Citymaasturi ei ole maasturi!

jzxckzkbg

Mikä citymaasturikuskeja vaivaa. Ne teidän citymaasturinne ovat henkilöautoja/tila-autoja. Taas alkoi naurattamaan kun oikaisin töistä kotiin. Ajoin mk3 golffilla huonoja pikkuteitä. Tien varressa oli toyota rav4 sekä bmw x3. Oli pojat lähteny leikkiin offroadia. Alkovat heilutteleen ja pysähdyin. Toyotapoika tuli selittämään "tuolta ei pysty ajaan eli kannattaa kääntyä takasin. Me yritettii mut ei sieltä voi ajaa" no sanoin että ajanpahan silti, jos ei 5minuuttiin kuulu takasin niin olen siitä menny. Ja helposti se etuveto volkkari sieltä meni, mistä nämä wannabe maasturimiehet eivät päässeet tai uskaltaneet ajaa.
Ostakaa nyt herranjumala maastoauto jos haluatte leikkiä offroaderia. Vaikka sitä tarvii kyllä leikkiä ihan jossain muualla.

Ps. itsellä löytyy kyllä maastoautokin (eikä ole citymallinen :D )

45

2218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jnsgirsg

      Sekin on vähän hämärää mikä luetellaan cittariksi. Bemarin x 3 ja x5 sekä rav4 ja honda crv melko onnettomia ''maastossa''. Youtubestakin kun videoita katselee, niin honda on ''off roadilla'' kun se sudittelee parkkipaikalla, jossa 15 cm lunta. Aika harvassa videossa sitä näkee oikeasti jossakin vähän enemmän metsässä kulkemassa. Tai sitten se on jumissa.
      X5 sama juttu. Heti jumissa kun pieni mutamöykky tulee.
      X-trailissa alkaa jo vähän olemaan yritystä maaston suuntaan. 4wd lukko, niin menee jo vaikka mihin.

      Tätä tarkoitan:
      Honda: http://www.youtube.com/watch?v=DMp2XbMSPfM&feature=related

      BMW: http://www.youtube.com/watch?v=sxwXIp2VlLY

      X-trail: http://www.youtube.com/watch?v=p53C1qRLtfg&feature=related

      Vähän eri alustoilla tietysti, hankala löytää samanlaista alustaa noin videoista. Mutta eiköhän pääidea tullut selväksi: Bemarilla ei pääse edes alamäkeen!

      Ja maastoautoksi lasketaan mikä? Sellainen jossa on alennusvaihde? Eli Suzuki Grand Viatara?

      Citymaasturi on citymaasturi, ei henkilöauto, ehkä enemmän tila-auto, mutta ei maasturi. Siksi sille on oma nimi ja ei tarvitse vanhoja käyttää :)

      Sitäpaitsi. Suomen talvessa vähän huonommalla tiellä kannattaa olla se 4-veto, miksei samantien 4wd lock. Citymaasturien kulutus on myös maastureita pienempää. Vai kuluttaako joku maasturi vähemmän kuin esim. X-trail diesel: n. 6,5 litraa sekalaisessa ajossa (kaupunki/maantie).
      Lisäksi vielä maavaraa ja reilusti tavaratilaa. 5 golfbägiä menee helposti kaatamatta penkkejä.

      Terv. X-traileri

      • x ei ole X

        Mitä noilla videon pätkillä yrität kertoa?
        Kuviteletko, että autoista jotain ymmärtävät menevät noin ala-arvoiseen halpaan? Maantie kesärenkaat nyt eivät sovellu märälle nurmikollekkaan ja auton tunteva ajaja kyllä osaa hyödyntää auton ominaisuuksia.
        Miten nuo kolaroidut autot liityvät auton kommenteihisi?
        Itse olen ajanut X5:llä Afrikan olosuhteissakin ja ollut todella tyytyväinen autoon.
        Huonoista kuskeista saa kyllä vaikka minkälaisia kuvia ja rommuittamosta löytyy muitakin automerkkejä, mutta videot ei kerro auton ominaisuuksista yhtään mitään.
        Kyllä me ymmärräme että yrität vahvistaa uskoasi omaan valintaasi mihin rahasi ovat riittäneet!Mitä noilla videon pätkillä yrität kertoa?


      • 2008 CR-V EXE

        jos on tarpeeksi taitoa, cervikin pärjää vaatimattomassa maastossa, kuten citymaasturin pitääkin,


    • Trav

      Mikähän oli kirjoituksesi pointti? Itse ajan Rav4llä ja tiedän ettei se ole maasturi eikä tarkoitettu offaukseen. Ihan oikeita alennusvaihteisiakin on nimittäin ollut 3kpl, mutta Ravi on nyt alla koska koin sen itselleni monikäyttöisemmäksi ja paremmin tarpeisiini sopivaksi.

      Ajattelitko golffisi ratin takana kiroillessasi ettei "citymaastureilla" ajavat tiedä tai tunne autonsa ominaisuuksia, ja olleet tietoisia autojen eroista cittariaan hankkiessaan?

    • Ihanneauto

      Ei meitä citymaasturisteja mikään vaivaa. Tiedämme hyvin ettei citymaasturi ole maasturi. Se on (useimmiten) tilava, korkeamaavarainen yleisauto, jossa on tarvittaessa nelivetoa. Eli kun pitää sujuvasti päästä liukkaalla liikkeelle tai kahlata auramaattomilla (tai huonosti) auratuilla teillä.
      Katumaasturi riittää mainiosti vähän huonommille teille. Korkeasta autosta näkee hyvin eikä sinne tarvitse laskeutua eikä könytä ulos.
      Maastoon on tarkoitettu ihan erilaiset ajopelit. Kuten mönkijät jai traktorit.

      • 1.9 ddis

        Noin juuri! Minä hankin maasturini, koska sillä ei tarvitse pelätä kiinni jäämistä matkailuvaunun kanssa märällä leirintäalueen ruohikolla. On nähty monia onnettomia, jotka ovat joutuneet turvautumaan toisten apuun.

        Maasturi on tosiaan hyvä myös korkeutensa vuoksi, peuraa pienempiä elukoita ei juuri tarvitse varoa, jos paljon yöaikaan tai muuten hämärissä liikkuu. Selkävaivaisen on helppo nousta autoon, toisin kuin matalat autot, joihin laskeudutaan. Pois astuminenkin on helppoa, suurin piirtein vain pudottaudutaan ulos autosta!

        En minäkään ole maasturillani tohtinut ainakaan vielä mennä metsäpoluille, vaikka mieli on monesti tehnyt. Alusta tikapuurunkoinen ja alennusvaihteet sekä 20 sentin maavara kyllä sallisivat pääsyn huonompiinkin paikkoihin. Ehkä joskus, kun sellainen tilaisuus eteen sattuu ja vaimo ei ole kyydissä huutamassa ;) .


      • suvilla
        1.9 ddis kirjoitti:

        Noin juuri! Minä hankin maasturini, koska sillä ei tarvitse pelätä kiinni jäämistä matkailuvaunun kanssa märällä leirintäalueen ruohikolla. On nähty monia onnettomia, jotka ovat joutuneet turvautumaan toisten apuun.

        Maasturi on tosiaan hyvä myös korkeutensa vuoksi, peuraa pienempiä elukoita ei juuri tarvitse varoa, jos paljon yöaikaan tai muuten hämärissä liikkuu. Selkävaivaisen on helppo nousta autoon, toisin kuin matalat autot, joihin laskeudutaan. Pois astuminenkin on helppoa, suurin piirtein vain pudottaudutaan ulos autosta!

        En minäkään ole maasturillani tohtinut ainakaan vielä mennä metsäpoluille, vaikka mieli on monesti tehnyt. Alusta tikapuurunkoinen ja alennusvaihteet sekä 20 sentin maavara kyllä sallisivat pääsyn huonompiinkin paikkoihin. Ehkä joskus, kun sellainen tilaisuus eteen sattuu ja vaimo ei ole kyydissä huutamassa ;) .

        Missä "maasturissa" on noin pieni maavara, sinun suzukissa vai, minun SUVI:ssa on 23 cm maavara. Jo -60 luvulla oli Isuzu Belletissä 20,5 cm maavara ja se oli vaan henkilöauto.


      • Isuzu-pellet
        suvilla kirjoitti:

        Missä "maasturissa" on noin pieni maavara, sinun suzukissa vai, minun SUVI:ssa on 23 cm maavara. Jo -60 luvulla oli Isuzu Belletissä 20,5 cm maavara ja se oli vaan henkilöauto.

        Voin pienellä Suzukilla ketterästi kiertää sen 23 cm korkean kiven, jonka yli sinä joudut isolla ja kankealla SUV:llasi varovasti hiipimään.

        Maastoajo on muutakin kuin maavaraa ja nelivetoa. Se on suuressa määrin jousituksen toimintaa, renkaiden pitoa ja suomalaismetsissä ennen kaikkea ketteryyttä mutkittelussa sekä mahdollisimman pieniä ulkomittoja.

        Myös auton pohjan muotoilu ja yksityiskohdat merkitsevät paljon, kuinka maastoajo sujuu. On nimittäin tasan eri asia, jysähtääkö kantoon rungon poikittaispalkki vai takertuuko siihen jarruputki.


      • hpihpihpiohohå
        Isuzu-pellet kirjoitti:

        Voin pienellä Suzukilla ketterästi kiertää sen 23 cm korkean kiven, jonka yli sinä joudut isolla ja kankealla SUV:llasi varovasti hiipimään.

        Maastoajo on muutakin kuin maavaraa ja nelivetoa. Se on suuressa määrin jousituksen toimintaa, renkaiden pitoa ja suomalaismetsissä ennen kaikkea ketteryyttä mutkittelussa sekä mahdollisimman pieniä ulkomittoja.

        Myös auton pohjan muotoilu ja yksityiskohdat merkitsevät paljon, kuinka maastoajo sujuu. On nimittäin tasan eri asia, jysähtääkö kantoon rungon poikittaispalkki vai takertuuko siihen jarruputki.

        Niin ja Garnd Vitarassa siihen kantoon jysähtää ensimmäisena jakolaatikko, se on muuten alenpana kun se poikittaistanko


    • -r-

      Hankin Foresterin -06 vähän iäkkäämmän Pajeron tilalle.

      Ensimmäinen lapin reissu todisti sen mikä jo tiedetäänkin,
      aivan mahtava eteniä maastossa!

      Raskas kärry perässä - alennusvaihdetta käyttäen meni siitä mistä Pajerokin.

      Lisäksi maantieajossa suht. mukava ja taloudellinenkin.

      Hieno peli kaikenkaikkiaan!

    • hjajajjjaja

      Melko huono kuski pajerossa tai kovat päiväunet jos forester menee samoista paikoista kun pajero

      • agagg

        Tääh?
        Ei kai Paheroo ole äärirajoilla käytetty pahoissa paikoissaan, kun foresterkin menee sieltä. Pajero menee metsätiellä, asfaltilla, niinkuin 10 cm hangessakin ja niin menee foresterikin.


    • -r-

      Juurikin näin, ei siis mitään offaria vaan huonoja vesittyneitä metsäteitä (talvitien pohjia)

      -r-

    • X5 sopivin

      "Citymaasturi ei ole maasturi! " Siksi minulla onkin juuri citymaasturi tai SUV eikä maastoauto. Olen aikani käyttänyt maastoautoja työmatkoilla ja työtehtävissä enkä mistään hinnasta enää hanki masstoauto.

    • 20+7
      • 4wdhi

        No, tuon nyt olisi tiennyt kokeilemattakin. Jos toisessa on vääntävämpi moottori, parempi neliveto ja tarvittaessa vielä mahdollisuus lisätä vääntöä alennusvaihteiston avulla, niin eiköhän tulos ole etukäteen selvä? Korkeintaan erilaiset renkaat olisivat voineet aiheuttaa yllätyksen.

        Eri asia sitten, mitä merkitystä tuolla kokeella on kummankaan auton käyttämisen tai omistamisen kannalta.


    • sdkigjmsegjk

      Ja mitähän tuokin video todisti..... Sen että jeeppi painaa ku sika?

      • 20+7

        Kuten 4wdhi jo sanoikin, ei kai tuollaisen kikottimen köyttäminen Jeeppiin todistakaan mitään sellaista, mitä jokainen ei jo ennalta tietäisi. Kylmää kyytiä.

        Videossa vain ilmeni mukavasti mitä tarkoittaa kunnon neliveto, all terrainit ja 400Nm. Sama massahan tuossa on molemmilla liikutettavana, eikä 1926kg:n omamassa ole GC:n sarjassa edes paljoa.

        Tosin, mielumminhan sitä cittarillakin ajaa kuin perushenkilöautolla, kunhan ei nyt mikään idän värkki ole.


    • 4wdhi

      "Mikä citymaasturikuskeja vaivaa. Ne teidän citymaasturinne ovat henkilöautoja/tila-autoja."

      Ei. Ne ovat citymaastureita, ja taatusti pätevämpiä maastossa kuin henkilöauto tai tila-auto. Kuskin taitojen ja ymmärryksen puutetta ne eivät tietenkään täysin korvaa, mutta useimpien satunnaiseen maastoajotarpeeseen ne ovat täysin riittäviä. Onneksi päädyin citymaasturiin raskaan maasturin sijaan, auton kyvyt ovat olleeet täysin riittävällä tasolla tarpeeseeni nähden. Ja sitä tarvetta huonoille ajourille kuitenkin minulla on.

      Koko kirjoituksesi haiskahtaa provolta pahemman kerran.

    • bigbearboss

      City maasturin ja "oikean " maasturin erottaa siitä,että citymaasturilla pystyy ajamaan mukavasti tiellä

      • 20+7

        Eiköhän Range Rover ja Grand Cherokee ole joka tilanteessa paljon mukavampia ajettavia, kuin mitkään citymaasturit.


      • maksettu CR-V
        20+7 kirjoitti:

        Eiköhän Range Rover ja Grand Cherokee ole joka tilanteessa paljon mukavampia ajettavia, kuin mitkään citymaasturit.

        Joka miehellähän on kaunis blondi vaimona, oma pikku rakastajatar ja uudenkarhea Range Rover... -ja GC.


    • Katucitykuski

      Enpä tiedä. Asfaltillaja soratiellä ajossa ei ole eroa ainakaan turvallisissa tilannenopeuksissa. Mutta tankauspaikalla eron huomaa. Mitä järkeä on ajaa samat reitit korkeammalla kulutuksella?
      Mutta jos todella tarvitsee sellaisia ominaisuuksia, joissa Range Rover tai Grand Cherokee ovat etevämpiä niin sitten. Mitä ne voisivat olla? Minun ajoprofiiliini riittää citymaasturi ja kokemusta on lehtijousia/alennusvaihdemaasturistakin.

      • ja maailma pelastuu

        peraukiset ne kulutusta laskee ja tietysti joku epäonnistunut insinööri.
        On siinä vähän kyydissäkin eroa jollain kitusalla Ravilla tai Rangella.


    • Katucitykuski

      En ole insinööri enkä aja RAvilla. Kulutusta lasken siinä kuin muutama tuntemani yli sata tonnia vuodessa tienaava insinöörikin, jotka ajelevat ihan perusperheautoilla. Kun viimeksi Rangen kyydissä olin, niin ei se kovin kummoiselta tuntunut. Mutta jos V8:n mölinästä tykkää, niin täytyyhän sellaien olla.

    • On KYLLÄ !

      Kaikkihan sen tietää.....olitpas tyhmä!

    • Katucitykuski

      Olepa sitten onnellinen viisaudessasi, teiniprovo. ;-)

    • Enpä tiennytkään....

      Niin... Mikä oli kirjoituksesi pointti?

      Itsellä on tarve vetää joskus 2000kg kärryä.

      Pistäppä hakukoneeseen ehdoksi neliveto ja 2000kg massa perävaunulle, niin kyllä se sinne maasturi ja cittariosastolle kallistuu. Joku iso nelivetofarkkukin voi tarttua haaviin, mutta jos rahalla on merkitystä eikä tarvi auto kyntöpelloilla tai traktoriurille, niin aika helposti valinta osuu juuri citymaasturiin.

      Mitä järkeä olisi olstaa iso maasturi jos ei tarvi sellaista? Tai mitä järkeä on ostaa tavallinen etuvetohenkilöauto jos sillä ei voi tehdä sitä mihin autoa tarvii?

    • 2008 CR-V EXE

      Citymaastureiden tarkoitus onkin istua vähän korkeammalla, jotta näkisi ulospäin vähän paremmin. Ja katumaastureita ostetaankin juuri nimensä mukaisesti kaupunkiajeluun. esim talvella, keväällä ja syksyllä onkin näiden autojen kanssa mukavampi ajaa kuin tavallisilla etu- tai takavetoisilla menopeleillä. Huomattavaa on myös se, että kaupunkimaastureilla on lähes henkilöautomaiset ajo-ominaisuudet ja ihmiselle, jolla on n.1500kg painava asuntovaunu, on hyvää, jos auto on maasta vähän korotettu ja yleensä katumaastureilla on myös isompi maksimi vetopaino. Myös auton ostohinta on monille hyvin tärkeä Ja minun kohdalla se ei päde, mutta jotkut henkilöt katsovat hyvin tarkasti kulutuslukemaakin eli kyllä löytyy paljon syitä, miksi ihmiset ostavat katumaastureita

      • 4wdhi

        Kyllä niitä ostetaan myös kevyen maastoajon tarpeisiin.


    • G-Mies

      Maastoautoja valmistetaan venäjällä,briteissä ja itävallassa.omani on itävallasta ja se ei ole vain hyvä, vaan paras :)))

    • subaru_mies

      Itse ostin Foresterin ihan noin kun halvalla sain. Olin toki siis traktorilla ja mönkijällä ajellu maastossa mut pitihän sitä subaruakin ulkoiluttaa. Pakko sanoo että kalja piti avata ajon jälkeen ja ihmetellä että onpa melkoinen menijä.

      Okei, maavara ei ole iso eli kivet kolisee ja oksat paukkuu pohjaan. Lisää kaasua niin näistä päästään. Lukkoa ei ole, lisää kaasua niin tästäkin ongelmasta päästään. Kerran on jouduttu hinaamaan, tämäkin siitä että jää petti ja oltiin takaovia myöten joessa.

      Mutta siis en sano että forester on paras valinta, useammin joutuu hitsaamaan ja palikkaa vaihtamaan kuin johonkin "oikeaan" maasturiin. Tämän takia siis olen vaihtamassa johonkin brittiin. Mutta siis oodi subarulle joka pitää minkä mielikuvat lupaa!

    • Kotimaasturi

      En tarvitse maasturia, mutta ajan katumaasturilla, koska siinä istuu henkilöautoa korkeammalla, on enemmän maavaraa ja tarvittaessa riittävästi nelivetoa. Eikä 1,5-litrainen diesel kulutakaan paljon.
      Juuri sopiva auto huononeville ja ja yhä huonommin auratuille Suomen teille.

      • lähiömaasturi

        Katumaasturi tai vielä parempi lähiömaasturi onkin oikeampi kutsumanimi kuin citymaasturi. Eiköhän useimmat, joilla tällainen auto on asu lähiössä eikä kaupunkien keskustoissa.
        Näin myös minä, omakotitalossa n 15 km Helsingin keskustasta huonosti lumiauratun kotitien varrella, jossa vielä n 50 metriä omaa pihatietä ylämäkeen. Lähiömaasturini on siinä oiva peli talvella.


    • lapset leikkii

      Lapsikullat leikkikää mutt älkää menkö jäälle...

    • Merkkienmerkki

      Me katumaasturilla ajavat olemme täysin immuuneja kaikelle pilkalle emmekä mollaa muiden ajopelejä.

    • Xtrail03

      Niin, jonkun pitäisi speksata joskus maasturin määritelmä. Minusta maasturissa on keulassa vinssi, voiman ulosotto ja maavaraa niin paljon että mies pystyy konttimaan alta. Muut ovat enemmän tai vähemmän citymaastureita.

    • olipa tieto

      Eikä maaturi ole citymaasturi. Onko sulla muitakin elämää suurempia totuuksia tiedossa?

      • Xtrail03

        Mikä on maaturi?


    • Venäläiset testaa
    • Hyffis-setä

      Aloitin Citymaasturileikin vuonna 2003, jolloin autona toimi Nissan X-Trail 2.5/AT. Sittemmin minulla oli toinen Nisukka, sitten Land Rover Freelander 2, johon olin todella tyytyväinen. Niin tyytyväinen, että hankin uuden, jonka sain alle 23.11.2012. Tämä autoluokka on aivan ehdoton, varsinkin, jos elämäntapaan kuuluu erästely sen kaikissa muodoissa. Hyvää alkanutta vuotta kaikille kirjoittajille ja ei muuta kun meno jatkuu.......

    • Ihanneauto-vaari

      Moikka Hyffis!

      Citymaasturiaika alkoi minullakin 2003 Honda CR-V:llä. Se kestikin pitkään ja vasta viime vuonna vaihdoin Dacia Dusteriin.
      Ehdoton autoluokka tosiaan, kaikille teille! Maastoon menevät vain offroad-rakentelijat...
      Hyvää vuoden jatkoa kaikille ja millä sitten ajattekin, ajakaa turvallisesti!

      • Hyffis-setä

        Tervehdys pitkästä aikaa! Juu, muistan kyllä, kun senaikaisella cittaripalstalla käytiin välillä kovia keskusteluja ja väittelyjä. Välillä asiasta ja hyvin usein asian vierestä. Ajelit sitten Hondalla sen kymmen vuotta, minä lupasit. Tuliko paljon gilsoja? Entäs tämä Dacia, millainen peli se on. Hinta ainankin on ns. kohillaan:-)
        Kaikkea hyvää vaan tulevalle vuodelle....


    • Ihanneauto-vaari

      Hyvinpä muistat! Hondaan kertyi reilut 250000 km ja oli yhä tekniikaltaan OK, ainoa harmi oli ilmastoinnin kompuran hajoaminen. Veromuutokset ja kokoluokan pienentäminen ajoivat vaihtoon. Dacia on Hondaan verrattuna melko karu vehje, mutta olennaiset varusteet ovat mukana. Melutaso on turhan korkea ja lämpiää hitaasti. Plussapuolella on 20 cm maavara (Hondassa madaltunut joka mallimuutoksessa) sekä mahdollisuus lukita neliveto 80 km nopeuteen saakka. 1,5 litran diesel kuluttaa vähän, mutta jaksaa liikuttaa tuonkokoista autoa olipa kuormaa tai ei. Toistaiseksi on toiminut OK, kilometrejä lähes 30000.
      Onkos Freelanderia pitänyt käyttää takuukorjauksissa? Nykykorinen Freelander on tosi hyvän näköinen ja varmaan tilavakin.

      • Hyffis-setä

        No, Dacian hinta on niin edullinen, että jostain saa tietty tinkiä, mutta jos se täyttää paikkansa, niin edukasta autoilua ja onnittelut siitä. Minä ajan edelleen liisarilla ja jos omia pitäisi sijoittaa autoon, se tuskin olisi näinkin kallis peli. LR on todella kiva auto, loistavaa ajaa, lämmin ja kestävä. Edellisen kanssa jouduin takuuseen vain kerran ja silloin huohotinputki meni tukkoon. Talvi 2009 oli todella kylmä ja enkut olivat suunnitelleet huohottimen niin, että se yksinkertaisesti jäätyi. Näissä uusissa asia on huomioitu. Mitään muuta siinä ei ollut, naftaa tankkiin ja menoksi. Kun luovutin auton marraskuun lopussa pois, mittarissa oli 85 000 km. Katsotaan nyt, kuinka tämä uusi toimii, hyvin varmaan, sillä tekniikka on liki sama. Vääntöä on hieman lisää, eli 420 /1750, eli kyllä lähtee:-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe