Miksi ihmisiä on luotu?

kyseliä62

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen

Jumala katui ihmisen luomista ja tuhosi heidät lähes kaikki (Nooan tulva)

Jumala on kaikkitietävä

Jos Jumala on kaikkitietävä, miksi hän loi ihmisen, kun kerran hän tiesi etukäteen katuvansa luomista ja tuhoavansa ihmiset?

Miksi hän loi ihmiset kun hän tietää että vain muutamat pelastuvat ja miljardit joutuvat kadotukseen?

24

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * Miksi Jumala loi ihmiset., näin kyselet, "kyseliä62" ?
      * Jumala loi ihmsen Jeesuksen tähden. Koskaan ei olisi voinut Isä ilmoittaa Poikaansa, ellei ihmistä olisi luotu? Jumala tiesi, miten ihmisen tulee käymään, syy ei kuitenkaan ollut kaikkitietävän Jumalan. Ihmisen oma valinta johti eroon Jumalasta. Ja nyt Jumala pääsi näyttämään todellisen agapee rakkautensa ihmistä kohtaan, Hän avasi sydämensä syvimmän ytimen ja todellisen suhteen luomaansa ihmiseen Jeesusken kautta.
      * Jumalan sydän voti verta, siinä Isä vuodattaa Pojan kautta oman sydän verensä, kun haluaa osoittaa rakkauden todellisen luonteensa pojan riippuessa ristillään. Jeesus ristillä, siinä syy, iksi ihminen luotiin.
      * Tämä on niille, jotka voivat ja tahtovat syödä vahvaa ruokaa. Tuttipullo iässä olevat voi jättää väliin, ja tyytyä maitoon.

• 10+10

Olen aivan toista mieltä. Vaikka Jumalalla on ennaltatietämyskyky niin hän ei käytä tätä aina. Luulen että Hän halusi tietää miten ihminen tulee toimimaan asettaessaan häneen vapaan tahdon, eli totteleeko ihminen Häntä vapaaehtoisesti. Raamatussa on joitakin kohtia missä Jumala ei selvästikään ole käyttänyt tätä ennaltatietämystään.
        Mitä Jeesukseen tulee, niin jos Isä olisi halunnut ilmoittaa poikansa Jeesuksen niin hän olisi voinut tehdä millä tavalla tahansa.
        Eihän ole mitään mieltä luoda sellaista jonka tietää menevän vikaan. Sillä tavalla en usko Jumalan toimineen eikä siihen viittaa mikään Raamatussa.

• ml213.
        10+10 kirjoitti:

Olen aivan toista mieltä. Vaikka Jumalalla on ennaltatietämyskyky niin hän ei käytä tätä aina. Luulen että Hän halusi tietää miten ihminen tulee toimimaan asettaessaan häneen vapaan tahdon, eli totteleeko ihminen Häntä vapaaehtoisesti. Raamatussa on joitakin kohtia missä Jumala ei selvästikään ole käyttänyt tätä ennaltatietämystään.
        Mitä Jeesukseen tulee, niin jos Isä olisi halunnut ilmoittaa poikansa Jeesuksen niin hän olisi voinut tehdä millä tavalla tahansa.
        Eihän ole mitään mieltä luoda sellaista jonka tietää menevän vikaan. Sillä tavalla en usko Jumalan toimineen eikä siihen viittaa mikään Raamatussa.

""Luulen että Hän halusi tietää miten ihminen tulee toimimaan asettaessaan häneen vapaan tahdon, eli totteleeko ihminen Häntä vapaaehtoisesti""

Sitä en tiedä mikä on ollut Jumalan aivoitus kun loi ihmisen ajatellen ihmisen lankeemusta ja turmeltumusta.

Mutta, jos pohditaan ihmistä, niin tämän ajan ihmisellä ei ole vapaata tahtoa valita hyvän ja pahan väliltä. Jokainen vauva,- geneettisyydestään johtuen, tulee kehittymään Jumalan tahdon vastaiseen tilaan. Tässä kehityksessä ihminen ei käytä edes tahtotilaa,- vaan ihminen vain havainnoi,- jos rohkeutta ja tietoa on, niin sen pahuuden itsessään.

• pyh!
        10+10 kirjoitti:

Et sitten ymmärrä Jumalan ikuisia tarkoitusperiä....

• Esitit tärkeitä ja keskeisiä kristilliseen uskoomme liittyviä kysymyksiä. Kristillisen kirkon 2000 vuotisen historian ajan on juuri näihin kysymyksiin pyritty löytämään vastauksia. Mitään yksiselitteistä ja kaikkien hyväksymää vastausta ei ole onnistuttu antamaan. Se ei kuitenkaan vähennä esittämiesi kysymysten ajankohtaisuutta myös meille tämän päivän ihmisille.
      Itsekin olen paljon pohdiskellut näitä kysymyksiä. Ja haluan kertoa sinulle, mitä ajattelen niiden äärellä.
      Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Jumsls loi ihmisen omaksi kuvakseen. Entä mitä tämä Jumalan kuvana oleminen merkitsee? Mielestäni kysymys on siitä, että me ihmiset olemme muiden luotujen olentojen keskuudessa poikkeuksellisia, koska meillä on sydämissämme / sieluissamme / sisimmässämme tietoisuus luojastamme ja kaipuu tietää hänestä. Yksi asia (ainakin)kuitenkin erottaa Jumalan ja ihmisen toisistaan = kaikkitietävyys / kaikkivaltius ja ajan lain tuolla puolen oleminen. Jumalan äärettömän kaikkitietävyydeb yli menee yksi asia = rakkaus, jonka vuoksi hän loi ihmiselle vapaan tahdon. Se on ainoa asia universumissa, jonka yli Jumala ei pääse. Ja koska ihmisen tahto on vapaa eikäö ole sidottu väistämättä Jumalan tahtoon, Jumala ei myöskään voi nmennä yli ihmisen tahdon. Siksi mielestäni Jumala ei ennalta tiennyt katuvansa ihmisen luomista. Hän pettyi ihmiseen ja halusi tuhota ihmisen, mutta kuitenkin sääli hurskasta Nooaa perheineen. Tulvan jälkeen Jumala lupasi, ettei hävitä ihmiskuntaa ja asett i sateenkaaren luauksensa merkiksi.
      Summa summarum: Jumala loin ihmiset elämään yhteydessään. Rakkauden vuoksi hän antoi ihmiselle vapaan tahdon. Ihminen käyttää väärin vapaata tahtoaan ja se auheuttaa nykyäänkin suunnatonta kärsimystä maailmassa. Jumalan tahto on kuitenkin, että kaikki pelastuisivat. Siksi hän jälleen kerran rakkauden vuoksi antoi oman itsensä eli Jeesuksen rakentamaan rikkoutuneen yhteyden itsensä ja ihmisen välille. Hän tahtoisi jokaisen pelastuvan mutta ei kuitenkaan astu ihmisen vapaan tahdon yli (rakkauden vuoksi).
      Näin itse ajattelen...

Ann-Maarit Joenperä

• Niko.

Voisiko vastaus olla kaikessa yksinkertaisuudessaan sen kaltainen, että koska Isällä oli jo yksi ainosyntyinen Poika ketä rakasti niin valtavasti ja kenestä paljon iloitsi, että Isä tahtoi "suuremman perheen" !?

Tietysti Jumala näkee tulevan, tiesi ihmisen lankeemuksen, senpä vuoksi jo maailman perustamisesta lähtien Jumalalla on ollut vastaus valmiina tähän ongelmaan ja se vastaus on Jeesuksen risti!

Jumala ei kuitenkaan luonut ihmisistä "robotteja", vaan loi heidät omaksi kuvakseen ja antoi ihmiselle vapaan tahdon. Ihminen voi tehdä omasta tahdostaan niin hyvää, kuin pahaakin. Rakkauttahan ei voi pakottaa, muuten se ei ole rakkautta. Jumala rakastaa ihmisiä ja sydämestään varmasti toivoo, että me ihmiset vapaasta tahdostamme rakastamme Häntä takaisin!

Kaikki eivät kuitenkaan Luojaansa rakasta, eivätkä tahdo elää Hänen yhteydessään. Senkin Jumala varmasti tietää ja ennälta näkee. Mutta Hän näkee myös sen suuren joukon joka Hänen tahtonsa mukaan tahtoo elää ja siitähän ilmestyskirjassakin kerrotaan!

Tässä kaikessa on myös avaimia siihen, miksi Jumala "tuntuu viivyttävän" Jeesuksen toista tulemusta ja maailman tuomiota. Uskoisin, että sen vuoksi, että Jumala TAHTOO, että mahdollisimman moni pelastuu!

• ml213.

Vielä tuosta ihmisen vapaasta tahdosta. Jos vertauskuvainnolisesti ilmaisen, niin ihmisellä on vapaa tahto ostaako hän "mäyräkoiran" vaiko kossupullon tyydyttääkseen tahtoaan. Ihminen on synnin orja ja tämä tila merkitsee neuroottista ajattelua kielteistä käyttäytymistä kohtaan.

Tiedän, miten asiat on vauikea hahmottaa, mutta,- kaikkein puolueettomin esimerkki tästä turmeltuneisuuden kirjouksesta/vapaan tahdon menettämisestä on tutkiminen Kommunististen maiden ongelmia. Heillä riittää tätä herkkua ylen määrin ja perus syy on juuri ihmisen olemuksessa,- eli ihminen ei tee luontaisesti hyvää,- vaan ainoastaan pahaa.

Samoin jokainen vanhempi tietää,- ettei pienelle lapselle koskaanm tarvitse neuvoa kielteistä käyttäytymistä,- mutta taas hyvään ohjaaminen on jokapäiväistä puuhastelua.

Niin, saman asian voi todeta kun tutkii ihmistä,- joka on saanut elää "itseään toteuttaen" eli yksin ilman ohjausta. Syrjäytyneiden lapsien kehityksessä näkyy voimakkaammin juuri tämä kielteisten geneettisyyden kasvun ohjaus.

Eli se siitä vapaudesta ja sen menettämisestä. Ei Raamatussa turhaan ole ilmitettu, miten........j-o-k-a-i-n-e-n......... ihminen on syntiä tehnyt ja on Jumalan kirkkautta vailla.

PS.
        Mutta, on tuossa lankeemuksessa sekin hyvä puoli, että sen ymmärtämisen kautta opimme tuntemaan Jumalan aivoituksia.

• ml213.

Jos tarkastelemme Kristuksen mieltä ja Komunismin ideologiaa/teoriaa, niin näillä on yllättävän paljon samoja piirteitä.

Kommunismi on aatteena ja teoriana erittäin kaunis aate. Painottaa tasa-arvoa ja ei hyväksy ihmiseen katsomista. esim. siivoja on yhtä arvostettu ja tärkeä tässä järjestelmässä kuin professori/lääkäri tai yleensä korkeasti koulutettu ihminen. Samoin kaikki tuotettu hyvä jaetaan tasapuolisesti haikommat ihmiset huomioiden jne....

Mutta,- kuten tiedämme, niin lihallinen ihminen ei voi alistua Kristuksen mielisyyteen,- eikä perusihminen voi tahtotilaansa käyttää kommunismissa. Eli koko kommunisimi ympäristönä on vastakohta perusihmisen ajattelulle ja luonnollisesti toteutuu se,- ettei sitä hyvää jaettavaa synny ja erikoisesti koko kaunis aate ympäristöineen muodostuukin perusihmiselle vankilaksi.

Jos Kommunismi toteutuisi, niin se edellyttäisi jokaisen ihmisen yydestisyntymistä eli muuttumaan mieleltään ja tahdoltaan Kristuksen mieliseksi ja tämä tila mahdollistuisi toteuttamaan Kommunismi ideologian. Siis Hengellä kuolettaen lihan teot ja näin sitä hyvää tulisi/olisi jaettavana.

Sama asia parisuhteessa eli toimiva parisuhde/avioliitto edellyttää lihallisen mielen kuolettamisen eli kasvaa Kristuksen mielisyydessä.

• kyseliä62

Eli Jumala ei tiedä ketkä pelastuvat.

Mutta eikö raamatussa mainita "elämän kirja" johon on kirjoitettu kaikki ne jotka pelastuvat.

Entä ne ihmiset jotka eivät koskaan Jeesuksesta kuulleet? Inkat ,aborginaalit, muinaiset kiinalaiset yms. Miksi heille ei annettu mahdollisuutta pelastua?
      Koska "kukaan ei tule isäni tykö muutoinkuin minun kauttani.." -jotenkin tähän tapaan.

• 10+10

>>Koska kukaan ei tule isäni tykö muutoin kuin minun kauttani

• kyseliä62

Jumala tietää ketkä pelastuvat...ennaltamäärätty...

Siis tietää vai ei tiedä etukäteen? Aika sekavaa.

• Minun täytyy tunnustaa,
        että minä en varmuudella tiedä, tiesikö Jumala vai ei.

Mutta sen minä tiedän,
        että Jumala ei ole tarkoittanut yhtään ihmistä kadotukseen.
        Hän on kirjoittanut jokaisen ihmisen nimen Elämän kirjaan.
        Hän on tarkoittanut jokaisen ihmisen ikuisesti yhteyteensä.
        Mutta valitettavasti Hän joutuu pyyhkimään Elämän kirjasta pois
        niiden nimet, jotka eivät suostu Hänen omikseen.

• pyh!

Ei sitä ole ennaltamäärätty kuka pelastaa, vaikka Jumala sen ennalta tietää. Eivät ne ole sama asia.

• ml213.

"""Jos Jumala on kaikkitietävä, miksi hän loi ihmisen, kun kerran hän tiesi etukäteen katuvansa luomista ja tuhoavansa ihmiset?

Miksi hän loi ihmiset kun hän tietää että vain muutamat pelastuvat ja miljardit joutuvat kadotukseen? ""

Niin, lähtökohtahan pohtimisessa tulee olla, miten Jumala joka tapauksessa on tietänyt etukäteen ihmisen lankeemuksesta ja siihen liittyvistä ongelmista.

Asiaa voi lähestyä myös toisesta näkökulmasta eli ihminen voi laajemmin tulla ymmärtämään Jumalaa ja Jumalan tahtoa, juuri lankeemuksen selvittelyn ja kokemuksen kautta. Siis Jumala kasvattaa näin ihmisen ymmärrystä.

Tuo ikuinen piina kadotus taas on uskontojen keksintö ja siten ristiriidassa Raamatun ilmoitusten kanssa.Muuten VT puolella, ei ole sanaakaan tästä piinastakadotuksesta. Tämän ajan ihmisen,- joka on opetettu uskomaan iänikuiseen piinakadotukseen,- niin on vaikea uskoa, miten.... jokainen ihminen tulee lopussa tunnustamaan erikoisesti Jeesuksen Kristuksen Herrakseen.

Niin, asia olisi kokonaan toinen, jos ihminen mahdollistuisi vaikuttamaan tähän turmeltuneisuutensa eli vauvana voisi sanoa,- että kehitympäsiten,- etten tule olemaan Jumalan kirkkauttta vailla.Mutta, tuo ei ole mahdolista ja siksi Jumala aivoitti pelastaa ihmisen uhraamalla Poikansa tämän asian puolesta.

• * SINÄ ML213 PUHUT PALJON, SANOT TUSKIN MITÄÄN. SINUN TULISI PÄÄSTÄ TUNTEMAAN JUMALAN POIKA jEESUS kRISTUS SISÄISESTI uudesti SYNTYMISEN KAUTTA, SAISIT SYNTISI ANTEEKSI JA UUDISTUISIT SISÄLTÄPÄIN, SINUN USKONNOLLISUUTESI ON NIMELLISTÄ ULKOKAISTA SIELULLISTA OMIENAIVOJEN TUOTOSTA. SINÄ ET TUNNE RISTIINNAULITTUA JEESUSTA JUMALAN POIKAA LAINKAAN. TÄMÄN KUN TUNNUSTAT, OLET ASKELEEN LÄHEMPÄNÄ MAHDOLLISTA PELASTUSTA JEESUKSEN NIMESSÄ JA VERESSÄ.
        (ei ollut tarkoitus isot, vahinkio)

• PYH!

Miksi. Miksi. Miksi.

NO SIKSI.

Jumala ajattelee asioita ikuisuuden näkökulmasta ja hänen suunnitelmansa on luoda eläviä olentoja. Se, että me hölmöt olemme kapinoineet Jumalaa vastaan, ei ollut hänelle mikään yllätys. Eikä tätä kapinaa toista kertaa ikuisuudessakaan enää tule. Synnin näytelmä näytellään nyt kerralla loppuun.

• Lasse lutskinen

Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi. Pyhä sana selkeästi ilmaisee millainen Itse Jumala on, kaikki sukupolvet ovat lähtöisin yhdestä ainoasta Jumalasta, joka teki ihmisen kuvaksensa, Aadamilla oli myös poika joka oli hänen kuvansa ja kaltaisensa. Aadamn antoi hänelle nimeksi Seet.

1 Mooses 5: 1-3
      - Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin. Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.

Käärmeen petos Paratiisin vartioille!

Apocryfikirjat luomisesta: Teos Seetistä, Pedoista ja Eevasta.
      Ja paholainen puhui käärmeelle sanoen, ’Nouse, tule luokseni ja minä kerron sinulle sanan josta voi olla sinulle hyötyä.’ Ja hän nousi ja meni hänen luokseen. Ja paholainen sanoi hänelle: ’Olen kuullut että sinä olet viisaampi kuin kaikki pedot, ja minä olen tullut neuvomaan sinua. Miksi sinä syöt Aadamin lustetta etkä paratiisin? Nouse, ja me järjestämme hänet ulos paratiisista, vaikka meidät heitettäisiin ulos hänen kanssaan.’ Käärme sanoi hänelle: ’Minä pelkään että Herra vihastuu minulle.’ Paholainen sanoi hänelle: ’Älä pelkää, ole vain minun asuntoni ja minä puhun suusi kautta sanat hänen pettämisekseen.’Ja heti hän asettui roikkumaan paratiisin muurista, ja kun enkelit nousivat palvomaan Jumalaa, silloin saatana ilmestyi enkelin muodossa ja lauloi virsiä kuin enkelit. Ja minä kumarruin muurin yli ja näin hänet, kuin enkelin. Mutta hän sanoi minulle: ’Oletko sinä Eeva?’ Ja minä sanoin hänelle, ’Minä olen.’ ’Mitä sinä teet paratiisissa?’ Ja minä sanoin hänelle, ’Jumala lähetti meidät vartioimaan sitä ja syömään siitä.’ Paholainen vastasi käärmeen suun kautta: ’Te teette hyvin, mutta te ette syö kaikista kasveista.’ Ja minä sanoin: ’Kyllä, me syömme kaikista paitsi yhdestä, mikä on paratiisin keskellä, josta Jumala vaati meitä olemaan syömättä: sillä, Hän sanoi meille, päivänä jolloin syömme siitä, meidän tulee kuolla kuolemalla.

• * Tähän ei siis löytynyt vahvan ruoan nauttijoita lainkaan, tähän menessä. Maito kauppaan .
        * Selityksiä kyllä, mutta ei yhtään vastausta varsinaiseen avaajan kysymykseen, paitsi omani. Jeesus on maailmankaikkeuden ydin ja keskipiste, ihmisen luominen oli välttämätöntä, että Jeesus voi tulla.
        * Koko Jumalan luomis työ perustuu Jeesuksen ilmestymiseen, kaikki on Jeesuksen tähden ja Hänessä, Jeesus on ehdoton syy, miksi ihminen luotiin, kaikki muut selitykset on pelkkää spekulointia ja järjen päättelmää.
        * Pitäis olla ensiksikin ehdottomasti uudestisyntynyt aidosti, ja Jeesuksen antama usko sydämessä, ennenkuin voi alkuunkaan käsittää Jeesuksen suhdetta kaikkeen, niin taivaassa kuin maanpäälläkin ja koko luomakunnassa. Ja uudestisyntyneenä tulee lukea ja tutkia Raamttua, sieltä se Jumalan salattu viisaus kumpuaa Pyhän Hengen osallisuuden voimasta ja tahdosta.

• Heh heh hee
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Tähän ei siis löytynyt vahvan ruoan nauttijoita lainkaan, tähän menessä. Maito kauppaan .
        * Selityksiä kyllä, mutta ei yhtään vastausta varsinaiseen avaajan kysymykseen, paitsi omani. Jeesus on maailmankaikkeuden ydin ja keskipiste, ihmisen luominen oli välttämätöntä, että Jeesus voi tulla.
        * Koko Jumalan luomis työ perustuu Jeesuksen ilmestymiseen, kaikki on Jeesuksen tähden ja Hänessä, Jeesus on ehdoton syy, miksi ihminen luotiin, kaikki muut selitykset on pelkkää spekulointia ja järjen päättelmää.
        * Pitäis olla ensiksikin ehdottomasti uudestisyntynyt aidosti, ja Jeesuksen antama usko sydämessä, ennenkuin voi alkuunkaan käsittää Jeesuksen suhdetta kaikkeen, niin taivaassa kuin maanpäälläkin ja koko luomakunnassa. Ja uudestisyntyneenä tulee lukea ja tutkia Raamttua, sieltä se Jumalan salattu viisaus kumpuaa Pyhän Hengen osallisuuden voimasta ja tahdosta.

>>Selityksiä kyllä, mutta ei yhtään vastausta varsinaiseen kysymykseen, paitsi omani

• kyseliä62

Jumala loi siis ihmisiä maan päälle ja osa heistä pelastuu. Kaikki on vain suurta näytelmää. Jumala kaikkivaltiaana tietää kaikki tapahtumat mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Antaahan hän ihmisillekin profetioina ilmoituksia tulevasta.

Toisaalta jos hän ei salli itsensä tietää ketkä pääsevät iankaikkiseen elämään ,niin silloinhan kaikilla on mahdollisuus. Väärin. Jo informaation pelkkä olemassa-olo , ilman että kukaan sitä tutkii, tekee tulevaisuudesta maailman ilman vapaata tahtoa. Tämä on looginen päätelmä.

Lopputulema on kuitenkin se että osa ihmisistä pelastuu. Mitä sitten paratiisissa tapahtuu? Onko miljardit ihmiset luotu vain sen takia että niistä erotellaan ne kelvolliset sinne ikuiseen elämään. Mikä on näiden kelvollisten ihmisten loppuelämän tarkoitus?

Onko paratiisi yhtä onnea ja autuutta. Käsi kädessä entinen ,parannuksen tehnyt murhaaja, yhdessä äidin, joka on kaikki viisi lastaan menettänyt tämän murhaajan käsittelyssä , palvovat Jumalaa?

• jymytäti

Lasse lutskinen: Riiivattu Käärme kö?

• jymytäti

Ilmankos Jeesus sanoi, että sinussa puhuu saatana: Mooses oli jo Kuollut.

Juudaan kirje 1:9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

• kyseliä62

No yhteenvetona voidaan sanoa että ihminen on luotu viihdyttämään Jumalaa. Jumalalla oli tylsää ja siksi se loi ihmisen.

• Rakkaus on ikuista

Ei kai, kai silläkin on oikeus omiin lapsiin, he vain lankesivat pahan puolelle.

Ja paholainen puhui käärmeelle sanoen, ’Nouse, tule luokseni ja minä kerron sinulle sanan josta voi olla sinulle hyötyä.’ Ja hän nousi ja meni hänen luokseen. Ja paholainen sanoi hänelle: ’Olen kuullut että sinä olet viisaampi kuin kaikki pedot, ja minä olen tullut neuvomaan sinua. Miksi sinä syöt Aadamin lustetta etkä paratiisin? Nouse, ja me järjestämme hänet ulos paratiisista, vaikka meidät heitettäisiin ulos hänen kanssaan.’

VIHJE: SEET OLI AADAMIN KUVA! IHMINEN JUMALAN!

Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi. Pyhä sana selkeästi ilmaisee millainen Itse Jumala on, kaikki sukupolvet ovat lähtöisin yhdestä ainoasta Jumalasta, joka teki ihmisen kuvaksensa, Aadamilla oli myös poika joka oli hänen kuvansa ja kaltaisensa. Aadamn antoi hänelle nimeksi Seet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      130
      7172
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2539
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      264
      1220
    4. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1019
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      161
      947
    6. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      900
    7. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      69
      889
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      764
    9. Kirkonkylän puliveivarit

Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      733
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      711
    Aihe