Terve!
Ostin uuden dieselauton. Siihen ei saa Webastoa. Ei ole tolppaa cityssä eikä tallia. Entisessä oli kaukosäätöwebasto ja kyllä oli kiva ja lämmin auto ja aina lähti helposti käyntiin. Mitä nyt sitten? Valmistaja lupaa käynnistyvyyden noin -25:een asti mutta mitäs sitten? Eikä se käynnistys ainoa asia. Ikkunoiden raappaus ja kylmä sisusta ei kiinnosta.
Ehkä valitsin väärin mutta tehty mikä tehty.
Mitä ehdotatte ja kustannuksen noin?
Auto maksoi -60teur, parisataa heppaa ja 2,1 - 2,5L moottori. Yli 400Nm.
mikä esilämmitys, ei tallia ei Webastoa
32
2644
Vastaukset
- keinoja löytyy
Ihan perinteinen kaasulämmitin tai jokin säteily lämmitin ja n.1-2 metrin rautaputki (halkaisija n.10cm).
Sitten kovana pakkasaamuna "toho" päälle ja suuntaat sen rautaputken avulla moottorin öljypohjaan kiinni. 10 minuuttia niin öljypohja on lämmin ja öljy notkeaa ja START !
Tätä oikeasti toimivaa systeemiä käytetään suomen armeijassa. Oltiin kerran ajoleirillä ja aamulla oli mittarissa -35 pakkasta. Ei muuta ku tohot päälle ja suuntaus venäläisvalmisteisen UAZin öljypohjaan ja lähti käyntiin kuin palmun alta.- 4+6
Voi olla että koko auto palaa kun ensiksi täytyisi polttaa pohjamuoviin reikä että pääsee suuntaamaan lämpöä öljypohjaan.
- ahhahahahaahha
Kyllä siihen webaston saa. Käy kysymässä joltain korjaamolta
- XT07
Kuten jo yllä sanottiin, niin kyllä sen Webaston saa asennettua jokaiseen uuteen autoon.
Merkkiliikkessä ei varmaan asennus onnistukkaan, mutta valtuutetulla Webasto asentamolla onnistuu varmasti.
- kysymysmerkki ??????
Kumma ettet tiedä tarkkaa moottorin litramäärää kun ole auton ostanut ????????????????????????????????????
- hauska tenava
Kerroppa tuon unimaailman auton valmistaja joka lupaa jotain astelukuja missä auto käynnistyy varmasti.
- kylmätalvi??
Juu, toi ekahan on itänaapurin rekkakuskien keino.
Oikeastaan he tekevät nuotion suoraan öljypohjan alle.
Tietysti tiedän oikean litraluvun, sen antamalla olisin keronut auton merkin mitä en tee.
Outoa kun valmistaja ei suosittele Webastoa. Edellisessä saman valmistajan mallissa oli Webasto jo tehtaalta Suomen malleissa niin ainakin kerrottiin.
Maahantuoja sanoi, että tehdas kertoo auton käynnistyvän -25C asti, ei tietty mitään takaa mutta sanoo niin.
Ehkä laitatan sen Webaston ( 1600 eur ) , ei kuulosta järkevältä mutta mukavuutta tuo.
Kumma kun myöskään BMW ei suosittele 3,0d X3:een Webastoa, kuulemma käynnistyy -30C asti ihan hyvin. Sanoi tuttu ja eräs toinenkin omistaja.- 4wddaut
"Ehkä laitatan sen Webaston ( 1600 eur ) , ei kuulosta järkevältä mutta mukavuutta tuo."
Just. Ja 60keur auton ostaminen sen sijaan ilman Webastoa on (tai yleensäkään)?! Herätys nyt tähän päivään ja vähän suhteellisuuden tajua. Esilämmitys on välttämätön nykyautoille Suomessa, jos et sitä raaski laittaa niin osta v**** polkupyörä ja joku s******** nenälämmitin!
- nukkumatti#
Päivä uniltako just heräsit?
- kylmätalvi??
Päiväuniltako just heräsit???
Tosi kiinnostavaa!
Eikun yöunilta, join kahvit ja luin lehden.
Söin jotain pientä!
Kiitos hyvästä postauksestasi! Kerro silti lisää itsestäsi.
Kiva lapsuus ja mukava lukea dieseleistä.......
Heräsitkö tähän hetkeen kenties? - ihan miten haluut
Sulla on neljä vaihtoehtoa:
1. kysyt Webaston ja Eberion pajoilta saako ne siihen rakennettua sellaisen. Ei se auton merkkiliike välttämättä sitä tiedä eikä haluakaan tietää muuta kuin merkkiorganisaation kautta tulevat tarvikkeet. Jos Eberipaja saa sen rakennettua siihen niin hommaat, maksaa muutaman tonnin.
2. Ajat autolla ilman lämmitintä. Kulutat koneen väljäksi 50 tonnin matkalla ja kärsit kylmistä nahkapenkeistä ja raavit ikkunoita. Ensi talvesta tulee kuulemma lumisempi ja kylmempi kuin viime talvi oli. Maksaa enennaikaisen kulumisen ja vitutusta.
3. Toteat että tuli tehtyä virhe ostos, sattuuhan noita. paat vahingon kiertämään, myyt pois vielä nyt plussakelien aikaan ja ostat tilalle toisen auton. Tsekkaat jo ostovaiheessa että siinä on ne hilut ja kalut joita tarvitsee. Tästä nykyisestä tsekkasit väännöt mutta et Eberiä. Tsekkaa uudesta molemmat. maksaa jonkunverran, riippuu myyntimiehen taidoistasi ja siitä osaatko valita paremmin seuraavalla kerralla
4. Vaihdat kämppää. Sellaiseen jossa on tolppa tai talli. Jos on talli niin voit välttää webastonkin. Maksaa ihan kämppien hinnan eron mukaan. Voit jopa saada rahaa kun meet kauemmas citystä tai pienempään. Tosin jos sulla nyt on 30 m2 yksiö niin ei enää voi pienentää paljoo... - pekka-
Asennuta vaan sovinnolla se Webasto.
Maksaa itsensä takaisin nopeawsti, ja vaihdossakin arvostetaan. - ml213.
Vaikka tämä aloitus lie provo, mutta vakavasti pohtien. Onko mitään estettä asentaa Webasto/Eberi autoon kuin autoon? Jokaisessa autossahan on nestekäyttöinen lämmityslaite.
- estynyt
Esteeksi voi tulla tila tai liitännät. Muita esteitä ei.
Niin ja ilmalämmitteiset koneet kanssa .VW Kuplaan voisi olla kiva laittaa Eberi. - Ö
Ettekö nyt huomaa pensa-autopojan provoa, niitähän tällä palstalla riittää.
- lämpöakku
Miten olisi lämpöakku auton takakonttiin? Muutama vuosi sitten tämä systeemi oli paljon esillä, viime aikoina ei siitä ole paljon kuulunut. Kannattaa ainakin selvittää löytyykö sellaisia markkinoilta, ja tekeekö sellaisella mitään.
- 4t4t34t
mitä se liittyy auton moottorin ja sisätilojen lämmittämiseen?
- siten liittyy
4t4t34t kirjoitti:
mitä se liittyy auton moottorin ja sisätilojen lämmittämiseen?
Sitä vartenhan se lämpöakku onkin. Se on yhdistetty auton jäähdytysnesteen kiertoon, auto lämmittää käydessään akkua, akussa lämpö pysyy yön yli ja aamulla taas vesikierto päälle niin moottori ja sisätilat lämpiävät yhdessä hujauksessa.
- ml213.
siten liittyy kirjoitti:
Sitä vartenhan se lämpöakku onkin. Se on yhdistetty auton jäähdytysnesteen kiertoon, auto lämmittää käydessään akkua, akussa lämpö pysyy yön yli ja aamulla taas vesikierto päälle niin moottori ja sisätilat lämpiävät yhdessä hujauksessa.
Oletko pohtinut miten suuri tuo lämpöakku tulisi olla, jotta se yön yli seisottaessa lämittäisi vielä moottorin aamulla. Pakkasia ajatellen. Esim. omassa Hiacessa D4D, niin lämpöakku olisi suuremmaksi osaksi kylmä. Termostaatin aukeaminen tapahtuu vasta pidemmillä matkoilla (yli 20km) ja tuon jälkeenkin nestettä tihkuu jäähdyttimeen. Sisätilat vievät lämpöenergian suurimmaksi osaksi.
Todellisuudessa polttoaine lämmitin lie paras vaihtoehto tänä päivänä,- koska moottori on valmiiksi lämmitettynä 0,3 litran polttoainemäärällä ja kestävyydessä ja laitteen toimivuudessa ei ole valittamista. - xxf--
ml213. kirjoitti:
Oletko pohtinut miten suuri tuo lämpöakku tulisi olla, jotta se yön yli seisottaessa lämittäisi vielä moottorin aamulla. Pakkasia ajatellen. Esim. omassa Hiacessa D4D, niin lämpöakku olisi suuremmaksi osaksi kylmä. Termostaatin aukeaminen tapahtuu vasta pidemmillä matkoilla (yli 20km) ja tuon jälkeenkin nestettä tihkuu jäähdyttimeen. Sisätilat vievät lämpöenergian suurimmaksi osaksi.
Todellisuudessa polttoaine lämmitin lie paras vaihtoehto tänä päivänä,- koska moottori on valmiiksi lämmitettynä 0,3 litran polttoainemäärällä ja kestävyydessä ja laitteen toimivuudessa ei ole valittamista.Polttoainelämmitin tai sähkölämmitin on ilman muuta paras ratkaisu, mutta aloituksen mukaan ne eivät ole mahdollisia. Tuota lämpöakkusysteemiä markkinoitiin takavuosina, viime aikoina siitä ei ole paljon kuulunut.
- ml213.
xxf-- kirjoitti:
Polttoainelämmitin tai sähkölämmitin on ilman muuta paras ratkaisu, mutta aloituksen mukaan ne eivät ole mahdollisia. Tuota lämpöakkusysteemiä markkinoitiin takavuosina, viime aikoina siitä ei ole paljon kuulunut.
Tuo aloitus on provo ja ihmisen fiktiivistä kuvittelua vailla todellisuutta. Polttoainelämmittimen Eber/Webaston voi kytkeä nestejäähdyttieisiin moottoreihin traktorista aina metsäkoneisiin saakka puhumattakaan autoista.
Ainut kohde, mikä hieman tuo ongelmia autoissa on tuo lämmityslaitteen kytkentä, mutta sekään ei ole ongelma. Koko moottorin lämmityslaite on kokonaan irrallinen kokonaisuus moottorista. Sama käsite kuin radio autossa. - ml213.
ml213. kirjoitti:
Tuo aloitus on provo ja ihmisen fiktiivistä kuvittelua vailla todellisuutta. Polttoainelämmittimen Eber/Webaston voi kytkeä nestejäähdyttieisiin moottoreihin traktorista aina metsäkoneisiin saakka puhumattakaan autoista.
Ainut kohde, mikä hieman tuo ongelmia autoissa on tuo lämmityslaitteen kytkentä, mutta sekään ei ole ongelma. Koko moottorin lämmityslaite on kokonaan irrallinen kokonaisuus moottorista. Sama käsite kuin radio autossa.""mutta sekään ei ole ongelma""
Siis ratkaisematon ongelma. - saabisti1
ml213. kirjoitti:
Tuo aloitus on provo ja ihmisen fiktiivistä kuvittelua vailla todellisuutta. Polttoainelämmittimen Eber/Webaston voi kytkeä nestejäähdyttieisiin moottoreihin traktorista aina metsäkoneisiin saakka puhumattakaan autoista.
Ainut kohde, mikä hieman tuo ongelmia autoissa on tuo lämmityslaitteen kytkentä, mutta sekään ei ole ongelma. Koko moottorin lämmityslaite on kokonaan irrallinen kokonaisuus moottorista. Sama käsite kuin radio autossa.Mistä hitosta se neste kiertää sinne lämmityslaitteeseen, jollei moottorista, hei haloo!!!!!!!
- Sähköistys..
saabisti1 kirjoitti:
Mistä hitosta se neste kiertää sinne lämmityslaitteeseen, jollei moottorista, hei haloo!!!!!!!
Auton sisätilan lämmityslaitteen moottorin kytkentä on joskus ongelmallista, jota on pohdittu tälläkin foorumilla.
- Aiheesta vaijettu?
xxf-- kirjoitti:
Polttoainelämmitin tai sähkölämmitin on ilman muuta paras ratkaisu, mutta aloituksen mukaan ne eivät ole mahdollisia. Tuota lämpöakkusysteemiä markkinoitiin takavuosina, viime aikoina siitä ei ole paljon kuulunut.
No miksiköhän tuollaisesta lämpöakkusysteemistä ei ole enään puhuttu?
Johduisiko siitä että kun nykydieselin hukkalämmöt ei tahdo riittää edes hytin lämmittämiseen, vaan tarvitaan lisälämmitin. Mistä sitä lämpöä sitten riittäisi jonku lämminvesivaraajan lämmittämiseen?
Toimii vain jos ajomatkat ovat pitkiä ja moottorin lämpö alkaa riittämään lämpöakun lämmittämiseen, sen jälkeen kun hytti on ensin lämmitetty.
- kylmätalvi??
Ei ollut provo!
Kiitos neuvoista.
Tuo 4 vaintoehtoa oikeinkin hyvä! Niin se vain on. Ehkä minulle väärin valittu, kiertoon kun vielä pari vuotta takuuta jäljellä.
Kämpän vaihto ei tule kyseeseen.
Yritän löytää tallin. Lähellä muuten oli myytävänä talli 17m2 ja liian kapea ovi, pitäisi kääntää aina peilit. Hinta 45000euroa........ Ei vesipistettä ja vastike noin 50eur/kk. Huh.
Taidan uskoa, että sen Webaston tai Eberin saa autoon kuin autoon eli tähänkin.
Takuu pitää selvittää mahd. asentajalta ja maahantuonnista ettei takuu katsea sen vuoksi. - hanki oma elämä
taas näitä päiväuni juttuja amis pojalta.
autoon ei saa wepastoa, moottorin litratilavuus on jotakin tai sinne päin.
ei muuta kun hyvää päivää ja huomenta- lie sairas..
Lie pakkoneuroosi huomiontarpeesta tai muuten yksinäinen yksinäisyydessään.
- sopusijaaantaa
Voihan olla, että tommosessa 60k€ autossa on joka soppi tungettu niin täyteen tekniikkaa, ettei lämmittimelle löydy sijaa?
- gbgnab¨g¨
Niin, ja lämppärin asennus ilmajäähdytteisiin voipi olla haasteellista
- mopojako...
gbgnab¨g¨ kirjoitti:
Niin, ja lämppärin asennus ilmajäähdytteisiin voipi olla haasteellista
Tarkoitatko mopoja. Ilmajäähdytteisten autojen aika on jo ohi.
- D5AWD
Talvex seisontaan ja taxi alle! vitun ääliö jos autoilet pohjolassa niin miksi joku kesäauto? JA tohon "hintaan"!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997760- 1075577
- 2754841
- 494763
- 743517
- 502808
- 582487
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222438Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264