Mitä öljyä Ford Mustang 1965 289 V8?

Late65

Moro, mitä öljyä suosittelisitte tähän myllyyn? Kone on 289 V8 4,7l. Ex. omistaja on sen kunnostanut n. 2000 mailia sitten.
Myös kuinka paljon öljyä menee koneeseen tarttis tietää.
Kiitos!

20

5885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Jos on oikeasti kunnostettu kone niin sitten vaan synteettiset öljyt sisään. Tyyppiä en tiedä Mustangiin, mutta -65 vuoden standardit on jo vanhentuneita. Joku 10w-30 voisi sopia, oletan ettet kuitenkaan talvella ajele?

    • late65

      En ajele talvella. Tuttu suositteli Redlinen 10W-40 öljyä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0080
      On vain pirun tyyris tuo. Googlettamalla sain selville että 5quartsia, eli n. 4,75litraa sitä öljyä menis suodattimen kanssa? Eli noin 90euroa menis öljyihin jos nuo laittais. No eihä se nyt paha ole, kun kerran vuodessa vaihtaa. Cruisailua kun tulee tällä mustangilla kesäisin aika maltillisesti.
      Teboilin moniaste 10W-30 olisi aika reippaasti halvempaa tököttiä.

    • 15+8

      60-luvun jenkissä pysyy parhaiten sae-30 yksiaste mineraaliöljy kesäkäytössä, jos moottori on jo paljon ajettu. Rempattuun koneeseen kannattaa kaataa nykyöljyä. Joku Motonetin edullinen puolisynteettinen on ihan hyvää ja edullista, kun ottaa huomioon millaisilla rasvoilla 60-luvulla ajeltiin.

      • ....................

        "Joku Motonetin edullinen puolisynteettinen on ihan hyvää ja edullista, kun ottaa huomioon millaisilla rasvoilla 60-luvulla ajeltiin. "

        Samaa mieltä. Öljyjen todelliset erot ovat kuitenkin pienempiä kuin mainonnan synnyttämät mielikuvat. Esim. Teboil Diamondia haukutaan suoli24:n öljypalstalla vaikka kuinka, siitäkin huolimatta että Teboilin öljyt ovat menestyneet vertailuissa.
        Mutta hyvä pointti tuo viimeinen. Tämän päivän halpisöljyistäkin jokainen on kutakuinkin parempaa kuin 60-luvun tökötit.


    • Ns. asiantuntijat täällä jakavat neuvojaan, vailla mitään todellista tietoa. Se, mikä on sopiva voiteluaine tämän päivän autoille, ei todellakaan sovellu yli 40-vuotta vanhalle tekniikalle. Tutkittua tietoa on tässä:
      Engine builders are reporting frequent cases involving serious wear on camshafts and followers during the running in process, and / or within a relatively short period of time after an engine rebuild.

      Inevitably, the problem will be attributed to the surface hardness or the quality of the lubricant.

      However the situation is not as simple as it appears, and one explanation may relate to the changes that are occurring in current additive technology and how they affect older designs of engine component.

      Historically, the anti wear additive used in the majority of formulations was a zinc / phosphorous based compound known as ZDDP.
      ( Zincdialkyldithiophosphate)
      The bad guy in this story is the phosphorous content of ZDDP and its associated ash content, which has a detrimental effect on sensitive exhaust emission systems.
      As the car manufacturers demand longer drain intervals (combined with low viscosities, such as 0w30,
      5w30 etc.) there has been a need to replace the zinc / phosphorous additive in the oil with other additives.
      This has led to many new formulations developed to meet the OE specifications from Ford, BMW, VAG, Mercedes etc., which have reduced levels of ZDDP.
      However the anti wear characteristics of these new additives are different to ZDDP in certain circumstances and therefore require different specifications for the surface hardening on camshafts, followers, gears etc.
      These oils will not present a problem in a new VW Golf, for instance, but may cause serious problems in an older race or classic engine, where the surface hardness has not been developed in conjunction with the additive pack in the oil.

      Be assured that all Millers’ Motorsport and Classic formulations will continue to contain the optimum amount of ZDDP to give maximum possible protection against wear for highly loaded engine components in high performance and older engine designs.

      Millers’ Premium automotive range of oils are obviously formulated to meet the latest OE car maker specifications and therefore will contain the latest additive technology with lower levels of ZDDP required to meet modern emissions regulations.

      Viskositeettina SAE 30 menettelee kevyellä kuormituksella. Itse käytän, ja suosittelen muillekin, Millers Classic 20W-50. Toimii kaikissa olosuhteissa, pl. talvi.

      • .............

        Tuohan on pelkkä Millerin mainos. Markkinointia, mainontaa ja mielikuvia. Öljyt on kehitetty moottoreita varten eikä toisinpäin. En ymmärrä miksi voiteluominaisuuksiltaan heikompi öljy olisi rempatussa koneessa parempi.


      • ..................

        Jos on olevinaan tutkittua tietoa, lähde mukaan kiitos.


    • jeppe5443

      Mites Valvolinen VR1 Racing 20W-50? Valvolinen sivuilta:
      Valvoline VR1 Racing moottoriöljy on kehitetty koviin kilpailuolosuhteisiin ralli- ja rata-autojen viritettyihin moottoreihin. Sen korkealaatuinen perusöljy ja tasapainoitettu lisäaineistus takaavat erinomaiset voiteluominaisuudet kovassa paineessa ja kuormituksessa. Korkea sinkki/fosfori (ZDDP) lisäaineistus takaa huippuluokan kulumissuojan ääriolosuhteissa. Kitkaa alentava lisäaineistus auttaa saavuttamaan maksimitehon. Kehittynyt vaahtoamisenestolisäaineistus suojaa moottoria voimakkaassa rasituksessa.

      Onko tuo 20W-50 liian paksua kuitenkin? Mitä viskositeettia Ford suosittelee tähän mustangiin?

      • 15+8

        Öljyn viskositeetti koneen viritysasteen ja käyttötarpeen mukaan. Sitä toi hasardi tuossa mainitsi. Mutta, ei se mittarissa suurin öljynpaine kerro tehokkaimmasta voitelusta. Paksu öljy virtaa hitaammin voitelukanavissa. Voitelun lisäksi öljyn tehtävä on myös jäähdyttää laakereita. Toki liukulaakerin voitelukyky perustuu laakeriliuskojen välissä pysyvään öljykalvoon. Näissä on omat juttunsa.


    • Ihan kelpo vaihtoehto tuo Valvoline. Ja viskositeetti ei ole liian paksu, kuten kirjoitin. Muuten valinta onkin kustannuskysymys ja tietenkin riippuu käyttöolosuhteista. Millers Classic mineraaliöljy riittää vakiokäytössä aivan loistavasti. Racing-öljyt ovat usein osa- tai täyssynteettisiä, esteriöljyjä ja/tai näiden sekoituksia. Kestävyys kuormituksessa, esim ratapäivät, kisat yms. on huippuluokkaa. Käyttäjän kannalta valitettavaa on että niin on myös hinta.

    • late65

      Tuota Valvolinen VR1 Racing öljyä saa myös 10W-60 ja 5W-50.
      20W-50 on mineraalipohjainen, 10W-60 puolisynteettinen ja 5W-50 täyssynteettinen. Onko Nuo 10W-60 ja 5W-50 liian hienoja öljyjä sitten tälle koneelle kun ovat synteettisiä?

    • 7843543543

      20W-50 on aivan liian paksua öljyä suomen kesään. 20W-50 öjyä voidaan sitte vasta laittaa kun ilman lämpötila on aina vähintään 20-25C.

      • Ilman lämpötila on vain yksi muuttuja, muita viskositeetin valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat mm. moottorin rakenne, käyttöolosuhteet, kuormitus. Jopa pielessä oleva sytytysennakko nostaa moottorin lämpötilaa. Mutta vakaissa oloissa 20W-50 ei millään muotoa ole kesäkäytössä liian paksua. LATE 65: ei nuo synteettiset mitenkään turhan hienoja öljyjä ole, arvioit vaan että mistä maksat ja paljonko. Jos koneella on ajettu kunnostuksen jälkeen pari tuhatta mailia, niin voit toki käyttää synteettisiä.


    • late65

      Onkos tuo 10W-60 sitten liian paksua, kun ajo on normi cruisailua?

    • Edelleenkään ei ole näille moottoreille liian paksua. Tuo kuumanpään SAE 60 vain sallii sinun kiskottaa menemään radalla/ saksan autobahnalla täysillä tehoilla pitkään. Ja koska on kyse kisaöljyistä, ne on tehty niin että viskositeetin kuumapään leikkautuminen on hyvin vähäistä. Mutta koska ajo on kevyttä käyttöä en näe tarvetta racing-öljyille, toki jokainen pelaa omalla rahapussillaan juuri niinkuin haluaa.

    • 15+8

      Normi cruisailuun toimisi ihan hyvin 10w-40 mineraaliöljykin kesäkäyttöön. Jos vakiokonekin vielä. Tarkkaile öljynkulutusta ja millaisia paineita se pitää lämpimänä. Moottorinlohkon tiivisteiden läpi vuotavaa öljynkulutusta ei tässätapauksessa huomioida. Jos öljyt pysyy koneessa ja paineet ok lämpimänä, niin se on ok.

      • alä tingi laadusta

        ehdottomasti Kendalia, jenkkiöljyä jenkkikoneeseen, sillä ne toimii.


    • ökysika

      vanhanaikainen kone tarvii vanhanaikaiset öljyt.eli esim laahuri nokkaaksli vaatii öljyä jossa on lisäaineita,esim sinkkiä.nyky öljyistä ne on vähin äänin jätetty pois.syystä ettei katalysaattorit siedä niitä.kilpa ja useat jenkki öljyt edelleen sisältävät näitä aineita.esim valvolin racing kaikki gulffit ja kendalit.mutta helpolla ja halvalla pääsee kun käyttää mobilin delvakkia.raskaan dieselin öljyssä on yhä kaikki tarvittava ja löytyy joka paikasta ja joka viskositeettia.ei ole kulahtanut yhtään nokkaakselia sen jälkeen,kun aloin sitä käyttää.kireä pikkulohko shevy,kaksi vanhaa amazonia ja veneessä myös shevy.

    • Ruipeloapina

      Mulla on noissa jenkeissä pyöriny yleensä kendallin tuotteita, on ollu sitä dieselöljy super D:tä, Racing Greeniä jne... nyt laitoin pontiaciin Mag1 Super Fleet-dieselöljyä, pitäs olla jees tavaraa. Jenkkiläistä ja vissiin parafiinipohjaista niinkun kendallin hyvät liemet. Ja luokitukset kohdillaan. Tosin ne nyt voi olla mitä on kun niitä on niin moneen lähtöön.

      • Öljynvaihto itse?

        Eihän tää nyt mitään tiedettä ole. Jos normali katukäyttö vakiomoottorilla, Motonetin synteettiset tai ihan perusöljyt paksummat 60-lukulaisiin, uudempiin ohkasemmat kun on enemmän kierroksia. Tarkkailee vaan,miten pysyy koneessa. '62 Impalassa 327(Turbofire) pysyi vain SAE30 :))), mutta oli sillä työnnettykkin ihan prkleesti!!!!. :D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe