Raamatun ristiriidoista

COGNOSCENS

Laitetaan tällekin palstalle, koska Jehovan todistajat uskovat raamatun olevan erehtymätöntä jumalan sanaa, erilaisia raamatun ristiriitoja.

Jos joku haluaa ottaa niistä yhden tai useampi käsittelyyn ja selventää miksi kyseessä ei ole ristiriita, se olisi ihan suotavaa.

onko esim.
- vedenpaisumus totta, kuinka kauan se vedenpaisumus oikein kesti (150 vai 40 päivää)
- onko ihminen ollut vain muutaman tuhat vuotta maan päällä
- onko mesopotamialainen maailmankuva, joka raamatustakin löytyy, nykytieteen valossa oikea
- miksi et saa juoda maitoa lihan kanssa, vaikka Toora ei sitä kiellä
- miksi nainen on saastainen tuplasti kauemmin kun synnyttää tytön kuin jos synnyttää pojan
- miksi naisen pitäisi olla miehelle alamainen, kun Toorasta ei siihen käskyä löydy
- oletko sitä mieltä, että Toora on yhden miehen kirjoittama? Nykytutkimuksen valossa näin ei ole
- miksi jumala joutui kyselemään missä Aadam oli ja kyselemään Kainilta missä Aabel on?

ja

Mielenkiintoinen huomio on myös se, että vaikka jumala sanoo Moshelle nimen, jolla hän ei tehnyt itseään tunnetuksi Aabrahamille ym, niin silti tämä sama nimi esiintyy jo Moosesta kronoligisesti edeltävissä kirjoituksissa.
Kommentteja?

Toinen hyvin mielenkiintoinen asia on näkemys siitä, haluaako jumala ihmisuhreja vai ei. Toisaalta jumala ilmoittaa, että ei, toisaalta vaaditaan uhreja jumalan leppymiseksi.

5 Moos.12
31 Älä tee niin Herraa, sinun Jumalaasi, kohtaan, sillä kaikkea, mikä on Herralle kauhistus ja mitä hän vihaa, he ovat tehneet palvellessaan jumaliansa: omia poikiansakin ja tyttäriänsä he ovat jumalillensa polttaneet.
[KR33/38]

- Ensinnäkin muistetaan mitä jumala vaati Aabrahamilta, hän halusi tämän uhraavan poikansa:

1. Moos. 22:2

Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".

- Sitten on Jeftan tytär:

Tuom. 11:

30 Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: "Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini,
31 niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi".

39 Mutta kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo, ja tämä pani hänessä täytäntöön lupauksensa, jonka oli tehnyt. Eikä hän miehestä tietänyt. Ja tuli tavaksi Israelissa,

- Daavidin aikana jumalaa täytyi lepyttää ihmisuhreilla Saulin gibeonilaisia kohtaan tekemien rikkomusten vuoksi:

2. Sam. 21

1 Daavidin aikana oli nälänhätä, jota kesti kolme vuotta peräkkäin; silloin Daavid etsi Herran kasvoja. Herra vastasi: "Saulin tähden, verivelan alaisen suvun tähden, koska hän surmasi gibeonilaiset".

9 ja luovutti heidät gibeonilaisten käsiin; ja nämä lävistivät heidät paaluihin vuorella Herran edessä, niin että ne seitsemän sortuivat kaikki yhdessä. Näin heidät surmattiin elonleikkuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alussa.

14 ja haudattiin yhdessä Saulin ja hänen poikansa Joonatanin luiden kanssa Benjaminin maahan Seelaan, Saulin isän, Kiisin, hautaan. Tehtiin kaikki, mitä kuningas oli käskenyt. Niin Jumala leppyi maalle.

Toisaalta jumala kertoo myös toisin paikoin vanhaa testamenttia, ettei ole halunnut edes poltouhreja:

Jer. 7:

21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa.
22 Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto-ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta,

23 vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: Kuulkaa minun ääntäni, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte.

Joten kysymys kuuluu: KUKA sitten antoi polttouhrikäskyt, kun ne Jermian mukaan eivät ole jumalan antamia.

38

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • COGNOSCENS

Muuta ihmeteltävää raamatusta:

Kirkkoisä Augustinus loi mielenkiintoisen problematiikan jumalan kaikki- ja ennaltatietävyydestä, joka sittemmin onkin työllistänyt runsaasti myöhempiä selittäjiä.

Jumala ei raamatun mukaan voi olla kaikkitietävä eikä ennaltatietävä, sillä ei tällaisen persoonan tarvitse katua.
      Kuitenkin jumala raamatussa katuu:

1. Moos. 6:6

niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.

2. Moos. 32:14

Niin Herra katui sitä turmiota, jonka hän oli uhannut tuottaa kansallensa.

1. Sam. 15:35

Eikä Samuel enää nähnyt Saulia kuolinpäiväänsä asti, ja Samuel suri Saulia. Mutta Herra katui, että oli tehnyt Saulin Israelin kuninkaaksi.

2. Moos. 32

9 Ja Herra sanoi vielä Moosekselle: "Minä näen, että tämä kansa on niskurikansa.
      10 Anna minun olla, että vihani leimahtaisi heitä vastaan, hukuttaakseni heidät; mutta sinusta minä teen suuren kansan."

14 Niin Herra katui sitä turmiota, jonka hän oli uhannut tuottaa kansallensa.

• lukemalla oppii

Jeftan tytär-ihmisuhriko?-

-Aikooko Jefta tosiaan uhrata tyttärensä polttouhriksi?
      Ei, se ei voi olla hänen mielessään.
      Jehova inhoaa kirjaimellista ihmisten uhraamista, joka on yksi kanaanilaisten jumalattomista tavoista
      (3. Mooseksen kirja 18:21; 5. Mooseksen kirja 12:31).

Jefta teki juhlallisen lupauksensa Jumalan hengen vaikutuksen alaisena,
      ja lisäksi Jumala siunasi hänen ponnistelujaan.
      Raamatussa puhutaan arvostavasti Jeftan uskosta ja hänen osastaan Jumalan tarkoituksessa. (1. Samuelin kirja 12:11; Heprealaisille 11:32–34.)

Ihmisuhri – murha – ei siis missään tapauksessa tule kysymykseen.
      -. Mitä Jefta sitten ajatteli luvatessaan uhrata jonkun ihmisen Jehovalle?
      Jefta tarkoitti ilmeisesti sitä, että hän vihkisi sen, joka tulisi häntä vastaan, yksinomaiseen Jumalan palvelukseen.
      Mooseksen laki soi mahdollisuuden luvata sieluja Jehovalle.

Esimerkiksi pyhäkössä palveli naisia, joiden työnä oli mahdollisesti veden ammentaminen (2. Mooseksen kirja 38:8; 1. Samuelin kirja 2:22).
      Tällaisesta palveluksesta ei tiedetä paljonkaan, ei edes sitä, jatkuiko se yleensä koko elämän ajan.
      Kun Jefta teki juhlallisen lupauksen, hänellä oli ilmeisesti mielessään jokin tällainen erikoistehtävä, ja näyttää siltä, että hänen lupauksensa merkitsi elinikäistä palvelusta.
      w07 15/5 "Jefta pitää Jehovalle antamansa lupauksen"

• ei tapettu

Jeftan tytär hyväksyi isänsä lupauksen ja suostui vapaaehtoisesti isänsä tahtoon tässä asiassa. Hän meni kuitenkin sitä ennen kahdeksi kuukaudeksi itkemään neitsyyttään muiden naisten kanssa. Jos hänet olisi aiottu tappaa, niin hän olisi todennäköisesti itkenyt elämänsä menettämistä ja surmatuksi tulemistaan eikä vain neitsyyttään. Tämä puhuu sen puolesta, että Jefta antoi hänet Jumalan temppeliin eliniäksi ja hän joutui tekemään selibaattilupauksen. Näin ollen Jefta ei saanut itselleen jälkeläistä, koska tytär oli hänen ainoa lapsensa. Tämä oli suuri menetys hänelle, koska hänen omaisuutensa oli joutuva jonkun muun kuin hänen oman jälkeläisensä haltuun.

Vanhan liiton aikana oli mahdollista tehdä lupaus Herralle,
        mikä tarkoitti ihmisen antamista hänen palvelukseensa koko loppuelämän ajaksi.
        Silloin tätä ihmistä ei tietenkään tapettu vaan hän palveli JHVHa koko ikänsä. Osa näistä palvelijoista oli leskiä ja osa ilmeisesti naimattomuuslupauksen tehneitä naisia. (2Moos 38:8; vrt. Luuk 2:36-38.)
        Myös viholliskansojen naimattomia naisia – sotavankeja – voitiin asettaa tähän tehtävään. (4Moos 31:25-50.)

Jos joku oli annettu lupauksena Herralle temppelipalvelusta varten, niin häntä ei voitu lunastaa rahalla vapaaksi. (3Moos 27:28.)

Tästä syystä Jeftan tyttären uhraaminen temppelipalvelukseen oli lopullinen päätös eikä hän voinut siten avioitua ja saada jälkeläisiä, perillisiä Jeftalle.

• helppolukuisempi

Kun Jeftan tytär kuulee isänsä lupauksesta, niin hänkin on aluksi surullinen, sillä se merkitsee sitä, että hänen on jätettävä isänsä ja ystävänsä. Hän tulee palvelemaan lopun ikäänsä Jehovaa hänen tabernaakkelissaan Silossa. Siksi hän sanoo isälleen: ’Jos olet antanut lupauksen Jehovalle, sinun täytyy pitää se.’

Niin Jeftan tytär menee Siloon, ja hän palvelee lopun elämäänsä Jehovaa hänen tabernaakkelissaan. Joka vuosi Israelin naiset menevät neljäksi päiväksi hänen luokseen, ja he viettävät yhdessä onnellisia hetkiä. Kansa rakastaa Jeftan tytärtä, koska hän on niin hyvä Jehovan palvelija.

Tuomarit 10:6–18; 11:1–40.
        http://www.watchtower.org/fi/my/article_53.htm
        Jeftan lupaus luku 53 ;D

• COGNOSCENS
        helppolukuisempi kirjoitti:

Kun Jeftan tytär kuulee isänsä lupauksesta, niin hänkin on aluksi surullinen, sillä se merkitsee sitä, että hänen on jätettävä isänsä ja ystävänsä. Hän tulee palvelemaan lopun ikäänsä Jehovaa hänen tabernaakkelissaan Silossa. Siksi hän sanoo isälleen: ’Jos olet antanut lupauksen Jehovalle, sinun täytyy pitää se.’

Niin Jeftan tytär menee Siloon, ja hän palvelee lopun elämäänsä Jehovaa hänen tabernaakkelissaan. Joka vuosi Israelin naiset menevät neljäksi päiväksi hänen luokseen, ja he viettävät yhdessä onnellisia hetkiä. Kansa rakastaa Jeftan tytärtä, koska hän on niin hyvä Jehovan palvelija.

Tuomarit 10:6–18; 11:1–40.
        http://www.watchtower.org/fi/my/article_53.htm
        Jeftan lupaus luku 53 ;D

Tämä on yksi tulkinta asiasta, se ei ole ainoa, eikä mitenkään välttämättä oikea.

• COGNOSCENS

Koskien Jeftan tytärtä, käytetty sana on kuitenkin polttouhri:

for a burnt offering
      `olah (o-law')
      a step or (collectively, stairs, as ascending); usually a holocaust (as going up in smoke) -- ascent, burnt offering (sacrifice), go up to.

Jos otetaan todistajien selitys asiaan, joka sinällään ei ole huono, niin hyvin vastaava on Samuelin lupaaminen herralle:

1. Sam. 1

11 ja teki lupauksen sanoen: "Herra Sebaot, jos sinä katsot palvelijattaresi kurjuutta, muistat minua etkä unhota palvelijatartasi, vaan annat palvelijattarellesi miehisen perillisen, niin minä annan hänet Herralle koko hänen elinajaksensa, eikä partaveitsi ole koskettava hänen päätänsä".

22 mutta Hanna ei lähtenyt, vaan sanoi miehellensä: "Kun poika on vieroitettu, vien minä hänet sinne, niin että hän tulee Herran kasvojen eteen ja saa jäädä sinne ainiaaksi".

Ei sanaakaan polttouhrista. Miksi siis Jeftan kohdalla ei olisi selvitetty asiaa kunnolla, jos tytär olisi vain annettu jumalan palvelukseen loppuelämäkseen?

Kun lukee Jeftan lupauksen raamatusta, tulee väkisin mieleen se miten kansat aikoinaan uhrasivat ihmisiä jumalille. Asiallahan ei oikeasti ole mitään tekemistä jumalan kanssa, vaan ihmisen kuvitelmilla siitä, että jumala tarvitsee kunnon uhrin suuren tekonsa vastineeksi.
      Siis se jumala, jonka ihmiset loivat omassa mielessään ja kuvittelivat tietävänsä mitä tämä haluaa.

• 9.4

• Oliko Jefta valmis uhraamaan tyttärensä polttouhriksi Jumalalle, kun hän teki juhlallisen lupauksensa?
        Ei. Jefta tarkoitti sitä, että hän vihkisi sen, joka tulisi häntä vastaan, yksinomaiseen Jumalan palvelukseen.
        Tämä oli mahdollista Mooseksen lain mukaan (1. Samuelin kirja 2:22).
        Jeftan tytär täytti isänsä lupauksen palvelemalla tabernaakkelissa.
        Uhraus oli suuri, sillä se tarkoitti sitä, että hän ei menisi ikinä naimisiin. (15.5.2007 s. 9, 10.)

• pyhä palvelus

Kyseessä oli todellinen uhraus sekä Jeftalta että hänen tyttäreltään, sillä Jeftalla ei ollut muita lapsia (Tu 11:34).

