Vaikka köyhä olenkin niin kun lapsiani joka toinen viikko näen niin lauantaina mennään syömään. Ei tietenkään mihinkään Gourmet-ravintolaan vaan pizza/kebap/hampurilaislinjalla mennään. Kolmen ruuat maksaa n. 20 euroa. Toki kotona tehdään hyvää kotiruokaa mutta pitää sitä ulkonakin käydä.
Miten teillä, kuinka usein menette ulos syömään?
Syötkö ikinä ravintolassa?
40
683
Vastaukset
- Hyvin harvoin
Arki- ja juhlaruoka erotetaan kuitenkin toisistaan. Syntymäpäivänä voidaan juoda esimerkiksi limsaa ja sunnuntailounaan jälkeenvaikka mustikkapiirakkaa.
- Arpaix
Kerran viikossa ylleensä perjantaina menen Kuopion ostokselle, ja syömään Frenschmanniin tai Sampo muikkuravintolaan Kuopiossa. Annos 1 viinilasi tai 1 olut. Enemopi en voi päivällä juoda, koska minulla on automatka 60km. Illalla kotona laitan hyvää ruokaa, vaikkapa grillatu lohi ja lohkoperunat, tai porsan fileetta, perunat paistetut ja hyvää salaatti, olutta tai viiniä.
Joka päivä laitan kotona Guormet ruokaa, ja illalla viiniä. Ravintolassa syön vaan kerarn viikossa, koska asun maalla ja ravintolat ovat kaukana. - Arpaix
Kuopiossa suosittelen ravintolat:
Muikkuravitola Sampo
Frenschmann
Kumisetä.
Täällä on hyviä ravintoloitta, ja myös baareja, discopaikkoja, mutta itse käyn harvoin, koska minulla on automatka 60km, ja en voi juoda enemmään kun 1 viinilasi tai 1 olut, että pystyn ajamaan. Kun olisin asunut kaupungissä, kävelymatkan päästä, kävisin baareissa useampi. Mutta koska asun maalla, niin teen hyvää ruokaa kotona, ja viiniä ja olutta ostan vaikka korillista kotiin. Sit voi juoda vaikka koko pullo viiniä illalla, yöllä, kun on kotona ja ei tarvitse matkustaa, ajaa autolla. On myös paljon hauskempaa ostaa kotiin hyvää tavaraa, ja tehdä vaikka cassoulet, patisserie, ja muut hyvät ruaot kotona ja salaatit. Itse tykkään suuresti ruan laitosta. Kesällä olin itse aika paljon kalastanut, ja voi tehdä hyviä ruokia, vaika paistetut muikut, siika paistettu voissa ja uudet perunat, lohi savustettu tai grallattu, tai paistettu oliiviöljyssä hyvät mausteet ja itsetehty lohkoperunat, mausteet paprikaa, suolaa, ja päälle tuoretta basiilika. Lohelle sitruunapippuri, basilikka. Tykkään paljon tehdä ruokaa itse, mutta kerran viikossa voin käydä kaupungissä ravintolassa, ja saada vaikka hyvät reseptit lisää, ja ajatukset kuinka ruokaa laitetaan. Olin itse työskennelyt paljon ravintoloissa Suomen Lapissa ja opettelut hyviltä kokkeilta kunnon Gourmet ruoka laittamaan, ja leipomaan. Sitten minulla on paljon kokki kursseja suoritettu Savoniassa. Ja aina etsin hyviä resepteja. Ruaonlaito on ihtohimoni ja tykään tehdä ravintolatassoista ruokaa viineineen kotona.- Herkkusuu minäkin
Mitä mieltä olet tryffeleistä, hanhenmaksasta ja kaviaarista?
- soomi ruaka
olen kuopiosta kotoisin ja siellä on Kummisetä. Kumisedästä en tiedä.
Saisit varmaan paremman työpaikan jos opettelisit suomenkielen...
- Arpaix
Tryffeleita en syö paljon eikä hanhenmaksaa, mutta kaviar on hyvää.
Esim. keitetty muna, ja päälle kaviar, sitruuna ja majoneesi, lisukeeksi patonki.
Pitää asettaa kauniisti lautaselle: muna, päälle majoneesi, ja vähän kaviaaria, sitruuna palaa, ja sen kanssa patonki ja voi. Mnam.
Itse tykkään enemmään kalaruoasta ja kasviksista.
Tänään tein broileria ja paistettu perunaa.
Broilerin päälle curry, chilli, ja parikaa ja 1tunniksi uunniin, lisukkeeksi paistettu lohkoperunaa, mausteena chilli ja paprika.
Salaatti: salaatti, tomatteja, punasipuli, oliivit ja Feta-salaattijuusto oliiviöljyssä, päälle 1 lasi merlot, ja kahvi. Mnam. - metall-leidi
Eiköhän ketjun aloittaja tarkoittanut kysyä, että " Syötkö ikinä ravintolassa"?
Ei tosiaankaan ole tarkoitettu Ranskan ladyn provoiluun ja reseptien jakoon.
Toki täällä reseptejä jaelaan , lähinnä miten saada edullisesti ruokaa.
Kaviaarit ja muut hienostelevat ruuat tuntuu tälle palstalle kirjoittavista lähinnä rienaukselta.
Ravintolassa syömisestä puheenollen, nyt vaikka olen työllinen niin ravintolassa syöminen on harvinaista herkkua.
Suosin oman rahan ravintoloita . Lapsiperheille pizza/kebap ja hampurilaisravintolat ovat onnen omiaan, mutta minä taas haluan nauttia sen harvan kerran kun syön ravintolassa ilman ruuhkia ja massaruokintaa.
Työttömänä ollessanikin kun tein omatoimimatkoja ulkomaille kävin syömässä en sellaissa ravintoloissa missä turistit käyvät vaan sellaissa missä paikalliset käyvät ja tein hyviä löytöjä, hyvää ruokaa budejttimatkalaiselle.- Xtra on hyvä merkki
Voi veikkonen, antaa muiden syödä kaviaariansa, olen maistanut, eipä ihmeempää. Kallen mätitahna on yhtä hyvää. Tosin ei sitä kannata ostaa, Xtra mätitahna on paljon halvempaa ja yhtä hyvää.
- metall-leidi
Xtra on hyvä merkki kirjoitti:
Voi veikkonen, antaa muiden syödä kaviaariansa, olen maistanut, eipä ihmeempää. Kallen mätitahna on yhtä hyvää. Tosin ei sitä kannata ostaa, Xtra mätitahna on paljon halvempaa ja yhtä hyvää.
En minä kiellä toisia syämästä kaviaaria. Hanhenmaksan syöntiä paheksun, koska siinä hanhia pakkosyötetään ja kohdellaan muutenkin huonosti jotta rikkaat saavat spesiaaliherkkua.
Ei kaviaari mustakaan ole mitään kummoista, suosin melkeimpä vaikka rehellistä siian mätiä tai muikun mätiä.
Tavall. mätitahna keitetyn munan kanssa on hyvää ruisleivän päällä.
Niin siis syömisiä en sinällään kritisoi vaan sitä, että tullaan tänne köyhyyspalstalle lesoilemaan kun tietää miten ruoka on arvokasta ja ravintolassa syöminen on köyhälle harvinaista herkkua.
- Arpaix
Ruisläipä en syö, enkä tykä, syön vaan vaalea leipää, patonkeja.
Niin muikun mäti on hienoa olen samaa mieltä. Muikkuissa nyt alkaa olla mäti, ja siitä kannattaa kerättää ja laittaa, se on hyvää ruokaa.
Muuten siikaa voi tehdä vaikka graavi. Eli suolaa, sitruunapippuri, ja noin 1 kiloinen kalaa jääkaapiin, toinen päivää on valmista. Tarjoaan patongin ja voin kanssa, sitruuna viipalle päälle.
Lohi on hyvä graavi myös, ja noin 2 kiloiselle lohelle kestää 24tuntia jääkaapissa että suolaa ja mausteet immeevät maut sisään.
Sit leikkataan pienet viipaleet ja tarjoaan leivät ja voin kanssa, päälle vaikka tuoretta basilikkaa tai minttua. Itse käyn ravintolassa vaan kerran viikossa kun matka on pitkä ja tykään laittaa ruokaa itse, ja osan aika hyvin laittaa. Yritän joka päivä laittaa ruokaa niin hyvin, että se on samaa kun hyvässä ravintolassa.- Herkkusuu minäkin
Mitä mieltä olet nahkiaisita? Monet niitä inhoavat mutta minusta ne ovat aivan erinomaisia!
- ääääääääääääääääääää
mnam...............
- hmmm...
Pojan kanssa käydään joskus syömässä niitä euron hampurilaisia ja koko perheen voimin mennään 2-3 kertaa vuodessa syömään noin 10 euron annokset. Mutta kerran vuodessa eli äitien päivänä olen viennyt perheeni kalliisiin ruokapaikkoihin. Eli syöty ja juotu pitkän kaavan mukaan ja laskut ollut 200-250 euroa. Tuo raha kuulostaa ehkä suurelta mutta jokaviikonloppuiset pitsa,kebab ja kiinalaista ruokaa emme harrasta ollenkaan.
- nuukuus kunniaan
Makuja on monia, mutta kyllä "kiinalaiset" ja "thaimaalaiset" moskaruoat, joita useimmissa täkäläisissä ruokapaikoissa tarjoillaan varsinkin lounasaikaan, ovat melko kammottavia. Usein myös hapantuneet, rasvaa tippuvat kebabit, eltaantuneet ranskalaiset sekä useimmat pizzat. Niissä menevät vähät rahat hukkaan, joten voin onnitella sinua, jos kierrät ne kaukaa.
On hyvä, että lapsi oppii, kuinka ravintolassa ollaan ja käyttäydytään, mutta ei sitä räkälöissä opi. Vähemmän on enemmän tässäkin.
Monissa paikoissa aterian viileydelle tuntuu vetävän vertoja vain asiakkaan kohtelu. Pöydät ovat likaisia, usein astiat ja ruokailuvälineetkin, vesi haaleaa, vaatteisiin ja hiuksiin tarttuva haju etova, vessa karmeassa kunnossa.
Itse olen löytänyt lähiseudultani pari kolme siistiä ravintolaa, joissa saa kunnollista ruokaa, mutta hyvin harvoin niissäkään tulee käytyä. Edullinenkin lounas, vaikkapa 7 euroa maksava, kertautuu työviikon aikana 35 euroksi ja kuukaudessa jo 140 euroksi. Omatekoinen ruoka hakkaa sen sekä hinnassa että laadussa. - metall-leidi
nuukuus kunniaan kirjoitti:
Makuja on monia, mutta kyllä "kiinalaiset" ja "thaimaalaiset" moskaruoat, joita useimmissa täkäläisissä ruokapaikoissa tarjoillaan varsinkin lounasaikaan, ovat melko kammottavia. Usein myös hapantuneet, rasvaa tippuvat kebabit, eltaantuneet ranskalaiset sekä useimmat pizzat. Niissä menevät vähät rahat hukkaan, joten voin onnitella sinua, jos kierrät ne kaukaa.
On hyvä, että lapsi oppii, kuinka ravintolassa ollaan ja käyttäydytään, mutta ei sitä räkälöissä opi. Vähemmän on enemmän tässäkin.
Monissa paikoissa aterian viileydelle tuntuu vetävän vertoja vain asiakkaan kohtelu. Pöydät ovat likaisia, usein astiat ja ruokailuvälineetkin, vesi haaleaa, vaatteisiin ja hiuksiin tarttuva haju etova, vessa karmeassa kunnossa.
Itse olen löytänyt lähiseudultani pari kolme siistiä ravintolaa, joissa saa kunnollista ruokaa, mutta hyvin harvoin niissäkään tulee käytyä. Edullinenkin lounas, vaikkapa 7 euroa maksava, kertautuu työviikon aikana 35 euroksi ja kuukaudessa jo 140 euroksi. Omatekoinen ruoka hakkaa sen sekä hinnassa että laadussa.Hei olen kanssasi samaa mieltä ja en lainkaan ymmärrä, että ihmiset syövät into pinkeänä etnisissä ravintoloissa joissa syötetään tosiaan moskaa enkä näe mitään syytä kutsua pizzan ja ranskisten tankkaamista "ruiskuruokaloissa" ravintolassa syömiseksi.
Suomessa siistit oman rahan ravintolan ovat harvassa ja niimpä mieluummin laitan jonkun hyvän salaatin tai hyvän kotiruuan ja kutsun jonkun luokseni syömään kanssani.
Eli taas jälleen komppaan täysillä mielipiteitäsi.
- ulos syömään hop
Emme ravintolassa mutta ulkona kyllä. Meillä on parvekkeella mukva 50 cm x 50 cm kokoinen pöytä, ja siinä joskus syömme nokkoskeittoa ja vettä juomme.
Joskus menemme pihalle nurmikolle syömään . - pikkunipotar
tämä arpaix myös boikottiin täältä. leveilee elämällään ja elintasollaan vaikka on välillä ruikuttanut... ko. kirjoittaja ei kuulu tälle palstalle
- Herkkusuu minäkin
Eipäs nyt olla tosikkoja! Miksi köyhät ovat niin totisia torvensoittajia, naurakaa välillä, eläisitte pitempään. Ei tuollaisten synkistelijöiden kanssa kukaan tahdo olla. Ei ihmiset jaksa kuunnella ainaista ruikutusta.
- hymyheikki
Herkkusuu minäkin kirjoitti:
Eipäs nyt olla tosikkoja! Miksi köyhät ovat niin totisia torvensoittajia, naurakaa välillä, eläisitte pitempään. Ei tuollaisten synkistelijöiden kanssa kukaan tahdo olla. Ei ihmiset jaksa kuunnella ainaista ruikutusta.
Nii just, hymyä huuleen ja istumaan eduskuntatalon portaille! Sinne laulaan hoosiannaa... omat eväät voi ottaa mukaa, jos on, tai mennä eduskunnan kuppilaan...heh...
Mut oikeesti naurakaa, se on kivaa. - pikkunipotar
herkkusuulle:miksi yleensä suomi24ssä on keskustelupalstat aihealueittain jos jokaisella palstalla voi / saa kirjoitella mistä haluaa?
Köyhät eivät ole tosikkoja vaan asiallisia! - Herkkusuu minäkin
pikkunipotar kirjoitti:
herkkusuulle:miksi yleensä suomi24ssä on keskustelupalstat aihealueittain jos jokaisella palstalla voi / saa kirjoitella mistä haluaa?
Köyhät eivät ole tosikkoja vaan asiallisia!Puhtutaan sitten köyhistä, se kai tällä palstalla sopii? Ne köyhät jotka minä tunnen ovat aina naama norsunvitulla, ainaista valitusta ja ruikutusta, sitä ei jaksa kuunnella. Kaikki on heidän mielestä päin helvettiä, mikään ei ole hyvin ja syyllisetkin he tietävät. Itse ovat aivan syyntakeettomia tilaansa, mitään vääriä valintoja eivät ole tehneet.
Ei siis mikään ihme jos tavalliset ihmiset heidän seuraansa karttavat. Elämä on liian lyhyt että sen käyttäisi ruikuttajien seurassa. - hmmm..
Puhtutaan sitten köyhistä, se kai tällä palstalla sopii? Ne köyhät jotka minä tunnen ovat aina naama norsunvitulla, ainaista valitusta ja ruikutusta, sitä ei jaksa kuunnella. Kaikki on heidän mielestä päin helvettiä, mikään ei ole hyvin ja syyllisetkin he tietävät. Itse ovat aivan syyntakeettomia tilaansa, mitään vääriä valintoja eivät ole tehneet.
Ei siis mikään ihme jos tavalliset ihmiset heidän seuraansa karttavat. Elämä on liian lyhyt että sen käyttäisi ruikuttajien seurassa.""tunnen ovat aina naama norsunvitulla, ainaista valitusta ja ruikutusta, sitä ei jaksa kuunnella. Kaikki on heidän mielestä päin helvettiä, mikään ei ole hyvin ja syyllisetkin he tietävät. Itse ovat aivan syyntakeettomia tilaansa, mitään vääriä valintoja eivät ole tehneet.""
Heh, ilmoitat asian kyllä aika suorasanaisesti. Mutta kun tarkemmin mietin niin kyllä kaikki köyhät,pitkäaikaistyöttömät jotka tiedän tai joihin törmään vastaavat aika paljon kuvaustasi. Eikä pelkästään köyhät vaan myös keskituloa alittavat ovat katkeria hieman paremmin ansaitseville. - oldmetall
Puhtutaan sitten köyhistä, se kai tällä palstalla sopii? Ne köyhät jotka minä tunnen ovat aina naama norsunvitulla, ainaista valitusta ja ruikutusta, sitä ei jaksa kuunnella. Kaikki on heidän mielestä päin helvettiä, mikään ei ole hyvin ja syyllisetkin he tietävät. Itse ovat aivan syyntakeettomia tilaansa, mitään vääriä valintoja eivät ole tehneet.
Ei siis mikään ihme jos tavalliset ihmiset heidän seuraansa karttavat. Elämä on liian lyhyt että sen käyttäisi ruikuttajien seurassa.Hyppääpäs välillä köyhän mokkasiineihin ja mieti jaksatko olla positiivinen. Oli köyhyyden syy sitten syrjäytyminen, oma vika tai elämässä sattuneet pahat vastoinkäymiset niin saa sankari olla jos naama olis muuten kuin norsunvitulla.
Jos on rahat tiukoilla, ystävät kaikonneet ja vielä jos on masennusta tai sairautta niin paljonko siinä jaksaa olla positiivinen.
Minä olen ollut köyhä, työtön ja eronnut ja vieläpä koin pahan auto-onnettomuuden minkä seurauksena vammautuminen oli lähellä.
Kyllä mun ystäväpiirini kapeni kummasti, erottuivat jyvät akanoista. Mutta onneksi oli muutama tosi hyvä ystävä kuka jaksoi kuunnella,antaa tukea ja auttaakin.
Mutta kun oli vaikeaa niin sattui niin metkasti , että koko ajan tuli pikku- ja isoa lunta tupaan.
Mutta joskus on vaan niin ilkeä, että toivoisi jollekin viisastelijalle jotakin oikein kovaa kuprua elämässä niin saisivat kokea millaista on olla kun ei mikään tahdo onnistua ja takaiskuja tulee. - Herkkusuu minäkin
oldmetall kirjoitti:
Hyppääpäs välillä köyhän mokkasiineihin ja mieti jaksatko olla positiivinen. Oli köyhyyden syy sitten syrjäytyminen, oma vika tai elämässä sattuneet pahat vastoinkäymiset niin saa sankari olla jos naama olis muuten kuin norsunvitulla.
Jos on rahat tiukoilla, ystävät kaikonneet ja vielä jos on masennusta tai sairautta niin paljonko siinä jaksaa olla positiivinen.
Minä olen ollut köyhä, työtön ja eronnut ja vieläpä koin pahan auto-onnettomuuden minkä seurauksena vammautuminen oli lähellä.
Kyllä mun ystäväpiirini kapeni kummasti, erottuivat jyvät akanoista. Mutta onneksi oli muutama tosi hyvä ystävä kuka jaksoi kuunnella,antaa tukea ja auttaakin.
Mutta kun oli vaikeaa niin sattui niin metkasti , että koko ajan tuli pikku- ja isoa lunta tupaan.
Mutta joskus on vaan niin ilkeä, että toivoisi jollekin viisastelijalle jotakin oikein kovaa kuprua elämässä niin saisivat kokea millaista on olla kun ei mikään tahdo onnistua ja takaiskuja tulee.Se on kuule elämanasenteesta kiinni. Jotkut ovat ikuisia pessimistejä vaikka heillä kuinka hyvin olisi. Toiset ovat optimisteja vaikka menisi kuinka huonosti. Jokainen voi tykönänsä miettiä kummalla asenteella elämä on ihanampaa.
- muutakin
Se on kuule elämanasenteesta kiinni. Jotkut ovat ikuisia pessimistejä vaikka heillä kuinka hyvin olisi. Toiset ovat optimisteja vaikka menisi kuinka huonosti. Jokainen voi tykönänsä miettiä kummalla asenteella elämä on ihanampaa.
Elämässä tarvitaan paljon muutakin kuin pelkkää asennetta.
- Näin se vain on
muutakin kirjoitti:
Elämässä tarvitaan paljon muutakin kuin pelkkää asennetta.
Ei ainakaan Suomessa tarvitse muuta kuin oikeaa asennetta, yhteiskunta kyllä pitää huolen ettei nälkää näe eikä kadulla joudu asumaan.
- 7+4
Olen 62v. ja olen syönnyt elämäni aikana varmaan alle 20 kertaa ulkona / ravintolassa.
Syy olisi aina viennyt 3-4 päivän ruokarahan joten ei varaa. Nuo ruokailuni on tarjottuja ei itse maksettuja.- katse peiliin...
No onko jotkut asiat tullut hoidettua kohdallasi huonosti jos yli neljänkymmen vuoden aikana yksi ruokailu on viennyt 3-4 päivän ruokarahat? Taloudellisesti heikkoja aikoja voi tulla jokaiselle mutta että 40 vuotta...No se peili löytyy siellä eteisessä varmaan sinullakin...
- keskiverto eläke
katse peiliin... kirjoitti:
No onko jotkut asiat tullut hoidettua kohdallasi huonosti jos yli neljänkymmen vuoden aikana yksi ruokailu on viennyt 3-4 päivän ruokarahat? Taloudellisesti heikkoja aikoja voi tulla jokaiselle mutta että 40 vuotta...No se peili löytyy siellä eteisessä varmaan sinullakin...
Tein työni tekstiilitehtaassa siivoojana talonmiehenä ja laitoskeittiöissä. Työtä palkalla olen tehnyt 39 v. ja olen työeläkkeellä. Ensin annoin/otettiin lapsuuskotiin jokainen penni joka irti lähti, sitten oli oma perhe ja nyt on lapsenlapset.
Palkat olivat toisia Työmarkkinajärjestöt tekivät Tupoja joissa vaihdettiin palkkaraha käteen sosiaalieduksi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710
Sosiaalihuoltolaki 17.9.1982/710
1 §
Sosiaalihuollolla tarkoitetaan tässä laissa sosiaalipalveluja, toimeentulotukea, sosiaaliavustuksia, sosiaalista luottoa ja niihin liittyviä toimintoja, joiden tarkoituksena on edistää ja ylläpitää yksityisen henkilön, perheen sekä yhteisön sosiaalista turvallisuutta ja toimintakykyä. (20.12.2002/1134)
Tämän lain säännöksiä sovelletaan sosiaalihuoltoon siltä osin, kuin siitä ei lailla ole toisin säädetty.
Jatkuu likissä……
Nykyinen seniorisukupolvi aloitti eläkevarallisuuden kasvattamisen
vuonna 1962 kun työeläkelaki astui voimaan.
Maksoimme aikamme eläkeläisten eläkkeet, osa työstä irrotetusta maksusta meni työeläkelaitosten rahastoihin, jotka myös hyvän sijoitustoiminnan ansiosta ovat nyt jättimäiset 138,8 miljardia euroa.
Viimevuoden ennätys tulos oli 14 miljardia euroa eli kymppitonni eläkeläistä kohti muutama prosentti siitä olisi päivittänyt eläkkeet ostovoimaiseksi ja leijonanosan olisi voinut liittää pääomaan joka siis edelleen olisi huimasti kasvanut.
Sairausvakuutusasetus 1.11.1963/473
Sosiaaliministerin esittelystä säädetään 4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun sairausvakuutuslain (364/63) 77 §:n nojalla:
2 LUKU
Päiväraha sekä äitiys-, isyys- ja vanhempainraha sekä erityishoitoraha
Sairausvakuutuslaki
2 luku
Etuudet.
4§
Vakuutetulla on oikeus saada sairauden perusteella korvausta tarpeellisen sairaanhoidon kustannuksista ja sairaudesta johtuvasta työkyvyttömyydestä
päivärahaa sekä raskauden ja synnytyksen perusteella korvausta niistä johtuvista tarpeellisista kustannuksista ja äitiysrahaa.
Sairaanhoito- sekä raskaus- ja synnytyskustannukset.
5§
Päivä- ja äitiysraha.
21§
Jokaisella naispuolisella vakuutetulla, jonka raskaus on kestänyt vähintään 180 päivää, on oikeus saada äitiysrahaa.
22§
Äitiysrahan määrä päivää kohti on yhtä suuri kuin se päiväraha, minkä vakuutettu olisi saanut, jos häntä olisi kohdannut sairaus.
Äitiysrahaan ei suoriteta huoltajanlisää vastasyntyneen osalta.
23§
Äitiysrahaa suoritetaan yhteensä 54 arkipäivältä siten, että kolmannes siitä kohdistuu synnytystä välittömästi edeltäneeseen ja kaksi kolmannesta siitä välittömästi seuraavaan aikaan.
Jos synnyttäjä on sairaana 1 momentissa tarkoitettuna aikana, ei hänellä ole oikeutta saada siltä ajalta sairautensa perusteella päivärahaa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630473
Astui voimaan 1.1 .1964 .
http://www.ango.fi/aksiomedia/artikkelit/arjen-historiaa/
Kun lukee tuolta alkeellisuudesta joissa elettiin, muistaa että työviikko oli 48-45 tuntia ja 6 päivänen On ihmeteltävä miten perheet tulivat toimeen.
1.1.1964
“23§
Äitiysrahaa suoritetaan yhteensä 54 arkipäivältä siten,
että kolmannes siitä kohdistuu synnytystä välittömästi edeltäneeseen
ja kaksi kolmannesta siitä välittömästi seuraavaan aikaan. "
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036
Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973
Tällä lailla määrättiin kunnat järjestämään lapsille päivähoito.
Palkkatyöläisen perheen arki oli turvatonta, lasta ei voinut pitää tehtaissa ja kauppaliikkeissä mukana työssä, eikä teettä heillä työtä, joten kunnat määrättiin järjestämään päivähoito.
Itse muistan nuorien äitien hädän (1967-1973) ja huolen varsinkin iltavuorossa, Pispalan Amurin ja Kyttälän puukortteleissa käsiteltiin tulta. Perheen alle kouluikäisten lasten piti selvitä hellalla ruuan lämmityksestä iltaisin, joskus yksi, isän ollessa myös töissä. Kaksi vuorotyö oli säännöllistä kolmivuoro ja jatkuvavuoro olivat epäsäännöllisiä ja silloin osui viikkoja jolloin
Molemmat vanhemmat olivat iltavuorossa.
EN TIETENKÄÄN OLETA ETTÄ YMMÄRRÄT LUKEMAASI TAI TIEDÄT MITEN LAIT JA ASETUKSET SEKÄ YHTEISKUNNAN RAHOITUS TOIMII TAI MITEN RAHA NIIHIN KERÄTÄÄN.
- S-virkakortti
Poliisien kelpaa nauttia ruoka puoleen hintaan:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/poliisiylijohtaja-abcn-ale-liian-iso---tassa-menee-poliisien-raja/art-1288412160148.html
Muistakaa muutkin S-etukortin tarjoukset eräille ryhmille, ei köyhille.
Kyllä minäkin välillä syön "ulkona":
Linja-autopysäkillä, punaisella hintalapulla, jopa sateensuojassa. Olen minä varmaan puolikymmentä kertaa syönyt ravintolassa. En sillä lailla, että itse olisin maksanut, vaan esim. firma tarjonnut. Tai ulkomailla kyllä hotelliaamiainen tms.
Porvoon opetusravintolassa muuten oli kaikkein kehnoimmat sapuskat. Pottua ja keskinkertaista huonompaa soosia, juomaksi vettä. Ei edes leipää ja maitoa ollut...
Ulkona taisin syödä mennä viikolla. Oli johonkin kiire, niin lenkin viimeiset sentit söin pihalla. Sitä ennen joskus 80-luvulla. Exä komensi ulos hapansilakkapurkkia avaamaan...
Ei sinne ulos viitsi suurempia ruokamääriä kantaa...- metaaaallliiccaa
Tottakai käydään, välillä jossain ketjuravintolassa tyyliin Rosso ym, myös Amarillo on ok.Tai sitten kun ollaan jossain hotellissa vaikka nyt Turussa Hamburger Börssin yhteydessä olevassa Oskarin olohuoneessa. Siellä tuli käytyä pari viikkoa sitten, oli tosi hyvää, annos normihintainen n 30 euroa aikuisilta jos pihviä halusi eli 2 aikuista ja yksi 8 v söi hyvin 120 eurolla ja se sisälsi jälkruoat ja juomat. Siiten stadissa käydään Grill it-raflassa Radissonin yhteydessä tai vaikka Mephiksessä mutta myös Gastonessa tai Mekassa.Se on sitä arjen luksusta eli nautitaan yhdessä hyvästä tunnelmasta ym. T nettoliksa 1600/ kk eli köyhä kun Helsingissä asutaan mutta jos elää fiksusti niin ei toi edes tee heikkoa. Ai niin ulkomailla etelässä tulee syötyä aina ravintolassa mutta sitä en laske tähän koska siellä harvoin jaksaa valmistaa mitään itse...
- 3+10
No ..ompa kumma juttu että ei arvosteta suomalaista ruokaa.
Täyttä roskaahan Suomalainen ruoka on. Läskisoossia, makkara,
perunaa, leipäjuustoa, mämmiä, silakkapihviä ja makaroonilaatikkoa..on niin hienoa kulinaristista nautintoa että. Kaljaa päälle ja rähisemään.
Italiassa ei sellaista kyläpahasta olekaan, jossa ei olisi omaa trattoriaa,
jossa lista on alkuruoista jälkiruokiin. Menkääpä Suomessa kirkonkylään, mitä löydätte? Teboil-huoltoaseman tai linja-autoaseman baarin; keskiolutta, lihapiirakkaa ja leikettä ranskalaisilla.
Kaupungeissa "rossot ja martinat" tarjoavat samaa bulkkia läpi Suomen. Ruokakaupoissa leipäosastolla samaa "fazermössöä" viipaloituna, pussiin pakattuna Hangosta Ivaloon. - ehngfböö
No jos pippuripihvin ottaa kuten usein teen, esim Rossossa niin ihan laadukasta naudan sisäfilettä se on eikä eroa juurikaan kalliimmista paikosta, paistoaste on tässä ratkaisevampaa ja ranskalaisetkin maistuu melko samalta.Silti joskus haluan maksaa miljööstä enemmän.Jos taas erehtyy pitämään abc-ketjun metsään mennään, huvittavinta on katsoa kun landet menee paikalliseen abceehen hmm ns hienosti pukeutuneina esim äitienpäivänä syömään,tunnen myötähäpeää.Mä meen mielummin Omenapuuhun brunssille äitienpäivänä, toki ei sekään mikään luksuspaikka ole mut riittää meille
- kkuu6
Suomessa ravintolat ylihintaisia, en käytä kuin lounastaessa. Sairasta että Alkossa kympin pullo viinä maksaa ravintolassa 40e. Olut nykyään 7e tuoppi monessa ravintolassa. Käynyt pari kertaa itävallassa tänä vuonna, Ale Carte listalta monessa paikassa annokset 10-13e ja todella hyvää, parilla eurolla ISO lasi viiniä, olet 3-3.5e tuoppi eikä mitään suomi paskaa.
Säästän mielummin matkusteluun ja syön ulkomailla kunnolla. Tämä perhanan verotus tekee kaikesta niin kallista suomessa, on alkoholiveroa, työnvoiman suivukustannukset 50%. Ravintolalle maksaa 20e tunti yksi tarjoilija, jolle jää 7e netto. Perkeleen verottaja.- Näin se vain on
Aika harvassa ravintolassa tuoppi maksoi seitsämän euroa vuonna 2011. Eikä kyllä nykyäänkään maksa niin paljoa kuin jossain todella paikoissa.
- eimulle
en ole ikinä käynyt ravintolassa, en syömässä enempää kuin juomassakaan.... enkä mene.
- RAFLA SYÖJÄ
Pari kertaa viikossa käydään perheen kans syömässä jossain perus raflas amarillo, cikos, kiinalaises, ja jne... vaihtelu virkistää ihan mukavasti kun ei tarviiko koko ajan hääriä kotona kattiloiden ääres rahaa menee kyl jonkun verran mut onneks mummo tai sossu kustantaa yleensä koko lystin
- Energia on A ja O
Eilen kebab ranskalaisilla, jamaikalainen inkivääriolut ja salaatti päälle, kaikkineen 7 euroa lounastarjouksena. Sillä jaksoi koko päivän. Ehkä pari kertaa kuussa tulee joku 5 euron pizza käytyä syömässä.
Ennen duunarina joka päivä ja illemmalla kotona vielä jotain ruokaa lisäksi. Nyt sossurottana energiankulutus on ihan eri luokkaa, pizzalla pärjää koko päivän. Että eihän se edes paljon maksa kun vain oppii olemaan minimienergialla eikä mätä aina kupua täyteen. - vastaan vaa
Onko se pissalle haiseva halvin mahdollinen luola sitten ravintola? 20 euroa on kuule oikeasti köyhälle hemmettin iso raha.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2024810Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2183663Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html143035Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1233018Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1572995Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis552913Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat152501Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos642462Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien802288En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132105