Miksihän uusimmissa autoissa (5vuotta) on kuusi vaihdetta mutta sitä vanhemmissa 5? Kun henkilöautolla huristaa 120km/h 5 vaihteella niin kierrokset voi olla melkein 4000 sta. Kun siinä olisi nyt se kuudeskin vaihde niin kummasti pienenisi kierrokset ja bensaa säästyisi ja autokin menisi vahvemmin. Miksi siis 5 kun voi olla 6?
6 vaihdetta parempi kuin 5
34
5415
Vastaukset
- gguyi
eipä ole merkitystä, kulutus on sama ajatko motarilla 5 vai 6-vaihteella, saksassa/ranskassa kun painetaan menemän 200kmh tunnissa niin silloin se 6-vaihde on hyödyllinen mutta ei suomessa
- Autoilija3
Kyllä 6 vaihde on myös meillä hyvä asia. Minä itse aina kiihdytän kolmosella toiselle sadalle ja heitän kolmoselta suoraan kutoselle. Ei kaikkia vaihteita tarvi käyttää. Kaupunkissa riittää kakkonen ja kolmonen ja joskus nelonen.
- jskbskgksg
Kyllä 6 vaihde on hyödyllinen suomessakin. Tottakai kulutus tippuu kun saat ajaa pienemmillä kierroksilla.
Mistä lähtien ranskassa on saanut ajaa moottoritiellä 200? - fgt
sieltäki löytyy "autobahn" pätkiä, harhaluuloa että kulutus on pienempi pienemmillä kierroksilla
- 454gfg
Vedä viikko 3 vaihteella 80km/h ja viikko 5 vaihteella 80km/h. Kyllä huomaat polttoainekustannuksissa eroa ja aika paljon.
- 55555555555555
Normikulutukset laskevat suuremmalla vaihteella ja verotus alenee yms.,
Normikulutus mitataan, ihanneolosuhteissa ja
todella sileillä teillä, joita Suomessa on harvoin,
todellisuudessa Suomen raskailla teilllä, karkea asfaltti, vettä tien urissa, talvikeli,
kulutus laskee vain hetkellisesti, suurimman osan kulutus nousee ja keskimääräinen jää samaan kuin.
Kutoset on niin suuria että yleinen ajomukavuus kärsii, (joutuu vaihtamaan pienemmälle turhan usein)
mutta niissä kun on 6-vaihdetta, niissä vitonen on liian pieni jatkuvaan varsinkin kesäajoon ja kulutus nousee.
Kyllä suomen raskailla teillä 100-120 nopeuksille riittää viis kunhan moottori on nykyaikaa, jonka keskikulutus on pieni,
ei siitä 4,5 l/100 ole enää paljoa tinkimistä vaihteilla.
ja yksi harmi,
ei kaikki 6 vaihteiset vielä kestä, ei ainakaan kaikkein tehokkaampien moottorien yhteydessä,
korjaus on kallista. - turhuuksien rovio
Joo, happamia ovat pihlajanmarjat.
Sitäpaitsi 5 vaihdettakin on turhuutta. Vielä 80-luvulla pärjättiin 4 vaihteella!
Ja sitä ennen kolmella....
BTW, väännetään vielä veistä kateellisen köyhän haavoissa. 6 vaihteisessa voi myös vaihteiden porrastus olla hieman tiheämpi, joten
- löytyy aina paremmin ko. ajonopeuteen sopiva pykälä
- 5 vaihdetta ja vähäväkinen moottori voi tarkoittaa, että esim. nopeuden vaihdellessa 40 /-10 km/h kolmonen käy välillä liian lyhyeksi (kone huutaa ja bensaa palaa), toisaalta auto ei jaksa kulkea nelosella, jos vauhti tippuu yhtään alle 40 km/h = pitää ihan koko ajan vatkata keppiä kolmosen ja nelosen välillä
- ripeämmissä kiihdytyksissä taas ei todellakaan tarvi kelata kaikkia vaihteita läpi, vaan homma hoituu ihan hyvin kaavalla 2-4-6 tai 3-5-6
- maatiellä 5. vaihde on "ohitusvaihde", sillä tulee kuutoseen verrattuna vähän lisää kierroksia & pirteyttä, mutta kone ei vielä rääy henkensä hädässä @ 5000 rpm, joten tällä kestää ajella ohitustilaisuutta kytätessä
- ei tarvi moottoritiellä kuunnella koneen rääkymistä 3500-4000 rpm koko ajan - Näin se menee...
Vaihteet ovat vain voiman puutetta ja moinen motocross-laatikko lisää vain hämmentämisen tarvetta. Onpa todella "hauskaa" hämmentää laatikkoa joka kadunkulmassa.
Hyvässä autossa viitosvaihteen vältys on sama kuin noissa kuusivaihteisessa kutonen.
Mulla kiertää 2500 rpm vitosella 100 km/h:n vauhdissa. Vanha 2.0 Ford.
Voimaikkaissa jenkeissä oli joskus 2 vaihdetta.
Nopeimmissa kiihdytysautoissa on yksi vaihde.- AnonyymiUUSI
OLi niitä 2 vaihteisia mm. VW ja Hondamatic tai oikeastaan ne oli ajoalueita.
VW 1-vaihteella pääsi 0-90 ja 2-vaihteella 0-120 km/h .
Se oli VW käsitys automaatista eikä se dsg nykimisineen tunnu paremmalta.
- suunnittelun vika
Ei se kierrosten määrä ole riippuvainen vaihteiden määrästä vaan kuinka ne on haluttu välittää.
Tehottomissa moottoreissa on pakko käyttää kierroksia, ettei ne hyytyisi heti ensimmäisiin pieniin nousuihin jne.
Tyypillisesti Japanin autoissa on tiuhat välitykset ja ne huutaa isoilla kierroksilla häiritsevästi.- 5S-FE
Kun japsilla ajaa 120 km/h (mittari 130) niin kierrokset on tasan 3000 , sitten 100 =2500 ja 80 = 2000 eli ei kierrä kovin kaksisesti. Kyseessä on vanha 4-vaihteinen automaatti missä matka-ajossa on lukitus päällä.
Mutta työpaikan 6 vaihteinen td-mondeo on varsinainen riesa. Ihan jatkuvaa vaihteiden lappamista kyllästymiseen asti. En tarvi mihinkään 6-vaihdetta.
Välitystä voi harventaa vaikka pienellä rengaskoon kasvattamisella.
JOs mulla olisi diesel, niin ottaisin sen ehdottomasti automaattina, vaikka tollanen farkkuseat exeo cvt-vaihteistolla. - Isoilla häiritseväst
Kaikki huutaa isoilla kierroksilla häiritsevästi.
- jsdjsdhyh
Itsellä on 6 vaihteinen diesel. Eipä tarvitse maantiellä tiputella vaihteita alemmas. Vaikka rajotus muuttuis 100-80-60-80-100 niin voi päästellä vaan 6 vaihteella.
- no.
eipä tarvitse bensakoneellakaan vaihteita tiputella kutoselta, tosin 50 alueella voi heittää jo pienempää silmään.
- AnonyymiUUSI
Tiedoksi vaan että Masan 6-vaihteinen bensakone menee ihan samalla lailla.
Vaihteiden lukumäärä on ihan viimevuosina lisääntynyt sekä bensa, että dieselmalleissa. Syynä on moottoritehojen kasvu, yllättävää eikö totta, etenkin dieseleillä ja sitä kautta väännökäyrien huippujen kaventuminen.
Esim. Mersun GLK:n 7-vaihteinen automaatti ei anna manuaalisesti kytkeä 7. vaihdetta ollenkaan, koska alavääntö on olematonta. Nyky dieseleiden paras vääntö esiintyy niin kapealla kierroslukualueella, että vaihteita on oltava paljon.
Variaattori on tietenkin paras, jolloin käytetään aina oikeata teho/vääntö-suhdetta.
Manuaaleissa tuo vaihteiden lukumäärä on tietenkin kiusallista, kun joutuu hämmentämään alati optimikulutuksen saavuttamiseksi. Automaatit kuluttavatkin yleensä vähemmän uusissa autoissa.- maailma muuttuu
Nykyautot vääntävät reilusti, kiitos turbon tai turbojen ja vaihtamisen tarve on oikeasti vähentynyt turbottomien ja tehottomien moottoreihin aikohoin nähden.
Kyllä nykydieseleissä vääntöä riittää, mutta kun on tämä päästö ja kulutus hysteria päällä niin vaihteilla saadaa ne entisestään pienemmiksi ja toisaalta moottorien tilavuuskin on pienetynyt.
- Mukavuus ja kulutus
Mukavuus ja kulutus on syynä kuudenteen vaihteeseen. pienillä kierroksilla on mukava ajella maanteillä. Turboautoissa voisi olla vaikka seitsemäskin vaihde moottoriteitä varten koska vääntöä riittää.
- korkeaa laatua
Eikös mesellä ja bimmerillä ole ne 8-vaihteiset automaatit.
Niillä mahtaa olla mukavaa kurvailla skodaprolen kiusaksi. - onhan sillä
korkeaa laatua kirjoitti:
Eikös mesellä ja bimmerillä ole ne 8-vaihteiset automaatit.
Niillä mahtaa olla mukavaa kurvailla skodaprolen kiusaksi.Mistä Skoda-prole tietää tietää muiden autojen vaihdemäärän?
- risto premium
onhan sillä kirjoitti:
Mistä Skoda-prole tietää tietää muiden autojen vaihdemäärän?
JOspa hän on valistunut ja hankkinut tietoa asiasta.
- mulla sellainen
6 vaihdetta on nykyaikaa. kun vitonen loppuu, löytyy vielä yksi vaihde silmään, hienoa.
- diipadaii
Joo, kohta on 7-vaihteiset vuorossa. Älytöntä kehitystä. Kyllä alkaa ihmisille automaatit kelvata. Automaatissa 7-8-vaihteiset jo nykypäivää mutta manuaalissa pitäisi pyrkiä pitämään se 5 maksimina. Se on sitten insinöörien murhe se toteutus.
- 400Nm
Uusissa amerikkalaisissa alkaa olemaan jo 9-vaihteisia automaatteja...
Omassa 2000-luvun alun jenkissä huikeat 4 vaihdetta. Automaatin ohjelmapäivityksellä sais vielä yhden välityssuhteen lisää käytöön, mutta eipä ole ollut siihen tarvetta. - diipadaii
Ai miinusta, mites sitten suu pannaan kun hämmennettävää on kahdeksan vaihteen verran?
- Anonyymi
nykyään on 2010 luvub autot 6 vaihteisia varmaan kaikki
- AnonyymiUUSI
Mukavasti menee 6 vaihteisen 3:s vaihteella kaupungissa. Vetää jo 1500 rpm=30 km/h ja
samalla vaihteella voisi ajaa 120 km/h = 6000 rpm jos olisi tarvetta eli
oikein käyttökelpoinen kaupungissa .
Itse ajelen 6-vaihteista vain joka toisella vaihteella eli taajamassa 1-3-5 ja taajaman
ulkopuolella 2-4-6 . Ei kiinnosta vatkata joka vaihteella.
Mutta hyvin riitti aikanaan myös 4-vaihteinen laatikko.
- Anonyymi
Niin ja uudemmissa C ja E-mersuissa bensa tai diesel ja hybr. A9!
130 mittarissa diesel kiertää 1500 rpm!- Anonyymi
kuka hullu nyt mersun ostaa... mossekin on kauniimpi...moni uus mersu on takaapäin kuin 96 saab jota on vielä kaivinkoneella litistetty..
- Anonyymi
vääntö ja kitka... on suhteellista moottorille ja vaihdelaatikolle..
moottori rasittuu jos ajetaan liian isolla vaihteella hitaasti (hiilikertymät moottoriin )ja taas vastaavasti vaihdelaatikko ,moottori ,kytkin rasittuu jos ajetaan liian hitaasti isolla vaihteella kärry tai vaunu perässä...- Anonyymi
joissain auton ohjekirjassa neuvotaan ajamaan pienemmällä vaihteella ettei vaihdelaatikko rasitu ja laatikoissa on myös napilla alennusvaihde..moni tuhoaa vaihde laatikon ajamalla isolla vaihteella hitaasti,,
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
joissain auton ohjekirjassa neuvotaan ajamaan pienemmällä vaihteella ettei vaihdelaatikko rasitu ja laatikoissa on myös napilla alennusvaihde..moni tuhoaa vaihde laatikon ajamalla isolla vaihteella hitaasti,,
Jotkut valmistajat mitoittavat vaihdelaatikkonsa oikein, jotkut taas eivät.
Olen vetänyt asuntovaunua yli 30 vuotta monella eri autolla, mutta yhtään
vaihdelaatikkoa tai kytkintä en ole saanut rikki. Mutta on toisenlaisiakin
kokemuksia eli kaveri veti vaunua aikanaa Nissan Bluebirdillä ja teetti
4 vuoden aikana 2 vaihdelaatikkoremppaa. Ei kestä vetoja. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
joissain auton ohjekirjassa neuvotaan ajamaan pienemmällä vaihteella ettei vaihdelaatikko rasitu ja laatikoissa on myös napilla alennusvaihde..moni tuhoaa vaihde laatikon ajamalla isolla vaihteella hitaasti,,
Napilla ohjattavat n.s ylivaihteet..... 80-luku soitti, ja haluaa tekijänoikeuskorvauksi hienosta ideasta.
- AnonyymiUUSI
Kovissa nopeuksissa tarvitaan hurjasti enemmän vääntöä ja polttomoottorikaudella sitä saatiin moottoreista vain korkeilla kierroksilla. Polttomoottorikauden lopussa tuli turbokoneita, joissa vääntöä saatiin myös matalammilla kierroksilla ja siksi lisättiin kuutosvaihde.
Nykyaikaisien moottorien vääntö lähtee jo nollakieroksilta todella järeänä ja siksi riittää yksi kiinteä välitys.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaisten kannatus enää 12,9%
Perussuomalaisten kannatus laskee edelleen kuntavaaleissa. Kannatus sulaa kuin kevälumi auringossa. Onkos tuo ihme, kun3995472Varo sisältöpaljastuksia! Tämän naisen bachelor-Joonas valitsi - Oliko valittu Monica vai Vivianna?
Joonaksella on kaksi naista jäljellä. Mutta valitsiko bachelor kahdesta naisesta Monican vai Viviannan? Oliko mielestäsi442091Trump - otan Gasan haltuun nyt
USA miehittää Gazan alueen ja rakentaa siitä uuden upean alueen aurikoiseen Israeliin. Väkivaltainen alkuperäisväestö h3221528Ensio tunkee jo tyttärensäkin telkkariin!
Eikö kaljulle ex-stripparille mikään ole pyhää?? https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011013742.html On tuo härski2221271Runebergin tortut
Hyviä huomenia ja mukavaa päivyliä. 😊 Nyt kahvetta tippumaan. Harmi ettei ole torttua. 😊☕✨❄️❤️2631094- 50969
- 91916
Bachelor-Joonas sekstasi toisen naisen kanssa - Tästä syystä valitsi kuitenkin Monican: "Nyt mun..."
Bachelor Suomi -realityssä koitti lopullisen valinnan hetki. Paljon onnea ja lykkyä rakkauteen Joonas ja Monica! Lue l10863- 67809
- 35746