Näin ollen kukaan hänen jälkeläisensä ei säilyttäisi hänen nimeään ja perintöosaansa Israelissa. Tytär oli Jeftan ainoa toivo siinä suhteessa.

Tytär ei itkenyt kuolemaansa vaan ’neitsyyttään’, sillä jokainen israelilaismies ja -nainen toivoi saavansa lapsia ja säilyttävänsä siten sukunsa nimen ja perintöosansa (Tu 11:37, 38).
        Hedelmättömyys oli onnettomuus.
        Jeftan tytär ei kuitenkaan ”koskaan yhtynyt mieheen”. Jos nämä sanat olisivat pitäneet paikkansa vain tuon juhlallisen lupauksen täytäntöönpanoa edeltäneenä aikana, ne olisivat olleet tarpeettomia, sillä hänen sanotaan nimenomaan olleen neitsyt.
        Se, että nuo sanat liittyvät lupauksen täyttämiseen, käy ilmi edeltävistä sanoista, jotka kuuluvat: ”Tämä täytti juhlallisen lupauksensa, jonka hän oli hänestä antanut.”
        Kertomuksessa siis osoitetaan, että hän pysyi neitsyenä myös lupauksen täyttämisen jälkeen. (Tu 11:39; vrt. UM, KR-38, KJ, Dy, Yg.)

Lisäksi Jeftan tyttären ystävät kävivät hänen luonaan ”vuodesta vuoteen”’antamassa hänelle kiitosta’ (Tu 11:40).
        Tässä käytetty heprealainen sana ta‧nah′ esiintyy myös Tuomarien 5:11:ssä, ja tuossa raamatunkohdassa se on käännetty vastineilla ”kertoa” (UM), ”kerrata” (KJ), ”toistaa” (RS). A Hebrew and Chaldee Lexicon (toim. B. Davies, 1957, s. 693) määrittelee sanan merkitykseksi ”toistaa, kerrata”.
        Tuomarien 11:40:ssä tuo sana on käännetty Kuningas Jaakon käännöksessä vastineella ”valittaa”, mutta reunahuomautuksessa lukee ”puhua jkn kanssa”.
        Jeftan tytär saattoi epäilemättä tehdä paljon palvellessaan pyhäkössä muiden netinien (’annettujen’, pyhäkköpalvelukseen vihittyjen) tavoin.
        Heidän palvelukseensa kuului puiden keräämistä, veden noutamista, korjaustöitä ja epäilemättä monia muita tehtäviä siellä palvelevien pappien ja leeviläisten apulaisina. (Jos 9:21, 23, 27; Esr 7:24; 8:20; Ne 3:26.)

• 3. Moos. 1:3

Polttouhrin tuli olla UROS.

Oliko Jeftan TYTÄR-UROS?

Aika ohutta on monen raamatuntuntemus polttouhrien suhteen.....

Älyttömiä keskusteluja syntyy "ristiriitaisuuksista",
        koska nitten esittäjällä on kovin vajaaksi jäänyt Raamatun lukeminen......Lisäopiskelu kirkastaa monen "ristiriitaiseksi" koetun jutun.

• 11.15
        9.4 kirjoitti:

• Oliko Jefta valmis uhraamaan tyttärensä polttouhriksi Jumalalle, kun hän teki juhlallisen lupauksensa?
        Ei. Jefta tarkoitti sitä, että hän vihkisi sen, joka tulisi häntä vastaan, yksinomaiseen Jumalan palvelukseen.
        Tämä oli mahdollista Mooseksen lain mukaan (1. Samuelin kirja 2:22).
        Jeftan tytär täytti isänsä lupauksen palvelemalla tabernaakkelissa.
        Uhraus oli suuri, sillä se tarkoitti sitä, että hän ei menisi ikinä naimisiin. (15.5.2007 s. 9, 10.)

identiteettivehkeily toisen käyttämää nimimerkkiä imitoiden

mietin juuri syvällisiä ajatuksia siitä miten tulisi olla kohtelias toisia kohtaan, rakastaa vihollistansa ikäänkuin; kun olen kuolinvuoteellani ja mietin mitä sain aikaa elämässä, mitenkohtelin lähimmäisiäni jne

vaikka olisi kiusaus ilkeillä toiselle, lienee loppupeleissä kuitenkin parempi olla rakastava siitä huolimatta että kasvoillesi syljetään

• Pii on 3.0

...Usyally a holocaust ..-
        ..holocaust .. - Hepreankielinen sana on -SHOAH, , joka tarkoittaa lopullista hävittämistä .
        Ja on muistettava , että Jeftankin aikana papit kuten -MIIKA - niminen pappi kuljeksivat mukanaan kannettavat jumalankuvat , ja pappi pestautui papiksi kelle tahansa joka maksoi siitä .

• Pii on 3.0
        Pii on 3.0 kirjoitti:

...Usyally a holocaust ..-
        ..holocaust .. - Hepreankielinen sana on -SHOAH, , joka tarkoittaa lopullista hävittämistä .
        Ja on muistettava , että Jeftankin aikana papit kuten -MIIKA - niminen pappi kuljeksivat mukanaan kannettavat jumalankuvat , ja pappi pestautui papiksi kelle tahansa joka maksoi siitä .

..Ja kun puhutaan Siilosta, niin mitäs jmala sanoikaan Siilosta profeetan kautta
        ,..- Oletteko panneet merkille, mitä minä tein Siilolle , minun kansani jumalattomuuden tähden ..-

• COGNOSCENS
        Pii on 3.0 kirjoitti:

..Ja kun puhutaan Siilosta, niin mitäs jmala sanoikaan Siilosta profeetan kautta
        ,..- Oletteko panneet merkille, mitä minä tein Siilolle , minun kansani jumalattomuuden tähden ..-

Mitäs tarkoitat tuolla? Siilo on sekä paikan nimi, että viittaa myös henkilöön.

• ihanko totta?

Kun Jefta vei tyttärensä pyhäkköön, joka oli tuohon aikaan Silossa, hän epäilemättä esitti siellä tuossa yhteydessä eläinpolttouhrin.

Lain mukaan polttouhri teurastettiin, nyljettiin ja paloiteltiin kappaleiksi, sen sisälmykset ja koivet pestiin ja sen ruumis, päineen kaikkineen, poltettiin alttarilla (3Mo 1:3–9).
      Tuollaisen uhrin uhraaminen kokonaan edusti täydellistä, rajatonta, kokosydämistä vihkiytyneisyyttä Jehovalle, ja kun se esitettiin jonkin muun uhrin ohella (esim. kun polttouhri esitettiin syntiuhrin jälkeen sovituspäivänä), se oli Jehovalle esitetty vetoomus, että hän hyväksyisi tuon toisen uhrin (3Mo 16:3, 5, 6, 11, 15, 24).
      Näinkö Jefta "uhrasi" oman tyttärensä..?

• tyertertertert

aika SAIRAS jumala kun ensin luo kuvakseen ihmiset ja sitten vaatii vielä erilaisia uhreja. jiopa ihmisuhreja. eikä se poista ongelmaa ja jumalan sairautta että se oli vain vanhan liiton aikaan. joka tapauksessa jumala vaati uhreja

uskonnot ovat perverssejä

• COGNOSCENS

Hyviä pointteja koskien Jeftan tytärtä. Huomioitavaa kuitenkin on, että urospuolisuus koski eläimiä. Koskiko se myös ihmisiä, sillä israelilaisetkin raamatun mukaan uhrasivat poikiaan ja TYTTÄRIÄÄN.

Jer. 7

31 Ja he ovat rakentaneet Toofet-uhrikukkulat Ben-Hinnomin laaksoon, polttaakseen tulessa poikiansa ja tyttäriänsä, mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole minun mieleeni tullut.

Edelleen raamatussa käytetty sana on polttouhri, joten miksi sitä käytettiin eikä jotain muuta.

Huomionarvoista on myös se, että tuohon aikaan Mooseksen laki on ollut vielä raakile, eikä sitä ole suinkaan kaikin tavoin noudatettu.

Tämä näkyy myös 2. Samuelin 21 luvussa, joka kertoo kuinka herran lepyttämiseksi uhrattiin useita ihmisiä. (Koska tämä oli vihastunut Saulin toimintaan)

• kummaa porukkaa.

Jehova inhoaa kirjaimellista ihmisten uhraamista, joka on yksi kanaanilaisten jumalattomista tavoista
      (3. Mooseksen kirja 18:21; 5. Mooseksen kirja 12:31). ******

”Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo Herra. He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen. Ja he ovat rakentaneet Toofet-uhrikukkulat Ben-Hinnomin laaksoon [Jerusalemin etelämuurin ulkopuolelle],
      polttaakseen tulessa [mitä?] poikiansa ja tyttäriänsä,
      mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole minun mieleeni tullut.” – Jer. 7:30, 31; huom. 3. Moos. 18:21; 20:2–5.
      Raamatun lukija ymmärtää, ettei Jehova hyväksy ihmisuhreja siinä mielessä kuin pakanalliset kanaanilaiset tekivät.

Jeftan tyttären Palvelus oli Suuri Uhri,
      vaan ihmiset kuvittelevat mieluummin että Jefta teki näin tyttärelleen?
      Lain mukaan polttouhri teurastettiin, nyljettiin ja paloiteltiin kappaleiksi, sen sisälmykset ja koivet pestiin ja sen ruumis, päineen kaikkineen, poltettiin alttarilla (3Mo 1:3–9).
      Uus-Lukutaidottomuus Suomessa lisääntyy,kerrottiin uutisissa joku aika sitten.
      Aku Ankkaa vaikeampi teksti tuottaa suuria vaikeuksia ymmärtää....

• COGNOSCENS

Lukutaidoton lienee se, joka esittää ettei raamatussa lue mitä lukee. Joka tapauksessa jo tästä voidaan vetää päätös siitä, että raamattu ei ole erehtymätön. Siinä selvästi on joidenkin mielestä virheitä, jotka kaipaavat selittämistä. Siis myös uskovaisen mielestä.

Yksi raamatunkohta lyö tässäkin asiassa toista korvalle niin että läiskyy. Ei ole kyse siitä mitä kukakin haluaa raamatusta lukea, vaan MITÄ SIELLÄ LUKEE.

Suositeltavaa on ottaa se raamattu nyt uudelleen käteen ja katsoa ne paikat mistä on ollut puhe.
      Sisälmyksistä ei ole apua tämän kohdan ohittamiseen.

• kannibaalipapit

COGNOSCENS siis väittää että Jefta tappoi tyttärensä ja grillasi uhrina...
        söikös ne papit sitä uhrilihaakin, niillähän oli tapana ottaa oma osuus lihoista?
        joten juutalaisetpapit olivatkin kannibaaleja, vai mitä?

• COGNOSCENS
        kannibaalipapit kirjoitti:

COGNOSCENS siis väittää että Jefta tappoi tyttärensä ja grillasi uhrina...
        söikös ne papit sitä uhrilihaakin, niillähän oli tapana ottaa oma osuus lihoista?
        joten juutalaisetpapit olivatkin kannibaaleja, vai mitä?

Tarkoitatko, että raamatussa on virhe tuossa kohden?

• hyhyhyyyyyihhh

”Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo Herra. He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen. Ja he ovat rakentaneet Toofet-uhrikukkulat Ben-Hinnomin laaksoon [Jerusalemin etelämuurin ulkopuolelle], polttaakseen tulessa [mitä?] poikiansa ja tyttäriänsä, mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole minun mieleeni tullut.” – Jer. 7:30, 31; huom. 3. Moos. 18:21; 20:2–5.
      Jehova ei halunnut ihmisuhreja.
      Pakanalliset ympäristön kansat niitä uhrasivat omille"jumalilleen", liekö Shaatana siihen yllyttänyt.

Kuulema nykyisinkin saatananpalvojat tekevät rituaalimurhia ja pikkasen sivussa ihmislihaakin maistelevat.
      Paloittelumurhat on jo arkipäivää.
      shaatanan yllytyksestä

• 3.Moos.20 luku

20 Ja Jehova puhui edelleen Moosekselle sanoen:
        2 ”Sinun pitää sanoa Israelin pojille:
        ’Jokainen mies Israelin pojista ja jokainen Israelissa asustava muukalaisasukas, joka antaa jälkeläisiään Molekille,
        tulee ehdottomasti surmata. Maan kansan tulee kivittää hänet kuoliaaksi.

3 Ja minä käännän kasvoni sitä miestä vastaan, ja minä karsin hänet pois kansansa keskuudesta, koska hän on antanut jälkeläisiään Molekille saastuttaakseen pyhän paikkani ja häpäistäkseen pyhän nimeni.

4 Ja jos maan kansa tahallaan peittää silmänsä siltä mieheltä, kun hän antaa jälkeläisiään Molekille, surmaamatta häntä,
        5 niin minä puolestani käännän kasvoni sitä miestä ja hänen sukuaan vastaan ja karsin pois kansansa keskuudesta hänet ja kaikki ne,
        jotka hänen lisäkseen ovat moraalittomissa suhteissa ollessaan moraalittomissa suhteissa Molekiin.

6 Ja sielua, joka kääntyy meedioiden ja ammattimaisten ennustajien puoleen ollakseen moraalittomissa suhteissa heidän kanssaan, sitä sielua vastaan minä käännän kasvoni ja karsin hänet pois kansansa keskuudesta.

• kirjodet

Kertaus on opintojen äiti.Näin sanotaan.Tätä asiaa Jeftan tyttärestä tuossa edellä jo käsiteteltiin.Toistetaan Jefta EI TAPPANUT TYTÄRTÄÄN.Olisi ollut luokkaus Jehovaa vastaan uhrata kirjaimellinen ihmisuhri.Lainaan 5.Mooseksen kirja18:9-12.:"Kun tulet siihen maahan,jonka Jehova,sinun Jumalasi,sinulle antaa,niin et saa opetella jäljittelemään niiden kansakuntien inhottavuuksia.Keskuudestasi ei saa löytyä ketään,joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi,ei ketään ennustelijaa eikä eikä taikuuden harjoittajaa eikä enteiden tähyilijää,eikä noitaa eikä sellaista,joka kietoo toisia loitsuilla,eikä ketään,joka kysyy neuvoa meedioilta tai ammattimaiselta ennustajalta tai tiedustelee kuolleilta.Sillä jokainen näitä harjoittava on Jehovasta inhottava,ja näiden inhottavuuksien tähden Jehova ,Sinun Jumalasi,ajaa heidät pois edestäsi."
      Ammonilaiset joita vastaan Jefta taisteli,uhrasivat ihmisuhreja jumalalleen Molekille.

Sitten Jeremia 7:30(alkaen):"Sillä Juudan pojat ovat tehneet sitä,mikä on pahaa minun silmissäni,lausuu Jehova.He ovat saattaneet iljetyksensä huoneeseen,joka on otettu minun nimiini,saastuttaakseen sen.31.Ja he ovat rakentaneet Hinnomin pojan laaksossa olevan Tofetin uhrikukkulat polttaakseen poikiaan ja tyttäriään tulessa,mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole noussut sydämeeni."

• kirjodet

Lisään tähän vielä Jeftan tyttäreen liittyen:Tuomarit:11:40:"vuodesta vuoteen Israelin tyttäret kävivät antamassa kiitosta gileadilaisen Jeftan tyttärelle,neljä päivää vuodessa." Suosittelen,että kannattaa lukea nämä raamatun luvut.Silloin saa selkeän kokonaiskuvan k.o.tapahtumasta.

• COGNOSCENS

Katsotaanpa uudelleen mitä tuo Tuomarien kohta sanoo:

40 että Israelin tyttäret joka vuosi menivät lauluin ylistämään gileadilaisen Jeftan tytärtä-neljän päivän ajaksi joka vuosi.

Missään ei sanottu, etä tytär on edelleen hengissä.

KR1992 kääntää jakeen 39 näin:

39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi,

KR33/38 kääntää, että Jefta teki lupauksensa mukaan.

Kun otetaan huomioon , että Jefta lupasi uhrata tyttärensä polttouhriksi, tarvitaan parempaa selitystä. Jos tytärtä ei uhrattu, raamatussa on siis virhe, eikä se olekaan jumalan erehtymätöntä sanaa.
        Tämä on toki muutenkin selvä asia.

Lisäksi on muitakin kohtia jotka kertovat israelilaisten uhranneen poikiaan ja tyttäriään, sekä jumalalle uhratun useita henkilöitä Daavidin aikana.

• hyvä lukemisto

Siitä minä olenkin todistajien hommassa tykännyt että ne luki -lukee edelleenkin?-yhdessä seurakuntana Raamattua läpi.
      Tulee kokonaiskuva asioista.
      Moni varmaankin lukenut Raamatun läpi montakin kertaa, ja tuntee siis sitä paremmin kuin normisuomalainen.

• kirjodet

Ei myöskään missään mainita,että Jeftan tytär oli kuollut,eli olisi ollut kirjaimellinen ´hmisuhri.Ei nyt aivan kaikkea pidä epäillä.

• COGNOSCENS

Valitettavasti todistajien antama selitys ei poista ristiriitaa vaan oikeastaan pahentaa sitä. Siinä nimittäin kielletään hyväksymästä se mitä raamattu asiasta sanoo ja vaaditaan uskomaan se mitä annettu selitys tarjoaa.

Todistajat eivät suinkaan ole ainoita, jotka tarjoavat tuota selitykseksi.
      Joku muu taho tarjotaa selitykseksi ja sanan korvaamista tailla. Eli silloin Jeftan lupaus kuuluisi:

31 niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, TAI minä uhraan hänet polttouhriksi".

Joka tapauksessa, asia jää auki, ja on muitakin kohtia jotka tukevat näkemystä ihmisuhreista, ja joitakin on raamatun mukaan myös tarjottu jumalan leppymiseksi.

• ope tunnistaa

Olen sanaton...
      vilkaisin äsken Isosisko-(Vs) sivustolle, ja siellä oli niin pöyristyttävää txt etten enää mene.
      Tällä Pikkusisko-sivustolla on ilmiselvästi samat tekstinikkarit asialla.

• ja pöh

?? Jaah, mitäs juttua siellä on? Nyt kaikki ryntäävät lukemaan veljesseuran sivustoja tietämättä mitä hakea .

Taidatkin olla veljesseuran kiero mainostaja :D

Höh.

• kirjodet

Jeftan tytärtä ei poltettu on näkemykseni.Siis uhrattu Kirjaimellisessa mielessä.Toisten mielestä uhrattiin.Se on heidän näkemyksensä.Viittaan aikaisempaan kirjoitukseeni,joka on tällä palstalla.Pyydän lukemaan sen uudestaan.Siinä perustelen asian raamatunpaikoilla.Tällä palstallahan keskustellaan tai yritetään keskustella Jehovan todistajuudesta.

• COGNOSCENS

"Siinä perustelen asian raamatunpaikoilla.Tällä palstallahan keskustellaan tai yritetään keskustella Jehovan todistajuudesta. "

Ja miten tämä ei mielestäsi ole keskustelua todistajuudesta?
      Raamatunpaikat voit laittaa tähän perää, jos kerran sinulla sellaiset on jotka mielestäsi aukottomasti todistavat ettei kyse ole uhrauksesta.

Mielenkiintoista on, etteivät juutalaisetkaan taida kieltää tapahtumaa?

Vanhan testamentin hyvä puoli on se, että se on turhia hienostelematon. Sieltä oikeasti löytää kertomuksia, jotka osoittavat sen aikaisia tapoja tavalla tai toisella. Sen sijaan kristittyjen on ollut pakko koettaa selittää tällaiset tapahtumat pois, koska se ei sovi heidän omaan näkemykseensä "rakastavasta jumalasta". Siinä samalla he suoraan ohittavat sen mitä raamatussa lukee, ja kuitenkin väittävät raamatun olevan erehtymätöntä jumalan sanaa.
      Eivätkä näe tässä mitään ristiriitaa tietenkään.

Lisäksi tässä aloituksessa on monta muitakin ristiriitakohtia koskien ihmisuhreja kuin Jeftan tytär. Ehkäpä käsittelet niitä myös.

Vai onko tässä kipukohta, jota todistajuus ei kestä?

• samat tyypit on!

vilkaisin äsken Isosisko-(Vs) sivustolle, ja siellä oli niin pöyristyttävää txt etten enää mene.
        Tällä Pikkusisko-sivustolla on ilmiselvästi samat tekstinikkarit asialla.... ;D

• :D

Nosto, jos vaikka jota kuta kiinnostaisi asiat...

• e.v.v.k,pöh

kiviä kiinnostaa...

• - helel -

Ilmeisesti uskovaisia kiinnostaa meikäläisen seksielämä huomattavasti enemmän kuin raamatun ristiriidat. Mistäköhän johtuu...
        Toki vain muiden aloitusten piilossa. Ovat kaiketi tottuneet touhumaan säkkipimeässä hätäisesti huitaisten.

• Yrjö Örwell

Jotain tolkkua siinä vastustamisessakin täytyy olla!

- miksi et saa juoda maitoa lihan kanssa, vaikka Toora ei sitä kiellä

Vain juutalaiset eivät käytä mäitotuotteita ja lihaa samalla aterialla. Sen sijaan jehovantodistajille ei ole ei ole tähän liittyviä määräyksiä.

- oletko sitä mieltä, että Toora on yhden miehen kirjoittama? Nykytutkimuksen valossa näin ei ole

Toora ei yksilöi, kuka/ketkä sen on kirjoittanut.

- miksi jumala joutui kyselemään missä Aadam oli ja kyselemään Kainilta missä Aabel on?

Miksi käytät sanaa "joutua"? Kysyä voidaan vaikka tiedetäänkin. Ei ole tavatonta, että kysyjä kyllä tietää vastauksen.

• COGNOSCENS

Jotain tolkkua perusteluihin myös.

"- miksi et saa juoda maitoa lihan kanssa, vaikka Toora ei sitä kiellä

Vain juutalaiset eivät käytä mäitotuotteita ja lihaa samalla aterialla. Sen sijaan jehovantodistajille ei ole ei ole tähän liittyviä määräyksiä."

Pääpointti tässä ei ole juutalaisuus vaan se, että raamattu ei kiellä kyseistä asiaa. Ja että siitäkin on erilaisia näkemyksiä.

"Toora ei yksilöi, kuka/ketkä sen on kirjoittanut. "

Ei yksillöi ei. Mutta monet pitävät tooraa yhden miehen kirjoittamana. Osa juutalaisista on sitä mieltä, että kirjurit kirjoittivat sen Mooseksen puolesta.

"Miksi käytät sanaa "joutua"? Kysyä voidaan vaikka tiedetäänkin. Ei ole tavatonta, että kysyjä kyllä tietää vastauksen. "

Ja voitko olla varma siitä, että jumala tiesi vastauksen etukäteen?
      Sopiiko se yhteen sen näkemyksen kanssa, että jumala katuu eikä ole kaikkitietävä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe