Sain äskettäin käyttööni purjeveneen, jota tuotaessa sen perämoottori toimi. Kokeilin silloin heti moottorin käynnistämistä, ja sain sen käynnistymään vaikeuksitta.
Vene oli sitten viikon laiturissa, ja kun oli tarkoitus lähteä vesille, moottori ei käynnistynytkään. Noudatin saamiani neuvoja: pumppasin bensaa, laitoin vaihteen vapaalle, vedin ryypyn ulos ja rupesin nykimään narusta. Ei pihaustakaan.
Ajattelin, etten varmaan ole yksikätisenä tarpeeksi vahva, joten sidoin käynnistysnaruun pidemmän narun, jotta sain vedetyksi kaksin käsin veneessä seisten. Ei auttanut sekään.
Mistäköhän se kiikastaa? Olen kyllä melko vakuuttunut, että vika on minussa itsessäni. Ei moottori ole voinut mennä omia aikojaan rikki, ja bensaakin on puoli kanisteria. Sähkönhän se saa niistä tulpistaan (ei tarvi olla veneen sähköt päällä?). Tämä on vanha kaksitahtinen kahdeksanheppainen Mariner.
Mikähän tekniikassani kiikastaa?
Miten moottori käyntiin?
35
5851
Vastaukset
- 443325
Pustaa tulpat, tarkista tulppien kärkiväli niin eiköhän se prutku siitä käynnisty. Jos mikä tahansa 2 tahtibensakone seisoo kosteassa pitkään, niin tulppiin tulee karstaa.
- 1
Mariner on herkkä kastumaan
- Hätäkatkaisu
Onko koneessa se virran hätäkatkaisu? Siis sellainen pieni muoviosa joka tulee koneen etuosaan kiinni ja toinen pää kuljettajan ranteeseen (näin se on tarkoitettu, purkkarissa ei tosin kukaan tee niin). Jos se ei ole kiinni niin sitten kone ei inahdakaan :)
- Masentunut Maikku
Luulen, ettei ole, sillä sellaisesta ei ohjeita saadessani mainittu. Mutta tarkistan vielä senkin.
- 13+18
Kun tulpat on irti mutta tulpanjohdot kiinni niin laita tulppa koneen rungon päälle ja vedä narusta. Jos tulpan kärkivälissä kipinöi niin virtakatkaisin on päällä. Sitten etsimään vikaa polttoainepuolelta.
- Masentunut Maikku
Kiitos teille kaikille. Tutkin tässä lähipäivänä sytytystulpat ja mahdollisen hätäkatkaisun ja katson miten käy. Palaan asiaan.
Maikku - 345 32545 2345 2345
Masentunut Maikku kirjoitti:
Kiitos teille kaikille. Tutkin tässä lähipäivänä sytytystulpat ja mahdollisen hätäkatkaisun ja katson miten käy. Palaan asiaan.
MaikkuJa koneen bensahana sitten auki, sitä et kertonut tehneesi. (Yleensä kyllä käynnistyy vaikka hana olisi kiinni ja sammuu vasta hetken kuluttua, joten tuskin vika on bensahanassa.)
- Masentunut Maikku
345 32545 2345 2345 kirjoitti:
Ja koneen bensahana sitten auki, sitä et kertonut tehneesi. (Yleensä kyllä käynnistyy vaikka hana olisi kiinni ja sammuu vasta hetken kuluttua, joten tuskin vika on bensahanassa.)
Bensahanasta ei käynnistysohjeita saadessani ollut puhetta. Kuvittelin, että bensa virtaa veneen takaosan kaapissa olevasta tankista moottoriin, kun puristelen bensajohdon pampulan kovaksi. (Tankkia ja kaikkia liittimiä moottoriin asti katsoimme kyllä yhdessä.)
Olisikohan veneen tuoja lähtiessään sulkenut hanan? Suljetaanko se yleensä rantaan tullessa?
Löysin kirjoistani kaavakuvia moottoreista, mutta en yhtään kunnon valokuvaa. Bensahana lienee sitten jossakin moottoriin tulevan bensaletkun lähellä ja veneen puolella, jotta siihen ulottuu veneestä. Onkohan se ulosvedettävä nappi vai käännettävä kahva vai jengoilla oleva kierrettävä nippeli? - onko vitsi?
Masentunut Maikku kirjoitti:
Bensahanasta ei käynnistysohjeita saadessani ollut puhetta. Kuvittelin, että bensa virtaa veneen takaosan kaapissa olevasta tankista moottoriin, kun puristelen bensajohdon pampulan kovaksi. (Tankkia ja kaikkia liittimiä moottoriin asti katsoimme kyllä yhdessä.)
Olisikohan veneen tuoja lähtiessään sulkenut hanan? Suljetaanko se yleensä rantaan tullessa?
Löysin kirjoistani kaavakuvia moottoreista, mutta en yhtään kunnon valokuvaa. Bensahana lienee sitten jossakin moottoriin tulevan bensaletkun lähellä ja veneen puolella, jotta siihen ulottuu veneestä. Onkohan se ulosvedettävä nappi vai käännettävä kahva vai jengoilla oleva kierrettävä nippeli?Alkaa tuntua, että koko juttu perämoottorin käynnistämisestä olikin "Masentuneen Maikun" kehittämä vitsi ns. uusavuttomuudesta. Kannattaako tällaista leikinlaskua enää jatkaa vai voisiko joku oikeasti olla noin avuton vai etsiikö Maikku gastia perämoottorin bensahanan aukaisemista varten??
- Masentunut Maikku
onko vitsi? kirjoitti:
Alkaa tuntua, että koko juttu perämoottorin käynnistämisestä olikin "Masentuneen Maikun" kehittämä vitsi ns. uusavuttomuudesta. Kannattaako tällaista leikinlaskua enää jatkaa vai voisiko joku oikeasti olla noin avuton vai etsiikö Maikku gastia perämoottorin bensahanan aukaisemista varten??
Jos koet tämän vitsiksi, ole hyvä ja ohita nämä viestit. Itse käyttäisin tänne kirjoitteluun kuluvan ajan mieluummin työntekoon, mutta kun olisi mukava saada se vene nyt kuitenkin vesille.
- Vaihda palstaa
Masentunut Maikku kirjoitti:
Jos koet tämän vitsiksi, ole hyvä ja ohita nämä viestit. Itse käyttäisin tänne kirjoitteluun kuluvan ajan mieluummin työntekoon, mutta kun olisi mukava saada se vene nyt kuitenkin vesille.
Mitäpä jos koettaisit kysellä perämoottorin käynnistämisestä perämoottoripalstalta. Me purjehtijay kun käytämme sellaista kapinetta perin harvoin. Mieluummin hinaamme eri värisiä kankaita mastosta riippumaan tai jyräytämme sisädieselin tulille, jos tarvitaan hevosvoimia.
- Masentunut Maikku
Vaihda palstaa kirjoitti:
Mitäpä jos koettaisit kysellä perämoottorin käynnistämisestä perämoottoripalstalta. Me purjehtijay kun käytämme sellaista kapinetta perin harvoin. Mieluummin hinaamme eri värisiä kankaita mastosta riippumaan tai jyräytämme sisädieselin tulille, jos tarvitaan hevosvoimia.
Kyse on purjeveneen perässä olevasta moottorista. Purjehtimaan juuri haluaisin päästä ennen syyskylmiä. Ulkolaitamoottorilla lähtevät laiturista kaikki ne joilla ei ole sisämoottoria -- aika suuri osa purjehtijoista. Purjehtijoiden ongelmia ovat kaikki purjehtimiseen liittyvät ongelma -- myös moottoriongelmat.
- ????????????????
Masentunut Maikku kirjoitti:
Kyse on purjeveneen perässä olevasta moottorista. Purjehtimaan juuri haluaisin päästä ennen syyskylmiä. Ulkolaitamoottorilla lähtevät laiturista kaikki ne joilla ei ole sisämoottoria -- aika suuri osa purjehtijoista. Purjehtijoiden ongelmia ovat kaikki purjehtimiseen liittyvät ongelma -- myös moottoriongelmat.
Onko purjeveneen mootori jotenkin erilainen käynnistyvyydeltään kuin sama kone moottoriveneen peräpeilissä? En ymmärrä sinun ajatuskulkuasi.
- 10
Avelen että vika on joko sammutuskytkimessä tai bensan saannissa.
Ota tulpanhattu irti, työnnä sormi hattuun ja vedä narusta. jos saat hirmuisen tällin, niin sähköt on kunnossa.
Ota injektioruisku mukaan. Imaise ruiskuun bensaa ja edelleen ruiskulla kaasuttimen ilmanottoaukosta koko ruisku (2 teelusikallista) sisään. Nyt pitäisi lähteä pariksi sekunniksi käyntiin.
Jossain moottorissa on bensahana ryypyn kanssa samassa vivussa: sama vipu liikkuu eteen-taakse ja vasen-oikea.
Lisäksi tulpat voi olla rikki (kipinää ei tule vaikka saa sähköiskun näpeille) tai bensa voi olla pilaantunutta. - kopotikopkop
Joskus auttaa kun jättää antamatta ryyppyä koneelle
- Nikke12345
Meidän moottori ei käynnistynyt lämpöisenä ollenkaan ryypyn kanssa. Katsoin ohjekirjasta apua: Ryyppy pois ja kaasukahva puoliksi auki - kyllä lähtee. Tee siis näin.
- yamariini
Minulla yamarin lähtee yleensä vasta viimeisellä vedolla käyntiin.
- 22
Ei enää ikinä Marineria. Ostin ensimmäisen perämoottorini ensimmäiseen veneeseenin Marinerin. Onneksi se meni veneen mukana.
Aina oli arvoitus kun tuli vesiltä että lähteekö käyntiin ja monenellako nykäyksellä jos yleenä lähtee käyntiin. Monta kertaa tultiin purjeilla rantaan.
Tässä tapauksessa suosittelen ko. moottoriin lisäasennusta sähkökäynnistystä 8 HV laitteeseen sen varmaan saakin. Voi jurnuttaa akun tyhjäksi tarvittaessa.
Nykyinen Honda (4 -tahti 5 hv) lähtee toisella nykäyksellä käyntiin. Valitettavasti
muu miehistö on niin heikkovoimaista (sukupuolesta johtuen) että nykäisyvoima ei riitä käynnistykseen. Siksi turvaominaisuutena olisi tärkeää olla se sähkökäynnistys jos kippari putoaa veteen. - 10
Moottorin käynnistys on tekniikkalaji. Olen pitänyt omia prutkuja täysin paskoina, kunnes pikku hiljaa oppi millä säädöillä se lähtee käyntiin. Minulla se on: kaasua vähän tyhjäkäyntiä kovemmalle ja ryyppy päälle. Heti kun kone lähtee käyntiin, niin ryyppy pois ja reilusti lisää kaasua.
Laitan bensahanan kiinni vähän ennen määränpäätä ja ajan kaasuttimen kuivaksi, sillä ajatuksella että bensa ei valu kaasuttimesta makuullaan säilytyksen aikana.
Narun nykimien sujuu paremmin kun vetää "kiekoheittäjätyylillä" yläkroppaa kiertämällä, eikä pelkästään käsivoimin nykimällä.
Pitkään seisseet koneet on minulla olleet aina kaasari tukossa. Joko terva tai sieni on tukkinut suuttimet. Jos ikinä enää hommaan seisseen koneen, niin avaan kaasuttimen suosiolla jo kotipihalla kun on paineilma ja työkalut käsillä. - Jes, me pystytään
Terve Maikku,
Täälä sitä taas viisastellaan mutta hyvä että sait asiallisiakin vastauksia.
Perämoottori (tai apumoottori niin ei saa semmoista kuvaa, että se olisi varsinainen vauhdinlähde) on tosiaan olennainen osa pienempää venettä. Itselläni oli moninaisia vaikeuksia lajia aloitellessa mutta kyllä tässä jo vähän pärjäillään.
Saamistasi neuvoista valikoisin ne, joissa oli juttua hätäkatkaisimesta eli nk. "kuolleen miehen kytkimestä". Uudemmissa moottoreissa on semmonen yleensä kierrenarun päässä oleva haarukka, joka pitää ylhäällä koneen rungossa tai kaasukahvassa olevaa toista nappulaa. Koneen sähköt on poikki mikäli nappulan välissä ei ole tätä hätäpalikkaa.
Toinen asiallinen juttu oli bensahana. Jos sinulla on erillinen säiliö, bensaan laitetaan painetta pumppaamalla se pampula kovaksi. Vaan itse moottorissa on siitä huolimatta yleensä vipu, joka käännetään auki silloin, kun konetta käytetään. Muuten on vaarana, että bensaa valuu kaasuttimen kautta kannelle moottorin ollessa nostettuna kuten joku tuolla kirjoittelikin.
Toinen bensaan liittyvä seikkan on ulkoisen tankkisi huohotinkorkki, joka on siinä varsinaisen korkin yhteydessä. Se pitää muistaa avata, ettei tankkiin synny alipainetta joka estää bensan kulkemisen moottoriin.
Ns. "pakkokäynnistys" onnistuu tosiaan suihkimalla injektioruiskulla bensaa suoraan kaasuttimen kurkkuun ellei sitten moottorissa ole ilmanputsaria tiellä. Sen arvatenkin saa ruuvailtua kokeen ajaksi irti.
Kun tarkistaa ettei moottorin päällä ole bensaa, voi ainakin illan hämärtyessä koittaa iskeekö tulppa kipinää: Tulppa ruuvataan irti, laitetaan kiinni istukkaansa ja tulpan kanta painetaan moottorin paljasta metallia vasten. Sitten nykäistään narusta ja kipinän pitäisi näkyä hämärässä. Kirkkaamassa kelissä kuuluu selkeää napsuvaa ääntä. Harvoin ja hellästi käytetyn apumoottorin sytytystulpat eivät juuri hajoile joten vika on harvoin siinä.
Sitten on tosiaan vaarana, että moottorissa on bensaa liialtikin. Kun laittaa tuon jostakin löytyvän bensahanan kiinni ja nykäisee muutamia kertoja, bensa valuu pois ja kone saattaa käynnistyä. Jos ei, hana auki ja ryyppy päälle kuten normaalistikin. Omassa 2-tahdissani kone käynnistyy ja alkaa heti tukehtua ellei ryyppyä laita pois. Sen jälkeen kierrokset alkavat nousta hurjasti ellei kaasua väännä start-asennosta shift-asentoon päin.
Mutta sitten semmoseen hommaan mikä omassa koneessani oli aluksi pielessä eli on myös mahdollista, että kaasuttimeen on päässyt vettä. Itselläni tankki on koneessa, joten vesi oli päässyt tankin huohotinkorkin kautta säiliöön josta se bensaa raskaampana valuu ensimmäisenä kaasuttimen ns. uimuriin. Ja kun kaasutin yrittää sylkeä pelkkää vettä eteenpäin ei hommasta tietenkään tule mitään.
Hommaa korjataksesi kone pitää kyllä nostaa perästä paikkaan, jossa irtoilevat osat eivät pääse hukkaan. Konetta purkaessa kannattaa ottaa digikuvia joka vaiheesta, että osaa sitten vastaavasti koota koneen taas kasaan. Ei se vaikeaa hommaa ole, mutta tekee hyvää jos ymmärtää koneen toimintaperiaatetta. Omassa koneessani ja varmasti yleensäkin uimuri on pieni säiliö kaasuttimen alapuolella. Kun tuon säiliön avaa, näkyy vesi bensan seassa harmaana litkuna. Kun tuon veden kaataa pois ja kasaa jälleen koneen, käynnistyi se ainakin itselläni injektioruiskukikalla ja varmaan onnistuis muutenkin.
Jos oikein ymmärsin, Mariner on Mercuryn alamerkki. Sen mallitiedot ja räjäytyskuvat saattaisi löytyä vuosimallin ja tyypin mukaan täältä (ellei sinulle ole itse koneen manuaalia):
http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercury/parts.html
Kaasari on siis "carburetor"
Toinen iso juttu joka itselläni tuli eteen oli tiivisteiden suhtautuminen nykybensoihin. Tämä on varmaan koko ajan harvinaisempaa, mutta omassa koneessani (-81) oli lyijylliseen bensaan tarkoitetut tiivisteet. Entinen omistaja neuvoi käyttämään kallista pienkonebensaa "huoltotarpeen vähentämiseksi" ja kun siirryin siitä 95:een muutamia vuosia sitten kone hajosi parissa viikossa. Vanha tiiviste ei kestänyt lyijyttömän bensan etanolia, kovettui ja lopetti tiivistämisen. Vaihdoin tiivisteet ja kaikki pelittää hienosti taas. En kuitenkaan usko, että omassa koneessasi olisi tällaista vikaa vaikka ainahan asian voi tarkistaa listasta tai maahantuojalta:
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/e10-bensiinin_soveltuvuus_veneisiin
Näitä ja muita on koottu myös tämmösille sivuille:
http://www.h-vene.net/hwiki/Apumoottori
Tsemppiä, eiköhän se siitä. Ja jos ongelma vaikuttaa kinkkiseltä, niin kyllä tuolla perämoottoripuolella kannattaa mieluummin kysellä, ovat siellä tätä nihkeähköä purjehduspalstaa reilumpia:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3568- Masentunut Maikku
Kiitos kaikista ystävällisistä ja asiallisista neuvoista. Menen huomenna rantaan katsomaan sitä moottoria -- jospa siitä löytyy vielä sellaisiakin vipuja, jotka ovat jääneet huomaamatta. Eiköhän se ongelma teidän ohjeillanne ja yrityksen ja erehdyksen kautta ratkea.
Maikku
- jsjsjsjsjssss
Tullut mieleen soittaa veneen edelliselle käyttäjälle?
- 12
Ja mielenkiinnolla odotan, lähtikö moottori käyntiin ja missä oli syy ettei aiemmin käynnistynyt?
- joo---0
Laita se pensaletkun liitin takaisin siihen koneen etupuolella olevaan
vastakappaleeseen ja pumppaa sieete pallo kovaksi.
