6 vaihdetta parempi kuin 5

vitonen on kutonen

Miksihän uusimmissa autoissa (5vuotta) on kuusi vaihdetta mutta sitä vanhemmissa 5? Kun henkilöautolla huristaa 120km/h 5 vaihteella niin kierrokset voi olla melkein 4000 sta. Kun siinä olisi nyt se kuudeskin vaihde niin kummasti pienenisi kierrokset ja bensaa säästyisi ja autokin menisi vahvemmin. Miksi siis 5 kun voi olla 6?

46

5848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gguyi

      eipä ole merkitystä, kulutus on sama ajatko motarilla 5 vai 6-vaihteella, saksassa/ranskassa kun painetaan menemän 200kmh tunnissa niin silloin se 6-vaihde on hyödyllinen mutta ei suomessa

      • Autoilija3

        Kyllä 6 vaihde on myös meillä hyvä asia. Minä itse aina kiihdytän kolmosella toiselle sadalle ja heitän kolmoselta suoraan kutoselle. Ei kaikkia vaihteita tarvi käyttää. Kaupunkissa riittää kakkonen ja kolmonen ja joskus nelonen.


    • jskbskgksg

      Kyllä 6 vaihde on hyödyllinen suomessakin. Tottakai kulutus tippuu kun saat ajaa pienemmillä kierroksilla.
      Mistä lähtien ranskassa on saanut ajaa moottoritiellä 200?

    • fgt

      sieltäki löytyy "autobahn" pätkiä, harhaluuloa että kulutus on pienempi pienemmillä kierroksilla

      • 454gfg

        Vedä viikko 3 vaihteella 80km/h ja viikko 5 vaihteella 80km/h. Kyllä huomaat polttoainekustannuksissa eroa ja aika paljon.


    • 55555555555555

      Normikulutukset laskevat suuremmalla vaihteella ja verotus alenee yms.,

      Normikulutus mitataan, ihanneolosuhteissa ja
      todella sileillä teillä, joita Suomessa on harvoin,

      todellisuudessa Suomen raskailla teilllä, karkea asfaltti, vettä tien urissa, talvikeli,
      kulutus laskee vain hetkellisesti, suurimman osan kulutus nousee ja keskimääräinen jää samaan kuin.

      Kutoset on niin suuria että yleinen ajomukavuus kärsii, (joutuu vaihtamaan pienemmälle turhan usein)
      mutta niissä kun on 6-vaihdetta, niissä vitonen on liian pieni jatkuvaan varsinkin kesäajoon ja kulutus nousee.

      Kyllä suomen raskailla teillä 100-120 nopeuksille riittää viis kunhan moottori on nykyaikaa, jonka keskikulutus on pieni,
      ei siitä 4,5 l/100 ole enää paljoa tinkimistä vaihteilla.

      ja yksi harmi,
      ei kaikki 6 vaihteiset vielä kestä, ei ainakaan kaikkein tehokkaampien moottorien yhteydessä,
      korjaus on kallista.

    • turhuuksien rovio

      Joo, happamia ovat pihlajanmarjat.

      Sitäpaitsi 5 vaihdettakin on turhuutta. Vielä 80-luvulla pärjättiin 4 vaihteella!

      Ja sitä ennen kolmella....

      BTW, väännetään vielä veistä kateellisen köyhän haavoissa. 6 vaihteisessa voi myös vaihteiden porrastus olla hieman tiheämpi, joten

      - löytyy aina paremmin ko. ajonopeuteen sopiva pykälä

      - 5 vaihdetta ja vähäväkinen moottori voi tarkoittaa, että esim. nopeuden vaihdellessa 40 /-10 km/h kolmonen käy välillä liian lyhyeksi (kone huutaa ja bensaa palaa), toisaalta auto ei jaksa kulkea nelosella, jos vauhti tippuu yhtään alle 40 km/h = pitää ihan koko ajan vatkata keppiä kolmosen ja nelosen välillä

      - ripeämmissä kiihdytyksissä taas ei todellakaan tarvi kelata kaikkia vaihteita läpi, vaan homma hoituu ihan hyvin kaavalla 2-4-6 tai 3-5-6

      - maatiellä 5. vaihde on "ohitusvaihde", sillä tulee kuutoseen verrattuna vähän lisää kierroksia & pirteyttä, mutta kone ei vielä rääy henkensä hädässä @ 5000 rpm, joten tällä kestää ajella ohitustilaisuutta kytätessä

      - ei tarvi moottoritiellä kuunnella koneen rääkymistä 3500-4000 rpm koko ajan

    • Näin se menee...

      Vaihteet ovat vain voiman puutetta ja moinen motocross-laatikko lisää vain hämmentämisen tarvetta. Onpa todella "hauskaa" hämmentää laatikkoa joka kadunkulmassa.

      Hyvässä autossa viitosvaihteen vältys on sama kuin noissa kuusivaihteisessa kutonen.

      Mulla kiertää 2500 rpm vitosella 100 km/h:n vauhdissa. Vanha 2.0 Ford.

      Voimaikkaissa jenkeissä oli joskus 2 vaihdetta.

      Nopeimmissa kiihdytysautoissa on yksi vaihde.

      • Anonyymi

        OLi niitä 2 vaihteisia mm. VW ja Hondamatic tai oikeastaan ne oli ajoalueita.
        VW 1-vaihteella pääsi 0-90 ja 2-vaihteella 0-120 km/h .
        Se oli VW käsitys automaatista eikä se dsg nykimisineen tunnu paremmalta.


    • suunnittelun vika

      Ei se kierrosten määrä ole riippuvainen vaihteiden määrästä vaan kuinka ne on haluttu välittää.
      Tehottomissa moottoreissa on pakko käyttää kierroksia, ettei ne hyytyisi heti ensimmäisiin pieniin nousuihin jne.
      Tyypillisesti Japanin autoissa on tiuhat välitykset ja ne huutaa isoilla kierroksilla häiritsevästi.

      • 5S-FE

        Kun japsilla ajaa 120 km/h (mittari 130) niin kierrokset on tasan 3000 , sitten 100 =2500 ja 80 = 2000 eli ei kierrä kovin kaksisesti. Kyseessä on vanha 4-vaihteinen automaatti missä matka-ajossa on lukitus päällä.
        Mutta työpaikan 6 vaihteinen td-mondeo on varsinainen riesa. Ihan jatkuvaa vaihteiden lappamista kyllästymiseen asti. En tarvi mihinkään 6-vaihdetta.
        Välitystä voi harventaa vaikka pienellä rengaskoon kasvattamisella.
        JOs mulla olisi diesel, niin ottaisin sen ehdottomasti automaattina, vaikka tollanen farkkuseat exeo cvt-vaihteistolla.


      • Isoilla häiritseväst

        Kaikki huutaa isoilla kierroksilla häiritsevästi.


    • jsdjsdhyh

      Itsellä on 6 vaihteinen diesel. Eipä tarvitse maantiellä tiputella vaihteita alemmas. Vaikka rajotus muuttuis 100-80-60-80-100 niin voi päästellä vaan 6 vaihteella.

      • no.

        eipä tarvitse bensakoneellakaan vaihteita tiputella kutoselta, tosin 50 alueella voi heittää jo pienempää silmään.


      • Anonyymi

        Tiedoksi vaan että Masan 6-vaihteinen bensakone menee ihan samalla lailla.


    • Vaihteiden lukumäärä on ihan viimevuosina lisääntynyt sekä bensa, että dieselmalleissa. Syynä on moottoritehojen kasvu, yllättävää eikö totta, etenkin dieseleillä ja sitä kautta väännökäyrien huippujen kaventuminen.

      Esim. Mersun GLK:n 7-vaihteinen automaatti ei anna manuaalisesti kytkeä 7. vaihdetta ollenkaan, koska alavääntö on olematonta. Nyky dieseleiden paras vääntö esiintyy niin kapealla kierroslukualueella, että vaihteita on oltava paljon.

      Variaattori on tietenkin paras, jolloin käytetään aina oikeata teho/vääntö-suhdetta.

      Manuaaleissa tuo vaihteiden lukumäärä on tietenkin kiusallista, kun joutuu hämmentämään alati optimikulutuksen saavuttamiseksi. Automaatit kuluttavatkin yleensä vähemmän uusissa autoissa.

      • maailma muuttuu

        Nykyautot vääntävät reilusti, kiitos turbon tai turbojen ja vaihtamisen tarve on oikeasti vähentynyt turbottomien ja tehottomien moottoreihin aikohoin nähden.
        Kyllä nykydieseleissä vääntöä riittää, mutta kun on tämä päästö ja kulutus hysteria päällä niin vaihteilla saadaa ne entisestään pienemmiksi ja toisaalta moottorien tilavuuskin on pienetynyt.


      • Anonyymi

        Miksei asioita voisi ajatella nykyteknologian kannalta?`

        Talvella -15 °C lämpötilassa (käytössä verkkovirralla toimiva moottorinlämmitin 300W) parkkipaikalta lähdettyäni huomasin seuraavaa:
        Pari ensimmäistä ajokilometriä kaupungin katuverkossa 40 km/h -nopeudella, moottori vielä niin kylmä, ettei matkustamon lämmitin toimi, sehän hyödyntää moottorin hukkalämpöä.

        Vasta ajettuani isommalle tielle (nopeusrajoitus 80 km/h) ja ajettuani sitä pari kilometriä, sitten alkaa matkustamon lämmitinkin toimia.

        Auton bensiinimoottorissahan tilanne on se, että enintään n. 30% bensiinin kemiallisesta energiasta saadaan moottorissa muutettua liike-energiaksi, loppu 70% on hukkalämpöä, jota voi pakkasella hyödyntää matkustamon lämmittämiseen.

        Ilmeisesti 40 km/h auton häviöt (ilmanvastus, renkaiden vierintäkitka, vaihteistohäviöt) ovat niin pieniä, ettei moottori joudu tuottamaan kuin vain pienen tehon - ja kun tuotettu liiketeho on pieni, myös hukkalämmön määrä on pieni.

        Koska 40 km/h ja alle - nopeuksissa moottorin tehontarve on pieni, niin voisihan auton suunnitella näin:

        40 km/h ja sitä pienemmissä nopeuksissa auto liikkuu sähkömoottorilla.
        sähkömoottorille voidaan tehdä sähköä bensiinimoottorin pyörittämällä generaattorilla ja/tai autossa voi olla ajoakku.

        Vasta yli 40 km/h nopeuksissa voima välitetään bensiinimoottorilta pyörille vaihteiston avulla.

        Jos verrataan 5 -vaihteiseen perinteiseen vaihteistoon, niin vain vaihteet 4 ja 5 ovat tässä tarpeen - ja voisihan sinne lisätä vielä sen 6 -vaihteen, ehkä se moottoritieajossa jotain hyödyttää (pienempi moottorin kierrosluku saattaa vähentää bensiininkulutusta).

        Eli vaihteet R, 1, 2, 3 korvataan sähkömoottorilla - vaihdelaatikon rakenne yksinkertaistuu.

        Itseasiassa autossa pitäisi olla 8 pyörää:

        4 pyörää (ulommat pyörät) normaaliin tapaan, ja 4 sisempää pyörää voisivat olla vaikka kilpapolkupyörästä tuttuja kapeita renkaita - näiden ainoa tarkoitus on tuottaa luotettava tieto kunkin pyörän kohdalla auton nopeudesta ajotietokoneelle. Silloin (varsinkin sähkömoottorilla ajettaessa) jos jokin (ulompi) pyörä alkaa luistaa, niin luistavan pyörä nopeus kasvaa, mutta samalla akselilla oleva sisempi pyörä kertoo ajotietokoneelle todellisen nopeuden ko. pyörän kohdalla, ja tällöin ajotietokone voi salamannopeasti vähentää tehoa ko. pyörää pyörittävälle sähkömoottorille, ja näin estää luiston.

        Normaalitilanteessahan luisto on haitallinen ilmiö, joka on syytä eliminoida.
        Toki auto kannattaisi suunnitella niin, että kuljettaja voi tietyissä erityistilanteissa kytkeä luistoneston pois päältä, jos nimenomaan on tarkoituskin luistattaa pyörää.

        Esimerkki käytöstä:
        Talven liukkaalla: jos on tarkoitus käsivoimin siirtää joko auton etu- tai takapäätä sivusuunnassa, tämä onnistuu helposti tahallaan luistattamalla auton etu- tai takapyöriä, sillä luistava pyörähän ei pidä yhtään mitään, ja siksi luistava pyörän kohdalta autoa pystyy helposti siirtämään sivusuunnassa ihan käsivoimin.

        Tietyissä erikoistilanteissa pyörän luistosta on siis hyötyä, mutta normaalissa ajotilanteessa luisto on haitta, ja tuollaisella 8 -pyöräratkaisulla luisto voidaan elektronisella ohjauksella estää, jollei sitten luistonestoa kytketä tilapäisesti pois päältä.

        Voi toki kysyä:
        Voisiko todellisen nopeuden mitata optisesti (optisten tietokonhiirien tapaan) ?
        Teoriassa toki mahdollista, mutta kun tie voi olla asfaltti- tai hiekkatie, tai sitten sateella jotkut tiet muuttuvat mutavelliksi, ja talvella tiellä voi olla jäätä, lunta ja/tai sohjoa.
        Voi osoittautua mahdottomaksi sellainen optinen nopeudentunnistusjärjestelmä, joka toimii kaikissa sää- ja keliolosuhteissa 100% luotettavasti.

        Tästä pitäisi tehdä kustannuslaskelma:

        1) miten iso säästö saadaan siitä, jos vaihdelaatikosta poistetaan R-1-2-3 vaihteet ?
        2) miten paljon tulee lisäkustannuksia 4 sisemmän pyörän lisäämisestä, joita siis käytetään vain luotettavan nopeustiedon saamiseen ?

        Väittäisin, että sähkömoottoreista ei ole autotekniikassa osattu ottaa läheskään kaikkea sitä hyötyä, mikä olisi mahdollista ottaa.

        Sähkömoottori oikein suunnitellulla reaaliaikaisella ohjausjärjestelmällä mahdollistaisi sujuvat lähdöt myös talven liukkaissa olosuhteissa.


    • Mukavuus ja kulutus

      Mukavuus ja kulutus on syynä kuudenteen vaihteeseen. pienillä kierroksilla on mukava ajella maanteillä. Turboautoissa voisi olla vaikka seitsemäskin vaihde moottoriteitä varten koska vääntöä riittää.

      • korkeaa laatua

        Eikös mesellä ja bimmerillä ole ne 8-vaihteiset automaatit.
        Niillä mahtaa olla mukavaa kurvailla skodaprolen kiusaksi.


      • onhan sillä
        korkeaa laatua kirjoitti:

        Eikös mesellä ja bimmerillä ole ne 8-vaihteiset automaatit.
        Niillä mahtaa olla mukavaa kurvailla skodaprolen kiusaksi.

        Mistä Skoda-prole tietää tietää muiden autojen vaihdemäärän?


      • risto premium
        onhan sillä kirjoitti:

        Mistä Skoda-prole tietää tietää muiden autojen vaihdemäärän?

        JOspa hän on valistunut ja hankkinut tietoa asiasta.


    • mulla sellainen

      6 vaihdetta on nykyaikaa. kun vitonen loppuu, löytyy vielä yksi vaihde silmään, hienoa.

    • diipadaii

      Joo, kohta on 7-vaihteiset vuorossa. Älytöntä kehitystä. Kyllä alkaa ihmisille automaatit kelvata. Automaatissa 7-8-vaihteiset jo nykypäivää mutta manuaalissa pitäisi pyrkiä pitämään se 5 maksimina. Se on sitten insinöörien murhe se toteutus.

      • 400Nm

        Uusissa amerikkalaisissa alkaa olemaan jo 9-vaihteisia automaatteja...
        Omassa 2000-luvun alun jenkissä huikeat 4 vaihdetta. Automaatin ohjelmapäivityksellä sais vielä yhden välityssuhteen lisää käytöön, mutta eipä ole ollut siihen tarvetta.


      • diipadaii

        Ai miinusta, mites sitten suu pannaan kun hämmennettävää on kahdeksan vaihteen verran?


    • Anonyymi

      nykyään on 2010 luvub autot 6 vaihteisia varmaan kaikki

      • Anonyymi

        Mukavasti menee 6 vaihteisen 3:s vaihteella kaupungissa. Vetää jo 1500 rpm=30 km/h ja
        samalla vaihteella voisi ajaa 120 km/h = 6000 rpm jos olisi tarvetta eli
        oikein käyttökelpoinen kaupungissa .
        Itse ajelen 6-vaihteista vain joka toisella vaihteella eli taajamassa 1-3-5 ja taajaman
        ulkopuolella 2-4-6 . Ei kiinnosta vatkata joka vaihteella.
        Mutta hyvin riitti aikanaan myös 4-vaihteinen laatikko.


    • Anonyymi

      Niin ja uudemmissa C ja E-mersuissa bensa tai diesel ja hybr. A9!
      130 mittarissa diesel kiertää 1500 rpm!

      • Anonyymi

        kuka hullu nyt mersun ostaa... mossekin on kauniimpi...moni uus mersu on takaapäin kuin 96 saab jota on vielä kaivinkoneella litistetty..


    • Anonyymi

      vääntö ja kitka... on suhteellista moottorille ja vaihdelaatikolle..
      moottori rasittuu jos ajetaan liian isolla vaihteella hitaasti (hiilikertymät moottoriin )ja taas vastaavasti vaihdelaatikko ,moottori ,kytkin rasittuu jos ajetaan liian hitaasti isolla vaihteella kärry tai vaunu perässä...

      • Anonyymi

        joissain auton ohjekirjassa neuvotaan ajamaan pienemmällä vaihteella ettei vaihdelaatikko rasitu ja laatikoissa on myös napilla alennusvaihde..moni tuhoaa vaihde laatikon ajamalla isolla vaihteella hitaasti,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joissain auton ohjekirjassa neuvotaan ajamaan pienemmällä vaihteella ettei vaihdelaatikko rasitu ja laatikoissa on myös napilla alennusvaihde..moni tuhoaa vaihde laatikon ajamalla isolla vaihteella hitaasti,,

        Jotkut valmistajat mitoittavat vaihdelaatikkonsa oikein, jotkut taas eivät.
        Olen vetänyt asuntovaunua yli 30 vuotta monella eri autolla, mutta yhtään
        vaihdelaatikkoa tai kytkintä en ole saanut rikki. Mutta on toisenlaisiakin
        kokemuksia eli kaveri veti vaunua aikanaa Nissan Bluebirdillä ja teetti
        4 vuoden aikana 2 vaihdelaatikkoremppaa. Ei kestä vetoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joissain auton ohjekirjassa neuvotaan ajamaan pienemmällä vaihteella ettei vaihdelaatikko rasitu ja laatikoissa on myös napilla alennusvaihde..moni tuhoaa vaihde laatikon ajamalla isolla vaihteella hitaasti,,

        Napilla ohjattavat n.s ylivaihteet..... 80-luku soitti, ja haluaa tekijänoikeuskorvauksi hienosta ideasta.


    • Anonyymi

      Kovissa nopeuksissa tarvitaan hurjasti enemmän vääntöä ja polttomoottorikaudella sitä saatiin moottoreista vain korkeilla kierroksilla. Polttomoottorikauden lopussa tuli turbokoneita, joissa vääntöä saatiin myös matalammilla kierroksilla ja siksi lisättiin kuutosvaihde.

      Nykyaikaisien moottorien vääntö lähtee jo nollakieroksilta todella järeänä ja siksi riittää yksi kiinteä välitys.

      • Anonyymi

        "Kovissa nopeuksissa tarvitaan hurjasti enemmän vääntöä ja polttomoottorikaudella sitä saatiin moottoreista vain korkeilla kierroksilla"

        Paskapuhetta. Vääntöä saadaan kuutiotuumista.


      • Anonyymi

        Haiskahtaa patterirunkkarin vastaukselta..


    • Anonyymi

      Moottorin epäonnistuneen suunnittelun takia tarvitaan monta vaihdetta. Kun se moottori jaksaa vetää vain kapealla ja suurella pyörimisnopeusalueella, niin vaihteita tarvitaan monta.
      Minulla on vm -89 nykymittapuulla pikkuauto, joss 5 vaihdetta eteenpäin. Onnistuneen moottorikonstruktion takia sillä pystyy täysin kivuttomasti ajamaan 3:llakin vaihteella. Kahdella en ole kokeillut.

      • Anonyymi

        Tyhmä poika. Moottorissa on aina se ”paras ja taloudellisin” kierrosalue ja sitä voidaan laajentaa vaihteiston, vetopyörästön välityksellä ja turboilla ja ne sovitetaan yleisiin nopeusrajoituksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä poika. Moottorissa on aina se ”paras ja taloudellisin” kierrosalue ja sitä voidaan laajentaa vaihteiston, vetopyörästön välityksellä ja turboilla ja ne sovitetaan yleisiin nopeusrajoituksiin.

        Juuri noin, nykyisillä autoilla jokaisella pystyisi ajamaan vain 2 tai enintään 3 vaihteella halutessaan, mutta onko se sitten vaikka kulutuksen kannalta optimaalisin vaihtoehto on toinen asia.


    • Anonyymi

      ennen oli bensa halvempaa niin kulutusta ei otettu huomioon,esim bensa volvot olivat syöppöjä esim 241,242,244..vääntöä näissä kyllä oli ja harvemmalla välityksellä olisi bensakulutus pienentynyt huomattavasi.. meillä oli aikoinaan passat 1,5 vm 1974 4 vaihteinen ..siinä moottori huusi kuin lentokone jos vähänkin kovempaa ajoi.

    • Anonyymi

      Miksi kaksi turbo-ahdinta on parempi kuin yksi?

      Miksi Supercharger-remmiahdin on tehokas, mersullahan taisi olla jotain Kompressor-malleja autoissa mutta en tiedä oliko heillä Superchargereita, joissa myös NO2-nappula josta iloa lisää ahtimeen ja muutenkin nappia painamalla aina remmiahdin käyttöön.

      Tarvittaessa.

      • Anonyymi

        Turbon voimantuotto on kapealla kierrosalueella ja siksi kaksi erikokoista ja eri kierrosalueille osuvaa turboa antaa voimaa laajalla kierrosalueella. Kompressori on jäänyt käytännössä pois hlöautoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turbon voimantuotto on kapealla kierrosalueella ja siksi kaksi erikokoista ja eri kierrosalueille osuvaa turboa antaa voimaa laajalla kierrosalueella. Kompressori on jäänyt käytännössä pois hlöautoista.

        Ovat jääneet pois ne käsin hämmennettävät vaihteetkin, ja automaatitkin. Nykyisessä id.4:ssäni on vain yksi kiinteä alennusvaihde, eikä muuta kaipaakaan. Tehoa ja vääntöä riittää aina.


    • Anonyymi

      Uusimmissa autoissa ei ole vaihdelaatikkoa.. Vaihteisto oli polttomoottoriajan riesa.

    • Anonyymi

      4 riittää komeasti.
      Riittävällä väännöllä voi keskimmäiset skipata kiireettömässä ajossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      17
      3559
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      23
      2651
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2115
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1945
    5. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1936
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1612
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1482
    8. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1467
    9. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1404
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1354
    Aihe