Käykö maksettu siivooja, vai siivoatteko itse ?
Siivoatteko päivittäin, vai onko perheessänne joku tietty siivouspäivä ?
Onko kaikille perheenjäsenille omat hommat ?
Onko siisti koti tärkeä, vai voitteko elää epäjärjestyksessä ja sotkussa ?
Jos käy viikkosiivooja niin tarvitseeko sen lisäksi itse paljon siivota ?
Itse olen harkinnut viikkosiivojan palkkaamista, voiko heille luottaa kodin avaimen, vai pitääkö jokun olla kotona siivouspäivänä ?
Kuka teillä siivoaa ja pitää paikat järjestyksessä?
20
247
Vastaukset
- Kaupunkilainen
Ei kumpaakaan, ei käy siivooja, eikä siivota itse (tai siivotaan hyvin, hyvin harvoin). Mielelläni palkkaisin siivoojan, mutta Perheenjäsen vastustaa, "koska emme ole invalideja".
Meillä siivotaan varsinkin kesällä erittäin harvoin, koska viikonloput menevät enimmäkseen mökillä. Tarkennettakoon tässä, että siivoaminen tarkoittaa minulle pölyjen pyyhkimistä, imuroimista, lattian ja ikkunoiden pesua ja sen sellaista. Tavaroiden paikoilleen laittaminen tai lehtien vieminen paperinkeräyslaatikkoon ei ole siivoamista.
Koska meitä on vain kaksi aikuista eikä kotieläimiä, jatkuvaan puunaamiseen ei ole kauheasti tarvettakaan. Minua kiusaavat nurkissa pyörivät villakoirat huomattavasti vähemmän kuin se, etteivät tavarat ole paikoillaan. Molemmat pitävät järjestyksestä, koska silloin tavarat myös löytyvät tarvittaessa.
Teen mieluummin jotakin muuta kuin siivoan, joten palkatun avun puutteessa ei auta kuin tyytyä kohtuulliseen siisteyden tasoon. Jaa kun yksin asuu, siinähän aika kuluu pitkää tikkua vetäessä, kenen vuoro...
Tytär käväisee aina säännöllisesti sotkemassa, kun siivoamisesta mainitsee, löytää heti muuta kiirettä muualta.Siivoan itse. Siivoojaan palkkaaminen tuntuu utopistiselta minun elämäntilanteessani. En ole vielä niin vanha ja raihnainenkaan, että tarvitsisin apua arkeni askareisiin.
Siivoilen vähän kerrassaan.
Nuoret hoitavat omien huoneittensa siivouksen parhaaksi katsomallaan tavalla.- Cloetta...
Kun lapset olivat pieniä meillä kävi kaksi kertaa kuussa siivooja, joka teki perussiivouksen ja silloin tällöin jotakin ekstraa kuten saunan siivous. Tätä ihanuutta jatkui parisen vuotta.
Pidän siististä kodista koska olen paljon kotona. Mies myöskin viihtyy siistissä ja kodikkaaksi laitetusta kodista muttei ole kovin hanakka siivoamaan, sama vika lapsilla.
Nyt elämme mieheni kanssa nuorimmaisen kanssa kotona. Siivoamme keskimäärin kerran viikossa; mies imuroi ja kopistelee matot ja minä pyyhin pölyt ja luutuan. Siivoamme todella tehokkaasta ja aikaa kuuden huoneen huushollin siivoamiseen menee korkeintaan kaksi tuntia. Siivouspäivämme on torstai. Nuorimmainen siivoaa oman huoneensa.
Tykkään kotitöistä ja siivoamisestakin mutta imurointia inhoan, samoin saunan - ja ikkunoiden pesemistä ja ne jäävät tekemättä ellei mieheni niitä tee. Ja tekeehän hän....
Silloin kun meillä kävi siivooja, järjestelin paikat ja tavarat. Hän vain siivosi eli tavaroiden järjestely ymv- ei kuulunut hänen tehtäviinsä. - RIMMIR
Itse siivoan ja itse sotken.
Ei ole nöpönuukaa vaikka muutama villakoira silloin tällöin sängynalta haukahtaa.
Jos koti on kovin epäjärjestyksessä niin sen huomaan energian katoamisella. Silloin alkaa tulla levottomaksi ja pahantuuliseksi. Eihän siinä auta muu kuin laittaa paikat järjestykseen ja joskus miettiä niitä feng shui asetelmia.
Täälläpäin voi jopa työnantajalle vihjaista palkankorotuksen sijasta vakituista siivoojaa. Mutta parempi kait se on itse maksaa siivooja kun siitä saa sen verovähennyksen. Pakko on itse siivota ja täytyy myöntää että jos ajattelisin jotain suursiivousta ulkopuolisin voimin, luottamuspula estää tilauksen. Koti on jotenkin niin henkilökohtainen juttu, kuin päästäisi tirkistelijän kotiinsa.. mahdollisesta näpistelijästä puhumattakaan.. kamalaa ja kuitenkaan ei mahdotonta ikävä kyllä.
En todella ole siivoushullu, vuosi vuodelta vähemmän rasittaa sekasotku vaikka en kyllä kestäisi hetkeäkään sillä siisti ohjelman kaltaisissa kodeissa, sekottaisin ne kaatopaikkoihin.- Meriläinen
Kyllä se olen ihan minä kun muita ei ole.
Ja kohta on varmaan taas hyvästi aikaakin jos lomautuksia tulee.
Noista siivoojista sen verran että oma sukulainen on kotisiivooja ja erittäin pidetty sellainen.
Sillä olis töitä vaikka kuinka jos pystyis ottamaan enemmän mutta kun on omakin perhe niin ei voi.
Eli häneen ainakin luotetaan, mutta kait se on aina ihmiskohtainen juttu. Rakastan hyvin pelkistettyä, puhdasta, valkoista, siistiä ja raikasta kotia. Ihanaa yksinkertaisuus väljät ja valoisat tilat. Vihaan tunkkaisuutta, paksuja mattoja vihaan verhoja ja pölynkerääjä romua ja rihkamaa. Inhoan tavarakasoja epämääräisiä vaatekasoja pölynpeittämiä pintoja tahmeita lattioita. yökyök...
Mutta se risti riita, inhoan myös muiden jälkien siivoamista. Silti koko ajan pakko itse siivota. Mies yrittää vältellä selvästi ja ei ymmärrä minun siisteysintoa. Vihaan imuria ja katson että imuroiminen on miesten puuhaa. Melkein on aina pakotettava se auttamaan. Välillä odotan, että se alottaisi oma-alotteisesti, mutta todella harvoin sellaista tapahtuu. Käskytettävä on.
Jos minä saisin päättää, niin vetäisin kaikki verhot alas ikkunoista ja verhot ja myös kaikki matot lattialta kantaisin suoraan roskikseen. Seuraavaksi lentäisi kuin leppäkeihäs parvekkeelta alas tuo pölyimuri hirviö, joka aina kun yritän imuroida alkaa vaan keppuroida lattialla tassut kattoa kohti ja ulisee, en, en, en...
Kaikki tavarat kaappeihin justsa omalle paikalleen aina pitäisin millilleenkin samoin päin tavaroita. Käyttäisin vain kosteita pyyhkeitä ja luutuja siivoamiseen ja pyyhkisin kaikki pinnat päivittäin. Koti olisi lähes tyhjä valkoinen ja steriili.
Mut ei, pakko siivota ja siivota vaikka inhoa yli kaiken. Siirreltävä sitä roinaa ja raahattava sitä hirviöimuria perässään. Nytkin se homma on edessä ja vihaan sitä.ei käy siivoojaa mutta sillon kun oli kaks kotia toisessa kävi säännöllisesti siivotaan säännöllisen epäsäännöllisesti aina sillon kun tuntuu ettei enää sekaan mahdu ja se ei tapahdu kovin usein en oo koskaan ollu mikään siisteysintoilija ja viihdyn hyvin kotonani vaikka ei kaikki paikat hohdakkaan puhtautta ja vaikkei jokainen tavara oo omalla paikallaa.
- Putkivalo
Yritän hallita kaaostamme päivittäin, harmittaa aamuisin tavata heti alkuun tiskit ja sotkuisen aamiaispöydän. Ja hiekat varpaiden alla kuuluu rantaan.
Siis siivoan kotona ja vähän muuallakin, sillä ylimääräisellä hankin kultareunaa meitsin arkeen. Tosin yhä vähenevässä määrin tarvii käydä muilla siivoamassa, se ei mikään helppo duuni ole.
Kyllä voit luottaa kodin avaimen siivoajalle, ja jos epäröit, niin voithan sä piilottaa ne tärkeimmät tavarat.
Riippuu ihan siivoojasta ja sinusta mitä te sovitte keskenänne. Yleistä kai on, että väki ei ole kotona kun siivotaan. Myös siitä, mitä hän siivoaa kannattaa sopia. Toiset ei tamppaa mattoja, joku ei koske lasi-kokoelmaan... Yleistä kai on, että siivooja ei tavaroihin koske, vaan pyyhkii pölyjä nostamatta esineitä, imuroi ja pesee lattiat sekä pinnat. Tavarat ja pyykit saa itse siivota.- Putkivalo
Ja yleistä kai on että putkivalo sanoo yleistä kai on.
Onnellisen elämän avainkysymyksiä?
Mutta vakavasti!
Pieneläkeläisen mielessä ei ole käynyt ulkopuolisen avun palkkaus.
Itse akti tapahtuu tavallisesti liukuvalla työnjaolla.
Minä aloitan raskaammasta päästä ja puuhan tultua seuraavaan vaiheeseen häädän vaimoni seuraavaan josta taas häädän hänet eteen päin.
Ilmeisesti vaimoni lopputohina on sitä järjestelyä.
Elämäni sulostuttajan tyttöjen matkoilta paluuta edeltävinä päivinä minä teen ison siistin.
Voipi kaveri tuntea itsensä tervetulleeksi.- minävaantiskaanastio
Varmaan monen pieneläkeläisen on pakko yrittää karsia muita menojaan, jotta voi palkata ulkopuolista apua siivoukseen. Jos nimittäin haluaa elää siistissä kodissa, eikä itse pysty siivoamaan.
Monilla ei ole ketään sukulaista, saati muuta mahdollisuutta, kuin palkattu siivooja. minävaantiskaanastio kirjoitti:
Varmaan monen pieneläkeläisen on pakko yrittää karsia muita menojaan, jotta voi palkata ulkopuolista apua siivoukseen. Jos nimittäin haluaa elää siistissä kodissa, eikä itse pysty siivoamaan.
Monilla ei ole ketään sukulaista, saati muuta mahdollisuutta, kuin palkattu siivooja.Kunnalliset kodinhoitajat vai mitä avustajia ne ovatkaan?
Eikös sellaisia ole tarpeessa olevien pieneläkeläisten käytettävissä?- minävaantiskaanastio
laiska-lasse kirjoitti:
Kunnalliset kodinhoitajat vai mitä avustajia ne ovatkaan?
Eikös sellaisia ole tarpeessa olevien pieneläkeläisten käytettävissä?Jos tarkoitat kotiavustajia, he ovat kaukaista menneisyyttä. Yksityiset firmat siivoavat nykyisin. Kodinhoitajat eivät ole eivätkä ole olleet siivoajia.
Kotiavustajista peritty maksu oli todella pieni.
Sellaista ei ole ollut enää aikoihin.
Laitan mukaan linkin.
Palvelu ei ole mitään halpaa. Tietoni mukaan. Ilmaista ei ole enää yhtään mikään.
Ei tosin ole koskaan ollutkaan.
http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=26911 - -sama-
minävaantiskaanastio kirjoitti:
Jos tarkoitat kotiavustajia, he ovat kaukaista menneisyyttä. Yksityiset firmat siivoavat nykyisin. Kodinhoitajat eivät ole eivätkä ole olleet siivoajia.
Kotiavustajista peritty maksu oli todella pieni.
Sellaista ei ole ollut enää aikoihin.
Laitan mukaan linkin.
Palvelu ei ole mitään halpaa. Tietoni mukaan. Ilmaista ei ole enää yhtään mikään.
Ei tosin ole koskaan ollutkaan.
http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=26911Selailin vielä nettiä, ja firmat perivät tunnilta 30-40€. Vielä jää maksamista, jos joku onnistuu palvelusetelin saamaankin ja kympin alennuksin tunnilta.
- en tiskaa
nuolen lautasen ja kuppi jääkaapiin.
- Äidin potra poika
Äiti. Äiti käy siivoomassa perjantaisin puolestani reviirimerkkini (sukat, kalsarit ja muut pitkin kämpää ripottelemani tavarat). Avokki on tyytyväinen kun ei tarvitse jälkiäni siivota. Samalla siivousreissulla äiti pesee pyykkini ja laittaa jotain lempiruokaani viikonlopuksi ja jos oikein hyvä tuuri käy niin on pullaakin leiponut.
Vapaapäivä viikolla, ja tulee ajatus siivota kunnolla.
Niin tiedä sitte miten "kunnolla", mutta sen oon huomannu, että jos aikaa on paljon, se kuluu.. jos vähemmän. suunnilleen sama on tulos,sitä tekee kait jotenkin tehokkaammin.
Oman kodin itse yritän pitää jonkinmoisessa kunnossa.- Siivoillen
Minä pääasiassa siivoan, koska teen osapäivä töitä, joten minullahan sitä aikaa on... Lapset pyyhkivät huoneistaan pölyt kerran viikossa (neljä lasta, ukko ja akka koira ja kaneja.
Ei meillä putipuhdasta ole koskaan, mutta "päivittäin" järjestelen tavaroita, imuroidaan joka toinen päivä, pölyt pyyhitään ja lattiat mopataan kerran viikossa. Ikkunat pestään 1-2 kertaa vuodessa ja matot pestään kesäisin.
Koti on tärkeä, tykkään siisteydestä, mutta en menetä hermojani vaikka elämisen jälkiä näkyykin.
En ottaisi ulkopuolista siivoojaa. Ärsyttää, jos oma äitinikin tiskaa keittiössäni. Ja teen työksenikin siivoustyötä.
Kyllä voit luottaa siivoojaan, kunhan valitset sellaisen henkilön, jolla on hyvä maine. Kysy suosittelijoita.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1702071
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo371455Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321154Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56902- 55846
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol250814Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20782Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18735Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58713Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis198634