Katsastusvastuu?

Höynäytetty?

Mitä mieltä olette, voiko autoliike myydä autoa, jonka katsastusaika umpeutuu viikon päästä ostohetkestä katsastamattomana?
Ilman että edes mainitsee asiasta?

11

3502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattilainen

Kyllä voi, mutta hyvän kauppatavan vastaistahan tuo on. Mikäli kunnon autoliike eikä kyseessä mikään tukkuun poistettu halpa romu, niin varmasti katsastavat..

• Vossikkakuskaaja

Kai nyt sentään olet katsonut rekisteröintitodistusta ennen kaupantekoa? Siitä näkyy milloin auto on viimeksi katsastettu ja milloin se pitää seuraavan kerran katsastaa. Tämän tarkistaminen on yhtä perustavanlaatuinen asia kuin selvittää kuka auton omistaa. Ehkä myyjä ei kerta kaikkiaan oivaltanut, että joku voisi ostaa auton tarkistamatta katsastuksen tilannetta.

• Huijarisalaa

Vastuulliset autokauppiaat pitää auton katasastustilanteen näkyvillä myytävän auton tiedoissa ja yleensä sitä ei ole tarvis mistään rekisteriotteesta etsiä. Huijarikauppiaat yrittää pitää katsastustiedot salassa viimeiseen asti.

Ajokuntoisena ylläpidetyn auton katsastaminen ei ole autoliikkeelle mikään erityistemppu ja kun katsastusaika tulee ajankohtaiseksi, niin auto katsastetaan. Jos katsastamattomuutta yritetään peitellä, niin silloin on usein jotain ongelmia, ja niitä yritetään siirtää uudelle omistajalle.

• .................

Autoliikkeet myyvät myös autoja joissa katsastus jo umpeutunut. Ei tuo laitonta ole mutta hyvän kauppatavan vastaista. Kunnon kauppias kertoo myynti-ilmoituksessa katsastusajankohdan. Joka nyt muutenkaan ei pitäisi olla ihme juttu. Auto määräysten mukainen ja katsastus hyväksytty, näin pääsääntöisesti.

• ohi aiheen

Kyllä voi myydä, ei mulla noin tarkalla ole ollut koskaan.

Mutta kaksi edellistä autoa olen ostanut sillä tavalla että en luota omiin
      renkaanpotkimis arvioihini auton kunnosta vaan katsastus ja sitten tehdään kaupat jos vielä on asia ajankohtainen. Niin ja toinen näistä oli autoliikkeestä
      ostettu ja toinen nykyään autonani oleva on yksityiseltä ostettu.

Viekää vielä nipottavaan katsastukseen, en mainosta ns mutta
      helppokatsastus niminen paikka on ollut kyllä mun kohdalla
      tarkin syynäys ikinä ja sain kolme huomautusta :)

Tyhmää ostaa auto jonka kunnosta ei ole kirjallista taetta, no jos
      se oli sun kohdalla mainettaan arvostava autoliike niin tuskin
      tulee murheita. Yleisesti ei kannata luottaa edes itseensä
      jos ei osaa ja toiseksi ei aina voi tarkistaa autoa kovin
      kunnolla vai kuinka moni haluaa mönkia kuraisen auton alle vesilammikkoon
      tuskiskelemaan auton pohjaa. Silti jää vielä pyöräntuennan väljyydet kokeilematta käsipelillä.

• Autoilija_

Entä osaako kukaan fiksumpi vastata siihen voiko autoliike myydä kuluttajalle auton joka on kyllä hyväksytysti katsastettu mutta ei mene seuraavasta katsastuksesta läpi, eli hylätään, syynä että autossa on jo ostohetkellä muista autoista poikkeava ominaisuus jonka ostaja kyllä koeajon jälkeen huomioi, (ja kysyy myyjältäkin) mutta ei ymmärrä määritellä tätä viaksi, ja tällä perusteella tehdään kaupat. Katsastaja taas vaatiikin "poikkeavan ominaisuuden" välittömästi korjattavaksi. Kaupan teosta reilusti alle 6 kuukautta, ja siis katsastus suoritettu hylätysti. Oletan vastuu viasta, ja mahdollisista korjauskustannuksita on tällä kertaa myyjällä mutta onko muilla vastaavia kokemuksia?

• Vastuu

Vaikka ostaja on myyntihetkellä hyväksynyt viat niin myyjä on tietenkin seuraavat 5 vuotta velvollinen korjaamaan kaikki tulevat viat veloituksetta.

• Gandalfcar

Eikun myyjän lompakolle. Älä itse ota vastuuta päätöksistä, hölmö...

• jfijrewoigejriogjite

En tiedä kumpi on parempi, jobbarin juuri viinapullon voitelemana katsastettu rottelo vai että saa viedä sen itse katsastukseen ja korjauttaa viat myyjän laskuun.
      Nykyisen autoni ostin siten että katsastusaika alkoi parin kuukauden päästä kaupanteosta, vein sen katsastukseen niin pian kuin mahdollista mutta auto menikin huomautuksitta läpi. Tämä nyt olikin merkkiliikkeen takuuvaihdokki joten ilmeisesti hyväkuntoista käytettyä autoa hakevan kannattaa tämän kokemuksen perusteella katsella vastaavanlaisia vaihdokkeja vaikka katsastusleima ei olisikaan aivan tuore.

• Carfox

Autoliikkeet ei ole virhevastuussa normaalista kulumisesta johtuvista vioista, ilmenee viat milloin vaan. Tutkikaa autot ennen ostoa ja sopikaa mahdollisista korjauskuluista. Jälkikäteen epäreilua vinkua "lisä-alennuksia" kauppahintaan.

• Uusavuttomia ostajia

Liikehän voi myydä vaikka katsastamattoman auton jos et sitä itse mitenkään ota puheeksi tai hoksaa katsoa. Vaihtoautovarastossa on kymmeniä autoja, joten niistä jokunen voi olla kylmänä. Täytyyhän ostajan hiukan olla auton tiedoista selvillä, eikä aina olettaa kaiken olevan kunnossa jos kukaan ei kerro epäkohtia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3235
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2837
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2540
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2480
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2397
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2344
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe