†††† Voiko HIRVEÄ väistää? ††††

††† Kuolema †††

Säikähtänyt hirvi voi laukata tielle jopa 40 km/h:n nopeudella. Juuri säikähtäneet hirvet ovat niitä jotka ryntäävät tielle lähestyvästä autosta piittaamatta. Se etenee siis 11 metriä sekunnissa. Hirvi voi tulla keskelle kaistaa 5 metrin päässä olevasta puskasta 0,5 sekunnissa. Siinä ajassa 100 km/h ajava auto etenee 14 metriä.

Hirvi voi siis sännätä eteen, kun olet vain 14 metrin eli 0,5 sekunnin päässä ylityskohdasta. Et ehdi edes aloittaa jarrutusta etkä säikähtääkään, kun olet konepelti pystyssä ja katto kuoriutuneena ojan pohjalla. Mahdollisesti kuolleena.

Mitä hirvikolarissa sitten tapahtuu, kerrataanpa testien ja tutkijoiden tuloksia:

"Auton keula osuu hirven jalkoihin. Puskuri särkyy ja auton keula sujahtaa hirven alle. Hirvi osuu hirvittävällä voimalla auton tuulilasiin. Auton perä painuu tiehen asti ja pohjasta lentää kipinöitä. Air bag täyttyy. Sisään työntyvä tuulilasi ja hirvi aiheuttaa matkustamossa paineen, joka lennättää osan ikkunoista pihalle. Jopa ovet voivat aueta vanhemmissa autoissa. Hirven pää jää auton katon yläpuolelle kropan työntyessä sisään. Katto alkaa kuoriutumaan irti. Hirven ruho työntyy yhä syvemmälle autoon. Etupenkin matkustajat vammautuvat vakavasti ja selkänojat painuvat takapenkkiä vasten. Hirven pää leikkautuu irti. Takapenkin matkustajat saavat vammoja.

Auton vauhti hidastuu 30 - 40% ja auto ajautuu ojaan tai vastaantulijaa päin hirven ruho kyydissä. Matkustajat ovat saaneet vammoja ja ovat hirven ruhon alla puristuksissa tai tippuvat avoimista ovista ulos autosta."

Sisään tunkeutuneen hirvenpään sarvet ovat aiheuttaneet vakavia aivovammoja matkustajille myös takapenkillä. Sitten pari peruskuvaa:

http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/12494.JPG

http://www.hirvivaroitin.fi/images/hirvikolari.jpg

Nykyautoissa 80 km/h:n törmäysnopeudella voi selvitä hengissä. 100 km/h tietää jo varmaa kuolemaa. Väitän, ettei hirvikolaria aina pysty väistämään, vaikka olisi kuinka rattimies. Vai kuinka?

38

2190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onpa HIRVEITÄ kuvia

      Ehdottomasti näin on, ei kukaan pysty niin nopeasti tekemään päätöstä mitä kannattaa tehdä.

      Jos homma menisi refleksillä, niin että automaattisesti kääntäisi rattia heti hirven nähtyään hirven takapuolelle eli ojaan tai vastaantulijan kaistalle niin voisi välttyä törmäykseltä mutta kuinka moni uskaltaa ohjata auton täydestä vauhdista ojaan tai vastaantulijan kaistalle vilkaisematta ensin sinne mitä siellä on ?

      • Audi-katumaasturri..

        0,5 sekunnissa ei refleksit riitä. Pamahtaa ja sillä selvä. Katumaasturilla ei ole vaarallista ajaa hirven yli ja keskeytysturva lähettää uuden auton paikalle.

        Lakimuutoksella pitäisi vaaralliset pikkuautot poistaa liikenteestä. Sellainen kun osuu katumaasturini keulaan niin kuolema on varmaa.


      • pikku-auto
        Audi-katumaasturri.. kirjoitti:

        0,5 sekunnissa ei refleksit riitä. Pamahtaa ja sillä selvä. Katumaasturilla ei ole vaarallista ajaa hirven yli ja keskeytysturva lähettää uuden auton paikalle.

        Lakimuutoksella pitäisi vaaralliset pikkuautot poistaa liikenteestä. Sellainen kun osuu katumaasturini keulaan niin kuolema on varmaa.

        Harvemmin jolokottelloo hirvi-elläimiä täällä kehä-kolomoosen sisäpuolel


      • Ex Teekkari
        pikku-auto kirjoitti:

        Harvemmin jolokottelloo hirvi-elläimiä täällä kehä-kolomoosen sisäpuolel

        Harvemmin totta tosiaan mutta joskus voi näin käydä. Aikoinani Otaniemessä opiskellessani olin lenkillä ja näin parin hirven eksyneeny Laajalahden länsirannalle luonnosuojelualueelle juuri Kehä I:n sisäpuolelle. Ne lähti siitä kyllä äkkiä liikenteeseen.


      • iuiuiuioi
        Audi-katumaasturri.. kirjoitti:

        0,5 sekunnissa ei refleksit riitä. Pamahtaa ja sillä selvä. Katumaasturilla ei ole vaarallista ajaa hirven yli ja keskeytysturva lähettää uuden auton paikalle.

        Lakimuutoksella pitäisi vaaralliset pikkuautot poistaa liikenteestä. Sellainen kun osuu katumaasturini keulaan niin kuolema on varmaa.

        Sun citymaasturis jää toiseks hirven kanssa. Sillä ei pääse hirven "yli".


      • Sukulainen kuoli
        pikku-auto kirjoitti:

        Harvemmin jolokottelloo hirvi-elläimiä täällä kehä-kolomoosen sisäpuolel

        Enpä sanois. Kehä I:nkin yli niitä joskus menee.

        Kaikista kohtalokkain tie on tie nro 25 (Hanko - Porvoo).


      • läheltä piti
        Ex Teekkari kirjoitti:

        Harvemmin totta tosiaan mutta joskus voi näin käydä. Aikoinani Otaniemessä opiskellessani olin lenkillä ja näin parin hirven eksyneeny Laajalahden länsirannalle luonnosuojelualueelle juuri Kehä I:n sisäpuolelle. Ne lähti siitä kyllä äkkiä liikenteeseen.

        Itse en ole koskaan hirveen osunut, mutta lähin tilanne oli juuri tuossa Otaniemen-Pohjois-Tapiolan välillä kun syyspimeällä Laajalahden puskista tullut hirvi juoksi edellämenevän ja minun välistä, ehkä n. 30m kokoisesta raosta. Nopeutta olisi tosin ollut ehkä 40 km/h kun 90 asteen käännös oli juuri lähestymässä, joten siitä olisi varmaan hengissä selvinnyt.


      • Kallonkutistaja10
        iuiuiuioi kirjoitti:

        Sun citymaasturis jää toiseks hirven kanssa. Sillä ei pääse hirven "yli".

        Muistutuksena vähän hirven korkeusmittoja: Säkä 1,9, vatsa 1,5 ja turpa 1,7m. Taitaa harvassa cittarissa olla tuulilasin alareuna edes 1,5m:n korkeudessa.


      • pakko kommentoida
        Audi-katumaasturri.. kirjoitti:

        0,5 sekunnissa ei refleksit riitä. Pamahtaa ja sillä selvä. Katumaasturilla ei ole vaarallista ajaa hirven yli ja keskeytysturva lähettää uuden auton paikalle.

        Lakimuutoksella pitäisi vaaralliset pikkuautot poistaa liikenteestä. Sellainen kun osuu katumaasturini keulaan niin kuolema on varmaa.

        "Katumaasturilla ei ole vaarallista ajaa hirven yli"

        Et ole tainnut koskaan nähdä hirveä läheltä? Vain pakettiauto on vaarallisempi törmäysväline hirveen kuin katumaasturi. Katumaastureissa on pystymmät tuulilasit kuin henkilöautoissa ja kuljetta istuu ylempänä eli saa suuremmalla todennäköisyydellä hirven huohon syliinsä.

        Henkilöauton kanssa törmätessä on pieni toivo siite että menee hirven ali ja muutenkin alempana istuessa ei osu siihen suurimpaa massaan.

        Olen itse ajanut hirvikolarin reilut 10 vuotta sitten ja silloin tuli laskeskeltua samoja asioita kuin aloittaja. Pahimmassa tapauksessa hirvi heilahtaa ojan yli tielle niin nopeasti, että et ehdi edes reagoimaan siihen, vaikka näkisit hierven jo ojaa ylittäiessä.

        Omassa kolarissani kolme hierveä tuli täyttä laukka tielle vasemmalta. Aurikonko oli juuri laskemassa ja se häikäisi juuri siitä suunnasta mistä hirvet tulivat. Havaitsin hirven kun ensimmäinen niistä astui tielle. Vastaan tuli auto, joka ei harmikseni väistänyt reunaan vaan pysyi kaistansa keskellä. Tein maksimaalisen jarrutuksen ja väistin hirven taakse, vastaan tuelvan auton peiliä hipoen. Sain aika kevyen osuman hirven takajalkoihin ja hirven perse osui tuulilasin oikeaan nurkkaan.

        Myöhemmin tosiaan laskeskelin hirven tielle tulo aikoja ja jarrutusaikoja sekä -matkoja ja totesin että toimintani oli kuin suoraan oppikirjasta, enkä olisi voinut toimia paremmin ja välttää kolaria. Ainoa asia mitä olsin voinut tehdä paremppin oli ajonopeus lähtötilanteessa. Tuolloin ajoin satasen alueella pikkusen yli sataa, sen verran ylinopeutta että poliisia ei kiinnosta. Jos olisin ajanut 80km/h, niin olisin luultavasti ehtinyt pysähtyä tai hirvi olisi ehtinyt pois edestä. Paikalla oli kuitenkin hirvivaroitusmerkki ja aurinko oli juuri laskemassa, fiksu ei olisi ajanut vähän yli sataa.


      • Peksi09

        Kerran olen reagoinut niin nopeasti että en oikein ehtinyt ajatella mitään. Hirvi tuli oikealta tienvieressä olevasta pusikosta. Suoja alueita ei ollut ja matkaaalle 20 metriä. Jarrutin ja väistin hirven oikealta takaa. Nopeutta kapealla asvattitiellä Rovaniemi - Tornio tiellä oli kai 80 km/h. Mutta tutkitusti reaktionopeuteni on 0.1 sekuntia.


      • Anonyymi
        Audi-katumaasturri.. kirjoitti:

        0,5 sekunnissa ei refleksit riitä. Pamahtaa ja sillä selvä. Katumaasturilla ei ole vaarallista ajaa hirven yli ja keskeytysturva lähettää uuden auton paikalle.

        Lakimuutoksella pitäisi vaaralliset pikkuautot poistaa liikenteestä. Sellainen kun osuu katumaasturini keulaan niin kuolema on varmaa.

        Audi kun on suurempi voi riittää, mutta Nissanissa käy aika rajusti, heittää auton sivuun ja mitä siellä usein on, jyrkkä oja tai valaisintolppa.

        Niin näin 8 hirvikolaria ajaneena ja parikymmentä väistäneenä voin sanoa että kaikki on kiinni tuurista kuinka hirvi tai peura tulee.

        Ainoa joka auttaa on nopeus, nopeus 20-30 km alle missä yleensä ajaa,
        silloin on näkökyky ja ajotaito siihen nopeuteen.

        ennen kun oli vapaat nopeudet, kannatti ajaa vapailla teillä yli 150 km/h, niin ajo liikenteessä 80 oli turvallista ja nöki kaiken hyvin.


      • Anonyymi
        pakko kommentoida kirjoitti:

        "Katumaasturilla ei ole vaarallista ajaa hirven yli"

        Et ole tainnut koskaan nähdä hirveä läheltä? Vain pakettiauto on vaarallisempi törmäysväline hirveen kuin katumaasturi. Katumaastureissa on pystymmät tuulilasit kuin henkilöautoissa ja kuljetta istuu ylempänä eli saa suuremmalla todennäköisyydellä hirven huohon syliinsä.

        Henkilöauton kanssa törmätessä on pieni toivo siite että menee hirven ali ja muutenkin alempana istuessa ei osu siihen suurimpaa massaan.

        Olen itse ajanut hirvikolarin reilut 10 vuotta sitten ja silloin tuli laskeskeltua samoja asioita kuin aloittaja. Pahimmassa tapauksessa hirvi heilahtaa ojan yli tielle niin nopeasti, että et ehdi edes reagoimaan siihen, vaikka näkisit hierven jo ojaa ylittäiessä.

        Omassa kolarissani kolme hierveä tuli täyttä laukka tielle vasemmalta. Aurikonko oli juuri laskemassa ja se häikäisi juuri siitä suunnasta mistä hirvet tulivat. Havaitsin hirven kun ensimmäinen niistä astui tielle. Vastaan tuli auto, joka ei harmikseni väistänyt reunaan vaan pysyi kaistansa keskellä. Tein maksimaalisen jarrutuksen ja väistin hirven taakse, vastaan tuelvan auton peiliä hipoen. Sain aika kevyen osuman hirven takajalkoihin ja hirven perse osui tuulilasin oikeaan nurkkaan.

        Myöhemmin tosiaan laskeskelin hirven tielle tulo aikoja ja jarrutusaikoja sekä -matkoja ja totesin että toimintani oli kuin suoraan oppikirjasta, enkä olisi voinut toimia paremmin ja välttää kolaria. Ainoa asia mitä olsin voinut tehdä paremppin oli ajonopeus lähtötilanteessa. Tuolloin ajoin satasen alueella pikkusen yli sataa, sen verran ylinopeutta että poliisia ei kiinnosta. Jos olisin ajanut 80km/h, niin olisin luultavasti ehtinyt pysähtyä tai hirvi olisi ehtinyt pois edestä. Paikalla oli kuitenkin hirvivaroitusmerkki ja aurinko oli juuri laskemassa, fiksu ei olisi ajanut vähän yli sataa.

        "Katumaastureissa on pystymmät tuulilasit kuin henkilöautoissa ja kuljetta istuu ylempänä eli saa suuremmalla todennäköisyydellä hirven huohon syliinsä."


        mun on jäänyt hirvet omalla maasturilla nokkaan, eivät ole tulleet konepellille.
        en ny viitsi sanoa merkkiä, jotta ei synny kateutta, auton omapaino on 1700 kg


    • mistä tämäkin

      Ei voi aina väistää, kuka niin on väittänyt?
      Ja jos hirven väistäminen onnistui, niin se ei vielä tarkoita, ettei muuten menisi peltiä ruttuun...

    • ...

      Olen ollut ajojeni aikana 4 kertaa lähellä hirvikolaria, 3 kertaa olen nähnyt hirven tienreunassa 30-75m ennen kun olen ollut kohdalla ja yhden kerran se säntäsi tien yli puskasta toiseen vain pari metriä auton keulan editse. Nuo hirvet on senverran arvaamattomia aivoituksissaan, että aina kun näet hirven, niin on syytä hidastaa sellaiseen vauhtiin että saat pysäytettyä tarvittaessa. Näin syyspimeillä ja päivisinkin on syytä pitää erityisesti silmällä teiden penger-alueita. Siellä niitä hirviä yleensä näkee, toisinaan ovat paikallaan niin, että jos ei haravoi aluetta tarkasti katseella, niin saattaa jäädä kokonaan huomaamatta. Kerran omalla kohdalla olisi jäänyt huomaamatta kokonaan, mutta sitten se otus käänsi päätään autoa kohti. Jos mahdollista niin älkää liikkuko pimeällä vaan ajakaa pitkät matkat päivällä näin hirvivaara aikaan. Jos taas on pakko liikkua pimeällä, niin lisäpitkät auton keulalle.

    • Tojo-Köle

      Tota tohon viimeiseen kysymykseesi: "Väitän, ettei hirvikolaria aina pysty väistämään, vaikka olisi kuinka rattimies. Vai kuinka? "

      -olet ihan oikeassa. Jos tie on sellainen, että että ei ole vesakosta puustosta jne. mahdollista havaita hirveä, niin törmays on mahdollista. -samoin, jos tulee eteen vasemmalta ja samaan aikaan vastaantuloijoita, eli törmaisi niinhin, joka on vielä pahempaa.....

      .siiinä olen eri mieltä, että jos on hyvät "suojakentät tien pientareissa, niin suuri ajonopeus ei tapa, koska ehdit alta pois ennen kuin hirvi ehtii edes ajoradalle, siis jos on rattimiehen ajonäkö, jonka katse riittää myös "skannaamaan" paljaat pientareet, sinne puuston rajalle......

      • väärin ajateltu

        Mitä nopeampaa ajat sitä suurmepi alue auton edessä on sellaista millä et voi estää törmäystä. Kun ajaa riittävän hitaasi ehtii aina pysähtyä ennen törmäystä.


    • Ei pysty, jos yllättäen nokan eteen tulee. Hirvi väistää autoa, joka ajaa alle 70 km/h. Jos näkee hirven ajoissa tienvarressa ehtii jarruttamaan.

      Eli autoni konepellin edestä on mennyt sekä hirviä että peuroja, mutta onni on ollut matkassa. Mitään ei olisi ehtinyt tekemään.

      Olen myös nähnyt hirviä pikatien reunassa kauempaa. Silloin ehdin hidastamaan ajoissa. Yleensä ne on aina samassa kohtaa menossa tien yli.

    • perseen puolelta

      Jos hirvi ylittää tien edessäsi, niin aina pitää väistää perseen puolelle, jos epäilee, että ei ehdi jarruttaa. Ohjausliike on nopeampi tehdä kuin jarrutuksen aloittaminan. Ja nykyään abs aikana jarruttavaa autoa voi hyvin ohjata, jolloin selviää vähemmin vaurioin tai kokonaan ilman vaurioita ja menetyksiä.
      Hirvi kääntyy erittäin harvoin ympäri keskellä tietä.
      Lisäksi se liikkuu usein laumoissa, joten jos yksi on tien ulkopuolella, niin on myös syytä jarruttaa reippaasti, sillä se toinen saattaa yllättää sinut.
      Suomen tavallisilla rajoituksilla etenet 20-30 m/s ja reaktioaika on ainakin se sekuntti, joten väistö on hyvin tärkeä elementti vahinkojen minimoinnissa.
      Turvavyöt vain tiukalle ja irtoesineet asianmukaisiin paikkoihin, niin kyllä se siitä.

      • bemaristi-

        Talviliukkailla tuo on aika tuhoon tuomittua. Samoin jos joku tulee vastaan.


    • > Nykyautoissa 80 km/h:n törmäysnopeudella voi selvitä hengissä.
      > 100 km/h tietää jo varmaa kuolemaa.

      Jos tuo pitää paikkansa, pitää sitten ajaa aina vähintään se 100 km/h. Mielummin laaki ja vainaa kuin loppuelämä pyörätuolissa, tms.

      Pieni on todennäköisyys hirvikolariin. Se on riski, joka on otettava kun tienpäälle lähtee.

      • Kallonkutistaja10

        Käytännössähan tuo tarkoittaa, että 80:n nopeudesta voisi ehtiä jarruttamaan sellaiseen nopeuteen, että mahdollinen törmäys olisi "turvallinen". 80:n törmäysnopeus puolestaan on käytännössä jo aina tappava, on edessä sitten betoniseinä tai hirvi.

        Millähän tavalla perustelet matkustajille, esim lapsille, että yli 100 on parempi nopeus hirvivaaran alueella kuin 80? Noilla sanoilla, jotka tuohon kirjoitit?

        Toisaalta nopeuden laskeminen 60-70:iin pienentää tuon (törmäys)riskin jo lähelle nollaa. Tuossa nopeudessa jopa hirvi voi muuttaa kulkuaan, kun se havaitsee liikkuvan auton ajoissa. Joten mieluummin kannattaa yrittää välttää kaikin keinoin törmäys kuin mennä sataa hautaan.


    • Raju kolari..

      Lisätään tuohon vielä, että eturenkaat nousevat tiestä irti ja auto "keulii" hirven osuessa tuulilasiin ja A-pilareihin.

    • -

      Vaikka olisikin rattimies (tai -nainen) niin osakaskojen hirvikolariturva korvaa hirveen törmäämisestä aiheutuneita vahinkoja, mutta ei väistämisestä seuranneesta mahdollisesta pusikkoon ajosta. Eli voi siinä sekuntien kymmenysten aikana miettiä sitäkin aspektia, että mihin se auto kannattaa mällätä, jos joka tapauksessa rysähtää.

      • Energia romuttaa

        Tärkeintä on tietysti suhteuttaa nopeus riskiin ja havaita hirvi ajoissa. Aina tämä ei kuitenkaan auta. Jos hirvestä aiheutuu todellinen hätätilanne, ensimmäinen toimenpide on jarrut pohjaan eli nopeutta pois. Se joka tapauksessa lieventää seurauksia, vaikka onnettomuus sattuisikin.

        Vasta seuraavaksi mietitään väistämistä ja muuta sellaista. Unohdetaan ne lukkiutuvien jarrujen aikaiset opetukset, jolloin piti joko jarruttaa tai väistää. Nyt voi tehdä molemmat samaan aikaan, jos ei olla ihan museokalustolla liikkeellä.


    • Näin eilen niin ison hirven tiellä, että luulisi sen lentävän jalat poikki auton katon yli?
      Jalat näytti olevan 2m pitkät.

      Voisi varmaan ainakin leffoissa olla mahdollista.

    • miksi ei saa syödä

      luulin nuorena että mitä isompi sitä parempi on selviintyminen hirvikolarista.
      kun pari kertaa meinasin ajaa pimellä hirven päälle niin päätin että hankin pienen auton.

      no miksikö?

      jaa. kun on pieni auto on myös massaltaan pieni, usein pienessä autossa on tuulilasin ja etupuskurin väli sopiva, tuulilasi on melkein tasan 45 asteen kulmassa. etuiskarit joustavat ulimääräisestä painosta. tukipalkit on lähekkäin. joustava etupuskuri ettei hirven jalat katkea.

      tuli mietittyä rekan nupissa täydellistä autoa ilta ajoon. ja se on Ford KA 98. ei kallis saa eri väreissä, helppo korjata. on turvallinen kolarissa eläintä vastaan. (ei karhua eikä isompaa autoa).

      • Pieni on kaunista

        Taidat olla sairaalloinen optimisti. Se täydellinen autohan hirvikolarissa on rekka. Ka on niitä viimeisiä, missä haluaisin olla mukana. Johan tuollainen menee koiran painosta kasaan.


      • BMW 320dA -09

        "miksi ei saa syödä" olisi kyllä syytä miettiä kaks kertaan uudestaan,jos vielä oikein edustaa ammattiliikennettä.
        Mietippä nyt kun tulet sen sun riisikipon kanssa 100km/h ja hirvi hyppää eteen niin ihan ekana kun törmäät siihen,katkee hirven jalat,ei sellaista puskuria olekkaan ettei ne katkeis.Tämän jälkeen jopa 700kiloseiksi kasvava hirmu lentää pienen autosi päälle,murkasten kaiken mikä jää alleen.Näin ollen kattosi on aivan kasassa, konehuone sylissäsi,keula kasassa,ikkunat paskana ja sinä hyvin todennäköisesti ainakin loukaantuneena,puristuksissa jumiin jäneenä.

        Eli ihan viimeiseksi lähtisin hirven kanssa mittelöön tuolla autolla.

        Isä ajoi aikoinaan hirvikolarin,vauhtia törmätessä 80kmh ja autona muutaman vuoden vanha Volvo V70.Onneksi ei käynyt pahemmin,vaikka uusiksi meni puskuri,konepelti,tuulilasi,pelkääjän ovi,erinnäisiä osia moottorista keulilta ja pelkääjän penkki.
        Joten,olen nähnyt mitä hirvi voi saada aikaiseksi,pienimillään.


      • Pieni on kaunista kirjoitti:

        Taidat olla sairaalloinen optimisti. Se täydellinen autohan hirvikolarissa on rekka. Ka on niitä viimeisiä, missä haluaisin olla mukana. Johan tuollainen menee koiran painosta kasaan.

        ford ka on harvemmin vienyt keneltäkään terveeltä ihmiseltä henkeä


    • Yli vuoteen ei ole kukaan kuollut hirvikolarissa. Pisin jakso koskaan.

    • muista myös tämä

      kun ajat KOVEMPAA niin hirven jalkoihin tulee kovempi isku, mutta itse kroppa ei osu auton tuulilasiin lainkaan, koska se on ylempänä kuin tuulilasi.

      Eli joskus on kovaa ajamisesta höytyä

      • näinkin

        Ja kun ajaa vielä kovempaa, niin on jo sen kohdan ohi, eikä ehdi näkemään koko hirveä.


      • Anonyymi

        Lähes aina jos hirven kohtaamisnopeus on yli 40 km/h auto ajautuu täysin sattumanvaraisesti kolarin jälkeen.

        mitä suurempi vauhti sitä vakavemmat seuraukset hirvikolarin jälkeen.


    • Hirviä on liikaa

      Metsästäjät haluavat taas tämän maanteiden riesan kannan suurentamista. Valtiontaloudentarkastusvirasto on jo aikoja sitten todennut hirven ainoastaan kulueräksi valtiolle.
      Haittaahan hirvestä vaan on muillekin, liikenteessä onnettomuudet ja kalliit suojatoimenpiteet (hirviaidat), taimikot se pistelee poskeensa vaikeuttaen metsän uudistamista, hirvikärpäset riesana marjaaikaan ym.
      20.000 hirven talvikanta riittää hyvin Suomeen ja silloin hirviharrastus ei terrorisoi muuta toimintaa.

    • jsdfksjkfksdkjdkl

      Hirvien ja muiden eläinten tyhmyys osoittaa että ne eivät kommunikoi keskenään eikä niillä varmaan ole älyäkään yhtään. Muutoin jo tähän mennessä olisi luullut niiden oppineen että tielle ei kannata rynnätä yhtään katsomatta jos haluaa säilyä hengissä ja vammautumatta.

      Valitettavasti myös jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tyhmenemään päin kun on alkanut levitä sellainen käytös että tien yli mennään mistä vaan eikä varota yhtään muuta liikennettä.

    • HirvetJaloeläimiä

      Jos hirvet noin pelottaa, kannattaa jäädä kotiin tai liikku pyörällä. Hirvillä on oikeus elää niin kuin muillakin - sanoisin jopa, että hirvet ansaitsevat paljon enemmän kunnioitustani kuin yksikään autoilija. Jos minulla olisi valta, niin päättäisin että ihmisiä metsästettäisiin niiden kannan harventamiseksi kestävän kehityksen vuoksi, ja hirvet saisivat elää ja lisääntyä rauhassa murhanhimoisilta pyssysankareilta.

    • gfhjtg

      Helposti. Ajaa vaan sellaista vauhtia, että pystyy tien näkyvällä osalla pysäyttämään auton, mikäli hirvi TAI LAPSI juoksee auton eteen.

      Jos ei tähän pysty, ajaa liian lujaa nopeusrajoituksesta riippumatta ja ansaitsee seuraamukset.

    • Anonyymi

      Juuri koettu. Koko juttuun kului aikaa 1,14 sek. kun peura loikkasi metsästä näkyviin ja oli vastaantulijan kaikstalla. Ei siis ollut minun kaistalla kuin 0,7 sek.

      Kyllä sitä ehtii aivan hyvin jarruttamaan , jos on kädet ratissa ja minulla on aina kun kohtaan tulee autoja. Täysjarrutus yksi käsi ratissa on melko vaarallista.

      Minusta vauhtia tärkeämpää on hyvä näkö ja jatkuva katseleminen.

      Pienestäkin eläinkolarista tulee uskomattoman paljon harmia, heti ja monta kertaa vielä poliisin ja vakuutusyhtiön käynneillä ym.

      https://youtu.be/d2Ue72oa2So

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe