Hei,
Voisiko joku selvittää tietämättömälle naiselle, mitä erilaisia autopilotti ratkaisuja on ja miten niitten toiminta eroaa toisistaan ? Mikä on yksinkertaisin systeemi ja mikä sitten monimutkaisempi/toimintavarmempi systeemi? Ruoripilotti vs?
Hydraulinen vs ? Mitä tarkoittaa gyro?
Autopilottien erot
38
3387
Vastaukset
- seppomartti
Minkä kokoisesta veneestä on kyse ja onko pinna vai ruoriratas?
- Autopilotiton
Vene on 36 jalkaa ja ruoriohjaus, mutta varsinaisesti haluaisin saada selville, mitä eri systeemejä on ja miten ne eroavat toisistaan. Olen tosi tietämätön, niin että ihan yksinkertaiset perusasiat kiinostavat. Eikä tarvitse ottaa kantaa mikä laite on järkevä jne.
- seppomartti
Pinnaan on vain paljon yksinkertaisempaa kytkeä autopilotti (esim Raymarin 2000) tai tuuliperäsin. 36 jalkaiseen tuskin kannattaa hankkia hydraulista. Ruorirattaaseen kiinnitettävä sähkömoottorisysteemi ((esim. Raymarin 4000) toimii tyynessä hyvin ja muutoinkin auttavasti jos ei ole kova keli. Parempi investointi (esim Raymarin 6002) ko. venekokoa varten on mekaaninen työntötangolla tai ketjulla toimiva työyksikkö, joka saa työkomentonsa navikan seutuun piilotetusta tietokoneesta. Tietsikka saa tiedon ruorikulman anturista, fluxgatekompassista ja tuulimittarin anturista. Näistä tiedoista se antaa työyksikölle ohjauskäskyjä valinnan mukaan joko suhteellisen tuulikulman tai kompassisunnan säilyttämiseksi. Gyro on suuntahyrrä jolla voidaan kompensoida magneettikompassin kiihtyvyysvirhettä isossa merenkäynnissä, joka on pahin itä-länsisuunnassa. Olet varmaan huomannut, että etenkin isossa myötäaallokossa kompassisuunta vaihtelee 10-20 astetta ja vaikeuttaa käsin ohjaamista. Muilla valmistajilla on varmaan yhtä toimivia laitteita. Raymarinit mainitsen esimerkkeinä vain koska olen käyttänyt aika paljon malleja 1000, 2000, 3000, 4000 ja 6000 veneissä, joiden pituudet ovat olleet 33,35,38.5 ja 39 jalkaa. Selvittikö yhtään?
- q
Vähän on noi raymarin koodit sekaisin. esim 6002 on pelkkä näyttö/näppäin yksikkö. Raymarinen / navsystemsin sivuilta löytyy esitteet/järjestelmät. Kannattaa katsoa sieltä.
- kyllä vaan
Ei koko mitenkään rajoita hydraulisen pilotin asentamista, sehän on vain vaihtoehto sähkömoottoriservolle. Sähkömoottori pyörittää pumppua ja ohjaus tapahtuu työntötangolla. Etuina on liikkeen parempi hallittavuus käytettävän voiman ja nopeuden osalta. Ainoa haitta on suoraa sähkövetoa kalliimpi hankintahinta. Ohjauksessa tietysti tuntuu kuin siihen olisi asennettu iskunvaimennin, ratti ei heilauttamalla menekään laidasta laitaan. Joissain satamamanöövereissä se voi olla jopa marginaalisesti haitan tuntuinen, mutta purjehtiessa se ei vie tuntumaa, eikä lisää kitkaa.
Eli kyllä 36-jalkaiseenkin kannattaa hydraulinen laittaa, jos ei lisähinta ole este. Parempi se on. - Joakim_
Autopilottien yhteydessä gyro tarkoittaa pientä mikropiirianturia, joka mittaa veneen keulasuunnan kulmanopeutta. Fluxgate-kompassihan mittaa kompassisuuntaa, mutta sitä joutuu keskiarvostamaaan, jolloin autopilotti ei saa tarpeeksi ajantasaista tietoa kompassisuunnasta ja ei täten osaa reagoida nopeasti veneen kallisteluihin tai tuulenpuuskiin. Tästä syystä gyro parantaa todella paljon autopilotin toimintaa ja nykyaikana mielestäni gyro on ehdottomasti oltava.
Omissa veneissä on ollut vm. 2009 Raymarinen ST2000 , joka oli aivan surkea (ainakin ko. veneessä) ja vm. 2006 S1 (ST6002 ohjaimella ja lineaarityöyksiköllä varustettu systeemipilotti), joka oli jo varsin hyvä sellaisenaan. Perjantaina päivitin kurssitietokoneen gyrolla, minkä jälkeen autopilotti on aivan loistava. Tosin olen kokeillut vasta koneajoa tyynessä, mutta siinäkin huomasi jo aivan selkeän eron. Esimerkiksi 40 asteen käännös (4* 10) meni varsin vauhdikkaasti, mutta kuitenkin päättyi pehmeästi asteelleen oikeaan kurssiin ilman yliampumista. Ilman gyroa tulee asetuksista riippuen joko hidas käännös tai melko voimakas ylilyönti.
Kokemusta on myös kaverin veneestä Nexuksen ja Simradin vastaavista systeemipiloteista, jotka toimivat aivan yhtä loistavasti kuin omani nyt. - raymarine rules
Joakim_ kirjoitti:
Autopilottien yhteydessä gyro tarkoittaa pientä mikropiirianturia, joka mittaa veneen keulasuunnan kulmanopeutta. Fluxgate-kompassihan mittaa kompassisuuntaa, mutta sitä joutuu keskiarvostamaaan, jolloin autopilotti ei saa tarpeeksi ajantasaista tietoa kompassisuunnasta ja ei täten osaa reagoida nopeasti veneen kallisteluihin tai tuulenpuuskiin. Tästä syystä gyro parantaa todella paljon autopilotin toimintaa ja nykyaikana mielestäni gyro on ehdottomasti oltava.
Omissa veneissä on ollut vm. 2009 Raymarinen ST2000 , joka oli aivan surkea (ainakin ko. veneessä) ja vm. 2006 S1 (ST6002 ohjaimella ja lineaarityöyksiköllä varustettu systeemipilotti), joka oli jo varsin hyvä sellaisenaan. Perjantaina päivitin kurssitietokoneen gyrolla, minkä jälkeen autopilotti on aivan loistava. Tosin olen kokeillut vasta koneajoa tyynessä, mutta siinäkin huomasi jo aivan selkeän eron. Esimerkiksi 40 asteen käännös (4* 10) meni varsin vauhdikkaasti, mutta kuitenkin päättyi pehmeästi asteelleen oikeaan kurssiin ilman yliampumista. Ilman gyroa tulee asetuksista riippuen joko hidas käännös tai melko voimakas ylilyönti.
Kokemusta on myös kaverin veneestä Nexuksen ja Simradin vastaavista systeemipiloteista, jotka toimivat aivan yhtä loistavasti kuin omani nyt.Miten muuten saat fluxgaten niin tarkasti, että käännös menee asteelleen oikein? Minun havaintojeni mukaan sitä ei saa millään kohdaileen.
- 31
Joakim_ kirjoitti:
Autopilottien yhteydessä gyro tarkoittaa pientä mikropiirianturia, joka mittaa veneen keulasuunnan kulmanopeutta. Fluxgate-kompassihan mittaa kompassisuuntaa, mutta sitä joutuu keskiarvostamaaan, jolloin autopilotti ei saa tarpeeksi ajantasaista tietoa kompassisuunnasta ja ei täten osaa reagoida nopeasti veneen kallisteluihin tai tuulenpuuskiin. Tästä syystä gyro parantaa todella paljon autopilotin toimintaa ja nykyaikana mielestäni gyro on ehdottomasti oltava.
Omissa veneissä on ollut vm. 2009 Raymarinen ST2000 , joka oli aivan surkea (ainakin ko. veneessä) ja vm. 2006 S1 (ST6002 ohjaimella ja lineaarityöyksiköllä varustettu systeemipilotti), joka oli jo varsin hyvä sellaisenaan. Perjantaina päivitin kurssitietokoneen gyrolla, minkä jälkeen autopilotti on aivan loistava. Tosin olen kokeillut vasta koneajoa tyynessä, mutta siinäkin huomasi jo aivan selkeän eron. Esimerkiksi 40 asteen käännös (4* 10) meni varsin vauhdikkaasti, mutta kuitenkin päättyi pehmeästi asteelleen oikeaan kurssiin ilman yliampumista. Ilman gyroa tulee asetuksista riippuen joko hidas käännös tai melko voimakas ylilyönti.
Kokemusta on myös kaverin veneestä Nexuksen ja Simradin vastaavista systeemipiloteista, jotka toimivat aivan yhtä loistavasti kuin omani nyt.Raymarinen spx-5:ta olen tämän kesän käyttänyt. Periaatteessa ihan OK ainakin Itämerellä, mutta hiukan kummallisuutta siinä on. Sen, että käännökset ei mene kaikkiin suuntiin samoilla asteluvuilla voin suostua ymmärtämään, koska en ole vielä viitsinyt tutkia fluxgaten eksymää kaikilla suunnilla. Mutta se, että masiina saattaa vaihtaa itsekseen suuntaa muutamalla asteella, on ärsyttävää. Eli hyvissä olosuhteissa (kevyt tuuli, ei juuri aallokkoa, koneajo) huomaa, että yht'äkkiä veneen kulkema tosisuunta muuttuu muutaman asteen, vaikka autopilottiin ei kosketa ja sen näyttämä kompassilukema pysyy ennallaan. Olen miettinyt, että voiko fluxgate olla niin herkkä, että se reagoisi ympäristön luonnollisiin magnetismivaihteluihin, vaikka varsinainen ohjailukompassi ei ole moksiskaan?
- sähkötön vaihtoehto!
Autopilotilla tarkoitetaan varmaankin elektroniikkaalla toimivaa automaattiohjausta. Silti on hyvä muistaa, että varsinkin pitkillä purjehdusretkillä luotettavampi automaattiohjaus on sähkötön automaattiohjaus. Tuuliperäsimetkin ovat kehittyneet vuosien saatossa. Niitä ei kannata vähätellä, vaikka ovat meidän vesillämme aika harvinainen näky.
Jos suunnittelee tekevänsä pitkiä matkapurjehduksia, minun mielestäni kannattaisi harkita sekä sähköistä autopilottia että tuuliperäsintä. Peter Förthmannin kirjoittaman katsausartikkelin autopiloteista ja tuuliperäsimistä voi ladata täältä:
http://windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf. Myös selfsteer.comin sivuilla on juttua.
Oma kokemukseni autopiloteista on se, että niiden hankalimmat laiteongelmat ovat tulleet elektroniikan pettämisistä eikä voimansiirrosta. Persinakseliin tai -kvadrattiin yhdistytn työntötangon sähkömoottorin hiilet voi kyllä joutua puhdistamaan muutaman käyttövuoden välein, hiiletkin voi joutua uusimaan (hyvä hankkia varahiilet mukaan, jos lähtee maailmalle seilaamaan). Nämä huollot pystyy tekemään reissun aikana itse, elektroniikan pettäminen vaatii ammattiapua. En usko, että hydrauliseen voimansiirtoon kannattaa satsata ellei paatti ole iso ja painava (esim. yli 20tn). Halvempi mekaaninen voimansiirto riittää "tavallisessa" rattiohjatussa paatissa. Pinnaohjatuissa veneissä pääsee kaikkein pienimmillä kustannuksilla.
Nykyisessä autropilotissani on Joakimin kehuma gyro. Ehkä se on hyvä, mutta ei sentään valmistajan mainoslauseiden veroinen. Edes gyro ei tee autopilottia yhtä luotettavaksi kuin tuuliperäsin. Etenkin korkean merenkäynnin slööri on omalle gyro-autopilotilleni "myrkkyä" (veneeni on 12 tn kokoluokkaa) kuten oli edellinen, gyroton autopilottini. Se kyllä surisee vimmatusti ja kuluttaa ampeereita, mutta ohjaa paljon kiermuraisempaa kurssia kuin sähkötön tuuliperäsin samoissa olosuhteissa tekee. Mitä enemmän tuulee sitä huonommin elektroninen autopilotti pärjää tuuliperäsimeen verrattuna. Mitä vähemmän tuulee sitä paremmin autopilotti pärjää tuuliperäsimeen verrattuna. Siksi tarvitaan molemmat! Itämeren alueella pysyttelevät pärjäävät suht halvalla autopilotilla. - seppomartti
Tuuliperäsimistä minulla on muutaman vuoden kokemus sekä alkuperäisestä Hasslerista, että Navikista eikä niistä ole edellä olevaan kehumiseen paljoa lisättävää. Huonoiten tuuliperäsin ajaa vanhaan isoon myötäaallokkoon kun tuulta on vähän. Sähköpilotti on vain vähän huonompi tässä tilanteessa. Toinen ongelma on kytkeminen ruorirattaaseen. Jos jollakin on hyvä ratkaisu niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Joakimin kanssa olen yhtä mieltä siitä, että gyro on hintansa arvoinen parannus. 6000 sarjan systeemipilotti Raymarinilta (ja vastaavat varmaan muiltakin valmistajilta) ajavat hyvin apparenttia tuulen suuntaa. Pimeässä varmaan paremmin kuin kukaan pinnamies. Die Yahtissa oli keväällä 2011 maapalloa kiertäneiden purjehtijagurujen käsityksiä ja mittauksia tuuliperäsimen ja sähköpilotin avulla purjehdituista vrk-matkoista. Erot eivät olleet vakuuttavia. Tuuliperäsin oli marginaalisesti parempi paitsi sivutuuleen. Kaikki pitivät molempia välttämättöminä
- ongelma ??
En ymmärtänyt tarkoititko rattiin kiinnittämisen ongelmalla tuuliperäsintä vai sähköistä autopilottia. Vastaan tuuliperäsimen osalta.
Tuuliperäsimiä on periaatteessa kahta tyyppiä: 1) itsenäisellä ohjausperäsimellä varustettuja (yleisimmät merkit lienevät Hydrovane ja Windpilot Pacific Plus) ja 2) veneen omaa peräsintä liikuttavia malleja (Aries, Monitor, Windpilot Pacific ym). Itselläni on monivuotinen kokemus sekä Monitorista että Hydrovanesta - molemmat ovat omasta mielestäni erinomaisia ja materiaaliltaan varsin tukevia.
Rattiveneeseen kannattaa mielestäni harkita edellistä vaihtoehtoa. Siinä veneen peräsin lukitaan paikalleen ja tarvittaessa tuuliperäsimen ohjauslapa voi toimia vaikka kokonaan ilman veneen omaa peräsintä (toimiva hätäperäsin!). Etuna on sekin, ettei voimansiirtoon tarvita mitään naruja.
Jälkimmäisissä malleissa voimansiirto tuuliperäsimen servolavasta välitetään joko suoraan peräsinakseliin tai naruilla ratin keskiön narurumpuun, jossa voi olla irroituskytkin. Pinnaohjatussa tämäkin on helpompi toteuttaa. Tarvitaan vain yksi narun kiinnityshela pinnaan (Monitorissa on hst-ketjun pätkä, joka vedetään pinnan koukkuun).
Voimansiirtojen kaavioita ja valokuvia löytynee valmistajien sivustoilta. - Joakim_
Miten keskustelu nyt siirtyi maailmanympäripurjehdukseen, vaikka alkuperäinen kysyjä ei mitenkään viitannut ko. tarpeeseen?
Tässä on tuo mainittu vertailu eri nopeuksista, josta on ote myös Die Yacht 22/2010:ssä: http://members.shaw.ca/taonui/windvane.html
Tuolla on mainittu autopilotin merkki ja malli, mutta ei mitään mainintaan gyrosta. Kun autopilotti oli hankittu 2002, lienee todennäköisintä, että gyroa ei ollut. Vertailut on tehty varsin kovissa tuulissa (16-30 solmua). Tekstin mukaan autopilotti ohjasi suorempaa, mutta tuulipilotti oli nopeampi lähellä kryssiä ja lenssiä. Autopilotti taas oli nopeampi sivutuulilla (85-130 astetta).
Vertailuissa pitää muistaa sekä tuulialue että venetyyppi. Tuossa Yachtin jutussa pitkien matkojen kilpapurjehdusta harrastava taas sanoo autopilotin olevan ~10% nopeampi kuin tuulipilotin. Kilpaluissa käytetään nykyään vain autopilotteja, joten on selvää, että se on selkeäasti nopeampi kun muistaa millainen riesa sähkönkulutus on pitkissä kilpailuissa. Toki kilpailuissa venetyypitkin ovat täysin erilaisia kuin tuon vertailun raskas pitkäkölinen vene.
Itämerellä autopilottia käytetään paljon myös koneajossa, johon tuulipilotti ei sovellu. Nykyiset autopilotit osaavat ohjata myös ongelmitta tuulikulman mukaan (vertailussa autopilotilla ajettiin kompassisuuntaa avotuulilla).
- Autopilotiton
Kiitos, tiedoista. Erityisesti Gyro:n osasitte selvittää niin, että jopa luulin ymmärtävini sen vaikka lukion fysiikan tunneista on totta tosiaan kulunut aikaan.Nyt alkaa selvitä hiukan autopilottien toimintaperiaatteet.En tosin vielä ehtinyt edes aihetta käsittelvän artikkelin pariin.
Ohje lukea Raymarinen sivuilta oli huono, sillä kun ei tajua perusideaa on tosi vaikea käsittää mitä corepack ja drive unit ym tarkoittaa. En ainakaan löytänyt sieltä mitään perusideaa selvittävää.
Haluaisin kuitenkin vielä tietää, että kun kerroit ruorirattaaseen kiinnitettävästä sähkömoottorista, onko se silloin ulkona näkyvissä ruorissa ja puhutaanko silloin ruoripilotista. Millä nimellä laite silloin kulkee, jos se asennetaan piiloon pedestaalin sisään ja mekaaninen työntövarsi tai ketju liikuttaa peräsintä (ja ruoria?
Kiitos vielä infosta tuuliperäsimestä. Tällä hetkellä liikutaan pääasiassa saaristossa ja eniten haluaisin autopilotin, jotta voisin trimmailla purjeita sillä aikaa, kun olen väliaikaisesti yksin. Meillä on ison skuutti on katolla, enkä ylety keulan skuutteihinkaan (purhehduksessa olisi tosiaan hyötyä pituudesta).- ratti- ja pinnapilot
Ainakin minun mielestäni ruori (engl. rudder, ruots. roder) on aina tarkoittanut peräsinlaitteistoa eikä suinkaan ruorirattia eli rattia niinkuin tällä keskustelupalstalla näyttää käyneen.
Eikö termit rattipilotti ja pinnapilotti olisi selkeämmät kuin "ruoripilotti".
Kalleimmat/vahvimmat autopilotit kytketään peräsinakseliin (rattiohjatussa veneessä usein kvadrantin välityksellä), olipa veneen ohjailumeknismi ratti tai pinna. Käytännössä kuitenkin pinnapilotti riittää pinnaohjattuun veneeseen. Halvimmissa rattipiloteissa pieni sähkömoottori kiinnitetään ohjauspedestaaliin ja voimansiirto välitetään hihnalla rattiin kiinnitettyyn hihnapyörään. Sellaisella pärjäät saaristossa ja kesäisellä Itämerellä oikein hyvin. Perhe- tai yksinpurjehduksessa autopilotti on hyvä apu myös vastakäännösten tekemisessä tai vaikkapa spinnun alasotossa ilman gastin apua. - -Mika-
Koitetaan sitten selvittää hieman lisää.
Autopilotti rattiohjauksessa koostuu useista eri osista. Näkyvimmät on käyttöyksikkö näyttöineen ja näppäimineen sekä työyksikkö (drive unit). Lisäksi on tietokone, peräsinkulma-anturi, kompassi (fluxgate) ym muuta piilossa olevaa.
Työyksikkö voi olla quadranttiin kiinnitetty lineaarimoottori, pedestaaliin ketjulla tai suoraan (bavaria) kiinnitetty moottori, tai rattiin kiinnitetty hihnavetoinen sähkömoottori. Näistä jälkimmäisin on edullisin ja siksi ehkä yleisin.
Mutta se on myös hankalin käytössä. Kun kaikissa muissa vaihtoehdoissa pilotin käyttöönottoon riittää yhden napin painallus, täytyy hihnavetoisessa lisäksi kääntää "hihna päälle" erillisestä vivusta ratissa. Ja se on myös heikoin kohta systeemissä. Muovinen vipu pysyy huonosti oikeassa asennossa, hyppii pois päältä ja saattaa unohtua päälle, vaikka pilotti on kytketty käyttöyksiköstä pois päältä. Silloin työyksikkö hajoaa, jos käsin kääntää ruoria.
Yleisin käyttö suomen vesillä taitaa pilotilla olla juuri sellainen, että hetkeksi täytyy poistua ruorin luota ja siksi aikaa kytketään pilotti päälle. Silloin helpolla käyttöönotolla on suurempi merkitys. Ja siinä käytössä se hihnavetoinen on huonoin ja virhealttein. - kielikonstaapeli___
ratti- ja pinnapilot kirjoitti:
Ainakin minun mielestäni ruori (engl. rudder, ruots. roder) on aina tarkoittanut peräsinlaitteistoa eikä suinkaan ruorirattia eli rattia niinkuin tällä keskustelupalstalla näyttää käyneen.
Eikö termit rattipilotti ja pinnapilotti olisi selkeämmät kuin "ruoripilotti".
Kalleimmat/vahvimmat autopilotit kytketään peräsinakseliin (rattiohjatussa veneessä usein kvadrantin välityksellä), olipa veneen ohjailumeknismi ratti tai pinna. Käytännössä kuitenkin pinnapilotti riittää pinnaohjattuun veneeseen. Halvimmissa rattipiloteissa pieni sähkömoottori kiinnitetään ohjauspedestaaliin ja voimansiirto välitetään hihnalla rattiin kiinnitettyyn hihnapyörään. Sellaisella pärjäät saaristossa ja kesäisellä Itämerellä oikein hyvin. Perhe- tai yksinpurjehduksessa autopilotti on hyvä apu myös vastakäännösten tekemisessä tai vaikkapa spinnun alasotossa ilman gastin apua.Suomenkielessä ruori on tarkoittanut jo kymmeniä vuosia ensisijaisesti sitä ratasta, "rattia", ei peräsintä. Tämän huomaa myös sanakirjoista. Merkitys on tosiaan erilainen kuin esim. englannissa, ruotsissa tai saksassa. Mutta näin se vain on. Mistä sitten lie johtunutkin.
Ei ole muuten lainkaan harvinaista, että sanojen merkitys hieman muuttuu levitessään yleiskieleen jonkin suppean alakulttuurin kielestä.
- että näin,
>...systeemissä. Muovinen vipu pysyy huonosti oikeassa asennossa, hyppii pois päältä ja saattaa unohtua päälle, vaikka pilotti on kytketty käyttöyksiköstä pois päältä. Silloin työyksikkö hajoaa, jos käsin kääntää ruoria.
Itselläni on ollut reilu 10v rattipilotti purkkarissa, ja hyvin on toiminut. Vivun ollessa pois päältä ratti pyörii vapaasti, eikä lisää jäykkyyttä. Mikäli päällä ollessa kääntää rattia hihna luistaa, joten äänestä kuuluu, jos vipu on unohtunut päälle, mitään ei mene rikki.
Todella kätevä laittaa päälle, vipu ja napin painallus - menee n.1s- -Mika-
"Todella kätevä laittaa päälle, vipu ja napin painallus - menee n.1s"
Kumpi on kätevämpää ja nopeampaa, painaa vain yhtä nappia vai painaa yhtä nappia JA kääntää vipua.
Useassa veneessä olen joutunut virittelemään kumiköyttä tms, jotta pilotti pysyisi päällä. Ja yhdessä veneessä meni työyksikkö rikki, kun gasti painoi nappia mutta unohti kääntää sitä vipua ja väänsi voimalla ruoria. Jos yksi ja sama henkilö yksin käyttää pilottia, voi homma toimia.
En halua haukkua yhtä systeemiä ja kehua muita. Kunhan tuon oman kokemuksen mukanaan tuomia käyttökokemuksia kysyjän tietoon.
Kaikessa kun on puolensa. - -Mika-
Koska tämä topikki pompsahti taas ylös, niin lisätään tähän nyt vielä yksi asia: Rattiin kiinnitettävässä työyksikössä on hammashihna. Se ei voi luistaa. Jos se luistaa, häviää siitä hampaita jonka jälkeen se ei enää toimi. Useimmin kyllä ne hampaat tuossa tilanteessa hajoaa sieltä moottorin planeettavaihteesta.
- ST2000+ huono?
Lainaan hieman tätä topiccia, anteeksi vaan...
Meillä menee vanha Autohelm vaihtoon (vene Inferno 28) ja uusikin pilotti on ihan basic pinnapilotti. Olemme harkitteet juurikin tuota Joakimin moittimaa ST2000 :aa joten olisi kiva kuulla, millä tavalla se oli surkea.
Meidän käyttömme on sisävesillä (Päijänne) ja vain koneella ajaessa. Koneella taas ajetaan silloin kun ei tuule... Harkitsimme jopa pienemmän ST1000 :n hankintaa vaikka valmistajan esite ei sitä suosittelekaan veneen painon takia (3500kg). Raymarinen omat miehet "opastivat" venenäyttelyssä, että saattaa riittää tai sitten ei...- Joakim_
Mun kokemus ST2000 :sta oli varsin huono kaikessa käytössä. Oikein kovasti säätämällä (siis muuttamalla rudder gain, damping jne. asetuksia) sen sai toimimaan hetken, mutta seuraavana päivänä oli toisenlainen olosuhde ja taas toimi huonosti.
Ongelmallista oli jo koneajo aivan tyynessä säässä. Vene menee aluksi suoraan, mutta syystä tai toisesta alkaa kääntyä hiukan (esim. joku kävelee kannella ja vene kallistuu hiukan). Pilotti nykyttelee aivan kuten ennenkin eli vartta sentti sisään ja sentti ulos 1-2 sekunnin syklissä, vaikka kurssi alkaa olla 10-20 astetta pielessä. Sitten yhtäkkiä vekotin tajuaa, ettei mennäkän oikeaan suuntaan ja kääntää kerralla 20-30 astetta. Ei tuollaisella osu viittojen väliin tai uskalla ajaa, jos on vastaantulijoita!
Aallokossa (koneajossa tai purjein) taas pilotti veti pinnaa helposti täysillä edes-taa laidasta laitaan, vaikka vene meni todella hienosti suoraan vain pinnaan keskellä pitäen.
Kalibroin moneen kertaan kompassin, mutta selkeästi se ei ollut syypää. Pilotilla pystyi tekemään seuraavan: Ajat 230 astetta, painat auto, vene menee hetken 230, mutta sitten alkaa kääntyä, painat "stand by", pilotti näyttää 250, painat auto ja pilotti jatkaa suoraan. Siis ajaa samaa suuntaa sekä asetuksella 230 että 250! Jatkat vielä tuosta painamalla kaksi kertaa -10. Nyt vene kääntyy voimakkaasti ja alkaa taas ajaa 230 suuntaa!
Samanlaista olen kuullut parilta muultakin ST1000/2000 (noissa liene sama elektroniikka) omistajalta, mutta myös tyytyväisiä on. Homma lienee venekohtaista, mutta sanoisin, että ST2000 ohjausohjema on tyhmä kuin saapas.
Nykyisen veneeni Raymarinen systeemipilotti ei kärsi tuollaisista ongelmista lainkaan. Ja tutut ovat kehuneet myös ikivanhoja Autohelm-pinnapilotteja paljon paremmiksi kuin nykyiset 1000/2000. - Vanhat Helmerit
Joakim_ kirjoitti:
Mun kokemus ST2000 :sta oli varsin huono kaikessa käytössä. Oikein kovasti säätämällä (siis muuttamalla rudder gain, damping jne. asetuksia) sen sai toimimaan hetken, mutta seuraavana päivänä oli toisenlainen olosuhde ja taas toimi huonosti.
Ongelmallista oli jo koneajo aivan tyynessä säässä. Vene menee aluksi suoraan, mutta syystä tai toisesta alkaa kääntyä hiukan (esim. joku kävelee kannella ja vene kallistuu hiukan). Pilotti nykyttelee aivan kuten ennenkin eli vartta sentti sisään ja sentti ulos 1-2 sekunnin syklissä, vaikka kurssi alkaa olla 10-20 astetta pielessä. Sitten yhtäkkiä vekotin tajuaa, ettei mennäkän oikeaan suuntaan ja kääntää kerralla 20-30 astetta. Ei tuollaisella osu viittojen väliin tai uskalla ajaa, jos on vastaantulijoita!
Aallokossa (koneajossa tai purjein) taas pilotti veti pinnaa helposti täysillä edes-taa laidasta laitaan, vaikka vene meni todella hienosti suoraan vain pinnaan keskellä pitäen.
Kalibroin moneen kertaan kompassin, mutta selkeästi se ei ollut syypää. Pilotilla pystyi tekemään seuraavan: Ajat 230 astetta, painat auto, vene menee hetken 230, mutta sitten alkaa kääntyä, painat "stand by", pilotti näyttää 250, painat auto ja pilotti jatkaa suoraan. Siis ajaa samaa suuntaa sekä asetuksella 230 että 250! Jatkat vielä tuosta painamalla kaksi kertaa -10. Nyt vene kääntyy voimakkaasti ja alkaa taas ajaa 230 suuntaa!
Samanlaista olen kuullut parilta muultakin ST1000/2000 (noissa liene sama elektroniikka) omistajalta, mutta myös tyytyväisiä on. Homma lienee venekohtaista, mutta sanoisin, että ST2000 ohjausohjema on tyhmä kuin saapas.
Nykyisen veneeni Raymarinen systeemipilotti ei kärsi tuollaisista ongelmista lainkaan. Ja tutut ovat kehuneet myös ikivanhoja Autohelm-pinnapilotteja paljon paremmiksi kuin nykyiset 1000/2000.Vanhat Autohelmit missä oli putkimainen työyksikkö ja erillinen kompassi/ohjainpurnukka oli sitkeitä värkkejä. Aika niistä jo kyllä jättää. Pinnapiloteista nykyinen Simrad TP 22 on ihan kelvollinen. Sietää keliä varsin pitkälle ennen kun antautuu. TP32 olisi tietty 5 tonniseen veneeseen vielä parempi..
Korvieni mukaan Simrad on hiljaisempi käytössä kuin Raymarinet, jos sillä kenelle on merkitystä:-)
- _/)_
Se vanhempi hihnavetoinen versio oli melkoisen hankala käytettävä, mikä ominaisuus on tuossa parannettu. Yksi oleellinen huono ominaisuus on silti jäänyt. Voima tehdään suurella välityksellä pienestä moottorista, mikä johtaa hitaaseen ohjausliikkeeseen. Sähkönkulutus jää tietysti ainakin nimellisesti pienemmäksi, mutta pilotti jää aika nopeasti toiseksi aallokon kasvaessa. Tämä on aivan säätötekniikan oppien mukainen juttu. Sähkön säästöäkin verottaa pidemmät käyntiajat.
- seppomartti
28 jalkainen Päijänteellä niin riittää hyvin ST 1000 aiottuun käyttöön. Itse kävin pinnaohjatulla Baltic 33:lla ko. pilotilla Norjassa solona. Tosin apuna oli tuuliperäsinkin. Hihnavetoinen 3000-sarjainen luisti Diva 39:ssä pahasti. Auringossa Coca Cola auttoi muttei sateessa. Luistaminen loppui kokonaan kun hammastetun vetohihnan korjasin liimaamalla varahihnan nurinpäin ruoripyörän rumpuun. Pelitti hyvin solona Shetlantiin. Kumpikin ( ja 4000 myös) on suorituskyvyltään mitätön kovemmassa kelissä. Liian hitaita korjauksia liian myöhään. Purjeen saa vaihdettua/ nostettua/ reivattua muttei pitempään ajoon ole kapasiteettia.
Veneessäni on Autohelm ST6000. Ensimmäisenä kesänä (20 vuotta sitten) se alkoi toimia sen jälkeen, kun asennuksen virhekytkentä korjattiin. Toisena kesänä se toimi mainiosti. Kolmantena kesänä se alkoi reistailla. Neljäntenä kesänä se ei toiminut enää ollenkaan.
Kun olin siihen mennessä ehtinyt maksaa huomattavia summia - lähes uuden mittariston hinnan - muiden Autohelm-vehkeiden kunnostuksesta, päätin että autopilot saa jäädä korjaamatta. Hyvin olen tullut toimeen ilmankin, vaikka joskus olen kyllä kaivannut toimivaa autopilotia.
(Asian sivusta sanottuna: Autohelmin laitteista kaikuluotain on ainoa, joka on ainakin toistaiseksi toiminut moitteetta. Tuulimittari näyttää mitä sattuu, loki tulee hulluksi alhaisissa lämpötiloissa ja ukkossäällä, vedenlämpömittari väittää miinus 14 astetta keskikesällä... GPS toki hukkaa sijainnin vain väliaikaisesti mutta sitä sattuu aika usein... Elektroniikka ja veneily eivät tunnu kuuluvan yhteen.)- samoja havaintoja!
Samanlaisia kokemuksia kuin Hakrolla, mutta en yhdistäisi elektroniikan ongelmia yhteen merkkiin. Omassa käytössäni Autohelmin laitteet tuntuivat hiukan pitkäikäisimmiltä kuin kiinalaisvalmisteiset raymariinit. Olisikohan halpatyövoiman maissa valmistetussa vene-elektroniikassa enemmän laatuongelmia?
Edes GPS:t eivät ole kestäneet pitkiä merireissuja. Kahdesta eri merkkisestä tuhoutui antenni korroosion takia (antenni takakaiteessa). Silva-merkkisen gps-repeaterin "vesitiivis" ulkonäyttö täyttyi puoliksi vedellä, kun avotilan yli meni toistuvasti aaltoja. Nasa-navtex kesti valtameriolosuhteita vajaan vuoden, kunnes antennin elektroniikkakortti syöpyi pilalle ja lisäksi lcd-näyttö meni mustaksi (vaikka oli sisällä aika hyvässä auringon suojassa). Karttaplotteri on muutaman kerran pimentynyt yllättäen, joskus hyytynyt niin, ettei mikään nappula toimi. Listaa voisi jatkaa, mutta helpompi luetella ne laitteet, jotka ovat kestäneet. Olen yhä tyytyväinen japanilaisen F:n tutkaan, gps:ään ja navtexiin. Ne ovat kestäneet ja toimineet ilman häiriöitä, vaikka olen seilannut arktisillakin vesillä. Vuoden ikäinen Raymariinin Smart Pilot sen sijaan on ollut pettymys gyrosta huolimatta. Se toimii tyydyttävästi vain, jos meri ei ole korkea. Jos on merenkäyntiä, se saattaa äkkiä lopettaa ohjaamisen ja rupeaa piipittämään. Näyttöruutuun tulee eri kerroilla erilainen viesti, esim."drive stop", "off course","no data","initial setup" tms. Kun virransyötön on katkaissut ja käynnistänyt autopilotin uudelleen, se on taas ruvennut toimimaan - onneksi on luotettava tuuliperäsin, joka ei ole koskaan pettänyt! Autopilotti on parhaimmillaan koneajossa tai purjehtiessa kevyissä tuulissa tasaisella merellä.
Minusta huvivene-elektroniikan laatu ja kestoikä on aika kyseenalaista. Olisikohan hintakilpailun seuraus? - Twlght
samoja havaintoja! kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia kuin Hakrolla, mutta en yhdistäisi elektroniikan ongelmia yhteen merkkiin. Omassa käytössäni Autohelmin laitteet tuntuivat hiukan pitkäikäisimmiltä kuin kiinalaisvalmisteiset raymariinit. Olisikohan halpatyövoiman maissa valmistetussa vene-elektroniikassa enemmän laatuongelmia?
Edes GPS:t eivät ole kestäneet pitkiä merireissuja. Kahdesta eri merkkisestä tuhoutui antenni korroosion takia (antenni takakaiteessa). Silva-merkkisen gps-repeaterin "vesitiivis" ulkonäyttö täyttyi puoliksi vedellä, kun avotilan yli meni toistuvasti aaltoja. Nasa-navtex kesti valtameriolosuhteita vajaan vuoden, kunnes antennin elektroniikkakortti syöpyi pilalle ja lisäksi lcd-näyttö meni mustaksi (vaikka oli sisällä aika hyvässä auringon suojassa). Karttaplotteri on muutaman kerran pimentynyt yllättäen, joskus hyytynyt niin, ettei mikään nappula toimi. Listaa voisi jatkaa, mutta helpompi luetella ne laitteet, jotka ovat kestäneet. Olen yhä tyytyväinen japanilaisen F:n tutkaan, gps:ään ja navtexiin. Ne ovat kestäneet ja toimineet ilman häiriöitä, vaikka olen seilannut arktisillakin vesillä. Vuoden ikäinen Raymariinin Smart Pilot sen sijaan on ollut pettymys gyrosta huolimatta. Se toimii tyydyttävästi vain, jos meri ei ole korkea. Jos on merenkäyntiä, se saattaa äkkiä lopettaa ohjaamisen ja rupeaa piipittämään. Näyttöruutuun tulee eri kerroilla erilainen viesti, esim."drive stop", "off course","no data","initial setup" tms. Kun virransyötön on katkaissut ja käynnistänyt autopilotin uudelleen, se on taas ruvennut toimimaan - onneksi on luotettava tuuliperäsin, joka ei ole koskaan pettänyt! Autopilotti on parhaimmillaan koneajossa tai purjehtiessa kevyissä tuulissa tasaisella merellä.
Minusta huvivene-elektroniikan laatu ja kestoikä on aika kyseenalaista. Olisikohan hintakilpailun seuraus?Kyllä, laatu ja kestoikä ovat todella kyseenalaisia.
Raymarinen VHF-puhelin hajosi alle 3 v iässä, samoin Navmanin karttaplotteri. Toisessa veneessä Silvan loki ja tuulimittari ovat kestäneet yli 25 vuotta, nyt tosin näyttöruuduista on vaikea saada enää selvää. Samoin yli 25 v vanhoja VHF-puhelimia on yhä käytössä. Mahtaako mikään nykymaailman vekotin - merkistä riippumatta - olla käyttökunnossa 25 v päästä?
No, nämä ovat toki hyviä muistutuksia siitä, miten elektroniikkaan kannattaa suhtautua... Ainakin kaikki keskeiset järjestelmät pitäisi kahdentaa jos veneellä meinaa lähteä yhtään pidemmälle.
- ST2000+ huono?
Kiitokset Joakimille seikkaperäisestä vastauksesta.
Meillä tosiaan oli kaiketi ST1000 :n edeltäjä Autohelm 800 (tai joku semmoinen pikkuvärkki), joka kaiketi on vähintään 20v vanha (ihan jo kirjoituskoneella naputellun manuaalin perusteellakin). Kesällä sitä muutaman kerran koneajossa testattiin ja silloin kun toimi, toimi hyvin mutta välillä meni täysin tilttiin. Ei tuommoiseen voi luottaa. Purkuoperaatio paljasti, että piirilevy oli hapettunut, edellinen omistajakin joskus laitteen avannut (osa ruuveista ei-alkuperäisiä), eikä pelkkä puhdistus ja juotosten korjailu tuonut toivottua tulosta.
Pakko ostaa pinnapilotti (kun veneessä on pinna) mutta mikä kumma valita jos Raymarine ei ole luotettava?- Joakim_
Luulisin, että Raymarinen kallein pinnapilotti (oli ST4000, nykyään SPX tjsp.) on selkeästi parempi. Siinähän on erillinen kompassi, näyttö/ohjain ja työyksikkö. Taitaa olla nykyään gyrokin.
- käyttökokemusta on
Joakim_ kirjoitti:
Luulisin, että Raymarinen kallein pinnapilotti (oli ST4000, nykyään SPX tjsp.) on selkeästi parempi. Siinähän on erillinen kompassi, näyttö/ohjain ja työyksikkö. Taitaa olla nykyään gyrokin.
Raymarinen SPX-5 pinnapilotin hinta taitaa olla 1200 euron luokkaa, smartcontroller-kaukosäätimen kanssa 400 e enemmän.
Ei se oman kokemukseni mukaan ole juurikaan parempi kuin oli entinen ST4000 (joka lopulta lakkasi toimimasta). SPX:ssä on erillinen "course computer", jollaista vanhassa ST4000 mallissa ei ollut. Myös gyro on uutta, joskaan ei käyttökokemusteni mukaan mitenkään mullistava parannus.
Jos nyt olisin hankkimassa pinnapilottia, katselisin sittenkin kahta halvempaa (ostaisin toisen varalaitteeksi) ja vertailisin eri merkkejä. Yksi mahdollisuus olisi Simrad TP32. Niitä taitaisi saada pari kpl yhden SPX-5:n hinnalla eikä tarvitsisi asentaa ja johdottaa komponentteja kuten "reiskassa". - Joakim_
käyttökokemusta on kirjoitti:
Raymarinen SPX-5 pinnapilotin hinta taitaa olla 1200 euron luokkaa, smartcontroller-kaukosäätimen kanssa 400 e enemmän.
Ei se oman kokemukseni mukaan ole juurikaan parempi kuin oli entinen ST4000 (joka lopulta lakkasi toimimasta). SPX:ssä on erillinen "course computer", jollaista vanhassa ST4000 mallissa ei ollut. Myös gyro on uutta, joskaan ei käyttökokemusteni mukaan mitenkään mullistava parannus.
Jos nyt olisin hankkimassa pinnapilottia, katselisin sittenkin kahta halvempaa (ostaisin toisen varalaitteeksi) ja vertailisin eri merkkejä. Yksi mahdollisuus olisi Simrad TP32. Niitä taitaisi saada pari kpl yhden SPX-5:n hinnalla eikä tarvitsisi asentaa ja johdottaa komponentteja kuten "reiskassa".Niin kysehän oli siitä, että ST4000/SPX olisi parempi kuin ST1000/2000. En ainakaan ole kuullut kenenkään valittavan surkeasta ohjauksesta ST4000/SPX:n osalta.
SPX:ssä lienee sama kurssitietokone kuin systeemipiloteissa eli on varmaankin paljon fiksumpi kuin ST1000/2000.
Kalliimmalle hinnalle saa vastineeksi myös yhden yleisnäytön ja kompassin.
- Simrad ?
Itse valitsin Simrad TP22, joka on toiminut hienosti. Hintaluokka oli muistaakseni vähän alle 500 e (svb:stä ostettuna).
- 23
Jos raha ei olisi este, laittaisin NKE:n Gyropilotin...
- laiska ruorimies
Ilman gyroa olevissa Raymarineissa on sisällä kardaaniripustuksessa oleva pieni fluxgate anturi. Jos sen ripustus menee huonoksi, niin kapine takkuilee. Aallokossa pelkkä kompassipohjainen autopilotti ei opi, vaan se säätelee vahvistusasetuksen mukaan. Toisinaan sopii aallokkoon ja toisinaan kiemurtelee kuin juopunut ankka. Näin ainakin minulla. 36jalkaa ja vanha Raymarinen ruoripilotti. Kokonaisuutena olen aika tyytyväinen ja itämerellä paljon käytössä lukuunottamatta yli 10 m/s tuulia. Kerran olen lootikon päätetransistorit vaihtanut kun pilotti alkoi ohjaamaan pelkästään styyrpuriin.
Joissain gyrovehkeissä ja peräsinkulma-anturivehkeissä on oppiva ohjausalgoritmi, jonka pitäisi pystyä sovittautumaan aallokon liikkeisiin. Mahtaako jollakulla olla kokemusta siitä, onko tämä totta vai mainospuheita?.- mainos kehuu liikaa!
Ettei nyt tulisi sekaannusta, selvennetään:
kyllä näissä raymariinin gyrollisissa autopiloteissa on ihan samanlainen fluxgate-kompassi kuin ilman gyroa olevissa malleissa.
Oma käsitykseni perustuu vanhan ST4000:n ja uuden gyroversion vertailuun (sama vene, samanlaisia purjehduksia Itämeri-Pohjanmeri, ensin vanha ja sitten uusi autopilotti). Näin tiivistän käytännön kokemukseni:
- kokemus gyrosta oli selvä pettymys mainoslauseiden mielikuviin verrattuna: odotin parempaa ohjailukykyä aallokossa
- ero gyrottomaan oli sittenkin aika vähäinen, pläkän koneajossa olematon
- myös uusi gyro-autopilotti on aika surkea korkeassa sivumyötäisessä aallokossa (kun >10 m/s)
- sähkön kulutuksessa en huomannut käytännön eroa, vaikka vanha autopilotti jossain tilanteissa ajoi kiemuraisempaa kurssia
- uuteen autopilottiini on jo nyt ilmaantunut coursecomputerin elektroniikkaongelmia. (Saman tyyppisiä ongelmia oli edellisen veneeni ST6000 autopilotissa, johon tehtiin takuukorjauksena course computerin elektroniikkaosan vaihto heti uutena, mutta elektroniikan ongelmia ilmaantui takuuajan umpeuduttua). - 2+10
Kaverilla oli Raymarine 6001 ilman gyroa. Häntä harmitti veneen kiemurtelu. Sitten hän osti siihen gyron, sellaisen pienen palikan, joka kiinnitetään kurssitietokoneeseen. Veneen käytös muuttui täysin. Hän sanoi, että gyro kannattaa ehdottomasti hankkia.
- tsekkasin googlesta
Gyro auttoi tämän raportin mukaan:
http://www.marine-electronics-reviews.com/raymarine-smartpilot-st6001.html
Gyron asennus vanhaan autopilottiin:
http://www.cruisersforum.com/forums/f13/raymarine-gyro-sensor-upgrade-for-25-a-53175.html
Koska itse en ole ollut kovin tyytyväinen uuteen Raymarinen "gyro"-autopilottiini, tein google-haun. Totesin, etten suinkaan ole ainoa, jolla on autopilotista ongelmia. Tässä joitakin poimintoja. On ehkä hyvä lukea sekin, mikä on oikea gyrokompassi.
“My experience with them last year was great and not so great. I sent in my course computer for repair (not under warranty); for a flat rate, they basically replaced everything inside the case so I got a new course computer. My wind transducer (under warranty) they replaced. The not so great part was turn around time -- about two months for the course computer, and about six weeks for the wind 'ducer.”
http://www.anything-sailing.com/showthread.php/8510-Raymarine-X-5-Autopilot-quot-Rategyro-FAIL-quot
“That is an example of why I have gone right off Raymarine!”
“What you have is a "rate stabilised" fluxgate compass, which is good enough but not as good as a full gyro.
In a gyro-compass the compass is stabilised by a spinning gyroscope which will keep the compass on an even keel regardless of the pitch and yaw of your boat and ensure that indicated changes in the compass heading are true indications of the course changes on your boat in real time. A fluxgate on it's own will pitch and yaw and send raw data to the reading instrument that fluctuates wildly. So what the Raymarine box of tricks does is "rate stabilisation" which is take this raw data and electronically "stabilise" or damp it to remove the wild fluctuations and give a reading that gets nearer to that which you would expect from a proper gyro.”
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=155886
“while autopilots are great, they can fail without warning so don't trust them for more than a minute or two... According the the technician, the problem with my autopilot was not with the fluxgate compass, but with the SPX5 core pack. I was told that it has an on-board gyro that had failed”. http://www.macgregorsailors.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=13938
“Works very well in all but heavy weather - above 18K, and straight down wind”.
(18K = 18 solmua eli n. 9 m/s) - thirsty traveller
Lähes kaikki kilpapurjehtijat isoilla vesillä käyttävät nke:tä. Mutta raha ei ratkaise. itämeren oloissa on vaikea kuvitella tarvittavan huippupilottia. Jopa "lelu"luokkaan kuuluvilla raymarineilla pärjää oikeinhyvin.Asiantunijoiden mukaan 6000 on toimiva, koska lastentaudin on korjattu. Siksi se varmaan poistuu valmistuksesta lähiakoina. Pitää olla värinäyttöjä ja muuta laiturissa näytettävää. Valtameripurjehdus on eri juttu, koska maileja ja käyttötunteja tulee paljon. Luotettavuus on etusijalla. Isossa aallokossa gyro on välttämätön. Tuuliperäsin on pasaatituulissa hyvä, mutta itämerellä turha. Jonkun mainitsema Raymarinen kaiku kuuluu leluihin, mutta onhan leluja muitakin merkkjä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642