Suurperhe kiinnostaisi

9

Minä olen aina rakastanut lapsia, ja jo pikkulikkana hoidin naapuruston nuorempia lapsia. Olen nyt 23-vuotias, ja päätimme aviomieheni kanssa alkaa yrittää lasta joulun tienoilla. Haaveissamme olisi saada vähintään neljä lasta, ehkä enemmänkin. Katsotaan nyt, miten homma alkaa pyöriä.

Lapsena minulla oli ystäviä, jotka olivat suurperheiden lapsia, joten olen nähnyt suuren perheen arkea läheltä. Minä ja mieheni kummatkin olemme kaksilapsisesta perheestä, joiden vanhemmat ovat eronneet. Olen miettinyt, voisiko minulla kuitenkin olla liian romanttisia mielikuvia suurperheen elämästä. Syy, miksi tahtoisin paljon lapsia, on se, että perhe-elämä ja avioliitto ovat minulle sydämessäni erittäin tärkeitä asioita. Miehenikin on perhekeskeinen ihminen.

Minua kiinnostaa, millaista suurperheen äitien elämä ihan oikeasti on. Millaisia päivänne yleensä ovat? Millaista mielihyvää suurperheen äitinä oleminen teissä herättää? Mikä on parasta, mikä pahinta?

Yksi asia, mikä minua mietityttää, on työn ja perheen yhteensovittaminen. Opiskelen yliopistossa, joten jossain vaiheessa kiinnostaisi kyllä tehdä töitäkin. Tuntuu, että melkein kaikki monilapsisten perheiden äidit, jotka olen tavannut, ovat olleet korkeintaan siivoojia tai kaupan kassoja vanhemmalla iällään, kun lapset eivät enää ole olleet pieniä. Pitääkö naisen valita elämässään joko työ tai perhe?

11

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inka ja pojat

      Lue sadun blogia. http://www.viipaleita.net/blog/satu/ Siinä on sydämellinen ja lämmin suurperheellinen äiti, joka ei ole tainnut koskaan pitää paria viikkoa pidempää äitiyslomaa.

      • 2+4

        Kannattaa sitten ottaa huomioon, että kyseisen blogin pitäjä saa ja on saanut apua mm. pienempien lasten hoidossa ym. mm. isommilta lapsilta. Eli kaikkea ei ole tarvinnut tehdä, _hyvä niin_, itse.

        Kyllä, kyllä sinulla on ruusuiset kuvitelmat, on aivan eri asia hoitaa, ei ympärivuorokauden, naapuruston tenavia kuin useaa omaa lasta.


      • sivusta seurannut
        2+4 kirjoitti:

        Kannattaa sitten ottaa huomioon, että kyseisen blogin pitäjä saa ja on saanut apua mm. pienempien lasten hoidossa ym. mm. isommilta lapsilta. Eli kaikkea ei ole tarvinnut tehdä, _hyvä niin_, itse.

        Kyllä, kyllä sinulla on ruusuiset kuvitelmat, on aivan eri asia hoitaa, ei ympärivuorokauden, naapuruston tenavia kuin useaa omaa lasta.

        Eikös sen isommatkin lapset olleet joskus pieniä?
        Ja silloinkin opiskeli ja kävi töissä?


    • ap

      Kiitos hyvästä linkistä, pitääkin tutustua tarkemmin!

    • navettapiika

      Lapsia vain seitsemän ja töissä koko ajan, en suosittele. Lastemme ikähaitari on 16 vuotta ja palkkatyössä olen ollut kaikki välit, äitiyslomat miehen maatilalla jokapaikanhöylänä. Orkesterin pyöritys vaatii hyvän mielikuvituksen, toimivan auton, kalenterin ja hyvän muistin, koska aina on kaikki hukassa ja tavarat liikkuu kuin itsestään. Aikataulut on päivän sana ja ruuhkia ei saa tulla. Jos joku sairastuu koko systeemi kaatuu, järjestelmä tökkii ja apua on turha hakea. Varaudut aina pahimpaan, koska se tapahtuu kumminkin. Parisuhde on ohi ja kaksistaan ette ole edes öisin, lapset kertoo auliisti mummuille ja tädeille miten pikkusiskoja meillä tehdään. Yksityisyyttä ei ole edes vessassa. Meillä rumba kaatui 24 vuoden jälkeen ja uutta perhettä en kaipaa. Miettikääpä rauhassa kestääkö rahat ja rakkaus,jos toinen loppuu kaatuu koko systeemi.

    • My life is the best

      Navettapiika,puhut asiaa.Voi kunpa kaikki suurperheestä haaveilevat lukisivat tuon tekstisi.
      Itselläni on vain yksi lapsi,joka sekin jo omillaan asustelee.En koskaan haaveillutkaan useammasta lapsesta,koska olen nähnyt näitä nk.perherumbia tarpeeksi läheltä.
      Itse olen rapiat nelikymppinen ja nautin täysin rinnoin kiireettömästä elämästä ja omasta ajasta ja......päikkäreistä,ah!
      Joskus aikoinaan tuttavat,joilla lapsia iso liuta,ihmettelivät että miksi emme tee lisää lapsia ja olivat kummissaan kun sanoimme haluavamme vain yhden.Sanoimme heille,että haluamme kasvattaa vain sen yhden ja sitten alkaa nauttimaan uudestaan kahdenkeskisestä parisuhteesta.Ja voin sanoa,että tämä on ihanaa!!Nyt nämä monilapsiset tuttavat (myös nelikymppisiä) vaihtelevat vielä vaippoja ja ovat silmät ristissä 24/7.En ole kade,todellakaan..eivätkä hekään enää hehkuttele lapsillaan koska ovat huomanneet miten kivaa meillä on mieheni kanssa kaksin..mihinkään ei ole kiire,mitään ei tarvitse tehdä jos ei halua.Ja kuitenkin aivan loistavaa olla näinkin nuori kun saa mennä ja tulla miten tykkää.
      Kaitpa me sitten rauhoitutaan kun saadaan joskus lapsenlapsia,mutta nyt matkustellaan ja rakastetaan :)

      • navettapiika

        Nyt minullakin omaa aikaa, kotona nyt vain neljä ja kaksi niistä omilla jaloillaan, loput isällään viikonlopun vietossa. Pyöritys alkaa taas sunnuntai-iltana , kun kaksi nuorinta palaa kotiin. Kadehdin joskus tuota yksilapsista elämää, vaikka nautin myös tästä karusellista, joskus siihen vain väsyy. Suurperheet näyttävät mukavilta ja ajatus houkuttaa, mutta arki on kaukana ruusuista jos joku isompi katastrooffi iskee, kaatuu kaikki. Nämä blogit ei aina anna oikeaa kuvaa, kukapa haluaa kertoa koko maailmalle ettei pärjää lastensa kanssa tai väsyy rahattomuteen ja jatkuvaan kiireeseen. Mitään et ehdi tekemään kunnolla ja kaikki hommat on vaiheessa. Lapsia kannattaa suunnitella yksi kerrallaan eikä kuutta kerralla. Jo sen ensimmäisen hankkinen saattaa muuttaa suunnitelmat, eikä se synnyttäminen helpommaksi muutu, kukku puhetta, pelkäät vain enemmän kun tiedät mikä odottaa.


      • rihfa
        navettapiika kirjoitti:

        Nyt minullakin omaa aikaa, kotona nyt vain neljä ja kaksi niistä omilla jaloillaan, loput isällään viikonlopun vietossa. Pyöritys alkaa taas sunnuntai-iltana , kun kaksi nuorinta palaa kotiin. Kadehdin joskus tuota yksilapsista elämää, vaikka nautin myös tästä karusellista, joskus siihen vain väsyy. Suurperheet näyttävät mukavilta ja ajatus houkuttaa, mutta arki on kaukana ruusuista jos joku isompi katastrooffi iskee, kaatuu kaikki. Nämä blogit ei aina anna oikeaa kuvaa, kukapa haluaa kertoa koko maailmalle ettei pärjää lastensa kanssa tai väsyy rahattomuteen ja jatkuvaan kiireeseen. Mitään et ehdi tekemään kunnolla ja kaikki hommat on vaiheessa. Lapsia kannattaa suunnitella yksi kerrallaan eikä kuutta kerralla. Jo sen ensimmäisen hankkinen saattaa muuttaa suunnitelmat, eikä se synnyttäminen helpommaksi muutu, kukku puhetta, pelkäät vain enemmän kun tiedät mikä odottaa.

        Todellakin. Omaa aikaa olen saanut maistaa vasta nyt, kun viimeinenkin seitsemän kullanmurun katraastani meni esikouluun. Rahankäyttö pitää suunnitella. Pyykkiä saa pestä aamusta iltaan ja ruokaa valmistaa järjettömiä määriä ja mielellään itse alusta alkaen, niin tulee halvemmaksi. Romanttisia hetkiä ei miehen kanssa ole ollut vuosiin kuin pikaisesti ja koti on lelujen valtaama...

        Vaan,

        Lapset ovat ihania. Isommat pitävät huolta pienemmistä, opettajat kehuvat, kun lapset eivät ole itsekkäitä ja osaavat jakaa omastaan. Kaikki osaavat pestä pyykkiä, tyhjentää tiskarin, tiskata käsin, käyttää imuria... isommat tekevät jo ruokaakin. Parhaita hetkiä on kun teini-ikäinen poika opettaa pikkuveljilleen tietokonepelejä ja naapureiden lapset kokoontuvat meille pelaamaan purkkista tai kuuselmukkelia, koska meillä on aina tarpeeksi porukkaa leikkeihin.

        En vaihtaisi tätä mihinkään.


    • ...........

      Minulla on "vaan" viisi lasta, mutta sen kokoista perhettähän sinäkin suunnittelet. Epäilemättä sinulla on väärä kuva suurperheestä, kun omakohtaista kokemusta ei ole, mutta ei se nyt niin kamalaa ole kuin tämän ketjun viesteistä voi päätellä. Meillä vanhin täyttää kohta 12 vuotta ja nuorin on kaksi kuukautta. En ole missään vaiheessa kokenut, että elämä olisi mitenkään kaaosta, kuten aikaisemmat kirjoittajat kuvailevat. Omaa aikaa on, kun mies hoitaa välillä (pari kertaa viikossa) lapsia ja muutaman vuoden päästä lapsia voi jättää keskenäänkin hieman kotiin. Kahdenkeskistäkin aikaa on, kun lapset menevät iltaisin kahdeksalta nukkumaan, vanhimmat lukemaan huoneisiinsa, joten loppuilta on vain meille kahdelle. Lisäksi voimme silloin tällöin karata esimerkiksi saunaan kahdestaan, isommat hoitavat sillä aikaa pienempiä. Vessassa olen aina käynyt ihan rauhassa, meillä on jopa lukko vessan ovessa. Kaikki on kiinni siitä, miten lapsensa opettaa.

      Itse olen akateemisesti koulutettu ja vaikka lapset kieltämättä haittaavatkin työelämää, niin olen töissä aina omalla alallani ollut. Jos teet ne neljä tai viisi lasta, niin väleihin jää työskentelyaikaakin ja kun olen nuorena aloittamassa lastenteon, niin lapsia voi tehdä sellaisilla aikaväleillä, että työn saa sopimaan kuvioihin. Eri asia on sitten, jos tekee kymmenen lasta tai on aina kolme vuotta hoitovapaalla ja sitten pukkaa uuden. Jos ei ole töissä ollut kymmeniin vuosiin, niin varmaan se siivoojan ura on edessä, ei kukaan muuten töihin ota.

      Joku tuossa mainitsi, että tuo blogisti saa apua mm. isommilta lapsilta. Niin saa. Jokainen suurperheen vanhempi omaa sekä isoja että pieniä lapsia, jos ei satu tulemaan kahdeksaa kerralla. Näin ollen isommat on helppoa velvoittaa auttamaan jossain määrin. Ja kannattakin.

      Minä en missään tapauksessa vaihtaisi lapsiperheen elämään miehen kanssa kahdenkeskiseen elämään, kuten joku yhden lapsen vanhempi hehkuttaa (enkä arvostele yksilapsisia, jokainen valitkoon omat tiensä). Nyt voin saada molemmat, kun voin päivisin vaihdella vaippoja ja hoitaa lapsiani ja iltaisin sitten on miehen vuoro.

      Tokihan niitä vaikeitakin päiviä on, eikö kaikilla ole? Kotitöitä on ja rahat on tiukilla, mutta en todellakaan vaihtaisi tätä mihinkään.

    • Mamma86

      Kyllä suurperheen äidin on valittava työ tai perhe :) toki jos lapsilla on isot ikäerot on eriasia. Mut esim meillä on 6 lasta ja mulla ikää 26 ;) joten vipinää ja vilskettä riittää eikä tässä ehdi aatella ees harrastuksia saati töitä itelleen.
      Mut mun juttu onkin olla kotiäiti ja nautin jokaisesta päivästä täysillä. Suuressa perheessä on se hyvä puoli, että koska lapset on kaikki erilaisia persoonia on jokainen päivä erilainen. :) rahat toki on tiukilla, mut olis ne yhdenkin kans. Rahaa on aina senverran kun ihminen sitä tarvii :) se on vaan siitä kiinni miten sen käyttää. Vaatteet kiertää eikä osteta niitä kalleimpia merkkejä ellei kirpparilta löydy. Itelleni ostan vaatteita harvoin, mutta ihan riittävästi on itselläkin hienoja uusia vaatteita. Ruokaa meillä syödään jokapäivä ja vieläpä hyvistä raaka-aineista tehtyä eikä edes halvimmasta päästä. Lapsilta ei puutu mitään :) ja sehän se on pääasia.

      Suurperheessä on henkisesti ja fyysisesti haastetta, mutta se tuo elämään paljon rikkautta ja rakkautta

    • Mamma86

      Pitänee vielä lisätä, että meillä on aikaa miehen kanssa myös toisillemme tarpeeksi. Mun oma äiti hoitaa vaikka kaikkia kerralla tai sitten jaetaan mummujen kesken lapset eli anoppi ottaa osan :D

      Onhan välillä ollut raskasta ja parisuhteessakin vaikeeta, mutta kuk naimisiin mentiin luvattiin myötä ja vastamäessä ja se pitää :) meillä lapset pysyy ihan omissa huoneissaan öisin yleensä ja me vietetää iltasinki yhteisiä hetkiä :) mies kokkaa ja siivoo lähinnä. Kun on töissä hoidan minä, mutta kotona ollessaan mies. Eli periaatteessa kantava voima on hyvä mies. En minä enkä usko että kovin moni pystyis tällasta rumbaa yksin pyörittämään. Joten harkitse tarkkaan minkälaisen miehen kanssa perhettä suunnittelet. Se on tärkeää :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe