Uskallanko heittäytyä työttömäksi?

Elämän laatua

Kaipaan kokemuksia hyvässä/pahassa teiltä jotka olette tehneet työttömäksi heittäytymisen valinnan!

Minun tarinani:

Olen ollut onnekas. Töitä on riittänyt vakkari työsuhde, hyvä ja mielekäs. Palkka keskiverto noin 3000 e/kk. En valita, tyytyväinen siihenkin.
Viisikymmentä vuotta häämöttää ja terveyskin on ok. Velkaa hiukan, ei paljon.

Kaikki siis ok, mutta jokin mättää.....EN USKALLA tehdä päätöstä?

Tekisi mieli jäädä tyhjän päälle mutta oma-tunto soimaa kun kokisin olevani luuseri koska .tarvitsen kuitenkin yhteiskunnan perus päiväraha tuen että pärjäisin arjessa....
Haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä, olla hyvä mummukka, marjastaa, harrastaa, liikkua jne...

Ja hyvänä puolena vielä se et joku saisi minun työpaikan.

Uskallanko heittäytyä? Tätä pohdin?

14

362

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työläinen yössä

Jaa-a. Kokeilemallahan tuo toki selviää, että selviätkö ? Jos olet velkaa esim. kämpästä, myy ja maksa vähät velat pois. Vuokralle ?
      Kirpparilta vaatteet ja leipä ja vähät muut ruuat haet leipäjonosta.

• totta kai uskallat

Hyppää pois junasta, vielä kun se on mahdollista. Jos useampi tekisi niin tähän hulluun maailman menoon voidaan saada vielä kunnollinen loppu.

Muutenkin olet jo elämäsi parhaimmat vuodet nähnyt ja noin vanhan iän myötä tulleet sairaudetkin ovat omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita työelämässä. Tee tilaa nuoremmille ja jää työelämästä pois. Olet (varhais)eläkkeesi ansainnut!

• Näkökanta tämäkin

Työkkäri hyökkää varmaan kimppuusi aika pian....

Passittaat jonnekkin koulutukseen tai töihin jos on siel kirjoil et saa peruspäivärahaa.

Kannattaa miettiä?
      Olisko lyhyt ilo sit?

• En pysty kokemuksien perusteella neuvomaan, kun en ole tuommoista ratkaisua tehnyt.

Oletko jo pohtinut tulevaa eläkettä?

Työttömäksi heittäytymisessä on se ongelma, että jos haluaa nostaa korvauksia, joutuu todennäköisesti kursseille ja kaikenlaiseen syyniin asian tiimoilta.

Jos pystyt kustantamaan elämäsi ilman työvoimaviranomaisia, niin mikä ettei. Kokeile. Koska olet kuitenkin vain viisissäkymmenissä ja terve, voit rauhassa polttaa yhden sillan, kun on vielä muitakin. Nimittäin ikäsi puolesta voit, jos kyllästyt uuteen elämääsi tai tulee taloudellinen tarve, hakeutua työelämään. Käsittääkseni työnantajat saavat jonkinlaista bonusta jos palkkaavat iäkkäämpiä alaisia.

• jhgjghhg

Maksa se pieni velka pois ja jos olet varma pääset tarvittaessa takaisin töihin heittäydy ihmeessä.Kannattaa kokeilla jos rahatilanne sen sallii.

Olen itse kausitöissä, puolet vuodesta työtön ja se toimii minulle erittäin hyvin.

• kantsii kokeilla

Tietysti kannattaa kokeilla, jos olet jo noinkin iäkäs. Varmasti olet jo ollut ihan tarpeeksi kauan pomojen pomputeltavana. Nauti vielä elämästä, kun terveyttä on jäljellä. Kyllä yhteiskunta susta huolehtii, näin olen ymmätänyt.

• heittäydy pois

jos vaan taloutesi kestää sen.

• heppulihei

paskahommiin joudut jollei ikää ole se vaadittavat 57v. ja työnantajan kanssa vaikka sovittuna se irtisanominen tuotannollis/taloudelliset syyt. Paitsi jos et mene ollenkaan työkkärin kirjoille vaan elelet omillasi ilman mitään liiton rahoja niin silloin voit tietysti jäädä koska vain pois töistä, edellyttäen että on riittävästi omaa rahaa tulevaisuuteen. Jos ikä riittäisi, se 57v. niin heti jäisin sinun sijassasi, itse tein saman ratkaisun 2v, sitten ja olen erittäinkin tyytyväinen valintaani. Eli minä pääsin putkeen, onneksi se vaihtoehto vielä on olemassa siihen haluaville, saa nähdä mihinkä sekin vielä muuttuu.

• dadfdkjkj

Mikäli luulet pärjääväsi niin jätä työt nuoremmille. Emme ole korvaamattomia. Mutta kuten muutamt edellä jo sanoivat työttömän kohtelu tänä päivänä suomessa ei ole valtion taholta kehuttavaa. Päiväraha ei ole itsestään selvää.
      Ja kun rahat loppuu....se ei ole mukava tunne tässä rahalla toimivassa maailmassa. Mutta jos vain pärjäät niin mitä sitä kärsimään .Ei kaikkea voi mitata rahassa kuten vapautta, rauhaa, lepoa tai aikaa harrastaa. Juuri työt on monesti suurinta myrkkyä harrastuksille.
      Tilallesi on kyllä jonoksi asti tulijoita.

• Mieti vielä

Älä heittäydy työttömäksi ainakaan suoraan, vaan ota vapaata työstä
      on ainakin kaksi mahdollisuutta ilman opiskelua saada töistä vapaata.
      Toisessa rahaa vähän vähemmän handuun mutta eläke karttuu toisessa ei
      eläke kartu mutta handuun vähän enemmän, ei tietenkään niin paljon kuin työssä käydessä mutta ei oleelista eroa jos laskee mitkä kaikki menot vähenee kun ei käy töissä ja molemmissa tapauksissa joku toinen (työtön) saa kokeilla työpaikassasi töiden maistumista mutta sinun työsuhteesi säilyisi. Suosittelen varsinkin tässä maailman tilanteessa kun kukaan ei tiedä miten meidän saavutetut edut eläke ja muut ovat toiminnassa tulevan myllerryksen jälkeen.

Mol.fi kertonee enemmän, tai onhan siellä vielä ihan palveluakin siis
      työkkärissä, vaikka ei ehkä työttömille niinkään työnsaannin suhteen.

• tyytyväinen oon

KOKEILE ENSIN VUOROTTELUVAPAATA.
        Kokemusta on, olin melkein vuoden pois työelämästä.
        Palasin takaisin mut teen osa-aikaista, ja siksi ettei työkkäri pakota muuhun työhön.
        Ikä 50 ja muutama vuosi päälle.

• 35978

Vuorotteluvapaa kuulostaa järkevältä. Googletin aiheesta ja pistämpä asian vireille!
      Kiitos kaikille vinkin antajaille!!!!

• raakkuna1

Työttömyyden varassa oleva ihminen pohtii mielellään olemisen mielekkyyttä, kun sitten riittäisi aikaa kaikenlaiseen muuhun. Niin kyllä sanoisin että omatunto ei soimaa nyky suomen tilanteessa, ja jokaisen on löydettävä elämisen mielekkyys arjessa, joka on ainoastaan eläkkeen tai peruspäivärahan varassa.

Vaikka olis rikkautta, ja työn suomaa etuisuutta yllin kyllin, niin tyytymättömyys saattaa kuitenkin vaivata ihmissydäntä, niin etsiytykää vihdoinkin elämän perus arvojen ääreen, ja tavoittakaa sielustanne rauha, ja autuas ilo, jollainen on saavutettavissa uudelleen syntyneellä kristityllä.

• Noh joo ;))

Et taida olla ihan vakavissasi?

Ensinnäkin ansiosidonnainen loppuu yllättävän nopeasti, jonka jälkeen sitten alkaakin todellinen kitkuttaminen ja NÖYRTYMISEEN TOTUTTELU. Se syö itsetuntoa ja...

**Haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä, olla hyvä mummukka, marjastaa, harrastaa, liikkua jne...**

... kohta ne unohtuvat ja päivittäinen matka kulkee Al-Ko:n kautta hanaviiniloota kassissa kotipesään nauttimaan laatuaikaa.

Lisäksi työttömyydellä on iso vaikutus eläketuloihin.

Jos työ vieraan leivissä kyrsii, ja on kykyjä/mahdollisuus, hyvä vaihtoehto on oma yritys.

Hyvällä idealla ja toki alussa kovalla työnteolla, jatkossa ihan kelpo ansio saattaa tulla suht kevyesti. Usein omassa yrityksessä voi vielä määritellä työajan ja työtahdin aika joustavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8073
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4963
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3737
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      56
      2960
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2518
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      44
      2393
    Aihe