Virhevastuu autossa

Saksalaista kuraa

Kuluttajaviranomaisten ohjeistukset ovat aika leväperäisiä, eikä siellä anneta mitään aikarajoja virhevastuun olemassaololle. Haluaisinkin kuulla ihmisten kokemuksia virhevastuun toteutumisesta.

Itselläni tuli nyt vika autoni oveen. Hanttarin puoleinen ovi ei aukea ja vika on oven elektroniikassa. Kyseessä ei ole kuluva osa ja itse pitäisin oven aukeamisen kuuluvan auton perusominaisuuksiin alle neljä vuotta vanhassa autossa. Auto on tosiaan alle neljä vuotta vanha saksalainen ja ajettu 80 tkm. Ostettu uutena liikkeestä, johon vien sen korjattavaksi. Mielestäni liikkeen tulisi korjata tuo omaan tai maahantuojan piikkiin. Uskon, että liike ei tule olemaan samaa mieltä. Onko vastaavanlaisia kokemuksia?

Aikaisemmin olen virhevastuun piikkiin saanut uuden pesukoneen, kun vanhasta hajosi piirilevy n. 4-vuoden ikäisenä (takuu 1- tai 2-vuotta). Tästä ei tarvinnut edes vääntää, koska huoltoliike teki asiassa aloitteen.

13

648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keijo kiesi

Itte maksat, on kuluva osa koska noita Audista alvariinsä palaakin.

• Sitä samaa kuraa

Jos nitä jatkuvasti menee, niin sitten kyseessä on jo erittäin selkeästi virhe! Miksi kuluttaja joutuisi sen maksamaan?

• Osoita

Takuuajan jäkeen näyttövelvollisuus on kuluttajalla. Jos pystyt osoittamaan ja perustelemaan kyseessä olevan valmistusvirheen, on auton maahantuoja korvausvelvollinen. Taapaukseen tarvitaan paljon paremmat perustelut kuin: "Mun mielestäni tän pitäisi kestää kauemmin..." tai "Olen kuullut, että muiltakin on hajonnut.."

• bb-talonväki

Itkupilli.
      Hanki munat.

• EI TAKUU!

Virhevastuu... nonnih ja hohhoijakkaa...

Ensinnäkin, suurinosa kuluttajista ei edes tiedä, mitä tuo lainmäärittämä virhevastuu käytetyssä autossa tarkoittaa.
      Se ei ole takuu, sanottakoon nyt taas sadannen kerran.

Jokainen autokauppias tietää, että maanantai on "se päivä", kun näitä ns. "takuu-puheluita" tulee... ja usein (ellei peräti aina) kyseessä on henkilö, jolla on luulo jostain takuusta tai peräti palautusoikeudesta (??).

Näille ammattivalittajiin verrattavissa oleville asiakkaille mikään ei riitä.
      Vaikka hyvää-hyvyyttään autoliike tarjoutuu ottamaan rahallisesti osaa vikaan, joka ei virhevastuisiin kuulu, niin silti huudetaan ja kiroillaan puhelimeen, "uhkaillaan" kuluttaja-asiamiehellä jne. soopaa.

Suoraan sanoen, eipä tee mieli tarjoutua osaa ottamaan, kun vastapuolena tuntuu olevan ihan täysiä aaseja.

Asiallisille, asiansa sovittelevaan sävyyn esittäville, palvelu jatkuu entiseen tapaan; mahdollisuuksien mukaan (käytännössä aina) otetaan myös rahallisesti osaa vikoihin, kuuluivat sitten vastuiden piiriin tai eivät.
      Mutta viisastelijoille ja huijariksi haukkuville annetaan puhelinnumeroksi: 0718731901

Sinne vaan avautumaan, siellä on ihminen, joka sen virhevastuun kertoo vaikka pykälä-pykälältä...

• CarFox

Tyypillinen autokauppiaan asenne. Vittuillaan ostajan ominaisuuksista, köyhyydestä yms. Mitäs jos se kauppias ottaisi lusikan käteen ja alkaisi palvella?

• EI TAKUU!

Niinhän tuossa on sanottukin:
        "Asiallisille, asiansa sovittelevaan sävyyn esittäville, palvelu jatkuu entiseen tapaan; mahdollisuuksien mukaan (käytännössä aina) otetaan myös rahallisesti osaa vikoihin, kuuluivat sitten vastuiden piiriin tai eivät."

• Carfox

"Kuluttajaviranomaisten ohjeistukset ovat aika leväperäisiä, eikä siellä anneta mitään aikarajoja virhevastuun olemassaololle. Haluaisinkin kuulla ihmisten kokemuksia virhevastuun toteutumisesta."

Käytetyissä autoissa sovelletaan 6kk:n virhevastuuta jonka piiriin ei kuulu normaalisti kuluvat vaihto-osat. Näinä voidaan pitää yleisesti saatavilla olevia varaosia niin merkki- kuin tarvikeliikkeistäkin. Lisäksi normaalikuluminen ja muut virheet jotka olisi pitänyt normaalitarkastuksissa havaita ennen kauppaa eivät kuulu myyjän vastuulle vaan asiakkaan tarkastusvastuun piiriin.

Ps. Kulumislaskuri ei ala käytetyn ostohetkestä vaan uudesta alkaen.

Ps. 2. Varautukaa käytetyissä autoissa kuluihin kaupanjälkeen.

• Että näin Kamux:lla

Kamux firmalta kun ostaa auton, niin saa ainakin varautua kalliisiin kustannuksiin. Tuttuni osti ja Kamux :lta Audin ja rahaa on palanut jo likemmäksi 10 000€, illmastointi meni ensin ja sitten kaikkea muuta mukavaa:(.....

• hyvä firma

Mulla hajos kans auto! Ja Kamux:lta hommattu!

• H&K

Onneksi nykyään on meilläkin myynnissä niin laadukkaita autoja, että niille myönnetään viiden vuoden takuu ilman km-rajaa. Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      55
      2081
    2. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      63
      1915
    3. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      77
      1438
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      91
      1283
    5. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      182
      1274
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      237
      1219
    7. 76
      1085
    8. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1066
    9. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      21
      1026
    10. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      911
    Aihe