Entä Hitler ja Luther tai Juudas Iskariot?
Onko Breivik ihminen, ja yksi meistä "syntisistäpyhistä"?
50
76
Vastaukset
Älä syyllistä Juudasta. Ilman Juudasta ei olisi kukaan saanu armoa ja sitä paitsi...Juudas teki sen minkä Jumala häneltä odottikin...Varmasti on taivaassa :)
- Siitäkin on kyse ?
Oliko hänkin vain yksi meistä, "syntinenpyhä"? Entä Herdes Suuri? Tästä on kyse, eikä siitä miten sinä teet Juudaasta vapahtajaa. Mitä sanoo Raamattu asiasta?
Ellei Juudas olisi "kavaltanut" Jeesusta, niin kristittyjen pääsiäinen olisi peruttu...kun Jeesus ei olisi ehtiny ristille....Eikä hänestä olisi tullut vapahtajaa, eikä ihmiset olisi saanu armoa ja plaaplaa....
- "vapaa tahto"
mave kirjoitti:
Ellei Juudas olisi "kavaltanut" Jeesusta, niin kristittyjen pääsiäinen olisi peruttu...kun Jeesus ei olisi ehtiny ristille....Eikä hänestä olisi tullut vapahtajaa, eikä ihmiset olisi saanu armoa ja plaaplaa....
Itse asiassa ajatusta jatkaaksemme, Juudas oli malliesimerkki ihmisestä, jolla ei ollut palstallakin usein mainittua vapaata tahtoa. Koska Jeesus tiesi kaiken kavallusta myöten etukäteen, Juudaksen kohtalo oli siis ennaltamäärätty. Juudas olisi voinut toimia toisin eli Jumalan/Jeesuksen tahdon vastaisesti vain, jos hän ei olisi kavaltanut. Ja kuten tunnettua, me emme silloin tietäisi koko tapahtumasarjasta mitään, koska sitä ei olisi ollut. Miksi Juudas oli eri asemassa kuin muut, miksi hänellä ei ollut vapaata tahtoa?
- Balttis kysyy
"vapaa tahto" kirjoitti:
Itse asiassa ajatusta jatkaaksemme, Juudas oli malliesimerkki ihmisestä, jolla ei ollut palstallakin usein mainittua vapaata tahtoa. Koska Jeesus tiesi kaiken kavallusta myöten etukäteen, Juudaksen kohtalo oli siis ennaltamäärätty. Juudas olisi voinut toimia toisin eli Jumalan/Jeesuksen tahdon vastaisesti vain, jos hän ei olisi kavaltanut. Ja kuten tunnettua, me emme silloin tietäisi koko tapahtumasarjasta mitään, koska sitä ei olisi ollut. Miksi Juudas oli eri asemassa kuin muut, miksi hänellä ei ollut vapaata tahtoa?
Muistatko mitä Jeesus itse sanoi Juudaasta?
Muistatko mitä Johanneksen kirjeessä sanottiin murhamies Kainista? - "vapaa tahto"
Balttis kysyy kirjoitti:
Muistatko mitä Johanneksen kirjeessä sanottiin murhamies Kainista?Muistan varmaan jotain, mutta ehkä kerrot, mihin nimenomaiseen kohtaan viittaat?
"vapaa tahto" kirjoitti:
Jos Jeesus oli samanaikaisesti Jumala ja ihminen, niin silloin ei Jeesuksellakaan ollut vapaata tahtoa........HÄH? Miten voi ...nyt pitääkin ottaa tarkka sitaatti..
Hän sanoi heille: "Olen tuskan vallassa, kuoleman tuskan. Odottakaa tässä ja valvokaa minun kanssani." 39 Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi kasvoilleen maahan ja rukoili: "Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä."
Hän meni taas etäämmäksi ja rukoili toistamiseen: "Isä, ellei tämä malja voi mennä ohitseni minun sitä juomatta, niin toteutukoon sinun tahtosi."
Hän jätti heidät siihen, meni taas kauemmaksi ja rukoili kolmannen kerran samoin sanoin.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.26.html#o139
Tiivistelin nuo rukoukset tuohon, mutta tuosta kyllä näkyy, että Jeesuksella oli pieni paniikki, johon pyrki saamaan vapautusta. Jumalan tahto oli saada Jeesus ristille ja Jeesuksen tahto oli päästä ohitse sen kiduttamisen...
Jeesus=Jumala.... Ainakin tuo kohta todistaa kolminaisuusopin olevan erittäin järkevä teoria :D- Siltäpohjalta Balt.
"vapaa tahto" kirjoitti:
Muistan varmaan jotain, mutta ehkä kerrot, mihin nimenomaiseen kohtaan viittaat?
Jeesus sanoi Juudasta:
Joh.6:70; >> Jeesus vastasi heille: "Enkö minä valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele." > eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli paholaisesta (kuten tämä voi ja tulee alkukielestä kääntää) ja tappi veljensä... ja jae 15:sta: >> ... te tiedätte, ettei kenssäkään murhaajassa ole iankaikista elämää, joka hänessä pysyisi. > Pelto on maailma. Hyvän siemen ovat valtakunnan lapset, mutta luste on paholaisen lapset. Vihamies, joka ne kylvi on perkele. Balttis kysyy kirjoitti:
Muistatko mitä Johanneksen kirjeessä sanottiin murhamies Kainista?Balttis...
Yksi Jeesuksen seuralaisista ryhtyi vastarintaan, veti miekkansa esiin ja iski ylipapin palvelijaa niin että tältä irtosi korva. 52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pane miekkasi tuppeen. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan kaatuu. 53 [i] Luuletko, etten voisi pyytää apua Isältäni? Hän lähettäisi tänne heti kaksitoista legioonaa* enkeleitä ja enemmänkin. 54 Mutta kuinka silloin kävisivät toteen kirjoitukset, joiden mukaan näin täytyy tapahtua?"
55 Jeesus sanoi sitten miesjoukolle: "Tehän olette lähteneet kuin rosvon kimppuun! Miekat ja seipäät käsissä te tulette minua vangitsemaan. Minä olen joka päivä istunut temppelissä opettamassa, ettekä te ole ottaneet minua kiinni. 56 Mutta kaikki tämä on tapahtunut, jotta profeettojen kirjoitukset kävisivät toteen."
Jeesus puhuu useampaan otteeseen kirjoituksista ja kuinka hänen kohtalonsa on etukäteen päätetty. Voisiko, Voisiko mitenkään olla, että Jeesus tarkoitti kirjoitusten täyttämistä, kun sanoi " se on täytetty"? Voisko? Tuntui ainakin tuossa vaiheessa Jeesusta painavan perkeleesti kirjoituksissa ilmoitettu kohtalo...Mutta voisko?
28 Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: "Minun on jano." 29 Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat siihen sienen ja nostivat sen iisoppiruo'on päässä Jeesuksen huulille. 30 Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.19.html#28
Johanneksen tekstissä puhutaan vain täyttämisestä, mutta siinäkin pari riviä aiemmin....
28 Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: "Minun on jano." 29 Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat siihen sienen ja nostivat sen iisoppiruo'on päässä Jeesuksen huulille. 30 Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty."
Siinäkin vaiheessa Jeesus kantoi huolta kirjoitusten täyttämisestä....Mihin sinä perustelitkaan sen väittämän, että Jeesus täytti lain?- "vapaa tahto"
Siltäpohjalta Balt. kirjoitti:
Jeesus sanoi Juudasta:
Joh.6:70; >> Jeesus vastasi heille: "Enkö minä valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele." > eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli paholaisesta (kuten tämä voi ja tulee alkukielestä kääntää) ja tappi veljensä... ja jae 15:sta: >> ... te tiedätte, ettei kenssäkään murhaajassa ole iankaikista elämää, joka hänessä pysyisi. > Pelto on maailma. Hyvän siemen ovat valtakunnan lapset, mutta luste on paholaisen lapset. Vihamies, joka ne kylvi on perkele.Ei nyt ihan heti aukene, jos haluat sanoa jotain Juudaksen valinnanvapauden ja vapaan tahdon puolesta. Kyllä hän näyttäytyy tyyppinä, jolle ei paljon hehkutettua valinnanvapautta suotu.
- Balttis
"vapaa tahto" kirjoitti:
Ei nyt ihan heti aukene, jos haluat sanoa jotain Juudaksen valinnanvapauden ja vapaan tahdon puolesta. Kyllä hän näyttäytyy tyyppinä, jolle ei paljon hehkutettua valinnanvapautta suotu.
Ei vain sitä vaan että nämä henkilöt, alkaen Kainista - olivat hienosti sanottuna "antropologiselta" sisäiseltä rakenteeltaan toisenlaisia kuin "ihan tavalliset", Aadamin kuvuuteen syntyneet ihmiset - heidän alkuperänsä ei ollut suinkaan sama kuin ihmisten yleensä, - tai vaikkapa Aabalin, jonka Kain murhasi. Kainin alkuperä oli "paholaisesta"- eli tältä pohjalta tämä maailma, eli pelto onkin paikka jossa on "tavallisia luonnollisia ihmisiä" ja siten myös niitä ihmisiä jotka ovat paholaisesta, kuten esim. uskoisin joukkomurhaajien kuten Hitler olevan - ja hänhän oli "peto", joka väärän profeetan Lutherin ajatusten tukemana, nousi valtaan historian hirvittävimmän antikristillisen petovaltion aikana. Näin asiota katsellen katoaa turha sinisilmäisyys, ja käsittämätön paha, saa sille kuuluvan arviontiperusteen. Näiden ihmisten kohdalla on kyse demoonisen "karisman" ja pahan inkarnoitumisesta maaimassa. Hiedän kohdallaan kaikki ihhimilliset mittarit menevät rikki.
Siltäpohjalta Balt. kirjoitti:
Jeesus sanoi Juudasta:
Joh.6:70; >> Jeesus vastasi heille: "Enkö minä valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele." > eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli paholaisesta (kuten tämä voi ja tulee alkukielestä kääntää) ja tappi veljensä... ja jae 15:sta: >> ... te tiedätte, ettei kenssäkään murhaajassa ole iankaikista elämää, joka hänessä pysyisi. > Pelto on maailma. Hyvän siemen ovat valtakunnan lapset, mutta luste on paholaisen lapset. Vihamies, joka ne kylvi on perkele.23 Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään. 24 Simon Pietari nyökkäsi hänelle, että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti. 25 Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?" 26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle. 27 Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!" 28 Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi hänelle näin. 29 Koska Juudaksella oli hallussaan yhteinen kukkaro, jotkut luulivat, että Jeesus oli käskenyt hänen ostaa jotakin juhlaa varten tai antaa almuja köyhille. 30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.13.html#18
Tuon mukaan saatana meni vasta tuossa vaiheessa Juudakseen, joten ei Juudas ollut oma itsensä teon tehdessä, mutta seuraamukset hänen täytyi kuitenkin kärsiä...itsensä tappaminen..Ilmeisesti siinä vaiheessa, kun ymmärsi kavaltaneensa Jeesuksen...ja sitten yksi mielenkiintoinen lisä.
"Illan tultua Jeesus saapui sinne kahdentoista opetuslapsensa kanssa. 18 Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi: "Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut -- mies, joka syö minun kanssani." 19 Opetuslapset järkyttyivät ja alkoivat yksi toisensa jälkeen kysellä: "En kai minä?" 20 Jeesus vastasi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, mies, joka syö samasta vadista kuin minä. 21 Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Mark.14.html#17
Aika raaka kohtalo miehellä, jos saatana menee mieheen ja valtaa kropan...jotta ennustukset tulisivat täytettyä ja sitten oikea ihminen siellä sielun sopukoissa joutuu kuitenkin kärsimään rangaistuksen. Missä kohtaa tässä nähdään armahtava Jumala ja missä nähdään se vapaa tahto. Juudastahan vietiin kuin pässiä narussa...- Balttis
mave kirjoitti:
23 Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään. 24 Simon Pietari nyökkäsi hänelle, että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti. 25 Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?" 26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle. 27 Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!" 28 Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi hänelle näin. 29 Koska Juudaksella oli hallussaan yhteinen kukkaro, jotkut luulivat, että Jeesus oli käskenyt hänen ostaa jotakin juhlaa varten tai antaa almuja köyhille. 30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.13.html#18
Tuon mukaan saatana meni vasta tuossa vaiheessa Juudakseen, joten ei Juudas ollut oma itsensä teon tehdessä, mutta seuraamukset hänen täytyi kuitenkin kärsiä...itsensä tappaminen..Ilmeisesti siinä vaiheessa, kun ymmärsi kavaltaneensa Jeesuksen...ja sitten yksi mielenkiintoinen lisä.
"Illan tultua Jeesus saapui sinne kahdentoista opetuslapsensa kanssa. 18 Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi: "Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut -- mies, joka syö minun kanssani." 19 Opetuslapset järkyttyivät ja alkoivat yksi toisensa jälkeen kysellä: "En kai minä?" 20 Jeesus vastasi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, mies, joka syö samasta vadista kuin minä. 21 Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Mark.14.html#17
Aika raaka kohtalo miehellä, jos saatana menee mieheen ja valtaa kropan...jotta ennustukset tulisivat täytettyä ja sitten oikea ihminen siellä sielun sopukoissa joutuu kuitenkin kärsimään rangaistuksen. Missä kohtaa tässä nähdään armahtava Jumala ja missä nähdään se vapaa tahto. Juudastahan vietiin kuin pässiä narussa...Viimekädessä lopullinen "tuomiovalta" kuuluu nimomaan Jumalalle, näissä tapauksissa: kuten myös Kainin tapaus osoittaa.
- "vapaa tahto"
Balttis kirjoitti:
Ei vain sitä vaan että nämä henkilöt, alkaen Kainista - olivat hienosti sanottuna "antropologiselta" sisäiseltä rakenteeltaan toisenlaisia kuin "ihan tavalliset", Aadamin kuvuuteen syntyneet ihmiset - heidän alkuperänsä ei ollut suinkaan sama kuin ihmisten yleensä, - tai vaikkapa Aabalin, jonka Kain murhasi. Kainin alkuperä oli "paholaisesta"- eli tältä pohjalta tämä maailma, eli pelto onkin paikka jossa on "tavallisia luonnollisia ihmisiä" ja siten myös niitä ihmisiä jotka ovat paholaisesta, kuten esim. uskoisin joukkomurhaajien kuten Hitler olevan - ja hänhän oli "peto", joka väärän profeetan Lutherin ajatusten tukemana, nousi valtaan historian hirvittävimmän antikristillisen petovaltion aikana. Näin asiota katsellen katoaa turha sinisilmäisyys, ja käsittämätön paha, saa sille kuuluvan arviontiperusteen. Näiden ihmisten kohdalla on kyse demoonisen "karisman" ja pahan inkarnoitumisesta maaimassa. Hiedän kohdallaan kaikki ihhimilliset mittarit menevät rikki.
Nyt aukesi, mitä tarkoitat. Mutta voimmeko etukäteen kenestäkään nähdä, että hän onkin tuollainen erilainen verrattuna meihin "ihan tavallisiin"? Siis olisiko missään vaiheessa kenenkään mahdollista etukäteen osata pysäyttää tuollaista petoa? Vai toteammeko vain jälkikäteen, jos kulloisestakin katastrofista selviämme, että kyseessä sillä kertaa oli erilainen olio, peto? Vähän jälkiviisauden makua tietysti.
Toinen ongelma on tietysti se, että mistä ne erilaiset, pedot tulevat. Kun sanoit "Näin asiota katsellen ... käsittämätön paha, saa sille kuuluvan arviontiperusteen". Niin tuohan vähän viittaa Jumalan hyvyyden vs. kaikkivoipuuden ongelmaan. Ovatko ne pedot täällä Jumalan sallimina vai ihan omin lupineen? - Balttis
"vapaa tahto" kirjoitti:
Nyt aukesi, mitä tarkoitat. Mutta voimmeko etukäteen kenestäkään nähdä, että hän onkin tuollainen erilainen verrattuna meihin "ihan tavallisiin"? Siis olisiko missään vaiheessa kenenkään mahdollista etukäteen osata pysäyttää tuollaista petoa? Vai toteammeko vain jälkikäteen, jos kulloisestakin katastrofista selviämme, että kyseessä sillä kertaa oli erilainen olio, peto? Vähän jälkiviisauden makua tietysti.
Toinen ongelma on tietysti se, että mistä ne erilaiset, pedot tulevat. Kun sanoit "Näin asiota katsellen ... käsittämätön paha, saa sille kuuluvan arviontiperusteen". Niin tuohan vähän viittaa Jumalan hyvyyden vs. kaikkivoipuuden ongelmaan. Ovatko ne pedot täällä Jumalan sallimina vai ihan omin lupineen?Aika vaikeaa ennakoiden kontroloida tai estää, mutta jos tarkastelemme heidän toimiaan ja orjentoitumistaan, se saattaa ennakoida tulevaa. Esimerkiksi on ihmisiä jotka ovat patologisia valehelijoita, ja jopa loukkaantuvat jos heitä ei uskota. Näitä on erityisesti papiston keskuudessa. Ja vaikka tarkastelisimme Kainin itsevalittua jumalanpalvelusta ja hänen "muotonsa synkkenemistä", näistä voi päätellä jo tulevan "veljesmurhan" enteitä. Tai vaikkapa Juudas, joka oli varas, vaikka eli samassa taloudessa Jeesuksen ja muiden opetuslapsien kanssa, "rahastonhoitajana". Hän ei valvonut lainkaan tilaansa, estääkseen pahan vaikutuksia elämässään, kuten voimme jo "ennakkovaroituksena" tulevasta valvomattomuudesta nähdä; - pahan tulla sisisään:
Joh.12:3-8; >> Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua. Silloin yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava; "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?" Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olsisi pitänyt huolta köyhistä vaan sentähden että hän oli varas ja että hän rahakukkaron vartijana otti itselleen, mitä siihen oli pantu.
Niin Jeesus sanoi. "Anna hänen olla, että hän saisi toimitaa tämän minun hautaamispäiväni varalle. Sillä köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina." (näkyvästi) Balttis kirjoitti:
Aika vaikeaa ennakoiden kontroloida tai estää, mutta jos tarkastelemme heidän toimiaan ja orjentoitumistaan, se saattaa ennakoida tulevaa. Esimerkiksi on ihmisiä jotka ovat patologisia valehelijoita, ja jopa loukkaantuvat jos heitä ei uskota. Näitä on erityisesti papiston keskuudessa. Ja vaikka tarkastelisimme Kainin itsevalittua jumalanpalvelusta ja hänen "muotonsa synkkenemistä", näistä voi päätellä jo tulevan "veljesmurhan" enteitä. Tai vaikkapa Juudas, joka oli varas, vaikka eli samassa taloudessa Jeesuksen ja muiden opetuslapsien kanssa, "rahastonhoitajana". Hän ei valvonut lainkaan tilaansa, estääkseen pahan vaikutuksia elämässään, kuten voimme jo "ennakkovaroituksena" tulevasta valvomattomuudesta nähdä; - pahan tulla sisisään:
Joh.12:3-8; >> Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua. Silloin yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava; "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?" Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olsisi pitänyt huolta köyhistä vaan sentähden että hän oli varas ja että hän rahakukkaron vartijana otti itselleen, mitä siihen oli pantu.
Niin Jeesus sanoi. "Anna hänen olla, että hän saisi toimitaa tämän minun hautaamispäiväni varalle. Sillä köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina." (näkyvästi)Jos Juudas oli paha, niin miksi Jeesus/Jumala sitten käytti häntä opetuslapsena? tai miksi sai roikkua mukana? ...J a v a s t a us ? ....Että Juudas olisi kaveltanut Jeesuksen...
- Balttis lyysaa vähän
Balttis kirjoitti:
Aika vaikeaa ennakoiden kontroloida tai estää, mutta jos tarkastelemme heidän toimiaan ja orjentoitumistaan, se saattaa ennakoida tulevaa. Esimerkiksi on ihmisiä jotka ovat patologisia valehelijoita, ja jopa loukkaantuvat jos heitä ei uskota. Näitä on erityisesti papiston keskuudessa. Ja vaikka tarkastelisimme Kainin itsevalittua jumalanpalvelusta ja hänen "muotonsa synkkenemistä", näistä voi päätellä jo tulevan "veljesmurhan" enteitä. Tai vaikkapa Juudas, joka oli varas, vaikka eli samassa taloudessa Jeesuksen ja muiden opetuslapsien kanssa, "rahastonhoitajana". Hän ei valvonut lainkaan tilaansa, estääkseen pahan vaikutuksia elämässään, kuten voimme jo "ennakkovaroituksena" tulevasta valvomattomuudesta nähdä; - pahan tulla sisisään:
Niin Jeesus sanoi. "Anna hänen olla, että hän saisi toimitaa tämän minun hautaamispäiväni varalle. Sillä köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina." (näkyvästi)Lisäliite edelliseen: Tällainen valvomattomuus oli ominaista Kaininkin synnin ennekkovaroituksena; ja voit lukea siitä 1 Moos.4:6,7:stä. Kain synkityy eikä tee kuten Jumala neuvoo, eli estä "ovella väijyvää synitä", - tulemasta sisään, niin että estäisi sen toteutumisen. Breivik valmisteli "irrotteli synnin voiman vallassa" - useita vuosia, kunnes hän päästä synnin kauttaan irti "hillittömänä tunnekylmänä tekona, sadistisesti nauttien tilanteesta" - tai ainakin siltä minusta näyttää. Ne papit jotka asttuvat häntä "ymmärtämään" ovat saman tien kulkijoita "piiltajuisesti".
Balttis lyysaa vähän kirjoitti:
Lisäliite edelliseen: Tällainen valvomattomuus oli ominaista Kaininkin synnin ennekkovaroituksena; ja voit lukea siitä 1 Moos.4:6,7:stä. Kain synkityy eikä tee kuten Jumala neuvoo, eli estä "ovella väijyvää synitä", - tulemasta sisään, niin että estäisi sen toteutumisen. Breivik valmisteli "irrotteli synnin voiman vallassa" - useita vuosia, kunnes hän päästä synnin kauttaan irti "hillittömänä tunnekylmänä tekona, sadistisesti nauttien tilanteesta" - tai ainakin siltä minusta näyttää. Ne papit jotka asttuvat häntä "ymmärtämään" ovat saman tien kulkijoita "piiltajuisesti".
No toisaalta kainille laitettiiin merkki, ettei häntä kukaan tappaisi tuntemattomilla mailla...ja tämä oli siihen aikaan, kun maailmassa oli 3 ihmistä...
- Balttis varoittaa
"vapaa tahto" kirjoitti:
Jos luet Lutherin kirjan "Sidottu ratkaisuvalta" ja uskon hänen juttujaan, se voi sotkea sinun "luonnnollisen ymmärräksesi" vuosiksi, - ja koko tämä filosofointi ja problematiikka on käytännön elämälle, sekä uskonelämälle että muullekin aivan turhaa mietiskelyä, sillä uskovilla on Jumalan sana, Kristuksen terveen opin mukaisinen kehoituksineen "jalkamme lappuna", ja se tulee eläväksi läpielettäväksi todellisuudeksi kun Henki sen tilannekohtaisesti kauttamme käytäntöön sovetlaa: 1 Piet.1:3-13; ja kaikki joita Jumalan Henki hallitsee/johdatta ovat Jumalan lapsia: Room.8:14,15.
- Balttis
Balttis varoittaa kirjoitti:
Jos luet Lutherin kirjan "Sidottu ratkaisuvalta" ja uskon hänen juttujaan, se voi sotkea sinun "luonnnollisen ymmärräksesi" vuosiksi, - ja koko tämä filosofointi ja problematiikka on käytännön elämälle, sekä uskonelämälle että muullekin aivan turhaa mietiskelyä, sillä uskovilla on Jumalan sana, Kristuksen terveen opin mukaisinen kehoituksineen "jalkamme lappuna", ja se tulee eläväksi läpielettäväksi todellisuudeksi kun Henki sen tilannekohtaisesti kauttamme käytäntöön sovetlaa: 1 Piet.1:3-13; ja kaikki joita Jumalan Henki hallitsee/johdatta ovat Jumalan lapsia: Room.8:14,15.
Lutherin kirja: "Sidottu ratkaisuvalta"; kuuluu ryhmään josta voi seurata:
>> Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidan mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhaudesta, joka tessä on (yksinkertaisen uskon perustalla) Kristusta kohtaan. - "vapaa tahto"
Balttis kirjoitti:
Niin Jeesus sanoi. "Anna hänen olla, että hän saisi toimitaa tämän minun hautaamispäiväni varalle. Sillä köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina." (näkyvästi)Toisaalta, noilla perusteilla, joita luettelit (patologinen valehtelu - vaatii tosin varmaan ammattilaisen erottamaan tavallinen ja patologinen valehtelu, "muodon synkkeneminen", varastelu) aika moni saattaisi joutua tarkkailulistalle. Ja vaikka ne ominaisuudet ei kivoja ole, niin todennäköisesti moni joutuisi listalle turhaan, noin oletetun petomaisuuden näkökulmasta. Ei ole kiva tietty joutua pikkuvalehtelijan uhriksi, muttei patologinen valehtelukaan tee ihmisestä vielä hitleriä eli kykenevää massiiviseen joukkomurhaan. Riskinä on siis, että osa pedoista jää havaitsematta tai sitten pistetään jengiä eristykseen "pilvinpimein". Mites muuten, jäi ne pedot havaitsematta tai löydettäisiinpä ajoissa, niin omin lupineenko ne täällä meuhaavat?
- ? ? ?
mave kirjoitti:
Empatiaa satanistilleko?
Balttis kirjoitti:
Viimekädessä lopullinen "tuomiovalta" kuuluu nimomaan Jumalalle, näissä tapauksissa: kuten myös Kainin tapaus osoittaa.
Kun Juudas, Jeesuksen kavaltaja, näki että Jeesus oli tuomittu kuolemaan, hän katui tekoaan. Hän vei saamansa kolmekymmentä hopearahaa takaisin ylipapeille ja vanhimmille 4 ja sanoi: "Tein väärin, kun kavalsin viattoman veren." Mutta he vastasivat: "Mitä se meitä liikuttaa? Omapa on asiasi." 5 Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi.
6 Ylipapit ottivat rahat ja sanoivat: "Nämä ovat verirahoja, näitä ei ole lupa panna temppelirahastoon." 7 Neuvoteltuaan he päättivät ostaa niillä savenvalajan pellon muukalaisten hautapaikaksi. 8 Vielä tänäkin päivänä sitä peltoa kutsutaan Veripelloksi.- Balttis
"vapaa tahto" kirjoitti:
Toisaalta, noilla perusteilla, joita luettelit (patologinen valehtelu - vaatii tosin varmaan ammattilaisen erottamaan tavallinen ja patologinen valehtelu, "muodon synkkeneminen", varastelu) aika moni saattaisi joutua tarkkailulistalle. Ja vaikka ne ominaisuudet ei kivoja ole, niin todennäköisesti moni joutuisi listalle turhaan, noin oletetun petomaisuuden näkökulmasta. Ei ole kiva tietty joutua pikkuvalehtelijan uhriksi, muttei patologinen valehtelukaan tee ihmisestä vielä hitleriä eli kykenevää massiiviseen joukkomurhaan. Riskinä on siis, että osa pedoista jää havaitsematta tai sitten pistetään jengiä eristykseen "pilvinpimein". Mites muuten, jäi ne pedot havaitsematta tai löydettäisiinpä ajoissa, niin omin lupineenko ne täällä meuhaavat?
Ennaltäehkäisyn totesinkin olevan vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Balttis kirjoitti:
Viimekädessä lopullinen "tuomiovalta" kuuluu nimomaan Jumalalle, näissä tapauksissa: kuten myös Kainin tapaus osoittaa.
Balttis. Mä oon potinut Kainin asiaa siltä pohjalta. että mikä johti tuohon veritekoon. En ole ymmärtänyt laisinkaan mitä pahaa Kain muka teki, kun Jumala niin häneen julmistui. Kain halsusi olla Jumallle hyvä, ja antaa lahjan. Mutta siitä Jumala ei tykännyt, mutta Abelin lahja kelpasi kyllä.
Olen asettunut Kainin asemaan, koska itsekin osaan kokea vääryyttä ja pahoittaa siitä mieleni. Eli miksi joku hyvä tekoni ei kelpaa. Kain ei suinkaan ollut paha, vaan Raamatun perusteella hyvää tarkoittava. Jumalan epäoikeudenmukainen kohtelu teki Kainista veljensä tappajan. Näin mä oon pohtinut, vaikka tappo ei ole oikein. Mutta se teko olisi jäänyt tekemättä, jos Jumala olisi hyväksynyt Kainin antaman lahjan.- Balttis
helsinkijokkeri kirjoitti:
Balttis. Mä oon potinut Kainin asiaa siltä pohjalta. että mikä johti tuohon veritekoon. En ole ymmärtänyt laisinkaan mitä pahaa Kain muka teki, kun Jumala niin häneen julmistui. Kain halsusi olla Jumallle hyvä, ja antaa lahjan. Mutta siitä Jumala ei tykännyt, mutta Abelin lahja kelpasi kyllä.
Olen asettunut Kainin asemaan, koska itsekin osaan kokea vääryyttä ja pahoittaa siitä mieleni. Eli miksi joku hyvä tekoni ei kelpaa. Kain ei suinkaan ollut paha, vaan Raamatun perusteella hyvää tarkoittava. Jumalan epäoikeudenmukainen kohtelu teki Kainista veljensä tappajan. Näin mä oon pohtinut, vaikka tappo ei ole oikein. Mutta se teko olisi jäänyt tekemättä, jos Jumala olisi hyväksynyt Kainin antaman lahjan.Niin Kain toi uhrilahjan Jumalan kiroaman maan hedelmista, ilmaisematta tarvetta saada syntejä anteeksi, ja turvaamatta Karistsen sovintovereen, kuten Aabel teki, - ja hänen uskonkautta tuomansa uhrilahjan puoleenhan Jumala jo alussa katsoi, - varsin opettavaisesssa tarinassa.
Balttis kirjoitti:
Niin Kain toi uhrilahjan Jumalan kiroaman maan hedelmista, ilmaisematta tarvetta saada syntejä anteeksi, ja turvaamatta Karistsen sovintovereen, kuten Aabel teki, - ja hänen uskonkautta tuomansa uhrilahjan puoleenhan Jumala jo alussa katsoi, - varsin opettavaisesssa tarinassa.
Balttis. alan käsittää sinut oudoksi tyypiksi. Tai käsität Raamatun kummallisella tavalla. Minun Raamatussa ei ole minkäänlaista lauseketta, jossa Aabel olisi ilmaissut olevansa syntinen ja uskonkautta tuoden uhrin.
1 Moos 4: 1-5. Eeva synnytti Kainin ja Aabelin. Kain oli peltomies, Aabel lampuri. . "Jonkin ajan kuluttua Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle, ja myös Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, ja Herra katsoi Aabelin uhrilahjan puoleen, mutta Kainin uhrilahjaan hän ei katsonut. Silloin Kainin hahmo synkistyi."
Jostain syystä en näe minkäänlaista syntien sovittamisen tarvetta. Ainoastaan eläinuhri kelpasi. Ei kerrota myöskään, että piti tietää sen maan olleen kirottu, Kainhan oli kuitenkin viljelijä siellä. Minkä opetus se on, muuta kuin, että Jumala on epäoikeudenmukainen. Sen mä opin tuosta, ja monesta muustakin Raamatun tarinasta.- Balttis kysyy
Balttis. alan käsittää sinut oudoksi tyypiksi. Tai käsität Raamatun kummallisella tavalla. Minun Raamatussa ei ole minkäänlaista lauseketta, jossa Aabel olisi ilmaissut olevansa syntinen ja uskonkautta tuoden uhrin.
1 Moos 4: 1-5. Eeva synnytti Kainin ja Aabelin. Kain oli peltomies, Aabel lampuri. . "Jonkin ajan kuluttua Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle, ja myös Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, ja Herra katsoi Aabelin uhrilahjan puoleen, mutta Kainin uhrilahjaan hän ei katsonut. Silloin Kainin hahmo synkistyi."
Jostain syystä en näe minkäänlaista syntien sovittamisen tarvetta. Ainoastaan eläinuhri kelpasi. Ei kerrota myöskään, että piti tietää sen maan olleen kirottu, Kainhan oli kuitenkin viljelijä siellä. Minkä opetus se on, muuta kuin, että Jumala on epäoikeudenmukainen. Sen mä opin tuosta, ja monesta muustakin Raamatun tarinasta.Aavistin tämä kommentin tulevan kun kirjoitin tekstin, mutta jotta ymmärtäisi kuinka väärässä olet komentissasi, ja vättäessäsi minua yksin kummalliseksi katso tarkaan mitä asiasta kirjoittaa Hebrelaiskijeen kirkoittaja:
Hebr,11;4; - Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, ETTÄ HÄN OLIS VANHURSKAS, kun Jumala anoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja USON KAUTTA HÄN (näin esikuvan kautta) KUOLTUAANKIN PUHUU. > Seuraavana päivänä hän (Johannes Kastaja) näki, Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnisn".
Etkö siitä syystä eksy, jos et tunne kirjoituksia, ja Jumalan voimaa? - Balttis
Jostain syystä en näe minkäänlaista syntien sovittamisen tarvetta. Ainoastaan eläinuhri kelpasi. Ei kerrota myöskään, että piti tietää sen maan olleen kirottu, Kainhan oli kuitenkin viljelijä siellä. Minkä opetus se on, muuta kuin, että Jumala on epäoikeudenmukainen. Sen mä opin tuosta, ja monesta muustakin Raamatun tarinasta.Maan kiroamisen Jumala suorittmana, voit lukea: 1 Moos.3:17-19:sta, joten en kirjoitetellut omiani, kuten sinä.
- ljej1
Sinänsä aika jännä jutska että kenenkään piti kavaltaa Jeesus... koska ylipapit olisivat muutenkin ottaneet Hänet kiinni... no, Herra tietää, eikä mun tarvitse moisia miettiä enempää.
- ao
Hän toimi aivan kuin jumala olisi häntä käskennyt tekemään näin
kellon . sillä kukin tarkasti päivälleen
2.Mooseksen kirja:
5:13 Ja työnteettäjät ahdistivat heitä sanoen: "Tehkää työnne valmiiksi, kunkin päivän määrä päivälleen, niinkuin silloinkin, kun saitte olkia."
Ilmestyskirja:
9:15 Silloin päästettiin ne neljä enkeliä, jotka hetkelleen, päivälleen, kuukaudelleen ja vuodelleen olivat valmiina tappamaan kolmannen osan ihmisistä. Kaikki nämä olivat yksi meistä syntisistä pyhistä, vaikka teot kielivät aivan muusta. Tässä viime aikoina on keskusteltu siitä, voiko pahantekijä olla kristitty.
Mitä mieltä te olette?
Jos kristinuskosta käsin aletaan sanoa, että murhaaja ei voi olla kristitty, sanotaan samalla, että paha on ulkopuolella ja hyvä sisällä. Siinä ikään kuin suljetaan pahuus ulos kristittyjen ihmisten keskeltä, mikä ei pidä paikkaansa. Kristityissä on kaikenlaisia ihmisiä ja onnetonta on se, että toisten ihmisten elämänvalinnat ovat niin epätoivoisia, että valintanan on toisen ihmisten tai ihmisten vahingoittaminen. Toinen kysymys on sitten, mistä pahuus ihmiseen tulee? kristitty ihminen voi toimia pahasti, mutta pahuus ei ole Jumalasta.
Meri-Anna
teologi- Balttis kysyy...
>> sanotaan samalla, että paha on ulkopuolella ja hyvä sisällä >> ja juuri näihän sen pitäisi Jumalan seurakunnissa ollakin, siis toisin kuin "syntistenpyhien" yteisöissä nimeltä kirkko ja kirkot, kuten sana opettaa:
1 Kor.5:12,13; >> Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolelle? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolelle olevan tuomitseen Jumala. Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha. Balttis kysyy... kirjoitti:
>> sanotaan samalla, että paha on ulkopuolella ja hyvä sisällä >> ja juuri näihän sen pitäisi Jumalan seurakunnissa ollakin, siis toisin kuin "syntistenpyhien" yteisöissä nimeltä kirkko ja kirkot, kuten sana opettaa:
1 Kor.5:12,13; >> Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolelle? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolelle olevan tuomitseen Jumala. Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.Ajattelen, että mikään uskonyhteisö ei ole niin pyhä ja hyvä, ettei siellä olisi jotain pahaakin. Eikä mikään yhteisö tai ihminen niin paha, ettei jotain hyvääkin löytyisi. On mustavalkoista ja epärehellistä väittää muuta.Yhteisöt ja ihmiset ovat inhimillisiä ja siksi usein vajavaisia, vain Jumala on täydellinen ja hyvä. Ihminen on kristinopin mukaan kuitenkin yhtä aikaa syntinen ja armahdettu. Jokainen uskova ihminen tekee syntiä, usein tahtomattaan mutta myös tarkoituksellisesti. Siksi ihminen tarvitsee armoa jatkuvasti.
Korinttilaiskrijeen mukaan, jota siteeraat, puhutaan siitä, miten ihmiset vieroksuvat keskellään olevaa väärintekijää. Pedofiileilla ja vaikkapa murhaajilla on yhteisöissään kyllä kohtuullisen heikko sosiaalinen asema. Ihminen kykenee tehokkaasti syrjäyttämään väärin toimineen ja pahaa aiheuttaneen henkilön, mutta lopullinen tuomitsemisoikeus on aina vain Jumalalla. Ihmisellä ei ole siihen valtaa silloin, jos puhutaan iankaikkisuudesta.
Meri-Anna
teologi- Balttis
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Ajattelen, että mikään uskonyhteisö ei ole niin pyhä ja hyvä, ettei siellä olisi jotain pahaakin. Eikä mikään yhteisö tai ihminen niin paha, ettei jotain hyvääkin löytyisi. On mustavalkoista ja epärehellistä väittää muuta.Yhteisöt ja ihmiset ovat inhimillisiä ja siksi usein vajavaisia, vain Jumala on täydellinen ja hyvä. Ihminen on kristinopin mukaan kuitenkin yhtä aikaa syntinen ja armahdettu. Jokainen uskova ihminen tekee syntiä, usein tahtomattaan mutta myös tarkoituksellisesti. Siksi ihminen tarvitsee armoa jatkuvasti.
Korinttilaiskrijeen mukaan, jota siteeraat, puhutaan siitä, miten ihmiset vieroksuvat keskellään olevaa väärintekijää. Pedofiileilla ja vaikkapa murhaajilla on yhteisöissään kyllä kohtuullisen heikko sosiaalinen asema. Ihminen kykenee tehokkaasti syrjäyttämään väärin toimineen ja pahaa aiheuttaneen henkilön, mutta lopullinen tuomitsemisoikeus on aina vain Jumalalla. Ihmisellä ei ole siihen valtaa silloin, jos puhutaan iankaikkisuudesta.
Meri-Anna
teologiKäsityksesi on virheellien ja ristiriidassa Uuden testamentin kanssa ja sen käsityksen kanssa Jumalan seurakunnista: "rakastettujen pyhien yhteisöinä" maailmasta eroettuina yhteisöinä.
Jos luet läpi joskus Uuttatestamettia voi itsekin huomata tämän: ja esimerkiksi Paavali aloittaa usein siksi kirjeensä osoitten ne: "pyhille ja rakastetuille".
Väitteesi siitä että: >> Ihminen on kristinopin mukaan kuitenkin yhtäaikaan syntinen ja armahdettu > Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha
- toisintulkitsija
"sanotaan samalla, että paha on ulkopuolella ja hyvä sisällä"
Oikein tai väärin, näin juuri tapahtuu tälläkin palstalla.
"pahuus ei ole Jumalasta"
Mistä se siis on? Ja millä perusteella?- ´
Ei tämä ole ainakaan mikään seurakunta, jossa paha poistettaisiin sen keskuudesta, vaan yleinen maalmankirkon keskustelufoorumi.
Voisikohan se olla paholaisesta?
ja samalla perusteella kuin hyvä on peräisin Jumalasta, eli Jumalan sanan perusteella.- Mietihän sitä
ja samalla perusteella kuin hyvä on peräisin Jumalasta, eli Jumalan sanan perusteella.Keskutelufoorumi on osa syntistä maailmaa, arvoineen - mutta täälläkin voidaan julista väärentämätöntä Kristuksen evankeliumia, - ainakin toistaiseksi, pikku banneista huolimatta.
- toisintulkitsija
ja samalla perusteella kuin hyvä on peräisin Jumalasta, eli Jumalan sanan perusteella."Voisikohan se olla paholaisesta?"
Täysin mahdollista. Kysymykseksi jää, onko paholainen olemassa Jumalan sallimuksesta huolimatta (jolloin Jumala ei olisi kaikkivaltias) vai hänen sallimuksestaan (jolloin pahuus olisi tavallaan peräisin Jumalasta, jos hän sen sallii).
Vaikea kysymys, kyllä, mutta ketä palvelee pyrkimys yksinkertaistaa asia tuolle tasolle "voisikohan se olla paholaisesta"? Päätetään, ettei pahuus voi olla Jumalasta vaan paholaisesta, ja laitetaan pää pensaaseen ja tulpat korviin, jottei nähdä eikä kuulla, ettei kysymys tullut ollenkaan ratkaistua? Jätetään kyselevät ihmettelemään omin nokkinensa, koska ilkeävät esittää kysymyksiä, joihin ei ole vastauksia. Noin sen Aleksanterinkin sanotaan toimineen kuuluisan solmuongelmansa kanssa. - elakim
ja samalla perusteella kuin hyvä on peräisin Jumalasta, eli Jumalan sanan perusteella.Kuunteleva_kirkko
Juuri niin,
Eli, kyllä kyllä.
Multakin on tullut muutama viesti ihan suoraan pedon suusta.
Sitä on vaikea selittää.. Miksi.. Oikeasti..
Mutta ennenkuin lopullinen rauha tulee.
Niin yksi pelaajista on P e r k e l e.
On ollut aika aktiivinen vieras mun domainissa. (Välillä on ollut turpaanvetoa. Ja välillä ihan normi keskustelua).
Sille tosiasialle ei vaan voi vielä mitään. Ennenkuin pakanoiden luku on täysi.
En mä teitä tarkoituksella silmään viilaa joillain viesteillä.
Ja haluan uskoa, että valitut kyllä löytää mun viesteistä sen, mikä on totta.
Ja koittakaa muistaa, että P e r k e l e tekee kaikkensa, ettei se luku täyty.
Mutta mä olen sitä vähän nopeampi :)
Mä olen saanut koodattua auki jo sen kirjan.
Ei tää ole enään kuin odottamista..
Mutta siihen asti. Suhtautukaa varauksella kaikkeen, mitä mä kirjoitan.
`Ja mikä on Rakkaudesta, niin pitäkää se.`.
Se ensimmäinen ArkkiEnkeli ei valittu suotta duuniinsa..
Hän on aika kova heppu. Todella väkevä.
He kaikki ovat ihmisiä. En kuitenkaan usko että he kuuluvat siihen joukkoon (”syntisetpyhät”), jotka uskovat ja pyrkivät pois pahasta, osaavat pyytää anteeksi tai ylipäätään kokea tunnon tuskia tai synnintuntoa. ”Täydellisten” kun ei sitä tarvitse kokea!
Persoonallisuus häiriöön on löydetty jo selityksiä. Sen on todettu olevan ainakin osittain fyysinen muutos aivoissa. Norjan tapaus lienee psykopaatti. Heidän häiriönsä on siis se, etteivät he kykene niihin tunteisiin, mitä normaalilla ihmisellä oletetaan olevan. He eivät ymmärrä, miltä toisesta tuntuu. Heillä itsellään kun ei ole samoja tuntemuksia kuin muilla – on vain perustunteita. Siksi he voivat tuottaa tuskaa toisille, koska eivät tajua miltä se tuntuu, ei ole omakohtaista kokemusta.
On olemassa myös muita sairauksia, joissa tulee eteen sama tilanne. Voivatko he olla uskovia? Dementia ja muut rappeuttavat aivosairaudet aiheuttavat samaa. Autismi voi olla sellainen, tai Asperger oireyhtymä. Nämä siis eivät välttämättä aiheuta samoja ilmiöitä mutta saattavat sitä tehdä. Psykopaatit eroavat heistä ehkä eniten siinä, että heillä on äly joka toimii ja erittäin hyvin.
Nuo häiriintyneet tekevät pahoja tekoja joista heille täytyy tulla rangaistus. Rangaistus vain ei toimi, mitä enemmän rangaistaan, sitä tyytyväisempiä he ovat. (Tämä muuten on martyyriuuden negatiivinen puoli.)
Näitä ihmisiä meillä on aina jossain läsnä. Kaikki eivät tietenkään ala tuhomaan fyysisesti muita, henkisesti kyllä. Ne jotka etsivät itselleen johtajia ja auktoriteetteja tarvitsevat näitä ihmisiä ja näin tulevat itse auttaneeksi heitä asemaan, jossa tuho voi olla suurta.Aspergerin aivot kyllä toimivat ja he voivat olla erittäin älykkäitäkin. Sarjamurhaajien aivoja ja elämää kun on tutkittu, niin lähes aina on paljastunut luja isku päähän, joka on vahingoittanut aivojen tiettyjä osia. Sen jälkeen on persoonallisuus muuttunut ja mopo on lähtenyt käsistä. Kaikki sarjamurhaajathan ei ole "psykopaatteja"....
mave kirjoitti:
Aspergerin aivot kyllä toimivat ja he voivat olla erittäin älykkäitäkin. Sarjamurhaajien aivoja ja elämää kun on tutkittu, niin lähes aina on paljastunut luja isku päähän, joka on vahingoittanut aivojen tiettyjä osia. Sen jälkeen on persoonallisuus muuttunut ja mopo on lähtenyt käsistä. Kaikki sarjamurhaajathan ei ole "psykopaatteja"....
Juu, toki. Jos luit tarkasti, sanoin voi ja ehkä.
Sarjamurhaaja on vähän eri juttu kuin nämä esimerkit. Mistä tuon tutkimuksen olet lukenut? Voisitko linkittää.
Yli 50 % vakavista rikoksista on psykopaattien tekemiä
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96809.pdf
”Huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. Häkkänen-Nyholmin mukaan psykopatiaan liittyvä empatiakyvyn puute ja tunnekylmyys selittää sen, miten on mahdollista että psykopaattinen henkilö voi esimerkiksi syyllistyä massamurhaan.".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykopatiamummomuori kirjoitti:
Sarjamurhaaja on vähän eri juttu kuin nämä esimerkit. Mistä tuon tutkimuksen olet lukenut? Voisitko linkittää.
”Huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. Häkkänen-Nyholmin mukaan psykopatiaan liittyvä empatiakyvyn puute ja tunnekylmyys selittää sen, miten on mahdollista että psykopaattinen henkilö voi esimerkiksi syyllistyä massamurhaan.".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykopatia80% vangeista arvioidaan olevan ADHD-tapauksia. Yritin etsiä ja löysin sen väittämän, mutta siinä ei ollut mainittu tutkimusta...ja siinäkin oli täsmennetty, että useilla, ei läheskään kaikilla...joten sen mukaan tuli liioiteltua, kun sanoin lähes kaikilla...Eikä aina isku päähän, vaan myöskin sairaus oli laukaisijana.
- Vaarinpoika
Medikalisoit nyt hengelliä asiota, eli kun puhutaan Jumalan seurakunnista, ovat en "esoteerisia" yhteisöjä, joiden sisäisten suojelujärjestelmien pitää seurakuntakuria käyttäen: "poistaa paha keskuudestaan", turhelemasta "Jumalan huonetta", joka rakentuu "elävistä kirvistä".
Tällaisesta kurinpidosta ei yleinen maailmankirkko ei kristillisenä yhteisönä mitään piittaa. mummomuori kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/PsykopatiaUskovaisilla on monesti empatiakyvyn puutetta, koska eivät hyväksy esimerkiksi homoja!
- Usko tai älä
ateisti1982 kirjoitti:
Uskovaisilla on monesti empatiakyvyn puutetta, koska eivät hyväksy esimerkiksi homoja!
Uskovat eivät hyväksu homoutta, hyväksyttäväksi keskuuteensa pari- ja sukupuolimallina, kuten maailman ja sen kikko tekee Suomessa. Syntisen uskovat kohtaavat evankeljumin sanomalla ja sen mukaisella terveellä opille, toisin kuin suuren luopumuksen airueena, itsevalittu ja asetettu maailmankirkon papisto, - moninaisinen synninharjoittamisineen ja siunaamisineen.
- elakim
Ajankohtaista asiaa
Elä kultapieni mieti moisia juttuja..
Jos olet itse pyhitetty. Niin pidä siitä kiinni.
Elä mieti muiden pyhyyttä...
Mä tiedän tohon kysymykseen vastauksen.
Mutta en mene siihen miinaan, että alkaisin tuomitsemaan.
`Elkää menkö uskonriitoihinne.`
`Elkää syyttäkö toisianne Jumalattomien edessä.`. Olen ennemmin sitten vaikka syntinen kuin uskovainen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403037- 722605
- 1742344
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362085- 181456
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231383Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411376- 101264
- 131259
- 221231