äitini kuoli eilen

ellinoora

Äitini kuoli eilen syöpään (myelooma). Oloni on kumman rauhallinen ja helpottunut. Tiedän, että se johtuu pitkälti siitä miten suhtaudun kuolemaan, siis että kuolemaa ei ole vaan me siirrymme kirkkauteen. Kaikki omaa tai läheistensä kuolemaa pelkäävät, suosittelen lukemaan Betty J. Eadien kirjan Valon syleilyssä. Ainakin minulle ja hyvin monelle läheiselleni siitä on ollut apua. Muutenkin uskon että kuoleman jälkeen on edessä valo, helpotus, ihanuus, ymmärrys, läheisten jälleentapaaminen.

Oloni on helpottunut myös siksi, että enää ei tarvitse jännittää, miten käy. Eikä tarvitse seuraa rakkaan kipuja ja kärsimyksiä. Äitini oli valmis lähtemään. Tietysti meillä on ikävä.

Mutta suurin tunne on helpotus! Pitäisikö siitä olla syyllinen olo? Mielestäni ei. Rakkaamme, pois siirtyneet, toivovat että me jatkamme elämäämme ja olemme onnellisia. Tehkäämme niin. Jos tuntuu siltä, ettei itku nyt tule, antaa olla niin. Se tulee hetkittäin, sykäyksittäin, hyökyaalloittain, mutta elämä jatkuu. Yritetään olla itsellemme ja toisillemme sitä mitä menettämämme läheinen olisi toivonut meidän olevan. Iloinenkin saa olla eikä tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä!

15

4941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lea

Hei ellinoora! Tekisi mieleni halata sinua surusi hetkellä ja lohduttaa äitinä kuin oma tytärtään...Tiedätkö, ketkä ei itke suruaan ulos itkuna, heillä on paljon raskaampi osa päästä surusta. Anna itkun tulla myöhemmin, jos on tullakseen. Helpotuksen tunteet ovat luonnollisia ja sallittuja, samanarvoisia kuin surunkin tuntemukset. Kuolemaa ei todellakaan tarvitse pelätä, jokainen me se kohdataan ajallamme, kuten syntymänkin. Toivon paljon voimia sinulle. Läheiset ei hylkää meitä kuolemankaan hetkellä.

• emmi

Otan osaa suruusi. Menetin myös äitini vaikean sairauden jälkeen. Hän lopulta toivoi kuolemaa ja se tuntui toivottoman raskaalta ja surulliselta. Ihmeellinen tunne tuli hautajaisissa. Äiti olikin siirtynyt jonnekin selittämättömään. Ei hän ollutkaan enää siellä missä me kaikki tiesimme hänen jääneen.
      Voimia sinulle.

• minun äiti..

myös minun äitini kuoli tällä viikolla. Kuolema ei antanut minkäänlaisia merkkejä etukäteen. suru on sanoin kuvaamaton. Välillä on hyvä olla, välillä suru valtaa mielen.
      Yritän jaksaa eteenpäin, sillä äitini haluaisi sitä että jatkamme normaalia elämää mahdollisimman pian.

• Pirjo

lämmin halaus sydämestä.Oma isäni on jo ihan loppuvaiheessa ja itse jo toivoisi kuolemaa,joka varmaan tapahtuu lähiviikkoina.Olen itsekin miettinyt,onko oikein toivoa,että oma olo helpottuu,kun läheisellä ei ole tuskia...
      Mutta olen ajatellut isän siirtyvän paikkaan,jossa hänen on hyvä ja rauhaisa olo,ja siellä hän tapaa muut jo kuolleet omaiset.
      Ikävä toki tulee,mutta isä ei halua enää elää näin,ja toivoo pääsyä pois.
      Älä ellinoora tunne syyllisyyttä,ja vaikka tuntisitkin,se on varmaan ihan normaalia.Tunteet kun ailahtelevat laidasta laitaan.Minäkin olen itkenyt paljon,ja joskus itku puhdistaa oloa,kun saa purkaa suruaan vaikka itkemällä,eikä tarvitse peittää sitä.Voimia sinulle eteenpäin.

• ja suru

Minunkin äitini kuoli viime yönä, nukkui pois todella minusta kauniisti, valmiina ja väsyneenä.
      Olin jopa vierellä sairaalassa. En ole ennen uskaltanut tulla tälle palstalle, ensimmäisen kerran kyyneleet virtaavat, luulen, että auttaa vähän vaikka olen sitä mieltä, että suru on paljon muuta kuin itkua. Lämpimiä ajatuksia teille kaikille. Myös vieras voi olla kanssanne. Ainakin näin toivoisin olevan.

• ellinoora

Kiitos teille ihanista viesteistänne ja osanottoni teille vastanneille, jotka juuri hiljattain ovat kokeneet vanhempansa poismenon. Viestinne lämmittivät ja koskettivat.

Sanotaan, ettei voi surra etukäteen, vaikka tietäisi rakkaan sairastavan kuolemaan johtavaa sairautta. Olen eri mieltä. Ehtii valmistautua. Oikeastaan jo silloin, kun kuulee läheisensä sairastavan mahdollisesti kuolemaan johtavaa sairautta, käy läpi monenlaista.

Mutta tietysti varsinainen ero on järkyttävä. Olen menossa lähipäivinä lapsuudenkotiin, näen äidin tavarat, tunnen hänen vaatteidensa tuoksun. Tiedän, että silloin sattuu sydämenjuuria myöten. Mutta aion itkeä sydämeni kyllyydestä. Kyyneleet huuhtelevat sielua, niin sanotaan.

Suruaika on erilaista kuin kuvittelisi. Välillä tosiaan tuntuu ihan hyvältä, normaalilta. Sen helpotuksen, että ei enää tarvitse jännittää läheisen kipuja tai kohtaloa, helposti kuittaa itsekkyydeksi. Mutta näin ei pitäisi olla. Olemme kärsineet jo niin paljon, jos olemme tienneet läheisen tulevasta kuolemasta. Elämän on aika jatkua.

Näen äitini lähipäivinä arkussa. Meilläpäin on tapana ruumiin ulosveisuu vainajan kotona, ja silloin on mahdollista nähdä ja koskettaa vainajaa. Aion tehdä sen. Luulen, että koen juuri sen mitä nyt tunnen: siinä on äitini kuori, ja hänen elävä henkensä on jo muualla.

Voimia teille, sydämestäni kiitän.

• Lari

Vähä vaikeeta koittaa lukea tuo läpi nauramatta.

• Jordaniin

Miten saatat tehdä pilan tällaisesta asiasta - olet uskomaton pilapiirtäjä!!! Jos oma rakas äitini olisi kuollut, niin en todellakaan olisi tullut siitä tähän, kuin en mihinkään muuhunkaan foorumiin kirjoittamaan paskaa! Ettäs kehtaatkin - kasva aikuiseksi!

• ellinoora

Siis mitä sä olet arvosteleem mun tunteista mun äitiäni kohtaan?

Jos ei muuta tekemistä sulla ole ku vittuilla mulle niin haista pitkä vittu vitun kusipää

• omppu
        ellinoora kirjoitti:

Jos ei muuta tekemistä sulla ole ku vittuilla mulle niin haista pitkä vittu vitun kusipää

ensin luulin Ellinoora sua keski-ikäiseksi, mutta taidatkin olla aika nuori? Minkä ikäinen olet? Itse menetin äidin 18-vuotiaana.

• oikea ellinoora
        ellinoora kirjoitti:

Terveisiä äitini hautajaisista! Edellinen ellinoora-nimellä kirjoittanut oli joku muu kuin minä. Olen monta kertaa toivonut, että näille palstoille tulevia viestejä suodatettaisiin. Missä seriffit?! Itse en jaksa enää välittää pelleistä ja kyynikoista, mutta esim. mielenterveys-palstalle kirjoittaa moni oikeassa tuskassa ja saa takaisin vaikka mitä p-aa. Kiitoksia vielä teille myötätuntoisille ja mukaville vastaajille. Elämä jatkuu!

• Olisi

sitä näissä lastenfoorumeissa ilmoittellut!!! Eihän näissä missään jutuissa tunnu olevan mitään järkeä!!

• HEI HALOO

Tällaisesta asiasta ei saisi pilailla!

• jkpoo

niinkö

• suruinen kesäpvä

Niin surullista, osaanottoni. Minun rakas isäni kuoli tänään, sairastettuaan myös jo pitkään.
      Ei se silti helpota sitä surua ja itkua ja menetystä, vaikka olen jo liki 50v. Olin kuitenkin aina isän tyttö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      44
      2931
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2793
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2666
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2611
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2571
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      103
      2147
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      51
      2031
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      142
      1890
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1772
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      20
      1648
    Aihe