Hammaslääkäri kammo!

Pelkopotilas

Olen vuosia ja vuosia sitten lapsena saanut pahan hammaslääkäri kammon, silloinen hoito oli jotain järkyttävää jota en tule ikinä unohtamaan, h.lääkäri ei suostunut kiireen takia puuduttamaan, porasi tai poisti hammasta, kylmästi vaan ilman puudutteita. Tämä h.lääkäri oli muutenkin luonteeltaan hirveä, noitu ja raivosi sen minkä kerkesi. Meinasi jopa repiä jostain kumman syystä täysin ehjiäkin rautahampaitani. Jonkun kerran pistin hanttiin etten suutani aukaise jos ei puuduteta, mitä tekee h.lääkäri, väkisin yrittää tunkea suuhuni sormiaan ja poraa, kun lopulta hän sai väkisin sormensa suuhuni, puraisin ja kun yritin pakoon, niin h.lääkäri painoi minua rinnastani takaisin penkkiin, sain paniikin, huusin kurkku suorana. Tiedän ettei tänä päivänä vastaavanlaista tapahdu, mutta silti kammo elää! Olen kyllä käynyt h.lääkärissä pelosta huolimatta, viimeksi vuosi sitten, ja nyt olen ylihuomenna menossa suuhygienistille. Pelkkä soittaminen hammashuoltoon pistää käteni ja jalkani tärisemään, mahallanikin osaan reagoida jännitykseen. Hammaslääkärin penkissä makaaminen pelottaa, pelkään etten pääse penkistä pois jos hätä tulee, en siedä ollenkaan sitä että se h.lääkärin välinepöytä laitetaan siihen eteeni taikka se "imurikiekura" laitetaan kiinni kieleeni. Nyt ylihuomenna menen tarkastuttamaan yläposkihammasta, hammas on enimmäkseen pelkkää paikka-ainesta. Pelkään niin hitosti että siihen pitää tehdä juurihoito, ien sen verran "kummittelee", hammas ei ole koskaan ollut kipeä. Haluan vaan varautua mahdolliseen juurihoitoon, mitä jos hoidon aikana paniikki iskee, en pääse pois noin vaan, mahani mouruaa jo nyt! Viime vuonna h.lääkärissä otettiin röntgenkuvat koko kalustota ja h.lääkäri silloin sanoi, että tässä yläposkihampaassa on syvä paikka tai jotenkin tähän suuntaan. Ei sen enempää kommentoinut mitään. Tuntuu siis kuin olisin jumissa penkissä! En ole koskaan ottanut mitään rauhoittavaa hammaslääkäriin. Penkistä noustessani ylös päätäni huimaa ja itkukin on monesti päässyt. Pelkään sitäkin, että suuhygienisti alkaa valittamaan, tätäkään kun en siedä, aiheuttaa hädän. Jos haluatte kommentoida, niin elkää ainakaan pelotelko, lukisin mielelläni ystävällisiä ja kannustavia vastauksia kiitos! :)

133

8763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuuuuuuuuuP

      Pelosta voit päästä yli. Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia kuin sinulla ja välillä olin jo luopua siellä käynneistä, mutta onneksi minulle on kuitenkin aina tullut tarkastusaika hammashoitolasta ja on ollut pakko mennä. Sitten minulle vaihtui jossain vaiheessa hammaslääkäri, kun toinen jäi eläkkeelle. Tämä hammaslääkäri olikin mukava ja on jo hoitanut kalustoani yli 20 vuotta. Nykyään menen jo ihan rauhallisin mielin hammaslääkärin tuoliin... :)

      Kerrot hammaslääkärille vain rohkeasti, että aikaisemmat kokemuksesi ovat järkyttäviä. Nykyään hammaslääkärit ymmärtävät pelkopotilaita paremmin kuin aikaisemmin. Myöskään kivusta ei tarvitse kärsiä, sillä puudutuksen saa takuuvarmasti, kun vain pyytää.

      Nyt vaan pienin askelin nujertamaan sitä pelkoa. Onnea matkaan... :)

      • "Lääkäri Helvetistä"

        No just, vaan itse olin käynyt samalla hammaslääkärillä noin 12 vuotta ja ihmettelin, että miksi silti jatkuvasti hampaitani vain särkee ja särkee. Jouduin aivan säännöllisin välein käymään jatkuvasti, ja taas porattiin ja paikattiin . ( huom! paikkaukset kesi noin 10-15 minuuttia per.kerta. Lopulta kävi niin, että revittiin täysin piloille menneitä hampaita kamalin tuskin pois. Lääkäri oli paikkaillut sellaisiakin hampaita minulla aikaisemmin muutaman kerran, missä oli juurissa olleet jo pahat tulehduspesäkkeet. Ne vain särki ja särki jatkuvasti. Kipulääkkeitä meni laatta kaupalla (Buranaa, mikä on suorastaan vaarallista paljon käytettynä) ja yksikin kerta hirveä hermosärky kesti yötä päivää 5 viikkoa. Yöt kävelin, että päivät. Lopulta hän repi ne kaksi pahinta pilalle mennyttä isoa takahammasta pois. Toisen niistä hän oli juuri paikannut viikkoa ennen ja vielä kysyin häneltä, että voiko sen varmasti paikata ja hän sanoi, että ilman muuta. Pyysin vielä ITSE ottamaan siitä toisesta röntgenkuvan ja silti hän sanoi, että ei estettä paikkaukselle, kun tutki kuvaa!

        Kun hän sitten alkoi sitä hammasta kiskomaan pois, niin hän naurahtii ja sanoi, että tämähän heiluu! Puudutusta jouduttiin laittamaan 7 kertaa siihen, koska se ei kuitenkaan meinannut irrota, vaikka hän kuinka väänsi ja käänsi sitä. Poskeni oli turponut tuosta puudutusaineesta isoksi palloksi ja silti sattui aivan kamalasti! Itse hänelle nousi otsalle hikipisaroita lopulta ja hän tuumasi, että jätetään tämä vielä tähän kun se ei kerta irtoa . Järkytyin tuosta ja sanoin hänelle, että on se on PAKKO kiskoa pois, että ei sitä voi tuolleen jättää!!! Lopulta hän sai sen pois ja sen juuressa oli myös inhottavan näköinen nahkainen pussi, josta lähti kamala mädän haju. Kävin hänen luonaan vielä senkin jälkeen, kunnes alkoi taas kauheasti yhtä hän paikkaamaa hammasta kolottamaan aivan tajuttomasti. Silloin menin päivystykseen kunnalliseen ja siellä selvisi koko touhu, miksi kaikki oli näin suussan,i kun oli. Viimeksi paikatusta tuli mätää valtava määrä, kun kunnallisen hammaslääkäri imi sitä pois sellaisella imulaitteella. Vaki-lääkärini oli päästänyt sinne bakteereita, sitä hoitaessaan ja siitä tuo kova särky ja mätä siellä johtui.

        Päätin jatkaa hoitoa kunnallisessa tuosta hetkestä eteenpäin ja kaikki minun hampaat kuvattiin, ne mitä nyt oli vielä jäljellä. Olin kysynyt ns.omalta lääkäriltä, että oliko minulla vielä reikiä paljon ja hän sanoin, että ei ole yhtään, kun saa hoidettua vain sen yhden, siis sen mihin tuli mätää hänen huolimattomuutensa takia. Todellisuus oli se, että reikiä löytyi tarkastuksessa 15 kpl. Olin aivan järkyttynyt! Kunnallisessa kun he alkoivat avaamaan noita oman lääkärini tekemiä paikkoja pitkin suutani, niin selvisi, että kaikki paikat oli jätetty tahallaan raolleen ja hampaisiin pääsi koko ajan lisää bakteereita ja siksi niitä särki koko ajan ja ne tulehtivat.

        Tämä lääkärini ilmeisesti on tuolla tyylillä saanut pidettyä itsellään tietyn asiakaspiirin, jotta kuukausi-tulot pysyy vakaina. Siis niin törkeä juttu, että ajattelin ilmiantaa hänet Hammaslääkäriliitolle, mutta hän lupautui korvaan minulle vahinkojaan, joten annojn hänelle mahdollisuuden siihen. Hän on palauttanut rahaa minulle takaisin ja yrittänyt korjata nyt osan pilaamiaan hampaita, joiden korjaus on yhä kesken. Osaa näistä hampaistani korjaa yhä myös kunnallinen lääkäri. (Tätä on nyt jatkunut kohta jo puolitoista vuotta) Jos olisin tuon hammaslääkärini käräyttänyt, niin mitä luultavammin häneltä olisi mennyt hammaslääkärioikeudet ja paljon muutakin, koska asia ei ollut vielä kaikki tässä, mitä kerroin. En sitten raaskinut tehdä sitä, koska mitä varmimmin hänen koko elämänsä olisi mennyt sekaisin ja itse olen ehkä liian inhimillinen luonne, vaikkakin jouduin kärsimään mitä kauheimpia juttuja tämän hänen "hoitonsa" takia. (Hän teki työtään yksin ei ollut hammashoitajaa)

        Opetus on se, että EI ihme, että pelkää hammaslääkäriä, kun tällaista tapahtuu vielä nykypäivänäkin! Itselläkin oli lapsuudesta kouluhammaslääkäristä myös kamalia kokemuksia. Tämä kouluhammaslääkäri jopa siihen maailman aikaan löi muksuja poskelle, jos valitti ja samoin hän porasi puuduttamatta.


      • Rehu.letti
        "Lääkäri Helvetistä" kirjoitti:

        No just, vaan itse olin käynyt samalla hammaslääkärillä noin 12 vuotta ja ihmettelin, että miksi silti jatkuvasti hampaitani vain särkee ja särkee. Jouduin aivan säännöllisin välein käymään jatkuvasti, ja taas porattiin ja paikattiin . ( huom! paikkaukset kesi noin 10-15 minuuttia per.kerta. Lopulta kävi niin, että revittiin täysin piloille menneitä hampaita kamalin tuskin pois. Lääkäri oli paikkaillut sellaisiakin hampaita minulla aikaisemmin muutaman kerran, missä oli juurissa olleet jo pahat tulehduspesäkkeet. Ne vain särki ja särki jatkuvasti. Kipulääkkeitä meni laatta kaupalla (Buranaa, mikä on suorastaan vaarallista paljon käytettynä) ja yksikin kerta hirveä hermosärky kesti yötä päivää 5 viikkoa. Yöt kävelin, että päivät. Lopulta hän repi ne kaksi pahinta pilalle mennyttä isoa takahammasta pois. Toisen niistä hän oli juuri paikannut viikkoa ennen ja vielä kysyin häneltä, että voiko sen varmasti paikata ja hän sanoi, että ilman muuta. Pyysin vielä ITSE ottamaan siitä toisesta röntgenkuvan ja silti hän sanoi, että ei estettä paikkaukselle, kun tutki kuvaa!

        Kun hän sitten alkoi sitä hammasta kiskomaan pois, niin hän naurahtii ja sanoi, että tämähän heiluu! Puudutusta jouduttiin laittamaan 7 kertaa siihen, koska se ei kuitenkaan meinannut irrota, vaikka hän kuinka väänsi ja käänsi sitä. Poskeni oli turponut tuosta puudutusaineesta isoksi palloksi ja silti sattui aivan kamalasti! Itse hänelle nousi otsalle hikipisaroita lopulta ja hän tuumasi, että jätetään tämä vielä tähän kun se ei kerta irtoa . Järkytyin tuosta ja sanoin hänelle, että on se on PAKKO kiskoa pois, että ei sitä voi tuolleen jättää!!! Lopulta hän sai sen pois ja sen juuressa oli myös inhottavan näköinen nahkainen pussi, josta lähti kamala mädän haju. Kävin hänen luonaan vielä senkin jälkeen, kunnes alkoi taas kauheasti yhtä hän paikkaamaa hammasta kolottamaan aivan tajuttomasti. Silloin menin päivystykseen kunnalliseen ja siellä selvisi koko touhu, miksi kaikki oli näin suussan,i kun oli. Viimeksi paikatusta tuli mätää valtava määrä, kun kunnallisen hammaslääkäri imi sitä pois sellaisella imulaitteella. Vaki-lääkärini oli päästänyt sinne bakteereita, sitä hoitaessaan ja siitä tuo kova särky ja mätä siellä johtui.

        Päätin jatkaa hoitoa kunnallisessa tuosta hetkestä eteenpäin ja kaikki minun hampaat kuvattiin, ne mitä nyt oli vielä jäljellä. Olin kysynyt ns.omalta lääkäriltä, että oliko minulla vielä reikiä paljon ja hän sanoin, että ei ole yhtään, kun saa hoidettua vain sen yhden, siis sen mihin tuli mätää hänen huolimattomuutensa takia. Todellisuus oli se, että reikiä löytyi tarkastuksessa 15 kpl. Olin aivan järkyttynyt! Kunnallisessa kun he alkoivat avaamaan noita oman lääkärini tekemiä paikkoja pitkin suutani, niin selvisi, että kaikki paikat oli jätetty tahallaan raolleen ja hampaisiin pääsi koko ajan lisää bakteereita ja siksi niitä särki koko ajan ja ne tulehtivat.

        Tämä lääkärini ilmeisesti on tuolla tyylillä saanut pidettyä itsellään tietyn asiakaspiirin, jotta kuukausi-tulot pysyy vakaina. Siis niin törkeä juttu, että ajattelin ilmiantaa hänet Hammaslääkäriliitolle, mutta hän lupautui korvaan minulle vahinkojaan, joten annojn hänelle mahdollisuuden siihen. Hän on palauttanut rahaa minulle takaisin ja yrittänyt korjata nyt osan pilaamiaan hampaita, joiden korjaus on yhä kesken. Osaa näistä hampaistani korjaa yhä myös kunnallinen lääkäri. (Tätä on nyt jatkunut kohta jo puolitoista vuotta) Jos olisin tuon hammaslääkärini käräyttänyt, niin mitä luultavammin häneltä olisi mennyt hammaslääkärioikeudet ja paljon muutakin, koska asia ei ollut vielä kaikki tässä, mitä kerroin. En sitten raaskinut tehdä sitä, koska mitä varmimmin hänen koko elämänsä olisi mennyt sekaisin ja itse olen ehkä liian inhimillinen luonne, vaikkakin jouduin kärsimään mitä kauheimpia juttuja tämän hänen "hoitonsa" takia. (Hän teki työtään yksin ei ollut hammashoitajaa)

        Opetus on se, että EI ihme, että pelkää hammaslääkäriä, kun tällaista tapahtuu vielä nykypäivänäkin! Itselläkin oli lapsuudesta kouluhammaslääkäristä myös kamalia kokemuksia. Tämä kouluhammaslääkäri jopa siihen maailman aikaan löi muksuja poskelle, jos valitti ja samoin hän porasi puuduttamatta.

        Voi kauhetaa miten sulla on käynyt :O aivan järkyttävää. Tiedän itsekin epämääräisiä tapauksia mitä hammaslääkäri on aiheuttanut potilaille. Siks toisen jatkuvt hammastulehdukset on muullekin terveydelle vaarallisia. Hampaistahan voi lähteä verenkierron mukana pöpöjä ihan minne vaan, jopa sydämeen ja niveliin. Toivottavasti saat ne loput hampaasi kuntoon asianmukaisesti nyt!


      • KalpeaPotilas

        Onko kukaan koskaan oksentanut hammaslääkärissä?


      • bgffh

        Kerrot hammaslääkärille vain rohkeasti, että aikaisemmat kokemuksesi ovat järkyttäviä. Nykyään hammaslääkärit ymmärtävät pelkopotilaita paremmin kuin aikaisemmin. Myöskään kivusta ei tarvitse kärsiä, sillä puudutuksen saa takuuvarmasti, kun vain pyytää.

        Nyt vaan pienin askelin nujertamaan sitä pelkoa. Onnea matkaan... :) "

        Itse olen kiinostunut vain pystyykö hammaslääkäri puuduttamaan hampaan. Sen perusteella mitä olen kuullut toiset hammaslääkärit ovat puuduttaneet särkevän tulehtuneenkin hampaan mutta toisilta se ei ole onnistunut. Kuulemani mukaan "johtopuudutuksella" se onnistuu.


      • Kyllätietäätaas
        "Lääkäri Helvetistä" kirjoitti:

        No just, vaan itse olin käynyt samalla hammaslääkärillä noin 12 vuotta ja ihmettelin, että miksi silti jatkuvasti hampaitani vain särkee ja särkee. Jouduin aivan säännöllisin välein käymään jatkuvasti, ja taas porattiin ja paikattiin . ( huom! paikkaukset kesi noin 10-15 minuuttia per.kerta. Lopulta kävi niin, että revittiin täysin piloille menneitä hampaita kamalin tuskin pois. Lääkäri oli paikkaillut sellaisiakin hampaita minulla aikaisemmin muutaman kerran, missä oli juurissa olleet jo pahat tulehduspesäkkeet. Ne vain särki ja särki jatkuvasti. Kipulääkkeitä meni laatta kaupalla (Buranaa, mikä on suorastaan vaarallista paljon käytettynä) ja yksikin kerta hirveä hermosärky kesti yötä päivää 5 viikkoa. Yöt kävelin, että päivät. Lopulta hän repi ne kaksi pahinta pilalle mennyttä isoa takahammasta pois. Toisen niistä hän oli juuri paikannut viikkoa ennen ja vielä kysyin häneltä, että voiko sen varmasti paikata ja hän sanoi, että ilman muuta. Pyysin vielä ITSE ottamaan siitä toisesta röntgenkuvan ja silti hän sanoi, että ei estettä paikkaukselle, kun tutki kuvaa!

        Kun hän sitten alkoi sitä hammasta kiskomaan pois, niin hän naurahtii ja sanoi, että tämähän heiluu! Puudutusta jouduttiin laittamaan 7 kertaa siihen, koska se ei kuitenkaan meinannut irrota, vaikka hän kuinka väänsi ja käänsi sitä. Poskeni oli turponut tuosta puudutusaineesta isoksi palloksi ja silti sattui aivan kamalasti! Itse hänelle nousi otsalle hikipisaroita lopulta ja hän tuumasi, että jätetään tämä vielä tähän kun se ei kerta irtoa . Järkytyin tuosta ja sanoin hänelle, että on se on PAKKO kiskoa pois, että ei sitä voi tuolleen jättää!!! Lopulta hän sai sen pois ja sen juuressa oli myös inhottavan näköinen nahkainen pussi, josta lähti kamala mädän haju. Kävin hänen luonaan vielä senkin jälkeen, kunnes alkoi taas kauheasti yhtä hän paikkaamaa hammasta kolottamaan aivan tajuttomasti. Silloin menin päivystykseen kunnalliseen ja siellä selvisi koko touhu, miksi kaikki oli näin suussan,i kun oli. Viimeksi paikatusta tuli mätää valtava määrä, kun kunnallisen hammaslääkäri imi sitä pois sellaisella imulaitteella. Vaki-lääkärini oli päästänyt sinne bakteereita, sitä hoitaessaan ja siitä tuo kova särky ja mätä siellä johtui.

        Päätin jatkaa hoitoa kunnallisessa tuosta hetkestä eteenpäin ja kaikki minun hampaat kuvattiin, ne mitä nyt oli vielä jäljellä. Olin kysynyt ns.omalta lääkäriltä, että oliko minulla vielä reikiä paljon ja hän sanoin, että ei ole yhtään, kun saa hoidettua vain sen yhden, siis sen mihin tuli mätää hänen huolimattomuutensa takia. Todellisuus oli se, että reikiä löytyi tarkastuksessa 15 kpl. Olin aivan järkyttynyt! Kunnallisessa kun he alkoivat avaamaan noita oman lääkärini tekemiä paikkoja pitkin suutani, niin selvisi, että kaikki paikat oli jätetty tahallaan raolleen ja hampaisiin pääsi koko ajan lisää bakteereita ja siksi niitä särki koko ajan ja ne tulehtivat.

        Tämä lääkärini ilmeisesti on tuolla tyylillä saanut pidettyä itsellään tietyn asiakaspiirin, jotta kuukausi-tulot pysyy vakaina. Siis niin törkeä juttu, että ajattelin ilmiantaa hänet Hammaslääkäriliitolle, mutta hän lupautui korvaan minulle vahinkojaan, joten annojn hänelle mahdollisuuden siihen. Hän on palauttanut rahaa minulle takaisin ja yrittänyt korjata nyt osan pilaamiaan hampaita, joiden korjaus on yhä kesken. Osaa näistä hampaistani korjaa yhä myös kunnallinen lääkäri. (Tätä on nyt jatkunut kohta jo puolitoista vuotta) Jos olisin tuon hammaslääkärini käräyttänyt, niin mitä luultavammin häneltä olisi mennyt hammaslääkärioikeudet ja paljon muutakin, koska asia ei ollut vielä kaikki tässä, mitä kerroin. En sitten raaskinut tehdä sitä, koska mitä varmimmin hänen koko elämänsä olisi mennyt sekaisin ja itse olen ehkä liian inhimillinen luonne, vaikkakin jouduin kärsimään mitä kauheimpia juttuja tämän hänen "hoitonsa" takia. (Hän teki työtään yksin ei ollut hammashoitajaa)

        Opetus on se, että EI ihme, että pelkää hammaslääkäriä, kun tällaista tapahtuu vielä nykypäivänäkin! Itselläkin oli lapsuudesta kouluhammaslääkäristä myös kamalia kokemuksia. Tämä kouluhammaslääkäri jopa siihen maailman aikaan löi muksuja poskelle, jos valitti ja samoin hän porasi puuduttamatta.

        Kuulostaa ihan yhdeltä hämeenlinnalaiselta hammaslääkäriltä, joka painaa hommia vaikka luvatkin on peruttu.


      • poliisille vaan
        "Lääkäri Helvetistä" kirjoitti:

        No just, vaan itse olin käynyt samalla hammaslääkärillä noin 12 vuotta ja ihmettelin, että miksi silti jatkuvasti hampaitani vain särkee ja särkee. Jouduin aivan säännöllisin välein käymään jatkuvasti, ja taas porattiin ja paikattiin . ( huom! paikkaukset kesi noin 10-15 minuuttia per.kerta. Lopulta kävi niin, että revittiin täysin piloille menneitä hampaita kamalin tuskin pois. Lääkäri oli paikkaillut sellaisiakin hampaita minulla aikaisemmin muutaman kerran, missä oli juurissa olleet jo pahat tulehduspesäkkeet. Ne vain särki ja särki jatkuvasti. Kipulääkkeitä meni laatta kaupalla (Buranaa, mikä on suorastaan vaarallista paljon käytettynä) ja yksikin kerta hirveä hermosärky kesti yötä päivää 5 viikkoa. Yöt kävelin, että päivät. Lopulta hän repi ne kaksi pahinta pilalle mennyttä isoa takahammasta pois. Toisen niistä hän oli juuri paikannut viikkoa ennen ja vielä kysyin häneltä, että voiko sen varmasti paikata ja hän sanoi, että ilman muuta. Pyysin vielä ITSE ottamaan siitä toisesta röntgenkuvan ja silti hän sanoi, että ei estettä paikkaukselle, kun tutki kuvaa!

        Kun hän sitten alkoi sitä hammasta kiskomaan pois, niin hän naurahtii ja sanoi, että tämähän heiluu! Puudutusta jouduttiin laittamaan 7 kertaa siihen, koska se ei kuitenkaan meinannut irrota, vaikka hän kuinka väänsi ja käänsi sitä. Poskeni oli turponut tuosta puudutusaineesta isoksi palloksi ja silti sattui aivan kamalasti! Itse hänelle nousi otsalle hikipisaroita lopulta ja hän tuumasi, että jätetään tämä vielä tähän kun se ei kerta irtoa . Järkytyin tuosta ja sanoin hänelle, että on se on PAKKO kiskoa pois, että ei sitä voi tuolleen jättää!!! Lopulta hän sai sen pois ja sen juuressa oli myös inhottavan näköinen nahkainen pussi, josta lähti kamala mädän haju. Kävin hänen luonaan vielä senkin jälkeen, kunnes alkoi taas kauheasti yhtä hän paikkaamaa hammasta kolottamaan aivan tajuttomasti. Silloin menin päivystykseen kunnalliseen ja siellä selvisi koko touhu, miksi kaikki oli näin suussan,i kun oli. Viimeksi paikatusta tuli mätää valtava määrä, kun kunnallisen hammaslääkäri imi sitä pois sellaisella imulaitteella. Vaki-lääkärini oli päästänyt sinne bakteereita, sitä hoitaessaan ja siitä tuo kova särky ja mätä siellä johtui.

        Päätin jatkaa hoitoa kunnallisessa tuosta hetkestä eteenpäin ja kaikki minun hampaat kuvattiin, ne mitä nyt oli vielä jäljellä. Olin kysynyt ns.omalta lääkäriltä, että oliko minulla vielä reikiä paljon ja hän sanoin, että ei ole yhtään, kun saa hoidettua vain sen yhden, siis sen mihin tuli mätää hänen huolimattomuutensa takia. Todellisuus oli se, että reikiä löytyi tarkastuksessa 15 kpl. Olin aivan järkyttynyt! Kunnallisessa kun he alkoivat avaamaan noita oman lääkärini tekemiä paikkoja pitkin suutani, niin selvisi, että kaikki paikat oli jätetty tahallaan raolleen ja hampaisiin pääsi koko ajan lisää bakteereita ja siksi niitä särki koko ajan ja ne tulehtivat.

        Tämä lääkärini ilmeisesti on tuolla tyylillä saanut pidettyä itsellään tietyn asiakaspiirin, jotta kuukausi-tulot pysyy vakaina. Siis niin törkeä juttu, että ajattelin ilmiantaa hänet Hammaslääkäriliitolle, mutta hän lupautui korvaan minulle vahinkojaan, joten annojn hänelle mahdollisuuden siihen. Hän on palauttanut rahaa minulle takaisin ja yrittänyt korjata nyt osan pilaamiaan hampaita, joiden korjaus on yhä kesken. Osaa näistä hampaistani korjaa yhä myös kunnallinen lääkäri. (Tätä on nyt jatkunut kohta jo puolitoista vuotta) Jos olisin tuon hammaslääkärini käräyttänyt, niin mitä luultavammin häneltä olisi mennyt hammaslääkärioikeudet ja paljon muutakin, koska asia ei ollut vielä kaikki tässä, mitä kerroin. En sitten raaskinut tehdä sitä, koska mitä varmimmin hänen koko elämänsä olisi mennyt sekaisin ja itse olen ehkä liian inhimillinen luonne, vaikkakin jouduin kärsimään mitä kauheimpia juttuja tämän hänen "hoitonsa" takia. (Hän teki työtään yksin ei ollut hammashoitajaa)

        Opetus on se, että EI ihme, että pelkää hammaslääkäriä, kun tällaista tapahtuu vielä nykypäivänäkin! Itselläkin oli lapsuudesta kouluhammaslääkäristä myös kamalia kokemuksia. Tämä kouluhammaslääkäri jopa siihen maailman aikaan löi muksuja poskelle, jos valitti ja samoin hän porasi puuduttamatta.

        "Tämä lääkärini ilmeisesti on tuolla tyylillä saanut pidettyä itsellään tietyn asiakaspiirin, jotta kuukausi-tulot pysyy vakaina."

        Tuohan pitäisi ilmoittaa poliisille. Lähentelee massamurhayritystä.


      • "Lääkäri Helvetistä"
        poliisille vaan kirjoitti:

        "Tämä lääkärini ilmeisesti on tuolla tyylillä saanut pidettyä itsellään tietyn asiakaspiirin, jotta kuukausi-tulot pysyy vakaina."

        Tuohan pitäisi ilmoittaa poliisille. Lähentelee massamurhayritystä.

        Samaa mieltä olen ja ei tämä asia ole vielä loppuun käsitelty, kun olen sitä nyt tarkemmin ajatellut. Itsellänikin ollut niin outoja vaivoja pidemmän aikaa ja tulehduksia pitkin, että noiden tulehtuneiden juurien takia ovat nämä kaikki tulehdukset varmasti tulleet tiettyihin paikkoihin elimistössäni ja antibioottia olen joutunut viime vuosien aikana syömään, vaikka kuinka paljon ja se taas on tehnyt minulle omat ikävät seuraamuksensa. Muihin lääkäreihin mennyt paljon rahaa niiden omituisten vaivojeni takia, mihin ei löytynyt vuosien varrella selkeää syytä muuta, kun nuo jatkuvasti tulehtuneet hampaitteni juuret.

        Ei tuosta ainoastaan olisi poliisi ja hammaslääkäriliitto kiinnostunut, vaan myös verokarhu.

        Mietinkin tässä, että tämä ko.oleva lääkäri saattaa lukea tämän ja ihan varmasti tunnistaa kirjoituksestani itsensä, joten "toivon että olet muuttanut nyt tapasi muidenkinpotilaittesi kohdalla! "


      • vahinko kiertoon??
        "Lääkäri Helvetistä" kirjoitti:

        No just, vaan itse olin käynyt samalla hammaslääkärillä noin 12 vuotta ja ihmettelin, että miksi silti jatkuvasti hampaitani vain särkee ja särkee. Jouduin aivan säännöllisin välein käymään jatkuvasti, ja taas porattiin ja paikattiin . ( huom! paikkaukset kesi noin 10-15 minuuttia per.kerta. Lopulta kävi niin, että revittiin täysin piloille menneitä hampaita kamalin tuskin pois. Lääkäri oli paikkaillut sellaisiakin hampaita minulla aikaisemmin muutaman kerran, missä oli juurissa olleet jo pahat tulehduspesäkkeet. Ne vain särki ja särki jatkuvasti. Kipulääkkeitä meni laatta kaupalla (Buranaa, mikä on suorastaan vaarallista paljon käytettynä) ja yksikin kerta hirveä hermosärky kesti yötä päivää 5 viikkoa. Yöt kävelin, että päivät. Lopulta hän repi ne kaksi pahinta pilalle mennyttä isoa takahammasta pois. Toisen niistä hän oli juuri paikannut viikkoa ennen ja vielä kysyin häneltä, että voiko sen varmasti paikata ja hän sanoi, että ilman muuta. Pyysin vielä ITSE ottamaan siitä toisesta röntgenkuvan ja silti hän sanoi, että ei estettä paikkaukselle, kun tutki kuvaa!

        Kun hän sitten alkoi sitä hammasta kiskomaan pois, niin hän naurahtii ja sanoi, että tämähän heiluu! Puudutusta jouduttiin laittamaan 7 kertaa siihen, koska se ei kuitenkaan meinannut irrota, vaikka hän kuinka väänsi ja käänsi sitä. Poskeni oli turponut tuosta puudutusaineesta isoksi palloksi ja silti sattui aivan kamalasti! Itse hänelle nousi otsalle hikipisaroita lopulta ja hän tuumasi, että jätetään tämä vielä tähän kun se ei kerta irtoa . Järkytyin tuosta ja sanoin hänelle, että on se on PAKKO kiskoa pois, että ei sitä voi tuolleen jättää!!! Lopulta hän sai sen pois ja sen juuressa oli myös inhottavan näköinen nahkainen pussi, josta lähti kamala mädän haju. Kävin hänen luonaan vielä senkin jälkeen, kunnes alkoi taas kauheasti yhtä hän paikkaamaa hammasta kolottamaan aivan tajuttomasti. Silloin menin päivystykseen kunnalliseen ja siellä selvisi koko touhu, miksi kaikki oli näin suussan,i kun oli. Viimeksi paikatusta tuli mätää valtava määrä, kun kunnallisen hammaslääkäri imi sitä pois sellaisella imulaitteella. Vaki-lääkärini oli päästänyt sinne bakteereita, sitä hoitaessaan ja siitä tuo kova särky ja mätä siellä johtui.

        Päätin jatkaa hoitoa kunnallisessa tuosta hetkestä eteenpäin ja kaikki minun hampaat kuvattiin, ne mitä nyt oli vielä jäljellä. Olin kysynyt ns.omalta lääkäriltä, että oliko minulla vielä reikiä paljon ja hän sanoin, että ei ole yhtään, kun saa hoidettua vain sen yhden, siis sen mihin tuli mätää hänen huolimattomuutensa takia. Todellisuus oli se, että reikiä löytyi tarkastuksessa 15 kpl. Olin aivan järkyttynyt! Kunnallisessa kun he alkoivat avaamaan noita oman lääkärini tekemiä paikkoja pitkin suutani, niin selvisi, että kaikki paikat oli jätetty tahallaan raolleen ja hampaisiin pääsi koko ajan lisää bakteereita ja siksi niitä särki koko ajan ja ne tulehtivat.

        Tämä lääkärini ilmeisesti on tuolla tyylillä saanut pidettyä itsellään tietyn asiakaspiirin, jotta kuukausi-tulot pysyy vakaina. Siis niin törkeä juttu, että ajattelin ilmiantaa hänet Hammaslääkäriliitolle, mutta hän lupautui korvaan minulle vahinkojaan, joten annojn hänelle mahdollisuuden siihen. Hän on palauttanut rahaa minulle takaisin ja yrittänyt korjata nyt osan pilaamiaan hampaita, joiden korjaus on yhä kesken. Osaa näistä hampaistani korjaa yhä myös kunnallinen lääkäri. (Tätä on nyt jatkunut kohta jo puolitoista vuotta) Jos olisin tuon hammaslääkärini käräyttänyt, niin mitä luultavammin häneltä olisi mennyt hammaslääkärioikeudet ja paljon muutakin, koska asia ei ollut vielä kaikki tässä, mitä kerroin. En sitten raaskinut tehdä sitä, koska mitä varmimmin hänen koko elämänsä olisi mennyt sekaisin ja itse olen ehkä liian inhimillinen luonne, vaikkakin jouduin kärsimään mitä kauheimpia juttuja tämän hänen "hoitonsa" takia. (Hän teki työtään yksin ei ollut hammashoitajaa)

        Opetus on se, että EI ihme, että pelkää hammaslääkäriä, kun tällaista tapahtuu vielä nykypäivänäkin! Itselläkin oli lapsuudesta kouluhammaslääkäristä myös kamalia kokemuksia. Tämä kouluhammaslääkäri jopa siihen maailman aikaan löi muksuja poskelle, jos valitti ja samoin hän porasi puuduttamatta.

        hei oikkeesti ilmotusta peliin jos tekee muillekkin asiakkaille samoin!!!!! hitto yksin kertasuutta kun MINÄ saan korvauksen VIIS muista!!


      • the_road
        KalpeaPotilas kirjoitti:

        Onko kukaan koskaan oksentanut hammaslääkärissä?

        " Onko kukaan koskaan oksentanut hammaslääkärissä? "

        No, kyllähän oksennusrefleksi voi olla niin voimakas, että sen takia nousee mahan sisältöä suuhun asti etenkin jos on äskettäin syönyt. Vai mitä tarkoitit kysymykselläsi? Pelon vuoksi oksentamista? En tiedä, kyllä kai se on enimmäkseen vain sellainen oksettava tunne, kun on oikein voimakas pelkotila päällä. Toisaalta taas oksennusrefleksin voimakkuuteen vaikuttaa jännittyneisyys. Mitä hermostuneempi, sitä herkemmässä refleksi on jos siihen on taipumusta muutenkin.


    • Pelkopotilas

      Kiitos rohkaisusta! :) Olisi kyllä kiva kun saisi itsekin jonkun kivan ja ystävällisen vakio hammaslääkärin, syntyisi vaikka luottamusta ja silloin olisi paljon helpompi käydä hammaslääkärissä. Kun alan hammaslääkärille selittämään pelkoani, niin ne ei oikein kommentoi edes siihen mitään, odottavat vain, että istus nyt tuohon tuoliin, niin päästään töihin, auttaisi varmasti paljon, kun saisi vaikka ihan vaan keskustella pelosta h.lääkärin kanssa, ymmärrän kyllä sen, että heillä on kiire ja uusi potilas on kohta jo odottamassa oven takana. Toivottavasti huominen suuhygienistilla käyminen lievittäisi edes vähän pelkoa, jos hällä olisi vaikka pieni hetki aikaa kuunnella. Koitan paljon tsempata itseäni ajattelemalla, että kun saa suukaluston kuntoon niin sitten ei tarvitse moista enää murehtia ja miettiä, ainakaan ihan heti. :) Hyvässä kunnossa hampaani nyt ovat verrattuna siihen minkälaisessa kunnossa olivat noin 10 vuotta sitten, silloin tehtiin oikein suuri remontti, hävetti oikein aukaista suu tarkastuksessa. Viime vuonna ei ollut kuin 2 pientä alkavaa reikää ja ne on hoidettu. Nyt vaan mahan pohjasta oikein ottaa, kun ei vielä tiedä jos juurihoitoon joutuu... Just tällöin 10 vuotta sitten tehtiin yhteen hampaaseen juurihoito, ei se tuntunut missään, kun hammas oli kuollut, ehkä hivenen vaan vihloi, ainut rankkuus oli se kun suuta piti pitää niin kauan auki, alkoi leuat väsymään. Nyt kun oikein mietin huomista koetusta, niin päällimmäisenä on se pelko, että suuhygienisti alkaa valittamaan tai jotain... En oikein kestä moista! Tiedän kyllä varsin hyvin itsekin, että olisi varmaan pitänyt mennä jo aikaisemmin. Mutta eipähän tässä ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko juurihoito tai hampaan poisto. Hengissä on selvitty aikaisemminkin, joten miksipä ei nytkin :) Tämä on tätä itsensä tsemppaamista :)

    • the_road

      Samanlaisia kokemuksia lapsuudesta on minullakin, kiinni pitämistä, suun väkisin avaamista, karkuun lähtöjä, puuduttamatta poraamista.... Puuduttamattomuus tosin johtui selitysten mukaan siitä, että "puudutus on tarkoitettu hampaan poistoja varten, poratessa se on ihan turhaa hömpötystä", ei niinkään kiireestä.

      Itsekin sen ratkaisevan tekijän mainitset, eli LUOTTAMUS ja pitkäaikainen lääkäri-potilassuhde!!

      Ikävä, että kohdallesi on osunut kuuntelu kyvyttömiä hammaslääkäreitä. Se kuuntelu olisi etenkin ensimmäisillä käynneillä tärkeää. Nykyinen oma hammaslääkärini kiireestä huolimatta malttoi kuunnella ja kysellä. Samalla sovittiin yhteiset pelisäännöt, joita noudatetaan ehdottomasti. Nyt onkin jo tilanne se, ettei enää pelota, pikkasen jännittää toki vastaanotolle meno. Joutuminen toisen hammaslääkärin/hygienistin hoidettavaksi onkin sitten asia erikseen, sitä tilannetta välttelen viimeiseen saakka.

      Hygienisteillä on usein enemmän aikaa esim. keskusteluun potilaan kanssa ja tuskinpa se haukkumaan rupeaa. Ei sellainen enää ole kovin yleistä, varsinkin jos sanoo jo heti ovella, että pelottaa tai/ja hävettää.

      Kerrohan sitten kuinka sujui, kun olet käynyt hygienistin luona. :)

      • Pelkopotilas

        Kiitos vastauksestasi! :) Eilen siis tuli käytyä hygienistilla, vaikka monta kertaa matkalla hammashoitolaan mielessäni kävi kääntyäkkö takaisin vai ei. Odotusaulassa oltuani hammaslääkärin huoneesta kuului kun pikku lapsi huuti kurkku suorana, tämä teki niin pahaa, että oli pakko mennä kauemmaksi, pelkoni sai oikein lisäpotkua kuullessani moinen, jalat ja kädet tärisi, en olisi kyllä halunnut kuulla moista. Kun hygienisti kutsui sisään, niin sanoin heti alkuun pelostani, näytti ettei ottanut kuuleviin korviinsa, olisi tehnyt mieli sanoa, että nyt painat takapuolesi siihen penkkiin ja kuuntelet! Kysyi minkä ikäinen olen, vastasin että 32v, johon hän sitten, että sinun ikäiset ihmiset käypi hammaslääkärissä jo ihan rutiinilla, ja antoi ymmärtää, että hän nuorempien ihmisten kohalla ymmärtää pelon! Siis vähättelikö hän minun kauhuani?? Tuntui vaan niin typerältä, kun vetosi ikääni, hitto vie se ikää pelko katso! Oli hän noin muuten ihan ystävällinen. Kun tuli tuoliin meno, niin tuntui etten pysty heittäytymään maate, oli pakko päästä istualleen välillä, ja kun hygienisti siirti sen välinepöytänsä eteeni, niin minun oli pakko saada se työntää pois, en vaan kestä että se on siinä edessäni, kun tulee tunne jotta en pääse pois. Ei hän tätä muistanut, kun otti uudelleen sen pöytänsä siihen eteeni, koitin sitten vaan olla ajattelematta ja huomaamatta koko pöytää. Alkuun tutki suuni perusteellisesti, katsoi kurkun, kielen, limakalvot, kitalaen ja tunnusteli posket ja leuan, ihan oli kaikki ok, sitten alkoi hampaita tarkastamaan, sanoi, että ikenet ovat hyvän väriset. Poskihammasta alkoi tutkailemaan, sanoi jotta hyvän näköinen hammas, kun tietokoneelta vilkaisi mitä tälle hampaalle on tehty silloin 10 vuotta sitten, niin mainitsi jotta siihen on laitettu nastoja ja sen ympärille rakennettu paikka-aineesta hammas, tällöin 10 v sitten kun hampaasta ei ollut jäljellä kuin alle puolikas tynkä. Kävi kyllä mielessä kysyä mitä ihmeen nastoja, vaan unohtui kun olin kuin jäykkäkouristuksen saaneena siinä. Sen mainitsi, että hammas on hyvin kiinni. Kyllä se tämän hampaan ientäkin katsoi ja tunnusteli sormillaan, ei se muuta kuin että hyvän värinen ja ei tunnu mitään, ja olisihan hammas kipeä jos olisi tulehtunut, mutta kun itsekin näen, että ikenessä on joku ihme jälki, niin jäi kyllä totaalinen kysymysmerkki nyt tästä käynnistä. Sanoin, että ien on joskus välillä pehmeän tuntuinen ja sitten taas normaalin tuntuinen. Olisi ottanut rötgenkuvan varulta, niin olisi saanut varmuuden! Nyt ien oli siis normi. Jäi vähän vaivaamaan.. Ei hampaassa ollut myöskään hammaskiveä. Etuhampaissa ylhäällä ja alhaalla oli hieman hammaskiveä ja ne hän poisti, pesi sitten jollakin silikoniharjalla, se ultra vehje jolla poisti hammaskiveä niin näytti ja selitti tarkkaan miten toimii, kone piti ilkeetä ääntä, hyi että se alkoi tuntumaan pahalta, mutta siinä mielessä hienosti teki, kun selitti hammaskiven poiston aikana, että nyt lähti kiveä, sattuikin ihan pari kertaa kun joutui niin ikenen paikkeilta sitä ottamaan. Kun hoidon jälkeen sanoin, että minulle varmaan tekisi hyvää, että kävisin noin muuten vaan aina makoilemassa siinä penkissä jotta tottuisin, niin hygienisti siihen naurahti ja sanoi, että minun kannattaisi mennä suuhygienisti kouluun, no hehheh! Vaikka olen yli 30v aikuinen akka, niin pidetäänkö minua jotenkin lapsellisena tämän pelon takia?? Minkä minä tälle voin, olen niin vahvasti sitä mieltä, että tätä pelkoa pitäisi vaan jotenkin alkaa käsittelemään esim. totuttelukäynneillä hammashoitolassa, en kehtaa moista edes ehdottaa, kun vedotaan näköjään ikääni, eli jos olet jo tuon ikäinen niin pitäisi jo ihan rutiinilla mennä, helpommin sanottu kuin tehty! Ja toisekseen onko kenelläkään ikinä sellaista aikaa minulle, että tästä pelosta voisi päästä eroon! Pelkästään se hammashoitolan hajukin jo pelottaa. En voi muuta todeta kuin, että en vaan mahda tälle mitään! Kyllähän nyt aikuisellakin ihmisella voi pelkoja ja kammoja olla, ei se ikää katso!!


      • valkotakkisen pelko
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! :) Eilen siis tuli käytyä hygienistilla, vaikka monta kertaa matkalla hammashoitolaan mielessäni kävi kääntyäkkö takaisin vai ei. Odotusaulassa oltuani hammaslääkärin huoneesta kuului kun pikku lapsi huuti kurkku suorana, tämä teki niin pahaa, että oli pakko mennä kauemmaksi, pelkoni sai oikein lisäpotkua kuullessani moinen, jalat ja kädet tärisi, en olisi kyllä halunnut kuulla moista. Kun hygienisti kutsui sisään, niin sanoin heti alkuun pelostani, näytti ettei ottanut kuuleviin korviinsa, olisi tehnyt mieli sanoa, että nyt painat takapuolesi siihen penkkiin ja kuuntelet! Kysyi minkä ikäinen olen, vastasin että 32v, johon hän sitten, että sinun ikäiset ihmiset käypi hammaslääkärissä jo ihan rutiinilla, ja antoi ymmärtää, että hän nuorempien ihmisten kohalla ymmärtää pelon! Siis vähättelikö hän minun kauhuani?? Tuntui vaan niin typerältä, kun vetosi ikääni, hitto vie se ikää pelko katso! Oli hän noin muuten ihan ystävällinen. Kun tuli tuoliin meno, niin tuntui etten pysty heittäytymään maate, oli pakko päästä istualleen välillä, ja kun hygienisti siirti sen välinepöytänsä eteeni, niin minun oli pakko saada se työntää pois, en vaan kestä että se on siinä edessäni, kun tulee tunne jotta en pääse pois. Ei hän tätä muistanut, kun otti uudelleen sen pöytänsä siihen eteeni, koitin sitten vaan olla ajattelematta ja huomaamatta koko pöytää. Alkuun tutki suuni perusteellisesti, katsoi kurkun, kielen, limakalvot, kitalaen ja tunnusteli posket ja leuan, ihan oli kaikki ok, sitten alkoi hampaita tarkastamaan, sanoi, että ikenet ovat hyvän väriset. Poskihammasta alkoi tutkailemaan, sanoi jotta hyvän näköinen hammas, kun tietokoneelta vilkaisi mitä tälle hampaalle on tehty silloin 10 vuotta sitten, niin mainitsi jotta siihen on laitettu nastoja ja sen ympärille rakennettu paikka-aineesta hammas, tällöin 10 v sitten kun hampaasta ei ollut jäljellä kuin alle puolikas tynkä. Kävi kyllä mielessä kysyä mitä ihmeen nastoja, vaan unohtui kun olin kuin jäykkäkouristuksen saaneena siinä. Sen mainitsi, että hammas on hyvin kiinni. Kyllä se tämän hampaan ientäkin katsoi ja tunnusteli sormillaan, ei se muuta kuin että hyvän värinen ja ei tunnu mitään, ja olisihan hammas kipeä jos olisi tulehtunut, mutta kun itsekin näen, että ikenessä on joku ihme jälki, niin jäi kyllä totaalinen kysymysmerkki nyt tästä käynnistä. Sanoin, että ien on joskus välillä pehmeän tuntuinen ja sitten taas normaalin tuntuinen. Olisi ottanut rötgenkuvan varulta, niin olisi saanut varmuuden! Nyt ien oli siis normi. Jäi vähän vaivaamaan.. Ei hampaassa ollut myöskään hammaskiveä. Etuhampaissa ylhäällä ja alhaalla oli hieman hammaskiveä ja ne hän poisti, pesi sitten jollakin silikoniharjalla, se ultra vehje jolla poisti hammaskiveä niin näytti ja selitti tarkkaan miten toimii, kone piti ilkeetä ääntä, hyi että se alkoi tuntumaan pahalta, mutta siinä mielessä hienosti teki, kun selitti hammaskiven poiston aikana, että nyt lähti kiveä, sattuikin ihan pari kertaa kun joutui niin ikenen paikkeilta sitä ottamaan. Kun hoidon jälkeen sanoin, että minulle varmaan tekisi hyvää, että kävisin noin muuten vaan aina makoilemassa siinä penkissä jotta tottuisin, niin hygienisti siihen naurahti ja sanoi, että minun kannattaisi mennä suuhygienisti kouluun, no hehheh! Vaikka olen yli 30v aikuinen akka, niin pidetäänkö minua jotenkin lapsellisena tämän pelon takia?? Minkä minä tälle voin, olen niin vahvasti sitä mieltä, että tätä pelkoa pitäisi vaan jotenkin alkaa käsittelemään esim. totuttelukäynneillä hammashoitolassa, en kehtaa moista edes ehdottaa, kun vedotaan näköjään ikääni, eli jos olet jo tuon ikäinen niin pitäisi jo ihan rutiinilla mennä, helpommin sanottu kuin tehty! Ja toisekseen onko kenelläkään ikinä sellaista aikaa minulle, että tästä pelosta voisi päästä eroon! Pelkästään se hammashoitolan hajukin jo pelottaa. En voi muuta todeta kuin, että en vaan mahda tälle mitään! Kyllähän nyt aikuisellakin ihmisella voi pelkoja ja kammoja olla, ei se ikää katso!!

        mä oon 55v ja pelkään hammmaslääkärissä käyntiä. olen kuitenkin viime vuosina hoidattanut hampaani yhdellä ja samalla hammaslääkärillä joka tietää pelkoni. nyt tämä on siirtynyt muualle enkä tiedä pitäskö tarkistuttaa hampaat vai odottaa siihen kun tulee ongelmia, täytys tilaa aika jollekkin. lapsena oli kauhee haju hammaslääkärissä eikä mitää otettu huomioo vaik oisit ollu kuin paniikissa. ruotsissa oli kovat säryt ja mulle annettii juurihoitoa ILMAN PUUDUTUSTA, sen jälkee meni vuosia ennenkö menin hammaslääkäriin. seuraava oli puolalainen joka hoiti mun hampaita n.10v. otti pois ja teetti kruunut paikkasi en tiiä oliko niissä edes vikaa. suomessa on riittänyt kun käyn kerran vuodessa yhden hoitojakson. yleensä juurihoito, paikkaus. yritän hoitaa hampaita niin ettei tarvis juosta hammaslääkärillä, käytän lankaa enkä syö makeeta paljon.


    • ..............

      Olipa asiaton suuhygienisti! Ei ihme, että ihmisille jää pelkoja, kun lääkärit ja hygienistit ovat tuollaisia. Ja tuollaisia niin kuin aiemmassa viestissäsi kerroit.

      Suosittelisin, että otat yhteyttä hammaslääkäriin ja sanot, että haluat lääkärille, joka on perehtynyt pelkopotilaisiin. Jos kunnallisella ei ole sellaisia, niin yksityisellä ainakin on.

      Minulla oli sellainen tilanne, etten ollut käynyt 10 vuoteen hammaslääkärissä. Viime vuonna yksi reikäinen hampaani lohkesi. Ja sitten lohkesi lisää ja lisää. Välttelin hoitoon menoa kesään asti kunnes kipu yltyi niin pahaksi, että särkylääkekään ei auttanut.

      Ensin jouduin hampaani kanssa yhdelle sivukylän pikkuasemalle. Kokemus oli hirveä. Hammaslääkäri oli tyly ja ilkeä. Aloin itkeä heti huoneeseen astuttuani, mutta lääkäri ja hoitaja eivät reagoineet mitenkään siihen. Hammaslääkäri vain tiuski. Kun en uskaltanut avata suuta isolle, niin se sanoi, että "suu auki" ja kun en sittenkään avannut tarpeeksi, lääkäri korotti ääntään ja sanoi vihaisesti ja painokkaasti, että "SUU AU-KI!". Itkin koko ajan paniikissa. Lääkäri ei selittänyt mitään tekemisistään. Hän kysyi, että haluanko juurihoidon vai poistetaanko hammas. En kyennyt yhtäkkiä päättämään. Lääkäri tunki jo puudutuspiikkiä suuhuni. Olin peloissani enkä yhtään tiennyt, repiikö hän hampaani irti vai mitä tekee. Siinä vaiheessa iski sellainen pakokauhu, että ilmoitin haluavani pois. Niin minä sitten lähdin sieltä pois. En enää koskaan aio astua jalallanikaan koko terveysasemalle.

      Toisen kerran menin kesällä päivystykseen terveyskeskukseen. Se oli jo parempi kokemus. Lääkäri oli ymmärtäväinen ja rauhallinen ja selitti kaiken tarkasti koko ajan. Hän ymmärsi pelkoani ja osasi kohdella minua hyvin eikä vaikuttanut kiireiseltä, vaikka odotushuoneessa oli paljon jonoa. Kuitenkin meinasin kahdesti oksentaa ja pyörtyä käynnin aikana. Sain hampaaseeni lääkeainetta ja väliaikaisen paikan.

      Kolmannella kerralla varasimme ajan yksityiseltä hammaslääkäriasemalta, jossa on pelkoekspertti ja jossa voi saada jopa nukutuksen. Sinne kerroimme jo etukäteen pelostani ja hankaluudestani ja päätimme, että saan ilokaasua. Tiedossa oli juurihoito.
      Olin ilokaasuhammashoidossa vähän aikaa sitten. Ilokaasu vaikutti siten, että olin kuin puoliksi nukutettuna. Operaatio kesti tunnin, mutta en muista siitä melkein mitään. Ajan- ja paikantaju katosivat täysin. Ei tunnu yhtään kuin olisi ollut tuntia siellä. Olin kuitenkin hereillä, mutta en tietoinen muusta maailmasta. Välillä "heräsin" hetkeksi aikaa ja muistankin jotain yksittäisiä tapahtumia ennen kuin taas vaivuin "uneen". Muistan puudutuksen, sitten väliltä pari hetkeä ja sitten yhtäkkiä hammasta jo paikattiin. Niistäkin hetkistä kun muistan jotain, olin aivan rauhallinen ja rentoutunut, aivan sama olisiko ollut aurinkorannalla vai hammaslääkärin tuolissa makoilemassa. Hoidon jälkeen puoli tuntia olin vielä vähän sekaisin ja väsynyt, mutta nopeasti olo parani.

      Juurihoitoa jatketaan vielä seuraavalla kerralla. Aion silloinkin ottaa ilokaasua. Menen samalle lääkärille, joka oli aivan mahtava. Hän osasi todella hyvin kohdella potilasta. Olen ajatellut alkaa käydä tästä lähtien säännöllisesti tarkastuksessa. Ehkä niihin uskallan mennä ilman ilokaasua, mutta jos pitää poistaa viisaudenhampaat (minulla on puhjennut kaikki neljä), niin tiedänpähän, että on saatavilla apua tilanteesta selviytymiseen.

      • Pelkopotilas

        Täällä tämä hammashoitolan touhu tuntuu jotenkin nahkealta, ihan sama mitä lääkäreille ja hoitajille sanoo, odottavat vain pääsevänsä töihin ja homman hoitoon. En ole kyllä ikinä kuullut, että hammashoitolassa saisi ilokaasua, en sitten tiedä saako yksityisellä, täällä on tosi suositty yksityinen hammaslääkäri asema, mutta sinne on hirmuisen pitkät jonot. Miksi hammashoitolasta ei voida edes jo puhelimessa ehdottaa esim. jotain rentouttavaa tablettia? Kuka hammaslääkäri tai hoitaja tässä maailmassa oikein ottautuisi täysillä pelkkään kuuntelemiseen! Olen valmis menemään vaikka ihan toiselle paikkakunnalle hyvän ja ymmärtäväisen hammaslääkärin luo! On tunne, jotta olen valmis maksamaan isomman hinnan siitä, että saan parasta mahdollista kohtelua ja hoitoa vaikka ilokaasun kera, maksan siis vaikka tuplasti ennemmin kuin menen tympeään hammashoitolaan jossa ei tunnuta välittävän hevon paskaakaan onko pelkopotilas vai ei.


      • Pelkopotilas
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Täällä tämä hammashoitolan touhu tuntuu jotenkin nahkealta, ihan sama mitä lääkäreille ja hoitajille sanoo, odottavat vain pääsevänsä töihin ja homman hoitoon. En ole kyllä ikinä kuullut, että hammashoitolassa saisi ilokaasua, en sitten tiedä saako yksityisellä, täällä on tosi suositty yksityinen hammaslääkäri asema, mutta sinne on hirmuisen pitkät jonot. Miksi hammashoitolasta ei voida edes jo puhelimessa ehdottaa esim. jotain rentouttavaa tablettia? Kuka hammaslääkäri tai hoitaja tässä maailmassa oikein ottautuisi täysillä pelkkään kuuntelemiseen! Olen valmis menemään vaikka ihan toiselle paikkakunnalle hyvän ja ymmärtäväisen hammaslääkärin luo! On tunne, jotta olen valmis maksamaan isomman hinnan siitä, että saan parasta mahdollista kohtelua ja hoitoa vaikka ilokaasun kera, maksan siis vaikka tuplasti ennemmin kuin menen tympeään hammashoitolaan jossa ei tunnuta välittävän hevon paskaakaan onko pelkopotilas vai ei.

        Sinulle ..............: Unohdin kysyä, että missä noin hintahaarukassa hoitosi maksaa yksityisellä puolella? Onhan se varmaankin kallista, mutta eikös niihin saa kelakorvauksen?


      • the_road
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Täällä tämä hammashoitolan touhu tuntuu jotenkin nahkealta, ihan sama mitä lääkäreille ja hoitajille sanoo, odottavat vain pääsevänsä töihin ja homman hoitoon. En ole kyllä ikinä kuullut, että hammashoitolassa saisi ilokaasua, en sitten tiedä saako yksityisellä, täällä on tosi suositty yksityinen hammaslääkäri asema, mutta sinne on hirmuisen pitkät jonot. Miksi hammashoitolasta ei voida edes jo puhelimessa ehdottaa esim. jotain rentouttavaa tablettia? Kuka hammaslääkäri tai hoitaja tässä maailmassa oikein ottautuisi täysillä pelkkään kuuntelemiseen! Olen valmis menemään vaikka ihan toiselle paikkakunnalle hyvän ja ymmärtäväisen hammaslääkärin luo! On tunne, jotta olen valmis maksamaan isomman hinnan siitä, että saan parasta mahdollista kohtelua ja hoitoa vaikka ilokaasun kera, maksan siis vaikka tuplasti ennemmin kuin menen tympeään hammashoitolaan jossa ei tunnuta välittävän hevon paskaakaan onko pelkopotilas vai ei.

        " En ole kyllä ikinä kuullut, että hammashoitolassa saisi ilokaasua, en sitten tiedä saako yksityisellä, "

        Jonkun isomman paikkakunnan keskushammashoitolassa voi olla ilokaasu mahdollisuus, mutta ainakin täällä meillä pienellä paikkakunnalla saa pelkopotilaat (myös aikuiset) tarvittaessa lähetteen keskussairaalan hammasklinikalle ilokaasu avusteiseen hoitoon tai sedaatiossa/nukutuksessa tehtävään hammashoitoon.

        " Miksi hammashoitolasta ei voida edes jo puhelimessa ehdottaa esim. jotain rentouttavaa tablettia? "

        Rauhoittavaa esilääkitystä voidaan täällä ainakin käyttää tarpeen mukaan tabletti muodossa ihan julkisen puolen hammashoitolassa. Itse en ole tarvinnut edes alussa, kun on niin kiva ja rauhallinen hammaslääkäri, että se on riittänyt. Vaikka enkoilla kerroilla oli kieltämättä kamala...pakokauhu, tärinä, pyörrytys, yökötys...olo sinne mennessä! ;)

        " Kuka hammaslääkäri tai hoitaja tässä maailmassa oikein ottautuisi täysillä pelkkään kuuntelemiseen! Olen valmis menemään vaikka ihan toiselle paikkakunnalle hyvän ja ymmärtäväisen hammaslääkärin luo! "

        Mistä päin olet ja kuinka kauas olet valmis lähtemään? Tiedän/tunnen muutamia ihan huippu hyviä hampitohtoreita, jotka todella kuuntelee ja osaa lisäksi hommansa muutenkin (ne ominaisuudet, kun ei aina tule välttämättä "samassa paketissa"). Mun oma "ihana" hml tosin on julkisella puolella töissä, niin ei auta sitä suositella, ellet ole valmis muuttamaan hammaslääkärin perässä...heh ;)


      • hampihoitaja
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Täällä tämä hammashoitolan touhu tuntuu jotenkin nahkealta, ihan sama mitä lääkäreille ja hoitajille sanoo, odottavat vain pääsevänsä töihin ja homman hoitoon. En ole kyllä ikinä kuullut, että hammashoitolassa saisi ilokaasua, en sitten tiedä saako yksityisellä, täällä on tosi suositty yksityinen hammaslääkäri asema, mutta sinne on hirmuisen pitkät jonot. Miksi hammashoitolasta ei voida edes jo puhelimessa ehdottaa esim. jotain rentouttavaa tablettia? Kuka hammaslääkäri tai hoitaja tässä maailmassa oikein ottautuisi täysillä pelkkään kuuntelemiseen! Olen valmis menemään vaikka ihan toiselle paikkakunnalle hyvän ja ymmärtäväisen hammaslääkärin luo! On tunne, jotta olen valmis maksamaan isomman hinnan siitä, että saan parasta mahdollista kohtelua ja hoitoa vaikka ilokaasun kera, maksan siis vaikka tuplasti ennemmin kuin menen tympeään hammashoitolaan jossa ei tunnuta välittävän hevon paskaakaan onko pelkopotilas vai ei.

        Myös kunnallisessa hammashoitolassa saa ilokaasuhammashoitoa, ainakin Helsingissä. Kysele rohkeasti hammaslääkäreilrä eri vaihtoehdoista, peloista voi päästä yli, ja sen pitäisi olla hammashoitolahenkilökunnankin pääasia, että potilaat uskaltaisivat tulla hoitoon. Tsemppiä!! :)


    • hammaspeikko'

      Tuo ilokaasu vaikutti aika hyvältä vaihtoehdolta :)
      Itse asun isolla paikkakunnalla, eikä täällä ole kuulema mahdollisuutta sellaiseen. En tiedä onko se ihan kokototuus, jos soittelisi eri tahoille ja vaatimalla vaatisi, niin ehkäpä voisi saada. Mutta minä en ainakaan olisi siihen pystynyt, kun ahdisti jo aivan järkyttävän paljon pelkästään se soitto ajanvaraukseen, että ääni värisi ja meinasi tulla siinä puhelimessa jo itku ja henki salpautua. Rupea siinä nyt sitten vaatimaan... Mutta rauhottavia sain, diapameja, jotka auttoivat jonkin verran. Ei ne mitään ihmeitä tehnyt, mutta kyllä ne jonkin verran oloa normalisoivat. Suosittelen. Ei sinne kannata ihan "selvin päin" mennä, kun kerran on mahdollisuus ottaa helpotusta olotilaan. Rauhoittavia voi käydä hakemassa ihan vaikka terveyskeskuslääkäriltäkin, on monesti helpompi selittää tilanne ja pyytää niitä rauhoittavia tavalliselta lääkäriltä, kuin hammaslääkäriltä.

      • Pelkopotilas

        Muistan kun lapsena minulle piti antaa diapamia, että pystyin menemään hammaslääkäriin kaiken sen kammottavien kokemusten jälkeen. Jos tänä päivänä menet pyytämään diapamia, niin hyvä etteivät "naura pihalle", luulevat jotta kyllä aikuinen ihminen osaa käydä hammaslääkärissä jo "rutiinilla" niin kuin suuhygienisti sanoi. Puuttuu vaan sitä ymmärrystä... "Hyvä" kommentti sinällään suuhygienistilta, olisi voinut miettiä mitä suustaan päästää. Tässä sen näkee jottei ainakaan tämä täti ymmärtänyt. Kuka sitten ymmärtää? Ei tee mieli edes rueta soittamaan uudestaan hammashoitolaan, kun ei ne siellä kuitenkaan ymmärrä, ja saatikka kysymään voidaanko sieltä antaa se samperin diapami, olen sen kuullut, että hammaslääkäriltäkin voi tabletin saada.. Tämän pitäjän hammashoitolan väki on vaan niin nahkeeta sorttia. Minulla vaikuttaa hammashoitolaan soitto jo senkin, että menee ensinnäkin ruokahalukin, kun jännitän niin kovin, ja viime perjantaina oli aika suuhygienistille, niin hyvä kun sain torstai-iltana unen päästä kiinni, aamulla kun heräsin, niin heti alkoi se mahan vääntäminen, vessassa sain käydä "istunnolla" useampaan kertaan. On vaan niin vahvana tämä pelko. Selasin eilen netistä toisen kaupungin hammaslääkäreitä, osuin yhdelle yksityiselle hammashoitolan sivulle, siellä luki, jotta hammashoidot myös nukutuksessa. Ei ollut mainintaa ilokaasusta.. Tekisi mieli soittaa ja kysellä... Se on vaan tuo perhanan pelkkä soittaminenkin vaikeaa, ei tarvitse kuin ajatella pelkkää soittamista, niin mahassa alkaa vääntämään! :(( Mitenkähän kallista lystiä on, jos nukutuksessa tehdään, onkohan kenelläkään kokemusta? Se hyvä puoli nukutuksessa olisi, että ei ainakaan tietäisi yhtikäs mitään mitä tehdään. :) Tietysti nukutuksessa käytävässä hoidossa vaatisi saattajan, minua on ennnenkin nukutettu leikkauksiin ja tiedän ettei auton rattiin ole asiaa koko päivänä..


      • the_road
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Muistan kun lapsena minulle piti antaa diapamia, että pystyin menemään hammaslääkäriin kaiken sen kammottavien kokemusten jälkeen. Jos tänä päivänä menet pyytämään diapamia, niin hyvä etteivät "naura pihalle", luulevat jotta kyllä aikuinen ihminen osaa käydä hammaslääkärissä jo "rutiinilla" niin kuin suuhygienisti sanoi. Puuttuu vaan sitä ymmärrystä... "Hyvä" kommentti sinällään suuhygienistilta, olisi voinut miettiä mitä suustaan päästää. Tässä sen näkee jottei ainakaan tämä täti ymmärtänyt. Kuka sitten ymmärtää? Ei tee mieli edes rueta soittamaan uudestaan hammashoitolaan, kun ei ne siellä kuitenkaan ymmärrä, ja saatikka kysymään voidaanko sieltä antaa se samperin diapami, olen sen kuullut, että hammaslääkäriltäkin voi tabletin saada.. Tämän pitäjän hammashoitolan väki on vaan niin nahkeeta sorttia. Minulla vaikuttaa hammashoitolaan soitto jo senkin, että menee ensinnäkin ruokahalukin, kun jännitän niin kovin, ja viime perjantaina oli aika suuhygienistille, niin hyvä kun sain torstai-iltana unen päästä kiinni, aamulla kun heräsin, niin heti alkoi se mahan vääntäminen, vessassa sain käydä "istunnolla" useampaan kertaan. On vaan niin vahvana tämä pelko. Selasin eilen netistä toisen kaupungin hammaslääkäreitä, osuin yhdelle yksityiselle hammashoitolan sivulle, siellä luki, jotta hammashoidot myös nukutuksessa. Ei ollut mainintaa ilokaasusta.. Tekisi mieli soittaa ja kysellä... Se on vaan tuo perhanan pelkkä soittaminenkin vaikeaa, ei tarvitse kuin ajatella pelkkää soittamista, niin mahassa alkaa vääntämään! :(( Mitenkähän kallista lystiä on, jos nukutuksessa tehdään, onkohan kenelläkään kokemusta? Se hyvä puoli nukutuksessa olisi, että ei ainakaan tietäisi yhtikäs mitään mitä tehdään. :) Tietysti nukutuksessa käytävässä hoidossa vaatisi saattajan, minua on ennnenkin nukutettu leikkauksiin ja tiedän ettei auton rattiin ole asiaa koko päivänä..

        " luulevat jotta kyllä aikuinen ihminen osaa käydä hammaslääkärissä jo "rutiinilla" niin kuin suuhygienisti sanoi. "

        Jotkut näköjään luulee, joo. :( Jouduin käymään kesällä päivystyksessä ja oma hammaslääkäri oli lomalla, niin jouduin sitten jollekin vieraalle. Kovasti tuo vetosi siihen, että kyllä aikuinen ihminen pystyy. Sillä tuntui olevan kova kiire ja koko ajan hoputti, että ei tässä koko päivää ole aikaa, muitakin tulossa jne... Ymmärrän toki kiireen, mutta olen varma, että olisi päässyt lopputulokseen nopeammin, jos ei olisi kiirehtinyt koko ajan. Omalla hammaslääkärilläni on taatusti päivystysaikaan ihan yhtä kiire, mutta hän saa sen tuntumaan siltä, ettei kiirettä ole ja silti vähintään yhtä nopeasti se homma hoituu.


      • 15+15
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Muistan kun lapsena minulle piti antaa diapamia, että pystyin menemään hammaslääkäriin kaiken sen kammottavien kokemusten jälkeen. Jos tänä päivänä menet pyytämään diapamia, niin hyvä etteivät "naura pihalle", luulevat jotta kyllä aikuinen ihminen osaa käydä hammaslääkärissä jo "rutiinilla" niin kuin suuhygienisti sanoi. Puuttuu vaan sitä ymmärrystä... "Hyvä" kommentti sinällään suuhygienistilta, olisi voinut miettiä mitä suustaan päästää. Tässä sen näkee jottei ainakaan tämä täti ymmärtänyt. Kuka sitten ymmärtää? Ei tee mieli edes rueta soittamaan uudestaan hammashoitolaan, kun ei ne siellä kuitenkaan ymmärrä, ja saatikka kysymään voidaanko sieltä antaa se samperin diapami, olen sen kuullut, että hammaslääkäriltäkin voi tabletin saada.. Tämän pitäjän hammashoitolan väki on vaan niin nahkeeta sorttia. Minulla vaikuttaa hammashoitolaan soitto jo senkin, että menee ensinnäkin ruokahalukin, kun jännitän niin kovin, ja viime perjantaina oli aika suuhygienistille, niin hyvä kun sain torstai-iltana unen päästä kiinni, aamulla kun heräsin, niin heti alkoi se mahan vääntäminen, vessassa sain käydä "istunnolla" useampaan kertaan. On vaan niin vahvana tämä pelko. Selasin eilen netistä toisen kaupungin hammaslääkäreitä, osuin yhdelle yksityiselle hammashoitolan sivulle, siellä luki, jotta hammashoidot myös nukutuksessa. Ei ollut mainintaa ilokaasusta.. Tekisi mieli soittaa ja kysellä... Se on vaan tuo perhanan pelkkä soittaminenkin vaikeaa, ei tarvitse kuin ajatella pelkkää soittamista, niin mahassa alkaa vääntämään! :(( Mitenkähän kallista lystiä on, jos nukutuksessa tehdään, onkohan kenelläkään kokemusta? Se hyvä puoli nukutuksessa olisi, että ei ainakaan tietäisi yhtikäs mitään mitä tehdään. :) Tietysti nukutuksessa käytävässä hoidossa vaatisi saattajan, minua on ennnenkin nukutettu leikkauksiin ja tiedän ettei auton rattiin ole asiaa koko päivänä..

        "Jos tänä päivänä menet pyytämään diapamia, niin hyvä etteivät "naura pihalle""

        No minä pyysin diapameja juuri tänään hammaslääkäriltä :) ja kirjoitti 30 pillerin reseptin ilman nauramista. Ehdotti myös että laittaisin korvalappustereot ja kuntelisin musiikkia seuraavalla kerralla, jos se helpottaisi oloa myöskin.


    • ex-pelkopotilas:)

      Sain kans lapsena hammaslääkärikammon, kun eivät oikein puudutelleet/puuduttaminenkin sattui silloin kun sellainen laitettiin (oliko ne ennen paksumpia neuloja?). Sen naishammaslääkärin hoidot olivat niin kivuliaita ja epämukavia, että en uskaltanut joka vuosi mennä edes kouluhammaslääkäritarkastukseen.. Joskus taas en suostunu suutani avaamaan ja joskus äitini makasi tuolissa allani ja piti kiinni hoidon aikana... Vihasin (ja vihaan yhä) kyseistä hammaslääkäriä niin, etten edes koskaan tervehtinyt häntä mennessä enkä lähtiessä.

      Muutaman vuoden pidin taukoa hammaslääkäreistä kammoni takia kunnes sit lopulta päädyin varaamaan ajan pelkopotilaisiin erikoistuneelta yksityiseltä. Meinasin varata aikaa ainakin pariin kertaan, mutta sitten kipu helpotti (yksi hammas oli lohjennut ja kipuili jossain vaiheessa pahastikin) ja tuntui, että kyllä mä vielä pärjään.. Lopulta laitoin sit kuitenkin netin kautta ajanvarauksen tapasen ilmotuksen menemään -jota kaduin heti lähetä-napin painamisen jälkeen. Meinasin laittaa heti postia perään, että en mä tuukaan.. Seuraavana päivänä ne sit soitti sieltä tarkempaa aikaa ja yhtäkkiä minulla oli seuraavalle viikolle hammaslääkäriaika. Puhelun jälkeen sydän hakkas ja kädet tärisi, iski melkonen jännitys. Viikon jännitin ja meinasin perua sen ajan, mutta en sit perunu vaan menin sinne. Reikiä oli paljon, mutta ne hoidettiin kuntoon ja pääsin kammostani eroon -kiitos sen mukavan miespuolisen hammaslääkärin.:)
      Nyt edelliskäynnistä on noin vuosi ja 3kk:n päästä olisi aika kunnalliselle. Muuten menisin ehdottomasti tuonne yksityiselle tutulle hammaslääkärille, mutta kun ei oikein oo varaa. Oli sen verran hintavaa puuhaa.. :|

      Oli muuten joskus mielenkiintoista, kun hammaslääkärikammoinen sai opiskelijasoluasuntoon kämppäkaveriks kaks suuhygienistiopiskelijaa..;D

      • kipu pelotti

        Ainoat reiät on paikattu seitsemänvuotiskontrollissa, jolloin hammaslääkärin työtekniikassa oli sen verran kovat otteet, että puhkesi kammo saada lisää reikiä. Paikkaaminen sattui niin paljon vielä muutaman päivän sen jälkeen, että aloitin karkkilakon, joka on edelleen voimassa. Yhtään reikää ei ole tullut tänä aikana.

        Kiveä olen käynyt poistamassa säännöllisesti. Ei ole siis "valkotakkipainetta". Vain paikkaamista pelkään em. kokemuksen jäljiltä.


    • the_road

      " (oliko ne ennen paksumpia neuloja?) "

      Tuskinpa, ainakaan merkittävästi. Puudutuksessa se kipu tulee enimmäkseen siitä kudosvenytyksestä, eli siitä, että puudutusaine menee sinne ikenen sisään ja aiheuttaa tavallaan painetta. Todennäköisesti ne silloiset hammaslääkärit eivät vaan olleet paskan vertaa kiinnostuneita siitä tekikö puuduttaminen kipeää vai ei.

      Hyvällä puudutustekniikalla tämän kivun saa lähes kokonaan vältettyä, eli kun vaan malttaa puuduttaa tarpeeksi hitaasti. Itse neulanpistosta aiheutuvan kivunkin voi välttää ja ihan ilman pintapuudutetta (sitä emlan tapaista puudutusgeeliä, jota voi laittaa ikenelle ennen puudutusta) jos juuri ennen neulan osumista ikeneen päästää pienen tipan puudutetta neulan kärjestä ikenelle.

    • Pelkopotilas

      Kiitos teille vastauksista! :) Kun mietin ja mietin soittamista hammashoitolaan, niin ei vaan tee mieli soittaa sinne ihan vaan pelkästään jo sen takia, kun ei kukaan kuuntele saatikka ketään kiinosta kuunella. Olen miettinyt soittamista tämän paikkakunnan yksityiseen hammashoitolaan, joka on kuulemma suosittu, kun ulkopaikkakunniltakin käy potilaita, haluaisin kysyä, onko heillä millaisia hammaslääkäreitä, jotka osaavat käsitellä hyvin pelkopotilaita. Tuttavani käy tällä yksityisellä, ajat heillä tahtoo olla jonkin verran tiukassa. Toinen mutka matkassa on se, kun en yhtään tiedä miten kallista yksityisellä käyminen tänä päivänä on, yhden ainoan kerran olen yksityisellä käynyt poistattamassa kipuilevan viisaudenhampaan, se oli silloin markka aikaa, hampaanpoisto maksoi 380 mk, josta kela maksoi takaisin jotain päälle 70 mk. Tämä paikka oli siis ihan toinen yksityinen, pitää vielä tänäkin päivänä yksityisvastaanottoa, hänelle tuntuu saavan aikoja aika piankin, on aika tympeä mies hammaslääkäri, muistan kun menin viisaudenhammasta poistattamaan ja sanoin olevani pelkopotilas, niin ei hän noteerannut mitenkään, ihan kun ei olisi kuullut moista, sain vaan hänestä sellaisen kuvan, että ei ole mikään ystävällinen tyyppi. Sukulaiselleni iäkkäämmälle tämä h.lääkäri oli oikein ruennut valittamaan ja v***uilemaan siitä, että kun miten tuossa iässä hampaat vielä niin reikii. Sukulainen kommentoi minulle, että oli viimeinen kerta kun hänellä käy. Hänkään kun ei oikein siedä että noijutaan ja urputetaan valittamalla valittamaan.

    • the_road

      Ainahan voit kysyä sieltä yksityiseltä, jos vaan pystyt soittamaan. Soittamalla ja kyselemälläkin voi saada jo jonkinlaisen kuvan vastaanoton ilmapiiristä ja suhtautumisesta pelkopotilaisiin yleensä. Tiedätkö voiko sinne vastaanotolle lähettää sähköpostia tai netissä jonkun lomakkeen kautta viestiä? Ajattelin, että olisi ehkä helpompi kirjoittaa, kuin soittaa? Minusta ainakin on ihan ylivoimaisen vaikeaa soittaa hammaslääkärille, edes sille tutulle turvalliselle, saati sitten jonnekin muualle jos pitäisi soittaa. ;)

      Niitä ihania ja pelkäävien hoidosta aidosti kiinnostuneita hammaslääkäreitäkin on olemassa. Ne vaan on jossain piilossa ja vaatii vähän sinnikkyyttä, että sellaisen itselleen löytää. Ja kun viimein löytää, niin irti ei kannata päästää! =) Julkisella puolellakin voi pyytää päästä toiselle hammaslääkärille/hygienistille, jos joku toinen vaikka olisi fiksumpi tapaus, kuin tuo tapaamasi hygienisti. Fiksu hammaslääkäri kuuntelee potilasta ja kyselee mm. mikä pelottaa ja pelkojen taustoja ja sopii yhdessä potilaan kanssa "pelisäännöt" (joita noudatetaan 100%) ennen, kuin aloittaa edes tarkastusta.

      Tuolla joku mainitsi MP3 soittimen ja musiikin kuuntelun hoidon aikana. Toiset tykkää että siitä on apua. Ainahan voi kokeilla, mutta itse pidän sitä huonona. Sitä on aika eristettynä omaan maailmaansa ne napit korvillaan eikä oikein kuule mitä lääkäri sanoo/kysyy, varsinkin jos pitää äänet niin kovalla, että poran yms. äänet häviää musiikin sekaan, mikä kai on yleensä tämän soittimen käytön idea. Ite ainakin kuuntelen mieluummin kuinka hml kertoo mitä seuraavaksi tapahtuu ja sanoo tarvittaessa vaikka, ettei oo mitään hätää tai kysyy pärjäänkö tms.

      Tuo nukutus homma on vähän sellainen hätäapu, eli sen avulla saa hoidettua sen akuutin tilanteen pois päältä. Tulee ihan tarpeeseen toisinaan, jos tilanne on paha ja alkaa olla kiire ihan yleisterveyden vaarantumisen takia. Kuitenkin jos tilanne ei ole vielä noin paha, niin kannattaisi minusta harkita kevyempiä keinoja, esim. IV-sedaatio tai rauhoittava esilääkitys tabletteina/nestemäisenä tai vielä parempi se ilokaasu. Pikku hiljaa sitten nekin voisi jättää pois, kun saa lisää luottamusta hammaslääkäriään kohtaan ja tottuu hammashoitoon muutenkin.

      Yksityisen hinnat on tietenkin nousseet sitten markka ajan, mutta myös kelan taksat on hiukan paremmin ajantasalla, eli kela korvauskin on parempi.

      • Pelkopotilas

        Enpäs ole tuosta ihan varma onko heillä sähköpostia mihin laittaa, ei niillä ainakaan ole mitään nettisivua. Alkaa kohta olemaan sen verran paineita, että hakkaan päätäni seinään! Koska pelkkä yhteydenottokin tekee todella vaikeeta! Ei kyllä viime perjantaisen suuhygienistin luona käynti herättänyt pätkän vertaa luottamusta, olisi hän voinut suhtautua ihan toisella tapaa pelkooni eikä alkaa selittämään rutiineista ja iästä.. Teki enempikin pelolle hallaa se käynti, eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä! On vaan sellainen tunne, että kuunteleekohan siellä kukaan muukaan saatikka ymmärrä.. Pelkään ottaa yksityiseen yhteyttä senkin takia, jos sieltä sanotaan ettei heillä ole tarjota aikaa, se paikka kun on suosittu, kun ulkopaikkakuntalaisetkin käy.. Sitten minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin kunnallinen jossa ei korviaankaan loksauteta! Varmaan joillekin on hyvä tuo musiikin kuuntelu, mutta minusta tuntuu etten sitä halua missään nimessä, koska haluan kuulla mitä tehdään, en voi ns. heittäytyä täysin h.lääkärin käsiin, vaan haluan olla ns. mukana koko ajan siinä mitä tehdään. Jos ( mikä nyt on aika epätodennäköistä ) pystyisin heittäytymään täysin pelkkään musiikin kuunteluun, niin saattaisin säikähtää jossakin vaiheessa sitä mitä tehdään ja jos näin pääsisi käymään, niin paniikkia pukkaisi sitten ihan varmasti. Olen sillain säikky hammslääkärin penkissä, säpsähdän pienestäkin, pelkästä hammasporan äänestäkin. Voi luoja, ajattelen nytkin soittamista ja heti alkaa jalat ja kädet tutisemaan, paljon on mielessä asiaa mitä tähän kirjoittaa, mutta unohdan asian koska jo nyt panikoin. Mikähän tuo IV-sedaatio on? Kun ja jos saan skarpattua niin paljon, että soitan, niin aijon kyllä kysyä diapamista, ei ole mukava tunne se kun sydän hakkaa tuhatta ja sataa penkissä maatessa. Unohtui sitten taas mitä minun piti vielä kirjoittaa..


      • Pelkopotilas
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Enpäs ole tuosta ihan varma onko heillä sähköpostia mihin laittaa, ei niillä ainakaan ole mitään nettisivua. Alkaa kohta olemaan sen verran paineita, että hakkaan päätäni seinään! Koska pelkkä yhteydenottokin tekee todella vaikeeta! Ei kyllä viime perjantaisen suuhygienistin luona käynti herättänyt pätkän vertaa luottamusta, olisi hän voinut suhtautua ihan toisella tapaa pelkooni eikä alkaa selittämään rutiineista ja iästä.. Teki enempikin pelolle hallaa se käynti, eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä! On vaan sellainen tunne, että kuunteleekohan siellä kukaan muukaan saatikka ymmärrä.. Pelkään ottaa yksityiseen yhteyttä senkin takia, jos sieltä sanotaan ettei heillä ole tarjota aikaa, se paikka kun on suosittu, kun ulkopaikkakuntalaisetkin käy.. Sitten minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin kunnallinen jossa ei korviaankaan loksauteta! Varmaan joillekin on hyvä tuo musiikin kuuntelu, mutta minusta tuntuu etten sitä halua missään nimessä, koska haluan kuulla mitä tehdään, en voi ns. heittäytyä täysin h.lääkärin käsiin, vaan haluan olla ns. mukana koko ajan siinä mitä tehdään. Jos ( mikä nyt on aika epätodennäköistä ) pystyisin heittäytymään täysin pelkkään musiikin kuunteluun, niin saattaisin säikähtää jossakin vaiheessa sitä mitä tehdään ja jos näin pääsisi käymään, niin paniikkia pukkaisi sitten ihan varmasti. Olen sillain säikky hammslääkärin penkissä, säpsähdän pienestäkin, pelkästä hammasporan äänestäkin. Voi luoja, ajattelen nytkin soittamista ja heti alkaa jalat ja kädet tutisemaan, paljon on mielessä asiaa mitä tähän kirjoittaa, mutta unohdan asian koska jo nyt panikoin. Mikähän tuo IV-sedaatio on? Kun ja jos saan skarpattua niin paljon, että soitan, niin aijon kyllä kysyä diapamista, ei ole mukava tunne se kun sydän hakkaa tuhatta ja sataa penkissä maatessa. Unohtui sitten taas mitä minun piti vielä kirjoittaa..

        Lisäystä kun muisti palasi :) Sitähän minulla oli vielä, että miten yksityisellä hoidot tehdään paljon paljon nopeammin mitä kunnallisella? Tutut mitä on käyneet tällä yksityisellä ja monelle on tehty juurihoitoja, niin he eivät ole siellä maanneet kovinkaan kauan, kun kunnallisella saa suu auki maata ainakin vähintään tunnin. Googlettelin tätä yksityistä ja en löytänyt sähköpostiosoitetta, fonectalta ym löysin vaan perustietoja. Oli mainintaa sen verran että on jokin PlusTerveys-hammaslääkäri tässä yksityisellä ja tekstissä lukee näin "PlusTerveys-hammaslääkärit ovat sitoutuneet laadukkaaseen asiakaspalveluun. Tavoitteemme on toimia tehtävässämme laadukkaasti ja eettisesti korkeatasoisesti hyvää potilaslääkärisuhdetta vaalien. PlusTerveys-toiminnan lähtökohtana ovat potilaan tarpeet ja toiveet. PlusTerveys-lääkärit palvelevat sinua yksilöllisesti ja ammattitaitoisesti toiveesi ja tarpeesi huomioiden". Sanotaanko näin, että kunnallisella ei varmaan tajuta tälläisestä potilaslääkärisuhteesta yhtikäs mitään! Jahka minä tämän lukemani tekstin perusteella uskaltaisin soittaa... Toivossa on hyvä elää... :)


      • hampilainen
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Lisäystä kun muisti palasi :) Sitähän minulla oli vielä, että miten yksityisellä hoidot tehdään paljon paljon nopeammin mitä kunnallisella? Tutut mitä on käyneet tällä yksityisellä ja monelle on tehty juurihoitoja, niin he eivät ole siellä maanneet kovinkaan kauan, kun kunnallisella saa suu auki maata ainakin vähintään tunnin. Googlettelin tätä yksityistä ja en löytänyt sähköpostiosoitetta, fonectalta ym löysin vaan perustietoja. Oli mainintaa sen verran että on jokin PlusTerveys-hammaslääkäri tässä yksityisellä ja tekstissä lukee näin "PlusTerveys-hammaslääkärit ovat sitoutuneet laadukkaaseen asiakaspalveluun. Tavoitteemme on toimia tehtävässämme laadukkaasti ja eettisesti korkeatasoisesti hyvää potilaslääkärisuhdetta vaalien. PlusTerveys-toiminnan lähtökohtana ovat potilaan tarpeet ja toiveet. PlusTerveys-lääkärit palvelevat sinua yksilöllisesti ja ammattitaitoisesti toiveesi ja tarpeesi huomioiden". Sanotaanko näin, että kunnallisella ei varmaan tajuta tälläisestä potilaslääkärisuhteesta yhtikäs mitään! Jahka minä tämän lukemani tekstin perusteella uskaltaisin soittaa... Toivossa on hyvä elää... :)

        Jos tietäisit mitä kaikkea takahampaan juurihoidossa pitää tehdä, niin olisit tyytyväinen, että joku jaksaa tehdä sitä tunnin. Joku siivoaa 100 neliön asunnonkin vartissa, joku tuhraa siihen tunnin .


    • the_road

      Sitä juurikin tarkoitin tuolla musiikki jutulla,, en minäkään pystyisi "antautumaan" noin vaan toisten armoille ja varmaan säikähtäisin jossain vaiheessa tosi kovasti jos vaikka tulisi joku vihlaisu yllättäen. Jos todella pystyy keskittymään musiikkiin, niin voihan se olla hyvä, mutta jos on pikkasenkin epäilystä, että saattaa alkaa vaikka mielikuvitus laukkaamaan, niin parempi jättää se soitin kotiin.

      " Sanotaanko näin, että kunnallisella ei varmaan tajuta tälläisestä potilaslääkärisuhteesta yhtikäs mitään! "

      Älähän yleistä...mun ihana hammaslääkäri on kunnallisella puolella ja silti sillä on aikaa ja kuuntelu kykyä yms. ;) Täällä hygienisteillä on aikaa pelkäävälle ja pelkkään "harjoitteluun", eli siihen tuolissa istumiseen, jota toivoit ovat valmiit varaamaan jopa tunnin pituisen ajan. Mutta kuulostaa siltä, että teidän kunnan hammashoitolassa ei olla ihan yhtä ihania. :( Niin ja onhan meidänkin hoitolassa se yksi naishammaslääkäri (kerroin hänestä tuolla ylempänä), joka ei tajunnut, että aikuinen voi oikeasti pelätä ja jolla oli kova kiire.

      Mulla on noista plus terveys hammaslääkäriasemista 2 hyvää ja 1 huonohko kokemus, muttei sekään mikään ihan kamala ollut. Että ehkä sä uskallat ainakin soittaa.

      IV-sedaatiosta käytetään joskus nimitystä "kevytnukutus". Siinä annetaan rauhoittavia- ja vahvoja kipulääkkeitä suonensisäisesti, niin, että potilas rentoutuu. Tämän lisäksi tietenkin vielä reilusti puudutusainetta paikallisesti. Lääkkeitä voidaan annostella niin reilusti, että potilas käytännössä nukkuu, mutta tarvittaessa reagoi ja "täysnukutuksesta" poiketen hengittää kuitenkin itse.

      Ainiin...diapam ei itseasiassa ole paras mahdollinen rauhoittava hammashoidossa. Kannattaisi ennemmin käyttää dormicum-nimistä lääkettä. Kuuluu samaan ryhmään diapamin kanssa, mutta tehokkaampi.

      Joo, tuttu tunne tuo sydämen hakkaaminen. :( Odotus huoneessa ollessa pulssi hakkaa aina jossain 130 ja vähän ylikin. Ekoilla kerroilla olin melkein koko käynnin ajan ihan hermona ja tärisin yms.. Nykyään kyllä rauhoitun heti kun nään oman hampilekurini, mutta odotushuoneessa oleminen on edelleen kamalaa ja tekis mieli karata.

      • Pelkopotilas

        En toki yleistänyt, tarkoitin tällä " Sanotaanko näin, että kunnallisella ei varmaan tajuta tälläisestä potilaslääkärisuhteesta yhtikäs mitään" ihan vaan tämän paikkakunnan kunnallista hammashoitolaa :) Uskon, että maailmassa on hyviäkin hammaslääkäreitä, toivoisin vaan kovin, että niitä olisi täälläkin kunnallisella. Ennen olikin, mutta muutti ikävä kyllä muualle, silloin tehtiin iso remontti hammaskalustolle, tämä mies hml otti todellakin huomioon pelkoni, kun remonttia alettiin tekemään, niin aloitti helpommasta päästä, että totun pikku hiljaa ja opin luottamaan, tämä hml ensin pintapuudutti ientä jollain aineella ja sitten vasta puudutti neulalla. Tosi mahtava hml! Kun alkoi poraamaan niin monta kertaa keskeytti ja varmisti ettei tunnu, tällä hml ei ollut kiire mihinkään, ei edes ruokatauolle vaikka hänen mahansa murisi kovastikin siinä vieressä :) Kun teki juurihoidon yhteen hampaaseen, niin laittoi jotain pumpulituppoja suuhun leukoihin, että sain leputtaa leukojani, otti kyllä hyvin huomioon kaikessa. Kun hammasremontti oli puolessavälissä, niin olin jo niin rentoutunut penkissä ja luotin täysin hml niin, että melkeinpä jo nukahtelin välillä penkkiin. Silloin hammaslääkärissä käyminen ei pelottanut, kun syntyi luottamus. Ai niin ja muistu mieleeni tälläinen, kun selkäkivuista kärsin ja joskus selällään makaaminen etenkin hammaslääkärin penkissä tuntui ikävältä, niin tämä hml oli hommannut seuraavalle käynnille minua varten retkipatjan palasen pehmikkeeksi selän alle, että todellakin osasi ottaa potilaan huomioon. Voi kun tietäisi missä tämä hml nykyään on, niin ajaisin varmasti hänen vastaanotolleen, kun hän on kaikista kokemistani hml paras!! Tälläisiä hml ei tältä kunnalliselta löydä, harmi!


      • pelkomatkustaja
        Pelkopotilas kirjoitti:

        En toki yleistänyt, tarkoitin tällä " Sanotaanko näin, että kunnallisella ei varmaan tajuta tälläisestä potilaslääkärisuhteesta yhtikäs mitään" ihan vaan tämän paikkakunnan kunnallista hammashoitolaa :) Uskon, että maailmassa on hyviäkin hammaslääkäreitä, toivoisin vaan kovin, että niitä olisi täälläkin kunnallisella. Ennen olikin, mutta muutti ikävä kyllä muualle, silloin tehtiin iso remontti hammaskalustolle, tämä mies hml otti todellakin huomioon pelkoni, kun remonttia alettiin tekemään, niin aloitti helpommasta päästä, että totun pikku hiljaa ja opin luottamaan, tämä hml ensin pintapuudutti ientä jollain aineella ja sitten vasta puudutti neulalla. Tosi mahtava hml! Kun alkoi poraamaan niin monta kertaa keskeytti ja varmisti ettei tunnu, tällä hml ei ollut kiire mihinkään, ei edes ruokatauolle vaikka hänen mahansa murisi kovastikin siinä vieressä :) Kun teki juurihoidon yhteen hampaaseen, niin laittoi jotain pumpulituppoja suuhun leukoihin, että sain leputtaa leukojani, otti kyllä hyvin huomioon kaikessa. Kun hammasremontti oli puolessavälissä, niin olin jo niin rentoutunut penkissä ja luotin täysin hml niin, että melkeinpä jo nukahtelin välillä penkkiin. Silloin hammaslääkärissä käyminen ei pelottanut, kun syntyi luottamus. Ai niin ja muistu mieleeni tälläinen, kun selkäkivuista kärsin ja joskus selällään makaaminen etenkin hammaslääkärin penkissä tuntui ikävältä, niin tämä hml oli hommannut seuraavalle käynnille minua varten retkipatjan palasen pehmikkeeksi selän alle, että todellakin osasi ottaa potilaan huomioon. Voi kun tietäisi missä tämä hml nykyään on, niin ajaisin varmasti hänen vastaanotolleen, kun hän on kaikista kokemistani hml paras!! Tälläisiä hml ei tältä kunnalliselta löydä, harmi!

        Ja kun mua pelottaa auton kyydissä, niin pysäytäthän aina kun vinkkaan. Ei se haittaa jos aikaa kuluu hieman enemmän.


      • the_road
        pelkomatkustaja kirjoitti:

        Ja kun mua pelottaa auton kyydissä, niin pysäytäthän aina kun vinkkaan. Ei se haittaa jos aikaa kuluu hieman enemmän.

        " Ja kun mua pelottaa auton kyydissä, niin pysäytäthän aina kun vinkkaan. Ei se haittaa jos aikaa kuluu hieman enemmän. "

        Höpö, höpö! Itseasiassa se, että on mahdollisuus pysäytykseen ja tietää varmuudella, että "pysäytysmerkkiin" reagoidaan heti, auttaa jo pelkästään rauhoittumaan. Usein sitä ei edes tarvitse käyttää. Monet hammaslääkärit ovat todenneet, ettei pysäytysmerkin käyttäminen juurikaan lisää hoitoon kokonaisuudessaan käytettyä aikaa ja sen, että potilaat eivät ns. turhan herkästi käytä mahdollisuuttaan.


    • the_road

      Kuulostaa ihan mun hammaslääkäriltä! =) En tiedä onko siinä mitään totuutta, mutta tuntuu, että mies hammaslääkärit on usein paljon varovaisempia, etenkin vähän nuoremmat?!

      Miksi et yrittäisi etsiä sitä entistä luottohammaslääkäriäsi? Tiedä, vaikka olisi jossain lähipaikkakunnalla yksityisenä, niin voisit mennä hänen luokseen? Koita googlettaa nimellä. Mä ainakin tekisin niin.

      • Pelkopotilas

        Googlettelin päivällä tätä mukavaa hammaslääkäriä, löytyi mutta asuu niin hiivatin kaukana, että taidan tyytyä tämän paikkakunnan hammaslääkäriin. On myös näköjään ruennut yksityiseksi, tulisi aika kalliiksi jos lähtisin ajamaan monta sataa kilometriä hänen peräänsä ja maksaisin yksityisen hammaslääkäri kulut. Googlettelin myös tämän paikkakunnan yksityistä hammashoitolaa, löysin hammaslääkärin nimen jota taas googlettelin ihan sillä löytyykö hänestä arvosteluja :) Joku oli kommentoinut näin kyseisestä hml "Hammaslääkäri sai lääkäripelon poistettua" Jospa tämä kommentti rohkaisisi niin paljon, että saisin huomenna soitettua. Kummasti aina venyttää soittamista, tulee ajateltua just näin, että no kyllä huomenna soitan, sitten taas huomenna ajattelee samoin :) Kyllähän yksityisellä käyminen maksaa, mutta maksoi mitä maksoi, pääasia että pelkoni huomioidaan ja siellä kuunnellaan!


      • the_road
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Googlettelin päivällä tätä mukavaa hammaslääkäriä, löytyi mutta asuu niin hiivatin kaukana, että taidan tyytyä tämän paikkakunnan hammaslääkäriin. On myös näköjään ruennut yksityiseksi, tulisi aika kalliiksi jos lähtisin ajamaan monta sataa kilometriä hänen peräänsä ja maksaisin yksityisen hammaslääkäri kulut. Googlettelin myös tämän paikkakunnan yksityistä hammashoitolaa, löysin hammaslääkärin nimen jota taas googlettelin ihan sillä löytyykö hänestä arvosteluja :) Joku oli kommentoinut näin kyseisestä hml "Hammaslääkäri sai lääkäripelon poistettua" Jospa tämä kommentti rohkaisisi niin paljon, että saisin huomenna soitettua. Kummasti aina venyttää soittamista, tulee ajateltua just näin, että no kyllä huomenna soitan, sitten taas huomenna ajattelee samoin :) Kyllähän yksityisellä käyminen maksaa, mutta maksoi mitä maksoi, pääasia että pelkoni huomioidaan ja siellä kuunnellaan!

        " On myös näköjään ruennut yksityiseksi, tulisi aika kalliiksi jos lähtisin ajamaan monta sataa kilometriä hänen peräänsä ja maksaisin yksityisen hammaslääkäri kulut. "

        Harmi, että on niin kaukana! :( Ei varmaan sitten kannata sinne lähteä. Jos hän olisi julkisella puolella töissä, niin ethän edes pääsisi hänelle, koska vieraspaikkakuntalaisia ei hoideta kunnallisella.

        " Joku oli kommentoinut näin kyseisestä hml "Hammaslääkäri sai lääkäripelon poistettua" Jospa tämä kommentti rohkaisisi niin paljon, että saisin huomenna soitettua. "

        Senpä takia siellä sitten on jonoa! Kyllä se yleensä kertoo jotain, jos uusi potilas saa ajan hyvin nopeasti (ilman että on jotain tosi akuuttia,kova särky tms.), niin on joko tosi hyvä tuuri, eli joku on juuri peruuttanut ajan ja saat sen tai sitten hammaslääkärissä on jotain "vikaa". Nyt vaan rohkeasti soittamaan aamulla!! =) Joo, tiedän...helpommin sanottu, kuin tehty, mutta se soittaminen on se isoin askel varmasti ja ensimmäinen käynti ottaa koville, mutta siitä se alkaa helpottaa, jos/kun hml on mukana juonessa.


      • Pelkopotilas
        the_road kirjoitti:

        " On myös näköjään ruennut yksityiseksi, tulisi aika kalliiksi jos lähtisin ajamaan monta sataa kilometriä hänen peräänsä ja maksaisin yksityisen hammaslääkäri kulut. "

        Harmi, että on niin kaukana! :( Ei varmaan sitten kannata sinne lähteä. Jos hän olisi julkisella puolella töissä, niin ethän edes pääsisi hänelle, koska vieraspaikkakuntalaisia ei hoideta kunnallisella.

        " Joku oli kommentoinut näin kyseisestä hml "Hammaslääkäri sai lääkäripelon poistettua" Jospa tämä kommentti rohkaisisi niin paljon, että saisin huomenna soitettua. "

        Senpä takia siellä sitten on jonoa! Kyllä se yleensä kertoo jotain, jos uusi potilas saa ajan hyvin nopeasti (ilman että on jotain tosi akuuttia,kova särky tms.), niin on joko tosi hyvä tuuri, eli joku on juuri peruuttanut ajan ja saat sen tai sitten hammaslääkärissä on jotain "vikaa". Nyt vaan rohkeasti soittamaan aamulla!! =) Joo, tiedän...helpommin sanottu, kuin tehty, mutta se soittaminen on se isoin askel varmasti ja ensimmäinen käynti ottaa koville, mutta siitä se alkaa helpottaa, jos/kun hml on mukana juonessa.

        Huh, nyt olisi ensimmäinen kynnys ylitetty! Otin tänään yhteyttä yksityiseen hammashoitolaan, pyysivät minua hakemaan kunnalliselta tiedot mitä on tehty jne ja viimesimmän röntgenkuvan. Vein nämä yksityiselle, oikein mukavan kuvan sain hammashoitajasta, tällä ei ollut kiire minnekään!! Rupateltiin myös ihan niitä näitä, sain todella rennon kuvan! Kun otin puheeksi pelkoni, niin hoitaja heti tähän kommentoi, että heillä on kyllä esilääkettä antaa, mainitsi kyllä lääkkeen nimen, mutta en muista, olikohan jollain o kirjaimella alkava.. :) Kertoi, että on joku nukahtamislääke, että siitä yleensä annetaan ensin puolikas ja sitten toinen puolikas jos tarve vaatii. Kysyin sitten minkälainen hammaslääkäri on, sanoi että hän kyllä tietää minulle sopivan spesialistin. :) Kerroin kuinka minulta putosi suuri kivi jo nyt sydämmeltäni, kun hoitaja otti heti esilääkkeen puheeksi. On niin iloinen fiilis nyt, kun sain otettua vihdoin ja viimein yhteyttä, eilen kiersin puhelin kädessä rinkiä ja pähkäilin soittaakko vaiko ei. Huomasin sen, että jäin vaan eilen liikaa miettimään asiaa, josta sitten sain kamalan jännityksen päälle enkä kyennyt soittamaan. Tänä aamuna heti herättyäni soitin enkä pähkäillyt asiaa sen koommin, aattelin jotta nyt loppuu tämä jahkailu, vaikka kädet ja jalat tärisi niin painoin raakasti vaan puhelin luurinkuvaa ja silloin läks puhelu. :) Jospa minä tästä paikasta saisin sen luottopaikan jossa käydä jatkossakin ilman että tarvitsee suunilleen kakat housussa olla. :) Jo tälläisen pelkän soittamisen jälkeen tulee voittajafiilis! Toki jännittää mennä tänne hoidettavaksi, mutta on todella suuri helpotus tietää, että heillä on antaa lääkettä pelkoon! Niin vielä tästä lääkkeestä, että hoitaja sanoi jotenkin tähän suuntaan, että joillekin lääke tekee sen, että eivät muista tapahtuneesta mitään, kertoi muutamia esimerkkejä mitä kaikkea unohduksia on sattunut :) Naurettiin ja huumoria revittiin. :))) Toivottavasti jonain päivänä olen ex-pelkopotilas!!


    • the_road

      Onpa mukava kuulla, että asiat etenee! =) Menet vaan jatkossakin yksi askel kerralla. Ei kannata miettiä kokonaisuutta, koska se voi tuntua ylitsepääsemättömältä. Lopullinen tavoite voisi olla, että pystyt käymään hoidoissa tutulla hammaslääkärilläsi ilman rauhoittavaa lääkitystä, mutta alkuvaiheessa se lääke voi olla tarpeen.

      Voisit ennen käyntiäsi miettiä mikä sinua eniten pelottaa, miksi ja olisiko jotain (lääkkeen lisäksi) mikä helpottaisi asiaa. Nämä on varmaan sellaiset kysymykset, jotka jokainen pelkäävien potilaiden hoidosta kiinnostunut hammaslääkäri kysyy.

      • Pelkopotilas

        Menen taatusti jatkossa aina tälle yksityiselle! Nyt on aika varattu ja se on ensi maanantaina! Tämä henkilö jonka kanssa eilen juttelin siellä yksityisellä, on paikan omistaja, hammashoitaja, hän ei varsinaisesti enää tee töitä, vastailee ainoastaan puhelimeen, kuulin, että olisi ehkä myynyt / myymässä paikkaa, mutta siellä hän edelleen "palloilee" :) Hän soitti minulle tälle aamua ja arvostan suuresti tätä, että hän oli tehnyt ison työn sen eteen, että saivat minulle ajan järjestettyä, jonot on pitkät ja oli joutunut siirtämään toisen potilaan aikaa sen takia, että minulle saadaan aika. Ja vaikka hän ei enää tosiaan töitä tee, niin sanoi, että hän tulee avustamaan hammaslääkäriä ensi maanantaina minun ajalle. Kertoi vielä puhelimessa puudutuksesta, että puudutetaan ja kunnolla, selitti näin, että hän tämän sillä kertoo etten säikähdä sitten tuolissa, puuduttavat siis molemmin puolin hammasta, ikenenpuolelta ja kitalaenpuolelta, sanoi suoraan, jotta kitalaenpuolelta puuduttaminen nipistää enemmän, osaan siis varautua. Oikeassa olen ollut, että juurihoito tulee hampaaseen, tulkoot mitä tulee vaan kunhan asiaa ei enää tarvitse vatvoa päässä!!!! Nastat mitä on laitettu hampaaseen, minkä ympärille on rakennettu paikka-aineesta hammas, niin ne on ilmeisesti vaurioittaneet hermoa ja juuria, toimenpiteen aikana selviää joudutaanko hammas poistamaan vai onnistutaanko se juurihoitamaan. Kerroin, että tehkää niin kuin parhaaksi katsotte, tehän te siellä ammattilaisia olette. Olen jostain kumman syystä helpottunut vaikka olen myös kauhuissani! Ja mikä olikaan kunnallisen hammashoitolan osuus asiaan, ei mikään, ei ottauduttu asiaan! Ei kun siis menoksi!! :)


    • Wezzel

      Minulla oli kanssa iso pelko hammaslääkäriä kohtaan. 15 vuoteen en käynyt ja suu meni pahaksi. Tänä kesänä sitten yksi etuhammas katkesi ja oli pakko varata aika (yksityiselle). Nyt 5 kertaa käyneenä, juurihoidot ja poraukset kokeneena voin vain ihmetellä miten ison mörön oma pää ja kunnallinen hml on tehnyt. Nyt kaikki isot hommat tehty ja mikään ei ole tuntunut missään ja omat hampaat edelleen suussa (yksi pelko oli että ottavat kaikki pois ja laittaa tekarit :D). Ainoa asia joka lähti oli tuo pelko!

      • Pelkopotilas

        Hienoa että olet päässyt pelosta eroon, toivottavasti minäkin jonakin päivänä!
        Kamalasti alkaa jännittämään, kun ajattelen maanantaita.. Kun olisi jo ohi! Oikeastaan toinen kammoni on hampaanpoisto, juontaa pelon lapsuudesta..
        Pelkään enempi verenvuotoa koska se tekee minut todella huonovointiseksi, stressaan tällä asialla. Hoitaja kyllä sanoi, että jos hammas menee poistoon niin todennäköisesti joudutaan laittamaan tikit, estääköhän tikit verenvuotoa? Silloin 10 vuotta sitten minulta meni lohennut hampaanpuolikas poistoon ja silloin laitettiin tikit, en vaan muista miten vuoti... Vai polttaako ne ykistyisellä suonta ettei vuoda? Kuulin, että tällä yksityisellä johon menen, niin juurihoidossa käyttävät jotain "konetta", kun kunnallisella hammaslääkäri käsin sorkkii niillä neuloilla vai mitä ne nyt on, tällä koneella homma käy nopeammin...? Onko sinulla kokemusta tästä "koneesta"? Kun minua on alkanut jännittämään, ajattelen tietysti liikaa tulevaa, niin olen koittanut rueta hallitsemaan jännitystä, etten antaisi valtaa sille. Varmasti maanantai aamuna jännitys on sitä luokkaa, että siinä ei paljoa hillitsemiset auta... argh! No, aina joka käynnillä yksi kynnyksistä on ylitetty, ensimmäinen ainakin jo on, kun sain soitettua. :)


      • Kyllä se siitä
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Hienoa että olet päässyt pelosta eroon, toivottavasti minäkin jonakin päivänä!
        Kamalasti alkaa jännittämään, kun ajattelen maanantaita.. Kun olisi jo ohi! Oikeastaan toinen kammoni on hampaanpoisto, juontaa pelon lapsuudesta..
        Pelkään enempi verenvuotoa koska se tekee minut todella huonovointiseksi, stressaan tällä asialla. Hoitaja kyllä sanoi, että jos hammas menee poistoon niin todennäköisesti joudutaan laittamaan tikit, estääköhän tikit verenvuotoa? Silloin 10 vuotta sitten minulta meni lohennut hampaanpuolikas poistoon ja silloin laitettiin tikit, en vaan muista miten vuoti... Vai polttaako ne ykistyisellä suonta ettei vuoda? Kuulin, että tällä yksityisellä johon menen, niin juurihoidossa käyttävät jotain "konetta", kun kunnallisella hammaslääkäri käsin sorkkii niillä neuloilla vai mitä ne nyt on, tällä koneella homma käy nopeammin...? Onko sinulla kokemusta tästä "koneesta"? Kun minua on alkanut jännittämään, ajattelen tietysti liikaa tulevaa, niin olen koittanut rueta hallitsemaan jännitystä, etten antaisi valtaa sille. Varmasti maanantai aamuna jännitys on sitä luokkaa, että siinä ei paljoa hillitsemiset auta... argh! No, aina joka käynnillä yksi kynnyksistä on ylitetty, ensimmäinen ainakin jo on, kun sain soitettua. :)

        Tämä tuntuu nyt helpolta sanoa, pelko on poissa, kiitos taitavan lääkärin. Moneen vuoteen en uskaltanut käydä hml:ssä, mutta pakko tuli vastaan tulehduksina ja särkyinä. Empaattinen lekuri totesi, että ohoh, onpa tässä työmaata ! Rystyset valkoisina puristin tuolia, mutta tämä lääkäri huomasi jännitykseni ja sanoi, että otetaan nämä helpot hommat ensin. Hän tutki kalustoni,siis hampaani, porasi jonkun pienen jutun ja paikkasi. Eikä sattunut yhtään! Näin tarina jatkui, aina suurempia reikiä paikkailtiin, puudutettiin ja tehtiin juurihoitoa. Minne suuri pelkoni katosi? Vastaus: hammaslääkärini oli ystävällinen, ymmärtäväinen, puheli koko ajan niitä näitä eli huomioni oli kiinnitettynä häneen. Näin opin luottamaan lääkäriini ja uudenaikaiseen hammashoitotekniikkaan. Kyse oli kunnallisesta hammashoitolasta !!


      • hammastyöläinen
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Hienoa että olet päässyt pelosta eroon, toivottavasti minäkin jonakin päivänä!
        Kamalasti alkaa jännittämään, kun ajattelen maanantaita.. Kun olisi jo ohi! Oikeastaan toinen kammoni on hampaanpoisto, juontaa pelon lapsuudesta..
        Pelkään enempi verenvuotoa koska se tekee minut todella huonovointiseksi, stressaan tällä asialla. Hoitaja kyllä sanoi, että jos hammas menee poistoon niin todennäköisesti joudutaan laittamaan tikit, estääköhän tikit verenvuotoa? Silloin 10 vuotta sitten minulta meni lohennut hampaanpuolikas poistoon ja silloin laitettiin tikit, en vaan muista miten vuoti... Vai polttaako ne ykistyisellä suonta ettei vuoda? Kuulin, että tällä yksityisellä johon menen, niin juurihoidossa käyttävät jotain "konetta", kun kunnallisella hammaslääkäri käsin sorkkii niillä neuloilla vai mitä ne nyt on, tällä koneella homma käy nopeammin...? Onko sinulla kokemusta tästä "koneesta"? Kun minua on alkanut jännittämään, ajattelen tietysti liikaa tulevaa, niin olen koittanut rueta hallitsemaan jännitystä, etten antaisi valtaa sille. Varmasti maanantai aamuna jännitys on sitä luokkaa, että siinä ei paljoa hillitsemiset auta... argh! No, aina joka käynnillä yksi kynnyksistä on ylitetty, ensimmäinen ainakin jo on, kun sain soitettua. :)

        Hei! Kyllä kunnallisella puolella on koneet juurihoitoon ja esilääkkeet pelkopotilalle. Ja suurin osa potilasita on erittäin tyytyväisiä saamaansa hoitoon.


    • Wezzel

      Kyllä minulle juurihoidon teki ihan hammaslääkäri omilla kätösillä. Mikä parasta niin tiesin juurihoidon tehdyksi vasta kun lähdin ja hml kertoi tehneensä juurihoidon. Tuolla ensimmäisellä juurihoitokerralla meni kaikkineen noin 20 min ja siihen kuului muutakin hommaa. Myöhemmin illalla hiukan tuntu ikenessä mutta sekin meni särkylääkkeellä ohi. Pelko tuntuu pahemmalle kuin tuo juurihoito tai poraus.

      • Wezzel

        Tarkoitetaankohan koneella sitä röntgenlaitetta jolla hampaasta otetaan kuva?


    • the_road

      Hei, vaan taas!
      Tämä "koneellinen" juurihoito, mitä ihmettelitte tarkoittaa sitä, että enää ei käytetä niitä pieniä neuloja, millä hammaslääkäri ennen "rassasi" juuria, vaan juurihoitoneula kiinnitetään ns. käsikappaleeseen, eli siihen jota ihmiset yleensä sanoo hammaslääkärin poraksi. Monet hammaslääkärit tykkäävät näiden yhdistelmästä, eli ensin enimmät koneella ja sitten viimeistely tarvittaessa "käsineuloilla". Pelkkiä käsi-instrumentteja käyttämälläkin saa kyllä hyvää jälkeä, mutta vaatii enemmän työtä hammaslääkäriltä.

      Kyllä meillä ainakin on ihan terveyskeskuksen hoitolassakin käytössä tuo koneellinen juurihoito.

      Kuulostaa mukavalta paikalta tuo hammaslääkäriasema, jonne olet menossa! Hyvin se maanantainen käyntisi menee! :) Mutta ymmärrän tietysti että ensimmäinen käynti varsinkin jännittää.

      • Pelkopotilas

        Kiitos, että kannustatte ja kerrotte hyviä kokemuksianne, tämä auttaa paljon! :) Olen iloinen siitä, että tänne on tullut asiallisia vastauksia ja siitä että ymmärrätte! :)) Teidän kijoituksenne tsemppaa ja rohkaisee minua paljon. :)
        Olen miettinyt sitä esilääkettä, en muista sen lääkkeen nimeä, mutta niin kuin hammashoitaja sanoi, niin se on jokin nukahtamislääke. Hän kertoi lääkkeestä sitäkin, että yksin ei saisi olla hammashoidon jälkeen, koska lääke on sellaista, että se vie jotenkin muistiakin pois, kertoi niitä esimerkki tapauksia.. Tässä kun olisi se ongelma, että yksin joutuisin olemaan loppupäivän. En ole ikinä ennen käyttänyt nukahtamislääkettä. Mitä nyt leikkaukseen on nukutettu, mutta on varmaankin ihan eri ainetta. Olen hyvin tälleen lääketieteen "asiantuntija" :)
        Eilen kun siivoilin ja järjestelin kaappeja ja lääkekaapista keräilin vanhaksi menneitä lääkkeitä pois, niin satuin löytämään pienen paperipussin jossa oli yksi 15mg opamox-tabletti, jännitykseen ja ahdistusoireisiin. En käytä mitään rauhoittavia, mutta tätä lääkettä sain aikoinaan lääkäriltä isäni hautajaisiin sillä, että pysyin "kasassa". En mitenkään lääkepöllyssä ollut, mutta lääke vei sen pahimman kauhun pois, niin että pystyin olemaan paikalla, muuten minusta ei olisi siihen ollut.. Joten tästä opamoxista, ajattelin maanantai aamuna varmistaa hammashoitajalta voinko ennemmin ottaa tämän opamoxin, tämä kyllä rentouttaa vaikka on mieto lääke, voisin siis olla loppupäivän yksin enkä joutuisi ketään kutsumaan peräänkatsomaan, kun en kehtaa edes ketään kysyä, kun tiedän miten heillä on omia kiireitä. :) Opamox olisi kuitenkin tuttu lääke vaikken sitä ole käyttänyt kuin yhden kerran aikaisemmin hautajaisiin. Apteekista ei tarvinnut koko purkkia ostaa, vaan sain kaksi tablettia tähän paperipussiin. :)


      • the_road
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Kiitos, että kannustatte ja kerrotte hyviä kokemuksianne, tämä auttaa paljon! :) Olen iloinen siitä, että tänne on tullut asiallisia vastauksia ja siitä että ymmärrätte! :)) Teidän kijoituksenne tsemppaa ja rohkaisee minua paljon. :)
        Olen miettinyt sitä esilääkettä, en muista sen lääkkeen nimeä, mutta niin kuin hammashoitaja sanoi, niin se on jokin nukahtamislääke. Hän kertoi lääkkeestä sitäkin, että yksin ei saisi olla hammashoidon jälkeen, koska lääke on sellaista, että se vie jotenkin muistiakin pois, kertoi niitä esimerkki tapauksia.. Tässä kun olisi se ongelma, että yksin joutuisin olemaan loppupäivän. En ole ikinä ennen käyttänyt nukahtamislääkettä. Mitä nyt leikkaukseen on nukutettu, mutta on varmaankin ihan eri ainetta. Olen hyvin tälleen lääketieteen "asiantuntija" :)
        Eilen kun siivoilin ja järjestelin kaappeja ja lääkekaapista keräilin vanhaksi menneitä lääkkeitä pois, niin satuin löytämään pienen paperipussin jossa oli yksi 15mg opamox-tabletti, jännitykseen ja ahdistusoireisiin. En käytä mitään rauhoittavia, mutta tätä lääkettä sain aikoinaan lääkäriltä isäni hautajaisiin sillä, että pysyin "kasassa". En mitenkään lääkepöllyssä ollut, mutta lääke vei sen pahimman kauhun pois, niin että pystyin olemaan paikalla, muuten minusta ei olisi siihen ollut.. Joten tästä opamoxista, ajattelin maanantai aamuna varmistaa hammashoitajalta voinko ennemmin ottaa tämän opamoxin, tämä kyllä rentouttaa vaikka on mieto lääke, voisin siis olla loppupäivän yksin enkä joutuisi ketään kutsumaan peräänkatsomaan, kun en kehtaa edes ketään kysyä, kun tiedän miten heillä on omia kiireitä. :) Opamox olisi kuitenkin tuttu lääke vaikken sitä ole käyttänyt kuin yhden kerran aikaisemmin hautajaisiin. Apteekista ei tarvinnut koko purkkia ostaa, vaan sain kaksi tablettia tähän paperipussiin. :)

        Kiva vaan jos tästä on jotain apua, sen takia täällä "roikun"! =)

        Kyllähän se Opamox voi sen verran auttaa, että pystyt menemään hammaslääkärin luokse. Kysy kuitenkin vielä hoitajan tai lääkärin mielipidettä asiasta.

        Itse olin aikoinaan nykyiselle luottohammaslääkärilleni mennessä aivan paniikissa ja pakokauhun vallassa, mutta siitä huolimatta täysin ilman rauhoittavia olin, vaikka mentiin ns. suoraan asiaan (eli hampaan avaukseen) ensimmäisellä käynnillä jo. Minun rauhoittamiseen riitti se, että hammaslääkäri, oli (tapansa mukaan, vaikka en sitä vielä silloin tiennyt) rento ja rauhallinen ja lisäksi tuntui todella välittävän ja hänellä oli aikaa jutella/kuunnella (vaikka oikeasti sillä varmaan oli kiire kun päivystyksenä sinne menin).

        Eli, pointti oli edellä kerrotussa tarinassa se, että on ihan mahdollista jopa melkoisesta pelosta huolimatta mennä "sen oikean" hammaslääkärin luokse ilman lääkitystä. Silloin tosin kannattaa aloittaa helpommasta päästä, jos suinkin mahdollista (eli jos ei ole kovaa kipua tms tosi kiireellista apua vaativaa), eli esim. tarkastus korkeintaan. Perinteinen...älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon, mutta ainahan sitä ei voi välttää.


      • Pelkopotilas
        the_road kirjoitti:

        Kiva vaan jos tästä on jotain apua, sen takia täällä "roikun"! =)

        Kyllähän se Opamox voi sen verran auttaa, että pystyt menemään hammaslääkärin luokse. Kysy kuitenkin vielä hoitajan tai lääkärin mielipidettä asiasta.

        Itse olin aikoinaan nykyiselle luottohammaslääkärilleni mennessä aivan paniikissa ja pakokauhun vallassa, mutta siitä huolimatta täysin ilman rauhoittavia olin, vaikka mentiin ns. suoraan asiaan (eli hampaan avaukseen) ensimmäisellä käynnillä jo. Minun rauhoittamiseen riitti se, että hammaslääkäri, oli (tapansa mukaan, vaikka en sitä vielä silloin tiennyt) rento ja rauhallinen ja lisäksi tuntui todella välittävän ja hänellä oli aikaa jutella/kuunnella (vaikka oikeasti sillä varmaan oli kiire kun päivystyksenä sinne menin).

        Eli, pointti oli edellä kerrotussa tarinassa se, että on ihan mahdollista jopa melkoisesta pelosta huolimatta mennä "sen oikean" hammaslääkärin luokse ilman lääkitystä. Silloin tosin kannattaa aloittaa helpommasta päästä, jos suinkin mahdollista (eli jos ei ole kovaa kipua tms tosi kiireellista apua vaativaa), eli esim. tarkastus korkeintaan. Perinteinen...älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon, mutta ainahan sitä ei voi välttää.

        Nyt ainakin tälle ensimmäiselle käynnille on pakko saada rentouttava tabletti, enhän tunne enkä tiedä ollenkaan millainen hammaslääkäri minua siellä odottaa, joten senkin takia jännitän kovasti. Toivon etten sitten toiselle käynnille tarvitse mitään tablettia, kun olenhan sitten jo tietoinen siitä millainen hml on.
        Huomenna on ensimmäinen kerta ja kovin syke jo nousee kun ajattelen huomista... Minulla ei ole muissa hampaissa mitään korjattavaa, ainoastaan tämä yksi hammas kaipaa hoitoa, joten heti aloitetaan "isommasta päästä" hoito, mutta pääasia että hammas saadaan kuntoon! Hoidon jälkeen sitten helpottaa pääkopassa, kun ei tarvitse enää stressata asialla. Tällä hetkellä mahassani on sellainen tunne kuin olisi iso möykky mahassa, maha niin jännitystilassa. Toivottavasti kaikki menee hyvin huomenna!


    • Wezzel

      Minä sain ekan kerran jälkeen mukaani Diapamia, jonka hml kehotti ottamaan ennen seuraavaa kertaa. Eka kerrasta jäi sen verta hyvät fiilikset että vein hml:lle toisella kerralla takaisin tuon Diapamin. Kyllä tuo hyvä hml, hoitaja sekä puudute riittää itselläni.

    • Wezzel

      Varmasti menee hyvin kaikki! Luulisin että yksitysellä me pelkopotilaat ollaan tuttu näky ja osaavat tuon asiakaspalvelun toisin kuin kunnallisella. Tsemppiä!

    • the_road

      " Nyt ainakin tälle ensimmäiselle käynnille on pakko saada rentouttava tabletti, enhän tunne enkä tiedä ollenkaan millainen hammaslääkäri minua siellä odottaa, joten senkin takia jännitän kovasti. "

      Ymmärrän kyllä! :) Ensimmäinen käynti, vaikka silloin ei edes "mitään" tehtäisi, on oikeastaan ehkä pahin, koska ei yhtään tiedä millaisia ihmisiä on vastassa.

      " Minulla ei ole muissa hampaissa mitään korjattavaa, ainoastaan tämä yksi hammas kaipaa hoitoa, joten heti aloitetaan "isommasta päästä" hoito, "

      Onko se hammas tosi kipeä? Siis ettei sitä voi jättää seuraavalle kerralle ja tehtäisi nyt huomenna vain tarkastus, jonka voisit ehkä pärjätä ilman rauhoittavaa? Tarkastushan on joka tapauksessa hyvä tehdä, vaikka mitään muita selkeästi hoitoa kaipaavia asioita ei olisi. Ilman tarkastusta kun ei voi tietää miten asiat siellä suussa oikeasti ovat.

      Se täytyy vielä sanoa, ettei minulla ole mitään rauhoittavia lääkkeitä, IV-sedaatiota tai nukutusta vastaan ja niitä on hyvä käyttää tarpeen vaatiessa, ne ovat kaikki parempia vaihtoehtoja, kuin hoitamatta jättäminen pelon vuoksi.

      Minusta vain on niin hienoa, että oikeasti on olemassa sellaisia hammaslääkäreitä, jotka saavat uudenkin ja äärimmäisen pelokkaan potilaan rauhoittumaan ja luottamaan itseensä, niin ettei lääkkeitä tarvita edes sillä ensimmäisellä käynnillä... Sittenkin, vaikka jouduttaisiin menemään heti asiaan, eli esim. niin kuin minulla se erittäin kipeän "hampaan avaus" päivystyksessä ja heti perään seuraavalla kertaa juurihoidon aloitus.

      " Varmasti menee hyvin kaikki! "

      Olen samaa mieltä, ehdottomasti! :)

      Tsemppiä myös minulta!! =)
      " Luulisin että yksitysellä me pelkopotilaat ollaan tuttu näky "

      Taidamme olla tuttu näky ihan riippumatta siitä käymmekö julkisella- vai yksityisellä sektorilla...valitettavasti.

      "osaavat tuon asiakaspalvelun toisin kuin kunnallisella "

      Kunnallisellakin jossain paikkakunnilla osataan myös ottaa huomioon pelkopotilaat. Itselläni on siitä omakohtaista kokemusta...tosin on siitä päinvastaisesta tilanteestakin kokemusta sekä julkiselta, että yksityiseltä puolelta.

      • Pelkopotilas

        Huhhuh, että jännittää!! Siis hammas ei ole ikinä, ei siis ikinä ole ollut kipeä! Ykistyisen hammashoitajan mukaan nastat ovat voineet vaurioittaa hermoa sen verrran, että se on osittain vaurioitunut. Hampaassa ei ole muita tuntemuksia ollut kuin, että on joskus silloin tällöin ollut hieman purenta-arka. Ei muuta. Tätä ihmettelen itsekin, että kun ei koskaan hammasta ole särkeny. Ihan täysin ehjä hammas, ei ole reikää. Pelottaa jos hammas menee poistoon, kun kammoan niin kamalasti sitä verenvuotoa, en pelkää veren näkemistä, mutta se maku suussa tekee minut todella huonovointiseksi ja hätäännyn sitten siitä herkästi jos ien vaan vuotaa ja vuotaa, pelkään ettei vuoto lopu. Kiitos taas teille tsemppauksesta!! :)


    • Wezzel

      Puhunkin omista kokemuksista, jotka ovat tyyliin "suu auki ja älä ulise". Sekä koskaan en ole saanut/ osannut vaatia puudutetta porattaessa kunnallisessa... Erillaisia kokemuksia en ole kyllä yksityisellä saanut, kun heti eka hml jonka yksitysellä sain on niin ammattitaitoinen.

    • Pelkopotilas

      Nyt se on ohi!! Otin Opamoxia 1 1/2 tablettia ja ei mitään vaikutusta, sen verran adrenaliini jylläsi ettei sillä vaikuttanut. Käynnissä ei mennyt aikaa kuin vajaa 15 min. Ottivat hampaasta röntgenkuvan, hammas oli sen verran huonossa kunnossa, että se siis poistettiin. Nyt siis tuppo suussa ollaan. :)
      Hampaan juurissa oli märkäpesäke, ilmankos oli siis purenta-arka, kun painetta oli. Hienosti hammashoitaja piti minun kädestäni kiinni poiston aikana, koko kroppani tärisi penkissä aivan kamalasti, kyllä luulisi että hammaslääkäri ja hoitaja huomasi kuin minä osaan pelätä. Hammaslääkäri oli ihan ok ja hänen rauhallisuus jäi mieleeni. Hän osasi niin hyvin puuduttaa, että ei oikeastaan tuntunut missään. Nopeasti ne kyllä tekevät työnsä. Tutkimus, röntgenkuva ja hampaanpoisto teki vähän päälle 80e yhteensä, kun maksoin heti, niin kelakorvaus vähennettiin ja maksettavaksi jäi siis tuo vähän yli 80e

    • the_road

      " Ykistyisen hammashoitajan mukaan nastat ovat voineet vaurioittaa hermoa sen verrran, että se on osittain vaurioitunut. "

      Yleensä jos laitetaan "nastahammas", niin kyllä ensin juurihoidetaan.

      " Tätä ihmettelen itsekin, että kun ei koskaan hammasta ole särkeny. "

      Kuollut hammas tai juurihoidettu, mutta et vaan muista itse??

      "Ihan täysin ehjä hammas, ei ole reikää."

      Jos hampaaseen on laitettu nastoilla kruunu, niin se ei ole ehjä.

      " Puhunkin omista kokemuksista, jotka ovat tyyliin "suu auki ja älä ulise". "

      Joo, puhutaan molemmat omista kokemuksistamme... Mulla niitä on ihan liikaa ja tosiaan molemmilta sektoreilta sekä, hyviä, että huonoja.

      Mulle on eräs yksityinen pelkopotilaisiin omien sanojensa mukaan erikoistunut hammaslääkäri sanonut mm. samaan tyyliin kuin sulle tuo tk-hml. "Suu Auki!, Ei voi sattua, on puudutettu! Aikuinen ihminen olet, kyllä sun pitää kestää, jos ei niin sitten pitää nukuttaa (eli ei ollut muuta, kuin ääripäät tarjolla, puudutus joka ei toiminut ja töykeä kohtelu tai sitten nukutus)"

      Jokos nimimerkki "Pelkopotilas" on tullut hammaslääkäriltä? Olisi kiva kuulla miten meni käynti!!

    • Pelkopotilas

      Tuossahan tuo sinun kirjoituksesi yllä on kertomukseni hammaslääkärireissultani :)

    • the_road

      Joo, sorry! Vastauksesi oli tullut sillä aikaa, kun itse kirjoittelin viestiä, niin enpä huomannut.

      Hyvä juttu, että käynti sujui hienosti. Tarkastusta ei sitten vissiin tehty. Oliko mitään puhetta asiasta? Sillä se kyllä kannattaisi tehdä, vaikka ei oireita olisikaan.

      • Pelkopotilas

        Tarkastusta ei tehty, kun olin vasta käynyt kunnallisella hygienistilla. Ja viime vuonna tehtiin tarkastus. Seuraavaa aikaa ei vielä sovittu, parempi oli hoidattaa tämä pipihammas ekana pois. Inhottava kuoppa nyt ikenessä, enin vuoto on loppunut, mutta välillä tihuttaa vain hivenen, ei tarvitse enää tuppoa pitää, ei vuoda niin paljoa. Antoivat corsodyliä millä purskutella aamuin illoin.


      • the_road
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Tarkastusta ei tehty, kun olin vasta käynyt kunnallisella hygienistilla. Ja viime vuonna tehtiin tarkastus. Seuraavaa aikaa ei vielä sovittu, parempi oli hoidattaa tämä pipihammas ekana pois. Inhottava kuoppa nyt ikenessä, enin vuoto on loppunut, mutta välillä tihuttaa vain hivenen, ei tarvitse enää tuppoa pitää, ei vuoda niin paljoa. Antoivat corsodyliä millä purskutella aamuin illoin.

        Mutta tänä iltana ei sitten mitään purskuttelua vielä.

        Tottakai oli parempi näin. Hienoa että pystyit siihen ns kylmiltään!


      • Pelkopotilas
        the_road kirjoitti:

        Mutta tänä iltana ei sitten mitään purskuttelua vielä.

        Tottakai oli parempi näin. Hienoa että pystyit siihen ns kylmiltään!

        Huljauttelin sillä Corsodylillä, en purskutellut vaan ihan kallistelin päätäni, jotta aine meni "kuoppaan". Liekköhän turvotuksesta johtuvaa, kun kuopan reikä on pienentynyt vai joko se näin nopeasti rupeaa itseään umpeen vetämään? Hoitaja muuten sanoi, että ikenen haaava paranee paljon nopeammin kuin iholla oleva haava. Kuoppa ei enää tihkuttele. Jotenkin tekisi mieli käydä hoitajalle näyttämässä kuoppaa ihan sillä, että kaikki on ok. :) Jokohan sitä huoletta tohtii kahvia juoda?


    • the_road

      Kahvia voit tänään juoda huoletta kunhan pysyy kohtuuden rajoissa määrät ja ei ihan kuumana juoda, mieluummin odottelee heten tai maitoa joukkoon.


      Kuulostaa minusta ihan normaalilta tilanteelta ja paraneminen päässyt alkuun hienosti. Mutta toki kannattaa ja pitää hoitavaan tahoon olla yhteydessä, jos on huolissaan jostain hoitoon liittyvästä.

      Suussa haavat tosiaan paranevat hurjaa vauhtia.

      • the_road

        Hetken, ei heten....en osaa kirjottaa tällä kännyn kosketus näytöllä...vielä. ;)


      • Pelkopotilas
        the_road kirjoitti:

        Hetken, ei heten....en osaa kirjottaa tällä kännyn kosketus näytöllä...vielä. ;)

        Koko ajan pitäisi saada juosta peilin edessä vilkuilemassa jotta kaikki ok. :)
        Olen pari kupposta juonut haaleaa kaffetta. Eilen illalla kun söin jugurttia, niin ei sitä vaan voinut oikein välttää ettei sitä mene kuoppaan, meni väkisinkin. Join vettä päälle, joten kai se tuolta kuopasta lähti.


    • The-Road

      Niin eihän sitä voi välttää, mutta ei ole vaarallista toisaalta. Älä huoli! :) Pääasia, ettet yritä syödä mitään kovin kiinteää tässä vaiheessa tai kaivella kuoppaa kielellä/sormella. Kyllä se siitä.

    • tuleva hml Oulusta

      Ketjun aloittaja on kyllä osunut naulan kantaan: "olen niin vahvasti sitä mieltä, että tätä pelkoa pitäisi vaan jotenkin alkaa käsittelemään esim. totuttelukäynneillä hammashoitolassa" Olen itse hammaslääketieteen kandi, neljäs vuosi menossa opintoja, ja kyllä meille on opetettu, miten kohdataan potilas ja miten huomioidaan pelkäävät ja itse aloittaisin juuri noin, totuttamalla pikkuhiljaa ja ottamalla kaikessa huomioon pelon. Muu kuin pelot huomioiva toiminta on epäeettistä ja epäammattimaista.

      Tsemppiä kaikille pelkääville, varatkaa aika pelkoihin erikoistuneelle, jos ei muu auta. Suu kannattaa hoitaa kuntoon, se on jokaisen oikeus ja velvollisuus omalle itselleen :)

      • Pelkopotilas

        Kerro mihin päin menet sitten valmistuttuasi töihin, niin tulen vastaanotollesi! :) Kyllähän se yksityinen hammaslääkäri oli ihan ok, mutta mielestäni hän olisi kyllä voinut kommentoida jotain rohkaisevaa, kun kerroin pelostani. Jäi sillain ikävä kuva käynnistä, koska sain niin kamalan pelkokohtauksen penkissä maatessa, koko kroppani tärisi, tuntui kuin sydän olisi mahassa jyskyttänyt, todella epämiellyttävää! Vaikka olin ottanut 1 1/2 tablettia Opamoxia, niin silti sillä ei ollut mitään vaikutusta, taisi adrenaliini kumota vaikutuksen. Toivoin penkissä, että kunpa pyörtyisin nyt tähän paikkaan, niin en tietäisi yhtikäs mitään. Yksityisen hammashoitolan omistaja on mukava ja kuunteleva, tätä piirrettä olisin toivonut myös hammaslääkäriltä. Toivoin kovasti, että ensimmäisestä käynnistä olisi jäänyt niin mukava kokemus, että toiselle käynnille en tarvitse mitään rauhoittavaa. No jos sitten seuraavalla käynnillä olisi joku kuuntelevampi hammaslääkäri. Kynnys vaan on valitettavasti yhtä korkealla kuin ennenkin.. Olen kyllä miettinyt, jos kehtaisin ehdottaa omistajalle totuttelukäynneistä, ihan vaan niin etten menisi hammaslääkärille, ajat kun on niin tiukassa. Alan jo pelätä näitä pelkokohtauksia, kohta en uskalla mennä jo tämän takia hammaslääkäriin.


      • ahistaa

        Sepäs se!!! Kukapa ei hampaistaan haluaisi huolehtia...Itse toivoisin,että hammaslekuri kertoisi koko ajan, mitä tekee ja ymmärtäisi potilaan pelon. Jos sovitaan, että käteni nostaessa, saan salamana nousta ylös, niin tämä myös pitää olla niin, eikä totea, että: odotahan vielä, kyllä tää tästä kohta on valmis...prk!
        Toinen seikka, varattaisiin kunnolla aikaa ja eikä kiirehtien!


      • 30 v kokemus
        ahistaa kirjoitti:

        Sepäs se!!! Kukapa ei hampaistaan haluaisi huolehtia...Itse toivoisin,että hammaslekuri kertoisi koko ajan, mitä tekee ja ymmärtäisi potilaan pelon. Jos sovitaan, että käteni nostaessa, saan salamana nousta ylös, niin tämä myös pitää olla niin, eikä totea, että: odotahan vielä, kyllä tää tästä kohta on valmis...prk!
        Toinen seikka, varattaisiin kunnolla aikaa ja eikä kiirehtien!

        Pyydä ihmeessä, että hammaslääkäri kertoo, mitä tehdään. Osa potilaista ei halua missään nimessä kerrottavan, mitä tehdään,vaan suuttuvat jos selostetaan Ja jos nouset salamana ylös kesken kaiken, niin vehkeet suussasi saattavat aiheuttaa haavoja/kipua/roiskeita ja muutoinkin kesken paikanteon nouseminen aiheuttaa sen, että suurin osa työstä joudutaan tekemään uudelleen. Eli ainakin hetki pitää malttaa


    • the_road

      "Olen itse hammaslääketieteen kandi, neljäs vuosi menossa opintoja, ja kyllä meille on opetettu, miten kohdataan potilas ja miten huomioidaan pelkäävät ja itse aloittaisin juuri noin, totuttamalla pikkuhiljaa ja ottamalla kaikessa huomioon pelon. "

      Juuri näin sen pitäisi mennä!!! Siedätyshoitoa, kuten oma hammaslääkärini asian ilmaisee! Hienoa, jos opetuksessakin aletaan mennä tähän suuntaan. Oman kokemukseni mukaan Oulusta tulee paljon juuri pelkopotilaille "sopivia" hammaslääkäreitä, eivätkä he edes erityisesti mainosta erikoistuneensa pelkopotilaisiin. Lieneekö siellä sitten opetuksessa pidemmällä tämä pelkopotilaiden huomioon ottaminen?

      " varatkaa aika pelkoihin erikoistuneelle, jos ei muu auta. "

      Mutta, kun sekään ei auta välttämättä, jos keltaisilta sivuilta/netistä katsoo mainoksia missä kehutaan, kuinka hoitavat myös pelkopotilaita. Ensimmäisen käynnin yhteydessä voi joskus osoittautua, että maininta pelkopotilaista tarkoittaa vain sitä, että tarjolla on hoitoa nukutuksessa. Muilta osin hoito voi olla jotain ihan muuta, kuin pelot huomioon ottavaa, eettistä ja ammattimaista (ks. kommettini ylempänä).

      • haarasärky

        Tekee rangalle niin etvarttia tuumasi selkävikanen kun hammaslääkäriltä puuduttomattoman juurihoidon tilasi.


    • Pelokas...

      Moi täällä kirjoittelee yksi 14-vuotias hamaslääkärikauhuinen tyttö.
      Olisi ylihuomenna tulossa juurihoito, mutta pelkään niin kamalasti, etten uskaltaisi mennä. On ihan kauheeta kuunnella siitä vierestä tällaisia kommentteja: "Kyllä se juurihoito nyt pitää tehdä, kun on mennyt tilanne jo näin pahaksi" muutenkin meinaan oksentaa pelosta, kun edes ajattelen hammaslääkäriä.

      • Pelokas...

        Oon kuullut hirveitä kauhutarinoita juurihoidosta, enkä edes tarkastukseen haluaisi mennä. Hammaslääkärini on ihan ok, mutta minusta tuntuu ettei hän kuitenkaan huomio pelkoani kunnolla. Minun on vaikea mennä puhumaan aikuiselle mieshammaslääkärille, kun itse en kuitenkaan ole aikuinen.
        olisi tosi kiva lukea omia kokemuksia tai kannustusta


      • Pelkopotilas
        Pelokas... kirjoitti:

        Oon kuullut hirveitä kauhutarinoita juurihoidosta, enkä edes tarkastukseen haluaisi mennä. Hammaslääkärini on ihan ok, mutta minusta tuntuu ettei hän kuitenkaan huomio pelkoani kunnolla. Minun on vaikea mennä puhumaan aikuiselle mieshammaslääkärille, kun itse en kuitenkaan ole aikuinen.
        olisi tosi kiva lukea omia kokemuksia tai kannustusta

        Ymmärrän pelkosi! Olen pelkopotilas itsekin vaikka minulla on tuota ikää paljon enemmän kuin sinulla, mutta ei se pelko ikää katso. Niitä kauhutarinoita kyllä kuulee juurihoidosta, ei kannata ajatella niitä. Juurihoito on niin yksilöllistä ja tänä päivänä puuduttavat niin hyvin, että kyllä sinä siitä selviät! Minulle on tehty kerran juurihoito ja se ei sattunut yhtään, tämä on täyttä totta! :)
        Kävin maanantaina hammaslääkärissä ja kieltämättä olin enempi juurihoidon kannalla, ihan sillä, että ei tarvitsisi hammasta poistaa, hammas oli kuitenkin mennyt niin huonoon kuntoon, että se piti poistaa, siihen ei olisi juurihoito auttanut, joten ei ollut muuta mahdollisuutta kuin poisto. Myönnän, että harmittaa, kun en mennyt tarpeeksi ajoissa, mutta pelkoni sen esti. Vaikka minua pelotti paljon hammaslääkärissä, niin koitan aina ajatella, että kun nyt käy hoidattamassa hampaansa, niin sitten ei tarvitse vähään aikaan käydä. :) Kyllä hammaslääkärin pitää kuunella oli potilas sitten lapsi tai aikuinen, sanot vaan rohkeasti ja napakasti, että sinua pelottaa, et varmasti ole ainut potilas joka pelkää ja mainitsee pelostaan! Kyllä sinä siitä selviät! :)


      • "Lääkäri Helvetistä"
        Pelokas... kirjoitti:

        Oon kuullut hirveitä kauhutarinoita juurihoidosta, enkä edes tarkastukseen haluaisi mennä. Hammaslääkärini on ihan ok, mutta minusta tuntuu ettei hän kuitenkaan huomio pelkoani kunnolla. Minun on vaikea mennä puhumaan aikuiselle mieshammaslääkärille, kun itse en kuitenkaan ole aikuinen.
        olisi tosi kiva lukea omia kokemuksia tai kannustusta

        Lisään vielä tähän, kun pääsin sinne kunnallisen hammashoitoon noiden järkyttävien kauhukokemuksieni jälkeen, niin siellä tajusin, miten hienosti ja kivuttomasti ja TODELLA asiantuntevasti juurihoidot ym. siellä hoidetaan. Ei sattunut mikään ja kaikenhuippu oli se, että parilla juurihoito-käyntikerralla meinasin nukahtaa siihen tuoliin, koska koko tunnelma oli siellä niin rauhoittava ja leppoisa. Nais-hammaslääkärini ja hänen hoitajansa olivat kummatkin ihan huippu tyyppejä ja todella ystävällisiä. Radio soi musaa taustalla ja nämä rouvat juttelivat kaiken maailman asioista siinä samalla hoitoa tehdessään, joten eipä pelottanut yhtään, eikä enää ikinä pelota tämän jälkeen. Vaan, kun on asiansa osaavat tunnolliset henkilöt hoitamassa, niin kaikki sujuu oikein hyvin! Minulle tuotiin aina jopa niskan alle tyyny, että olisi ollut mukavampi löhötä siinä tuolissa kipeän niskani takia.


        Joten, ei juurihoitoa, eikä mitään muutakaan siellä hoidon puitteissa tarvitse pelätä ja sehän on vain hemmetin hieno asia, että saa hampaansa taas kuntoon!

        Vielä lisään, että monet haukkuvat kunnallista hammashoitoa, mutta turhaan haukkuvat, koska he tuntuvat todellakin osaavan asiansa ja ovat päteviä ja ystävällisiä! Sekä ei hoidot ole niin kalliita, mitä yksityisellä.

        Yksi asia on myös hyvä... pyytää aina puudutusta vaan, niin ei kyllä mikään satu! Itse pyydän aina sellaista puudutusainetta, missä EI OLE adrenaliiniä, niin ei ala sydän tikuttaan liian nopeasti. :)


    • Pelokas...

      Kiitos tosi paljon!
      Tuli heti ainakin vähän parempi olo :)

      • Pelkopotilas

        Kiva, että helpottaa! :) Kyllä se siitä hyvin menee, usko pois! :) Eläkä kuuntele mitä muut puhuu juurihoidoista, puhuvat mitä puhuvat, niin se ei tarkoita sitä, että sinullekin käy samoin. :)


      • the_road
        Pelkopotilas kirjoitti:

        Kiva, että helpottaa! :) Kyllä se siitä hyvin menee, usko pois! :) Eläkä kuuntele mitä muut puhuu juurihoidoista, puhuvat mitä puhuvat, niin se ei tarkoita sitä, että sinullekin käy samoin. :)

        " Eläkä kuuntele mitä muut puhuu juurihoidoista, puhuvat mitä puhuvat, niin se ei tarkoita sitä, että sinullekin käy samoin. :) "

        Niin se vaan menee, että ihmiset ensinnäkin liioittelee ja toiseksi tänne tulevat kertomaan kokemuksiaan ne joilla on mennyt huonosti. Ne joilla on mennyt hyvin, eivät tänne vaivaudu läheskään niin herkästi kertomaan kokemuksistaan.

        Reilut puudutukset vaan ja tarpeeksi odottelua, että puudutus ehtii vaikuttamaan ja sitten vasta aloitetaan hoito. =) Ja lisää puudutusta saa aina tarvittaessa. Esim. mulla on sovittu heti ekalla käynnillä, että riittää pienikin inahdus tai käden nosto, niin lääkäri lopettaa samantien ja kysyy että mikä on hätänä ja heti puuduttaa lisää jos sanon että tarviin.


    • the_road

      Heippa sinullekin!

      Älä turhaan huolehdi voit ihan hyvin kertoa peloistasi. Ei iällä ole väliä, ei sinun eikä lääkärin iällä, eikä sukupuolella. Hammaslääkärin pitää ammattilaisena ymmärtää ja osata tukea pelkäävää potilasta.

      Taisin olla aika tarkkaan ikäisesi, kun menin ensimmäistä kertaa edelliselle hammaslääkärilleni (joka hänkin oli miespuolinen) ja kyllä hän hyvin otti huomioon pelkoni.

    • Pelokas...

      Kiitoksia kakille, jotka vastasitte! Nyt on sitten siellä hammaslääkärissä käyty eikä ollut paha juttu. Laittoivat puudutuksen ja kun alkoi vihloa niin lisäsivät puudutusta kun pyysin. Sanoin myös hammaslääkärille, että minua pelottaa ja hän kuunteli ja otti sen myös huomioon.
      Vielä kerran oikein iso kiitos kaikille! :)

    • entäs tämä?

      Moi

      Ehdottaisin sinulle, että kokeilisit pelkosi hoitoon hypnoositerapiaa. Kuulemani mukaan moni on juuri hypnoosin avulla saanut apua pelkotiloihin, mutta ainahan nämä jutut on tietty yksilökohtaisia. Pistäppä kuitenkin asia harkintaan..

    • Mitä jos kokeilisit jos pitää poistaa nii kysy rauhoittavaa sieltä? Itse sain rauhoittavaa litkua kun menin hampaan poistoon, jossa ei tuo puudutus edes auttanut yhtää. :) Miltein nukahdin sinne suu auki, samalla kun ne hoiti homman.

      • EL.a . k:IM

        http://mina.suomi24.fi/edamss

        Silloin kun käy leegolandiassa poistattaa hampaan, niin siinä kannattaa funtsia kenen antaa poistaa sen leegon.

        Mä olen muutamassa poisto-operaatiossa käynyt.

        Toisessa se hammas halkaistiin keskeltä sillä naskali koukulla. Sitten ne poisti niitä murusia suusta. Se ei ollut kiva reissu.

        Tokana kertana tohtori sano vaan, että suukki auki, ja nykäs sen leegon sieltä suusta parissa sekunnissa.

        Leegon poisto vaatii vähän pattia.


      • HLL-81
        EL.a . k:IM kirjoitti:

        http://mina.suomi24.fi/edamss

        Silloin kun käy leegolandiassa poistattaa hampaan, niin siinä kannattaa funtsia kenen antaa poistaa sen leegon.

        Mä olen muutamassa poisto-operaatiossa käynyt.

        Toisessa se hammas halkaistiin keskeltä sillä naskali koukulla. Sitten ne poisti niitä murusia suusta. Se ei ollut kiva reissu.

        Tokana kertana tohtori sano vaan, että suukki auki, ja nykäs sen leegon sieltä suusta parissa sekunnissa.

        Leegon poisto vaatii vähän pattia.

        Niin se vaan on että hampaan poistoja on monenlaisia. Sama hammaslääkäri poistaa "helpon" hampaan sekunnissa ja sitä vaikeaa joutuu paloittelemaan ja ja ehkä lopuksi leikkaamaankin


    • ...

      Joo, aina kannattaa äänestää jaloillaan, kun voi. Kysytään vain suositukset hyvistä, hyväasenteisista lääkäreistä varsinkin, jos isompaa operaatiota. Etukäteen kannattaa myös soittaa kaikkialle näistä ilokaasuista ja nukutuksista. Sitähän voi vaikka ottaa lomapäivän ja matkustaa toiseen kaupunkiin hyvälle klinikalle, vai mitä? Saa rahoilleen vastinetta. Nuo, mitä kerroitte luonnehäiriöisistä hirviölääkäreistä, niin on tosi väärin, ettei näistä ole tehty valituksia ja annettu potkuja. Yksi kerta riittää. Olisi kiva nähdä nämä rumat peikot toistensa käsittelyssä aivan avuttomina. Siinäpähän viittovat, että voisiko saada puudutusta. Koko loppuikänsä saisivat käydä vain toisilla tai antaa hampaiden tippua, niin siinä olisi rangaistusta kerrakseen.

    • No kuule..
      Ainoa ohjeeni sinulle näin pelkopotilaana...... Minä pelkään jo pelkkää sitä että joku tulee suuhuni, vaikka vaan peilin kanssa....... Ota nukutus, ja kaikki samantien kuntoon.. Kerran se vaan kirpaisee.. Jos hampaat ei oo kunnossa, niin se vaikuttaa sydänlihaksen toimivuuteen.....
      Se maksaa vain yhden ulkomaan matkan...

    • Terveet hampaat

      Ei kannata pelätä hammaslääkäriä! ajattele siinä penkissä mukavia asioita,ja mieti miten ihanaa kun hampaat tulevat kuntoon!
      Minäkin pelkäsin joskus,kun muistelin niitä entisaikoja miten niitä hampaita laitettiin kuntoon,mutta nyt ovat hoidot ja välineet muuttuneet!
      Käy säännöllisesti hammastarkastuksessa!

    • hammaspelkoko pahint

      Itsellänikin oli jonkinlainen h-lääkärijännitys tuossa taannoin. Lääkärit ovat yleensä olleet melko tiukkapipoja ja valittavat milloin mistäkin asioista (hammaslangan käyttö yms.)
      Noh, reilu vuosi sitten todettiin keratoconus eli harvinainen silmäsairaus. Vaikka itse silmäleikkaukset ovat olleet todella kivuttomia ja asiointi on HYKS:ssä ollut erittäin miellyttävää, ovat leikkauksesta toipumiset pitkällisiä ja pelko siitä, että sairaus etenee, eikä mitään voikkaan tehdä tms.
      Kyllä sitä on ruvennu arvostamaan ihan eri juttuja ja esim. Tässä tapauksessa vaikka reijän paikkaaminen ilman puudutusta tai muu asioiminen h-lääkärissä tai muualla tuntuu aivan lastenleikiltä tuohon silmäjuttuun verraten.

      Ei siis niin paljon huonoa ellei jotain hyvääkin. :D

    • runski

      Ei ihme , jos pelkää! Ainakin Lappeenrannassa potilastuoli asennellaan siten, etta pää on alaspäin, jolloin kaikki porausmoska veden kera valuu kurkkuun. Hirvittävä tukehtumisen tunne, jolloin kaikki on nieltävä. Vaikka heiluttaa kättä ja pyytää keskeyttämään saadakseen henkeä, niin sama typeryys jatkuu. Kuvottavaa.
      Täällä on "niitä" useampia!

    • Parempi Ajoissa

      Pahinkin pelko voi olla joskus pakko kohdata tahallaan tai vahingossa.
      Väittävät et pelosta pääsee parhaiten irti kohtaamalla hänet?
      Jokatapauksessa ellei hampaita uskalla hoidattaa hampilekurilla
      voi käydä niin et nukutuslääkäri on viimeinen havainto tästä maailamasta.
      Eli tulee kallimmaks jos reikiä ei olekkaan nolla ja jotain muutakin hämminkiä
      purukalustossa saattaa löytyä porattavaakin enempi ja ei se puuvutuspiikkikään
      aivan kivuton ole riippuu pikkasen pistäjästä..juurihoitoa ei kannata ees harkita.

    • halpaa ei hyvällä

      niin ei se helppoa ole jos hammaslääkäri on luokkaa kiduttaja,silloin hammaslääkäreitä kohtaa jää pelkotiloja joista on aika vaikeata päästä yli sitäpaitsi julkisella sektorilla useimmiten on juuri niitä vähän heikkotasoisempia tapauksia ja vieelä enemmän nykyään palkataan ne surkeimmat tapaukset melkeimpä opiskelijat tekemään kunnallisiin lopputöitään se on osaltaan sitä kustannus säästöä jolla haetaan säästöjä kaikesta ns tingitään kansan kärsimysten kustannuksella.Yksityisellä puolella on sitten ne paremmat lääkärit kuten kaikessa muussakin lääkärintoimessa,koskahan saamme kaduille halppis-poliisit jotka laitetaan suoraan poliisikoulusta kaduille mellakka kamppeet päälle heilumaan se olisikin mielenkiintoista nähdä halppis ministereistä sekä kansanedustajista on jo kokemuksia.

    • KOKOVARTALOPUUDUTUS

      Pyydä heti puudutus..vaikka vain hammaskiveä poistaisi..hetkessä puutuu ja pelko on poissa. Hyvää syksyn jatkoa!

    • RATKAISU__
    • Hammaspotilas

      Vähän kummastuttaa nuo kauhukokemukset, itselläni on ollut vastaavaa aina tavallisilla lääkäreillä. Niissä onkin sitten pilattu terveyttä oikein kunnolla ja pitkäksi aikaa. Olen kuitenkin pitänyt hammaslääkäreitä hyvin korkeassa arvossa, hommat ovat aina sujuneet asiallisesti ja moitteettomasti, eikä mitään kauhukertomuksia ole kerrottavana.

    • sasdddddddd

      ajattelet asian niin että jos hammaslääkäri tuottaa turhaa kipua tai tekee virheen niin saat korvauksia

    • Ahistaa

      Se mitä tulee hammaslääkäri kammoon...Olen näin vanhempana tullut pelokkaammaksi,kuin koulu ikäisenä, sinnehän oli PAKKO mennä silloin. Nyt olen ollut jo vuosia käymättä, koska itse en voi mennä ahtaanpaikankammoni takia. Tuntuu, että kukaan ei ota sitä vakavasti,jos sanon,etten voi mennä selälleni ja olla vaan. Kipu ei ole ongelma... Rauhoittavat ei auta, haluan nukutuksen, mutta siihen ei suostuta, ensin kokeillaan jos nyt kuitenkin saataisiin ilman...ja prk!
      Sinulle ehdotankin nukutuksessa tehtävää toimenpidettä, jos ei kaupungin puolelta, niin yksityiseltä. Maksaa kyllä, mutta mielestäni sen väärti! Itse en saa edes luuria käteeni,että hoitaisin suuni kuntoon...Tarve olisi suuri.
      T. ahtaanpaikankammoinen

    • Hyvä vinkki: Kasva aikuiseksi!

      • Elvis Parsley

        Yhtä hyvä vinkki: Kymmenen käskyä!


    • ei hätää ...

      Jos yhtään lohduttaa, niin itsestäni tuntuu, että nykyisin hammaslääkärit puuduttaa silloinkin, kun se on (omasta mielestäni) tarpeetonta.

      Penskana on kauhukokemuksia itsellänikin (olen vm. 1961) Nykyisin käyn kyllä yksityispuolella, mutten niinkään hammaslääkäripelon vuoksi, vaan siksi, että kunnallisella puolella määrärahat tuntuvat olevan tiukassa, enkä koe saavani sellaista hoitoa, jota haluan.

      Ainakin yksityispuolella voit huoletta kertoa lääkärille peloistasi. Hammaslääkäri on asiakaspalvelija siinä missä kampaaja tai kukkakauppias, ja toki voit kertoa hänelle huolesi ja toiveesi (kaikki palvelu tosin maksaa) ja varmasti tarvittaessa saat kevyen rauhoittavan lääkityksen, pahimmassa tapauksessa koko hoito voidaan tehdä jopa nukutuksessa. Kun kerrot pelostasi, saattaa jo rauhoittaa juttelu hammaslääkärin kanssa, kun kuulet, mitä tehdään ja miksi. :)

    • aftaliini

      Koko hammaskaluston remontti voidaan tehdä yhdellä kertaa nukutushoidossa!! Kallista, mutta jos muu ei auta niin se on vaihtoehto! Parempi tietenkin hoitaa hampaat niin, että reikiä ei pääse syntymään ja käy JOKA VUOSI tarkastuksessa. Pääsee halvemmalla (reikiintyminen huomataan jo alkuvaiheessa=pienempi korjaus) ja tarkastus ei satu!!

    • TSEMPPIÄ!

      Ymmärrän pelkosi, mutta eihän sinun enää tarvitse mennä samalle hammaslääkärille. Nykyään on paljon valinnan varaa, puudutuksen saa varmasti. Voit myös pyytäää ilokaasua, jolla sinun pitäisi rentoutua sen verran, että se auttaa pelkoosi.

      Itse en anna puuduttaa mihinkään toimenpiteeseen, koska inhoan yli kaiken piikkejä.

      Tsemppiä sinulle!

    • pasion_69

      minulla on myös ollut samanlaisia kokemuksia lapsuudessa niin kuin sinulla. Monen mutkan ja etsimisen kautta löysin ihanan hammaslääkärin, joka ottaa pelkoni huomioon. Saan sovitusti esilääkkeen ennen vastaanotolle menoa, joka rauhoittaa minua ja jännitys väistyy. Ennen puuduttamista vaihdetaan kuulumisia, joka myöskin rauhoittaa, kun ei kiireellä edetä. Hammaslääkärini käyttää ennen puuduttamista pintapuudutetta ikeniin, joten puudutusneula ei tunnu niin voimakkaasti. Hammashoidon aikana kuuntelen kuulokkeilla musiikkia, etten kuule poran kovaa ääntä. Tarvittaessa pidetään pieniä taukoja, jos minusta siltä tuntuu. Tarvitset vain hyvä hoitosuhteen hammaslääkäriin, johon voit luottaa ja joka pystyy tarjoamaan sinulle yksilöllistä hammashoitoa. Nukutuksessa tehtävä hammashoito ei ole mielestäni hyvä vaihtoehto. Nukuttaminen on aina riski, kallista ja vie aikaa.
      Toivottavasti sait tästä jotain itsellesi. Rohkeasti vain kohti pelkoja, kohtaamalla ne, voitat ne!!

    • omat hampaat

      Keskusteluista ei käy ilmi onko kukin käynyt kunnallisessa vai yksityisessä hammaslääkärissä. Kunnallinen lääkäri hoitaa akuutteja tapauksia mahdollisimman nopeasti, mutta yksityinen ainakin yrittää hoitaa ennaltaehkäisevästi ja asiakasystävällisesti. Yksityinen maksaa enemmän, mutta voi silti tulla elämän varrella halvemmaksi. Hampaat pysyvät kauemmin suussa, jos ne hoitaa ajallaan.

    • EL.a.K.IM

      Pelkopotilas

      Mussukka.

      Pese hampaasi, ja käytä hammaslankaa säännöllisesti.

      Käy välillä suu hygienistilla.

      Silloin hammaspeikko ei pelota niin paljon :)

    • leena-5914

      Voi hyvät hyssykät.Älä nyt noin pelkää.Ei se nykyisin satu,ja pyydä puuduttamaan.Olin just eilen h,lääkärissä paikattiin yksi hammas jaei sit tippaakaan sattunut,kun puudutettiin.Kyl se siitä ota vaan tartsanin voimat:D.

    • IJPS 14

      Minä en unohda koskaan peruskoulun toisenluokan hammastarkastusta. Naislääkäri oli ilkeä ja kovakourainen. Kolmannesta luokasta lähtien oli mukava mieslääkäri joka tiesi miten lasten kanssa toimitaan. Puudutusta ei säästellyt. mutta traumat tokaluokalta saivat aikaan sen että peruskoulun seitsemänneltä luokalta lähtien olen pelännyt hammaslääkäriä. Koulun päätyttyä piti vaihtaa kouluhammaslääkäriltä pois. Jätin hammaslääkäriin menemättä. Pari kertaa kävin särkypäivystyksessä. Viimekevänä päätin varata ajan suuhygienistille. Hammaskiven poisto oli hoidoista ihnottavin. Reikien takia tuli aika hammaslääkärille. Mukava naislääkäri oli. Kuitenkin yli-innokas oli. Ylhäällä olleen viisauden hampaan olisi poistanut heti. Onneksi antoi aikaa harkita ja varasi uuden ajan. Viisauden hampaan poisto heinäkuussa sujui hyvin. Puudutus onnistui hyvin. Kahden kuukauden päästä pitää mennä suuhygienistin tarkastukseen.

    • Persreikä'

      Onpas sekstistesenmasokistinen kuva valittu aloituksesi kuvaksi. Haistakaa iso VVVVEEEEEE, Suomi24!
      Hammaslääkäripelko on todellista. Hampaiden hoito on tarpeellista ja suorastaan välttämätöntä!

    • tretretgdfgdf

      Ainakin Tampereella on h.lääkäreitä joilta saa nukutuksen. Itse ajattelin mennä sellaiselle...

    • herttileija

      MENE TÖÖLÖNTORIN HAMMASLÄÄKÄRIIN HELSINKIIN, JA SIELLÄ JAANA HURNANEN!! SUOMEN PARAS HAMMASLÄÄKÄRI, LÄHTI JOPA MINULTA PELKO!!! HUIPPU HOITO!!!!

    • pelkäävä

      itselläni on kauhea pelko olen käynyt kansakoulun aikaan viimeksi,tehny lapsia yms.selkääni mielummin otan kuin hammaslääkärin.ny purasin 3kk.sitt yöllä se katkes.olen laittanu illodiinia reikään topsilla mutt sitä ei pakota..vanha ihminen neuvoi.tulee pikku hiljaa hampaan kappaleita.tsemppiä kerro ku pääset pelosta niin mä myös haluaisin.siit on45vuotta sitt viimeksi käyny.

    • Ei meillä pelätä

      Muuta kainuuseen niin ei tarvitse pelätä että pääset hammaslääkärille!

    • Viisastunut

      Hammaslääkäripelko oli kovin tuttua minullekin vuosien ajan. Sitten hoksasin kerran puhua asiasta työterveyslääkärin kanssa, kun olin menossa hampaan poistoon ja pelkäsin sitä niin etten saanut yöllä nukuttua. Hän kirjoitti reseptillä mietoa rauhoittavaa lääkettä. Suosittelen sitä kaikille pelkopotilaille. Lääke ei poista pelkoa kokonaan, mutta tasoittaa sitä niin että kamalimpia kauhuoireita ei tule. Ehkä hammaslääkärikin voisi reseptin kirjoittaa, jos pyydät?

      Omat hampaani ovat nyt 5-kymppisenä harmittavan huonossa kunnossa, kun olen niitä hoidattanut vain pakon edessä (kun on ollut jo särkyä). Nyt on sitten isot remontit tiedossa. Menen teettämään operaation nukutuksessa. Hirvittävän kallista, mutta vältyn monen tuskallisen käyntikerran kauhuilta, kun kaikki tehdään yhdellä kertaa.

    • Ennen pelkäsin...

      Ennen pelkäsin hammaslääkäriä, mutta sitten kun oli pakko poistaa nuo viisaudenhampaat. Alhaalla piti leikata molemmat puolet ja tikkejäkin oli suussa ja muutenkin karmee kokemus.
      Nyt kun meen hammaslääkäriin niin ajattelen ettei tää voi olla niin paha kun tuo viisareiden poisto ja siitäkin sentään selvisin. No eipäs se olekkaan vaikka vähän koskeehan se lähes joka kerta.

    • PuoskaritLiikkuvat

      Kannattaa valita luotettava hammaslääkäri, jos mahdollista. Osaavat esim. käyttää hammaslevittimiä, poistaa potilaalta tilanteen havaitsemisen esim. anesteeteilla tai voimakkailla kipulääkkeillä. Varmasti härskejä hyväksikäyttöjäkin tapahtuu, koska Suomessa ammattikuntien takkileikit ovat aivan sietämätöntä katsottavaa.

    • Toinen hammas kammoi

      HEI;itse kans aikoinaan sain hammaslääkäri kammon (pienenä) aikuis iällä rupesin käymään yksityisellä hammashoitajalla joka heti alkuun kuunteli toiveeni...tuon jälkeen en ole ollut hammas lääkäri kammoinen/pelkoinen.

      toivotan sinulle Onnea Tulevaan Ja rohkeutta.

    • ruskeat piikit

      olen käynyt vastaavalla .Myös olen kuullut lääkäristä joka vetää hampaan pois ennenkuin kerkeät tehdä mitään.Hammaslääkätrit pitäisi yksilöidä,valittaminen on turhaa!!!Viidessä vuodessa hampaat on ruskeat piikit

    • ....................

      Erityisesti hoitoalalla on tärkeää, ettei valita eikä pidetä sellaista työntekijää, joka on vain omasta mielestään sopiva alalle ja oikeutettu olemaan sillä vaikka eläkeikään asti, kun on kerran kouluttautunut (tuskin valmistunut kovin hyvillä papereilla). Voi olla kyse myös kieroutuneesta vallanhalusta tai halusta näyttää joltain ihmeelliseltä ja muita paremmalta, Lääkäriltä valkoisessa takissa. Empatia on heidän mielestään heikkojen touhua. Ehkä ovat nähneet juuri näitä Suuria Persoonia (joiden toimintaankaan ei nynny-yhteiskunta ole puuttunut) lapsuudessaan ja nuoruudessaan ja halunneet tulla vaikka matkimalla samanlaiseksi peittääkseen epävarmuuttaan, varsinkin ammatillista sellaista. Enemmän vain valitusta peliin, eikä tällaisten kanssa kannata ottaa edes riskiä, valitaan vain suorilta oikeat ammattilaiset meitä palvelemaan. En halua hoitoalalle sellaisia ihmisiä, jotka toimivat asiallisesti vain kun heitä vahditaan, varsinkin kun kenellä muka on aikaa vahtia koko päivää jotain pelleä.

    • Kannattaa muistaa että potilaalla on aina oikeus kieltäytyä, kun kyseessä ei ole henkeä uhkaava sairaus. Hammaslääkäri ei saa tehdä mitään väkisin. Jos hän yrittää, iske kuonoon itsepuolustukseksi - tiedän tällaista tapahtuneen.

    • ZXZ:

      Sellaisia ne kirjanoppineet ovat, ei mitään kädentaitoja. Mutta ei kun pitää olla
      valkoinen kotsa, että pääsee opiskelemaan hammaslääkäriksi.

      Mitä ihmeen tekemistä jollain kotsalla on, kun pitäisi tehdä käsillä töitä.

      Nykyautojen korjaamisessa tarvitaan enemmän tietoa, kuin hammaslääkärin
      hommassa. EIKÄ TARVITA KOTSAA !!!!!

      MUTTA EI, LAKI VAATII VALKOISEN KOTSAN, MUTTA EI KÄDEN TAITOJA ,
      SAMA MONILLA LÄÄKÄREILLÄ , PEUKALO KESKELLÄ KÄMMENTÄ !!!

    • kokenut henkilö

      En ollut pelännyt hammaslääkäriä koko ikäni,mutta nyt viime vuonna keväällä alkoi pelottaa puudutuksen ja hampaan poiston takia.Toki aluksi olin aika jännittynyt ja vähän pelottaa sitten kaikki ohi eli kivuttomasti paitsi sen jälkeen kehoni rupesi täristää.Onneksi pääsin ehkä jo hieman pelon yli.Ikävä kyllä,että joudun nyt kolme hampaan poistoa menemään kun lieneekö leikkausta.Saa nähdä miten selviän leikkauksessa,että kestänkö edes loppuun asti ilman pelot.Toivottavasti pidän kylmänä pää,että rohkenen sinne vaan.Ymmärsin kyllä hyvin,että ei kukaan ainoa ole vaan kaikilla samoin tuntua pelon takia.Jos todella kauhea pelottaa niin voit puhua hammaslääkärin kanssa etukäteen.Tunsin penkissä,että vatsani ihan perhosia ja jännitin hieman kuin en voinut tehdä mitään enkä voi pois.Tsemppiä sinulle ja kaikille!Juurihoito ei minullakaan koskaan ollut,mutta kuulemma ikäviä juttuja kyllä ja en silti pelota teitä vaan helpompaa esimerkiksi tässä palstassa ihmisten keskustelijoiden avulla:mitä tuntuu,pahaa,hyvää,postiivisuus,negatiivisuus jne.Älä jää yksin ja ajatella liikaa..

    • sama täällä.
      Mä pelkään niitä, ne on jokainen samanlaisia mäkättejä, olkoot ne sitten olleet
      siellä töissä pari vuotta tai parikyt vuotta......mulle jouduttiin tekeen jokunen vuosi sitten juurihoito. Se tehtiin mun toiveesta useissa erissä. Ja mä käytin jo-
      takin ihmeen ilokaasuhoitoa.....mutta puudutusta mulle EI IKINÄ laiteta enää.
      Se ON KIELLETTYÄ. PItäisi mennä uudestaan, kun on kuulemma pari reikää,
      mutta en uskalla enää ! olkoot siellä, kuka niistä välittää ? ties miten se hoide-
      taan nykyään................
      Mikset tenhyt rikosilmoitusta kellekään siellä ? tai poliisille, siis ? olisit kertonut
      jollekin muulle siellä, mitä se teki, eihän ketään saa pakottaa olemaan siellä,
      eikä ainaskaan tolleen saa, et tökkää potilaan takas tuoliin......se on huippuTÖ
      KERÖÄ ! sellainen hammaslääkäri ei osaa ammattiaan kunnolla, eikä ole luo-
      tettava ! olisit menny valittaan jonnekin hammaslääkäriliittoon asiasta......vielä ei oo myöhäistä.....mulle kävi niin, ennen varsinaista juurihoitoa, et täällä perä
      kylässä on ollut toi sama hammaslääkäri akka jo vuosia, ja se vaan nalkuttaa
      edelleen.............mä kyllä sanoin päin naamaa akalle, et mitään ei tehdä SIEL-
      LÄ ! ja siitä jouduin maksaan jotakin 70 euroa...........hävyttömän kallista turhas
      ta ! varsinkin, jos saa pientäkin eläkettä.......meinasin sanoo, et teen rikosilmoi-
      tuksen niistä kummastakin akasta........en sanonut, mut sanoin, et en maksa tä-
      tä turhan kallista laskua.......saatte itte maksaa, kun kerran ette ajattele mitään,
      kun omaa etuanne ! potilaista viis.
      Ja sit, kun se juurihoito tehtiin, yks kerta mä oksensin kesken kaiken ! onneksi
      se oli jo loppusuoralla......siltä kerralta siis..... ja se hammaslääkäri oli äidin va
      nha oppilas ! sekin käy siellä joskus.......
      Eli, kannattaa kysellä hammaslääkäriltä, et saisko ilokaasuhoitoa mistään.....?
      siinä voi ottaa vaikka pienet torkut, jos on suussa sellainen joku hampaiden välissä, et se pitää hampaat ylhäällä sen hoidon ajan......kuuntelee vain toisel-
      la korvalla........ja se kuunteli aina jotakin ihme klassista raakkunaa....se häirit-
      si mua ! toi tosin maksaa enemmän, mutta on vaivan arvoista !
      Ja mulle se laittoi kaksi "uutta" hammasta, ne kun on jo vuosia sitten (joskus y-
      lä-asteella toinen) alkaneet lohkeilla, kun mä söin yhen karkin, jossa joku teki-
      jä oli ilmeisesti tahallaan laittanut mukaan jonkun OIKEAn naulan.....ja se osui
      yhteen hampaasta, ja alkoi lohkeilemaan.....ja sinne sitten meni lähes kaikki leivän palaset väliin..... sit se helpotti kovasti, kun se paikkas ne........vähän se sattui, mutta kyllä mä sen kestin ! vihlas vähän.......
      Tee säkin niin kuin mä, eli teetä ne erissä ja ilokaasuhoidolla, niin se onnistuu paremmin.....se maksaa, mutta se kannattaa ! Hyvää jatkoa sulle !

    • pikkuinenpelkuri

      heippa!minulla on aivan sairas hammaslääkäri kammo ja poskihammastani särkee jatkuvasti,öisinkään en saa nukuttua.mitä pitäisi tehdä!? puhelinsoitto hammaslääkäriin lykkääntyy aina päiväpäivältä.olen jo nyt kauhusta valkoinen kun ajattelen edes hammaslääkäriä!

      • yksiristikaksi

        sinne vaan lääkäriin.itseltä poistettiin juuri 2 hammasta haartmanin särkypäivystyksessä.pelotti niin että pelkäsin tajun lähtevän.molemmilla kerroilla oli mukava naislääkäri joka kertoi koko ajan mitä tekee.puudutuspiikitkään ei sattuneet kun ne pistettiin hitaasti.tästä se lähtee.viisurien poisto olisi vielä edessä ja se hieman jännittää mutta hampaani aion kyllä hoidattaa kuntoon.kiitokset kunnallisen kilteille hammaslääkäreille.loppui se järkyttävä särky.


    • hmmhmm

      mullaki oli pienenä iha kauhee lääkäri, sellane vanha akka jota pelkäsin. se oli kans semmone et ei yhtää kyselly miltä musta tuntuu mihinkää asiaan vaan oman päänsä mukaan aiheutti tuskaa ja kehtas vielä aina tiuskia et lopeta tai oo hiljaa en voi keskittyä ku vähän tärisin ja ääntelin pelosta. joskus oli faija mukana ni kerto aina käynnin jälkee mulle et kuinka se vihaakaa tota akkaa joka puhuu lapselle noin joka pelkää kuollakseen. just sen lääkärin takii mäki oon pelänny lääkärii kuollakseni, jos kuulinki sanan hammaslääkäri nii alko sydän tykyttää. nykyään ku saan vihdoin päättää omat lääkärit niin onneks löytyy mukaviakin, oon vihdoinki päässy kauheest pelosta eroon niin et uskallan jopa ite soittaa ja varata säännöllisesti ajat lääkärille tarkastuksiin ja porauksiin. poraustakaan en enää pelkää, oon jo niin tottunu ja seki oli huomattavasti helpompi juttu kun luulin, kestän puudutuksenki nykyään aika helposti. mut kyllä nuorena olin sydänkohtauksen partaalla aina kun piti mennä lääkäriin, jos pelko olis jatkunu nykypäivään ni ei mua sais varmaan kirveelläkään raahattua siihen tuoliin

    • Suuhygienisti

      Hei kaikki hammasläkäripelosta kärsivät, itse ole suuhygienisti ja lpasena karannut hammaslääkäristä pelon vuoksi.
      En vähättele kenenkään teidän pelkojanne ja ne ovat totta teille, jos hammaslääkäri tai suuhygienisti käyttäytyy noin kuin moni keroi, nauraa potilaan pelolle, käsittelee häntä kovakouraisesti yms. on asiallista olla yhteydessä potilasasiamieheen, noin ei kenekään eettiseti ajattelevan lääkärin tai hoitajan pitäisi toimia. Itselläni on jo ikää ja hammaslääketiede on muuttunut kovasti noista päivistä. Puudustusneulat ovat nykyään aivan pieniä ja nelan pistokohtaankin voi sivellä esipuudutusta.
      Suuri syyn pelkoon on varmasti molenna juuri noista nuoreuuden huonoista kokemuksista hammaslääkärissä. Työtään he vain tekevät, eikä heidän tarkoitus ole satuttaa potilasta. Tosiasia on sekin, että jos ei ole koskaan saanut kunnollista opetusta hampaiden kotihoitoon suu voi olla todella huonossa kunnossa ja silloin pelko kynnys nousee. Suuhygienistin tehtävä on ainakin nykyisin opettaa ennalata ehkäisevää hammashoitoa joka toteutetaan kotona. Ainakin tänä päivänä nykyisen opetuksen mukaan potilas on pääroolissa päättämässä miten hänen hampaitaan hoidetaan..
      Hampaiden kotihoito on todella tärkeää: Pestä hampaat kaksi kertaa päivässä, aamulla ennen ruokailua, koska plakki on yön jälkeen kaikkein aktiivisimmillaan vahigoittakseen hampaita. Käyttää ksylitol tuotteita syömisen ja juomisen jälkeen, vältää happamia ja sokeripitoisia ruokia ja rajoittaa ruokailukerrat 5-6 kertaa päivässä, sillä sylki ei pysty korjaamaan hammaspinnan vaurioita jos jatkuasti napostelee jotakin. Jos hampaat oat herkät kannattaa käyttää lisäfluoria vaikka liuoksena reikiintymisen ehkäisemiseen. Tupakka on kaikkein vaarallisin hammasterveydelle, niin kuin muullekin terveydelle. Konnollinen ravintorikas ruoka pitää hampaat kunnossa. Iltapesulla on tärkeää käyttää myös hammaslankaa, väliharjaa tai hammastiuukuja, jotta myös hammasvälit saadaan puhtaaksi. Juuri hampaiden väliin jää usein ruoan jätteitä, jotka kauan siellä olessaan tulehduttavat ientä ja reikiinnyttävät hammasta. Paras janojuoma on vesi. Kuinka monelle teistä esim. suuhygienisti on kertonut näistä asioista, jotka ovat todella tärkeitä olivatpa hampaat missä kunnossa tahansa.
      Hyvä konsti myös vihloville hammaspinnoille on laittaa fluoripitoista tahnaa, vaikka yöksi. Hammaslääkärissä kannattaa käydä säännöllisesti, ettei mitään ramaattista pääse tapahtumaan hampaille. Jos hampaat oat hyvässä kunnossa ei hammaslääkärille menokaa pelota niin paljon. Pelkopotilat varten on olemassa omat hammaslääkärinsä, joihin kannattaa haketua jos pelko on todella suuri. Yksi keino on myös laittaa hampaansa kuntoon nukutushoidossa ja sen jälkeen jatkaa kotona hyvän hammashygienia harrastamista.
      En halua paasta kennellekään, siitä tulee vaan tosi kielteinenolo hammashoitohenkilökuntaa kohtaan. Mutta on todella tilanteita, joissa hampaat ovat niin huonossa kunnossa, että ne on palkko hoitaa, sillä rikkinäisillä hampailla on yhteys moniin yleissairauksiin. Jos esim on sydän sairauksia tai diabetes hampaiden hoito on todella tärkeää. Ja jos se pelottaa, eikä pelosta tunnu millään pääsevän eroon, niin pyytäkää ihmeessä nukutushoitoa hammashoitokäynnin yhteydessä. Pelosta on aina tärkeä puhua hammaslääkärille ja suuhygienistille, kenekään ei pitäisi sille tänä päivänä nauraa,sillä siitä käsitellää koulutuksessa niin laajasti. Jos joku teille rauraa, pitäkää puolenne ja kieltätykää tällaisen hammasalan ihmisen hoidosta, teillä on siihen kaikki oikeus. Tänä päivä potilas valitsee hoidetaanko häntä, ja miten hoidetaan.Kuitenkin jokaisen on myös omalta osaltaa otettava itse vastuu hampaidensa hoidosta, vaikka se kuinka työläältä tuntuisikin, sen kannattaa pitkän päälle ja näin huonokuntoisita hampaistakin saa hoidon jälkeen hyväkuntoiset. Hammasterveys on todella tärkeää ja tärkeitä on kotona suoritettava hoito, josta jo kerroinkin. Kun sitä alkaa toteuttaa tuelee siitä pisn rutiini, eikä se enää tunnu niin työläältä. Olen todella pahoillani teidän jokaisen kärsimyksitä ja uskon niihin aivan niin kuin olette ne kertoneet. Toivoisin, että jokainen hammasalan työntekijä osaisi käyttäytä ja tehdä työnsä niin eettisesti, ettei noista pelosita tarvitsisi kärsiä. Lisäsksi ystävien kertomat kauhutarinat ruokkivat lisää hammaslääkäripelkoa.Tiedän , että terveydenhoitomme on lujilla eikä lääkärille ja suuhygienistille jää useinkaan aikaa keskustella potilaan kanssa tarpeeksi hänen peloistaa, mutta se ei ole mikään puolustelu, jokaiselle täytyisi olla niin paljon aikaa kuin hän todella tarvitsee. Toivon, että minusta olisi ollut ainakin jollekin apua, en halua, että potilaiden tarvitsee pelätä

    • Anonyymi

      Härmään yksityiselle, niin saat kokea kaiken kammon.

      • Anonyymi

        Kyllä. 🤘👍😎.


    • Anonyymi

      Tääläkin yksi pelkopotilas ja ensi viikolla olisi taas aika hammaslääkärille. Miten teillä muilla on tapana hengitellä? Saan aina käynnille esilääkkeen ja mieli on sellainen että ei jaksa oikeastaan ressata koko tilannetta mutta kehoa en jotenki saa rennoksi. Ja miettinyt aina että mikä on se oikea tapa hengitellä? Kun sanottu että nenän kautta sisään ja suun kautta ulos mutta itellä helmpompi hengitellä vain nenän kautta. Mutta silti olen meinannut pyörtyä siinä tuolissa :(

    • Anonyymi

      Itse jouduin kerran psykiatriseen hoitoon. No heillä on sellaisia pakkometodeja, joilla yritellään järjestellä elämää, kun kerran ovat saaneet täyden vallan sinuun. Yksi on tälläinen shokkihoito, jolla kuulemma pelkotiloja poistetaan yhteistyökumppanien kanssa (tai sitten aiheutetaan ja mahdollisesti pelkotiloja ei ole edes ollut). Eli turha 8 tunnin kolmen kerran juurihoito oppilaspaikassa, jonka jälkeen ilmoitettiin, että hammas pitääkin poistaa. Senkin jälkeen lääkärissä on hyppyytetty "sinua aktivoidaksesi" ja "toimintakykyä lisäksesi" mielenterveystouhuujien pyynnöstä. Mitäs, jos olisi vaikka tullut komplikaatioita? Näistä psykiatristen potilaitten oikeuksista ei paljon puhuta. Valvonta saa olla jopa intensiivisempää kuin Kiinassa ja tulkinnat mitä lie. Olenpa sen ja muitten juttujen jälkeen vältellyt mm. hammaslääkäriä, lääkäriä ja psykiatrisia hoitopakkoja.

    • Anonyymi

      Puudutuspiikki auttaa ja koskee se reikäisiin hampaihinkin. Ne altistavat muille sairauksillekin-joten rohjetkaa mennä ! Ehkä lääkäri neuvoo jo etukäteen otettavaksi kipulääkkeen??

    • Anonyymi

      Jos jollakin on hampaat rikki niin mä voin lyödä ne irti niin ei tarvii mennä hammaslääkäriin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe