Mitä tapahtuu todella?

Yhävaanhullummaksi k

Uutisissa annettiin ymmärtää että kirkkokunnillamme on kränää keskenään. Miksi ihmeessä Luther-säätiön pappien pitää vierailla ortodoksikirkoissa menojaan pitämässä. En ymmärrä! Outoa ekumeniaa.

23

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meidän on osoitettava mielemme ja nostettava kapinan kunniattomia ekumenisteja vastaan:)
      On päivänselvää, että ekumenismi on harhaoppi ja että valitettavasti Suomen ortodoksinen kirkko maallistuu. Mutta jos me itse emme pyri länsimaiseen hyvinvointiin, minkä seurauksena on maallistuminen, osa Kirkkoa paranee.
      http://www.kosmas.fi/PDF-files-veljeston paasivu/Markus-PDF/Microsoft Word - ECUMENIS.pdf

      • T. Ollo

        Miten tuo linkkisi artikkeli liittyy siihen, että luthersäätiöläiset saavat toimittaa jumalanpalveluksiaan ortodoksisissa tiloissa mutta eivät ev-lut kirkon tiloissa?


      • fhetheh

        Ehkäpä tuo termi ekumenia on hieman väärin ymmärretty.Se ei tarkoita että eri kirkkokunnissa tehtäisiin uskonpuhdistusta puolin ja toisin vaan että kirkkokunnat tekisivät yhdessä työtä ja edistäisivät uskonnollisia arvoja maailmassa ja ehkä tekevät projektiluontoisesti avustustöitä yhdessä.

        En ole koskaan ymmärtänyt että ekumenia tarkoittaisi jotain uskon oppien vaihtoa puolin ja toisin.Voimme toki huoletta sanoa ja kertoa että hyväksymme eri uskontokunnat mutta se ei tarkoita sitä että oma sisältömme muuttuisi.Näin minä olen ekumenian ymmärtänyt.


    • T. Ollo

      Eikö Luther-säätiö pidä jumalanpalveluksiaan muiden kuin luterilaisen kirkon (esim. Adventtikirkon ja Ort.kirkon) tiloissa juuri siksi kun he (vaikka ovat luterilaisen kirkon jäseniä) eivät saa pitää jumalanpalveluksiaan luterilaisissa kirkoissa?

      Olen sen verran yksinkertainen, että ajattelen koko sotkun olevan luterilaisen kirkon aikaansaannosta. Luterilainen kirkko ei ole osannut tai halunnut ratkaista Luther-säätiön ongelmaa. Luther-säätiö saattaa olla sen verran vähävarainen, että se ei pysty rakennuttamaan omia kirkkojaan/rukoushuoneitaan. Jos siis luterilaisessa kirkossa on semmoisia jäseniä, joiden yhteisö ei saa käytttää luterilaisia kirkkoja yms tiloja, niin mikä neuvoksi? Pitäisikö luterilaisen kirkon erottaa luthersäätiöläiset jäsenyydestään kun nämä itse eivät älyä lähteä luterilaisesta kirkosta??

      • 19+19

        Helsingissä on eräässä vanhassa kirkossa nykyisin moskeija.Eikö tämä kiukuta samassa mittakaavassa ketään?

        Rakennus on rakennus.. mikähän se mahtaa olla taas olellisinta ja tärkeintä?


      • Onhan noita
        19+19 kirjoitti:

        Helsingissä on eräässä vanhassa kirkossa nykyisin moskeija.Eikö tämä kiukuta samassa mittakaavassa ketään?

        Rakennus on rakennus.. mikähän se mahtaa olla taas olellisinta ja tärkeintä?

        Turkissa on vaikka kuinka monessa vanhassa kirkossa nykyisin moskeija.


      • Soutu Bysanttiin
        Onhan noita kirjoitti:

        Turkissa on vaikka kuinka monessa vanhassa kirkossa nykyisin moskeija.

        Moni Suomessa vaatii yhä Karjalaa takaisin... MUTTA KOSKA OTAMME KONSTANTINOPOLIN TAKAISIN?


    • Luottohenkilö 198090

      Luther säätiön dekaani yritti heittää Helsingin pispan pihalle kirkosta Helsingissä kikosta. Näin ajatelevalla ääriporukalle annetaan pääsy kirkkoihimme. On aikoihin eletty.

      Leo on eläkeiän ylittänyt. Nyt tarvitaan veres vetojuhta. Aika on uuden.

    • Jokin tolkku

      "Luther säätiön dekaani yritti heittää Helsingin pispan pihalle kirkosta Helsingissä kikosta."

      Mitähän väärää valepiispan pihalle heittämisessä on?

      Olisivat saaneet heittää hänet ulos Suomesta.

    • Kimuranttia

      Asia on hieman kimurantti.
      Niillä paikkakunnilla, jossa ei ole oma kirkkoa tai rukoushuonetta me ortodoksit saamme kokoontua luterilaisen kirkon seurakuntatiloissa viettämään vigiliaa ja liturgiaa. Lisäksi saamme toimittaa vainajien siunaustilaisuuksia jopa kirkkossa.
      Taasen ortodoksisia seurakuntatiloja on vuokrattu etupäässä muistotilaisuuksiin, syntymäpäiviin ja häihin vuokraajan uskontokunnasta riippumatta.
      Itse kirkkotilaa ei todennäköisesti voi vuokrata. Tosin jossakin kirkoissa pitävät roomalaiskatoliset palveluksia.
      Tässä riittää pohdittavaa.

    • Ymmärsinkö?

      Ymmärsin uutisesta, että kyseessä oli seurakuntasalin vuokraaminen ei kirkon.

    • Lopenkyllästynyt

      Miksi jaksetaan nostaa näitä hyvinkin vähäpätöisiä asioita, kuten seurakuntasalin vuokraaminen täällä esiin. Julkisuudessa märehditään ja naamakirjassa arvostellaan. Nostakaa nyt vihdoin viimein kissa pöydälle ja käykää todellisten ongelmien kimppuun, sillä niitä kirkossamme riittää. Ongelmat lakaistaan pöydän alle ja vauhkotaan vähäpätöisistä.

      • nyssalaisen sisko

        kissa: suosiiko Kirkko luterilaisen kirkon sisällä vaikuttavaa liikettä, joka vastustaa henkeen ja vereen naispappeutta sekä vihityttää ruotsissa oman liikkeen " piispat"? ( todellakin , omat piispat !)

        ekumenia on kristillisten kirkkojen yhteistyötä, uskontodialogi eri uskontojen välistä vuoropuhelua.
        monikulttuurisuus haastaa uskontodialogiin.

        P.S. onkohan se seurakuntasalin vuokraaminen niinkään vähäpätöinen asia?
        perinteisestihän mietitään tarkkaan kenen kanssa passaa rukoilla?


      • yhävainhullummaksik
        nyssalaisen sisko kirjoitti:

        kissa: suosiiko Kirkko luterilaisen kirkon sisällä vaikuttavaa liikettä, joka vastustaa henkeen ja vereen naispappeutta sekä vihityttää ruotsissa oman liikkeen " piispat"? ( todellakin , omat piispat !)

        ekumenia on kristillisten kirkkojen yhteistyötä, uskontodialogi eri uskontojen välistä vuoropuhelua.
        monikulttuurisuus haastaa uskontodialogiin.

        P.S. onkohan se seurakuntasalin vuokraaminen niinkään vähäpätöinen asia?
        perinteisestihän mietitään tarkkaan kenen kanssa passaa rukoilla?

        Metropoliitta Ambrosius Helsingin Sanomien mukaan 12.8: "Metropoliitta Ambrosius ei hyväksy Kuopion ortodoksisen seurakunnan päätöstä antaa tilojaan Luther säätiön käyttöön. Hänen mielestään päätöstä pitäisi harkita uudelleen. Ambrosiuksen mukaan Kuopion seurakunnan menettely ei tarkoita, että muut seurakunnat toimisivat vastaavalla tavalla. Asiasta uutisoi Kotimaa24-verkkosivusto.
        " Olemme Helsingissä kirkkoherrojen kokouksessa jo viime vuonna päättäneet, että tässä ekumeenisessa tilanteessa emme anna tilojamme luterilaisen kirkon skismaattisille ryhmille, käytännössä Luther säätiölle. Luotan siihen että kirkkoherrat ovat edelleen päätöksen takana" Ambrosius sanoi HS.

        Taitaa olla skismaa piispojemme välilläkin, mikäli ovat puheväleissä. Kummallinen veto Leolta.


      • Muurarit ja rapparit
        yhävainhullummaksik kirjoitti:

        Metropoliitta Ambrosius Helsingin Sanomien mukaan 12.8: "Metropoliitta Ambrosius ei hyväksy Kuopion ortodoksisen seurakunnan päätöstä antaa tilojaan Luther säätiön käyttöön. Hänen mielestään päätöstä pitäisi harkita uudelleen. Ambrosiuksen mukaan Kuopion seurakunnan menettely ei tarkoita, että muut seurakunnat toimisivat vastaavalla tavalla. Asiasta uutisoi Kotimaa24-verkkosivusto.
        " Olemme Helsingissä kirkkoherrojen kokouksessa jo viime vuonna päättäneet, että tässä ekumeenisessa tilanteessa emme anna tilojamme luterilaisen kirkon skismaattisille ryhmille, käytännössä Luther säätiölle. Luotan siihen että kirkkoherrat ovat edelleen päätöksen takana" Ambrosius sanoi HS.

        Taitaa olla skismaa piispojemme välilläkin, mikäli ovat puheväleissä. Kummallinen veto Leolta.

        Heh heh, Ambrosius pysyy linjallaan. Luther-säätiö ja muut vanhoilliset "skismaattiset ryhmät" ovat Suomen luterilaisten joukossa niitä ainoita, jotka vielä perustavat oppinsa Raamattuun. Sehän on Ambrosiuksen ja etenkin hänen kaveriensa silmissä poliittisesti epäkorrektia, vai mitä.


      • T. Ollo
        yhävainhullummaksik kirjoitti:

        Metropoliitta Ambrosius Helsingin Sanomien mukaan 12.8: "Metropoliitta Ambrosius ei hyväksy Kuopion ortodoksisen seurakunnan päätöstä antaa tilojaan Luther säätiön käyttöön. Hänen mielestään päätöstä pitäisi harkita uudelleen. Ambrosiuksen mukaan Kuopion seurakunnan menettely ei tarkoita, että muut seurakunnat toimisivat vastaavalla tavalla. Asiasta uutisoi Kotimaa24-verkkosivusto.
        " Olemme Helsingissä kirkkoherrojen kokouksessa jo viime vuonna päättäneet, että tässä ekumeenisessa tilanteessa emme anna tilojamme luterilaisen kirkon skismaattisille ryhmille, käytännössä Luther säätiölle. Luotan siihen että kirkkoherrat ovat edelleen päätöksen takana" Ambrosius sanoi HS.

        Taitaa olla skismaa piispojemme välilläkin, mikäli ovat puheväleissä. Kummallinen veto Leolta.

        Kun tuo metropoliitta Ambrosiuksen suhtautuminen Luther-säätiöön on sitä mitä se on niin enpä malta olla kysymättä: "Sortaako metr. Ambro Luther-säätiötä? Eikö riitä, että itse luteril. kirkko karsastaa tai peräti sortaa Luhther-säätiötä? Pitääkö meidä ortodoksienkin lyödä lyötyä? Ei kai meidän tarvitse kysyä lupaa luterilaiselta kirkolta ketkä saavat käyttää seurakuntasalejamme?"


      • kirkko?
        T. Ollo kirjoitti:

        Kun tuo metropoliitta Ambrosiuksen suhtautuminen Luther-säätiöön on sitä mitä se on niin enpä malta olla kysymättä: "Sortaako metr. Ambro Luther-säätiötä? Eikö riitä, että itse luteril. kirkko karsastaa tai peräti sortaa Luhther-säätiötä? Pitääkö meidä ortodoksienkin lyödä lyötyä? Ei kai meidän tarvitse kysyä lupaa luterilaiselta kirkolta ketkä saavat käyttää seurakuntasalejamme?"

        kuinka niin " lyödä lyötyä"?

        kuten Kirkossamme, myös ev. lut. kirkossa on tietty kirkkojärjestys ja virkakäsitys.
        ne, jotka lähtevät omille teilleen voivat perustaa esim.oman " kirkon".

        sumen ev.lut.kirkko on siinä suhteessa erikoinen, että toimii kuten sateenvarjo-organisaatio: herätysliikkeet ovat jääneet kirkon sisään hoitelemaan omia tonttejaan ja nauttimaan valtiontukea.
        muualla maailmassa liikkeet ovat yleensä itsenäistyneet ja organisoituneet omiksi kirkkokunnikseen tsm. yhteisöikseen.

        summa: tässä ei ketään sorreta, pyritään vain pitämään yllä korrektia suhdetta.


      • Fjodor D.
        Muurarit ja rapparit kirjoitti:

        Heh heh, Ambrosius pysyy linjallaan. Luther-säätiö ja muut vanhoilliset "skismaattiset ryhmät" ovat Suomen luterilaisten joukossa niitä ainoita, jotka vielä perustavat oppinsa Raamattuun. Sehän on Ambrosiuksen ja etenkin hänen kaveriensa silmissä poliittisesti epäkorrektia, vai mitä.

        Siitä vaan toisaalta marjailemaan Sofiassa vapaamuurareiden kanssa tai olemaan poissa katedraalistaan Jerusalemin patriarkan vieraillun aikaan, kun pitää olla edustamassa jonkun naispiispattaren "vihkimyksessä". Hiippakunta on pahasti ghettoutumassa sinne Sofiaansa ja käytännössä tuntuu välillä siltä kuin piispaa ei olisikaan. Ihan vieraan näköisiä pappeja ja diakoneja ja muita viittamiehiä kyllä piisaa pilvin pimein, mutta hengellistä johtajuutta tässä kaivataan. Tietääkös kukaan, monesko sihteeri tai teologinen sihteeri on menossa kansliassa nykyisen piispan aikana. VUosia sitten luvut olivat jo kaksinumeroisia. Mikähän siellä mättää?


      • ---------
        Fjodor D. kirjoitti:

        Siitä vaan toisaalta marjailemaan Sofiassa vapaamuurareiden kanssa tai olemaan poissa katedraalistaan Jerusalemin patriarkan vieraillun aikaan, kun pitää olla edustamassa jonkun naispiispattaren "vihkimyksessä". Hiippakunta on pahasti ghettoutumassa sinne Sofiaansa ja käytännössä tuntuu välillä siltä kuin piispaa ei olisikaan. Ihan vieraan näköisiä pappeja ja diakoneja ja muita viittamiehiä kyllä piisaa pilvin pimein, mutta hengellistä johtajuutta tässä kaivataan. Tietääkös kukaan, monesko sihteeri tai teologinen sihteeri on menossa kansliassa nykyisen piispan aikana. VUosia sitten luvut olivat jo kaksinumeroisia. Mikähän siellä mättää?

        Jos Leo ja Ambrosius, molemmat, päättävät jäädä eläkkeelle, niin mistä otatte tilalle uudet?


    • Asaitasioina!

      On kysy seurakuntasalin vuokraamisesta ei yhdessä rukoilemisesta.

    • kuolonuneen

      mutta ne vibat, mutta ne vibat!
      mitä tykkää Jumalansynnyttäjä siitä, että nämä naisia kiroavat?

    • brothers guard

      Vua ei meijjän tarvii toisten syntilöistä olla huolissamme.

      • tarvii tarvii

        Vua nimenomaan toisten syntiöistä tarvii.
        Mitä sitä muuta kirkkokahveilla toristaisiin jos ei muut olisi syntisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe