Mistä tunnistaa jos sytytystulpat ovat huonot? Miten se ilmenee auton käyttätymisessä?
Sytytystulpat
47
27351
Vastaukset
- J H
Huonot tulpat aiheuttavat nykimistä raskaasti kuormitettaessa kiihdytettäessä matalilta kierroksilta; esim kadunkulmasta käännyttäessä kakkos-kolmosvaihteella (riippuu välityksistä)
Olosuhteet ovat tällöin tulpille hankalimmat.
Valitettavasti muutkin häiriöt ilmenevät samalla tavalla joten ei voi olla aina varma onko syynä tulpat vai jokin muu.
Sytytyskaapelit ja koko -järjestelmä pitää olla kunnossa.
Sytytystulpat (normaalit) ovat niin halpoja, ettei niitten vaihdon kanssa kannata pihistellä. Huonoilla tulpilla aiheutuneet sytytyshäiriöt ja sitä myöten lisääntynyt bensankulutus maksaa nopeasti tulppien hinnan.
Kuvitellaan, että ajat 15000km samoilla tulpilla. sillä matkalla kuluu bensaan rahaa arviolta
1200...1500 Euroa.
Uudet tulpat saa 10..20:llä Eurolla.
Paremmilla tulpilla voi vieläpä vaikuttaa kulutukseen..
Sama juttu öljyjen kanssa.
Täysin naurettavaa on ajaa halpisöljyillä ja kuvitella säästävänsä jotain vaikka kitka on suurempi ja laatuöljyn kilometrikestävyyskin on aivan toista luokkaa sekä lisäksi sillä on kyky säästää polttoainetta. Rahallinen "säästö" taaskin 10.. 20 euroa- autoilija
Ei kyllä nykyautoon ekana kannata tulppia vaihtaa laatumerkeissä ne kestää 60 000km ja maksavat n. 20€ kpl. Jos 15 000 välein vaihdat niin menee hukkaan n. 160€ sitä kallista bensarahaa 60 000 aikana. Samahan se on öljyn kanssa ei kannata ostaa yhtään parempaa mitä auton valmistaja vaatii tulee vain lisäkuluja.
- Jasper
Olen kuullut että auton käsikirjojen suosittelema vaihtoväli on tarpeettoman pitkä.
Omassa autossani suositeltu ikä on ylitetty jo moninkertaisesti, mutta mainitsemiasi oireita ei ole vieläkään tullut, paitsi ehkä pari kertaa.
Joka tapauksessa vaihdan tulpat nyt vanhaan kotterooni.
Kiitos vastauksesta. Olen nyt viisaampi. - HOj
Jasper kirjoitti:
Olen kuullut että auton käsikirjojen suosittelema vaihtoväli on tarpeettoman pitkä.
Omassa autossani suositeltu ikä on ylitetty jo moninkertaisesti, mutta mainitsemiasi oireita ei ole vieläkään tullut, paitsi ehkä pari kertaa.
Joka tapauksessa vaihdan tulpat nyt vanhaan kotterooni.
Kiitos vastauksesta. Olen nyt viisaampi.Hei
Katso nyt ensin missä kunnossa ne tulpat ovat.
Jos et tiedä miltä tulppien tulisi näyttää niin lähimmästä kirjastosta mikä tahansa alfamerin tai haynesin korjausopas lainaksi, siellä on kuvat tulpista ja selitystä asiasta.
Yleensä ei kannata autossa vaihtaa tarpeettomasti/varmuuden vuoksi osia. - J H
autoilija kirjoitti:
Ei kyllä nykyautoon ekana kannata tulppia vaihtaa laatumerkeissä ne kestää 60 000km ja maksavat n. 20€ kpl. Jos 15 000 välein vaihdat niin menee hukkaan n. 160€ sitä kallista bensarahaa 60 000 aikana. Samahan se on öljyn kanssa ei kannata ostaa yhtään parempaa mitä auton valmistaja vaatii tulee vain lisäkuluja.
Turha pihistely ei kannata.
Jos on kyseessä tavanomaiset tulpat, on 20000 järkevä raja vaihtaa ne.
Tietenkin tulppien kulumiseen vaikuttaa ajo-olosuhteet, moottorin kunto jne.
Mutta on täysin järjetöntä käyttää tulppia jotka sytytyskatkojen vuoksi lisäävät bensankulutusta niin, että vaihtovälillä kuluu bensaa suuremman rahan edestä kuin vaihtotulpat maksaa.
Lisänä vielä käyntihäiriöt. katalysaattorikaan ei pidä siitä, että palamatonta hiilivetyä virtaa siihen.
Eri juttu ovat nämä pitkäkestotulpat monine kärkineen. Ei niitä kannatakaan heti mennä vaihtamaan.
Perusjuttu on kuitenkin se, että pitkällä juoksulla ei säästä mitään, päinvastoin, jos pihtaa tulppien ja öljyjen kanssa;
samana aikana kulutetut bensalitrat euroineen muodostavat niin suuren summan.
Moni autonvalmistaja ei edes suosittele voimansiirron öljyjen vaihtoa. Täysin mieletöntä.
Ammattilaiset (siis ne jotka korjaavatkin laatikoita) vaihtavat öljyt omiin autoihinsa koska tietävät, että laatikkoremppa on kalliimpi kuin pari litraa laatuöljyä. - Halvempi
autoilija kirjoitti:
Ei kyllä nykyautoon ekana kannata tulppia vaihtaa laatumerkeissä ne kestää 60 000km ja maksavat n. 20€ kpl. Jos 15 000 välein vaihdat niin menee hukkaan n. 160€ sitä kallista bensarahaa 60 000 aikana. Samahan se on öljyn kanssa ei kannata ostaa yhtään parempaa mitä auton valmistaja vaatii tulee vain lisäkuluja.
Wink wink. :) Biltemasta Brisk sytytystulpat 9,99€/kpl.
Esim. Volvo v40 2.0T B4204T3 moottorilla. Brisk P4 iridium sytytystulpat 39.96€/4kpl. 46tkm ajettu jo Brisk P4 sytystulpilla eikä ole vielä ollut ongelmia sytytystulppien kanssa.
Brisk on Tšekkiläinen tuotemerkki. - tgjgöoyöi
Halvempi kirjoitti:
Wink wink. :) Biltemasta Brisk sytytystulpat 9,99€/kpl.
Esim. Volvo v40 2.0T B4204T3 moottorilla. Brisk P4 iridium sytytystulpat 39.96€/4kpl. 46tkm ajettu jo Brisk P4 sytystulpilla eikä ole vielä ollut ongelmia sytytystulppien kanssa.
Brisk on Tšekkiläinen tuotemerkki.Samaten Brisk kun edellinen oli pistänyt "tavalliset" ja 30tkm jälkeen jo kovin kuluneet.
- ÖLLÖLÄ__
J H kirjoitti:
Turha pihistely ei kannata.
Jos on kyseessä tavanomaiset tulpat, on 20000 järkevä raja vaihtaa ne.
Tietenkin tulppien kulumiseen vaikuttaa ajo-olosuhteet, moottorin kunto jne.
Mutta on täysin järjetöntä käyttää tulppia jotka sytytyskatkojen vuoksi lisäävät bensankulutusta niin, että vaihtovälillä kuluu bensaa suuremman rahan edestä kuin vaihtotulpat maksaa.
Lisänä vielä käyntihäiriöt. katalysaattorikaan ei pidä siitä, että palamatonta hiilivetyä virtaa siihen.
Eri juttu ovat nämä pitkäkestotulpat monine kärkineen. Ei niitä kannatakaan heti mennä vaihtamaan.
Perusjuttu on kuitenkin se, että pitkällä juoksulla ei säästä mitään, päinvastoin, jos pihtaa tulppien ja öljyjen kanssa;
samana aikana kulutetut bensalitrat euroineen muodostavat niin suuren summan.
Moni autonvalmistaja ei edes suosittele voimansiirron öljyjen vaihtoa. Täysin mieletöntä.
Ammattilaiset (siis ne jotka korjaavatkin laatikoita) vaihtavat öljyt omiin autoihinsa koska tietävät, että laatikkoremppa on kalliimpi kuin pari litraa laatuöljyä.No tuo voimansiirron öljynvaihdon vaihdon tarpeettomuus valmistajan mielestä perustuu vain siihen että he ajattelevat auton käyttöiäksi noin 10 vuotta ja 200tkm jonka laatikko kyllä kestää samoilla öljyillä kunhan ei vuotoja ole. Saattaa kyllä loppuvaiheessa jo tulla ongelmia vaihteiden kytkennässä ja mahdollisesti ylimääräisiä ääniä.
- Kireä-ukkeli
Vanhaan Volvooni on syt.tulpat vaihdettu enimmillään 80000 km välein.
Vähän asian vierestä: 25 vuotta vanhaan autoon ei ole vielä tarvinnut vaihtaa vesipumppua. Kilometrejä on nyt takana noin 401000. Ostin auton käytettynä kun sillä oli ajettu noin 133000 km, ja se oli ollut käytössä jo 8,5 vuotta.
- Esko
Nykyaikaiset pensat pitää tulpat aika puhtaina. Täytyy vain tarkistaa tulppien kärkiväli ainakin 5000km välein, ehkä useamminkin. Mittaa kärkiväli vaikkapa levymitalla ja naputtele esim. puukon terän lappeella se n. 0.7-0.8mm kokoiseksi. Puukon terällä voi rakoa myös suurentaa tarvittaessa. Kärkivälin säätöä joutuu tekemään monta kertaa tulppien elinaikana. Ei kannata vaihtaa tulppia, jos vain kärkiväli on liian suuri. Kyllä sen sitten näkee, kun kärkiväli on loppuun kulunut.
- eikulu
Mitä halpahallitulppia sinulla on. En tarvi kärkiväliä säätää, vaikka ajaa 15thkm, samoilla.
- Anonyymi
eikulu kirjoitti:
Mitä halpahallitulppia sinulla on. En tarvi kärkiväliä säätää, vaikka ajaa 15thkm, samoilla.
Halpahallista ruohonleikkurin tulppia olen tojjoon käyttänyt. Säästyy rahaa. :)
- Anonyymi
Ehkä tämä ohje kuuluu -70 luvulle
- Anonyymi
eikulu kirjoitti:
Mitä halpahallitulppia sinulla on. En tarvi kärkiväliä säätää, vaikka ajaa 15thkm, samoilla.
Autossa ei tarvia etes liikuttaa tulppia kun vaihtoväli on joku 60- 80 tuhatta kärkivälit ei liiku mihinkää jos on väärät tulpat nii sillon voi olla ongelmia ajan noi 55000 km vuodessa
- Tulpat kestää kyllä
mutta teho heikkenee ja polttaa puolan !
- puolakin kestää
Markkinamiehet lupailee 100.000 km hyvillä tulpilla, mutta tutut huoltomiehet suosittaa matkan puolittamista. Yleensä meillä vaihdetaan 60 tkm:n välein samalla kun uusitaan aut. laatikon öljyt.
- Auto Masentaja 2
puolakin kestää kirjoitti:
Markkinamiehet lupailee 100.000 km hyvillä tulpilla, mutta tutut huoltomiehet suosittaa matkan puolittamista. Yleensä meillä vaihdetaan 60 tkm:n välein samalla kun uusitaan aut. laatikon öljyt.
Pari kertaa vuodessa tulpat pois ja mahdollinen karstanpoisto ja erityisesti kierteistä. Tämä siksi, ettei tulpat karstoitu umpijumiin kiinni kanteen.
Samalla katsot kärjet. Jos keskikärjen kulmat kuluneet pyöreiksi, viilaa kärjen pää tasaiseksi ja säädä kärkiväli. Nyt sinulla on täysin uutta vastaava tulppa.
Tätä teet niin kauan kuin keskikärkeä riittää.
Ja tulppakauppiaat itkee.
Paikoilleen asettaessasi kierteeseen vähän ihan normaalia molybdeenirasvaa ja kiristys ohjeenmukaiseen tiukkuuteen. - pientä-rassausta
Noin minäkin tein vielä 60- ja 70-luvun autoille ja tulpille, mutta nykyiset kestää paljon pidempään, joten 50-60 tkm menee ihan mukavasti.
Ei kärkivälin tarkastamisesta ja viilauksesta toki ole kuin hyötyä, jos viitsii ja jaksaa puuhastella lämpimässä tallissa hyvän valon alla.
- Azad
Auto tärisee pysähtyessä
- Robotti
Jälkikäyntiä.Karstaa.
- erilaisia
Mulla tulpat vaihdetaan 120 tkm. Välein.
- huoletontaajoa
Eiköhän moottorin vikavalo syty mittaristoon jos on sytytyskatkoksia ja sitten pitää mennä korjaamolle. En oikeastaan tiedä miten usein tulpat vaihdetaan, kai ne korjaamolla osaa vaihtaa silloin kun tarvitsee.
Auto pyytää aina tarvittaessa huoltoon pääsyä mittariston näytöllä kun aikaa/kilometrejä on kulunut tarpeeksi ja sitten olen aina varannut ajan. En ymmärrä miksi jotkut alkaa miettimään tällaisia asioita, ei minun vaan ole tarvinnut enään pitkään aikaan.- MINÄMINÄMINÄMINÄ
Jos sinun ei ole tarvinnut ENÄÄ pitkään aikaan tuollaisia asioita miettiä, niin hyvä niin, mutta miksi se piti oikein tänne kirjoittaa. Kas kun jotkut haluavat huoltaa autonsa ihan itse, toiset ihan mielenkiinnosta ja harrastusmielessä, jotkut jopa olosuhteiden pakosta. Miten se on niin vaikeaa olla puuttumatta keskusteluketjuun, johon itsellä ei ole mitään annettavaa, varsinkin kun alkuperäinen kysymys on esitetty jo yli kymmenen vuotta sitten.
- masatin2000omppu
14v autoasentajana ensi kerran laitoin denson tulpat n.5000km ja posliini irti sekä keski elektroni hakkasi puolan halki
- Ruuttanalampi
Kaverin auton alla oljylammikko, joka pääteltiin vaihteistoöljyksi, koska moottorin oljy ylämerkissä. Kerroin kaverille, että nyt korjaamolle ja mahdollisesti auton vaihtoon. Kuukauden kuluttua ei enää öljyläikkää ja kysyin mitä asialle oli tehty? Kaveri kertoi ettei mitään kun kerran oli vuoto loppunut itsestään. Kerroin mikä on skenaario ja auto vaihtui uudenpaan. Näin helppoa on korjaus.
- vaihdelaatikkopommi
Ruuttanalampi kirjoitti:
Kaverin auton alla oljylammikko, joka pääteltiin vaihteistoöljyksi, koska moottorin oljy ylämerkissä. Kerroin kaverille, että nyt korjaamolle ja mahdollisesti auton vaihtoon. Kuukauden kuluttua ei enää öljyläikkää ja kysyin mitä asialle oli tehty? Kaveri kertoi ettei mitään kun kerran oli vuoto loppunut itsestään. Kerroin mikä on skenaario ja auto vaihtui uudenpaan. Näin helppoa on korjaus.
Heh, loppuuhan se vuoto kun öljyt loppuu mutta sen jälkeen vaihteiston elinikä on hyvin lyhyt, sitäpaitsi se voi olla turvallisuusriski kun öljyn puutteessa vaihteiston laakerit leikkaa kiinni niin voi vetävät pyörät yllättäen lukkiutua vaikka satasen vauhdissa, sitten auto menee minne menee...
- Anonyymi
MINÄMINÄMINÄMINÄ kirjoitti:
Jos sinun ei ole tarvinnut ENÄÄ pitkään aikaan tuollaisia asioita miettiä, niin hyvä niin, mutta miksi se piti oikein tänne kirjoittaa. Kas kun jotkut haluavat huoltaa autonsa ihan itse, toiset ihan mielenkiinnosta ja harrastusmielessä, jotkut jopa olosuhteiden pakosta. Miten se on niin vaikeaa olla puuttumatta keskusteluketjuun, johon itsellä ei ole mitään annettavaa, varsinkin kun alkuperäinen kysymys on esitetty jo yli kymmenen vuotta sitten.
Onko sytytystulpat ne jotka laitetaan tankkiin tankatessa.
- Anonyymi
minun auto ei pyydä mutta vaihdan tulpat ennen talvea ja talven jälkeen samoin öljyt ja suodattimen , koska on kiva välillä puuhastella auton kanssa 424000 km takana ja matka jatkuu. t. yaris
- masatin2000omppu
onko keneltäkään irronnut denson tulpasta posliini ja keski elektroni
- Anonyymi
On. De soilla ei tee yhtään mitään. Boschin nelikärjet kestää pudotatallin lattialle ja ylikiristää ja silti toimivat moitteetta 30-60tkm.
- Ngk
200.000 km samoilla tulilla ja ei Ongelmia.
- yaris133vvt
Ebaystä tai vastaavasta kannattaa katsoa tulppien hintoja, en yleensä kannata sitä että kaikki tilataan ulkomailta, mutta olipa kyllä yllätys kun Motonetissä tulppa maksoi 22.90e kpl ja Ebaystä 4kpl tuli kotiin toimitettuana 40e.
- Anonyymi
Aliexpress toimitti Automerkin alkuperäiset tulpat x4, 14e.
- Dehu
Myyjä suositteli Denson tulppia
Sanoi että nämä on parhaat tulpat
Kulu tankillinen bensaa kun tajusin että kulutus on 2l korkeampi kuin aikaisemmilla ngk tulpilla
Ruuvasin vanhat tulpat takaisin ja nyt aprikoin mitä seuraavaksi- fffujjjj
Riippuu automerkistä, jotkut suunniteltu Densoille, toiset NGKlle tai Boschille. Esim Mazdaan NGK ehdottomasti. Toyota taitaa käyttää paljon Densoja ja Volvossa toimii Bosch hyvin.
Jossain vanhemmissa autoissa mielestäni alavääntö on parantunut (ei ala tärisemään yhtä herkästi kun nostaa kytkintä liikkeellelähdössä) ja lähtee helpommin käyntiin kosteassa/kylmässä kun vanhat tulpat vaihdettu uusiin. - skkdsfjfdkldfskl
Enpä tiedä riippuuko se niinkään merkistä kuin tulpan tyypistä. Auton käyttöohjekirjassa pitäisi olla mainittu tulppien tyyppi ja sitä on syytä noudattaa, varsinkin nykyään kun on katalysaattorit jne. Tulpissa säästäminen käyntihäiriöineen voi tulla kalliiksi jos katalysaattori hajoaa sen takia.
- fffujjjj
skkdsfjfdkldfskl kirjoitti:
Enpä tiedä riippuuko se niinkään merkistä kuin tulpan tyypistä. Auton käyttöohjekirjassa pitäisi olla mainittu tulppien tyyppi ja sitä on syytä noudattaa, varsinkin nykyään kun on katalysaattorit jne. Tulpissa säästäminen käyntihäiriöineen voi tulla kalliiksi jos katalysaattori hajoaa sen takia.
Kyllä aika usein autonvalmistajan suositus on juuri tietyn merkkinen ja mallinen tulppa. Esim edellisessä autossa suositus vain ja ainoastaan NGK BPR6ES, nykyisessä vain ja ainoastaan NGK ITR6F13. Muun merkkisiä suosituksia autonvalmistajalla ei ole, ei ohjekirjassa eikä korjaamo-oppaassa. Vastaavuuksia löytyy sitten muiden tulppa-valmistajien luetteloista, mutta ei itse autonvalmistajan suosituksista. Esim Mazda ei mielestäni käynyt yhtä hyvin Denson tulpilla kun NGK aina suositus. Vaikka Denson luettelon mukaan kyseinen malli vastasi auton NGK suositusta.
- lkfsdkfjkksfjdkl
fffujjjj kirjoitti:
Kyllä aika usein autonvalmistajan suositus on juuri tietyn merkkinen ja mallinen tulppa. Esim edellisessä autossa suositus vain ja ainoastaan NGK BPR6ES, nykyisessä vain ja ainoastaan NGK ITR6F13. Muun merkkisiä suosituksia autonvalmistajalla ei ole, ei ohjekirjassa eikä korjaamo-oppaassa. Vastaavuuksia löytyy sitten muiden tulppa-valmistajien luetteloista, mutta ei itse autonvalmistajan suosituksista. Esim Mazda ei mielestäni käynyt yhtä hyvin Denson tulpilla kun NGK aina suositus. Vaikka Denson luettelon mukaan kyseinen malli vastasi auton NGK suositusta.
On Mazdalla ainakin joskus ollut NGK:n vaihtoehtona Nippon Denso. Mulla on tallessa ja tässä nyt esillä vm. 1990 Mazda 323:n omistajan käsikirja vaikka itse auto meni paaliin jo yli 10v sitten.
Näissä autoissa oli sekä kaasutin- että katalysaattoriversioita polttoaineen suihkutuksella. Kaikkiin moottoreihin on listattu niin NGK:n kuin Nippon Denson tulppia. Tyyppi vain vaihtelee, myös NGK tulpissa riippuen moottorista.
Nykyisen autoni, Kia Rion käyttöohjekirjasta en edes löytänyt sytytystulppasuositusta.
- Tojotamies
Ajoin 90 luvun Toyotalla n 120 tkm samoilla tulpilla (kuka tietää milloin vaihdettu ennen sitä). Ei auttanut heikentyneisiin päästöarvoihin enkä huomannut muutakaan eroa. Densot maksoivat 3€/kpl, joten ei ollut iso menetyskään.
- ihanaaTietoaJaNeroutta
Jihuu, mikä nero.
- komisaario_kaasu
Nojaa, juuri pomppasi alle 10-vuotias auto katsastuksessa päästöihin, vaikka tulpat, öljy ja filtteri vaihdettu 15k sisällä kaikki :) Että ei ne nykylaitteetkaan mitään maailmanparantajia ole.
- ViinaaKoneeseen
Etanolia(E85) bensan sekaan, ja ajelua vähän isommillla kierroksilla ennen päästötestiä niin se puhdistaa vähän paikkoja. Voi olla että ei auta kaikissa koneissa, mutt ainaki itellä auttoi rellun romussa joskus aikoinaan.
- Tulppaunohdus
Mitään ongelmaa ei ollut, mutta vaihdatin nyt kuitenkin tulpat 15 v vanhaan Meseeni. Edellisestä tulppien vaihdosta 100 000 km...Mylly käy siivosti, ei ole moottori sairastanut vielä ollenkaan. Kuluvia osia vaihdettu (jousia, tukivarsia ja sen semmosta). Öljyt vaihdan n 15 000 km:n välein.
- Tulppaunohdus
Päästöarvot katsastuksissa aina olleet ok.
- Anonyymi
Kun itse olen vaihtanut huonot tulpat uusiin, on eron huomannut näin:
-käynnistyy nopeammin pakkasilla tai kosteilla keleillä kun lämpötila nollan paikkeilla
-tyhjäkäynti tasaisempaa
-vähän parempi alavääntö, ei sammu yhtä herkästi kun manuaalivaihteisella lähtee liikkeelle
Jos vanhempi auto missä virranjakaja, kannattaa huomioida myös virranjakajan pyörijä ja kansi. Itsellä oli kerran auto missä pyörijä kului nopeammin kuin sytytystulpat, ihan silminnähden oli sen nurkassa kipinän aiheuttamaa kulumista. Ellei jakajan pyörijä ja kansi ole kunnossa, ei myöskään tulpille tule kunnon kipinää. Omaan autoon vaihdoin aina pyörijän ja kannen samalla kun vaihdoin tulpat. - Anonyymi
Teslaan ja dieseliin ei tarvi vaihtaa kynttilöitä!
- Anonyymi
juu onhan se hehkutulppien "vaihtoväli" pidempi kuin sytytystulppien. t.yaris
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809