Kun vertailee 2 litran ja 3 litran turbodiisseli koneita, niin ihmettelen kuka ostaa kolmilitraisia. 2,5 litrainenkin alkaa olemaan turha henkilöautoihin.
Perustelen tätä sillä, että teho, vääntö ja nopeus ei juurikaan nouse 2:sta 3:een litraan moottorikoon kasvaessa. Sen sijaan ostohinta nousee huimasti, samoin kun diesel vero ja auton käyttövero. Kulutus myös nousee 3 litraisessa jo bensa-auton tasolle.
Miksi siis jotkut ostavat vielä 3,0 litraisia turbodiisselivehkeitä ?
Onko se niin, että kun 2,0 litrainen on joka sepällä niin pitää olla itsellä vähän enemmän jotta erottuu massasta ?
2,0 TDI VASTAAN 3,0 TDI
12
4026
Vastaukset
- vhvynh 45yvh 4
Itse en ymmärrä, kuka ostaa dieselin, kun bensakin on keksitty henkilöautoon. Ehkä kysessä on halu myrkyttää muiden hengitysilma.
A6 3.0 TDI kuluttaa 6-7 l/100. Ajotyylistä riippumatta...
A6 2.0 TDI kuluttaa 5-8 l/100. Ajotyylistä riippuen.
Ja onko 3.0 tehokkaampi kuin 2.0? Minun tietääkseni on, mutten jaksa tässä kaivaa faktaa luulojeni tueksi. Menee ns. mutulla...
Ja tehosta on aina autossa hyötyä. Ohitustilanteissa, yms...- 2 litran keuhkosyöpä
No nuo kulutusarvot on varmasti pielessä. Muuta ei tarvitse tuosta sanoa...
- diesel on puhdasta
Tässä faktaa:
Audi 2,0 tdi
hinta 48895€
teho 130kw/177hv
vääntö 380Nm
nopeus 228
0-100km/h 8,7s
kulutus 6,0/4,4/4,9
co2 129
Audi 3,0 tdi
hinta 62898€
teho 130kw/204hv
vääntö 450Nm
nopeus 240
0-100km/h 7,0s
kulutus 6,7/5,0/5,7
co2 149 diesel on puhdasta kirjoitti:
Tässä faktaa:
Audi 2,0 tdi
hinta 48895€
teho 130kw/177hv
vääntö 380Nm
nopeus 228
0-100km/h 8,7s
kulutus 6,0/4,4/4,9
co2 129
Audi 3,0 tdi
hinta 62898€
teho 130kw/204hv
vääntö 450Nm
nopeus 240
0-100km/h 7,0s
kulutus 6,7/5,0/5,7
co2 149Missä faktaa? Tuohan on teoreettinen kulutus, johon tuskin kukaan osuu.
Käytännön kokemuksena, nopeuden noustessa tehokkaammissa kulutus nousee vähemmän. Vaimolla oleva kauppakassi 1.2 litraisella bensakoneella on käsittämättömän suuriruokainen moottoritiellä (jotain luokkaa 9 l/100). Kaupungissa menee sitten ihan siedettävällä tasolla...- fasdfsdfas
The_Rat kirjoitti:
Missä faktaa? Tuohan on teoreettinen kulutus, johon tuskin kukaan osuu.
Käytännön kokemuksena, nopeuden noustessa tehokkaammissa kulutus nousee vähemmän. Vaimolla oleva kauppakassi 1.2 litraisella bensakoneella on käsittämättömän suuriruokainen moottoritiellä (jotain luokkaa 9 l/100). Kaupungissa menee sitten ihan siedettävällä tasolla...No ihan varmasti onkin 1,2:ssa koneessa josta kilowatteja saadaan noin 50. Mutta kun kyse on 130kw:n moottoreista, niin sillä ei ole suomen maantienopeuksissa mitään merkitystä. Sitäpaitsi lukemat ovat saman valmistajan antamia eli varmasti pitää paikkaansa.
Toki tuosta puuttuu se tieto, että ko. 3,0 tdi audi on aina neliveto. Se selittää selvästi kovemman kulutuslukeman. fasdfsdfas kirjoitti:
No ihan varmasti onkin 1,2:ssa koneessa josta kilowatteja saadaan noin 50. Mutta kun kyse on 130kw:n moottoreista, niin sillä ei ole suomen maantienopeuksissa mitään merkitystä. Sitäpaitsi lukemat ovat saman valmistajan antamia eli varmasti pitää paikkaansa.
Toki tuosta puuttuu se tieto, että ko. 3,0 tdi audi on aina neliveto. Se selittää selvästi kovemman kulutuslukeman.> lukemat ovat saman valmistajan antamia eli varmasti pitää paikkaansa.
Ei. Lukemat saadaan tietyn, standardin testiajon persuteella. Ne kertovat kulutuksesta vain ja ainoastaan tuossa standardissa testitapauksessa. Jotain pientä päättelyä voi tehdä erosta kaupunki-/maantiekulutuksissa, mutta ei mitään kovin kattavaa.
Esimerkiksi omassa, saman konsernin tuotteessa, valmistaja lupaa muistaakseni 4,2 / 4,5 / 4,7. Keskikulutus kuuden pinnassa ja maantiellä aina yli viisi... Kaupungissa voi luvattuun satunnaisesti päästäkin.
Maantiellä ainakin minä ajan yleensä noin 100 km/h keskinopeudella, mikä nostaa kulutusta luvatuista. Mutta kuinka paljon, riippuu siitä miten kone jaksaa...- disukka-daavid
diesel on puhdasta kirjoitti:
Tässä faktaa:
Audi 2,0 tdi
hinta 48895€
teho 130kw/177hv
vääntö 380Nm
nopeus 228
0-100km/h 8,7s
kulutus 6,0/4,4/4,9
co2 129
Audi 3,0 tdi
hinta 62898€
teho 130kw/204hv
vääntö 450Nm
nopeus 240
0-100km/h 7,0s
kulutus 6,7/5,0/5,7
co2 149Tekniikan maailma mittasi uusimman Audi A6 3,0 tdi a quattron kiihtyvyydeksi 0-100 km/h 6,3 sek. Aika hyvin disukaksi vai mitä? Kahden litran dieselillä kiihtyy siinä vajaat 9 sekkaa. Eroa on, joskin toki jälkimmäinenkin riittää aivan hyvin maahamme.
Bensavehkeistä saa olla aika kova rassi että tuon 3,.0 tdi:n pieksee. Ja kun vielä automaatti ja neliveto niin talvellakin liikahtaa ja kuka tahansa tumpelo saa sen kiihdytettyä samalla tavalla.
- vain 300 nm
Minulle tulee heti mieleeni yksi varteen otettava syy isomman koneen valintaan, vääntö ja sitä kautta vetokyky!
On useitakin tilanteita, joissa tavallisen kaksi-litraisen dieselin vetokyky ei ihan riitä, vaan tarvitaan enemmän voimaa. Tällaisia ovat esimerkiksi suuremman veneen veto laskupaikalta trailerille tai vaikkapa kokonaispainoltaan paritonnisen matkailuvaunun vetäminen.
Minulla on 1500 kilon vaunu ja vaikka autollani saisi vetää 2000 kiloa ja kaikki pyörät vetävät, saisi sitä voimaa olla enemmänkin, varsinkin yhdistelmää peruutettaessa ylämäkeen.- Tsonsson
Muistettakoon, että ilmoitettu vääntömomentti on kampiakselilta. Pyörillä vaikuttava vääntömomentti on se joka määrittää todellisen voiman ja se on suhteessa enemmäkin moottorin tehoon, kuin vääntömomenttiin, koska alennusvaihteita(välityksiä) on erilaisia. Itseäni kiinnostaa enemmänkin tehoalue, eikä juurikaan vääntömomentin huippuarvo.
- onhan,
kutoskoneen saundi on aivan eri luokkaa kuin nelospadan. Joillekkin sekin merkitsee paljon. Auton osto on tunnepitoinen asia, kukin ajakoot sellaisella autolla joka itseä miellyttää. Mitä sitä sen enempää ihmettelemään.
- vanhoja muistellen
äänen lisäksi käytöksessä on eroa, 2-litrasessa on "iso turbo" turboviiveineen, ja tyhjäkäynnillä ei ole voimaa. 3-litrasessa voimaa on laajemmin, viiveettömämpi ja kone on hyväkäytöksisempi. tosta oli aikoinaan samantehoinen, mutta muistaakseni 680nm versio olemassa, eli piikkiä ei oltu leikattu. melko raju kone, vaivaton ja viiveetön.
nyt taitaa olla monella "leikkauksella", eli sama huipputeho, mutta vaihteistoista ja akseleista jne riippuen 400, 450, 500, 550 nm versioita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799