin nelivetona on lyömätön ja yhtä laadukas.
- volvoville
Moi, jos haluat halvalla hyvän auton suosittelen hankkimaan volvo 940 mallin vm.95-,näitä saa muutamalla tuhannella hyväkuntoisia ja kohtuudella ajettuja. Et maininnut että bensa vai diesel, mutta jos ajoa tulee keskinkertaisestikaan niin diesel.
Onnea etsintään!- VOLVOMAKARA
JOO volvot on ihan parhaita itelläki kaks 940 ..farkku ja tavis
:D - ajovalo1
VOLVOMAKARA kirjoitti:
JOO volvot on ihan parhaita itelläki kaks 940 ..farkku ja tavis
:DPersulla on Mersu, se persun Mersu on!
- rggffge
Läpäisee katsastuksen.
Katsastustilastojen kärjessä.
Hyvin arvoaan säilyttävä automerkki.
Tietysti mitä autoltaan hakee, tavallista autoa niin yllä oleva pätee.
Jos taas joku muu tarkoitus niin kriteerit voi muuttua.
Jos haet edullista rivakkaa pikku sporttia niin ei
sellaista löydy kuin rimpula osastolta. Sellaiset jää myös äkkiä
käsiin jos pitää liian kauan, 200tkm ajettua pikku sporttia osta kukaan
kuin puoli-ilmaiseksi.
Autojen merkkien suhteen laaduissa suurta eroa ole tullut
vuosien saatossa jos ei mennä vuosikymmeniä taaksepäin.
Samat merkit jyllää edelleen omilla osa-alueillaan.
Esimerkiksi kyllä opelit on aika suosittuja käytetyjä niiden edullisen
hintansa takia ja kohtuullisen laadun.
Saappia taas kannata ylistää liikaakaan, niissä on mallinsa
joita kannattaa välttää kuten vanhempi v6 saappeja.
Turboja nyt on monissa autoissa, ne missä on revitty
reippaasti suosituskykyä niin ei aina kulje
käsikädessä kestävyyden kanssa ennen kuin sitten vasta
kun se hinta on jo tavallisen kuluttajan ulottomattomissa. - z5rxtycujbntd57ufuvj
Se järki on uuden auton ostossa että sillä ei ole edellisiä omistajia eikä huoltoja ole laiminlyöty jne. vaikka hinta halvimmillaankin on tuplasti sitä 5000 euroa kalliimpi. Käytetyn osto on ihan tuurista kiinni, vaikka olisi takuuvaihdokki niin siitä ei pidemmän päälle tiedä kun takuu päättyy.
Käytettyyn autoon saa laittaa vaikka kuinka paljon rahaa saadakseen "hyvän" ja silti voi tulla korjattavaa eteen milloin tahansa. Minä olen ainakin kyllästynyt tähän arpapeliin ja ostan seuraavaksi tuliterän auton.- autoa vaihtoon
500 eurolla saa vähänkin huolellisesti syynäävä ihminen katsastetun auton, jolla ajaa vuoden ilman korjauksia. Sen jälkeen voi ostaa uuden 500e auton, eikä ole tarvinnut edes öljyjä vaihtaa edelliseen.
Jos ostaa joka vuosi moisen 500e "vuoden auton", saa rutkasti vaihtelua ja vasta 20 vuoden päästä on kulunut 10 000e. Monet kaverini tekevät näin, että ostavat 500e auton, ja kun se alkaa lahota liiaksi tai katsastus tulee eteen, niin uutta putkeen ja vanha pihalle, koska 500e romua ei kannata korjata.
Jos ostan uuden auton, se ei ole uusi kovin kauan. Parin vuoden päästä joudun ostamaan taas uuden ja maksamaan tuhansia euroja vaihdossa. Jatkuvasti parin vuoden välein. Jos taas päätän pitää ostamani uuden auton 20 vuotta, hoitoon, huoltoon ja korjauksiin uppoaa sinä aikana tuhansia euroja, ehkä jopa koko auton hinta.
Uuden auton hankinnassa ei tuntuisi olevan tosiasiassa muuta järkeä, kuin saada työkaverit ja naapuri kateelliseksi, ja koska työkavereillani ja naapurillani on uudet ja kalliit autot, en minä saa sitäkään iloa, ellen ole valmis laittamaan yli 60 000e autoon.
Kaverini maksaa vuokraa asunnostaan 400e kuukaudessa. Jos ottaisin autovelkaa ja lyhentäisin saman verran kuukaudessa, kauankos maksaisin vaikkapa tavallista uutta farmarivolvoa? Yli kymmenen vuotta joka tapauksessa ja sitten minulla olisi yli 10 vuotta vanha auto. Hyvä olisi myöskin huomioida, että voin jäädä työttömäksi tai työkyvyttömäksi milloin vain.
Entä jos säästän 400e kuukaudessa ja ostan sitten auton? Kätevää, mutta joudun silti ajamaan jollakin autolla sen aikaa. Autojen hinnat myös lienevät nousseen sinä aikana reippaasti, farkkuvolvo voi maksaa 10 vuoden päästä hiukan enemmän kuin nyt.
Tietysti asia on eri, jos on miljonääri tai edes perin hyvätuloinen, joka voi elintasostaan tinkimättä lyhentää uuden auton hinnan alle vuodessa pois ja jää vielä rahaa säästöönkin. - Turvallisuus !
autoa vaihtoon kirjoitti:
500 eurolla saa vähänkin huolellisesti syynäävä ihminen katsastetun auton, jolla ajaa vuoden ilman korjauksia. Sen jälkeen voi ostaa uuden 500e auton, eikä ole tarvinnut edes öljyjä vaihtaa edelliseen.
Jos ostaa joka vuosi moisen 500e "vuoden auton", saa rutkasti vaihtelua ja vasta 20 vuoden päästä on kulunut 10 000e. Monet kaverini tekevät näin, että ostavat 500e auton, ja kun se alkaa lahota liiaksi tai katsastus tulee eteen, niin uutta putkeen ja vanha pihalle, koska 500e romua ei kannata korjata.
Jos ostan uuden auton, se ei ole uusi kovin kauan. Parin vuoden päästä joudun ostamaan taas uuden ja maksamaan tuhansia euroja vaihdossa. Jatkuvasti parin vuoden välein. Jos taas päätän pitää ostamani uuden auton 20 vuotta, hoitoon, huoltoon ja korjauksiin uppoaa sinä aikana tuhansia euroja, ehkä jopa koko auton hinta.
Uuden auton hankinnassa ei tuntuisi olevan tosiasiassa muuta järkeä, kuin saada työkaverit ja naapuri kateelliseksi, ja koska työkavereillani ja naapurillani on uudet ja kalliit autot, en minä saa sitäkään iloa, ellen ole valmis laittamaan yli 60 000e autoon.
Kaverini maksaa vuokraa asunnostaan 400e kuukaudessa. Jos ottaisin autovelkaa ja lyhentäisin saman verran kuukaudessa, kauankos maksaisin vaikkapa tavallista uutta farmarivolvoa? Yli kymmenen vuotta joka tapauksessa ja sitten minulla olisi yli 10 vuotta vanha auto. Hyvä olisi myöskin huomioida, että voin jäädä työttömäksi tai työkyvyttömäksi milloin vain.
Entä jos säästän 400e kuukaudessa ja ostan sitten auton? Kätevää, mutta joudun silti ajamaan jollakin autolla sen aikaa. Autojen hinnat myös lienevät nousseen sinä aikana reippaasti, farkkuvolvo voi maksaa 10 vuoden päästä hiukan enemmän kuin nyt.
Tietysti asia on eri, jos on miljonääri tai edes perin hyvätuloinen, joka voi elintasostaan tinkimättä lyhentää uuden auton hinnan alle vuodessa pois ja jää vielä rahaa säästöönkin.Vanhojen ~500€ autojen ostajat eivät ole koskaan ajaneet kolaria. Siinä missä hinta ja toimivuus ovat tärkeitä asioita turvallisuus pitäisi ajatella ensimmäisenä. 500€ autolla vs. uudemmalla on törmäyksen sattuessa hivenen eri tilanteessa...
Suosittelisin em. asian miettimistä, vaikka vanhoissa autoissa voikin olla massaa ei läpiruostuneet/Heikentyneet turvakehikot kolaritilanteessa lämmitä. Etenkin jos on pienempiä kyydissä. - autoa vaihtoon
Turvallisuus ! kirjoitti:
Vanhojen ~500€ autojen ostajat eivät ole koskaan ajaneet kolaria. Siinä missä hinta ja toimivuus ovat tärkeitä asioita turvallisuus pitäisi ajatella ensimmäisenä. 500€ autolla vs. uudemmalla on törmäyksen sattuessa hivenen eri tilanteessa...
Suosittelisin em. asian miettimistä, vaikka vanhoissa autoissa voikin olla massaa ei läpiruostuneet/Heikentyneet turvakehikot kolaritilanteessa lämmitä. Etenkin jos on pienempiä kyydissä.Vuoden -90 Saab 900 tai Volvo 740 samaa ikäluokkaa (molemmilla hinta n. 500e) on turvallisempi kuin uusi tuliterä karvalakki Fiat Punto. Jos pitäisi valita, millä ajan 80km/h hirveä päin, volvo/saab vai puntolla, minulla ei olisi pienintäkään valinnanvaikeutta.
- autoa vaihtoon
Turvallisuus ! kirjoitti:
Vanhojen ~500€ autojen ostajat eivät ole koskaan ajaneet kolaria. Siinä missä hinta ja toimivuus ovat tärkeitä asioita turvallisuus pitäisi ajatella ensimmäisenä. 500€ autolla vs. uudemmalla on törmäyksen sattuessa hivenen eri tilanteessa...
Suosittelisin em. asian miettimistä, vaikka vanhoissa autoissa voikin olla massaa ei läpiruostuneet/Heikentyneet turvakehikot kolaritilanteessa lämmitä. Etenkin jos on pienempiä kyydissä.Lisäksi vanhoja pajeroita saa aika halvalla, sellaisella kun ajaa vaikka tuliterän volvon kylkeen viittäkymppiä, niin ei tunnu missään...
- The mousetrap
autoa vaihtoon kirjoitti:
Vuoden -90 Saab 900 tai Volvo 740 samaa ikäluokkaa (molemmilla hinta n. 500e) on turvallisempi kuin uusi tuliterä karvalakki Fiat Punto. Jos pitäisi valita, millä ajan 80km/h hirveä päin, volvo/saab vai puntolla, minulla ei olisi pienintäkään valinnanvaikeutta.
Kolariturvallisuus on mennyt niin huimasti eteenpäin, ettei paljon kannata vuoden -90 Volvolla pullistella. Tuossa volvo jää modukselle kakkoseksi.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY - autoa vaihtoon
The mousetrap kirjoitti:
Kolariturvallisuus on mennyt niin huimasti eteenpäin, ettei paljon kannata vuoden -90 Volvolla pullistella. Tuossa volvo jää modukselle kakkoseksi.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLYEttäkö niinkuin rahat tai henki?
Modus on testeissä menestynyt pieni tila-auto, tuon volvon ja moduksen painoero on olematon, yhden matkustajan verran.
Otetaan vertailukohteeksi karvalakki fiat punto, samanikäinen kuin tuo modus.Ei turvatyynyjä, ei edes ohjaustehostinta, saatikka sähköikkunoita. Ja ostetaan vaikka puhkiruostunut vanha 500e Chevy Van ja katsotaan uudestaan sitä nokkakolaria 100 kilsan vauhdeissa.
Mikään euro ncap testivoittaja ei ole turvallinen nokkakolarissa raskaan kaluston kanssa suurissa nopeuksissa. Ei ole pienen turvallisuuslisän takia järkevää maksaa 20-kertaista hintaa autosta.
Uuden auton hankintahinta, vakuutukset, autoverot, bensiinit, merkkihuollot, hoito, pesut, katsastukset, vahaukset, korjaukset ym. kun lasketaan yhteen, niin voi todeta, että monissa tapauksissa tulee halvemmaksi ajaa aina taksilla, siinä pääsee uuden auton kyydissä turvallisesti. Minulla maksaa tästä työpaikalle taksilla päiväsaikaan n. 8 euroa, takaisin saman verran. 16 e päivä. Vuodessa lienee n. 250 arkipäivää. 16 kertaa 250 = 4000e, pelkästään uuden turvallisen V70:in hankintahinta on 55000e, eli 14 vuoden taksimatkat töihin ja takaisin. Bensiinit taitaa tehdä toisen mokoman 14 vuodessa, vakuutuksista yms. puhumattakaan... - Lyhytmäki
Käytetyn auton ostaminen ei todellakaan ole arpapeliä, vaan todellinen taitolaji !!
Jos selvität ensin omat tarpeesi sekä vaatimukset ja karsit turhuudet joilla ei ole sulle käyttöä.. olet edennyt asiassa jo tosi paljon!!
Sitten kun olet selvittänyt mitä haet, selvität niiden mallien heikot kohdat,ehdokkaiden huoltohistorian,edelliset omistajat yms..
Tietoa kyllä löytyy jos viitsii hakea esim kirjastoista TM,Tuulilasi;AutoBild lehtien vuosikerrat, puhumattakaan netistä jossa tosin keskustelupalstojen luotettavuus n35%.
Suurinosa kesk palstojen kirjoituksista ihan hölöhölö mutuhuttua!
Tietysti jos haluat maksaa 18 000€:a uudesta, kun samallalailla toimivan saat
8 000€:lla käytettynä.. Onneksi joku viitsii maksaa autokauppiaiden elämän!!
- ....................
Koska olet jo päätänyt ostaa turbo saabin niin osta se!
Ei asia jahkailemalla parane.- autoa vaihtoon
En ole vielä päättänyt, mutta erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta vaikuttaisi.
Kaikelle toiminnalle on oma paikkansa. Keskustelupalstat ovat ihan jahkailua varten. Jos se saa sinut kiihtymään ja verenpaineesi nousemaan, niin olet olet melko stressaantunut ja/tai lyhytjännitteinen ihminen, kenties sinä kärsit raivopuuskasyndroomasta ((Intermittent explosive disorder)), juontuneeko se sitten epäsosiaalisesta tai rajatilapersoonallisuudesta, tarkkaavaisuushäiriöstä, ylivilkkaudesta tai liiallisesta päihteiden käytöstä. Joka tapauksessa on hyvä satsata terapiamuotoihin.
Aluksi kannattaa lopettaa ryyppääminen, kahvi ja tupakointi ym, syödä terveellisesti ja nukkua säännöllisesti. Liikuntaharrastus on myös hyväksi, näin kauniina kesänä soutelu järvessä tai meressä rentouttaa mukavasti, saat liikuntaa ja raitista ilmaa.
Kun perusasiat alkaa olemaan kunnossa, niin on hyvä tutustua hieman netikettiin, lapsille ja nuorille suunnattu versio on helposti ymmärrettävissä vähäisellä koulutustasollakin:
http://www.tietoturvakoulu.fi/oppilaille/nuortennetiketti.html
Ja jos vieläkin tavanomainen keskustelu internetissä saa verenpaineesi nousemaan niin, että hammasta purren pää punaisena punnaat ja pieraiset pöksyysi niin että tulee ikäviä tahroja alusvaatteisiin, niin on hyvä varata aika omalta lääkäriltä sopivaan hoitoonohjaukseen, moinen kiihtyminen tuo herkästi mukanaan fyysisiä oireita, sydänvaivat voivat alkaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, vatsahaavasta ja muusta mukavasta puhumattakaan.
Kognitiivinen terapia yhdistettynä sopivaan lääkitykseen saa hyvin terveytesi ja sosiaaliset suhteesi kuntoon, tsemppiä! - autoa vaihtoon
autoa vaihtoon kirjoitti:
En ole vielä päättänyt, mutta erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta vaikuttaisi.
Kaikelle toiminnalle on oma paikkansa. Keskustelupalstat ovat ihan jahkailua varten. Jos se saa sinut kiihtymään ja verenpaineesi nousemaan, niin olet olet melko stressaantunut ja/tai lyhytjännitteinen ihminen, kenties sinä kärsit raivopuuskasyndroomasta ((Intermittent explosive disorder)), juontuneeko se sitten epäsosiaalisesta tai rajatilapersoonallisuudesta, tarkkaavaisuushäiriöstä, ylivilkkaudesta tai liiallisesta päihteiden käytöstä. Joka tapauksessa on hyvä satsata terapiamuotoihin.
Aluksi kannattaa lopettaa ryyppääminen, kahvi ja tupakointi ym, syödä terveellisesti ja nukkua säännöllisesti. Liikuntaharrastus on myös hyväksi, näin kauniina kesänä soutelu järvessä tai meressä rentouttaa mukavasti, saat liikuntaa ja raitista ilmaa.
Kun perusasiat alkaa olemaan kunnossa, niin on hyvä tutustua hieman netikettiin, lapsille ja nuorille suunnattu versio on helposti ymmärrettävissä vähäisellä koulutustasollakin:
http://www.tietoturvakoulu.fi/oppilaille/nuortennetiketti.html
Ja jos vieläkin tavanomainen keskustelu internetissä saa verenpaineesi nousemaan niin, että hammasta purren pää punaisena punnaat ja pieraiset pöksyysi niin että tulee ikäviä tahroja alusvaatteisiin, niin on hyvä varata aika omalta lääkäriltä sopivaan hoitoonohjaukseen, moinen kiihtyminen tuo herkästi mukanaan fyysisiä oireita, sydänvaivat voivat alkaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, vatsahaavasta ja muusta mukavasta puhumattakaan.
Kognitiivinen terapia yhdistettynä sopivaan lääkitykseen saa hyvin terveytesi ja sosiaaliset suhteesi kuntoon, tsemppiä!Sorry, meni väärään osoitteeseen
- lkjnä'o i
Parasta automerkkiä ei ole olemassakaan. Yhdelle se on mersu, toiselle tojota, kolmannelle jopa Fiat. Riippuu paljon siitäkin, ajaako aina uudenkarhealla vai ostaako autonsa käytettynä, ja miten vanhana.
Itse ostan autoni (perheen kaksi autoa) 5 - 10 vuotta vanhoina ja kaikkein tyytyväisin olen ollut pösöön ja sitikkaan, joita on ollut neljä kappaletta. Kummassakaan ei ole ollut tietoakaan niistä niin paljon "mainostetuista" ranskalaisten vioista, eikä muistakaan mainitsemistasi ongelmista. Talviautoinakin olleet mitä parhaimpia. Eikä vanhempana ole ollut ongelmia ruostumisen kanssa.
Ja vaikka kuinka hehkutetaan japanilaisten kestävyyttä, oman kokemuksen puolesta en komppaa. Niistäkin neljästä kokemusta ja enemmän piti korjata kuin noita psa-merkkejä, myös ruostuivat. Ja ajo- ja matkustusmukavuus jäi kauas ranskalaisista.
"Premium" merkeistä ei ole kokemusta. Yksi laho korealainen mitäänsanomattomuus riitti. Ooppeli oli täysi romu (tai harvinaisen huono yksilö). Ja niitä 70- ja 80-luvun autojani ei tässä yhteydessä viitsi edes mainita.- arpaonni kun käyetyn
Totta. Citikasta itelläkin kokemusta, eikä tavallista enempää ongelmia, ja mahtava kyyti, kiitos kaasunestejousituksen, joka toimi vielä 15 v iässä! On ollut muitakin eurooppalaismerkkejä ja sattuu mukaan Hiacekin.
- ...
Muista että hyvää ei saa halvalla. Audiin kukaan suomessa ei ole aikanaan ottanut varusteita, koska hinta olisi karannut muutaman kymppitonnin ylemmäs, ja sama juttu volkkareiden kanssa, samasta syystä kaikki rivakammat moottorit puuttuu myös suomen käytettyjen markkinoilta. Relluissa taas on varustetta ja tilpehööriä vaikka muille jakaa, mutta arvaappa vaan toimiiko niistä mikään? Niin, ei toimi. Eli siis, mitä vähemmän varusteita niin sitä vähemmän korjattavaa. Omissa pohdinnoissani olen tullut siihen tulokseen, että ei siinä autossa loppujenlopuksi tarvitse olla varusteista muuta kun ilmastointi ja radio, bensan loppumisen näkee bensamittarista, ei siihen mitään ajotietokonetta tarvita, ja jos ajoasento ja penkki on lähtökohtaisesti hyvä, niin ei sitäkään tarvitse sähköllä säädellä, siinä viihtyy muutenkin. Nykyisessä autossa on melkein kaikki mahdolliset vimpaimet, mutta eipä niitä tule paljon käytettyä, enkä näe niillä paljon, jos mitään lisäarvoa.
- pekka-
Aktiivinen vakionopeussäädin on automaattivaihteiston jälkeen tärkein ajamista rauhoittava ja hermoja säästävä laite.
Suosittelen.
tuossa oon muutaman auton nähnä niinku pervalo takkuulla.nyt on niin uus etten tarvihe katella kun etteenpäin.lähinnä muut siis nielevät pölyä takanani kun tuijottavat mun urboextra takavaloja..
- euroauto
Ostelkaahan pojat aasialaisia autoja, samalla viette loputkin työpaikat Euroopasta.
- .,köläp'
Niinpä. Miksikähän niitä riisikuppeja pitää uhallakin ostaa, vaikka parempia löytyy eurooppalaisena, jopa halvemmalla.
- Omistajan Auto
FIAT
- Eteläpää
Hah Hah vitsin murjaisit !! Osta Fiat ja maksa uutena vaikka 16 000€ ja ajat sen liikkestä ulos niin arvo enään 8 000€ . Jälleenmyynti arvo surkeinta mahdollista. Ja samoin kestävyys ;) Teknisiä vikoja yhtenään sekä ruostuminen !
- Hyvä hinta ja laatu
Autoarvio.fi:n mukaan tällä hetkellä 12500 euron arvoinen 28 tkm ajettu auto myynnissä puoleen hintaan.
www.nettiauto.com/4164260
Auto on maksanut uutena varusteineen yli 26 000 euroa. - paljon ajava
Tekstistä on jäänyt kokonaan pois autot joilla on ehdottomasti paras laatu-/hintasuhde. Ovat vakaita, on tilaa ja lämpöä ja kaikkea mitä hyvin varustelussa autossa voi olla. Hyndai (Sonata), Skoda (Octavia) ja Kia.
- BMW 300-sarja
Mutta miten paljon arvo laskee? Esimerkiksi uuden Kian saa samaan hintaan kun käytetyn 100Tkm tai jopa enemmän ajetun Audin, Bemarin...
Mutta kumman arvo säilyy paremmin? Vuoden päästä tämä Kia on hinnaltaan laskenut melkein puoleen ja Audin, BMW ... hinnat ovat tippuneet vain murto-osan Kian hintaan nähden! - entäs ylläpito
BMW 300-sarja kirjoitti:
Mutta miten paljon arvo laskee? Esimerkiksi uuden Kian saa samaan hintaan kun käytetyn 100Tkm tai jopa enemmän ajetun Audin, Bemarin...
Mutta kumman arvo säilyy paremmin? Vuoden päästä tämä Kia on hinnaltaan laskenut melkein puoleen ja Audin, BMW ... hinnat ovat tippuneet vain murto-osan Kian hintaan nähden!Entäs se ylläpito? Yleensä auto laitetaan vaihtoon, kun alkaa tulla kalliimpaa remonttia eteen. Jakohihnaa pitäis uusia, vaihteistossa jotain häikkää, kumipuslat väljiä, iskarit loppu, kaikki renkaat loppu (mikä tarkoittaa leveiden läskien kanssa helposti puolentoista - kahden tonnin kustannusta) jne jne.
- Syömäpuikoton
Onko lähtökohdat oikein ??
Eikö kaikki täällä pitäisi miettiä astetta pidemmälle ja suosia meidän omaa hyvinvointia. Eli jos joku ajaa ohi bemarilla, mersulla taikka Ferrarilla niin nosta hattua kun ovat omalta osaltaan työllistäneet Eurooppalaisia duunareita ja eurot jää tänne eivätkä valu yhteisön ulkopuolelle.
Pohdintaan - Suzuki on Volkswagen
Suzuki Liana Wagon on korin ulkomittoja sekä moottorin kokoa myöten vastaava kuin toinen japanilainen eli Corolla farmari. Ne ovat olleet uutena saman hintaisia. Suzuki on nykyisin Volkswagenin omistuksessa, eli laatu on samaa luokkaa kuin Volkkarissa, Skodassa ja Audissa.
- erilaisia autoja
Mulle on aina sanottu että AUTOT tulevat Saksasta.
- hohhelishoijaa......
Aina ei kannata uskoa mitä sulle sanotaan.
- hmm...
Oletko jo valintasi tehnyt ja haluatko valinnallesi vahvistusta?
5 000 euroa alkaa olla hintaluokkana sellainen, että jokainen auto on yksilö, joka pitää käsitellä tapaus kerrallaan. Täältä ei voi antaa mitään relevanttia tietoa, mistä olisi 5 000 euron auton valinnassa jotain hyötyä.
Nettikeskustelu kelpaa lähinnä vain viihteeksi.
Yleisesti ottaen ajetetut kilometrit ja huoltohistoria ovat tärkeämpiä kuin automerkkejä koskevat yleistykset. Samoin kuin auton ikää ja hintaa koskevassa janassa riskit painottuvat toiseen päähän.
Lopultakin: auton valinta on pelkästään rahakysymys. Ei mitään muuta. Jos tilillä on yli 15 000 euroa ylimääräistä, kuka tahansa osaa ostaa toimivan auton. Ei siihen mitään taitoa vaadita.
Itse ajan muuten keväällä ostetulla 600 euron Nissan Primeralla, jonka katsastin ihan hiljattain, mutta huomisesta en osaa sanoa yhtään mitään. JOS AUTOSTA ON KYSE NIIN LADA KANNATTAA HANKKIA, KOSKA MUITA AUTOJA EI OLE
- Siellä Venäjällä...
... pääsee kumminkin nettiin ???? :D
- Yualle
"Paljon kehuttu Audi on jämäkkä ajettava, hyvin hallittavissa ja tuntuma yleensäottaen hyvä, mutta sellainen volkkarin mummo-fiilis on taukoamatta paikalla. Laiska. Hidas. Etana."
Ei todellakaan pidä paikkaansa! Audi lienee kaikkein suorituskykyisin autoista. Tänä kesänä minua on kyykyttänyt 3 Audia. Okein, noiden malleja en katsonut, mutta silti. Ekan kerran ajeltiin jonossa (minä siis japski-autolla) ensimmäisenä ja 6 autoa perässä. 80 -alueella pidin pilkuntarkasti tuon nopeuden (mittarivirhe huomioiden!) ja pätkälle osui myös yksi lyhyt 60 -alue, jossa jouduin jopa jarruttelemaan (alamäki!), jottei mene överiksi. Jonon viidetenä ollut Audi -mies vissiin kyrpiintyi mateluun, kun painoi kaasun pohjaan ja vetäisi kaikkien meidän jonossa ajelleiden ohi ja vielä keltaisella viivalla. Ohitus kesti arviolta sen 2 sekuntia, joten suorituskykyominaisuudet Audissa kyllä ovat kohillaan...
Toisen kerran sama juttu, mutta tällöin Audi liimautui yksikseen perääni. Ohitus jälleen keltaisella viivalla, mutta Audilla ohitus tuntuu näköjän sujuvan niin rivakasti, että kummallekaan ei aiheutunut ohituksesta mitään vaaraa.
Kolmas kerta oli, kun käännyin valtatielle maaseudun sivutieltä, peräkärryn kera. Takaa tullut Audi vetäisi välittömästi ohi ja jälleen keltaisella viivalla. =)
Vielä painottaisin sitä, että jokaisella ohituskerralla keltainen sulkuviiva ei tullut Audi kuskeille yllätyksenä, vaan ohitus aina alkoi jo sulkuviiva alueella. Siten Audin ominaisuudet ovat kaikkea muuta kuin etanamaiset!- Asialinja
Luepa täältä vähän lisälegendaa (lievätkö jarrut vai kuskin refleksit syynä?):
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9903383
- JRnen
Mulle on ihan sama, mikä lätkä farkun keulalta löytyy. Koukku, ilmastointi, katsastus just tehty. Tällöin oletettavasti selviää seuraavan vuoden ilman isompia remontteja. Ikää saa olla 5-10 vuotta. Vuoden-kahden perästä hommaan samoilla kriteereillä toisen farkun, just katsastetun. Enkä minä ainakaan färillä aja. Ihan yx-hailee, minkä färinen kulkuneuvo on. Jos ei miellytä, vaihdan kuitenkin. Ajan nykyisin vuodessa sellaiset 35-40 tuhatta ja sitten voi rieskan laittaa kiertoon muutenkin hyvillä mielin.
Kortti on ollut ihan riittävän kauan. Ja ajettu on vuosien aikana yli puoli miljoonaa kilometriä. On ollut etu-, taka- ja nelivetoisia, farkkuja, maastureita ja "tavallisia" tiisseleitä ja pensakoneita. Eipä noista yksikään ole sen erikoisempi ollut. Pyörät, ratti, motti ja pikkuvikoja on kaikissa. Sen seittemää erilaista. Japskeja, ruåttalaisia, sakemannia, fransmanni ja jenkki. 1,0L:sta 3,0L:aan, 35-150kW. Huu nous, mikä on seuraava. - nukukka
Mitä enemmän autossa on kaikennäköistä lisävarustetta, niin sitä enemmän autossa on myös potentiaalisia ongelmakohtia, jotka saattavat hajota. Osa hifistelee ja arvostaa kaikennäköistä parkkitutkaa, lämmitettävää penkkiä, lämmitettävää tuulilasia jne, mutta välttämättä niillä ei ole jollekulle toiselle mitään virkaa.
Itselläni on ollut tähän mennessä vain Peugeottia ja Fordia, joita kumpaakin parjataan. Nykyinen Fordini ollut minulla 8 vuotta. Käytän sitä tietysti säännöllisesti huollossa eikä ole kertaakaan jättänyt tielle. Katsastuksessa autoni menevät välillä läpi, välillä ei (viimeksi esim. raidetangon pää piti vaihtaa), mutta isompia ongelmia ei ole ollut ja kaikki johtuneet enemmän tai vähemmän kulumisesta. En jaksa uskoa, että sellaista autoa onkaan, johon ei tarvitse vaihtaa pyyhkijänsulkia, vaihtaa öljyjä/jarrupaloja jne.
Ihan toinen juttu on sitten se, että minkä hintaiseksi arvottaa auton, mukavuuden ja statuksen. Jollekin auto on statussymboli, toiselle tärkein harrastus ja kolmannelle ehkä välttämätön paha. Silloin on ihan eri kriteerit, että missä lähtökohdissa auton ostoon lähdetään.
Itselläni on peruslähtökohtana, että en osta autoa velkarahalla, vaan auto vaihdetaan sitten vasta uuteen, kun uutta/uudempaa autoa varten rahat on kasassa. Tämä siksi, että elämässä pitää varautua yllättäviin menoihin (esim. auton iso korjauslasku, sairastuminen, työttömyys) enkä halua ajaa itseäni hankaluuksiin vain siksi, että minun pitää investoida peltilootaan enemmän kuin on varaa. suolipoika.osta malja..mintä anta sulle toisihipa..tuleeko sinapi ketsluppi..ota malja..kia..pelkkää muovvii...halloo..tinä tuomipoika ... pilkule..maustetta..harannnooooooooooo jiaaaaaaaaa
- BMW E46 M3
Itsellä käyttiksenä BMW E46 M3 vuosimallia 2002.
Paras auto ikinä millä oon ajanut ja ei todellakaan jää jalkoihin, n. 350 Hv !
Jää uudet riisikipot ja muut paskat jalkoihin joita ei voi edes autoiksi kutsua.
Shellin V-poweria menee kaupungissa, kun vähän polkee reilu 20 litraa satasella, mut SO WHAT ja köyhät kyykkyyn!
Nousis bensan hinta vaikka 3 euroo litran, ei se mun autoilua vähentäs.
Autoilusta pitää osata nauttia!- Ja ikää oli?
Tyypillinen pikkupilinen bemupoju. Pitää kaahata ja elvistellä että heikko itsetunto pysyy jotenkuten kasassa. Sitten kun kotterosi lakoaa tien päälle niin mennään itku kurkussa Japsiautojen nettipalstalle raivoamaan :D :D
- onneee
autos täyttää pian pyöreitä
onko isot kemut? - auto JA kuski
onneee kirjoitti:
autos täyttää pian pyöreitä
onko isot kemut?Taitaa olla tuplasynttärit tiedossa.
- Kolmeautoinen
Auton voi valita aivan erilaisilla kriteereillä, esimerkiksi sellaisen, joka ei tuota paljoa saastaa, on riittävän tilava vaikka pakastimen kuskaamiseen tai on valmistettu maassa, jonka kansalaiset ostavat suomalaisia teollisuustuotteita.
Minä en tarvitse autoihini suurta moottoria, jalo"puu"listoja, nahkapenkkejä, en edes radiota. noooooh..repikääs tästä.ajettu alle 90 tuhat.mites teidän ladat jaksaa.pitäskö vähän kaasuu painaa....dididam..
- hölöpati hölöö!
kyllä ne eurot nykyisin menevät tonne aasiaan vaikka kuinka yrittäisi estää!!!
- osat ovat aika varmasti made of china tai ainakin siellä tehtyjä ja leimat laitettu vasta euroopassa.
- eurooppalaisia autoja tehdään myös muualla esim. volkkareita tulee meksikosta. joillakin merkeillä kokoonpanolinja on vain euroopassa. Joillakin taas eurooppalaiset insinöörit tarkkailevat laatua aasiassa.
eikä volvokaan enää eurooppalainen ole, tosin jos omistajat tajuavat pitää brändin ja suunnittelun sekä insinööritaidon ruotsissa niin voidaan ajaa tänne pohjolaan tehdyillä autoilla vielä pitkään.
mulla jo kolmannen sukupolven farkku V70 volvo, joilla on aina ollut ilo kovillakin pakkasilla lähteä liikkeelle, etenkin kun on dieseliä. Moottori on vielä lämmin vaikka auto seisoo pitkäänkin pihalla -20 pakkasessa. Webastonkin saa päälle tarvittaessa, niin saahan sitä muissakin, mutta joillakin merkeillä ja kovilla pakkasilla on akku hyytynyt niin että ei enää ole käynnistynytkään kun webasto saanut akun tyhjäksi.
jep ... jep
niin ja bemmujen elinkaari on sellainen, että uudella ajavat hyvin toimeentulevat ja vanhemmat ihmiset. Liikenteessä ne turvallisimmat bemmun käyttäjät. Vanhimmilla bemmuilla taas ajavat köyhät (tosi vanhat bemmut) ja nuoret pojat yleensäkin. Aiheuttavat brändille ja vakuutusyhtiöille ylimääräisiä kustannuksia liikenneonnettomuuksilla. Tämän takia bemmussa on tosi kalliit vakuutusmaksut. Eikä varaosatkaan siitä halvimmasta päästä ole.
Tosin jos ostais vuoden ikäisen ja vähän ajetun laatuauton ja pitäisi sitä vain noin kaksi - kolme vuotta ja vaihtaisi taas samalla tavalla ja ajaisi taas ne parikolme vuotta niin ei olisi isoja korjauksia eikä välttämättä huoltojakaan. Renkaitakaan ei tarttes vaihtaa. Takuutakin saattaisi olla vielä jäljellä jos nyt jotain vikaa tulisi. Ainoa vaan, että arvo tippuu ja pitäs olla noin 3000 - 4000 euroa käytössä taas kahden tai kolmen vuoden kuluttua.
Auton käytölle vaihtoehtoja on monia. Autoa tarvitaan Suomessa ja sen on verottajakin tajunnut.höhööhhh..nyt tukehttuu nauruun.volvo v70 voi raukkaa.myy se jo vaikka israeliselle.olikohan se sun pönttö volvos 2 litran moottorille kun ei pääse 10e ees tankille.jotta...kattokaa mun perävaloja
- Japanista
Hyvät autot tehdään Japanissa. Japsimerkkien kaikkia malleja ei tehdä Japanissa, mutta hyvät autot tehdään, esim. Takaokan tehtaalla Lexus ja Toyota.
Kun mietit laatuautoa, tarkista ensin konepellin alta ns. sarjanumero. Jos se alkaa J:llä kuten Japani, kyseessä on laatuauto. Jos se alkaa muulla, on romu.
Saksalaisiin merkkeihin en koske jatkuvan huoltotarpeen takia. Japseilla pääsee vähällä huollolla.- näin on
empä ole nähnyt yhtään kelvollista japsi autoa
- taiwaneista
virasanen kirjoitti:
mate in taiwan.halluukko taekwondoooo.........jiiihaa
"Made in Taiwan" kertoo, ettei se ole laatua. Sinulla on tarkkaavuushäiriö, kun et ymmärrä lukemaasi. TT1 on eri kuin JT1!
- huokaus.....
näin on kirjoitti:
empä ole nähnyt yhtään kelvollista japsi autoa
Joko valehtelet itsellesi tai sitten et tiedä aitoista hölkäsen pöläystäkään.
t: Japanilaisen auton onnellinen omistaja - MBForever
Kirjoitat virheellistä tietoa:
"Saksalaisiin merkkeihin en koske jatkuvan huoltotarpeen takia"
Tarkistappa minkälainen huoltoväli on Lexuksella ja Toyiotalla.
Vertaa sitä BMW:n tai Mercedeksen huoltoväliin.
Lexus nyt on hyvin varusteltu ja mukava auto, Toyotasta ei kannata noiden Saksalaisten kanssa samaan aikaan edes puhua.
Kunnon autot tehdään edelleen Saksassa.
- mersuilija
Ehdottaisin vanhempaa mersua. Oman kokemuksen mukaan kestäviä (kestävämpiä kuin uudemmat meset), ja hyviä käyttöautoja.
Listaan tähän muutaman puoltavan pointin:
- Suht halpa korjata. Vanhassa autossa riittää aina silloin tällöin jotain laitettavaa...se on fakta, merkistä riippumatta. Mersun osat eivät kuitenkaan ole sieltä kalliimmasta päästä, ja myös käytettyjä (hyväkuntoisia) osia on tarjolla runsaasti. Vanhan mesen tekniikka on myös melko yksinkertainen, joten sen osaa korjata myös "kyläseppä", eikä aina tarvita kallista merkkihuoltoa.
- Vanhoissa mersuissa ikäänsä nähden hyvä varustelu/turvallisuustaso. Omastani löytyy kaikki "herkut" vaikka on 22 vuotias.
- Hyvä ajettavuus. Jämäkkä, iso auto josta löytyy potkua. Ei jää jalkoihin ja ohitus tapahtuu nopeasti ja turvallisesti.
- Hyvä äänieristys. Ei kuulu moottorin melu ja jyrinät sisälle.
- Tilava. Varsinkin jos valitsee farmarin. Meidän toiseen meseen menee taakse sohva tai vaatekaappi niin että heilahtaa.
- Vanha, vaan ei vanhan näköinen auto. Aika ajattomia muotoilultaan.
Siinä muutamia pointteja. Jos löydät hyvin pidetyn mersun, ajat sillä vuosia. Mersuistakin löytyy toki ne huonot yksilöt, mutta vähän tuuria ja tarkkuutta peliin niin onnistut.
Meillä ollut useampia mersuja, ja olen ollut tyytyväinen. Eikä tosiaan ole tarvinnut "sijoittaa" kaikkia säästöjään autoihin. Olen itse sitä mieltä, että haluan ajaa mukavasti ja turvallisesti, mutta en velaksi.- vaanha auto
ostin neljä vuotta sitten -96 mallin C180 mersun, automaatti, pensakone. Maksoin 6000 €, silloin oli ajettu (1. omistaja, suomiauto) n. 180.000 km. nyt on noin 250.000 km, öljyjen vaihdot, raidelangon päät. Siinä menot bensat viime syksynä uudet talvirenkaat, kesärenkaat pari vuotta sitten.
Sitten kysllään, mikset osta uutta tai uudempaa autoa. Ja miksi, nykyinen on ehkä parin tonnin ritsa, jo renkaiden arvo on yli tonnin. Kyllähän tämä menee vielä monta, monta vuotta. Pensakonekin 1.8 l vanha kestää 500.000 km.. Eikä paljoa enää halpenekaan.
tuosta kun painan niii takalasi aukkeee...tsipadui...
- MAHOTONTA!
Ukko, oletusarvona siis mies, on ajanu liki kaikki automerkit läpi, tietää ja tuntee niiden heikkoudet ja on edelleen epätietoinen mikä automerkki olisi itselle se sopivin!
Sinuna menisin kävellen. se on aina niin kiva kuulla nuo autottommien mielpitteet.lienneekö nuilaa painnoo.tuskin.
- Nautiskelija?
Tuolla jo joku mainitsikin, että yleensä jokaiselle löytyy se sopivin ja/tai mieluisin merkki ja malli, kun kokeilee.
Jos taksimatka maksaa 8 euroa työpaikalle, niin en usko, että siihen taksia juuri käyttää. Sen reilun kilometrin yleensä jaksaa kävelläkin ja säästää nekin rahat. Mutta aika harva meistä voi asua noin lähellä työpaikkaansa.
Jos on tyytyväinen 500 € maksaviin autoihin ja uskaltaa ottaa tielle jäämisen riskin, niin se on tietysti se kaikkein edullisin vaihtoehto. Auto ei ole mikään sijoitus. Jos arvostaa toimintavarmuutta, niin vanha Lada tai uudehko premiun-merkki lienevät hyviä vaihtoehtoja. Vanha Lada lähtee kuulemma aina käyntiin...
Ajokilometrit ovat tärkeitä. Eri autoilla on erilainen määrä siihen, kun huoltojen hinta ylittää järkevän suhteen hankintahintaan. Esim. VW-konsernin turboissa 200 000 km on kuulemma maaginen raja... Saabilla 300 000 km ei tehnyt tiukkaa.
Itse siirryin premium-merkkeihin v. -98. Sitä ennen minulla oli pääasiassa japanilaisia. Erityisesti Nissanit ja ilmeisesti myös Toyotat olivat luotettavia ja tasalaatuisia.
Jos hakee tilaa ja mukavuutta, en tiedä 9-5 Saabin voittanutta. Esim. E-sarjan Mersu, S80 Volvo, Audi A6 ja BMW 500-sarjalaiset ovat kaikki pienempiä sisältä. Eikä mukavuuskaan yllä -98 - 02 vuosimallien tasolle.
Minä ajoin -98 mallin Saabilla (9-5 SE 2,3) noin 300 000 km. Siinä tuli vastaan raja huotojen kanssa, alkoi tulla kytlin- ja jarruremontti vastaan ja ilmastointilaitteen puhallin hajosi. Se remontii kesti muistaakseni 2 päivää ja hintaa tuli... Tällaisia Saabeja näytti olevan tarjolla alle 5.000 €:n hinnalla.
Saabissa on huomattava, että vaikka 2,0 ja 2,3 moottoreissa on lähes sama teho (150 vs. 170 hv tuossa ikäluokassa), ovat moottorit ihan eri luonteisia. En koskisi 2,0 moottorilla varustettuun. Saabin merkittävin ongelma on sähköisen kaasuttimen suunnitteluvirhe, joka johtaa moottorivian hälyytykseen ja "limp-home" tilaan menemiseen aika ajoin. Siitä palautumiseen tarvitaan merkkihuollon apua.
Itse vaihdoin Saabbien jälkeen Audin A6:n. Tehokas diesel ja neliveto puhuttelevat minua kovasti. Perusajo-ominaisuudet ovat hyvät, mukavuuskin joissakin vuosimalleissa lähellä Saabbeja - jos ei valitse kovin matalaprofiilisia (ja kalliita) renkaita.
Audissa taas on paljon kiusallisia pikkuvikoja, joita Saabissa ei ollut koskaan. Se ei vastaa mielikuvaani laatuautosta.
En tiedä vielä, mikä on seuraava autoni. Uuden hankinta houkuttaa siinä mielessä, että näissä premium-merkeissä saa valita sellaiset varusteet kuin haluaa. Vähän käytetyn tapauksessa hinta taas putoaa parhaimmillaan/pahimmillaan euron per kilometri. Siinä joku 20 000 - 30 000 km ajettu auto kuullostaa jo huomattavan houkuttelevalta. Varsinkin, kun uuteen autoon saa helposti ruksattua kivoja varusteita tuolla summalla. Mutta nelivedosta en hevillä luovu...
Autossa on vähän sama asia kuin vaikkapa ruuassa, alkoholissa, vaatteissa tai elektroniikassa:
- Joku ostaa halpaa tarjousjauhelihaa, toinen naudan sisäfilettä. Maha täyttyy molemmista.
- Joku ostaa kossua, toinen huippukallista konjakkia. Pään saa sekaisin molemmilla, jos riittävästi juo.
- Joku ostaa kuusiytimisellä prosessorilla varustetun High-end -tieotokoneen 30 tuuman huippunäytöllä ja kaikilla muilla herkuilla, toiselle riittää 20 tuuman perusnäyttö ja AMD:n kaksiytiminen perusprosessori. Tai ostaa käytetyn läppärin satasella. Kaikilla surffaa netissä suunnilleen yhtä nopeasti.
- Joku ostaa merkkivaatteita, joku ostaa merkittömiä alehallin tarjouslaarista - tai jopa kierrätyskeskuksesta! Lämpimänä pysyy kaikilla tai voi näyttää yhtä hyvältä kaikissa, jos osaa valita yhteensopivan kokonaisuuden ja lisukkeet.
Jokainen voi siis toimia mieltymystensä ja rahavarojensa mukaan ja olla onnellinen tekemiinsä valintoihin. Minä muuten juon mieluummin konjakkia ja syön sisäfilettä, mutta vaatteiden merkillä ei ole väliä...- The mousetrap
Olipas harvinaisen asiallinen kirjoitus. Meillä suomalaisilla on monesti ikävä tarve perustella omia ratkaisujaan. Perusteluihin olennaisena osana kuuluu muiden tekemien ratkaisujen vähättely.
Jos autoon ei halua satsata tai ei ole varaa satsata, niin miksi pitää haukkua niitä joilla on varaa ja halua? Jokainen uusi auto joka myydään on hyvä asia, niistähän ne käytetyt autot lopulta tulevat myyntiin.
Toisaalta jos joku haluaa ajaa vanhemmalla ja halvemmalla, niin mikäs siinä.
Itse ostin aikoinaan uuden auton kymmenisen vuotta sitten, nyt jäljellä ei ole paljon muuta kuin käyttöarvo. Siinä on uusi ja vanha samassa paketissa. - autoa vaihtoon
"Jos taksimatka maksaa 8 euroa työpaikalle, niin en usko, että siihen taksia juuri käyttää. Sen reilun kilometrin yleensä jaksaa kävelläkin ja säästää nekin rahat. Mutta aika harva meistä voi asua noin lähellä työpaikkaansa."
Työpaikalleni on hieman enemmän kuitenkin kuin kilometri. Kaukana se ei ole, mutta joudun työskentelemään teollisuusalueella, jonka halkaisija on noin kilometri ja haluaisinpa nähdä sinun kantavan vanhoja tietokoneenrohjakkeita ja 20-tuumaisia putkinäyttöjä niskassasi takaisin konttorille ihan kävellen useita kertoja päivässä, kun haet asiakkaiden vanhoja romuja pois. Uuden tietokoneen kantaminen onnistuu laatikoissa toki, jos selkäsi kestää kantaa. Jos tippuu käsistä matkalla, niin itse joudut maksamaan.
Ihan tarpeeksi sattuu selkään vanhojen romujen kantaminen monta kerrosta alakertaan ja autoon, saatikka että ottaisin kantaakseni 40 kiloa tietokoneromua ja lähtisin niitä käsin raahaamaan sateessa kilometrin verran kuolemaa halveksuen rekkojen ja trukkien kaahatessa joka puolella, kun työkaverit käyttävät omaa autoa ja ottavat ylöspäin pyöristetyt kilometrikorvaukset kotiin, eikä heidän kauluspaitansa olisi tietokonepölyssä seuraavalle asiakkaalle siirryttäessä.
se om auto kun kulukkoo
- Autoileva nainen
Merkillä eikä millään muullakaan krumeluurilla ole mitään merkitystä. Ainoa kriteeri on se, että auto kulkee eteenpäin, pysyy ehjänä eikä jätä tielle. Kaikki turha tilpehööri pois, yksinkertaista peruskamaa tarjolle, joita kätevimmät pystyvät korjaamaan vähän itsekin ja niin, että korjaamolaskuista tule huikeita silloin, kun sellaisen tarvis on. Ajan paljon, arvostan käyttövarmuutta.
- paras auto
on sellainen, johon voi itse vaihtaa ajovalopolttimon tien päällä oikeasti, eikä vain teoriassa.
Mistäpä sellaisen auton saisi, kun noita H 7 polttimoita palaa lopåpuun yhtä mittaa? - On niissä erojakin
No olet jäljillä. Viidellä tonnilla saat esim. useamman vanhemman Toyota Camryn. Kun säilytät ne loput sitä yhtä kulloinkin käytössä olevaasi lukuunottamatta ladossa, riittää sinulle autoa lopuksi ikää. Markkinahinnat 20 vuotiailla ovat tonnissa tai alle.
Itselläni on ollut pari kappaletta kulloinkin noin 20 vuotiaina ostettuja ja päälle 300 000 km ajettuja Camryjä. Kun olen laittanut ne ostettaessa kuntoon ( = uusi pakoputki ja jakopään remmi vesipumppu), niillä on päässyt 100 000 km lisää ilman korjauksia ja melkein ilman huoltoja (öljynvaihto suodatin satunnaisesti vuoden parin välein). Ihmevekeitä. Todellakin - muutaman lampun vaihdolla voi pärjätä vuosia ilman korjauksia ja lähtee käyntiin oli kesä tai talvi. Nykyisessäkin 23 vuotiaassa Gli:ssä kaikki varusteet toimivat mutta ruoste painaa toki päälle alta ja päältä. Nyt yhteensä 190 000 km Camry-matkalla ei ollut ainuttakaan toimintaa haittaavaa akuuttia vikaa. Ainoat tekniset viat ovat olleet takajarruissa, joita olen katsastusta varten joutunut säätämään ja kerran jopa jarrukengät ja jarrupalat vaihtamaan. - Ovat klooneja
"Hyvistä autoista" voidaan lähteä puhumaan vasta 6-numeroisella luvulla.
Uudet toyota/ranska/fiat/korea/sakemanni/skooda ovat liian halpoja. Ne ovat sitä paitsi toistensa klooneja. Kilpailutettu osien valmistus, jonka voittanut idän ihmeet.
-Airbagit (made in china, korea) ovat pelkästään riski, vaikka toyota luuseri niitä premiumina pitää.
-Liian paljon "ilmastonmuutos ehkäisy"-turhuketta lisää hinauskuljetusten kysyntää.
-Opelissa voi pitää nahkapukua yllä, saa saksalaisen premiumin ominaisuudet.
Opel Kadett (tylsä) 49 500mk
Volvo 240 (basic) 120 000mk
saab 9000 189 000mk
Mese W124 500 000mk. - CHEVROLET!
Minä ostin pari vuotta sitten käytetyn Chevrolet Capricen(1989) Eikä ole vikoja näkynyt,eikä kuulunut. Eikä kulutus hienoudessaan 5-litran koneella ole maantiellä kuin alle kymppi.-Siis kohtuukulutus siihen nähden mitä hinnalla saa hienoudessaan (1200:-maksoin) Amerikkalaisissa on jo hienoudet mukana perushinnassa,eikä niistä tarvitse turhaan maksaa tuhansia euroja lisää.Eikä pellitkään ole pahemmin ruostuneet. Mut tiettyhän normaaleja kulutusosia menee.Lisäksi varaosat ovat äärettömän halpoja. Ääriturvallisia vahvoja vehkeitä vielä...Ostaa vaikka vähän vanhemman,niin saat laatuauton edullisesti. En tiedä korealaisista Chevysistä,joten siihen en ota kantaa. Ja se amerikkalainen mukavuus--aahh! Edukkaita laatuvehkeitä! : :))))
- tyttö13kesäinen
Mun ei ehkä kuuluis täällä olla, mutta luulis että Toyota ainaki toimii koska ku lappiin menee ni eihä sitä matkan varrella oikein muita autoja näekkään ku noita vanhoja pappa tojoteja. =DD
- 12vuotta autoillut
Itellä ollut pari toyotaa, nissan, volkkari, bemari ja pari mersua
Omasta mielestä yleisesti järjestys
1. Nykyinen vm. 96 mersu, perus luotettava kärry ja varaosat halpoja
2. Entinen vm.91 Corolla, mittarissa tällä hetkellä 361tkm
.................
Bemari, varaosat törkeästi ylihinnoiteltuja, näin totesi myös bemarin varaosamyyjä ;) - kokemusta.
Nykyään autot ovat muuttuneet kertakäyttötavaroiksi joiden kesto on tarkkaan määritelty max. 4-5v.
Uusi auto on suht. edullinen ostaa, mutta kate otetaankin huolloissa.
Puhutaan "tuotteiden ennenaikaisesta vanhentamisesta" ts. elinkaari on tarkoin määritelty (kierrätysmateriaalit ja halvimmat komponentit). Tarkoitus on myydä, ei tehdä liian kestäviä autoja.
Jos haluaa kestävän auton on palattava 80-90 luvun alun malleihin ja varattava muutama satku peruskorjaukseen, silloin saa luotettavan ja edullisen pelin alleen. - "hinuri"
Hinauspalveluyritysten kukoistaminen kertoo kaiken.
- varustelu malli!!
autoja on ollut toista sataa valehtelematta ja kaikki ikäisiä jo eli uusin oli 60tkm ajettu pontiac trans am.se oli hieno ja kallis auto joka teki tenän suomen pakkasella,virtalukon johdot poikki ja siihen jäit kun nalli kalliolle,onneksi on tuota taitoa korjata ja tietää mistä johtui.
varashälyttimen johdot poikki ja kaikki lukot ja valot menivät lukkoon eivätkä aueneet,sitten kun yhdistelin niin taas ajelemaan ,eikä sen koomin enään temppuillut,muuten moitteeton auto kallista vaan pito ja ajaminen ,saati huollot ja varaosat.
sittemmin ollut vain muutamien tonnien autoja ja sit noita alle 2000e autoja pilvin pimein .
sanoisin näin.mersu perus kestävä vanha malli
audiin luotan kuin seinään takana 12 kpl 100 koppasia vm.1984-1996
uusin ja lisävarusteluin oli A6 jossa 6syl kone joten tehoja oli,vääntöä oli ja varusteitakin oli niin paljon kuin tarvin ,suht kaikki mitä autoon voi vaatia ,eli katteleppa varusteluin audi !!
vw on varma yhdenlainen täryjyrä.
seat toledo on moottoriltaan ja tekniikaltaan 400tkm asti luotettava ja hyvä auto,vm.1998 eteenpäin.kun aikaisemmat lahoavat.
nissan on luotettava ja asiallinen kauppakassi jossa varustetaso ei häävi
kuten ei muissakaan japseissa ole,saati pellit ja nehän ruostuu kynsiin .
uuden karheet mazda 6 lahoo kynsiin
volvo on traktori eli ei häävi ajettava 740-850-940.
jenkit epävarmoja ja pikkuvikasia ja taitoa vaativa omistaja saa hyvän ja hienon bensarosvon .
bmw oli eikä iloa saanut koko rahalla joten myin .
mersuja siis oli ja voisin ostaa vanhemman vm.-1995 ja vanhemman yhä.
uudemmat ruostuvat jo oven korkeudelta.
toyota ei kuulu mun valikoimiin ,söivät öljyä jo ihan tarpeeksi ensimmäiset niin meni kiinnostus.
itse jos ostan auton hl.alle 3500e
tässä luettelo.
mb 500sel
audi 100-A6 bensat
vw golf variant ,tdi-200tkm-alkaen
seat toledo 1999 aj.180-400tkm huoleton ja laiska - kaiholla muistelen
Lada on paras auto,mitä minulla on ollut.Oli edullinen hankkia,lämmin talvella,ja käynnistyi pomminvarmasti kovallakin pakkasella tantereelta.Oli helppo huoltaa itse.1200,se perusmalli.
- Hmmmmmmmmmm
Nyt kyllä kirjoitit aivan väärään paikkaan kysyäksesi tosissaan millainen auto on hyvä. Täällä niitä "tietäjiä" riittää, joten laitampa nyt sitten oman korteni kekoon. Olen myynnyt ammatikseni autoja 10-vuotta, ja voin kertoa että käytetyn auton osto perustuu pitkälti tuuriin. Kuinka se on pidetty ja huollettu jne. jne. Hintaluokka 5000€ on jo sellainen, jossa saa jo hiukan valitakkin, mitä ostaa. Toinen suosii Saksalaista, toinen Japsia. Yksi Ranskalaista ja yksi Italialaista. No, jokainen omilla kriteereillään tietty. Se sellainen vanha myytti, jossa Japsit ja Saksalaiset ovat ylivoimaisen luotettavia, on nykyisin harhaa. Autoteollisuus on kokenut mullistuksen, ja se on jättänyt jälkensä kaikkiin automerkkeihin. Ajatellaan esim. että, ylivoimaisia Dieselin kehittäjiä on ollut 80-luvulta asti Italialaiset. Olisitko uskonut? No, näin vain kuitenkin on. Esim. Bochin Commonrail systeemi on ollut ensimmäisenä Alfa Romeo 156 jtd mallissa. Japanilaiset autot tehdään nykyisin suureltaosin euroopassa jne. jne. Eräs mielenkiintoinen seikka kuitenkin on nykyautoissa, nimittäin että Korealaiset ovat tulleet markkinoille todella kovaa. Miksi näin? Syy on hyvin yksinkertainen. Korealaiset auto ovat halpoja ja kokonaisuudessaan erittäin luotettavia. Tekniikka on tietyltäosin pykälää vanhempaa, kuin esim. vaikka Saksalaisissa, mutta siitäpä onkin jo karsittu ns. lastenviat pois. Eli näinollen minä menisin autokauppaan ja katselisin itselleni Korealaisen auton tuollarahalla. Pikkuluokan auton sillä saa jo muutamanvuoden vanhan. Ja lopuksi... Noissa kirjoittamissasi kliseissä on ollut suureltaosin joskus perää, mutta ei enään pitkäänaikaan....
Kauaspa tämä keskustelu on kulkenut alkupisteestään.
Hyvä auto:
On luotettava/ kestävä
Sillä on edulliset/ pienet käyttökulut.
Se kuluttaa kohtuullisesti tai vähän.
On tyydyttävän hyvä ajaa.
On riittävän tilava kunkin tarpeeseen, johon se on hankittu.
On turvallinen, sen turvalaitteet toimivat ( Jarrut, turvatyynyt, ajonvakautus jne. )
Ja tietysti- että se vastaa ostajansa odotuksia.
Siinä ne hyvän auton kriteerit.
On aivan toinen asia, millaisia mielikuvia mikin auto herättää,
koska tarpeen lisäksi, autollaan haluaa viestiä useimmat myös
statustaan ja paikata mahdollisia vajavaisuuksiaan.
Ostakaa siis sellainen, joka on TEILLE hyvä auto,
oli sen hinta euro tai miljoona- varojenne mukaan.
Erään miljonäärin sanoja lainatakseni, kun osti uutta S-mercedestä-
Ei se oo kallis, jos on rahaa.- voi vitsi
Provo, provo.!
Että jaksoitkin kirjoittaa noin pitkän provon.
Taitaa olla aikaa... - kokeillut
Ajattelin puuttua minäkin kokemukseni näihin autoasioihin yli 40 auton omistamisen jälkeen. Aloitin autoilun -60 luvun alkupuoliskolla joten auto tyylit/merkit/turvallisuus painotteet ovat vaihtuneet. Joka vuosikymmenellä on omat suosikit hallinneet ja ominaisuudet/kestävyydet vaihtuneet. Itäautoista (rautaesirippu) paras on ollut Lada 1200 L siis takavetoinen autojen tuonnin vapauduttua parasta on vaikea nimetä, sillä jokaisella (!?) merkillä on hyvät/huonot puolensa. Mieliin painuneita hyviä autoja on SAABit 96 2t ja oikeat 900 sekä kupla volkkarit, osta bensaa ja aja. Volvot olivat hiljaisia ja laadukkaan tuntuisia jämäköitä. Kummatkin ruotsalaiset/kupla/ladat olivat talviautoja aina lähti käyntiin ja lämpöä riitti paitsi kuplassa kaupunkiruuhkissa. Ranskalaiset olivat mukavia ajaa ja pahoja ruostumaan varsinkin Pösöt mutta -80 luvun lopun ryhtiliikkeen jälken on ruostetta joutunut todella etsimään. Japsit olivat ensin huonoja pelleistää mutta tekniikka pelitti
ja jousitus lyhyt liikkeinen (paukkulauta) mutta uusimmissa alkaa jossain määrin esiintyä teknisiä ongelmia (moottoreissa) paisi Hondalla. Engelsmannit hankkivat huonon maineen -60/-70 luvulla ja katosivat markkinoilta. Tekevät kylläkin vielä laatuautoja mutta älyttömän kalliita. Viime aikoina on esiintynyt haluja tavallisten ostajien suuntaan ja ovat saaneet jalkaansa hieman oven rakoon. Saksalaiset kallimmat (Premiumautot) ovat hyviä ajaa varsinkin kesällä MUTTA laadussa on sanomista. Mersut ruostuu, ei taida vesivärit olla hallussa vai mikä lieneen vikana. Bemuissa tylsä (tyylikäs) ulkonäkö Hintaansa nähden liikaa vikoja ja uusimmat monimutkaiseella/vaikea selkoisella/käyttöisellä (ajajan kannalta) elektroniikalla varustettu, tehty himoinsinöörille, ja joitakin paikallisia ruoste vaurioita. Entä Audi, no auto on nykyaikaisen näköinen/tuntuinen ei ruostu mytta sähkövikoja jotka jättävät tien päälle liian paljon, vuoden aikana 3 kertaa hinaus-autolla korjaamolle. Uudet Volvot ovat hieman kysymysmerkkejä allekirjoittaneelle mutta ovat vielä ruotsalaisia ja aika kalliita sekä ilmeisen toimivia talviautoja. Parasta merkkiä ei voi nimetä sillä se riippuu niin paljon lähtökohdista. YLIVOIMAISESTI halvimmat kilometrit ovat olleet ehdottomasti LADOISSA mutta ei mukavimmat. - roskapostiroopotti
Kaikki noi sun luettelemat kotkotukset peruutustutkaa lukuunottamatta saa Audiin jo kolmella tonnilla. Opettele peruuttamaan, niin saat siinä sivussa vielä muutaman extrankin, kuten lämmitettävät ovien lukot ja pissapojan suuttimet, kolaritilanteessa eteenpäinvetäytyvän ohjauspyörän, oikeasti sinkityn korin (typ44) ym. Itse olen vastaavan ostanut halvimmillaan 1200 eurolla, eikä kilometrejäkään ollu ku just hiukan yli 200 tuhatta. Juuri sisäänajettu siis.
- Takavetoinen
Takavetoinen, tehokas, 10v vanha sikakallis premium auto. Vaihtoehdot MB, BMW, Audi ja Jaguar. Ajan niin vähän että kulutuksella ei merkitystä, haluan vaan nautiskella. Korjauksiinkin on varaa laittaa rahaa.
- Volvo V40 2.0
Kyllä sanoisin kokemuksesta että Volvo V40 2.0 antaa todella hyvän kyytin ja toimii joka tilanteessa luotettavasti. Auto on näpsäkkä pikkufarmari ja hyvin sulavlinjainen ja katsastuksissa yleensä ei mitään ongelmia. Volvo V40 vm 96-02 hinta ja laatu kohdallaan. Olen ollut todella tyytyväinen hankintaani.
- IP 68
mitä halvemman auton ostat sen vähemi on siinärahaa kiinni ja vähemmän häviät vaihdossa, mutta jos kunnostat halpaa ja paat siihen kiinni tonneja helpostikkin parissa vuodessa ja aloitat taas alusta jonkun toisen kanssa niin ei tossa tienaa kun varaosaliikkeet.
Elikkä jos ostat halvan sitä ei sitten saa vaihtaa koska siinä on kiinni kunnostus pääomaa.
Jos taas oasat jonkun keskihintaisen luotettavan japskin uudehkonkin 25t pitää se vaihtaa 1-3välein jotta pääoma pysyy kiinni ja et joudu ostamaan uusia renkaita ja maksamaan kalliita esim alustan koiranluita , vakaajatankoja.- volvoasentaja rasvan
esim. isot autot ( volvot, isot bemut ) tulevat kalliiksi pitää kun niissä on paino niin paljon että alusta tai tukivarret ja muut nivelet joutuvat kovalle rasitukselle ja kaipaavat tavallista enemmän huoltomiestä
toiset ajaa ja toiset ei......mulla jopa parkkeeraa ite.vierest vaan kattelen...jiihaaaaaaaaaa
sinä suolipoika..tuleeeeko sinapiiiii ketsupiiiii- Ei ainakaan
Opel on kans yks paska rotina,
- fiat on paras
ostappa 80-luvun taitteen 127-fiat, varmempaa peliä ei ole ollut eikä varmaan tulekkaan. Lähti käyntiin -35 asteestaki ilman lämmitystä ja kommervenkkeja, eikä ikinä jättänyt tielle, ei sähköisiä eika mekaanisia ongelmia koskaan 5v ja 100tkm:n aikana.
- Anne Uus-Autoilija
Osaako joku neuvoa.
Ostin eilen MB GLK:n ja kumpaa laitan tankkiin, bensiiniä vai diplomi-insinööriä, (DI lukee mittarissa)..?.
Lisäksi auto nykii, onko käsijarru päällä kahva ylhäällä vai alhaalla?.- 26
Uusavuttomat olisivatkin todellisessa kusessa, jos ei rekisteriotteissa lukisi polttoainetta.
Eihän ne vammaiset tunnista edes hajusta, saati sitten sytytys ja hehkutus tulppien eroja.
Pakoputket paukkuu->Aseet paukkuu, nallipää hyppää sillalta uimaan->Soitetaan turhia hälyytyksiä.
tjaaaaaa...sinä suolipoika elä laita penssaaaa....laita suomimaljoja....sinapiiiiiiiiii ketsupiiiiiiiii mitaaaaaaaaaa
- zajajaja
Kyllähä tämä on yks autoukkojen kriisi palsta!
Jokainen hehkuttaa sitä omaa suosikki merkkiään, no tottakai. On saatava kertoa kuinka hyvä auto on audi, bmw, mersu yms yms :) Ja siitä mielipiteestä ei käännytä, koska se on teille niin henki ja elämä se kärry siellä pihalla!! hymy tulee huulille kun näitä lukee! ihan sama mitä autoista puhutaan, aina tulee huuto :D Mutta itse sanon että merkillä ei niin väliä kunhan toimii odotusten mukaisesti. Naapurilla tismalleen sama auto kuin minulla, minä laitan vuodessa osiin 2000e ja naapuri vaihtaa öljyt (35e) =) Onnea autojen etsintään kaikille jotka sitä suunnittelevat! - eric.e
entä passat
- hfoedho
Osta NIssan micra. Laatuauto.
- 1.2 LX
Komppaan. Micra kesti ilman kalliita korjauksia, jos ökähti niin sai vielä täkäläisillä turvejunttilan työkaluilla kuntoon (vm. -89)...
- Valtran mies
Kyllä meillä 90 vuoden Toyota Carina XL(Bensa) eikä oo muuta tarvinnut tehä kuin öljyt ja suodattimet vaihtaa ja aurauskulma kerran säätää uusiksi. On myös 2000 vuoden Toyota Picnic (Diesel,manuaali) siihenkään ei ole tarvinnut kuin öljyt ja suodattimet vaihtaa ja lähtee käyntiin oli kesä tai talvi. Picnic ostettu uutena.
Jos uutena ostat auton niin ei siihen uppoa korjauksiin mitään kymmeniä tuhansia euroja eikä edes 5000€. Riippu toki merkistä, muttei toyotaan ainakaan uppoa korjaus rahoja jumalattomia määriä. Mut toki saman merkin ja mallin autot on silti yksilöjä. Mitä enemmän hienouksia sitä enemmän korjauksia- Patarautaa
Kyllä se paiskaa väkisin Volvo 940 suuntaan, esimerkiksi vm:98 löytyy jopa
alle 200tkm ajettuja ja hinnat 4-6 tonnia sarjan loppupäätä jämeriä autoja. - oåik
Sekö se on tärkeintä, miten vähän autoa joutuu korjaamaan? Mieluummin vaikka hieman korjaan, jos vaan auto on muuten hyvä. On suuri ero ajaa esim. 200 km:n matka autolla ja autolla. Ja se ero on paljon tärkeämpi kuin se, joutuuko autoa korjaamaan kerran tai kaksi useammin tai harvemmin.
- KatsastusmiesReputti
Auton laadussa tärkein kriteeri on se, ettei mistään kohdasta korista tai sisustuksesta löydy sanaa "Toyota".
- ranskizz
Eiköhän se paras ja kestävin merkki ole selvä kun katsoo sebastian loebin menoa alla PSA konsernin auto eli citroen jossa ei juuri vikoja ole ollut.Kohta 8 maailman mestaruus.Mitä näyttöjä on jollain volvolla tai muilla? Ostat renaultin tai citroenin ei o paljon vaihtoehtoja : )
- Gordon Bleu
ranskizz kirjoitti:
Eiköhän se paras ja kestävin merkki ole selvä kun katsoo sebastian loebin menoa alla PSA konsernin auto eli citroen jossa ei juuri vikoja ole ollut.Kohta 8 maailman mestaruus.Mitä näyttöjä on jollain volvolla tai muilla? Ostat renaultin tai citroenin ei o paljon vaihtoehtoja : )
On kautta aikojen tiedetty että Ranskalaiset ja Italialaiset autot ovat pelkkiä
vikapesiä joten niitä kannattaa vältellä, ei ralli Citikalla ole mitään tekemistä
tavallisen Citikan kanssa muutakun nimi ja kuoret. - citilaulaa
Gordon Bleu kirjoitti:
On kautta aikojen tiedetty että Ranskalaiset ja Italialaiset autot ovat pelkkiä
vikapesiä joten niitä kannattaa vältellä, ei ralli Citikalla ole mitään tekemistä
tavallisen Citikan kanssa muutakun nimi ja kuoret.Kolmas pösö tai sitikka menossa meikäläisellä. Missä ne kautta aikojen tiedetyt viat viipyy?
- ranskizz
Gordon Bleu kirjoitti:
On kautta aikojen tiedetty että Ranskalaiset ja Italialaiset autot ovat pelkkiä
vikapesiä joten niitä kannattaa vältellä, ei ralli Citikalla ole mitään tekemistä
tavallisen Citikan kanssa muutakun nimi ja kuoret.Kyllä se kestävyys sieltä rallin kautta siirtyy siviiliautoihin.Sieltä ne tekniset ratkaisut suurin osin siirtyy tavisten käyttöön.Ymmärrän että suomalaisia harmittaa kun ranskalaiset autot ovat parhaita.Nyt sitikalla 8 maailman mestaruus käytännössä varma MIETI KAHDEKSAS ja CITROEN.Missä volvot ,foordit,mitsut ja muut hyvät ja varmat pelit heh...
- Nais autoilua
Entisenä Fordistina hurahdin Volvoon. Uutena hankintahinta suhteellisen kallis mutta muutaman vuoden vanhan hankittuna kulut kohdallaan. Tosin vaatii hieman vaivaakin löytää aina sopiva vaihdokki.
Nyt alla xc90 ja kilsoja 170 tuhatta. Hankittaessa hinta oli 20 tuhatta eli noin kolmannes uuden ko. auton hinnasta ja kilsoja paljon vielä edessä. Ostin ennen autot uutena mutta totesin , että ensimmäiset vuodet meni "lastentautien" kanssa juostessa liikkeessä joten tämä tapaa sopii minulle - siis muutaman vuoden vahana ja hyvin pidettynä vaihdan 3-4 vuoden välein ja väliraha suhteessa kohtuullinen ja huolettomia kilometrejä ajellaan. - neitinäpsäkkä
Edullinen, tilava, upouusi takuulla :)
- rouvarupsakka
= Toyota Verso.
- paskaa ranskasta
aloittajan kysymys on helppo.
kun pysyy erossa amerikkalaisesta,italialaisesta ja ranskalaisesta,niin aina on auto alla.- mannaa ranskasta
No niinhän minäkin luulin vielä reilu kymmenen vuotta sitten. Vaan niin se mieli muuttui, "uhkarohkean" kokeilun ansiosta, onneksi.
- ranskizz
Renault,citroen ja peugeot siitä on mistä valita
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493242Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1081020Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah421012Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40981