Alla on linkitettynä kertakaikkisen loistava puheenvuoro Sam Harrisilta sekä koskien uskontojen luonnetta, eroavaisuuksia, suhdetta tieteisiin että hiukan niiden tulevaisuuttakin.
http://richarddawkins.net/videos/642487-sam-harris-religions-are-failed-sciences
On tietenkin nykytiedettä monessa suhteessa aliarvioivaa luonnehtia uskontoja epäonnistuneiksi "tieteiksi", mutta jos tieteiksi halutaan kutsua kaikkea sitä, millä ympäröivää maailmaa on yritetty selittää, niin menköön nyt sekin.
Hieno puheenvuoro, kertakaikkiaan.
Sam Harris sanoo sen nätisti
3
75
Vastaukset
- asianharrastaja
Tuli mieleen juttu israelilaisesta matkaoppaasta, jota pyydettiin viemään turistiryhmä tuntemattoman sotilaan haudalle. Ihmettelyyn, miksi hautakivessä luki Mendelsson, hän totesi, että vaikka vainaja olikin säveltäjänä tunnettu, niin sotilaana hän oli aivan tuntematon.
Uskontoja voi ansaitustikin pitää luonnontieteellisen maailman epäonnistuneina selityksinä, mutta Valtaojaa mukaillen muistutan, ettei se mitä tiede tutkii ole kaikki mikä on. Mieletäni uskonto ei juuri edes pyri kilpailemaan tieteen kanssa sen omalla alueella; ennemminkin pohtimaan asioiden tarkoituksia ja arvoja, ihmisyyden olemusta toimijana sekä moraalia ja etiikkaa.
Olen kyllä joskus kummastellut, miksi maailmankakkeuden tulevaisuuden ekstrapolointi aina Big Grunch & Big Rip -skenarioihin asti on kunniallista kosmologiaa, mutta tietoisuuden kehityksen vastaavat ekstrapolaatiot kiinnostavat paljon vähemmän. Mihin tuolla "tietoisuuden kehityksen ekstrapoloinnilla" viittaat?
- asianharrastaja
Viittaan siihen, olisiko jossakin ehkä olemassa (vaikkapa evoluutiolla kehittynyttä) elämänmuotoa, jolla on yhtä paljon ihmistä korkeampi tietoisuus kuin ihmisellä muita eläimiä. Ja niin edelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354503- 553105
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut472991- 302793
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3412705Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82695- 402414
- 62220
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t542125Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461713