Onni osui kohdalleni ja verottaja päätti tehdä yritykseeni verotarkastuksen. Tarkastuksessa sain huomautuksen siitä kun olin käyttänyt toiminimeä kuljettajana koneessamme. Toiminimi laskutti tekemänsä tunnit ja teki työtä ns. urakalla. Tämän lisäksi koneessa työskenteli yksi palkattu työntekijä pidempi jaksoisesti.
Verottajan mielestä tämä toiminimellä työskentely ei ole sallittua ja nyt maksattaa minulla toiminimen laskuilta vähennetyt alvit minulla ja tämän lisäksi minun on maksettava ennakonpidätykset ja sotu-maksut ko. toiminimen osalta.
Minusta tämä on ihan väärin! En ole aiemmin tiennyt että toiminimellä palkkatyöhön rinnastettavan työn teettäminen ei ole hyväksyttävää. Ko. toiminimi tehnyt töitä myös muille yrittäjille.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Millä asioilla perustelisitte valitusta verottajalle? Olen ollut tietoinen että ko. toiminimi kuuluu ennakonperintärekisteriin ja arvellut että hän hoitaa asiansa asian mukaisesti.
Minun mielestä jos ko. toiminimi ei ole hoitanut velvoitteitaan olisi verottajan rankaistava häntä eikä minua!
toiminimellä työn teettääminen ei sallittua
13
5752
Vastaukset
- 3+4
Työnantajan/teettäjän pitää itse ottaa selville ne palkkatyön rajat.
Työnantajalla on tietyt lakisääteiset velvoitteet, jos työ katsotaan palkkatyöksi niin et pysty siirtämään juttua toimarimiehen niskaan. - Vero Hra
Verojäämätodistus pitää pyytää joka toinen kuukausi.
Jos aliurakoitsijasi jättää verot maksamatta sinä maksat.
Nukuitko sielä yrittäjäopistossa tunneilla ?- onnimanninen
En nukkunut kun oottelin että sinä tulet paikalle ;)
- tfyukytik
Kyseessä on siis ns. henkilöstövuokraus ja sitä toimintaa säätelee tilaajavastuulaki.
Muutoinkin verottaja jostain syystä katsoo toiminimellä tehtyä henkilöstövuokrausta vähän kieroon. Heidän mielestään siinä kierretään sotumaksua. Verottaja ei tosin kiinnitä lainkaan huomiota siihen että tilittäähän toimari kuitenkin alvit.
Jos koneen kuljettajalla olisi ollut osakeyhtiö jonka toimialana olisi henkilöstövuokraus ja yhtiö olisi työnantajarekisterissä niin silloin tässä ei olisi mitään ongelmaa kunhan tilaajavastuulakia vain noudatettaisiin.
Jutun juoni on verottajan mielestä juuri siinä että myyjä on toiminimi. Katsovat siis että se työ olisi voitu hoitaa työsuhteessa jolloin siitä olisi maksettu sotut.
Sotii tuo minunkin oikeustajua vastaan lähinnä siksi että eri elinkeinon harjoittamisen lailliset muodot katsotaan lain edessä eri arvoisiksi ja niitä kohdellaan eri tavoin.
Jos päätät taistella verottajaa vastaan niin mielenkiinnolla kuulisin kuinka kävi ja varsinkin verottajan perustelut kiinnostaa. - Pari perusrekisteriä
> Verottajan mielestä tämä toiminimellä työskentely ei ole sallittua ja
> nyt maksattaa minulla toiminimen laskuilta vähennetyt alvit
Kyllähän Toiminimellä toiselle työskenteleminen ihan sallittua on. Mutta alkajaisiksi, löytyykö ko. toiminimiyritys ALV-verovelvollisten rekisteristä?
http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547;1631;1678&kielikoodi=1
Jos ei löydy, niin etpä niitä hänen laskuille kirjoittamiaan alveja saa tosiaan vähennellä.
> ja tämän lisäksi minun on maksettava ennakonpidätykset ja
> sotu-maksut ko. toiminimen osalta.
Toinen asia on että oliko kyseinen toiminimi merkitty EPR eli ennakonperintärekisteriin?
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/2005/Palkkaa_vai_tyokorvausta(10126)
Jos ei ole EPR-merkintää, niin aivan hyvin voi käydä niin että verottaja maksattaakin sinulla ko. sotumaksut, koska verottaja pitää tätä järjestelyänne eräänlaisena peiteltynä työsuhteena.
Eikä siis varsinaisena Yritys - Yritys suhteena.- ftyukgyuk
Elävässä elämässä verottaja on tulkinnut toimeksiantoja työsuhteeksi vaikka työn myyjä on ollut ennakkoperintärekisterissä ja alv velvollinen. Esimerkkejä on monia, mm omalla toiminimellä rakennustöitä tehnyt kaveri ajoi valillä myös taksia laskuttamalla. Verottaja tulkitsi taksinajamisen työsuhteeksi.
Verottaja lähtee siitä että vuokratun henkilön on oltava työsuhteessa vuokrafirmaan, joka taas myy hänen työpanoksensa kolmannelle osapuolelle ja hoitaa hänestä aiheutuneet työnantajan velvollisuudet. Toiminimikin voi olla henkilöstöä vuokraava yritys mutta silloin toimarin palkkalistoilla olisi oltava muitakin kuin yrittäjä itse.
Henkilöstöä vuokratessa pitää toimeksiannosta laatia kirjallinen sopimus ja tilaajavastuulakia on noudatettava. Muuten käy niin kuin aloittaja on kuvannut.
Tämä verottajan tulkinta juontaa juurensa siitä että yhtdessä välissä isot firmat teki paljon sitä että ne irtisanoivat työntekijöitään mutta samalla kehoittivat niitä perustamaan toiminimen jolla he sitten saisivat jatkaa samoja hommia kuin ennen työsuhteessa. Näitä syntyi yhteen väliin tosi paljon.
Verottaja tulkitsi nämä työsuhteiksi koska homma jatkui käytännössä entisellään eikä toimarilla ollut muita toimeksiantoja.
Tässä asiassa on vieläpä eri tulkintoja eri puolilla suomea, eli olisi helvetin hyvä jos jollain olisi virtaa käydä oikeusasteet läpi verottajaa vastaan. Täytyisihän tähän saada samat pelisäännöt kaikkialle ja yleiset ohjeet siitä missä työsuhteen ja alihankinnan/henkilöstövuokrauksen raja menee. - onnimanninen
Sehän tässä hauskaa onkin että olen varmistanut että toiminimi on arvolisäverovelvollinen ja hän on ennekonperintärekisterissä. Tämän on verottajakin päätöksessään todennut.
Minun älyn mukaan minun olisi pitänyt käydä varmistamassa vielä että hän maksaakin velvoitteensa. Eli hittoako noilla rekistereillä on merkitystä jos niihin ei voi luottaa! - onnimanninen
Olen varmistanut ennen työsuhteen aloittamista että toiminimi kuuluu kumpaiseenkin rekisteriin ja tämän on verottajakin todennut lausunnossaan.
- Tällä kliseellä
> Millä asioilla perustelisitte valitusta verottajalle?
Jos Toiminimeltä ne molemmat rekisterimerkinnöt kunnossa olevana ja ajantasaisena löytyy, niin Luottamuksensuojaanhan sinä silloin tietenkin vetoat.
"Siten muutetuilla säännöksillä on haluttu suojata työn teettäjää ennakoimattomilta jälkiseuraamuksilta. Samaan aikaan on säädetty luottamuksensuojaa koskeva säännös, joka suojaa vilpittömässä mielessä olevaa yrittäjää jälkikäteisiltä toimenpiteiltä." - onnimanninen
Verottajalta tuli päätös asiasta - minä voitin!
Verottaja hyväksyi laskutustyönä teettämisen eikä minun tarvinnut kääntää laskutustyötä palkkatyöksi.
Jes - kerrankin virkavallan päätöksessä oli järkeä!- gyiluolyoi
Hienoa!
Onko päätös julkinen ja jostain tulostettavissa?
- Miten hanskasit?
>Verottaja hyväksyi laskutustyönä teettämisen eikä minun tarvinnut
>kääntää laskutustyötä palkkatyöksi.
Kerropas vielä muilla palstalaisille vinkiksi, että millaisiin seikkoihin tuossa oikaisuvaatimuksessasi vetosit?
Vanha kunnon ryömiminen ja anelu polvillaan verottajan pulpetin edessa on tietenkin aina paikallaan ja se joskus jopa tehoaakin. Mutta faktaperusteet toimivat toisinaan yhtä hyvin.
Kerro niksisi! - helpoin tie
Verottajan päätökset ovat mielivaltaisia. Itse olen kahden häviön vuoksi tehnyt ratkaisun heitä kohtaan. En maksa enää "hupia" jonkun virkapellen mielenhäiriön vuoksi.
Mikäli tulee jotakin älytöntä, kuten kertomasi tapaus, niin vaihda firman nimi ja jätä koko asia. Perusta uusi oy, se siitä.
Se on ainoa varma keino sosialisti-suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2752855Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka412271Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471977- 1101712
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051644Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121355- 661307
- 681243
- 551169
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771141