Olisiko ex ottanut irti, vanhoilla tavoillaan. - poioi
Varsinkin kaksitahtisten käynnistämisessä suurin virhe on usein ryypyn liiallinen käyttö. Sen seurauksena tulpat kastuvat ja käynnistyminen ei onnistu.
Taustalla on usein ajatus, että käynnistysvaikeudet johtuvat siitä, ettei kone saa tarpeeksi bensaa. Kuitenkin ongelma on yleensä juuri päinvastainen. Hyvänä ohjeena voisi pitää sitä, että viimeistään parin epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen ryyppy pitää kiireesti painaa sisään.
Toinen virhe on se, että kun epäillään koneen saaneen liian rikkaan seoksen, jatketaan käynnistystä kaasun starttiasennossa. Yleensä tällöin seos rikastuu edelleen. Oikea menettely olisi kääntää kaasu täysille ja yrittää näin käynnistystä. Kaasuläpän ollessa auki seos suhteellisesti laihenee ja palotila ikäänkuin tuulettuu. Tällöin on tietysti varottava, ettei koneen käynnistyttyä kone pääse liikaa ryntäämään.
Kaksitahtisten käynnistyminen on joskus taitolaji. Eräät vanhemmat koneet saattvoivat olla uskomattoman sensitiivisiä oikealle tekniikalle. Alkuperäisen kysyjän mainitsema kahdeksanheppaisen Marinerin pitäisi kuitenkin olla kuitenkin aika varma tapaus. Kuitenkin kyseessä on sen kokoinen moottori, että käynnistäminen on myös tekniikkalaji. Hento naisihminen saa hieman treenata ja skarpata, että saa käynnistysvetoon riittävän voiman ja ripeyden.- Mas... Maikku
Hei,
nyt olen sitten ensi kerran käynnistänyt Marinerin ihan omin nokkineni!
Mutta niin se vain on, ettei siinä moottorissa ole sen paremmin hätäkatkaisinta kuin bensahanaakaan. Hätäkatkaisinta ei liene koskaan ollutkaan. Ryypyn vasemmalla puolen on vähän matkan päässä jäljellä kiinni jumittuneita muovinriekaleita, joita en ollut aiemmin huomannut -- jonkinlainen kanta, johon ei pysty tarttumaan sormin kiinni. Olisikohan se bensahana ollut siinä? On tainnut aiemmilta käyttäjiltä särkyä.
Kun ei asiasta moottoria syynäämällä tullut sen selvempää, nykäisin käynnistysnarusta ihan vain huvikseni. Moottori käynnistyi heti. Ei tarvittu voimaa, eikä ollut ryyppykään päällä. Sammutin moottorin ja ajattelin harjoituksen vuoksi kokeilla uudestaan. Pumppasin bensaa, laitoin ryypyn päälle ja nykäisin -- ei käynnistynyt. Kokeilin monta kertaa, lopuksi apuköyden kanssa kaksin käsin -- ei käynnistynyt. Naapuriveneen kipparikin tuli avuksi, eikä hänkään saanut moottoria käyntiin.
Naapurikippari oli samaa mieltä kuin "poioi" tuossa yllä: moottori oli saanut liikaa bensaa ja sytytystulpat olivat kastuneet. Sen kuulemma saattoi päätellä jo siitä, että moottorista levisi bensiinin haju. Se tuntuukin järkeenkäyvältä selitykseltä. Olin kahtena peräkkäisenä aamuna yrittänyt parin tunnin ajan käynnistää moottoria miltei tauotta -- ja pumpannut vähän väliä lisää bensaa, kun kerran olin sellaiset ohjeet saanut.
Täytyy nyt sitten vain ryhtyä kärsivällisesti opettelemaan tämän moottorin tavoille. Ensin kokeilen vaikka ilman ryyppyä, bensaa pumppaamatta. Jos ei lähde ilman, niin sitten ryyppyä ja tippa bensaa. Mukava oli huomata, ettei kaikin voimin riuhtomista tosiaankaan tarvita. Tämä moottori käynnistyy keveällä käden heilautuksella, jos on käynnistyäkseen.
Odottelen tässä taas päivän pari, ja lähden sitten kokeilemaan, saisinko sen käyntiin vielä toisenkin kerran. :-) - ziddkddkdk
Mas... Maikku kirjoitti:
Hei,
nyt olen sitten ensi kerran käynnistänyt Marinerin ihan omin nokkineni!
Mutta niin se vain on, ettei siinä moottorissa ole sen paremmin hätäkatkaisinta kuin bensahanaakaan. Hätäkatkaisinta ei liene koskaan ollutkaan. Ryypyn vasemmalla puolen on vähän matkan päässä jäljellä kiinni jumittuneita muovinriekaleita, joita en ollut aiemmin huomannut -- jonkinlainen kanta, johon ei pysty tarttumaan sormin kiinni. Olisikohan se bensahana ollut siinä? On tainnut aiemmilta käyttäjiltä särkyä.
Kun ei asiasta moottoria syynäämällä tullut sen selvempää, nykäisin käynnistysnarusta ihan vain huvikseni. Moottori käynnistyi heti. Ei tarvittu voimaa, eikä ollut ryyppykään päällä. Sammutin moottorin ja ajattelin harjoituksen vuoksi kokeilla uudestaan. Pumppasin bensaa, laitoin ryypyn päälle ja nykäisin -- ei käynnistynyt. Kokeilin monta kertaa, lopuksi apuköyden kanssa kaksin käsin -- ei käynnistynyt. Naapuriveneen kipparikin tuli avuksi, eikä hänkään saanut moottoria käyntiin.
Naapurikippari oli samaa mieltä kuin "poioi" tuossa yllä: moottori oli saanut liikaa bensaa ja sytytystulpat olivat kastuneet. Sen kuulemma saattoi päätellä jo siitä, että moottorista levisi bensiinin haju. Se tuntuukin järkeenkäyvältä selitykseltä. Olin kahtena peräkkäisenä aamuna yrittänyt parin tunnin ajan käynnistää moottoria miltei tauotta -- ja pumpannut vähän väliä lisää bensaa, kun kerran olin sellaiset ohjeet saanut.
Täytyy nyt sitten vain ryhtyä kärsivällisesti opettelemaan tämän moottorin tavoille. Ensin kokeilen vaikka ilman ryyppyä, bensaa pumppaamatta. Jos ei lähde ilman, niin sitten ryyppyä ja tippa bensaa. Mukava oli huomata, ettei kaikin voimin riuhtomista tosiaankaan tarvita. Tämä moottori käynnistyy keveällä käden heilautuksella, jos on käynnistyäkseen.
Odottelen tässä taas päivän pari, ja lähden sitten kokeilemaan, saisinko sen käyntiin vielä toisenkin kerran. :-)Olit siis neljä tuntia kiskonut moottoria käyntiin tuloksetta?! Eikö olisi ollut helpompi nöyrtyä ja soittaa veneen edelliselle käyttäjälle? Edes jonkinmoisessa kunnossa olevan moottorin tulee käynnistyä tai ainakin luvat viimeistään 10. yrityksellä, jos ei niin sitten se ei starttaa. Turhaan tuossa olet käynnistysnarumekanismia kuluttanut.
Nyt sinun kannattaa opetella vaihtamaan tulppa jotta saat koneen käyntiin heti kastumisen jälkeen! - kolmaskin kerta
Mas... Maikku kirjoitti:
Hei,
nyt olen sitten ensi kerran käynnistänyt Marinerin ihan omin nokkineni!
Mutta niin se vain on, ettei siinä moottorissa ole sen paremmin hätäkatkaisinta kuin bensahanaakaan. Hätäkatkaisinta ei liene koskaan ollutkaan. Ryypyn vasemmalla puolen on vähän matkan päässä jäljellä kiinni jumittuneita muovinriekaleita, joita en ollut aiemmin huomannut -- jonkinlainen kanta, johon ei pysty tarttumaan sormin kiinni. Olisikohan se bensahana ollut siinä? On tainnut aiemmilta käyttäjiltä särkyä.
Kun ei asiasta moottoria syynäämällä tullut sen selvempää, nykäisin käynnistysnarusta ihan vain huvikseni. Moottori käynnistyi heti. Ei tarvittu voimaa, eikä ollut ryyppykään päällä. Sammutin moottorin ja ajattelin harjoituksen vuoksi kokeilla uudestaan. Pumppasin bensaa, laitoin ryypyn päälle ja nykäisin -- ei käynnistynyt. Kokeilin monta kertaa, lopuksi apuköyden kanssa kaksin käsin -- ei käynnistynyt. Naapuriveneen kipparikin tuli avuksi, eikä hänkään saanut moottoria käyntiin.
Naapurikippari oli samaa mieltä kuin "poioi" tuossa yllä: moottori oli saanut liikaa bensaa ja sytytystulpat olivat kastuneet. Sen kuulemma saattoi päätellä jo siitä, että moottorista levisi bensiinin haju. Se tuntuukin järkeenkäyvältä selitykseltä. Olin kahtena peräkkäisenä aamuna yrittänyt parin tunnin ajan käynnistää moottoria miltei tauotta -- ja pumpannut vähän väliä lisää bensaa, kun kerran olin sellaiset ohjeet saanut.
Täytyy nyt sitten vain ryhtyä kärsivällisesti opettelemaan tämän moottorin tavoille. Ensin kokeilen vaikka ilman ryyppyä, bensaa pumppaamatta. Jos ei lähde ilman, niin sitten ryyppyä ja tippa bensaa. Mukava oli huomata, ettei kaikin voimin riuhtomista tosiaankaan tarvita. Tämä moottori käynnistyy keveällä käden heilautuksella, jos on käynnistyäkseen.
Odottelen tässä taas päivän pari, ja lähden sitten kokeilemaan, saisinko sen käyntiin vielä toisenkin kerran. :-)Pumppaamalla ei moottoriin mene lisää bensaa. Vain kaasutin täyttyy normaaliin tilaansa, mutta ei enempää. Sen huomaa siitä, että pampula kovenee. Jos taas tuntuu sille, että kone on saanut liikaa ryyppyä ja sen takia liikaa bensaa, eli kastunut, sen voi kuivattaa alkutilaansa laittamalla ryypyn pois ja vetämällä viitisen kertaa kaasu täysin auki. Yleisesti ottaen koneen saaman bensan määrää on helpompi kasvattaa kuin ottaa liikoja pois. Bensan tarve taas riippuu lämpötilasta, mitä kylmempää, sitä enemmän ja toisaalta lämpimäksi käytetylle koneelle ei pitäisi tarjota lainkaan ryyppyvipua, mutta ehkä hyvinkin käynnistää kaasu osittain auki. Normaalikäynnistyskin onnistuu usein hieman tyhjäkäyntiasentoa suuremmalla kaasulla.
- Kaikkikäyntiin
Mas... Maikku kirjoitti:
Hei,
nyt olen sitten ensi kerran käynnistänyt Marinerin ihan omin nokkineni!
Mutta niin se vain on, ettei siinä moottorissa ole sen paremmin hätäkatkaisinta kuin bensahanaakaan. Hätäkatkaisinta ei liene koskaan ollutkaan. Ryypyn vasemmalla puolen on vähän matkan päässä jäljellä kiinni jumittuneita muovinriekaleita, joita en ollut aiemmin huomannut -- jonkinlainen kanta, johon ei pysty tarttumaan sormin kiinni. Olisikohan se bensahana ollut siinä? On tainnut aiemmilta käyttäjiltä särkyä.
Kun ei asiasta moottoria syynäämällä tullut sen selvempää, nykäisin käynnistysnarusta ihan vain huvikseni. Moottori käynnistyi heti. Ei tarvittu voimaa, eikä ollut ryyppykään päällä. Sammutin moottorin ja ajattelin harjoituksen vuoksi kokeilla uudestaan. Pumppasin bensaa, laitoin ryypyn päälle ja nykäisin -- ei käynnistynyt. Kokeilin monta kertaa, lopuksi apuköyden kanssa kaksin käsin -- ei käynnistynyt. Naapuriveneen kipparikin tuli avuksi, eikä hänkään saanut moottoria käyntiin.
Naapurikippari oli samaa mieltä kuin "poioi" tuossa yllä: moottori oli saanut liikaa bensaa ja sytytystulpat olivat kastuneet. Sen kuulemma saattoi päätellä jo siitä, että moottorista levisi bensiinin haju. Se tuntuukin järkeenkäyvältä selitykseltä. Olin kahtena peräkkäisenä aamuna yrittänyt parin tunnin ajan käynnistää moottoria miltei tauotta -- ja pumpannut vähän väliä lisää bensaa, kun kerran olin sellaiset ohjeet saanut.
Täytyy nyt sitten vain ryhtyä kärsivällisesti opettelemaan tämän moottorin tavoille. Ensin kokeilen vaikka ilman ryyppyä, bensaa pumppaamatta. Jos ei lähde ilman, niin sitten ryyppyä ja tippa bensaa. Mukava oli huomata, ettei kaikin voimin riuhtomista tosiaankaan tarvita. Tämä moottori käynnistyy keveällä käden heilautuksella, jos on käynnistyäkseen.
Odottelen tässä taas päivän pari, ja lähden sitten kokeilemaan, saisinko sen käyntiin vielä toisenkin kerran. :-)Missäpäin suomea moottorisi on? voisko sen käydä laittamassa käyntiin? ja neuvoa Sinua miten se käy ja toimii?
Tai voitko laittaa yhteystietosi postiini? [email protected]
niin saataisiin ilmeisesti moottorisi käymään kuten pitääkin.
- -Eevi Ruuttanen-
Onko irtotankillisessa moottorissa bensahana? Ikinä en ole sellaista irtotankkisessa nähnyt ja aika monta sellaista itsellänikin on ollut. Pienissä kiintotankkisissa hana kyllä on.
Mikset maikku käytä niitä avuja joita suurimmalla osalla veneilijöitä ei ole. Heittäydy naiseksi niin kyllä laiturin miehet kilvan auttavat... - tba2
Hienoa että jaksoit tsempata, toki hiukan lyhyemmälläkin rehkimisellä olisi voinut päästä ;)
Kokemus ei kerry muuten kuin tekemällä ja jos jatkat ( ymmärsin että olet aloittelija) niin noita kinkkisiä tilanteita voi tulla lisääkin eteen; skuutti karkaa, keulapurje irtoaa/repeää jne ... Purjehduksessa ei auta olla luovuttaja, koska harvemmin siellä merellä keneltäkään apua saa koska muita ei lähettyvillä ole. Ainakaan omiin yksinpurjehdus kokemuksiin nojaten.
Eli kuluneesti," jatka valitsemallasi tiellä".- Mas... Maikku
Kiitos teille kaikille ystävällisistä neuvoista ja kannustuksesta. Kaikki vinkit on laitettu talteen vastaisen varalta. Ja oikeassa olet, "ziddkddkdk", seuraavaksi minun on opeteltava vaihtamaan sytytystulppa. Netistä tilaamani ulkolaitamoottoreiden korjausopas vaikuttaa melko perusteelliselta, mutta ellei siitäkään selviä kaikki, kyselen sitten taas teiltä lisää.
Maikku :-) - purjeillakin voi....
Mas... Maikku kirjoitti:
Kiitos teille kaikille ystävällisistä neuvoista ja kannustuksesta. Kaikki vinkit on laitettu talteen vastaisen varalta. Ja oikeassa olet, "ziddkddkdk", seuraavaksi minun on opeteltava vaihtamaan sytytystulppa. Netistä tilaamani ulkolaitamoottoreiden korjausopas vaikuttaa melko perusteelliselta, mutta ellei siitäkään selviä kaikki, kyselen sitten taas teiltä lisää.
Maikku :-)Jos perämoottorin käynnistäminen on totaalisen vierasta, kannattaisikohan keskittyä veneen hallinnan treenaamiseen ilman sitä? Itse olen sen verran vanha ukkeli, että nuorena seilasin vuosikaudet kokonaan ilman moottoria. Aluksi litillä, sitten folkkarilla. Pisin retki moottorittomalla puuveneellä oli Tanskaan ja takaisin. Siksi uskallan ehdottaa tällaista asiaa. Ei ole kiva lähestyä satamaa, jos tietää olevansa pulassa ellei moottori käynnisty!
Nykyisin veneet ovat pääosin niin isoja, etteivät ne ole turvallisiakaan ilman apukonetta (merellä kyllä, mutta ei ahtaissa venesatamissa). Ilmeisesti sinun veneesi ei ole kovin iso ja sen takia voi olla hyvin hallittavissa ilman oikuttelevaa peräprutkua. Jos taas katsot moottorin välttämättömäksi, se kannattaa huollattaa ensin tai kenties hankkia kokonaan uusi perämoottori. Kyllä hyvässä kunnossa olevan pitäisi käynnistyä 1-3 vedolla. Oman jollani pariheppanen suzuki käynnistyy yleensä ekalla vedolla, jos tankissa on bensaa. Jos bensahana unohtuu kiinni, kone starttaa mutta pysähtyy kaasarin tyhjennyttyä.
- prutkuttelija
Heippa !
Minulla on myös 8 hv;n Mariner purjepaatin perässä. On lähtenyt käyntiin ensinykäisullä jo 5 -vuotta jonka ajan vene on mulla ollut. En pumppaa sitä pensaletkun palluraa ollankaan, vaan annan koneen pensapumpun hoitaa homman (pumppaan keväällä kun esikerran käynnistän). En myöskään kesäkuumalla vedä "ryyppyä" kuin puoleenväliin, syyskylmillä kokonaan. Lisäksi ohjauskahvassa oleva "kaasukahva" pitää kääntää "Start" asentoon, eli vähän auki. Viime kesänä oli kuitenkin sellainen vika että tuon liitnlaitteen tiiviste oli vaurioitunut ja kone veti ilmaa pensiinin mukaan (eli se vehje jolla bensiiniletku on liitetty siihen moottoriin "pikaliitin") Ostin koko liittimen ja nyt hantaas pelittää. Moottorin bensapumppuhan saa aikaan alipaineen sinne letkuun ja jos vuotaa niin ilmaa menee letkuun, tiiviste ei välttämättä vuoda kun pumppaat sillä käsipumpulla painetta letkuun.- Mas... Maikku
Jaaha. Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta ja toivoa herättävältä. Kiitoksia!
Maikku
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138