Toimintapisteet

voi sentään...

No tulivathan ne uudet ja hienot graduointisäännöt kaapista ulos. Mahdollisimman vähin äänin tietenkin, että ei turhaa mutinaa kuuluisi. Uudet säännöt sisältävät kuitenkin aika merkittäviä periaatteellisia muutoksia.

Pari esimerkkiä:

Vanhat kilpailupisteet korvautuvat toimintapisteillä, joita varten on ihan asiallinen laskentataulukko säännöissä. Vanhat 10 kisapistettä voi nyt siis kerätä toimintapisteinä eli kuka tahansa kuntojudoka voi suorittaa mustan vyön ja itseasiassa määrittämättömän korkean mustan vyön, koska säännöt sanovat vain, että korkeinpiin daneihin ei voi edetä ilman kilpailutaustaa. Tarkoittanee siis 7-10 vähintään, että katailijat saavat korotuksensa rauhassa.

Toinen merkittävä muutos on minimiajat. Minä aikakin olen käsittänyt minimiajan sellaisena rajana, johon voi poikkeusellisen lahjakkaan, ahkeran ja kisoissa menestyvän olettaa pääsevän. Nyt on OIKEUS osallistua vyökokeeseen MINIMIAJAN täytyttyä, jos on saavuttanut 10 TOIMINTAPISTETTÄ edellisen korotuksen jälkeen.

Kolmantena merkittävänä muutoksena minimiajat määräytyvät tasoluokituksen mukaan, josta on myös hyvä taulukko säännöissä.

Yhteenvetona näistä: Oletustilanteessamme meillä on Pertti 35 vuotta, joka on aloittanut judon seurassa lapsensa harrastuksen myötä ja saavuttanut vihreän vyön 1.1.2011. Koska junnu kisaa aktiivisesti Pentti on seuran toiminnassa mukana hallituksen jäsenenä ja kiertää leireillä huoltajana ja osallistuu samalla kuntojudo ja kata harjoituksiin. Lisäksi hän vetää peruskurssia vuosittain.

1 daniin Pertti pääsee taulukon mukaisella 500 harjoituskerran setillä eli 2 krt/vko tahdilla noin viidessä vuodessa eli 1.1.2016

2 daniin vaadittava väliaika on D-tasolla 4 vuotta. Pertti pääsee kokeeseen minimiajassa, koska hän saa vuosittaisen toimintapisteen sekä peruskurssin vetämisestä että hallituksen jäsenyydestä = 8 pistettä neljässä vuodessa. Lisäksi leiripäivistä (leiripäivä se on kata- ja kuntojudoleiripäiväkin) kertyy 0,5 / päivä eli päivä / vuosi riittää. Toinen dani suoritetaan siis 1.1.2020.

3 daniin ja siitä eteenpäin aktiivisuutta voi itseasiassa vähentää, koska minimiaika lisääntyy. 3 daniin voi jättää leireilyn jo kokonaan ja jättää parina vuonna peruskurssinkin väliin. 3. dani napsahtaa siis 1.1.2026.

Lopulta pidän uudistusta hyvänä asiana. Sille oli ehdottomasti tarvetta, koska vanha järjestelmä alkoi vähitellen vanhentua ja oli hieman kaavamainen. Nyt kuitenkin kisapisteet on korvattu suoraan toimintapisteillä, joita saa joka paikasta. Silloin 10 ei ole missään nimessä tarpeeksi kuin ehkä ruskean vyön kokeeseen. 1 daniin vähintään 30 ja muihin hieman enemmän. Nyt miniaika = suoritusaika.

Muutos tarkoittaa valitettavasti sitä, että diidadaapadanit lisääntyvät kovalla vauhdilla. Esimakua saa varmasti jo parin viikon päästä liittograduoinnissa...

45

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Judokaaaaaaaaaaaaaaa

Uudistuksessa on puolensa, mutta pahinta on se, että se mahdollistaa vöitten suorittamisen täysin lman kamppailua, joka nyt kuitenkin on judon ydinasioita.

• tulipahamieli

Kurkataanpa hieman tulevaisuuteen.
        Uusien graduointisääntöjen pohjalta 10 vuoden kuluttua suuressa osassa Suomen judoseuroja on vähintään 1 ylläkuvattu Pertti Paperidani, joissakin jo useita. Tyypiillisesti Pertti vetää mm. nuorten peruskurssia/jatkokurssia tai kuntojudoa.

Pertti on jo hieman vatsakas 45-vuotias, jonka lihaskunto saatikka nivelkunto ei paras mahdollinen. Kuntojudossa hän on yrittänyt käydä, kun muilta riennoiltaan ennättää saatikka paikat antaa myöden, joten ei ainakaan kunto pahemmin ole noussut, verbaalijudo kylläkin.
        Pepe ei siis missään vaiheessa itse ole kilpaillut, ranttuakin hyvin säästeliäästi, koska ei kuntojudossa kuulemma ole pakko. Joten Pepe jopa hieman aristaa kamppailua.

Kyssärini kuuluu, miten voidaan kuvitella, että Pepe tällaisella pohjalla pystyy opettamaan judoa tai kamppailua edes auttavasti ? Ehkä katapohjalta hänelle luotu kuvitelma osaamisen kovasta tasosta, mutta mutta.

Toimintapisteet ajatuksena on mielestäni hyvä, mutta pisteytyksen pitäisi aina suosia omaa kovaa harjoittelua matolla paljain jaloin. Pelkästään peruskurssia vetämällä ei kehitytä. Se kaiketi olisi kuitenkin tavoite, jos halutaan nostaa judon tasoa Suomessa.

• voi sentään...
        tulipahamieli kirjoitti:

Kurkataanpa hieman tulevaisuuteen.
        Uusien graduointisääntöjen pohjalta 10 vuoden kuluttua suuressa osassa Suomen judoseuroja on vähintään 1 ylläkuvattu Pertti Paperidani, joissakin jo useita. Tyypiillisesti Pertti vetää mm. nuorten peruskurssia/jatkokurssia tai kuntojudoa.

Pertti on jo hieman vatsakas 45-vuotias, jonka lihaskunto saatikka nivelkunto ei paras mahdollinen. Kuntojudossa hän on yrittänyt käydä, kun muilta riennoiltaan ennättää saatikka paikat antaa myöden, joten ei ainakaan kunto pahemmin ole noussut, verbaalijudo kylläkin.
        Pepe ei siis missään vaiheessa itse ole kilpaillut, ranttuakin hyvin säästeliäästi, koska ei kuntojudossa kuulemma ole pakko. Joten Pepe jopa hieman aristaa kamppailua.

Kyssärini kuuluu, miten voidaan kuvitella, että Pepe tällaisella pohjalla pystyy opettamaan judoa tai kamppailua edes auttavasti ? Ehkä katapohjalta hänelle luotu kuvitelma osaamisen kovasta tasosta, mutta mutta.

Toimintapisteet ajatuksena on mielestäni hyvä, mutta pisteytyksen pitäisi aina suosia omaa kovaa harjoittelua matolla paljain jaloin. Pelkästään peruskurssia vetämällä ei kehitytä. Se kaiketi olisi kuitenkin tavoite, jos halutaan nostaa judon tasoa Suomessa.

Tähän samaan asiaan minä halusin kiinnittää huomiota eli 10 toimintapistettä ei takaa Pepelle läheskään daniin vaadittavaa tasoa. Siksi lähtisin siitä, että ruskean ja mustan väli pitäisi olla siinä 30 pisteen kohdilla näillä kriteereillä ellei enemmänkin. Kyllä niitä peruskursseja vetämälläkin oppii (muutaman tekniikan, paikaltaa, ilman kunnon kamppailua), mutta ei siitä pitäisi dania ihan äkkiä myöntää.

Kisaamaanhan tämä järjestelmä kannustaa varsinkin junnuja, koska miten muuten ajattelit junnun hommaavan 10 pistettä keltaisesta oranssiin. Tuolla vyöarvon alapäässä taulukko voisi venyä, eli pisteitä voisi vaatia keltaisella 5, oranssilla 10, vihreällä 15, sinisellä 20 ja ruskealla sen 30. Silloin pisteet kannustavat oikeasti toimimaan tai kisaamaan.

Itse laskeskelin nopeasti päässäni ja totesin, että minulle on kertynyt toimintapisteitä (ilman kilpailupisteiden huomioimista) kolmen vuoden ajanjaksolla noin 50. Olen toki aktiivinen, mutta minimivaatimuksen rajan pitäisi olla sellainen, että kuka tahansa ei pääse sen yli.

• A....
        voi sentään... kirjoitti:

Tähän samaan asiaan minä halusin kiinnittää huomiota eli 10 toimintapistettä ei takaa Pepelle läheskään daniin vaadittavaa tasoa. Siksi lähtisin siitä, että ruskean ja mustan väli pitäisi olla siinä 30 pisteen kohdilla näillä kriteereillä ellei enemmänkin. Kyllä niitä peruskursseja vetämälläkin oppii (muutaman tekniikan, paikaltaa, ilman kunnon kamppailua), mutta ei siitä pitäisi dania ihan äkkiä myöntää.

Kisaamaanhan tämä järjestelmä kannustaa varsinkin junnuja, koska miten muuten ajattelit junnun hommaavan 10 pistettä keltaisesta oranssiin. Tuolla vyöarvon alapäässä taulukko voisi venyä, eli pisteitä voisi vaatia keltaisella 5, oranssilla 10, vihreällä 15, sinisellä 20 ja ruskealla sen 30. Silloin pisteet kannustavat oikeasti toimimaan tai kisaamaan.

Itse laskeskelin nopeasti päässäni ja totesin, että minulle on kertynyt toimintapisteitä (ilman kilpailupisteiden huomioimista) kolmen vuoden ajanjaksolla noin 50. Olen toki aktiivinen, mutta minimivaatimuksen rajan pitäisi olla sellainen, että kuka tahansa ei pääse sen yli.

Omat pojat hoitivat kesällä leiripäivillä 10 toimintapinnaa/ nenä, ei tunnu erityisen kovalta tuo vaatimus ;D

• sghf
        A.... kirjoitti:

Omat pojat hoitivat kesällä leiripäivillä 10 toimintapinnaa/ nenä, ei tunnu erityisen kovalta tuo vaatimus ;D

Eipä ollut varmaan koko seuran puolesta sanottu juttu. Mitä nyt yhtään judohommia tunnen niin 90 % seuran jäsenistä ei käynyt treeneissä ollenkaan. Kesäleireistä puhumattakaan.

• dsudtsk

Jos säännöt otetaan käyttöön välittömästi, niin dan-kollegiolta vaadittaisiin nyt sitten jonkinlaista lomakenivaskaa, jonne kaikki Suomen judoilijat voisivat pisteitään keräillä.

Vanhan järjestelmän kisapisteet ja epämääräinen aktiivisuus on löytynyt suoraan passista, mutta nyt se ei riitä. Esimerkiksi koulutuksille ei passissa ole tarpeeksi tilaa. EU-koulutustasoja ei merkitä passiin, vaan siihen tulee vain yksittäiset koulutukset, jos tilaa on. Päiväkohtaiset osallistumiset leireille ei näy missään, kuten eivät näy kouluttamispäivät eivätkä kisapäällikön tehtävätkään.

Sitten vielä toivoisin dan-kollegion jäseneltä kommenttia ihan nimen kanssa siitä, vaaditaanko 10 toimintapistettä joka vyöarvon väliin vai koskeeko se vain daneja? 10 toimintapistettä on vähän ruskealla ja mustalla vyöllä, mutta keltaisen ja oranssin väliin se on tosi kova vaatimus, ja vielä sinisellekin asti...

• ttvt

Aika paljon näyttää olevan ristiriitaisia mielipiteitä tuon aikuisiällä judon aloittaneiden vyökorotuksien suhteen. Liitto ilmeisesti haluaa että useat jatkaisivat ja " kenttä " on sitä mieltä että daneja saa nykyisin pelkällä harjoitusaktiivisuudella

Tuo kuvailtu esimerkkitapaus antaa minun kokemusten perusteella täysin väärän kuvan aikuisharrastajista. Vierestä seuranneena ja omien kokemusten perusteella sanon että aikuisharrastajat paremminkin pysyttelevät useita vuosia oranssilla ja vihreällä ja judouran lakipiste on siinä. Useimmilla on kova itsekritiikki eikä esim.sinistäkään vyötä lähdetä graduoimaan ellei nyt joku sattumoisin ole kilpailupisteitä kerännyt.

• Vasta aloittelija

Minä aloitin aikuisiällä judon. Minä en noista säännöistä kyllä perusta. En edes halua mennä vyökokeeseen, jos en itse tiedä/ tunne olevani seuraavan vyön arvoinen. Ei kai kukaan aikuinen aloita judoa sen vuoksi, että sais mahdollisiman nopeasti mustan vyön. Se, että säännöt sen mahdollistais ei minua kokeeseen saa. Jos taas seuran Sensei sanoo, että pitää/ voin mennä niin ehkä sitten, mutta sittenkin vasta, jos itse tunnen olevani valmis siihen.

• kidtuktu
        Vasta aloittelija kirjoitti:

Minä aloitin aikuisiällä judon. Minä en noista säännöistä kyllä perusta. En edes halua mennä vyökokeeseen, jos en itse tiedä/ tunne olevani seuraavan vyön arvoinen. Ei kai kukaan aikuinen aloita judoa sen vuoksi, että sais mahdollisiman nopeasti mustan vyön. Se, että säännöt sen mahdollistais ei minua kokeeseen saa. Jos taas seuran Sensei sanoo, että pitää/ voin mennä niin ehkä sitten, mutta sittenkin vasta, jos itse tunnen olevani valmis siihen.

Eipä tuo pääosaa aikuisiällä aloittaneita juuri koskekaan, koska suurin osa hoitaa asian juuri näin ja tekee niin jatkossakin. Poikkeukseksi muodostuukin tuo katailijoiden ryhmä, joka varmasti juoksee jatkossa danien perässä ja heidän piirissään myös sensei rohkaisee kokeeseen kun vaatimukset täyttyy (ja jo ennen sitä, kuten tulevan liittograduoinnin listasta voi nykin katsoa.)

• tuliparempimieli

Pitkän viestini lopuksi nostin mielestäni tähän uudistukseen liittyvän avainasian l. paljain jaloin tapahtuvan oman harjoittelun tärkeyden. Pisteytyksen täytyy olla painotettu niin, että se kannustaa osallistumaan ns koviin treeneihin/leireihin/kilpailuihin niillä jotka haluavat vöitään nopeammin korottaa. Judo-osaamista kuitenkin ensisijassa pitäisi palkita.

• voi sentään...

