Implantit paikallispuudutuksessa

Hjelppiä

Onko kukaan ollut rintaleikkauksessa ilman nukutusta? Pelkään nukutusta sikana ja olen lukenut että on mahdollista ilman nukutusta....

34

5999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukkuisin

Tuota...

Paikallispuudutus tarkoittaa käytännössä sitä, että vaikka leikkausalue saataisiinkin hyvin puutumaan (mikä sekään ei aina onnistu), niin kosketustunto alueelle kuitenkin jää. Tunnet siis, että rintojesi kimpussa puuhaillaan. Mikäli implantit laitetaan lihaksen alle, tunnet todennäköisesti myös vihlaisuja siinä vaiheessa, kun implanttitaskua aletaan preparoida ja viimeistään silloin kun implantti viedään sisään. Kaikkea kudosten venytyksestä johtuvaa kipua ei siis voida estää.

Paikallispuudutuksen lisänä käytetään rauhoittavaa lääkitystä (tekee raukeaksi, mutta ei ole varsinainen nukutus), ja potilas voi saada suonensisäisesti myös vahvoja kipulääkkeitä, jotka vähentävät kudosvenytyksen aiheuttamia epämiellyttäviä (kipu)tuntemuksia.

Mitä pelkäät nukutuksessa eniten? Monet potilaat saavat ennen leikkausta ns. esilääkkeenä Diapamia (tai vastaavaa rauhoittavaa lääkettä), joka lievittää leikkaukseen ja nukutukseen liittyvää jännitystä. Kannattaa vielä keskustella nukutuspelostasi anestesialääkärin kanssa ja miettiä voisiko pelkoa lievittää esim. hyvällä esilääkityksellä. Jos olet perusterve, nuori nainen, ovat varsinaiseen nukutukseen liittyvät riskit pienet.

• Voi tehdä puudutukse

Euroopassa tehdään erittäin paljon rintaleikkauksia paikallispuudutuksessa. Toipuu nopeammin ja riskit? pienemmät. Varmaan Suomessakin tehdään. Kysy eri paikoista varsinkin niistä jotka tekevät paljon rintaimplanttitoimenpiteitä.

• doktor

voi mikäli laitetaan rintalihasten päälle. Jos sinulla ei ole omaa kudosta tarpeeksi ja asennustapa on osittain tai kokonaan lihasten alle niin mahdotonta paikallispuudutuksella poistaa kiputuntemuksia.

• Lihaksen alle

Ei taida aivan pitää paikkaansa edellä mainittu. Ainakin useammassa privaattiklinikassa Keski-Euroopassa tehdään paikallispuudutuksessa ja tila tehdään lihaksen alle nettitietojen perusteella. Varmaan samoin tehdään Suomessakin.

• vaihtoehto x

Taitava anestesialääkäri voi laittaa niskaepiduraalipuudutuksen! Silloin puutuu koko rintakehä ja molemmat kädet ja voi hyvin leikata ilman nukutusta. Mutta sitä puudutustekniikkaa osaa enää kunnolla/suostuu tekemään vain harva konkari...

• Hupaisa niskapuudutu

Kuulostaa aika veikeeltä tuo niskapuudutus. No näyttää muuallakin maailmassa paikallispuudutuksessa tehty rintojen suurennus olevan rutiinijuttu osassa klinikoista, joten ei tässä kai kovin kummalllista ole. Ehkä vaatii hieman enemmän kokemusta tekijältä?

• yx narkkari
        Hupaisa niskapuudutu kirjoitti:

Kuulostaa aika veikeeltä tuo niskapuudutus. No näyttää muuallakin maailmassa paikallispuudutuksessa tehty rintojen suurennus olevan rutiinijuttu osassa klinikoista, joten ei tässä kai kovin kummalllista ole. Ehkä vaatii hieman enemmän kokemusta tekijältä?

Hupaisaa todellakin: kun epiduraalineula puhkaisee duuran on tuloksena totaalispinaalipuudutus = puudut sekunnissa päästä varpaisiin, etkä kykene edes hengittämään, jolloin narkkarille tullee TODELLINEN kiire saada sinut uneen ja hengityskoneeseen. Vielä pahempi vaihtoehto on, että epiduraalineula uppoaa duuran alla olevaan selkäytimeen ja vaurioittaa sitä, jolloin voit jopa halvaantua pysyvästi. Niska-alueella epiduraalitila on parin millimetrin syvyinen, siinä ei virheliikkeisiin ole milliäkään varaa.

• puudutus x

Ihan oikeesti. Joku niskapuudutushan on ihan eri juttu kun paikallispuudutus. Ei sillä oo mitään tekemistä paikallispuudutuksen kanssa. Ymmärsin että toi paikallispuudutuksessa tehty rintojen suurentaminen vaatii enemmän kokemusta kirurgilta... Ja eiks noi kaikki rasvaimutkin tehdä nykyisin paikallispuudutuksessa. Siis kun toipuu nopeemmin ja riskit pienemmät.

• Kokemuksia kiitos

Olisi ihan mukava kuulla kokemuksia paikallispuudutuksessa tehdystä rintaimplanttileikkauksesta. Siis henkilöltä jolle on tehty toimenpide. Ei mitään terveydenhuollon henkilöiden arvailua toimenpiteen suorittamisesta teknisesti.

• njkhk

rasvaimua ei voi verrata samana päivänäkään. siinä ei kajota lihaksiin yms yms. "yx narkkari" puhuu asiaa. ei ole muita menetelmiä puuduttaa noita operoitavia rakenteita.

• aippa05

Täällä olisi yksi :). Minulle tehtiin viime viikolla implanteilla rintojensuurennus ja paikallispuudutuksessa. Itse toimenpide meni hienosti ja olen toipunut nopeasti ja hyvin. Olin jo pitkään harkinnut implantteja ja arastin nukutusta, oman kokemukseni pohjalta voin suositella paikallispuudutuksessa tehtynä. En tiedä kuinka nopeaan nukutusleikkauksesta toipuu mutta voisin kuvitella että ei näin nopeaan, toimenpiteen jälkeen halusivat klinikalla seurata minua hetken aikaa jonka jälkeen halusin ja olin ihan valmis kotiin lepäilemään ja mies tuli hakemaan minua. Kävin tampereella Heikki Kupin klinikalla. Olen hirmu tyytyväinen uuteen olemukseeni jo nyt, toimenpiteestä vasta muutama päivä :)

• Ihmettelen kiirettä

Minut leikattiin nukutuksessa (nukutuksen pituus 50 minuuttia) noin klo 13 ja jo alkuillasta olin jalkeilla sairaalahuoneessani.

Nukutuksesta toipuminen ja sen pituus ei ole ratkaisevaa. Tärkeintä on jälkiseuranta ettei tule mitään komplikaatioita, esimerkiksi yllättäviä verenvuotoja. Ihmettelen suuresti ihmisiä joilla on kiire leikkauksen jälkeen kotiin. Jään mieluummin yön yli ammattilaisten seurantaan siltä varalta jos tapahtuu jotain. Sairaalassa saan myös tehokkaampaa hoitoa lääkkeineen, esimerkiksi rintaleikkauksessa sain pyytäessäni kipupiikin, kotona olisi pitänyt tyytyä Buranaan. Esimerkiksi Virossa tuo yön yli hoito on itsestään selvää. Ambulanssimatka kotoa vieraan sairaalan päivystyspoliklinikalle voi olla liikaa.

• Sairaalayö?
        Ihmettelen kiirettä kirjoitti:

Minut leikattiin nukutuksessa (nukutuksen pituus 50 minuuttia) noin klo 13 ja jo alkuillasta olin jalkeilla sairaalahuoneessani.

Nukutuksesta toipuminen ja sen pituus ei ole ratkaisevaa. Tärkeintä on jälkiseuranta ettei tule mitään komplikaatioita, esimerkiksi yllättäviä verenvuotoja. Ihmettelen suuresti ihmisiä joilla on kiire leikkauksen jälkeen kotiin. Jään mieluummin yön yli ammattilaisten seurantaan siltä varalta jos tapahtuu jotain. Sairaalassa saan myös tehokkaampaa hoitoa lääkkeineen, esimerkiksi rintaleikkauksessa sain pyytäessäni kipupiikin, kotona olisi pitänyt tyytyä Buranaan. Esimerkiksi Virossa tuo yön yli hoito on itsestään selvää. Ambulanssimatka kotoa vieraan sairaalan päivystyspoliklinikalle voi olla liikaa.

Taitaa olla kaikessa suuntana päiväkirurgia, jos vain kaikesta hyvin huolehdittu. Ei tänä päivänä rintatoimenpiteiden vuoksi jäädä yöksi sairaalaan. Yksityispuolella varmaan kaikille mahdollisuus yöpyä sairaalassa tarjotaan, mutta vain harva haluaa jäädä ellei siihen ole perustetta. Koskee siis nukutustoimenpiteitä. Paikallispuudutustoimenpiteissä ei tietenkään mitään tarvetta yön yli seurantaan.

• Fghnm
        Sairaalayö? kirjoitti:

Taitaa olla kaikessa suuntana päiväkirurgia, jos vain kaikesta hyvin huolehdittu. Ei tänä päivänä rintatoimenpiteiden vuoksi jäädä yöksi sairaalaan. Yksityispuolella varmaan kaikille mahdollisuus yöpyä sairaalassa tarjotaan, mutta vain harva haluaa jäädä ellei siihen ole perustetta. Koskee siis nukutustoimenpiteitä. Paikallispuudutustoimenpiteissä ei tietenkään mitään tarvetta yön yli seurantaan.

Tuossa oli kyllä kyseessä Virossa tehty toimenpide, joten ymmärrettävää, että pitkän matkan vuoksi ollaan sairaalassa yön yli. Huomioitava kuitenkin, että kirurgiaan liittyy myös ongelmia ensimmäisen päivän jälkeen. Tällöin ongelmana ulkomailla tehdyt toimenpiteet, koska aina kirurgi haluaa nähdä potilaansa mahdollisimman pian, jos jotain ongelmaa.

• Fghnm2
        Fghnm kirjoitti:

Tuossa oli kyllä kyseessä Virossa tehty toimenpide, joten ymmärrettävää, että pitkän matkan vuoksi ollaan sairaalassa yön yli. Huomioitava kuitenkin, että kirurgiaan liittyy myös ongelmia ensimmäisen päivän jälkeen. Tällöin ongelmana ulkomailla tehdyt toimenpiteet, koska aina kirurgi haluaa nähdä potilaansa mahdollisimman pian, jos jotain ongelmaa.

Huomioitava myös, että sairaalatulehduksen riski kasvaa mitä kauemmin ollaan sairaalassa.

• piuiu

millaiset implantit ja tuliko lihasten päälle vai alle vai osittain alle? :)

• Ihmettelen kiirettä
        Sairaalayö? kirjoitti:

Kun olen lääkärin kanssa keskustellut mahdollisesta yöpymisestä sairaalassa, lääkäri on perustellut että kun tehdään avaava leikkaus (kudoksia on leikattu ja tehty leikkaushaava) pitää joko jäädä sairaalaan yön yli tarkkailuun tai jos lähtee kotiin, siellä on oltava aikuinen toimintakykyinen henkilö joka pystyy toimittamaan potilaan pikaisesti sairaalaan jos tulee vakavia komplikaatioita.

Taannoin seurasin sairaalassa ollessani kuinka samassa huoneessa ollut nainen epätoivoisesti halusi kotiin vaikka leikattu kohta turposi sisäisen verenvuodon takia. Hän oli todella epätoivoinen jos olisi joutunut jäämään yöksi. Ihmettelen tällaisia ihmisiä, pelkäävätkö he sairaalaa niin paljon. Kustannuskysymys se ei ole ainakaan julkisella puolella koska kaksi sairaalapäivää on paljon halvempaa kuin päiväkirurginen toimenpide. Yksityispuolella hinta on joskus laskettu sen mukaan että potilas kotiutuu leikkauksen jälkeen ja lisävuorokaudesta laskutetaan lisää. Virossa käydessä hintaan sisältyy tuo yksi yö sairaalassa ja ainakin minulle selitettiin että se on EU säädös että potilas pitää olla sairaalassa 24 h leikkauksen jälkeen. Tämä aika laskettiin minullakin tarkkaan ennen kuin päästettiin sairaalasta pois. Suomessa ei noudateta tällaisia säädöksiä jos sellainen on todellakin olemassa.

• Anonyymi

Menen to Heikin käsittelyyn. Minulle laitetaan lihaksen alle paikallispuudutuksessa.Kuinka sinulle laitettiin. Tunsitko vihlasuja? Kauanko kesti leikkaus?

• kotikissa100

Itse sain ainakin viime syksynä kotiutumisen yhteydessä hoito-ohjeet ja lääkärin ja sairaanhoitajan numerot mukaani. Seuraavana päivänä vielä soitettiin kotiin (mikä tuntui tosi hyvälle)ja tiedusteltiin vointia.
      Minullekkin sanottiin, että jos kotiutuu nukutuksesta samana päivänä (kuullema lähes kaikki) pitää olla aikuinen saattaja ja yöseuraa kotona, juuri siksi, jos tulee jotain onglmia. Kyllähän melkein kaikista leikkauksista mennään kotiin nysyisin ihan julkisista sairaaloistakin eli en usko että tuommoista lakia on olemassa..
      Paljon mieluummin nukuin omassa sängyssä oman mieheni kanssa ja sain kotona ekstra palvelua koko seuraavan viikon. En kyllä olisi voinut kuvitettakkaan, että olisin 24 tunnin kuluttua lähtenyt laivamatkalle kuten Virossa tehtyjen leikkaustaen jälkeen.

• Tällaistahan tämä

Niin riippuu tietenkin Suomessakin missä leikataan ja missä itse asuu. Jos asuu kauempana ja käy leikkauksessa Helsingissä, matka-aikaa kertyy jopa enemmän kuin se pisimmillään 3,5 h laivassa. Minulle laivamatka ei ollut ongelma kun pyysin kipupiikin sairaalassa ennen lähtöäni. Lepotuolissa löhötessä matka meni mukavasti ja vasta kotona alkoi tuntua kipuja. Toisaalta yön aikana sairaalassa pahin kipu oli jo laantunut. Minusta taas olisi ollut kauheaa lähteä matkan päälle muutama tunti leikkauksen jälkeen.

Minulle tuo yö sairaalassa on oikeastaan itsestään selvyys kun eron jälkeen asustan nykyisin yksin. Pitäisi jompikumpi lapsista tai joku ystävä pyytää kaveriksi kotiin. Mieluummin on hyvässä ja ammattitaitoisessa hoidossa sairaalassa jossa kannetaan ruokakin sänkyyn. Itse olen käyttänyt julkisella puolella röyhkeästi tuon hintaedun hyväkseni kun nukkumalla yö sairaalassa pääsee halvemmalla kuin päiväkirurgiassa. Ruoka, hoito ja lääkkeet tulee siinä vielä kaupan päälle. Lääkäri vielä tutkii uudelleen ennen kotiin lähtöä.

Tapansa kullakin.

• aippa05

PIUIU: Vastaus simulle jos minun implantteja tarkoitat.
      Lähtötilanne oli yksi synnytys/imetys takana jonka seurauksena kärpäslätkät, Ennen isohkot rinnat. Olen 170cm ja n.60kg. Implantit ovat Sebbin merkkiset, ranskalaiset, 460. Kirurgi suositteli koska ovat pehmeämmät, halusin luonnollisen lopputuloksen. Laitettiin lihaksen päälle. Implanttien koko jännitti minua aluksi ja ajattelin itse pienempiä mutta luojan kiitos uskoin kirurgia. Hän suositteli tuota kokoa jotta rintani saavat takaisin muotonsa, kokonsa ja vältyn rintojen kohotusleikkaukselta. Rinnat ovat toki nyt vielä turvonneet ja olen silti tyytyväinen kokoon, joten pienemmät olisi ollut liian pienet minulle.
      I had my boobs back :)

• Frau.

Hei aippa05 mielenkiintoni heräs. Voitko vielä kertoo mitä maksoi.. siis se leikkaus paikallispuuduteksessa?

• hui jui

Minun mielestäni hereilläolo noin "rankassa" operaatiossa olisi henkisesti raskasta.Mielluummin nukkumatin mailla ja sitten herää kun kaikki on jo ohi.

• kiinnostaa xx

Hammaslääkärit tekee paljon isompia toimenpiteitä paikallispuutuksessa - kokemusta on (siis hammashommista), joten ei kai tuo kovin kummonen juttu ole puudtuksessa tehtynä. Tosin saahan hammashoidonkin nukutuksessa lisämaksusta, jos haluaa.

Mutta kiinnostaa toi kustannuspuoli eli mitä maksoi?

• aippa05

Minulla leikkaus maksoi 4660€ anatomisilla implanteilla.. pyöreillä implanteilla olisi ollut vähän halvempi mutta halusin anatomisilla :)

• piuiu

ja ne implantit itsessään taitaa olla halvemmat ko monet muut merkit. en oo ainakaan noista kuullut aikaisemmin.

aippa05:n leikkaus oli iisi siinä mielessä, että lihaksiin ei kajottu! vai rintarauhasta nostettiin ja implantti asennettiin sen alle. muutoin voi ollakin paljon rankempi juttu.

• aippa05

Mentor oli vaihtoehto, mutta päädyttiin näihin toisiin, kun halusin pehmeämmät. Hintaero ei ollut muistaakseni kovin suuri. Lihasten päälle laitettiin koska mulle oli tärkeää että muoto tulee mahd. hyväksi ja en ole ihan lintunen rakenteeltani, ei kyllä erota implantin reunaa millään tavalla.

• mielenkiintoista xx

Lueskelin mielenkiinnolla tätä palstaa. Kaipa tuo paikallispuudutus ihan hyvä vaihtoehto, kun tuntuu että kaikki muutkin toimenpiteet ovat siirtymässä puudutuksessa tehtäviksi. No miten aippa on toipunut ja miltä muoto näyttää, nyt kun kai kohta kuukausi toimenpiteestä jos tekstistä oikein ymmärsin. Ja onko koko edelleen ok vai onko turvotuksen poistumisen jälkeen muuttunut.

• aippa05

mielenkiintoista xx: Leikkauksesta on kuukausi ja olen toipunut yli odotusteni.. muoto on tosi hyvä ja luonnollinen. Kirurgin suosituksesta valitsin implantti vaihtoehdoista isommat ja hyvä niin, tämä on juuri oikea minulle. Ensimmäiset uudet rintaliivitkin kävin ostamassa ja voi että mikä kokemus, mikä tunne voikaan olla sovituskopissa kun liivit näyttää hyvältä päällä ja myyjä kun tulee kyselemään ja katsomaan onko hyvät niin voi avata ihan sovituskopin verhon ilman noloa tunnetta :))))))) Arpikin parantuu hienosti, ajattelin arpivoiteen käydä klinikalta ostamassa. Olen kyllä kaikin puolin tyytyväinen ja paikallispuudutuksessa tehtynä suosittelen jos sitä harkitset.
      Onko jollain kokemusta kun voisin nyt nukkua aivan hyvin ilman tukiliivejä mutta jotenkin tykkään pitää niitä yöllä, ei kai siitä nyt haittaakaan ole??

• 70G + 800cc = 70M

Heippa aippa05,

Mulle laitettiin implantit lihaksen päälle reilu 2kk sitten, kylläkin Mentorin pyöreä 800cc ja nukutuksessa, mutta kuitenkin. Luonnollisen muodon perään olin minäkin ja lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen. Hienoa, että olet toipunut noin hyvin!!

Mulle kirurgi antoi ohjeeksi käyttää tukiliivienä toimivia urheiluliivejä yötä päivää ensimmäiset 3kk ja vasta sen jälkeen on lupa siirtyä kaarituettuihin sen mukaan kuin hyvältä tuntuu. Eli liiviostokset on toistaiseksi olleet noita urheiluliivejä, kun ne ennen leikkausta ostetut osoittautuivat liian pieniksi :)

Eli mun suorastaan käskettiin nukkua noissa liiveissä ainakin se 3kk, eikä siitä sen jälkeenkään haittaa ole, vaan pikemmin päin vastoin. Luulenkin, että näistä tulee ihan vakio kamaa vielä pitkäksi aikaa, jos ei jopa niin kauaksi kuin implantit rinnoissani ovat. Eivät hiosta tai ole muuten epämukavat tai edes rumat, niin miksikäs ei!

Hyviä toipumisia sinulle edelleen!!

• aippa05

Heippa,

Kiva kuulla että olet lopputulokseen myöskin tyytyväinen :)
      Olen muutaman harvan kerran käyttänyt kaarituellisia liivejä, muuten pysytellyt minäkin tukiliiveissä. Minä ostin klinikalta toiset ensimmäisten lisäksi ja kokoa pienemmät kuin ensimmäiset kun turvotus laski. Nämä ainakin ovat todella laadukasta materiaalia ovat tukevat päällä ja eivätkä hiosta nämäkään.

Kiitos paljon ja samoin sinulle :)

terv,
      aippa05

• Anonyymi

Moi. Kävin to paikallispuudutuksella ottamassa implantit.. aivan mahtava kokemus. Ei mitään vihlasuja. Tietty tunsin et jotain tehdään mutta mitään vastenmielistä tuntemusta ei tullut.
      Kirjoitin oman jutun kokemuksestani terveys palstalle

• Anonyymi

Kuulisin mielelläni lisää. Mistä löydän terveys palstan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulisin mielelläni lisää. Mistä löydän terveys palstan?

Taisi olla vain jonnekin muualle kirjoitetun mainosteksin suora kopio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe