Ledin värintoistokyky miljardisti parempi kuin elohopealla tai natriumilla. Vaan näkeekö silti?
Led-katuvalot - näkeekö niillä?
16
267
Vastaukset
- väri ja tarve
Näkemiseen vaikuttaa moni muukin asia...
Kontrastit/varjot, häikäisy, silmien herkyys eri "valonpituuksiselle" valolle jne.
Led-valotolppia tarvitaan ainakin tuplamäärä vanhohin nähden jne... esim. Salossa oli pyörätiellä kokeilu, mikä epäonnistui.
http://roskanpoimija.puheenvuoro.uusisuomi.fi/10149-led-tekniikka-ei-sovellu-katuvaloihinSitä tyhmä tallaaja kuvittelee, että noihin voisi laittaa linssin, jolla valo saataisiin hajoamaan suuremmalle alalle. Samalla kyllä valoteho tietysti heikkenisi per neliömetri, mutta lisää ledejä vaan... Ylikuumenemisongelma varmaan olisi ratkaistavissa.
Mutta se sävy olisi kieltämättä aika karkea. Ei ehkä paha. En tiedä.The_Rat kirjoitti:
Sitä tyhmä tallaaja kuvittelee, että noihin voisi laittaa linssin, jolla valo saataisiin hajoamaan suuremmalle alalle. Samalla kyllä valoteho tietysti heikkenisi per neliömetri, mutta lisää ledejä vaan... Ylikuumenemisongelma varmaan olisi ratkaistavissa.
Mutta se sävy olisi kieltämättä aika karkea. Ei ehkä paha. En tiedä.Miksi puutut koko asiaan, kun mitään et omien sajojesi mukaan tiennyt?
Led valonlähteenä on periaatteessa sama kuin hehkulamppu. Valojako hoidetaan aina heijastimella. Linsejä käytetään valokaapeleissa. Mikähän tuo ylikuumenemisasia on niin pokkeuksellista led-valaisimissa?
Led-sovellutukset valaistuksessa ovat jo tätä päivää ja tärkeämmiksi tulevat koko ajan, kun esim. 60 W:n hehkulamppujen myynti kuun alusta kielletään. Toki vanhat varastot saa myydä.
Valon väri ledeillä valaistuskäytössä on edeleen ongelma, tai oikeastaan valkoisen valon tuotto. Punaisten lyhtyjen kaduille ne antavat riittävästi valoa.Täpinä kirjoitti:
Miksi puutut koko asiaan, kun mitään et omien sajojesi mukaan tiennyt?
Led valonlähteenä on periaatteessa sama kuin hehkulamppu. Valojako hoidetaan aina heijastimella. Linsejä käytetään valokaapeleissa. Mikähän tuo ylikuumenemisasia on niin pokkeuksellista led-valaisimissa?
Led-sovellutukset valaistuksessa ovat jo tätä päivää ja tärkeämmiksi tulevat koko ajan, kun esim. 60 W:n hehkulamppujen myynti kuun alusta kielletään. Toki vanhat varastot saa myydä.
Valon väri ledeillä valaistuskäytössä on edeleen ongelma, tai oikeastaan valkoisen valon tuotto. Punaisten lyhtyjen kaduille ne antavat riittävästi valoa.> Miksi puutut koko asiaan, kun mitään et omien sajojesi mukaan tiennyt?
Koska kiinnosti? Tosin en nyt kyllä huomannut sanovani, etten mitään olisi tiennyt. En vain tiennyt, olisiko ledeillä tuotettava värisävy käytännössä paha vai ei.
> Led valonlähteenä on periaatteessa sama kuin hehkulamppu.
Mitä nyt valo tuotetaan täysin eri tekniikalla, josta aiheutuu muutama muutos tilanteeseen...
> Valojako hoidetaan aina heijastimella.
Paitsi että Ledi luonteenomaisesti lähettää valoa kapeana kiilana eteenpäin, kun taas hehkulamppu tai loisteputki valaisee joka suuntaan. Toki voidaan kääntää ledi ympäri ja heijastaa, mutta miksi?
Esimerkiksi auton valoissa on sekä heijastin, että linssi. Yleensä. Ledivaloista puuttuu toinen näistä, mutta saat itse miettiä kumpi. Vinkkinä: ne onsuunnattu eteenpäin...
> Mikähän tuo ylikuumenemisasia on niin pokkeuksellista led-valaisimissa?
Ehkä se, että ledit eivät toimi kuumina ja niiden käyttöikäkin romahtaa? Eivät toki tuota hirveästi lämpöenergiaa, mutta kyllä ihan tarpeeksi ongelmaksi asti. Ylikuumeneminen oli pitkään suurin ongelma hehkulamppujen korvaamisessa ledeillä...
> Valon väri ledeillä valaistuskäytössä on edeleen ongelma, tai oikeastaan
> valkoisen valon tuotto. Punaisten lyhtyjen kaduille ne antavat riittävästi
> valoa.
Valkoista valoa ei tuota mikään valolähde. Suhteellisen valkoista saadaan aikaiseksi ledeilläkin (mutta se näyttää siniseltä, kun ihmiset ovat tottuneet aika lämpimään valoon). Punainen on hieman huono väri, sitä kun ihminen havaitsee huonosti, mutta kirkkaita ledejä tarpeeksi, niin valoa riittää...
Joskus minä ihmettelen miksi vastailen sinulle. :)The_Rat kirjoitti:
> Miksi puutut koko asiaan, kun mitään et omien sajojesi mukaan tiennyt?
Koska kiinnosti? Tosin en nyt kyllä huomannut sanovani, etten mitään olisi tiennyt. En vain tiennyt, olisiko ledeillä tuotettava värisävy käytännössä paha vai ei.
> Led valonlähteenä on periaatteessa sama kuin hehkulamppu.
Mitä nyt valo tuotetaan täysin eri tekniikalla, josta aiheutuu muutama muutos tilanteeseen...
> Valojako hoidetaan aina heijastimella.
Paitsi että Ledi luonteenomaisesti lähettää valoa kapeana kiilana eteenpäin, kun taas hehkulamppu tai loisteputki valaisee joka suuntaan. Toki voidaan kääntää ledi ympäri ja heijastaa, mutta miksi?
Esimerkiksi auton valoissa on sekä heijastin, että linssi. Yleensä. Ledivaloista puuttuu toinen näistä, mutta saat itse miettiä kumpi. Vinkkinä: ne onsuunnattu eteenpäin...
> Mikähän tuo ylikuumenemisasia on niin pokkeuksellista led-valaisimissa?
Ehkä se, että ledit eivät toimi kuumina ja niiden käyttöikäkin romahtaa? Eivät toki tuota hirveästi lämpöenergiaa, mutta kyllä ihan tarpeeksi ongelmaksi asti. Ylikuumeneminen oli pitkään suurin ongelma hehkulamppujen korvaamisessa ledeillä...
> Valon väri ledeillä valaistuskäytössä on edeleen ongelma, tai oikeastaan
> valkoisen valon tuotto. Punaisten lyhtyjen kaduille ne antavat riittävästi
> valoa.
Valkoista valoa ei tuota mikään valolähde. Suhteellisen valkoista saadaan aikaiseksi ledeilläkin (mutta se näyttää siniseltä, kun ihmiset ovat tottuneet aika lämpimään valoon). Punainen on hieman huono väri, sitä kun ihminen havaitsee huonosti, mutta kirkkaita ledejä tarpeeksi, niin valoa riittää...
Joskus minä ihmettelen miksi vastailen sinulle. :)Tutustuppa tuohon linkitettyyn diplomityöhön, niin luulet sen jälkeen vähempi.
Toisekseen mitä tekemistä on auton valojen rakenteella puhuttaessa tievalaisimista? Mietippä niitä linsejäsi, mitä puuttuu tai on liikaa.
Tapasi mukaan yrität kääntää keskustelua taas päin ahteriasi. Kai se on uskottava, jos mies sanoo, ettei tiedä, vai oletko mies?
Et sitten ymmärtänyt kevennystä punaisten lyhtyjen kaduista.
Me jotka olemme seuranneet ledien kehitystä, tiedämme, että punaisen värin tuotto on ollut helpointa ledeillä ja juuri valkoinen valo 3000-6000 K on ollut ongelma.Täpinä kirjoitti:
Tutustuppa tuohon linkitettyyn diplomityöhön, niin luulet sen jälkeen vähempi.
Toisekseen mitä tekemistä on auton valojen rakenteella puhuttaessa tievalaisimista? Mietippä niitä linsejäsi, mitä puuttuu tai on liikaa.
Tapasi mukaan yrität kääntää keskustelua taas päin ahteriasi. Kai se on uskottava, jos mies sanoo, ettei tiedä, vai oletko mies?
Et sitten ymmärtänyt kevennystä punaisten lyhtyjen kaduista.
Me jotka olemme seuranneet ledien kehitystä, tiedämme, että punaisen värin tuotto on ollut helpointa ledeillä ja juuri valkoinen valo 3000-6000 K on ollut ongelma.> Toisekseen mitä tekemistä on auton valojen
> rakenteella puhuttaessa tievalaisimista?
Sinähän se väitit, että valojako hoidetaan aina heijastimilla. Minä vain osoitin yhden esimerkin, jossa näin ei ole.
Tapasi mukaan alat haukkumaan muita keskustelijoita, kun et enää tiedä, mitä olet itse puhunut.
Edelleen hämmästelen itseäni. Mitään muuta sinun kanssasi keskustelusta ei saa, kuin päänsäryn. Taidanpa mennä kahville...- tuo tiedetään
The_Rat kirjoitti:
> Toisekseen mitä tekemistä on auton valojen
> rakenteella puhuttaessa tievalaisimista?
Sinähän se väitit, että valojako hoidetaan aina heijastimilla. Minä vain osoitin yhden esimerkin, jossa näin ei ole.
Tapasi mukaan alat haukkumaan muita keskustelijoita, kun et enää tiedä, mitä olet itse puhunut.
Edelleen hämmästelen itseäni. Mitään muuta sinun kanssasi keskustelusta ei saa, kuin päänsäryn. Taidanpa mennä kahville...Rotalla on ikuinen päänsärky kun ei saa väitellä itsensä kanssa. Sen muija veteli sitä korville niin että silmissä sumeni ja päänsärky jäi.
The_Rat kirjoitti:
> Toisekseen mitä tekemistä on auton valojen
> rakenteella puhuttaessa tievalaisimista?
Sinähän se väitit, että valojako hoidetaan aina heijastimilla. Minä vain osoitin yhden esimerkin, jossa näin ei ole.
Tapasi mukaan alat haukkumaan muita keskustelijoita, kun et enää tiedä, mitä olet itse puhunut.
Edelleen hämmästelen itseäni. Mitään muuta sinun kanssasi keskustelusta ei saa, kuin päänsäryn. Taidanpa mennä kahville...Vilkaisin kuitenkin ensin tuota dippatyötä. Juuri kuten arvelinkin, eli ongelmana on ledien valaisualue. Osassa tuotteista yllättävän hyvä, suurimmassa osassa heikko...
Nyt voit taas haukkua minua. Kiitos.The_Rat kirjoitti:
> Toisekseen mitä tekemistä on auton valojen
> rakenteella puhuttaessa tievalaisimista?
Sinähän se väitit, että valojako hoidetaan aina heijastimilla. Minä vain osoitin yhden esimerkin, jossa näin ei ole.
Tapasi mukaan alat haukkumaan muita keskustelijoita, kun et enää tiedä, mitä olet itse puhunut.
Edelleen hämmästelen itseäni. Mitään muuta sinun kanssasi keskustelusta ei saa, kuin päänsäryn. Taidanpa mennä kahville...Edelleenkään ei puhuta auton valoista vaan tievalaisimista. Tasan tarkkaan tiedän, mistä puhun. En vaihda aihetta kesken kaiken ja ala jankuttaa jonniin joutavia.
Olet uskomattoman kiero luonne vääntäessäsi asioita päälaelleen. Kyllä vähemmästäkin päätä kivistää, mutta omasipahan on. Vielä kehtaat ihmetellä ihmisien suhtautumista Sinuun. Vaihda tyyliä ja lakkaa kiemurtelemasta ja kieroilemasta. Nytkään et varmasti pysty ottamaan lusikkaa kiltisti käteen ja lopettaa ihmettelyjäsi, joten olkoon viimeinen sana Sinun.
- Loppan hej
Asia on selvästi mietinnässä eri puolilla. Tässä tuore diplomityö.
http://lib.tkk.fi/Dipl/2011/urn100424.pdf- Näin se menee...
Näyttäisi parhaat led-valot olevan jo todella hyviä. Perinteinen natrium (keltainen valo) toistaa värit arvosanalla n. 20 - 30. Ledillä lukema on n. 80.
Kiitos hienosta linkistä. Tallensin sen välittömästi koneeni "tietotiedostoihin".
Toivottavasti Liisa Halonen hoitaa tuon diplomityön esittelyn tulevissa SVS:n
kokouksissa.
- Luksi..
Periaatteessa ledillä ei tarvita samaa luksimäärää kuin natrium- ja elohopealampulla, koska ledin värintoistokyky on hyvä. Nykyisillä valoilla ongelmana on se, että viininpunainen tai tummanvihreä auto näyttää mustalta kuten moni muukin väri. Tietysti hämärässä ihmisen värinäkö on heikko.
- herkkyysmaksimi
> Periaatteessa ledillä ei tarvita samaa luksimäärää kuin natrium- ja elohopealampulla, koska ledin värintoistokyky on hyvä
Paskat tällä mitään värintoistokyvyn kanssa tekemistä on!
Ongelma tulee valaistussuureiden määrittelystä. Näköaistin (päivänäön) herkkyys on parhaimmillaan 555 nm aallonpituuden kohdalla eli kellanvihreällä valolla.
Teoriassa paras valotehokkuus saataisiin siis monokromaattista 555 nm valoa tuottavalla valaisimella. Käytännössä tulee eteen kysymys tämän 555 nm valon aikaansaamisesta .... ja parhaaksi kompromissiksi on osoittautunut keltaista 589 nm valoa tuottava pienpainenatriumlamppu, jolla on ylivoimaisesti paras valotehokkuus (jopa 200 lm/W) nykyisistä valonlähteistä, sekä sen serkku suurpainenatriumlamppu, jolla on vähän laveampi spekrti (ns. värikorjatuilla malleilla jopa hehkulampun/päivänvaloa lähentelevä).
....mutta myöhemmin on hiffattu, että hämärässä näköaistin herkkyys siniselle valolle kasvaa ja herkkyysmaksimi siirtyy 507 nm = sinivihreän valon kohdalle. Päivänäön ominaisuuksien pohjalta laaditut laskentamallit siis lievästi aliarvioivat sinistä/kylmäsävyistä valoa tuottavien valaisimien valaistustehoa, kun puhutaan hyvin matalista valaistusvoimakkuuksista. Vaikkapa katuvalaistuksesta.
Ledien kanssa tuotettava aallonpituus voidaan valita vapaammin ts. katuvalaistuksesta voidaan tehdä kylmäsävyisempi = paremmin hämäränäön ominaisuuksiin sopiva valotehokkuuden ennustetaan silti kohoavan jopa 200 lm/W -lukemiin eli samaksi kuin pienpainenatriumeilla .... mitä nykyään käytetään lähinnä moottoriteillä.
Vrt. hehkulampun valotehokkuus on noin 12 lm/W.
Asuinalueilla näyttää suunta olevan enemmänkin värikorjattuihin suurpainenatriumalamppuihin tai monimetallilamppuihin, joita autoilijat tapaavat myös, harhaanjohtavasti, kutsua xenonvaloiksi.- Värit tärkeitä..
Tässä on nyt tarkoitus nähdä eikä vain saada luksimittarin viisaria värähtämään. Ne värit voivat toistua jotka ovat valon spektrissä. Piikikäs elohopea ja natrium ovat tämän suhteen perseestä! Mutta viisaat päättäjät ovat aina laskeneet vain lukseja per markka.
Onneksi ledillä ja kaasunpurkausvalolla (sekä hehkulampulla) saadaan hyvä spektri. :)
Musta metsä alkaa näyttämään vihreältä.
- ....,,,,
Täyttä asiaa, paitsi tuo pienpainenatriumlamppujen käyttö moottoriteillä, ainakin Suomessa. Moottoritie Lahdesta Mäntsälään taisi olla viimeinen, johon asennettiin pp-natriumlamppuvalaisimia.
Tämän jälkeen ei minnekään, koska lamppujen elinikä jäi paljon luvattua pienemmäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106