Mielestäni tuo sinun kovien treenaajien ja paljasjalkaisuuden ajatus on otettu järjestelmässä huomioon väliajoissa eli kyu-asteilla väliaikana absoluuttinen treenimäärä ja daneilla vuodet, jotka riippuvat luokka-asteesta.

Kovaa treenaajat suorittavat mustan vyön vaatimat noin 700 harjoituskertaa paljon nopeammin kuin kuntojudokat ja daneinakin ovat suoraan C/B-luokassa eli SM-mitalisteja tai aikuisten maajoukkueessa.

Eli nopeammin korottavat käyvät kovemmissa harjoituksissa.

Sitten tietenkin se lisäpointti etta daneja voi korottaa "nopeammin" eli yli D-tason myös käymättä harjoituksissa. Paljasjalkaisuutta ei siis vaadita ollenkaan. Silloin pitää sitten olla vähintään liiton hallinnossa mukana (ilmeisesti dan-kollegio lasketaan tähän :)) tai A-tuomari.

Itse en näe tässä vyökokeiden suorittamisnopeudessa suurta ongelmaa. Kovemmat saavat nopeammin edellenkin. Ilman toimintapisteitä tulee vielä tupla-aika.

Itseäni huolettaa itseasiassa eniten se, että nyt shiai ja kata ovat kilpailumuotoina samalla viivalla eli katan maajoukkue-edustajat kuuluvat B luokkaan, joka voi suorittaa 2. danin 2 vuoden välillä ja 3. danin 3 vuoden välillä.

Olen samaa mieltä eli judo-osaamisesta pitäisi palkita. Koska judo on kamppailulaji, olisi toivottavaa, että edes jonkinlainen kamppailullisuus vaadittaisiin ruskeaan ja mustaan vyöhön. Sen ei tarvitsisi välttämättä olla nykymuotoinen shiai. Esimerkiksi aikuisille vähän kilpailupisteitä haalineille tarkoitettu shiai. Nythän vakuutus ja lisenssi on kaikilla, joten ihan hyvin voisi olla pakollista hankkia kamppailukokemusta tuollaisesta, aivan kuten on pakko osoittaa katan hallintaa tai käydä tietyt koulutukset. Vähintään 3 osallistumista tai 5 otteluvoittoa voisi olla ihan ok parannus danikoetta varten.

• ainavaanparempi
        voi sentään... kirjoitti:

Mielestäni tuo sinun kovien treenaajien ja paljasjalkaisuuden ajatus on otettu järjestelmässä huomioon väliajoissa eli kyu-asteilla väliaikana absoluuttinen treenimäärä ja daneilla vuodet, jotka riippuvat luokka-asteesta.

Kovaa treenaajat suorittavat mustan vyön vaatimat noin 700 harjoituskertaa paljon nopeammin kuin kuntojudokat ja daneinakin ovat suoraan C/B-luokassa eli SM-mitalisteja tai aikuisten maajoukkueessa.

Eli nopeammin korottavat käyvät kovemmissa harjoituksissa.

Sitten tietenkin se lisäpointti etta daneja voi korottaa "nopeammin" eli yli D-tason myös käymättä harjoituksissa. Paljasjalkaisuutta ei siis vaadita ollenkaan. Silloin pitää sitten olla vähintään liiton hallinnossa mukana (ilmeisesti dan-kollegio lasketaan tähän :)) tai A-tuomari.

Itse en näe tässä vyökokeiden suorittamisnopeudessa suurta ongelmaa. Kovemmat saavat nopeammin edellenkin. Ilman toimintapisteitä tulee vielä tupla-aika.

Itseäni huolettaa itseasiassa eniten se, että nyt shiai ja kata ovat kilpailumuotoina samalla viivalla eli katan maajoukkue-edustajat kuuluvat B luokkaan, joka voi suorittaa 2. danin 2 vuoden välillä ja 3. danin 3 vuoden välillä.

Olen samaa mieltä eli judo-osaamisesta pitäisi palkita. Koska judo on kamppailulaji, olisi toivottavaa, että edes jonkinlainen kamppailullisuus vaadittaisiin ruskeaan ja mustaan vyöhön. Sen ei tarvitsisi välttämättä olla nykymuotoinen shiai. Esimerkiksi aikuisille vähän kilpailupisteitä haalineille tarkoitettu shiai. Nythän vakuutus ja lisenssi on kaikilla, joten ihan hyvin voisi olla pakollista hankkia kamppailukokemusta tuollaisesta, aivan kuten on pakko osoittaa katan hallintaa tai käydä tietyt koulutukset. Vähintään 3 osallistumista tai 5 otteluvoittoa voisi olla ihan ok parannus danikoetta varten.

"...
        Olen samaa mieltä eli judo-osaamisesta pitäisi palkita. Koska judo on kamppailulaji, olisi toivottavaa, että edes jonkinlainen kamppailullisuus vaadittaisiin ruskeaan ja mustaan vyöhön. Sen ei tarvitsisi välttämättä olla nykymuotoinen shiai. Esimerkiksi aikuisille vähän kilpailupisteitä haalineille tarkoitettu shiai. Nythän vakuutus ja lisenssi on kaikilla, joten ihan hyvin voisi olla pakollista hankkia kamppailukokemusta tuollaisesta, aivan kuten on pakko osoittaa katan hallintaa tai käydä tietyt koulutukset. Vähintään 3 osallistumista tai 5 otteluvoittoa voisi olla ihan ok parannus danikoetta varten. "

Jotain tähän suuntaan juuri tarkoitin, pakollinen kamppailukokemus. Tuollaisesta aikuisille vähän/ei ollenkaan kisanneille tarkoitetusta shiaista on kyllä ollut puhetta, mutta eikös nykyäänkin ole ainakin joissain shiaissa ollut tällainen sarja ?
        Tuo joka tapauksessa ohjaisi korotuksia halajavan miettimään tarkasti omaa judouraansa
        .
        Graduointisäännöissä muuten lukee:
        "Kaikki kolme osaa ovat aina mukana, mutta 2.-3. daniin asti Tai (Fyysinen osaaminen, kilpailumenestys) on tärkein"

• voi sentään...

Onhan noita veteraanien ja alempien vöiden kisoja koitettu muutamaan kertaan eri paikoissa. Nyt hakisin kuitenkin nimenomaan vyökoetta varten räätälöityä aikuisen harrastajan kisaa, joka olisi miniminä pakollinen. Ainoastaan aikuisten sarjat, osallistujilla ei saa olla yli kahta kilpailupistettä. Eli siis aikuisten junnu cup :)

Osallistujia ei yhden ikäluokan kisoihin tule paljon, joten ne voidaan järjestää helpostikin pari kertaa vuodessa joidenkin isompien seurojen saleilla. Jos kisa on pakollinen esimerkiksi 1 kisa / vyö vihreästä alkaen, niin silloin osallistujia kuitenkin on kohtuullisesti pariin kolmeen vuosittaiseen kisaan.

• mieletön?

Hyvää shittiä.
      Yksi muutos, järjestetään ko. senioricup leirien yhteydessä.
      Leireillä pitäisi muutenkin käydä, onhan siellä nyt katatreenejäkin. Silloin siellä autom. paljon aikuisia, joista sopivat vastustajat.

Sehän voisi olla normaalia shiaita vapaamuotoisempi tapahtuma, jolloin kynnys osallistua pienenisi.

• 1Dan

Suomi24 arenalla on ollut voimakasta kritiikkiä uusia vyökokeiden toimintapisteitä kohtaan.
      Minäkin tietyllä tapaa koen tämän uudistuksen ”mustan vyön inflaatioksi” ja erkaantumiseksi yhä kauemmaksi Japanilaisesta Kodokan Judosta. En voi ymmärtää miksi haluamme erkaantua Kodokanista, lajimme kodista.
      Kuitenkin kun pysähtyy pohtimaan asiaa tarkemmin – ja kaikuluotaamaan historiaamme – niin ei tämä uudistus ehkä kuitenkaan niin huono ole. Mietitäämpä esimerkiksi Mannerheim-Ristin Ritareita. Siellä tunnustuksen saivat kaukana rintamalinjoista esikuntien suojissa toimineet Lagus, Airo, Mannerheim, Heinrichs..... Saman tunnustuksen saivat myös ryssää silmästä silmään katsoneet sotamiehet Räättö, Pasanen, Heino, Törmälehto..... Nimiä sankareiden listassa on yhteensä 191; sekalaista seurakuntaa, mutta kaikki kovia jätkiä ja Suomalaisten sydämmissä samalla viivalla ilman kadehtimista.
      Jos nyt siirrytään takaisin Judoon niin meilläkin on taistelijota ja esikuntahemmoja. Ymmärrän hyvin ”mustan vyön inflaatio” -pelon. Itse 47 v ja hieman vatsakkaana Judokana koen että tämä uudistus antaisi minulle oivan mahdollisuuden korottaa vyöarvoani. Ja kieltämättä uuudistus antaa esikuntatyölle ennen näkemätöntä etua! Vaikka kunnioitankin Dan -kollegion päätöksiä, niin kenties tästä Vapaamuurari/Rotary/Lions Club/Dan-kollegio -touhuilusta aika alkaa olla ajanut ohi. Tätä uudistusta olisi ehkä pitänyt käsitellä hieman avoimemmin, eikä vain sanella ylhäältä käsin kuten nyt. Itse en tule mustaani tummentamaan

• judo 1. dan jujutsu

Vanhemmat mustat vyöt oli ja on rautaa. Kivinen, Korpiolat, Akrenius, Nupponen, Pimiä ym. myöhemmästä polvesta Myllylä, Korhonen, kovua kavereita ja judokoita.
      Sanon, että sen aikaisessa kunnossaan vanhemman polven mustat vyöt, voittaisivat tämän päivän suomen mestarit helposti.

• Nykypiikkareilla

Taas niitä kavereita joiden mielestä judo on ainoa laji joka ei kehity koskaan. Kyllä Rautavaarakin olisi nykykeihäällä paiskannut helposti toistasataa metriä. Ja suoraan tukkimettältä tultuaan.

• oirhst
        Nykypiikkareilla kirjoitti:

Taas niitä kavereita joiden mielestä judo on ainoa laji joka ei kehity koskaan. Kyllä Rautavaarakin olisi nykykeihäällä paiskannut helposti toistasataa metriä. Ja suoraan tukkimettältä tultuaan.

Jep... Nämä kaverit ei vaan tajua, että aika on mennyt ohi. Se on muuten kumma, miten nää tyypit jaksaa kirjoitella kaikkiin ketjuihin. Tälläkään aiheella ei ole mitään tekemistä entisen ja nykyisen harjottelun tai kovuuden kanssa.

• Vanhan ajan judoka

Kyllä täytyy sanoa kun vanhoja aikoja muistelee, niin nämä herrat olivat oikeita judokoita,listasta puuttui Ikonen, Vesterinen, jotka olivat teräksenkovia judokoita.
        Sm-kisoissa silloinen pohjoismaiden mestari Jorma Vesterinen, vei minua kuin kuoriämpäriä ja olin silloin fyysisesti kova, penkissä meni 200 kiloa ja juoksin 20 kilometrin lenkkejä, mutta judossa olin vastaantulija.Harjoittelen vieläkin judoa ja mielestäni nykyjudokat eivät ole samalla tasolla kuin entiset, se tekniikka on huonompi eli judo puuttuu.

• ??????????!
        Vanhan ajan judoka kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa kun vanhoja aikoja muistelee, niin nämä herrat olivat oikeita judokoita,listasta puuttui Ikonen, Vesterinen, jotka olivat teräksenkovia judokoita.
        Sm-kisoissa silloinen pohjoismaiden mestari Jorma Vesterinen, vei minua kuin kuoriämpäriä ja olin silloin fyysisesti kova, penkissä meni 200 kiloa ja juoksin 20 kilometrin lenkkejä, mutta judossa olin vastaantulija.Harjoittelen vieläkin judoa ja mielestäni nykyjudokat eivät ole samalla tasolla kuin entiset, se tekniikka on huonompi eli judo puuttuu.

Joo, paras judoka nostaa penkissä eniten ja juoksee lujaa.
        Herää pahvi, judo on taitolaji!!!!!!

• Herää keskenäs :D
        ??????????! kirjoitti:

Ainut mikä ratkasee lajissa kuin lajissa on penkkitulos!

• pepepennnkkiiii
        Herää keskenäs :D kirjoitti:

Ainut mikä ratkasee lajissa kuin lajissa on penkkitulos!

Pitkäaikaisten empiiristen tutkimusteni perusteella olen päätynyt seuraavaan johtopäätökseen:

95% mielestä penkki on tärkein,

samoin 95 % ei ymmärrä mitään kamppailu-urheilusta,

vaan pitävät BODAREITA kovina kamppailijoina

• lu-ku-tai-to
        ??????????! kirjoitti:

Etkö osaa edes lukea. Kaverihan tarkoitti tuossa juuri, että judo on taitolaji. 200kilon penkkituloksesta huolimatta taitavampi vei.

• 2 wanhaa tukkijätkää
        oirhst kirjoitti:

Jep... Nämä kaverit ei vaan tajua, että aika on mennyt ohi. Se on muuten kumma, miten nää tyypit jaksaa kirjoitella kaikkiin ketjuihin. Tälläkään aiheella ei ole mitään tekemistä entisen ja nykyisen harjottelun tai kovuuden kanssa.

Näitä vanhojen muistelijoita on kaikissa lajeissa, katsopas vaikka Seppo Rädyn tai Pauli Nevalan lausuntoja nykyajan keihäänheitosta. Oikeasti nämä vanhojen muistelijat haluavat sanoa, että he olivat kovempia aikanaan kuin kukaan nykyajan judoka. Jos nyt ei itse mahdukaan noihin omiin listoihihinsa oikeista kovista wanhoista judokoista, voi ainakin mielessään ajatella, että tuli kuitenkinkin treenattua tai kisattua noiden wanhojen mestareiden kanssa. Näin tulee siis lainanneeksi itselleen vanhojen aikojen kovuutta ja samallahaluaa myös sanoa, että itse voittaisi silloisessa kunnossa menne tullen nykyiset huiput.

Tätä länkytystä on ollut aina kaikissa lajeissa ja itse asiassa koko ihmiskiunnassa: "ennen oli miehet rautaa..."

• en ole katkera mutta

Parii epäselvyyttä säännöissä on.

1. Miten määritellään arvokisamitali? Vain aikuisten? Vaiko myös nuorten? Entäs kata? Tai sitten special-judon tai sokkojudon? Tai vetskut?
      2. Entä aikuisten maajoukkue? Vain "oikeat kisaajat"? Vaiko myös katailijat? Onhan tietysti myös special-judon maajoukkueeseen kuuluvat aikuisia. Ja veteraanimaajoukkueeseen tietysti ovat myös aikuisia.

Musta tuntuu, että nämä on määritelty tahallaan epäselvästi, että katailijat saataisiin paperilla samalle viivalle kuin oikeat kisaajat. On vaan niin että sitten pitää laittaa samalle viivalle myös vammaisjudo, veteraanit, näkövammaiset jne.

Kuka muuten on valinnut katamaajoukkueen ja millä valtuuksilla? Onko judoliittoon kuulumattomalle itsenäiselle ry:lle annettu oikeus vyöarvojärjestelmän ylläpidon lisäksi oikeus valita maajoukueita? Ja jos on, niin kuka ja missä on tällaisen päätöksen tenyt?

• hj bjj

Jep. Oikean oloinen huomio. Nuo kymmenen toimintapistettä saa kasaan kuka tahansa todella nopeasti halutessaan. Se ei ole ongelma kenellekään. Eri asia on sitten tuo luokitus A-D. Näissä löytyy todella törkeitä oikopolkuja, jos tosiaan jokin katan EM-pronssi rinastetaan nyt vaikka JUDON EM-pronssiin. Tai että katamaajoukkueeseen pääsy olisi kovempi suoritus kuin vaikka A-junnujen maajoukkueeseen. Nyt asia on todella näin uusien graduointisääntöjen mukaan! Voi luoja sentään!
        Jos asiaa olisi valmisteltu niin, että jossain olisi joku muukin kuin katakilahtanut päässyt asiaan lausumaan, ei tälläista hölmön tölväystä olisi päästetty läpi. Mutta nyt ei kysytä keltään, eikä kommentoida missään. Otetaan nyt jo se vyökoeasia liiton haltuun!

• AaAaBbBbCcCc

Koska erikseen on määritelty AIKUISTEN maajoukkue, arvokisamitalissa taas ei ole vastaavaa määritelmää, täytyy tämän loogisesti ajatellen tarkoittaa kaikkia arvokisamitaleja, eli myös Special- judon ja B-junnujen sekä toinen jalka haudassa olevien mitaleja. Unohtamatta sokeita ja heikkonäköisiä (Jani).

• j. 2 dan.

Leirillä näin ja koin kun 60 vuotias 4 danin judoka kyykytti nuorempiaan randorissa, itsekin lähdin ylimielisesti ottamaan kun olen 25v ja 2 dan ja sm-mitalikin taskussa, niin lensin kymmenessä sekunnissa ukon moroteen ja matossa kuristi hetkessä taputtamaan. En ollut ainoa, kun maajoukkuejudokakin lensi kaaressa, se sensei oli oikea judoka.

• !!!====!!!!

kyllä tavan paska olet jos kuuskymppinen pyörittää. vaihda lajia vaikka tikanheittoon.

• Vanha dani.
        !!!====!!!! kirjoitti:

kyllä tavan paska olet jos kuuskymppinen pyörittää. vaihda lajia vaikka tikanheittoon.

Eipäs naureta, olen ollut mukana Englannissa leirillä, jossa 7 danin judoka 58 vuotias, otti 30 ottelun randorin, eli nuoria mustia ja ruskeita vöitä 30 ja jokainen
        vuorollaan otti 3 minuutin ottelun Senseitä vastaan. Olin itse jonossa numerolla kahdeksan ja lensin korkelle. Tuoreet miehet vaihtuivat aina 3 minuutin jälkeen, sensei pyöritteli kavereita, voitti joka matsin. Pirun kova tekniikkamies, entinen MM-mitalisti ja treenannut judoa 50 vuotta.

Se mies oli oikea teräksenkova judoka ja elää hengittää judoa.

• ukeukko

Kukas se heittäjä oli?

• ukeukko

Entäs kuka tää heittäjä oli?

• esimerkistä poimittu

toisin sanoen esimerkkisi Pertti saa 3 dania osaamatta yhtään judoa. Mahtavaa!!!

No, onneksi Pertin poika, villepetteri, sentään suoritti vihreän vyön ja kävi muutaman junnucupin. Villepetteri voi sitten opettaa Pertille perustekniikkaa vaikka toivotontahan se on.

• Päin honkia menee

Jos ihmisillä olisi terve itsekritiikki, niin asia voisi vielä toimiakin. Pitäisi kuitenkin edelleenkin tunnustaa se, että shiai-judo ja shiaihin tähtäävää harjoittelu on "pikkusen" kovempaa touhua kuin moni muu. Onhan se nyt naurettavaa, että pelkällä muksujudon vedolla ja koulutusten käymiselle (ilman omaa säännöllistä harjoittelua) haikaillaan ruskeaa, mustaa tai edes sinistä vyötä. Judolla alkaa nyt jo olla nössö maine, mutta mitä se onkaan parin vuoden päästä, kun alkaa olla näitä uusia "toimintapiste"-daneja, joiden oppilaitten mielestä parasta judossa on polttopallo tms.

• 1d..

Pitää muistaa että tässähän on vasta kaavailtu miten pääsee kokeisiin. Pyrkimyksenä on kaiketi ollut estää mielivaltainen käyttäytyminen hakemusten hyväksynnässä.
        Uskoisin että jyvät karsitaan akanoista viimeistään varsinaisissa kokeissa.
        Ja hakemukseen pitää edelleen tulla puolto senseiltä ja seuralta.

• varma dani
        1d.. kirjoitti:

Pitää muistaa että tässähän on vasta kaavailtu miten pääsee kokeisiin. Pyrkimyksenä on kaiketi ollut estää mielivaltainen käyttäytyminen hakemusten hyväksynnässä.

Oletko kuullut, että ketään olisi hylätty danikokeissa viime aikoina? Tiedän vain yhden tapauksen viime vuosilta ja silloinkin kyseessä oli se, ettei kataa oltu kerta kaikkiaa haroiteltu edes sile tasolle, että olsii muistanut mitä liikeitä siihen nyt kuuluikaan?

• juuri näin.........

"Judolla alkaa nyt jo olla nössö maine, mutta mitä se onkaan parin vuoden päästä, kun alkaa olla näitä uusia "toimintapiste"-daneja, joiden oppilaitten mielestä parasta judossa on polttopallo tms. "

kyllä OIKEIDEN urheilulajien harrastajat nauraa judolle. mitähän joku judosalille vahingossa eksynyt lukkopainija mahtaa miettiä kun reenejä vetää 3d paperidani joka ei osaa edes perustekniikkaa eikä pärjää shiaissa edes keltavöisille? judo on totta...vai onko sittenkään...enää

ilmainen vinkki kaikille paperidaneille: älkää käykö judoharjoituksissa ollenkaan tai jos on ihan pakko käydä niin mieluiten yöaikaan.

• HL Hessu
        varma dani kirjoitti:

Oletko kuullut, että ketään olisi hylätty danikokeissa viime aikoina? Tiedän vain yhden tapauksen viime vuosilta ja silloinkin kyseessä oli se, ettei kataa oltu kerta kaikkiaa haroiteltu edes sile tasolle, että olsii muistanut mitä liikeitä siihen nyt kuuluikaan?

Olen hylännyt.. Judo ei toiminut mitenkään.
        Hessu.L

• öeti65po
        1d.. kirjoitti:

Valitettavasti se puolto tulee monelle liian helpolla... Katailijat puoltavat toisiaan mielellään.

• puhheenjohtaja

Tehdäänpä ajatusleikki. Olet keskisuuren judoseuran puheenjohtaja. Vetäjäksi ei ole tunkua, vaan joka kauden alussa saat tehdä hartiavoimin töitä, ettet joutuisi itse vetämään kaikkia trenejä.

Yhtenä päivänä muksujudosi vetäjä tulee hakemaan sinulta puoltoa mustan vyön kokeeseen, koska uusien sääntöjen mukaan hänellä on siihen oikeus. Kuitenkaan tämä vetäjä ei ole ruskealla, tuskin siniselläkään käynyt yksissäkään treeneissä itse, paitsi teitysti siinä vetämässään muksujudossa. Et ole ollenkaan vakuuttunut hänen oikeasta judo-osaamisestaan. Kuitenkin tiedät (jo ruskean vyön suorittamisen ajoilta), että hän harjoittelee katat ja muut vaaditut asiat sen verran kuntoon, että teatterilla menee läpi.

Mitäs teet? Et anna puoltoa ja vedät ne muksujudotreenitkin siitä lähtien itse? Minä ainakin pistän nimen paperiin...

Ja taas on yksi paperidani lisää

• Laji-man

Kaikenlaista keskustelua täällä, ei judo ole pelkkää matsia, vaan toimivaa tekniikka, jonka
      pitäisi toimia myös itsepuolustuksena, vaan suurimmalta osin ei toimi. Judon vanha kata ei toimi kadulla ja se on piste.
      Suoritin itse judon danin 80 luvulla, kisoja oli takana paljon, kun lopetin kipailun halusin oppia itsepuolustusta, mutta judossa se ei ollut mahdollsista. Aloiitn jujutsun A. Niinikedon opissa ja opin itsepuolustusta, oikein toimivaa sellaista, sitten tuli mukaan Krav maga ja sitä on nyt takana 10 vuotta ja lajin ohjaana toimin.
      Silmäni ovat auneet judo ajoista, toki judosta on ollut paljon hyötyä, mutta sellaisenaan se ei toimi itsepuolustuksessa, kova urheilulaji kyllä.

• ukenakotaas

Tiedän yhden yli 6 kymppisen joka heittää vastaantulijat. Hessukos se on?

• Motako

arvokisamitalia Hessu "paperidani" Judontuki heebolla on?

• Ei enää puoltoa

Enää ei tarvitse edes puoltoa, kun joissain seuroissa puollolla alettiin kuulemma kiristämään.

• nam!!!1

hyvää kakkaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe