Ajokortti-ikä 25 vuoteen!

1_X

Suurimman osan liikenneturmistahan ajaa Nuoriso. Ja nykysuuntaus näyttää olevan että varsinkin nuoret jampat ajelevat kännissä. Nostetaan ajokortti-ikä 25 vuoteen, niin silloinhan pahin uhmaikä on jo ohi kun päästään rattiin.

Ja jos ei vieläkään Uskota että kännissä ei saa ajella niin otetaan sekä kortti että auto pois. ISUKKI ei varmasti anna sen jälkeen teinipojalleen (toista) autoa, jos tämä on kertaalleen menettänyt auton valtiolle..Eli Kovemmat rangaistukset niin loppuu se Leikkiminen ja muiden tielläliikkujien vaarantaminen.

Lisäksi korttia ei saa takaisin ennen kuin on suorittanut autokoulun (ja maksanut sen) uudelleen. Sama pätee tietty myös vanhempiin tumpeloihin.

5

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjl

      Ehei, päinvastoin, ajokortti-ikä viiteentoista, ja 65-vuotiaana kortti lähtisi automaattisesti pois, äärimmäistä liikenneturvallisuuden vaarantamista, jos papparaisilla pidetään korttia!

    • ile

      Ajokortti ikä 25-vuoteen... ihmetelläänpä sen jälkeen miksi nuoret perustavat perheitä vielä vähemmän kuin nyt. No siksi tietysti ettei kersoja voi hankkia koska niitä ei saa vietyä lääkäriin kun ovat kuumeessa.

      Ihmetellään sitäkin miksi väki keskittyy kaupunkeihin, koska nuorien on pakko muuttaa sinne missä palvelut ovat lähellä ja julkista liikennettä kulkee koska itse ei saa ajaa.

      Ihmetellään vielä sitäkin että miksi puolustusmenoja joudutaan kasvattamaan kun joudutaan palkkaamaan ammattikuskeja kun varusmiehistä yhdellä sadasta on kortti.

      Ihmetellään mikseivät taksit kulje öisin, siksi että kaikki opiskelijat jotka muuten ajaisivat renkeinä ovat ilman korttia.

      Ihmetellään miksi vasta kortin saaneet miehet kaahaavat vaikka ikää on nostettu. Siksi, että monet äijät tykkäävät ajaa lujaa, ja kokeilevat sitä ennemmin tai myöhemmin riippumatta millojn kortin saavat. Ei ajokortin ikärajaa nostamalla saada onnettumuuksia pois, hyvällä tuurilla hiukan vähemmäksi. Yksi syy tähän "nuoret kaaharit" vouhotukseen on media. Milloinkaan ei lue lööpeissä "Keski-ikäinen kaahasi, kolme kuoli" tai vastaavaa. Mutta jos kuski on ollut nuori, niin se lukee lööpissä kissan kokoisilla kirjaimilla.

      • 1_X

        "Ajokortti ikä 25-vuoteen... ihmetelläänpä sen jälkeen miksi nuoret perustavat perheitä vielä vähemmän kuin nyt. No siksi tietysti ettei kersoja voi hankkia koska niitä ei saa vietyä lääkäriin kun ovat kuumeessa."

        Taksillakin pääsee jos on hätä.

        "Ihmetellään sitäkin miksi väki keskittyy kaupunkeihin, koska nuorien on pakko muuttaa sinne missä palvelut ovat lähellä ja julkista liikennettä kulkee koska itse ei saa ajaa."

        Väki muuttaa kaupunkiin koska EU ajaa maataloutta alas Suomessa ja muissa syrjäytyneissä maissa. Ajokortti-iällä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

        "Ihmetellään vielä sitäkin että miksi puolustusmenoja joudutaan kasvattamaan kun joudutaan palkkaamaan ammattikuskeja kun varusmiehistä yhdellä sadasta on kortti."

        Määkin kuljin aikoinaan inttiin valtion vartavasten järjestetyllä Bussikyydillä. Jotkut kulkevat lomille lenskarilla.

        "Ihmetellään mikseivät taksit kulje öisin, siksi että kaikki opiskelijat jotka muuten ajaisivat renkeinä ovat ilman korttia."

        Suomessa on taksikartelli ja siksi kilpailu ei ole vapaata ja hinnat ovat korkeat.

        "Ihmetellään miksi vasta kortin saaneet miehet kaahaavat vaikka ikää on nostettu. Siksi, että monet äijät tykkäävät ajaa lujaa, ja kokeilevat sitä ennemmin tai myöhemmin riippumatta millojn kortin saavat. Ei ajokortin ikärajaa nostamalla saada onnettumuuksia pois, hyvällä tuurilla hiukan vähemmäksi. Yksi syy tähän "nuoret kaaharit" vouhotukseen on media. Milloinkaan ei lue lööpeissä "Keski-ikäinen kaahasi, kolme kuoli" tai vastaavaa. Mutta jos kuski on ollut nuori, niin se lukee lööpissä kissan kokoisilla kirjaimilla. "

        Se on tutkittua juttua että suurimman osan kolareista ajaa nuoriso ja heidän käyttämien autojen keski-ikä on 12v. Jos et Usko, niin kysy vaikka Tilastokeskuksesta.

        Jos autokoulu olisi 10-vuotinen niin sen voisi aloittaa 15-vuotiaana.;) 18v sälli on niin yksinkertainen Luupää, ettei se OPI muutaman kuukauden kestävässä autokoulussa Mitään. Joten 10 vuoden autokoulu voisi olla ihan asiallinen.


      • ile
        1_X kirjoitti:

        "Ajokortti ikä 25-vuoteen... ihmetelläänpä sen jälkeen miksi nuoret perustavat perheitä vielä vähemmän kuin nyt. No siksi tietysti ettei kersoja voi hankkia koska niitä ei saa vietyä lääkäriin kun ovat kuumeessa."

        Taksillakin pääsee jos on hätä.

        "Ihmetellään sitäkin miksi väki keskittyy kaupunkeihin, koska nuorien on pakko muuttaa sinne missä palvelut ovat lähellä ja julkista liikennettä kulkee koska itse ei saa ajaa."

        Väki muuttaa kaupunkiin koska EU ajaa maataloutta alas Suomessa ja muissa syrjäytyneissä maissa. Ajokortti-iällä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

        "Ihmetellään vielä sitäkin että miksi puolustusmenoja joudutaan kasvattamaan kun joudutaan palkkaamaan ammattikuskeja kun varusmiehistä yhdellä sadasta on kortti."

        Määkin kuljin aikoinaan inttiin valtion vartavasten järjestetyllä Bussikyydillä. Jotkut kulkevat lomille lenskarilla.

        "Ihmetellään mikseivät taksit kulje öisin, siksi että kaikki opiskelijat jotka muuten ajaisivat renkeinä ovat ilman korttia."

        Suomessa on taksikartelli ja siksi kilpailu ei ole vapaata ja hinnat ovat korkeat.

        "Ihmetellään miksi vasta kortin saaneet miehet kaahaavat vaikka ikää on nostettu. Siksi, että monet äijät tykkäävät ajaa lujaa, ja kokeilevat sitä ennemmin tai myöhemmin riippumatta millojn kortin saavat. Ei ajokortin ikärajaa nostamalla saada onnettumuuksia pois, hyvällä tuurilla hiukan vähemmäksi. Yksi syy tähän "nuoret kaaharit" vouhotukseen on media. Milloinkaan ei lue lööpeissä "Keski-ikäinen kaahasi, kolme kuoli" tai vastaavaa. Mutta jos kuski on ollut nuori, niin se lukee lööpissä kissan kokoisilla kirjaimilla. "

        Se on tutkittua juttua että suurimman osan kolareista ajaa nuoriso ja heidän käyttämien autojen keski-ikä on 12v. Jos et Usko, niin kysy vaikka Tilastokeskuksesta.

        Jos autokoulu olisi 10-vuotinen niin sen voisi aloittaa 15-vuotiaana.;) 18v sälli on niin yksinkertainen Luupää, ettei se OPI muutaman kuukauden kestävässä autokoulussa Mitään. Joten 10 vuoden autokoulu voisi olla ihan asiallinen.

        "Taksillakin pääsee jos on hätä."
        -Toistuvia terapiareissuja onkin mukava tehdä taksilla.

        "Väki muuttaa kaupunkiin koska EU ajaa maataloutta alas Suomessa ja muissa syrjäytyneissä maissa. Ajokortti-iällä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa."
        -Ei iällä olekaan merkitystä nyt, mutta jos sitä nostetaan, niin voi ollakin. Ei kukaan ala maanviljelijäksi tai poromieheksi jos traktorilla täytyy pakolliset kauppareissut tai virastoasioinnit hoitaa.

        "Määkin kuljin aikoinaan inttiin valtion vartavasten järjestetyllä Bussikyydillä. Jotkut kulkevat lomille lenskarilla."
        -Nyt tarkoitinkin sodanajan kuljettajiksi koulutettavia varusmiehiä jotka ajavat maastokuorma-autoja, ambulansseja, pakuja, sotilaskotiautoja, pyykkijuormia, telakuorma-autoja yms. En tarkoittanut lomakyytiläisiä.

        "Suomessa on taksikartelli ja siksi kilpailu ei ole vapaata ja hinnat ovat korkeat."
        -En puhunut hinnoista, vaan kuskien puutteesta.

        "Se on tutkittua juttua että suurimman osan kolareista ajaa nuoriso ja heidän käyttämien autojen keski-ikä on 12v. Jos et Usko, niin kysy vaikka Tilastokeskuksesta.

        Jos autokoulu olisi 10-vuotinen niin sen voisi aloittaa 15-vuotiaana.;) 18v sälli on niin yksinkertainen Luupää, ettei se OPI muutaman kuukauden kestävässä autokoulussa Mitään. Joten 10 vuoden autokoulu voisi olla ihan asiallinen"
        - Onhan se totta että vasta kortin saaneet nuoret ajavat eniten kolareita, mutta en usko että nämä ratkaisevasti vähenisivät jos ikärajaa nostettaisiin seitsemällä vuodella. Nostaako ajokortti-iän nostaminen myös tuota autojen keski-ikää? Ei välttämättä. Toisekseen, näihin kolareihin liittyy yleensä kova ylinopeus ja usein myös alkoholi. Jos 18-vuotias ei välitä siitä että kännissä ei saa ajaa, ei hän ehkä välitä siitä kaksviitosenakaan. Kylläpä tuo 10-vuoden autokoulu ois mielenkiintoinen ratkaisu, mitähän se maksaisi verrattuna nykyiseen? Varmaan vähän enemmän. Kenellä olisi varaa sijoittaa esim. nykyisen b-ajokortin hinta vuosittain 10-vuoden ajan tulevaa ajokorttia varten.


    • punikki jake

      Ajokortti-ikää ei tarvitse nostaa mutta autokoulun laatua pitää nostaa. Nykyäänhän kortin saa todella helpolla, ei tarvitse tietää paljon mitään esim. säännöistä ja tieliikennelaista...

      Jos aloittelevia nykykuskeja verrataan esim.70-luvulla korttinsa saaneisiin silloin, on tietämys säännöistä nykyään paljon huonompi. Lisäksi porukka alkaa olla nykyään niin sekoa että pitäisi tehdä tarkka "pällitesti" kenelle sen kortin voi antaa.

      Liikennevalvontaa pitäisi lisätä erittäin paljon. Jos kerran poliiseille ei anneta määrärahoja niin laittaisivat armeijan valvomaan liikennettä. Siellähän ne intissä kuitenkin suurimman osan ajastaan viettävät tekemättä mitään (ainakin tietyissä aselajeissa). Armeijan avulla liikennevalvonnan tason voisi nostaa erittäin korkealle, esim. voisi järjestää tarkastuspisteitä pääväylille, joissa kaikki ohikulkijat puhallutetaan ja myöskin ajoneuvot tarkastetaan ja syynätään kaikki hyvin tarkkaan.

      Ylinopeudesta voisi olla rangaistuksena muutaman päivän työleiri, jolla joutuisi tekemään esim. metsätöitä, kaivuutöitä yms.

      Rattijuoppoudesta menettäisi kortin eliniäksi ja joutuisi viideksi vuodeksi työleirille.

      Jos aiheuttaisi kuolemantuottamuksen liikenteessä ja todettaisiin sen johtuvan selvästi piittaamattomuudesta niin henki vaan kylmästi pois.

      Tieverkostoa pitäisi parantaa. Se onnistuisi helposti kun pistettäisiin työttömät töihin eikä vain maksettaisi niille tyhjästä. Lisäksi vangeilla voisi teettää paljonkin yhteiskuntaa hyödyttäviä töitä, nykyäänhän vankila on liian leppoisa paikka.

      Erittäin työllistävää olisi myös perustaa valtion tiloja joilla tuotettaisiin vaihtoehtoisia polttoaineita kuten rypsi/rapsi dieseliä (toimii - testejä on), sekä etanolia jotta ei tarvitsisi elättää öljysheikkejä. Höyryveturit voisi ottaa uudelleen käyttöön - riittäisi töitä ihmisille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe