Kuntotarkastin lenkkipolkuni ja testasin itseni.
Asunnossani on hometta. Isännöitsijä ja korjausmies vähättelevät vaurion suuruutta ja sen vaikutusta. Sekä korjaus-suunnitelmasta on kädenvääntöä.
Onhan luonnossakin hometta, saan kommentit molemmilta.
Heräsin taas erittäin väsyneenä, ja tokkuraisena aamulla, (unirytmi on kunnossa ja alkoholia ei otettu aikoihin) silmiä kutisee, iho kuivaa, niveliä särkee, ja nenä tukossa, korvat lukossa, poskiontelo ja kurkku tukkoinen.
Pakotan itseni aamulenkille, on 12.9.2011.
Mukavan raikas hento sade, maa on märkänä, syksyn lehdet varisevat, osa jo varissut.
tuli mieleen sanat ”onhan hometta luonnossakin” Eikö juuri nyt olisi pahin aika asialle. Mietin mitkähän pitoisuudet ulkona on hometta, mitkä sisällä asunnossani.
Joten otan ”silmän käteen” ja herätän itseni tarkkailemaan.
Tukkoinen olo vielä alkumatkasta, maa, nurmikot, puut, sammalpinna, pellot, kaikko ovat kosteita. En huomaa hometta missään, koivut ovat tiputtaneet keltaisia lehtiä satamäärin, kivien pinnat ovat märkiä, mutta ei hometta. sammalmätästäkin kasvaa ojan pielessä, katson lähempää, kosketankin, ei hometta. Kävelen soratietä, märkää hiekkaista, kuralätäköissä vettä, ruskeaa, mutta ei hometta pinnassa, ei edes lätäkön reunustoissa. Jatkan kävelemistä, noin 1.5kilometrin kohdalla havahdun, huomaan, nenä ei ole enää tukkoinen, enkä ole köhistellyt kurkkuanikaan enää. Ajatuskin alkaa kulkemaan, joten päätin teille kirjoittaa, vähintään siitä että ei luonnossa näy hometta vaikka kaikki paikat ovat kastuneet, kostuneet, eikä näkynyt kuntotarkastajiakaan ojan pieliä mittailemassa. Kosteusvaurio ainakin on tapahtunut, ja kosteusrasitus näyttää olevan ainakin mittava.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin. Kopistelen jalkani, menen takaisin kotiin, Keitän kahvit, ja aloitan kirjoittamaan. Kun olen kirjoittanut tähän asti, nenäni alkaa mennä taas tukkoon.
Lenkkipolkuin kuntotarkastus -tulos: "ei aiheuta terveyshaittaa"
Terveyden osalta lausunto "tutkimus ei tieteellinen, eikä tilastollisesti todistettu"
Terveisin, IsoKysymysmerkki
lenkkipolun kuntotarkastus
6
69
Vastaukset
- vertti-eetu
No perhana, tänne kaikki homeyliherkät kuntoilemaan ilman naamaria raittiiseen puhtaaseen ulkoilmaan. Missäpäin maata tälläinen paikka oikein on?
Itse painattelen menemään tässä kotinurkilla. Tänäänkin olin ulkona tuntikausia ja helekutin hyvä olo eikä oireita yhtään mutta meiltä löytyikin sisältä solumyrkkyjä. Ulkona niitä tuskin on siinä määrin että aiheuttaa oireita.
Ilmanpuhdistaja on todella hyvä. Suosittelen jokasta keuhkovaurioista hankkimaan hyvän ilmanpuhdistajan kipuja helpottamaan.
Jos vielä kovasti apuun uskoo, niin tulos on kerrassaan hyvä."No perhana, tänne kaikki homeyliherkät kuntoilemaan ilman naamaria raittiiseen puhtaaseen ulkoilmaan."
- Jäitä hattuun, Vertti. Jos keuhkot ovat oikein huonossa kunnossa, kostea ja sateinen ilma tuntuu pahalta. Eli juuri tällainen ilma kuin nyt. Tiedän ja muistan sen omasta kokemuksestani.
Pahimmin altistuneet oireilevat myös luonnonhomeille. Olen jo monta kertaa laittanut tämän linkin tänne:
http://aerobiologia.utu.fi/tiedotus/siitepolytiedote/
Jos et viitsi klikata linkkiä, laitan siitä lainauksen tähän:
"Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiökausi on käynnissä maan etelä- ja keskiosissa."
- Toivottavasti ei ole liian vaikea ymmärtää, etteivät kaikki kestä luonnonhomeitakaan.
Alkaa mennä ihan mahdottomaksi täällä. Lopeta sinäkin herjasi.- vertti-eetu
sanasinko kirjoitti:
"No perhana, tänne kaikki homeyliherkät kuntoilemaan ilman naamaria raittiiseen puhtaaseen ulkoilmaan."
- Jäitä hattuun, Vertti. Jos keuhkot ovat oikein huonossa kunnossa, kostea ja sateinen ilma tuntuu pahalta. Eli juuri tällainen ilma kuin nyt. Tiedän ja muistan sen omasta kokemuksestani.
Pahimmin altistuneet oireilevat myös luonnonhomeille. Olen jo monta kertaa laittanut tämän linkin tänne:
http://aerobiologia.utu.fi/tiedotus/siitepolytiedote/
Jos et viitsi klikata linkkiä, laitan siitä lainauksen tähän:
"Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiökausi on käynnissä maan etelä- ja keskiosissa."
- Toivottavasti ei ole liian vaikea ymmärtää, etteivät kaikki kestä luonnonhomeitakaan.
Alkaa mennä ihan mahdottomaksi täällä. Lopeta sinäkin herjasi.No minulla on sateisella ja kostealla säällä ollut kovia oireita ja kipuja keuhkoissa sisällä niissä asunnoissa mistä on löytynyt solumyrkkyjä ja runsasta bakteerinkasvua ja mitä vielä. Koskaan ei ole pahemmin ollut niitä samoja oireita tuolla parvekkeella ulkona eikä asunnon ulko-oven ulkopuolella.
Kaikki eivät kestä ulkoilmaa mutta minä en kestä "sairaan ja toksisen myrkyllisyyden asunnon sisäilmastoa.
Herjaa ja homevittuilua ei passaa sekoittaa keskenään.
Vastaan samalla mitalla takaisin kuin sitkeät homevittuilijat ja vääristelijät ja vähättelijät. "kaikki ei sairastu homeille ja kuka vaan voi sairastua toksiselle myrkyllisyydelle". Ulkona vai sisällä? Syyttömänä vai syyllisenä?
"Lenkkipolkuin kuntotarkastus -tulos: "ei aiheuta terveyshaittaa".
Tuon perusteella uskalsin toivottaa "Ylös ulos ja lenkille".
Mutta jollei se jollekin sovi, niin eihän se minun vika ole.
Pystyn olemaan ulkona oireilematta satoi tai paistoi. Lumettomana aikana ja lumisateella. Älkää nyt minulle aukoko päätä jatkuvasti sen vuoksi. Pyydän. Jos olen erilainen "homesairas". vertti-eetu kirjoitti:
No minulla on sateisella ja kostealla säällä ollut kovia oireita ja kipuja keuhkoissa sisällä niissä asunnoissa mistä on löytynyt solumyrkkyjä ja runsasta bakteerinkasvua ja mitä vielä. Koskaan ei ole pahemmin ollut niitä samoja oireita tuolla parvekkeella ulkona eikä asunnon ulko-oven ulkopuolella.
Kaikki eivät kestä ulkoilmaa mutta minä en kestä "sairaan ja toksisen myrkyllisyyden asunnon sisäilmastoa.
Herjaa ja homevittuilua ei passaa sekoittaa keskenään.
Vastaan samalla mitalla takaisin kuin sitkeät homevittuilijat ja vääristelijät ja vähättelijät. "kaikki ei sairastu homeille ja kuka vaan voi sairastua toksiselle myrkyllisyydelle". Ulkona vai sisällä? Syyttömänä vai syyllisenä?
Tuon perusteella uskalsin toivottaa "Ylös ulos ja lenkille".
Mutta jollei se jollekin sovi, niin eihän se minun vika ole.
Pystyn olemaan ulkona oireilematta satoi tai paistoi. Lumettomana aikana ja lumisateella. Älkää nyt minulle aukoko päätä jatkuvasti sen vuoksi. Pyydän. Jos olen erilainen "homesairas"."Pystyn olemaan ulkona oireilematta satoi tai paistoi. Lumettomana aikana ja lumisateella. Älkää nyt minulle aukoko päätä jatkuvasti sen vuoksi."
- No ei sekään ole vertaistukea, jos auot tuosta päätäsi toisille, jotka eivät pysty olemaan ulkona oireilematta. Olet viime aikoina oikein villiintynyt siinä, joten voisit jo lopettaakin. Ei ole reilua kiusata sairaudesta ketään.
- lenkkeilija
Et sinä varmaankaan niin erilainen homesairas ole kuin moni muukaan. Suurin osa vain ei kirjoittele tuntojaan. Tässä alkup.kirjoittajan roolissa sanon tuohon vielä lisäksi, että en tosiaan tiedä muiden kokemasta, enkä alkup kirjoituksella yleistänytkään ulkona/sisällä oireita tai ei oireita. Kerroin vain oman kokemukseni ja toteamukseni. Oireilen itse voimakkaasti asunnoissa, mutta en ulkona. En uusissa asunnoissa enkä terveissä asunnoissa. En pahimmassa sysi-sienimetsässäkään, mutta näissä suomalaisissa asunnoissa, useissa.
Oireet palaavat voimakkaasti nyt kun syksy tulee ja ovet ja ikkunat joutuu laittamaan kiinni. Mutta ulkona ei oireilua. Sisällä on noita ilmanpuhdistimiakin kaksin kappalein, ja hyvälaatuisia, uusilla suodattimilla, ja empäs voisi sanoa että ne tilannetta korjaavat. Sitä en voi sanoa olisiko niistä hieman apua, mutta eivät estä oireiden palaamista nyt syksyn tullen. Talven tuskia tässä odotetaan, ja kevättä ilolla, jotta pääsee taas oireista ja voi tuntea olevansa terve ja normaali. - homebisnestä tama
Tassa uusi markkinarako, kuntopolku homeisille. Ja tama juttu on tosi.
Miesten lenkki "karhunkierros" naisille kevyempi vaikka "puumaholkka".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1858521Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2574300Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1363639Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1063423Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi192430Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42245100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es272076Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei411779Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik611633Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun481587