Aftat harmina

Vinkkiä?

Yläpuolen ikenessä niin kipeä, ilmeisesti: aftarakkula, että se säteilee poskionteloon saakka kipuaan. Mikä auttaa parhaiten aftojen kivun sietämiseen?
Ajan kanssahan ne aina parantuvat, mutta ne ovat todella kivuliaita. Nyt oleva afta häiritsee jopa nukkumistanikin säryllään.
Olen särkylääkettä joutunut napsimaan, että edes jonkin aikaa on kipu poissa ja Corsodyl-litkua tumputtanut siihen, joka ei auta kuin hetken.

9

4528

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jozzucca

Ei kuulosta aftalta, sillä aftassa kipu vain pinnallisesti limakalvossa. Jos kerta poskionteloon asti särkee ja olet ottanut särkylääkettä, on kyseessä todennäköisemmin hampaan tulehtunut juuri. Ikenellä oleva muutos on luultavasti kehittymässä oleva fisteli eli leukaluussa olevan märkäpesäkkeen tuleva märän ulostuloaukko. Mars hammaslääkäriin!

• ei hammasperäistä

Hohhoijaa, tunnistan ja erotan kyllä hammasperäisen kivun ja säryn. Sitä paitsi kerroin väärin ton ilmeisesti aftan sijainnista, eli se ei ole varsinaisesti ikenessä vaan suun limakalvolla, mutta tuolla yläikenen ja posken limakalvon erottavassa taitteessa, eli vaikea paikka peililläkään katsoa sinne, pitäisi olla semmonen hammaslääkärin pikku snadipeili, mut kun ei oo semmosta. Kielellä tunnustellen tunnen sen kraaterimaisen kohteen siellä hankalassa paikassa.
        Olisiko puolukka aiheuttanut tällä kertaa ton aftan tai sitten jokin muu suun limakalvoani ärsyttävä aine?
        Poskiontelot vaivaavat nyt muutenkin, mutta kyllä mulla on ennenkin noi aftat sädehtineet kipuaan melko laajasti, eikä vain siihen aftan kohtaan.

• luomua.

Markettien halvat vaahtoavat hammastahnat pannaan ja kunnon hammastahna kehiin eli luomua. Myydään ekokaupoissa. Myös apteekeista saa vaahtoamatonta hammastahnaa.

Osta kylmäpuristettu kookosöljyä ekokaupasta ja syö sitä. Auttaa vaikka mihin niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Itse ólen saanut sillä herbeksen kuriin. Korkeintaan kerran 3 vuodessa tulee rakkula entisten lukemattomien jokavuotisten sijaan.

Googlella lisää tietoa.

• Vinkistä vaarin

Kiitän neuvoistasi. Hammastahnani olen jo aikapäiviä sitten vaihtanut sellaisiin, joiden ei pitäisi aiheuttaa aftoja.
        Viime päivinä olen kylläkin joutunut turvautumaan kortisonisuihkeeseen (lääkäriltä reseptillä saatavaan sellaiseen) poskionteloiden turvotuksen takia ja ilmeisesti allergiaan liittyvänä oireiluna poskionteloissani.
        Aftani on jo alkanut paranemaan eli häipymään.
        Nyt valuu limaa kurkkuun ja syy on tuolla poskionteloissani

• niittysalvia
        Vinkistä vaarin kirjoitti:

Kiitän neuvoistasi. Hammastahnani olen jo aikapäiviä sitten vaihtanut sellaisiin, joiden ei pitäisi aiheuttaa aftoja.
        Viime päivinä olen kylläkin joutunut turvautumaan kortisonisuihkeeseen (lääkäriltä reseptillä saatavaan sellaiseen) poskionteloiden turvotuksen takia ja ilmeisesti allergiaan liittyvänä oireiluna poskionteloissani.
        Aftani on jo alkanut paranemaan eli häipymään.
        Nyt valuu limaa kurkkuun ja syy on tuolla poskionteloissani

Onko sinulla amalgaamipaikkoja? Poistatin noin. 25 vuotta sitten amalgaamipaikat ja sen jälkeen ei ole tullut kuin muutama afta näiden vuosien aikana.

• 29

Olen kärsinyt erittäin kipeistä aftoista lapsesta asti, ja vähän päälle parikymppisenä luin jostakin, että b- ja c- vitamiinin puutteet altistavat niille. Keskustelin tästä myös lääkärin kanssa.

Nyt olen muutaman vuoden ajan huolehtinut, että syön vähintään 2 dl jugurttia/päivä (b-vitamiini, en siis juo yleensä maitoa) ja yksi annos päivässä jotain c-vitamiinipitoista, esim. lasi tuoremehua tai pieni shotti tyrnimehua (20 cl). Aftoja on enää tuskin koskaan, tai jos joskus tulee, eivät ole läheskään niin kipeitä kuin ennen.

• piupaukulkija

Lapsillani aftaa aiheuttaa vaahtoava hammastahna, se vaahtoaine aiheuttaa aftoja. Kokeile vaahtoamatonta hammastahnaa jos vaivasi poistuisi. Myös on saatavissa puuduttavaa salvaa aftoihin apteekista.

• rtsnrdtg

Afta voi säteillä kipua myös leukaluuhun. Vaikeissa tapauksissa lääkäri voi määrätä puuduttavaa liuosta helpottamaan kipua.

• Wiz...

Aftojen syynä saattaa olla pikemminkin määrätynlaisen Kalsiumin puute. Minulta lähtivät aftat calciumfluoratumilla joka tunnetaan paremminkin solumineraali numero 1:nä. Jos sinulla on puutostila se näkyy halkeamina kielessä. Helppo siis tarkastaa. Muita tuon taika-aineen puutostiloja ovat kovettumat kantapäissä, erilaiset lihasjumitukset, rintarangan tukkeuma (joka aiheuttaa monesti refluksin), hampaiden halkeilu (läpikuultavuus) ja verenpaineen nousu. Afta lähtee nopeasti parilla imeskellyllä pillerillä.

Aineen puutostilan saa järjestettyä itselleen stressillä ja alkoholilla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1719
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      272
      1595
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      288
      1373
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1299
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      915
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      48
      881
    7. 66
      874
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      873
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      861
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      838
    Aihe