Olen hieman yli parikymppinen mies ja olen vääntänyt kättä ja kamppaillut ns. uskon kanssa jo yläasteikäisestä lähtien. Kaikki lähti aikoinaan siitä, kun koin kuoleman olevan maailman ahdistavin asia ja halusin kai jotenkin päähäni sen ajatuksen, että kuoleman jälkeen on vielä jotain, joten rupesin pohtimaan syvällisemmin kristinuskoa ja kai olen jollakin tavalla uskovainen ollut jossain vaiheessa. Huomasin tässä joitakin aikoja sitten, että mitä enemmän pohdin Jumalaa, Jeesusta, raamattua ja muita uskoon liittyviä yliluonnollisia asioita, enemmän tai vähemmän vakavissaan, minua alkoi ahdistamaan. Raamatussa ahdistusta aiheuttaa järjettömyys ja ristiriitaisuus. Typerimpiä ja ehkä tunnetuimpia ristiriitoja raamatussa on se, että vanhan testamentin Jumala on sadistinen, kostonhimoinen ja todella häijy ja ilkeä kaveri, kun taas uudessa testamentissa Jeesus, joka siis kai pitäisi tässä tapauksessa olla tavallaan sama kaveri kuin vanhan testamentin Jumala (kolminaisuusoppi, josta ei muuten ota pirukaan selvää) käskee rakastamaan kaikkia ja tekemään hyviä tekoja.
Eräs seikka mikä on minua myös ajamassa/on jo ajanut pois uskosta on se, että tiedän pari tapausta, sanotaanko nyt suht lähipiiristä, joissa usko on otettu tavallaan tekosyyksi johonkin tai sitten riippuvaisuuden tilalle. Toinen näistä tapauksista on sellainen, että narkomaani tuli uskoon ja korvasi riippuvuuden toisella. Eli pillerit ja piikit vaihtuivat uskoon. Joku voisi pitää tätä Jumalan ihmeenä, mutta minusta tässä vaan haetaan vain korvaavaa toimintaa toiselle toiminnalle, josta on tullut tapa. Näitä tapauksiahan on moni varmasti kuullut muitakin. Toinen tapaus on kun eräs henkilö jonka tunnen tuli uskoon mielisairauden kautta ja nyt jokainen asia hänen elämässään selitetään Jeesuksella tai jokainen entinen teko, jotka kaikki eivät olleet ihan välttämättä kovin hyviä tekoja, yritetään selittää Saatanan ja demonien kolttosina. Eli toisin sanoen, hän ei pärjää yksin. Onko vastaavilla "tosiuskovaisilla" sama juttu, että kun ei pärjätä, niin "annetaan elämä Jeesuksen hoidettavaksi", niin ollaan vapaita kaikesta vastuusta? Rupesin itse ajattelemaan, että enhän minä tarvitse Jeesusta siihen, että minulla olisi hyvä elämä. Kaikki mitä haluan elämässä saavuttaa on tehtävä itse, ei minun rukouksiin vastattu aikaisemminkaan.
Välillä siis uskonasioiden ajattelu sai minut tuntemaan, että tulen hulluksi. Myös nämä pari kertomaani esimerkkiä ovat auttaneet minua tässä prosessissa luopumaan uskosta Jumalaan, koska ne saivat minut ajattelemaan, että monet uskovaiset ovat pohjimmiltaan mieleltään heikkoja (kuten nämä minun kaksi esimerkkiä: Narkkari ja mielisairas), he tarvitsevat jotakin elämäänsä. Itse olen ruvennut ajattelemaan, että mihin tarvitsen Jeesusta tai Jumalaa elämässäni? Minusta kyllä tuntuu, että Jeesus ei ole vaikuttanut elämässäni koskaan. En ole nähnyt ihmeitä, en ole kokenut pyhää henkeä niin kuin jotkut uskovaiset väittävät tapahtuneen. Tuollaiset ihmeet, kuten se, että pyhä henki on mukamas saapunut jonkun ihmisen luokse ja hän on kokenut Jumalan läsnäolon ja ehkä jopa nähnyt jonkin taivaallisen hahmon voidaan mielestäni nykyisin kyllä selittää vaikkapa skitsofrenialla tai ehkä joku vahva itsesuggestio voi vastaavan myös aiheuttaa.
En oikein tiedä miksi kirjoitin tänne tämän pitkähkön vuodatuksen, mutta tuntui siltä, että minun pitää saada purkaa näitä asioita. Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän. Pahoittelen hieman sekavaa tekstiä.
Sen voisin vielä kysyä, että osaisiko joku suositella minulle jotain hyvää kirjallisuutta vastaavanlaisista aiheista? Eli siis lähinnä uskontokritiikki kiinnostaa ja muut vastaavanlaiset aiheet.
"Uskosta" luopuminen
16
487
Vastaukset
- ajehlehtija ollut
Tutultahan tuo kaikki tuntuu. Jos joku kristitty onkin kokenut suuremman puoleisen ihmeen, saat olla varma, ettei tervejärkinen sitä puhu. On parempi säilyttää uskottavuutensa.Neuvoisin sinua omistamaan aikaasi pelkästään uskonnolle.Tee,mitä Jeesus neuvoo.Sanoohan Jeesus "Te sanotte minulle "Herra, herra" mutta ette tee, mitä minä sanon. " Ateismi ei ole uskonto,eiukä sitä voi opiskella,niinkuin teologiaa.Uskontoa sensijaan voi opiskella.Sitä kautta saat itse kokea,onko uskonto tyhjää vai täyttä elämää.
- jorhez
Mitä tarkoitat sillä, että tee mitä Jeesus neuvoo? Mitä Jeesus neuvoo? Minulle päällimmäisenä Jeesuksen opetuksista ja neuvosta ovat jääneet mm. rakasta lähimmäistäsi ja se kuinka esimerkiksi otetaan muita ihmisiä huomioon yms. Oli sitten kristitty, hindu, ateisti tai muslimi, kyseiset opetuksethan soveltuvat kaikille, ne ovat hyviä neuvoja ilman Jumalaakin. Minulla on aina ollut periaatteena käyttäytyä mahdollisimman hyvin muita kohtaan ja aiheuttaa muille mahdollisimman vähän mielipahaa, mutta eipä ole Jeesusta näkynyt. Ja tuosta tuli mieleen sekin seikka, että onko kristitty ihminen ns. "hyvä" ihminen vain Jumalan takia? Eli "autanpa tässä vanhan mummon tien yli ja käyn jakamassa vähän spurguille soppaa leipäjonossa ihan vapaaehtoisesti vielä, niin kylläpä Jesse diggaa!" Eikö se ole tekopyhyyttä?
Joo, kyllä teologiaa ja uskontoa voi opiskella. Olen opiskellut uskontoa peruskoulussa aikoinaan, mitä sitten? Yläasteen uskonnontunneista pidin jopa melko paljon. Siellä ei paasattu eikä saarnattu eikä rukoiltu vaan tunnit olivat enemmänkin kirkkohistoriaa ja jopa jonkinasteista filosofiaa. Vaikka opetus oli hyvää en saanut kokea väittämääsi.
- R. Sitia
Hyvä kirjoitus, kiitos siitä. Sosiaalipsykoligiasta löytyy paljon mielenkiinstoista tutkimusta, joka avaa uskomisen psykoligiaa ja auttaa ymmärtämään näitä ilmiöitä. Tutustumisen arvioisia psykoligisia ilmiöitä erityisesti:
Kognitiivinen dissonanssi (cognitive dissonance)
Vahvistusilluusio (confirmation bias)
Konformisuus (conformity)
Jos englanninkieli sujuu niin hyviä pikasilmäyksiä lähempää tutustumista varten löytää youtubesta, tässä muutama:
Yksi parhaiten jäsennellyistä uskosta luopumiskertomuksista, joka myöhemmissä jaksoissa sisältää uskontokriittisten kirjojen esittelyjä:
A Life Guided by (Evidence)
http://www.youtube.com/user/Evid3nc3?blend=3&ob=5#p/c/A0C3C1D163BE880A/0/mSy1-Q_BEtQ
Discovering religion, lähinnä länsimaisen kristillisyyden kritiikkiä:
http://www.youtube.com/user/DiscoveringReligion#p/c/70E757541E8576D7/0/gfLGb1uOSHQ
AnticitizenX, Psychology of belief -sarja käsittelee uskomisen psykologiaa ja antaa lähdeviitteet aiheen tieteellisiin tutkimuksiin:
http://www.youtube.com/user/AntiCitizenX#p/c/9D9336926EF60BB0/0/n1A9vrsw6Hw
Artikkeli uskomuksista yleisesti ja miksi ne ovat niin "hankalia":
http://www.csicop.org/si/show/why_bad_beliefs_dont_die/
Käyttäjän QualiaSoup Youtube kanava, sisältää monia mielenkiintoisia videoita liittyen tieteelliseen maailmankuvaan ja uskontojen ongelmiin:
http://www.youtube.com/user/QualiaSoup#p/u- jorhez
Kiitos vain linkeistä ja kiva kun kirjoittamani vuodatus kelpasi. Olen tätä palstaa jonkin aikaa seuraillut satunnaisesti ja ajattelin rekisteröityä nyt itsekin tänne, kun täällä näyttää välillä pyörivän välillä melko vitsikästä porukkaa, jos tänne tulee enempi kirjoiteltua, niin meneepä ainakin rekisteröidyn nimimerkin kautta kaikki minun viestit, ettei mitään ylimääräistä pelleilyä tule sen suhteen.
Tuon A Life Guided by (Evidence) esittelypätkän katselin juuri ja se vaikutti todella mielenkiintoiselta joten katsastellaanpa se tässä ekana. Kiitoksia vielä kerran.
- Exhellari86
Kiitos mielenkiintoisesta kertomuksestasi!
Ohessa on erinomainen tiiviiden ja asiantuntevien artikkeleiden kokoelma:
http://www.argumentti.fi/ - Rukoilen puolestasi.
Olet siis vielä etsijä. Niin kauan kun et ole uudestisyntynyt: et ole ottanut Jeesusta Kristusta elämäsi Herraksi ja jättäytynyt hänelle kokonaisesti, olet ulkopuolella. Epävarmuus velloo ja ahditaa sinua, myös oma kadotettu tilasi ja sielunvihollinen sotkee. Sinusta taistelee kaksi voimaa ja toisen voittaessa.kun et ole uskossa, pimeys ja epäilys voittaa. Vihollinen ei tietenkään halua, että tulet uskoon.
Voit tietysti kritiikillä ja epäuskoisella kirjallisuudella paeta ja häivyttää omantuntosi soraäänet toistaiseksi, ja voit paatuakkin.
Jos todella haluat taivaaseen ja rauhan silullesi, anna elämäsi ehdoitta Jeesukselle.
Itse kuitenkin päätät, mitä elämälläsi teet tässä ja tulevassa ajassa. Kun tunnnut olevan rehellinen niin vastaan sinulle niin rehellisesti kuin ihmisenä pystyn.
Ilman Jeesusta jauskoa ihminen on kadotettu ja iankaikkisuus on hirveä.- jorhez
Mihin perustat nämä väitteesi?
Millä perusteella sielunvihollinen sotkee ja aiheuttaa epävarmuutta? Vai olisiko epävarmuus minun kohdallani sittenkin ihan normaalia aivotoimintaa ilman yliluonnollisia olentoja?
Minkä takia minusta käydään mukamas kamppailua? Jos Jumala on kerta omnipotentti, miksi minusta pitää käydä kamppailua, eikö Jumala voi käännyttää minun pääni ilman mitään vääntöjä alakerran ukon kanssa?
Mitä tarkalleen ottaen on paatuminen?
Kuinka elämä annetaan Jeesukselle? Mitä sen jälkeen tapahtuu? Mistä tiedän, että elämä on annettu Jeesukselle?
Voisitko yrittää vastata edes muutamaan esittämääni kysymykseen, kiitos.
Kristinuskontojen ristiriitaisuu on minulle henkoht olleet jotenkin silmään pistävä aihe. Joillekkin Jeesus ei ole jumala. Toisille hän ei ole kolmiyhteinen kolmansille hän on vain profeetta. Toiset uskovat hänestä olevan todelliset kirjoitukset jossain muualla. Toiset näkevät hänet vain ihmisenä. Ja ompa historiassa ollut mm Gnostilaisia suuntauksia joille vanhan testamentin luoja jumala oli paha materian luoja. Tai arkkitehti.
Ja silti kaikki nämä suuntaukset Jehovista, Mormoneihin ja heistä Katolisiin sekä Helluntalaisiin sanovat omaavansa ainoan oikean uskon. :D
Jos kerta kristinusko on se oikea. Niin sitten pitää pilkkoa myös kaikki suuntaukset ja vielä siitä lokerikosta napata se oikea seurakunta.Ja siihen hommaan en jaksa ryhtyä. Jo siitäkin syystä että kaikilla näyttää olevan yhteistä logiikan ja järjen puute.
Tekstisi ei ollut ollenkaan sekavaa. Se oli mielenkiintoista ja hyvin perusteltua pohdintaa. Kiitos!
Itse olen pitänyt kovasti teoksesta Nurkkaan ajettu Jumala? (Kirjapaja 2004.) Sen ovat kirjoittaneet tähtitieteen professori Esko Valtaoja ja piispa Juha Pihkala yhdessä, ja se koostuu kirjeistä, joita herrat ovat lähetelleet toisilleen. Toisen maailmankuva on kristillinen, toisen agnostinen, ja keskustelu sujuu sopuisasti pohdiskellen. Jos saat sen käsiisi ja kerkeät, niin lukaise!
Olisi jopa hauska vaihtaa siitä ajatuksia myöhemmin tällä palstalla vaikkapa muidenkin kirjoittajien kanssa.- **
Kiitos avaajalle kirjoituksesta. Mielenkiintoinen kirja on T. P. Laineen kirjoittamama
Kuka hän oli, kirja perustuu ns.Qumran teksteihin.
"Raamatussa ahdistusta aiheuttaa järjettömyys ja ristiriitaisuus."
Raamatun ristiriitaisuus johtuu pitkälti siitä että juutaisuus ja kristinusko erovat toisistaan niin vahvasti opeiltaan. Itse löysin ratkaisun raamatun ristiriitoihin tutustumalla paremmin juutalaisten uskomuksiin, jotka erovat tosiasiassa hyvinkin vahvasti siitä mihin kristityt uskovat.
Olen henkilökohtaisesti todennut juutalaisuuden paljon kristinuskoa tukevammalla pohjalla olevaksi uskonnoksi.
"Rupesin itse ajattelemaan, että enhän minä tarvitse Jeesusta siihen, että minulla olisi hyvä elämä."
Näinhän se on. Toki jotkut ihmiset voivat tarvita jotain Jeesuksen tai Jumalan kaltaista tuekseen, mutta sama vaikutus voidaan saavuttaa monella muullakin keinolla jotka perustuvat vahvan uskon muodossa esiintyvään itselle valehteluun.
"Itse olen ruvennut ajattelemaan, että mihin tarvitsen Jeesusta tai Jumalaa elämässäni? "
Sitä on maailmaassa paljon ihmisiä jotka pärjäävät ilman Jeesusta tai Jumalaa. Joillakin on jotain korvaavaa kuten muita jumaluuksia ja joillain ei sitten ole oikeastaan mitään vastaavaa. Ei se kristinusko ole yhtään sen enenpää ihmiselle välttämätön kuin mikään muukaan uskonto.- dippadai123
" Toinen tapaus on kun eräs henkilö jonka tunnen tuli uskoon mielisairauden kautta ja nyt jokainen asia hänen elämässään selitetään Jeesuksella tai jokainen entinen teko, jotka kaikki eivät olleet ihan välttämättä kovin hyviä tekoja, yritetään selittää Saatanan ja demonien kolttosina."
Vähän ehkä samankaltainen kokemus itselläni. Itse sairastan "ainoastaan" ahdistuneisuushäiriötä masennusta. suurimman osan elämästäni noiden kanssa elänyt. aikoinaan sitten hain lohtua, apua, mitä lie uskonnosta(olin todella huonossa jamassa). Eli tulin uskoon (vaikka nykyään väitetään etten oikeasti ollut). pyörin ns "piireissä", missä nyt oli aika vanhaa immeistä lähinnä minun lisäkseni. Ongelmani tosiaan selitettiin saatanalla, mutta vain aluksi. Kun aikaa kului eikä taiat tepsineet minuun, olikin jumalalla jokin erityinen kasvatusprosessi kohdallani menossa.....profetioissa povattiin kohdalleni suuria, kansainvälistä evankelioimistyötä. Minua lähes palvottiin, pahaa oloani ihmeteltiin. Sitten sain tuomion, jäin kiinni.....kaikki johtuikin siitä että poltan tupakkaa, kuuntelen rokkiva ja seurustelin tuolloin nykyisen vaimoni kanssa, ja perhana......asuimme yhdessä. Olin noista syistä lapsesta astinut sairastanut, jo ikäänkuin ennakkoon.... - Sami 72
Uskonnot, eli uskomuksethan johtaa juurensa ajalle, jolloin ihmiset eivät olleet vielä niin kehittyneitä älyllisesti, kuin esimerkiksi tänäpäivänä. Historia ja uskonnon valta kaikkineen kirjoituksineen ja vaikuttavineen monumentein on erittäin mahtipontista, joten ei ihme, että uskonnoilla on edelleen paikka maailmassa, mutta tiede ja teknologia on todistanut jo moneen otteeseen uskontojen olemassa olon ihmisten aikaansaamisiksi. Kun katsoo esim paavia, ni mielisairaus paistaa naamasta, ni on se hirveetä! Miksi vielä ihmisten täytyy olla niin hukassa? Eräs nuori pappi 20 vuoden takaa oli alottaessaan ihan mukava tyyppi, mutta tämän ajan kuluessa mitä häntä satunnaisesti näin ja vaihdoin muutaman sanan, niin vuosi vuodelta alkoi naamasta näkymään sitä samaa mielisairautta! Huh huh! miksi ihminen ei sillä heikolla hetkellä voi ottaa yhteyttä psykiatrille? Siis niinku oikealle päätohtorille!
- ymmärsivät sentäs
Jumala ja Saa-tana tekivät yhteisitsemurhan jo aikoja sitten ja viilsivät valtimonsa auki, joten taivasta ja hel-vettiä ei enää ole. RIP ja rauha heidän muistolleen.
- teretulemast
Et siis oikeasti ole lukenut raamattua. Ainakin kirjoittamasi perusteella näyttää siltä. Tuo kirjoittelusi on ateistien nuoleskelua. Eikä ainakaan omia ajatuksia. Mutta annan linkin sinulle, josta voita ladata PDF:nä Julian Bagginin Ateismi, lyhyt johdanto. Tervemenoa. Itsekin luin sivulle 27 ja sen jälkeen ajattelin, että on tää semmosta paskaa, että vedän kohta ranteet auki.
http://etkirja.pp.fi/Ateistiyhdistys/Kustannusyhti%F6/ATEISMI%20PDF.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976008Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442827- 442297
- 932049
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382011Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291395- 771362
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2941346Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131297Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61226