Eli siis, haluaisin tietää että mikä markettiruoka on parhain valinta kissan ravinnoksi? Itselläni ei kissaa ole mutta harkinnassa joskus tulevaisuudessa on eikä pienellä paikkakunnallani ole eläinkauppoja mistä ruokaa saisi eikä vanhempani suostu tilaamaan ruokaa netistä monen mutkan takaa.
Kiitos asiallisille vastaajille!
Markettiruuat
35
558
Vastaukset
- fiinaneiti
"Parhain valinta".. Eli jos mietit ravintotieteellisesti ja laadullisesti, niin en niin asiantuntija ole, mutta tässä omat näkemykseni:
Markettiruokiahan on montaa sorttia ja merkkiä ja eipä nuo hinnatkaan kovin paljoa toisistaan poikkea!
Perus märkäruoka-pussit ovat mielestäni parhaita ja etenkin kastikkeessa olevat! Hyytelössä oleva kissanruoka ei ainakaan täällä ole suosiossa, sillä kissa syö ruoasta pelkästään hyytelön ja itse ruoka meinaa jäädä syömäti. Sitten nämä perus kissan raksut on hyvä lisä ruoan ohelle tai makupaloina muuten (itse pääsääntöisenä ruokana en raksuja käytä, vaikka näitäkin olisi hyvä kuulemma olla kokoajan(?) tarjolla). Näitä ihme 'patee gourmee' ruokia en ymmärrä.. Perus kissanruoan lisäksi tarjoan kotona erilaisia lihoja, kanaa ja kalaa.
KiteKat on meillä käytössä, vastaaviahan on nämä Latz ja Whiskas jne.. Mutta esimerkiksi muistaakseni tuossa Latzissa olevat ruoan palaset ovat epämääräisiä ja erikokoisia klönttejä, nyt vaikka verrattuna tähän KiteKattiin.
Mutta mahtaisikohan jollain tosiaan olla tarkempaa tietoa ja näkemystä (esim. vertailua) näistä markettiruoista? Olisi mukava kuulla myös enempi!! - 6+32
Kuivamuona ei ole hyväksi ostipa sen mistä tahansa eli sen käyttö muuten kuin hätävarana kannattaa unohtaa.
Märkäruuista Pirkan foliorasiat ovat parhaimmistoa.
Kaikkiin märkäruokiin saa lisäprotskua lisäämällä niihin raakaa lihaa suhteessa 1/3. Tai antaa märkäruuat sellaisinaan ja 1/3 kissan päivittäisestä ravinnosta lihana.
Helposti pienellä paikkakunnalla tai maaseudulla asuva saa marketpöperöistäkin laatukamaa. - Siipipala.
Ruokakauppoista saa edullisesti lihatiskiltä possun sydäntä ja kieltä n. 4€/kg. Varsinkin sydän on ravintoarvoiltaan äärimmäisen hyvää kissan ruovaliolle. Jos marketti ruuissa meinaisitte pysyä niin kannattaa huomioida seuraavat asiat:
- Myös kissojen muonissa sisällysluetteloon merkitään valmistusaineet sen mukaan mitä on eniten. Eli siinä vaiheessa kun liha on ensimmäisenä on jo ihan hyvä (niitäkin löytyy missä on vihannekset/vilja ensimmäisenä..)
- Yritä tiirailla sellaisia ruokia missä olisi mahdollisimman vähän jos laisinkaan viljaa ja sokeria. Ne ovat kissalle lähes turhia, lihottavat vain ja aiheuttavat allergioita/sairauksia. Muistaakseni pirkan sydänpatee tölkki oli juurikin viljaton. Saatan muistaa myös väärin.
- Mjau-merkkistä ruokaa myydään jo lähes kaikissa ruokakaupoissa. Se on viljatonta ja sokeritonta.
Mikäli kissa on marketti ruualla voi sitä buustata helposti juurikin sydämellä, kielellä ja vaikkapa keitetyllä kananmunalla. Myös kalaa voi antaa n.kerran viikossa. Kunhan muistaa vain että järvikalat pitää keittää lois-eläinten takia.
Vaikka saankin kommentillani foorumilaisten syytökset niskaan niin sann silti:
Latzit, kitekatit ja wishkassit ovat ruokien PAHIMMISTOA. niissä on paljon viljaa ja sokeria ja ovat siksi niin halpoja. Samalla hinnalla (ainakin melkein) saa marketeista hieman laadukkaampaakin.
Tulevalle kissalle voit oman mieltymyksesi mukaan pitää raksubaaria auki, mutta se ei ole pakollista mikäli voitte ruokkia kissaa n.3 krt päivässä tuoreruualla. Raksubaarin huonoja puolia on kontrolloimaton syöminen -> lihavuus sekä nirsoilu tuoreruokien kanssa. Raksut eivät myöskään ole missään tapauksessa välttämättömiä kissalle!
Jotkut sanovat että raksut putsaavat hampaita - no kuinka paljon ihmisen hampaita putsaa kovan karkin pureskelu? Paremmin hampaita putsaa vaikka palaksi leikattu sydän tai kieli raakana.. joka on niin sitkeää että sitä on PAKKO jauhaa.
Kissan market ruokavaliota voi kaiken tämän lisäksi parannella vielä lihatiskin lihoilla..jos ostatte kotiinne vaikka jauhelihaa/kanaa tms, voi oman ruuan valmistuksen yhteydessä hyvin ottaa syrjään vaikka ruokalusikallisen kissan illalliseen ;) - G.A
Enkyl tiiä mitä selitätte, meinaan kissan kasvattajat ovat itse sanoneet että niitä raksuja täytyy olla aina. Eikä myöskään ole mitään logiikkaa verrata niitä ihmisten karkkiin ja väittää että märkäruoka putsaisi hampaita, eihän se voi? miettikää nyt...Putsaako jauheliha pihvi sun hampaita? Vertaisin kissan raksuja ennemmin vaikka hapankorppuun kun karkkiin.
Meidän kissalla ei ole ollut mitään ongelmaa vaikka raksuja on ollut aina tarjolla, se ei todellakaan syö niitä järjettömiä määriä ja aina valmis syömään märkäruokaa.
Ja tuossa pirkan sydänpateessahan on muuten mahtavat 4% sitä sydäntä lopusta ei tietoa.
Toisaalta mulle se on se ja sama miten kissojanne yritätte hoitaa...Teillä varmaan on varaa sitten kuskata sitä kissaa eläinlääkärissä sitten poistamassa hammaskiveä...- 1+1
Raksut eivät poista hammaskiveä, sillä raksu puraistaan hampaan kärjellä. Sitkeä liha = kissan luonnollinen ravinto on ainoa, mikä putsaa hampaita kunnolla. Raksujen ongelma on aina vähäinen lihapitoisuus.
Meillä raksuja syödään, mutta aika järjetöntä väittää että kissa niitä elääkseen tarvitsisi. Teollinen kissanruoan valmistus aloitettiin aivan viime vuosikymmeninä, miten kummassa kissat ovat selvinneet vuosituhansia ennen sitä...? ;)
"meinaan kissan kasvattajat ovat itse sanoneet että niitä raksuja täytyy olla aina."
Tuo nyt ei kauhean luotettavalta lähteeltä/perustelulta kuulosta. :D Kissankasvattajiakin on moneen junaan.
- Siipipala.
Kirjoitin varmasti epäselvästi mutta puhuin hampaita puhdistavilla lihoilla palalihaa sydäntä ja kieltä, sitkeitä suuria paloja.. en tuoreruokaa. Kysymys oli aloittajalla marketmuonista eikä sillä ole tekemistä sen kanssa miten itse kissani syötän ;)
Raksut eivät edelleenkään ole välttämättömiä, vaikka olet siinä oikeassa että kasvattajat niitä usein antavat pentupakkauksessa ja muutenkin.
Omat misuni ovat 90% raakaruokinnalla eikä hammaskivi ole meillä ongelma. Mutta se ei kuulu tähän topikkiin. Luitko aloittajan viestiä laisinkaan? - G.A
Mjoo, paitsi ymmärsin kyllä että tarkotit ihan lihanpaloja... En vaan oikeen usko että ne sen kummemmin puhdistaa hampaita, ei nekään ole karheita...
Kalliiks tulee jos syöttää kokoajan naudansisäfileetä ja kieliä... Mutta mikäs siinä jos tykkäät.
Ja että "luinko aloittajan viestiä laisinkaan?" heh heh, kyllä luin, siihen vaan ei ole mitään sen järkevämpää vastausta. Kannattaa ostaa mikä on edullisinta, kissa ei näytä sitä eroa kuitenkaan huomaavan.
Ihan turha ainakaan mitään sheebaa ostella, samaa ne kaikki on.
En myöskään edes sanonut että kasvattaja olisi ANTANUT niitä raksuja vaan sanonut että ne ovat välttämättömiä... En ainakaan itse nää syytä miksi en sitten niitä antaisi, vaan lähtisin ostelemaan 90% täyttä lihaa!- 6+21
Kuivamuona eli raksut on kuin keksejä kissalle eli ne eivät hampaita puhdista vaan päinvastoin pahimmillaan saattavat tarttua kiinni hampaan pintaan.
Paras keino saada kissan hampaille ja purulihaksistolle töitä on antaa sille raakoja lihapaloja jotka myös pitävät kissan hampaat puhtaina. Oletko nähnyt pelkällä luonnonravinnolla elävällä tai barffaavalla kissalla hammaskiveä tai ientulehduksia ellei hampaaseen ole tullut vauriota?
Raksut eivät ole kissalle välttämättömiä vaan erittäinkin huonoa ruokaa jossa liikaa hiilareita, on huonoa hampaille ja altistaa myös virtsatievaivoille joista kivet pahimpia.
Raksut on laiskan ja kissan oikeasta ruokinnasta tietämättömän omistajan valinta! - ristiriitaa...
Nuo sinun väitteesi pohjautuvat vain halpaan hintaan, sillä sinä et hammaskiveä estä. Tämä on mielenkiintoista koska kuitenkin itse heittelet kirjoittajille..."Toisaalta mulle se on se ja sama miten kissojanne yritätte hoitaa...Teillä varmaan on varaa sitten kuskata sitä kissaa eläinlääkärissä sitten poistamassa hammaskiveä..." Kuulostaa taas niin trollilta ettei mitään rajaa ;) Halvin ruoka kun lisää sitä riskiä entisestään, eli sinulla sitä rahaa eläinlääkäriin pitäisi olla.
"Kannattaa ostaa mikä on edullisinta, kissa ei näytä sitä eroa kuitenkaan huomaavan."
Juuri tällaiset heitot kertoo kyllä mikä hommassa on vialla. Kissalle ostetaan halvinta kuivamuonaa ja kuvitellaan, että se ehkäisee hammaskiveä. Ne kuivaraksut kun halkeaa kissan hampaan osuessa niihin, eikä ne todellakaan puhdista sitä hampaan pintaa - päinvastoin. Hammasraksuissa koostumus on sellainen, että raksu ei hajoa vaan hammas uppoaa raksuun ja silloin pintaan tulee hankausta. Ihan sama efekti tulee kun kissa syö isoja raakoja lihapaloja, ne eivät hajoa vaan hammas uppoaa siihen.
Minä en nähnyt siipipalan väittäneen, että märkäruoka putsaisi hampaita. Märkäruoka ei ole = raakaliha, vaan teollista märkäruokaa joka lisää sitä hammaskiven riskiä. Sinä sensijaan kirjoitit "Eikä myöskään ole mitään logiikkaa verrata niitä ihmisten karkkiin ja väittää että märkäruoka putsaisi hampaita, eihän se voi?" Kirjoitit myös "...Putsaako jauheliha pihvi sun hampaita?" vaikka kerroitkin ymmärtäneesi siipipalan tarkoittaneen paloja. Kirjoitat niin ristiin juttusi, ettet taida itsekään tietää mitä kirjoitat.
Minäkin olen kasvattaja ja ihan virallinen sellainen, annan ohjeeksi syöttää nimenomaan raakaa lihaa. Sanon myöskin, ettei kuivamuona ole ollenkaan tarpeellistaa vaan parempi jos ei käyttäisi ollenkaan. Onko sinun kissasi kasvattaja oikeassa vai olenko minä kenties oikeassa? Perusteluna tuon hammaskiven lisäksi se, ettei kuivamuona ole hyväksi kissalle muutenkaan - hiilihydraatti aiheuttaa lihomista, sitä kautta sokeritautia sekä kuivuutensa ja viljojensa kautta virtsavaivoja. Sinä tietysti vastaat, että sinun kissasi kasvattaja on oikeassa kun haluat uskoa niin. Suosittelen vierailemaan klinikoiden sivustoilla lukemassa aiheesta, ehkä ne ammattilaisten eli lääkäreiden tiedot saa uskomaan faktoja.
Lihansyöjälle halvinta markettimoskaa, etkä sinä nää syytä miksi et niitä antaisi? Olisiko kannattanut miettiä kahdesti ennen kuin hankkii lemmikikseen lihansyöjän....
- G.A
Vai että kuullostaa trollilta :D, mun mielestä taas kuullostaa turhalta pröystäilyltä että syöttää kissalle vain lihaa eikä koskaan raksuja tai "markettimoskaa"
Miten meidän kissa ei silti ole lihava kerta nämä ei muuta kuin lihota? Enkä nyt sano ettenkö antaisi sille lihaa jne myös joskus, mutta ihan turha alkaa syöttämään joka päivä...
On myös neuvottu ettei pelkällä lihalla voi ruokkia kissaa, koska siinä on kyllä proteinia mutta ei kaupan moskaan lisättyjä vitamiineja...
Mutta ei tästä asiasta varmaan päästä yhteysymmärrykseen joten syötetään kaikki miten parhaaksi nähdään...- 7+3
"Mutta ei tästä asiasta varmaan päästä yhteysymmärrykseen joten syötetään kaikki miten parhaaksi nähdään..."
Väärin!
Kissoja pitää ruokkia niiden lajityypillisten tarpeiden mukaan, ja kissa nimenomaan tarvitsee protskuja eikä hiilareita. Ennen kissan hankintaa pitää tutustua kissan oikeaan ruokintaan eikä mennä tyylillä "mutu".
Ellei kissan kasvattajalta tai eläinlääkäriltä saa kunnollisia ruokintaohjeita, niin kannattaa kysellä kissapalstoilta joissa rekkautumispakko, mutta näin maallikkona sanoisin että 2/3 päivittäisestä ravinnosta voi olla kaupallista märkäruokaa ja 1/3 lihaa. Jos lihan määrä tuosta nousee, tarvitaan jo vitamini- ja kalsiumlisää. - lihaa vai ei
Miltä sinusta kuulostaa se, että lihansyöjälle syötetään viljaa? Eikö se ole outoa ja jopa vaarallisen kuuloista toimintaa? Kissasta ei saa kasvissyöjää eikä sitä tule edes yrittää, näin neuvoo jopa ne eläinlääkäritkin. Kissan lajityypillisintä ruokaa on hiiret, paljonko niissä on viljaa?
Pelkällä lihalla ei saa ruokkia, se on totta, mutta syynä ei ole vitamiinit vaan kalsiumin vaje kun lihassa on suhteessa liikaa fosforia. Eli raakaruokinnassa ja barffissa pitää antaa joko luita tai sitten kalkkilisää, jotta ei synny paper bone syndroomaa.
Marketistakin saa laadukasta ruokaa, mutta ei ne halvimmat sitä ole. Laadukkaissa ei ole viljoja eikä sokereita ja ne pitää osata karsia lukemalla tuoteseloste, ei katsomalla mikä on halvinta.
Raksujakin on todella laadukkaita joiden lihaprosentit on korkeat jopa 80%. Mutta jos kissa ei juo, niin silloin nekään ei ole parasta mahdollista ruokaa ja vain sen kuivuuden vuoksi.
Jokainen syöttää mitä itse haluaa, mutta ei sitten tule palstoille narisemaan jos kissa alkaa pissailla mihin sattuu tai uloste on löysää ja haisee tai anaalit menee tukkoon. Sairauden ehkäiseminen on AINA halvempaa kuin sen hoitaminen. Ruokinnassa säästetyt eurot menee moninkertaisesti jo yhteen lääkärikäyntiin.
- Siipipala.
Pahoittelu ketjun aloittajalle että meni taas näin :/ Hölmöö että menee aina taisteluksi siitä kuka on oikeassa, mutta koska sinä kysyi market ruuista niin yritin kysymykseesi vastata..tai siis itseasiassahan sinä kysyit sitä kuinka voit ruokkia laadukkaasti kissaasi vaikkei eläinkauppaa ole lähellä:)
ei kaupan ruuissa mitään niin pahasti ole vikana että kukaan olisi paha ihminen jos niitä kissalleen ostaa, mutta kannattaa tosiaan kattella sellasia ei sokeria/vehnää tuotteita jos mahdollista. Pienelllä tuunauksella toisinaan saa aikaan hyviä pöperöitä :)
Esimerkiksi näin: 1 Keitetty kananmuna (ota kuoret talteen),1/3 desi katkarapuja, vaikka yksi silakka lihatiskiltä(merikalaa ei tarvitse kypsentää) sekoita keskenään jauha kananmunan kuoresta kynnen kokoinen pala ja sekoita ruokaan ja tarjoa kissalle :) voi laittaa toisinaan vaikka kermaviilin jämät tms sekaan. Ei tämmöistä ruokaa tietty jokapäivä voi antaa mutta vaikka kerran viikossa jo tuo ruokavalioon tervetullutta vaihtelua.
Niin ja mikäli joku sanoo että lihojen syöttäminen on kallista niin lähtökohtaistesti se yksi possun sydän lihatiskiltä maksaa aika tasan sen euron. Yksi kissa syö siitä n.8 kertaa. Annoksen hinnaksi jää siis n.0,50€ kun sydämen kg hinta on sen 4€/kg
Vaikkei hifistelekkään eläinkaupan premium ruuilla, Barffaa tai muuta ja ruokkii kissansa normaalista ruokakaupasta saatavilla aineksilla voi senkin tehdä hyvin. - Siipipala.
oho, typovirhe...siis olin kirjoittamassa että yksi sydän on aikalailla sen 4 e eikä euron;)
- G.A
Annoitte kuinka paljon miinuksia tahansa, tai vetoatte johonkin kissapalstaan en muuta kantaani... Koska mielummin uskon ihmisiä ketkä olen nähnyt, enkä teidä nettikirjoituksianne.
Tottakai se kissan paska haisee, eikö omanne haise? se tuskin on merkki mistään ongelmasta.
Meidän kissa myös juo vettä, ja sille kelpaa muukin kuin liha ihan selaisenaankin... Nyt on teidän mielestä varmaan helvetin vaarallista mutta se on syönyt esim marjoja ja tomaattia.
Kissat syövät myös ulkona ollessaan kasveja,,, joten eise täysi lihansyöjä ole... Entiedä ketään kuka ei antaisi raksuja ja kaupan annospusseja tai purkkeja, ellei sitten lasketa maalla asuvia ihmisiä jotka eivät päästä kissaa edes sisälle...
Syötän kissalle välillä kyllä myös lihaa tai vaikka kananmunaa, mutta se pärjää mainiosti myös niillä raksuilla ja whiskarssin tai pirkan mössöillä.
(eise luonnossokaan nautaa saalista, vaan kuppaisia hiiriä)
Se on minun vastaus, sitä ei tarvitse uskoa ja se saa paljon peukkuja alaspäin mutta kissa ei tule siitä kärsimään. ( Ja ollaan kuitenkin aika paljon kissoista mekin luettu eikä vaan netin keskustelu palstalta )- veganlovescats
77+777 kirjoitti:
http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_24.html
http://www.kolumbus.fi/mirjam.numminen/ipssivukartta.htm
http://www.mesy.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=100
http://keskustelu.elainlaakari.fi/viewforum.php?f=17
http://www.kaiuksen.com/ruokinta.htmHei!
Meillä on 6kk vanha pentu. Olemme syöttäneet sille Latzin märkää penturuokaa. Itse olen kasvissyöjä ja suosin luomua ja koitan muutenkin elää ekologisesti... Siispä minulle on myös tärkeää, että kissa ei saa turhia kemikaaleja ja hutturuokia...
Tiedän, että tuo tavallinen Latz ei todellakaan ole mitään terveysruokaa.. Olen kuitenkin lukenut paljon eläinlääkäreiden lausuntoja, ja monet ovat sanoneet, että märkäruoat ovat nykyään jo todella laadukkaita ja, että niissä on laskettu todella tarkasti kissan ravintotarpeet. Siispä päätin, että aion aloittaa kissan ruokavalion mahd. "tavallisella" vaihtoehdolla, jotta en vahingossa aiheuta sille mitään vajeita, koska en ole mikään kissanruokintaexpertti. Kissa tosiaan todella terve, eli ihan hyvin tuo onneksi toiminut.
Olemme antaneet kisulle jo esim. paistettua jauhelihaa, mutta sen hampaat ovat vielä sen verta heikot, ettei se sitä oikein saa syötyä. Pikkuhiljaa aion kuitenkin siirtyä varmaankin tuohon "1/3 lihaa 2/3 kissan märkäruokaa" -ruokavalioon.. Koko barffiin en usko alkavani, koska silloin on aina vaarana, että kissa saa puutoksia, ellei oikeasti suunnittele ruokavaliota jokaista suupalaa myöten.. Jos on liikaa elimiä, tulee liikaa tiettyjä aineita. Jos taas syöttää pelkkää kyljystä, jää tietyt tärkeät ravintoaineet saamatta jne.. Myöskään pelkkä barffi ja sitten kemialliset vitamiinit/ravinnelisät eivät kuulosta hyvältä.
Eli siis ajattelin syöttää kissanruokana mahdollisesti tuota "mjau"- merkkiä, mitä täällä kehuttiin. Täytyykyn heti mennä kauppaan tsekkailemaan... Mitään todella kallista luomukissanmärkäruokaa en valitettavasti voi ostaa, koska ne maksavat älyttömästi... Ajattelin panostaa sitten enempi esim. ostamalla luomulihaa :) Niin voisitte myös vinkata hyviä kissanruokia? Esim. mitä saisi normaaleista kaupoista?
Nyt siis pyytäisin teiltä kaikilta kissanruokaeksperteiltä vinkkejä! Elikkä siis jos voitte ihan niin yksinkertaisesti kuin mahdollista sanoa, että mitä lihaa kannattaa antaa ja miten valmistettuna ja kuinka usein (jos siis olisi tuo 1/3 ruokavalio).. Olen tosiaan kasvissyöjä ollut oikeastaan koko ikäni, enkä tiedä mitään lihoista.. Voiko esim. jauhelihan ja sikapalat antaa raakana? Entä tuon sydämen? Mitkä sisäelimet ovat parhaita? Mitkä ovat sellasia halpoja mutta hyviä lihoja jne :)
Kiitos jo kaikille ihanille, jotka tahtovat auttaa tyhmää ! - 4+4
veganlovescats kirjoitti:
Hei!
Meillä on 6kk vanha pentu. Olemme syöttäneet sille Latzin märkää penturuokaa. Itse olen kasvissyöjä ja suosin luomua ja koitan muutenkin elää ekologisesti... Siispä minulle on myös tärkeää, että kissa ei saa turhia kemikaaleja ja hutturuokia...
Tiedän, että tuo tavallinen Latz ei todellakaan ole mitään terveysruokaa.. Olen kuitenkin lukenut paljon eläinlääkäreiden lausuntoja, ja monet ovat sanoneet, että märkäruoat ovat nykyään jo todella laadukkaita ja, että niissä on laskettu todella tarkasti kissan ravintotarpeet. Siispä päätin, että aion aloittaa kissan ruokavalion mahd. "tavallisella" vaihtoehdolla, jotta en vahingossa aiheuta sille mitään vajeita, koska en ole mikään kissanruokintaexpertti. Kissa tosiaan todella terve, eli ihan hyvin tuo onneksi toiminut.
Olemme antaneet kisulle jo esim. paistettua jauhelihaa, mutta sen hampaat ovat vielä sen verta heikot, ettei se sitä oikein saa syötyä. Pikkuhiljaa aion kuitenkin siirtyä varmaankin tuohon "1/3 lihaa 2/3 kissan märkäruokaa" -ruokavalioon.. Koko barffiin en usko alkavani, koska silloin on aina vaarana, että kissa saa puutoksia, ellei oikeasti suunnittele ruokavaliota jokaista suupalaa myöten.. Jos on liikaa elimiä, tulee liikaa tiettyjä aineita. Jos taas syöttää pelkkää kyljystä, jää tietyt tärkeät ravintoaineet saamatta jne.. Myöskään pelkkä barffi ja sitten kemialliset vitamiinit/ravinnelisät eivät kuulosta hyvältä.
Eli siis ajattelin syöttää kissanruokana mahdollisesti tuota "mjau"- merkkiä, mitä täällä kehuttiin. Täytyykyn heti mennä kauppaan tsekkailemaan... Mitään todella kallista luomukissanmärkäruokaa en valitettavasti voi ostaa, koska ne maksavat älyttömästi... Ajattelin panostaa sitten enempi esim. ostamalla luomulihaa :) Niin voisitte myös vinkata hyviä kissanruokia? Esim. mitä saisi normaaleista kaupoista?
Nyt siis pyytäisin teiltä kaikilta kissanruokaeksperteiltä vinkkejä! Elikkä siis jos voitte ihan niin yksinkertaisesti kuin mahdollista sanoa, että mitä lihaa kannattaa antaa ja miten valmistettuna ja kuinka usein (jos siis olisi tuo 1/3 ruokavalio).. Olen tosiaan kasvissyöjä ollut oikeastaan koko ikäni, enkä tiedä mitään lihoista.. Voiko esim. jauhelihan ja sikapalat antaa raakana? Entä tuon sydämen? Mitkä sisäelimet ovat parhaita? Mitkä ovat sellasia halpoja mutta hyviä lihoja jne :)
Kiitos jo kaikille ihanille, jotka tahtovat auttaa tyhmää !Ruokaexpertti en ole, mutta meillä eri-ikäisille kissoille tarjotaan märkäruuan lisäksi possun sydäntä raakana, naudan lihaa raakana (suikaleita, paloja ja jauhelihaa), kanaa ja sikaa kypsennettynä (raaka ei uppoa), kalaa kypsennettynä ja ruodittuna, keitettyä kananmunaa, raejuustoa, katkarapuja, hylamaitotuotteita (kenen massu kestää) ja joskus ihmisten kotiruokaa joka kissoille soveltuu.
Periaatteena omillakin kissoilla on 2/3 märkäruokaa (lähinnä pirkka, gourmet, mjau, sheba) ja 1/3 eläinproteiinia joista possun sydän ja nauta tuntuvat maistuvan parhaiten kalaa lukuunottamatta (mutta sitähän ei saa antaa kuin 1-2 kertaa viikossa).
Kaikki omistamani kissat ovat eläneet liki parikymppisiksi, joten ehkä tuo ruokavalio ei ihan hanurista ole. - uskon asia vai ei
Etkä usko edes lääkäreiden kirjoituksia? No se on ihan oma asiasi usko mitä tykkäät, itsehän vastaat jos kissasi sairastuu. Toivottavasti silloin muistat mitä tässäkin ketjussa on kerrottu.
Kissan uloste haisee aina, mutta mitä tarkemmin kissan elimistö on ruokansa käyttänyt hyödyksi, sitä vähemmän se uloste haisee. Mitä huonommin ruoka käytetään hyödyksi, sitä enemmän se haisee ja on löysempää. Ei kukaan ole väittänyt, että kissan uloste ruusuille tuoksuisi millään ruokavaliolla. Kun eläinperäisen ruoan kissa käyttää tarkkaan, se tarkoittaa että uloste on tiivistä, tummaa eikä haise kovin paljon ja tiivis uloste hoitaa mm. anaalirauhasten tyhjennyksen eikä ongelmia silläkään alueella tule.
Kissat syö kasveja ulkona ja sisällä, mutta ei siksi ettei se olisi lihansyöjä, vaan koska vihreät kasvit ja heinät sisältää foolihappoa ja ne kasvit toimii suoliston ja vatsan puhdistajana. Kissan elimistö ei käytä niitä muuhun kuin puhdistukseen, eli oksentaa ne kasvit pihalle ja samalla esim. karvat yms. Kissa on puhtaasti lihansyöjä eläimenä, sitä ei omistajan ruokinta mihinkään muuta, paitsi sairastuttaa kissan väärällä ruokavaliolla.
Hiiriä jopa jotkut kasvattajat syöttää kissoilleen, tosin niitä ei Suomessa saa elävinä antaa ja moni kissa ei niihin kuolleina kajoa. Lähinnä tuota hiiren lihaa ja toista kissan lajityypillistä ravintoeläintä (lintua) on tietysti kana ja broileri. Ei naudan liha olekaan se paras vaihtoehto. Kissat syö vapaina myös jäniksen poikasia, sammakoita, sisiliskoja, ei pelkkiä hiiriä.
Tämä on taas niin tätä; uskon mitä haluan uskoa, enkä varmasti usko sitä mitä te yritätte kertoa. Syynä on vain ja ainoastaan raha eli halvalla se on kissan pärjättävä jos kerran omistaja niin haluaa. Kun jostakin on lukenut, ettei kissa tarvitse lihaa, niin tottakai sen uskon, enkä sitä että lihansyöjä tarvitsee lihaa. Miksei lehmille syötetä lihaa? Koska ne on heinäkasviensyöntiin erikoistuneita eläimiä ja sairastuvat väärästä ruokinnasta. Rehuihin ympättiin aikoinaan lajitovereiden ruhonosia ja saatiin aikaan hullunlehmäntauti. Luonto on tehnyt lajeista omanlaisiaan ja niiden ruokavalion lajille kuuluvaksi, ihminen sitä muuttaessaan aiheuttaa ongelmia.
Jospas kävisit lukemassa sitä oikeaa tietoa, etkä sitä mikä sopii omaan ajatusmaailmaasi. Ehkä sitten näkemyksesi avartuisi paremmin. - vitamiineja
veganlovescats kirjoitti:
Hei!
Kiitos jo kaikille ihanille, jotka tahtovat auttaa tyhmää !Tuota, mitä luulet niissä teollisissa ruoissa olevien vitamiinien olevan? Niissä on hyvin paljon keinotekoisia vitamiineja ja säilöntäaineita, eli ihan samoja mitä niissä vitamiinipillereissäkin on. Kissalle tarpeelliset ravintoaineet ei ole = lajityypillinen ravinto, jos ruoka sisältää mm. viljoja ja sokereita ja varsinkin jos niitä viljoja on enemmän kuin 2% tuotteen sisällöstä. Tuo 2 % kun on se määrä mitä hiiressä hiilareiden määrä on.
Yarrahin bio (on luomua) ei ole kallista, alle 1 euroa 100 g purkki ja liha- sekä eläinperäisten aineiden osuus 47% ja saa marketista.
Kaikki lihat voi antaa raakana ja pitääkin antaa raakana. Itse syötän jo pienistä pennuista lähtien (4-5 viikkoa) lihoja, ensin jauhelihana ja sitten pieninä paloina, suurentaen palojen kokoa kun pennut kasvaa. Kana/broileri, possun sydän, possun kieli, naudan luuton keittoliha, silakkafileet (max, 1 krt/viikko), pakasteseiti, raaka munankeltuainen ja maitotuotteet tuohon lisänä eli hyla kermaviili ja 10% kahvikerma (hylaa). Tämän lisäksi syötän Yarrahin Bio ruokia, Animonda, Purina, Almonature, Applaws, Ziwipeak, Leonardo jne. Marketista mm. Sbeban pöyreät purkit, Pirkan pyöreät purkit, Gourmet Diamant.
Osa teollisista on täysruokia ja osa ns. täydennysruokia, niiden ero on vitamiinien määrissä. Eli täysruokiin ne on lisätty ja täydennysruokiin ei. Mutta siis ei niissä teollisissa ruoissa ne vitamiinit ole valmiina vaan ne lisätään sinne sekaan ja samaa kamaa ne on kuin erikseen myytävät pilleritkin.
Miten meillä pienet pennut syö jauhelihaa jo 4-5 viikon iässä ihan hienosti? No, koska se on raakaa ja siksi pehmeää tavaraa. Kyllä ne pennut pystyvät syömään kokolihapalatkin jo heti kun ovat tottuneet lihan makuun. Lihan kypsentäminen tuhoaa ne vitamiinit ja hivenaineet mm. elintärkeän tauriinin jonka lähteenä liha on ehdoton. Miksi ostaa tauriinilla höystettyä valmisruokaa kun lihasta kissa saa sen luontaisesti? - vegan.s.sölpd
vitamiineja kirjoitti:
Tuota, mitä luulet niissä teollisissa ruoissa olevien vitamiinien olevan? Niissä on hyvin paljon keinotekoisia vitamiineja ja säilöntäaineita, eli ihan samoja mitä niissä vitamiinipillereissäkin on. Kissalle tarpeelliset ravintoaineet ei ole = lajityypillinen ravinto, jos ruoka sisältää mm. viljoja ja sokereita ja varsinkin jos niitä viljoja on enemmän kuin 2% tuotteen sisällöstä. Tuo 2 % kun on se määrä mitä hiiressä hiilareiden määrä on.
Yarrahin bio (on luomua) ei ole kallista, alle 1 euroa 100 g purkki ja liha- sekä eläinperäisten aineiden osuus 47% ja saa marketista.
Kaikki lihat voi antaa raakana ja pitääkin antaa raakana. Itse syötän jo pienistä pennuista lähtien (4-5 viikkoa) lihoja, ensin jauhelihana ja sitten pieninä paloina, suurentaen palojen kokoa kun pennut kasvaa. Kana/broileri, possun sydän, possun kieli, naudan luuton keittoliha, silakkafileet (max, 1 krt/viikko), pakasteseiti, raaka munankeltuainen ja maitotuotteet tuohon lisänä eli hyla kermaviili ja 10% kahvikerma (hylaa). Tämän lisäksi syötän Yarrahin Bio ruokia, Animonda, Purina, Almonature, Applaws, Ziwipeak, Leonardo jne. Marketista mm. Sbeban pöyreät purkit, Pirkan pyöreät purkit, Gourmet Diamant.
Osa teollisista on täysruokia ja osa ns. täydennysruokia, niiden ero on vitamiinien määrissä. Eli täysruokiin ne on lisätty ja täydennysruokiin ei. Mutta siis ei niissä teollisissa ruoissa ne vitamiinit ole valmiina vaan ne lisätään sinne sekaan ja samaa kamaa ne on kuin erikseen myytävät pilleritkin.
Miten meillä pienet pennut syö jauhelihaa jo 4-5 viikon iässä ihan hienosti? No, koska se on raakaa ja siksi pehmeää tavaraa. Kyllä ne pennut pystyvät syömään kokolihapalatkin jo heti kun ovat tottuneet lihan makuun. Lihan kypsentäminen tuhoaa ne vitamiinit ja hivenaineet mm. elintärkeän tauriinin jonka lähteenä liha on ehdoton. Miksi ostaa tauriinilla höystettyä valmisruokaa kun lihasta kissa saa sen luontaisesti?En sanonutkaan, etteikö ne vitamiinit olisi teollisia... Tottakai ne ovat, senhän nyt ymmärtää maalaisjärjellä. Mutta jos syöttää vain tuollaista ravintoa kuin te, pitää kissalle antaa joko luita tai kalkkitabletteja sekä muita multivitamiiniravinteita...
Itse en halua ottaa sitä riskiä, että unohdan esimerkiksi näitä antaa... Siis jos on jotakin kerran kaksi viikossa yksi tabletti tjsp...Itsekään en muista ottaa vitamiinejäni.. Juuri niitä kemailli vitamineeja, esim b12, mitä en saa ollenkaan ruokavaliostani.. Itse voin unohtaa ottaa, mutta en halua, että kissa kärsii minun unohtamisistani.
Jä minähän sanoin, että en halua syöttää noita aivan surkeita markettiruokia, sitähän juuri täällä kysyin, että mitkä niitä hyviä on? en ymmärrä tällaista hyökkäämistä toisia ihmisiä vastaan, jotka tulevat juuri hakemaan asiallisia mukavia vastauksia.. Ensimmäinen sellainen oli, tämä toinen oli jo hyökkäävä. Pian tilanne on se, että kaiken herkimmät ihmiset, eivät apua pyydä ja sitten syöttävät kissoilleen mitä tahansa paskaa..
Hiilaripitoisia märkäruokia en juuri aio ostaa, siksi kysyin tuosta "mjausta", mitä täällä aiemmin suositeltiin... Kai sinä nyt sen tajusit tuosta teksistäni, vähän sisälukutaitoa.
Jauheliha oli valmiiksi jo paistettua ja sitä vain annettiin, ja kuten varmaan huomaat tekstistäni (jos sen oikeasti luit kokonaan), että en tiedä lihan syönnistä mitään, en todellakaan tiedä mistä saa kypsentämättömänä salmonellan ja mistä loisia.. En tiedä. Siksi oli paistettua.. Tätä tulinkin tänne kysymään...
En ymmärrä näitä vauhkoojia, kiitos kuitenkin infosta, minkä tuon vauhkoamisen välistä sain. Menen ehdottomasti tsiikailemaan noita kissanmärkäruokia ja ostelemaan noita lihoja..
Ja kun nuo maitotuotteet nyt toit noin ehdottomana oikeana vaihtoehtona, niin eihän ne kyllä todellakaan ole mitenkään luonnollista ruokaa kissaeläimille? oletko nähnyt kissan imemässä lehmän utaretta aikuisena? Luonnonvaraisena? Ihan samallailla kun eivät ne ihmistenkään oikeaan ruokavalioon kuulu... Mutta ei sillä, antakoon ken antakoon!
Jos ensimmäinen tai sinä tahtoisivat vielä sanoa noista määristä... Että siis mitä tuo 1/3, 2/3 ihan tosissaan meinaa.. Eikö noissa normi marketti annospusseissa ole, että aikuiselle kissalle annetaan 2 pussia päivässä ? Niin olisiko oikea suhde esim Pussi aamulla, puoli päivällä ja illalla sitten raakaa lihaa? Eikö kissaa voi syöttää 3 kertaa päivässä, vai vain 2? Ja kuinka paljon tuota lihaa sitten annetaan, 100g? :) - vauhkoa vai ei
vegan.s.sölpd kirjoitti:
En sanonutkaan, etteikö ne vitamiinit olisi teollisia... Tottakai ne ovat, senhän nyt ymmärtää maalaisjärjellä. Mutta jos syöttää vain tuollaista ravintoa kuin te, pitää kissalle antaa joko luita tai kalkkitabletteja sekä muita multivitamiiniravinteita...
Itse en halua ottaa sitä riskiä, että unohdan esimerkiksi näitä antaa... Siis jos on jotakin kerran kaksi viikossa yksi tabletti tjsp...Itsekään en muista ottaa vitamiinejäni.. Juuri niitä kemailli vitamineeja, esim b12, mitä en saa ollenkaan ruokavaliostani.. Itse voin unohtaa ottaa, mutta en halua, että kissa kärsii minun unohtamisistani.
Jä minähän sanoin, että en halua syöttää noita aivan surkeita markettiruokia, sitähän juuri täällä kysyin, että mitkä niitä hyviä on? en ymmärrä tällaista hyökkäämistä toisia ihmisiä vastaan, jotka tulevat juuri hakemaan asiallisia mukavia vastauksia.. Ensimmäinen sellainen oli, tämä toinen oli jo hyökkäävä. Pian tilanne on se, että kaiken herkimmät ihmiset, eivät apua pyydä ja sitten syöttävät kissoilleen mitä tahansa paskaa..
Hiilaripitoisia märkäruokia en juuri aio ostaa, siksi kysyin tuosta "mjausta", mitä täällä aiemmin suositeltiin... Kai sinä nyt sen tajusit tuosta teksistäni, vähän sisälukutaitoa.
Jauheliha oli valmiiksi jo paistettua ja sitä vain annettiin, ja kuten varmaan huomaat tekstistäni (jos sen oikeasti luit kokonaan), että en tiedä lihan syönnistä mitään, en todellakaan tiedä mistä saa kypsentämättömänä salmonellan ja mistä loisia.. En tiedä. Siksi oli paistettua.. Tätä tulinkin tänne kysymään...
En ymmärrä näitä vauhkoojia, kiitos kuitenkin infosta, minkä tuon vauhkoamisen välistä sain. Menen ehdottomasti tsiikailemaan noita kissanmärkäruokia ja ostelemaan noita lihoja..
Ja kun nuo maitotuotteet nyt toit noin ehdottomana oikeana vaihtoehtona, niin eihän ne kyllä todellakaan ole mitenkään luonnollista ruokaa kissaeläimille? oletko nähnyt kissan imemässä lehmän utaretta aikuisena? Luonnonvaraisena? Ihan samallailla kun eivät ne ihmistenkään oikeaan ruokavalioon kuulu... Mutta ei sillä, antakoon ken antakoon!
Jos ensimmäinen tai sinä tahtoisivat vielä sanoa noista määristä... Että siis mitä tuo 1/3, 2/3 ihan tosissaan meinaa.. Eikö noissa normi marketti annospusseissa ole, että aikuiselle kissalle annetaan 2 pussia päivässä ? Niin olisiko oikea suhde esim Pussi aamulla, puoli päivällä ja illalla sitten raakaa lihaa? Eikö kissaa voi syöttää 3 kertaa päivässä, vai vain 2? Ja kuinka paljon tuota lihaa sitten annetaan, 100g? :)Tarkoitukseni ei ollut olla hyökkäävä, ikävää jos niin tekstini otit.
Missään en kirjoittanut, että maitotuotteet on ehdottoman oikeita, vai kirjoitinko? Kirjoitin "....tuohon lisänä..", eikö niin? Ehkäpä sinäkin voisit sisälukua opetella. Kun otat alkuun asenteen, että kirjoittaja hyökkää, niin luet koko tekstin hiukan väärällä tavalla.
Jos syötetään raakaruokinnalla tai barfilla kokonaan, on kalkin määrä suurempi kuin jos syötetään sekaruokinnalla. Jos ruokavaliosta 1/3 on raakaa lihaa, voi esim. Multicatista antaa 1/3 annoksen päivittäin kasvavalle pennulle, aikuiselle ei sitä tarvetta niin ole. Kyllä sen luulisi muistavan antaa pentuaikana päivittäin. Itse en sekaruokinnalla anna mitään lisiä, koska 1/3 on lihaa (raakaa), 2/3 on teollisia ruokia. Vain jos pennut alkaa syömään enemmän lihaa, olen käyttänyt Multicattia varmistamaan kalkin ja vitamiinien saannin. Meillä siis kissoille annetaan 3 krt/päivä ruokaa joista 1 krt on lihaa. Pennuille ruokaa annetaan vähintään 4 krt/päivä.
Nuo pussien tai purkkien ruokintamäärät on vain suuntaa antavia, eivät mikään ehdoton määrä. Lihaa sen verran minkä kissa sitä haluaa syödä, se vähän riippuu kissasta 50-70 g on ihan ok, jos syö 100 g niin sekin on ok.
Kyllä tällä palstalla suurimman ongelman aiheuttaa ne kirjoittajat jotka ei halua uskoa mitään muuta kuin omaa ajatusmalliaan. Hekin pyytävät joskus apua ja aloittavat riidan kun neuvot ei ole sitä mitä he haluaa. En oikein ymmärrä tuota kommenttiasi "vauhkoojista", missä tässä kukaan on vauhkonnut? - 7+2
vauhkoa vai ei kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ollut olla hyökkäävä, ikävää jos niin tekstini otit.
Missään en kirjoittanut, että maitotuotteet on ehdottoman oikeita, vai kirjoitinko? Kirjoitin "....tuohon lisänä..", eikö niin? Ehkäpä sinäkin voisit sisälukua opetella. Kun otat alkuun asenteen, että kirjoittaja hyökkää, niin luet koko tekstin hiukan väärällä tavalla.
Jos syötetään raakaruokinnalla tai barfilla kokonaan, on kalkin määrä suurempi kuin jos syötetään sekaruokinnalla. Jos ruokavaliosta 1/3 on raakaa lihaa, voi esim. Multicatista antaa 1/3 annoksen päivittäin kasvavalle pennulle, aikuiselle ei sitä tarvetta niin ole. Kyllä sen luulisi muistavan antaa pentuaikana päivittäin. Itse en sekaruokinnalla anna mitään lisiä, koska 1/3 on lihaa (raakaa), 2/3 on teollisia ruokia. Vain jos pennut alkaa syömään enemmän lihaa, olen käyttänyt Multicattia varmistamaan kalkin ja vitamiinien saannin. Meillä siis kissoille annetaan 3 krt/päivä ruokaa joista 1 krt on lihaa. Pennuille ruokaa annetaan vähintään 4 krt/päivä.
Nuo pussien tai purkkien ruokintamäärät on vain suuntaa antavia, eivät mikään ehdoton määrä. Lihaa sen verran minkä kissa sitä haluaa syödä, se vähän riippuu kissasta 50-70 g on ihan ok, jos syö 100 g niin sekin on ok.
Kyllä tällä palstalla suurimman ongelman aiheuttaa ne kirjoittajat jotka ei halua uskoa mitään muuta kuin omaa ajatusmalliaan. Hekin pyytävät joskus apua ja aloittavat riidan kun neuvot ei ole sitä mitä he haluaa. En oikein ymmärrä tuota kommenttiasi "vauhkoojista", missä tässä kukaan on vauhkonnut?Juurikin noin.
Kissan päivittäisen ravinnon tarve riippuu ihan kissan iästä, koosta ja sen päivittäisen aktiviteetin ja liikunnan määrästä. Se että montako kertaa päivässä kissan ruokkii on omistajan harkinnassa, mutta mieluummin useamman kuin vain kerran päivässä.
Minäkin annan kissoilleni ruokaa kolme kertaa päivässä. Aamulla annan lihaa (tai siipikarjaa, kalaa), töistä tultuani märkäruokaa ja samoin nukkumaan mennessä. Kuivamuonaa en anna kissoille lainkaan, paitsi niissä poikkeustapauksissa jos olen kokonaisen päivän poissa kotoa, enkä ole saanut ketään käymään kissoja ruokkimassa.
Jos kissalle antaa raakaa lihaa tms. ainoastaan kolmasosan sen päivittäisestä ruokamäärästä ei kalsium- ja vitaminilisiä tarvita mikäli 2/3 on teollista kissanruokaa. Jos lihaa tms. antaa enemmän kuin kolmanneksen, täytyy jo pilleripurkille mennä.
Yksi hyvä kikka lisätä proteiinin määrää kissanruuassa on tehdä sekoitus jossa 1/3 on raakaa jauhelihaa ja 2/3 märkäruokaa. Tälläisellä ruokavaliolla ruokin vuosikausia kissaani jonka piti jokaisen ruokansa mukana saada jauhemaista lääkeainetta (tasaisesti päivän mittaan). - veganmddkdkkd
vauhkoa vai ei kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ollut olla hyökkäävä, ikävää jos niin tekstini otit.
Kyllä tällä palstalla suurimman ongelman aiheuttaa ne kirjoittajat jotka ei halua uskoa mitään muuta kuin omaa ajatusmalliaan. Hekin pyytävät joskus apua ja aloittavat riidan kun neuvot ei ole sitä mitä he haluaa. En oikein ymmärrä tuota kommenttiasi "vauhkoojista", missä tässä kukaan on vauhkonnut?No minusta tuo oli hyökkäävä... Vähän kirjoitettu siihen tyyliin kun olisin idiootti ja vähintäänkin eläintenrääkkääjä, näin kärjistettynä. Mutta siis hienoa, jos et sitä niin tarkoittanut.. Usein tällaisesta virtuaalisesta keskustelusta saa hyvinkin negatiiviset fiilikset, jos vastaaja vastaa vähääkään hyökkäävämmin, mitä usein eläinasioissa tehdään, koska ne nyt sattuavat olemaan aika lähellä jokaisen sydäntä.
Tämä kommentti oli sitten jo ihan toistamaata ja todella paljon kiitoksia!
Täytyykin heti alkaa antamaan se pieni multicatlisä tuolle ja aloittaa tuo lihan anto! Kuulosti hyvältä! Niin ja hyvä, että saa ruokkia aikuista kolmekin kertaa, silloin saa helposti annosteltua oikeat määrät noita ruokia. Ja nyt pentuna toki useammin, tuo kissakin kyllä siitä muistuttaa ihan hyvin :)
Toivottavasti et tarkoittanut tuolla lopulla minua. En todellakaan ole tuollainen, etten hyväksyisi toisten ajatusmalleja. En ollenkaan. Muiden ajatuksia täältä juuri tultiin hakemaan, koska omia ei löydy! Ja niitä onneksi sain, ja vielä todella laadukkaita ja selkeitä sellasia. Eli kiitos paljon! Nyt tyhmä osaa ruokkia kissansa oikein.
Niin ja vielä loppuun, että itelläni on tapana puhua hyvin rauhallisesti ja neutraalisti, jos joku kysyy minulta apua.. Siksi ehkä pienikin "vauhkoaminen" tuntuu minusta inhottavalta... Ja siis usein olen täällä lukenut keskusteluja, joissa hyökätään kirjottajaa vastaan kuin ruttoa... Vaikka asia olisi esitetty asiallisesti ja tämä toivoisi vain apua. Se on ihan joka päiväistä täällä - ikävä kyllä... Itse en tykkää yhtään tällaisesta käytöksestä, koska minulle on todella tärkeää etiketit yms. käytöstavat... Ymmärrän kyllä, että jotkut vain kirjoittavat ehkä hiukan ronskimmin.... Mutta tosiaan, itse otan nämä vain ehkä vähän herkemmin...
Samaa kommentointityyliä näkee muuten myös suosituissa blogeissa ja se nostaa myös karvat pystyyn hyvin nopeasti. - vegandhdd
7+2 kirjoitti:
Juurikin noin.
Kissan päivittäisen ravinnon tarve riippuu ihan kissan iästä, koosta ja sen päivittäisen aktiviteetin ja liikunnan määrästä. Se että montako kertaa päivässä kissan ruokkii on omistajan harkinnassa, mutta mieluummin useamman kuin vain kerran päivässä.
Minäkin annan kissoilleni ruokaa kolme kertaa päivässä. Aamulla annan lihaa (tai siipikarjaa, kalaa), töistä tultuani märkäruokaa ja samoin nukkumaan mennessä. Kuivamuonaa en anna kissoille lainkaan, paitsi niissä poikkeustapauksissa jos olen kokonaisen päivän poissa kotoa, enkä ole saanut ketään käymään kissoja ruokkimassa.
Jos kissalle antaa raakaa lihaa tms. ainoastaan kolmasosan sen päivittäisestä ruokamäärästä ei kalsium- ja vitaminilisiä tarvita mikäli 2/3 on teollista kissanruokaa. Jos lihaa tms. antaa enemmän kuin kolmanneksen, täytyy jo pilleripurkille mennä.
Yksi hyvä kikka lisätä proteiinin määrää kissanruuassa on tehdä sekoitus jossa 1/3 on raakaa jauhelihaa ja 2/3 märkäruokaa. Tälläisellä ruokavaliolla ruokin vuosikausia kissaani jonka piti jokaisen ruokansa mukana saada jauhemaista lääkeainetta (tasaisesti päivän mittaan).Hei tuo jauhelihan lisäminen itse ruokaan on varmasti hyvä kikka! Etenkin jos vaikka kisu ei heti kiinnostuisi jostain syystä raa'asta lihasta, mitä tosin epäilen :)
Kolme kertaa tuntuu juu mukavalta ruokintatiheydeltä!
Itsekin annan raksuja vain lähinnä leikeissä tai "hätätilanteissa." Aika turhiahan ne noin ravinnon kannalta ovat. Meidän kisu rakastaa kyllä niiden etsimistä esim! - näin se on nähtävä
veganmddkdkkd kirjoitti:
No minusta tuo oli hyökkäävä... Vähän kirjoitettu siihen tyyliin kun olisin idiootti ja vähintäänkin eläintenrääkkääjä, näin kärjistettynä. Mutta siis hienoa, jos et sitä niin tarkoittanut.. Usein tällaisesta virtuaalisesta keskustelusta saa hyvinkin negatiiviset fiilikset, jos vastaaja vastaa vähääkään hyökkäävämmin, mitä usein eläinasioissa tehdään, koska ne nyt sattuavat olemaan aika lähellä jokaisen sydäntä.
Tämä kommentti oli sitten jo ihan toistamaata ja todella paljon kiitoksia!
Täytyykin heti alkaa antamaan se pieni multicatlisä tuolle ja aloittaa tuo lihan anto! Kuulosti hyvältä! Niin ja hyvä, että saa ruokkia aikuista kolmekin kertaa, silloin saa helposti annosteltua oikeat määrät noita ruokia. Ja nyt pentuna toki useammin, tuo kissakin kyllä siitä muistuttaa ihan hyvin :)
Toivottavasti et tarkoittanut tuolla lopulla minua. En todellakaan ole tuollainen, etten hyväksyisi toisten ajatusmalleja. En ollenkaan. Muiden ajatuksia täältä juuri tultiin hakemaan, koska omia ei löydy! Ja niitä onneksi sain, ja vielä todella laadukkaita ja selkeitä sellasia. Eli kiitos paljon! Nyt tyhmä osaa ruokkia kissansa oikein.
Niin ja vielä loppuun, että itelläni on tapana puhua hyvin rauhallisesti ja neutraalisti, jos joku kysyy minulta apua.. Siksi ehkä pienikin "vauhkoaminen" tuntuu minusta inhottavalta... Ja siis usein olen täällä lukenut keskusteluja, joissa hyökätään kirjottajaa vastaan kuin ruttoa... Vaikka asia olisi esitetty asiallisesti ja tämä toivoisi vain apua. Se on ihan joka päiväistä täällä - ikävä kyllä... Itse en tykkää yhtään tällaisesta käytöksestä, koska minulle on todella tärkeää etiketit yms. käytöstavat... Ymmärrän kyllä, että jotkut vain kirjoittavat ehkä hiukan ronskimmin.... Mutta tosiaan, itse otan nämä vain ehkä vähän herkemmin...
Samaa kommentointityyliä näkee muuten myös suosituissa blogeissa ja se nostaa myös karvat pystyyn hyvin nopeasti.Ongelma kirjoitetussa tekstissä on juuri se, ettei näe sitä kirjoittajaa. Kun näköyhteys puuttuu, ei näe ihmisen ilmeitä ja eleitä ja usein tulkitsee kirjoitusta väärin. Se on ihan normaalia ja virheitä sattuu vaikka kirjoittaisi kuinka ajatuksella.
Kun usein joutuu samoja asioita vääntämään, niin voi tulla kirjoittaneeksi huomaamattaan vähän turhankin saarnamaisesti.
Mitä tulee tuohon maitoon kissan ruokana, niin vaikkei se kissan luontaiseen ruokavalioon kuulu, se on kuitenkin proteiinia, siinä on rasvaa sekä kalsiumia. Vaikkei kissa maitotuotteiden kalkkia pystykään hyödyntämään täysin, niin ei siitä haittaakaan ole. Viljoista ja kasviksista taas on, ja monet omistajat ostaa kasviksilla höystettyjä ruokia kun "onhan ne ihmisillekin suositeltuja". Ihminen on sekasyöjä, kissa on lihansyöjä ja näiden ruokavaliot on täysin erilaiset, sen näkee jo hampaista mitä lajin tyypillinen ravinto on.
En tarkoittanut sillä lopulla sinua vaan sellaisia kommentteja mitä tässäkin ketjussa on jo nähty ja nähdään jokaisessa ruokintaa käsittelevässä ketjussa. Osa kun haluaa ruokkia mahdollisimman halvalla, eikä halua myöntää että se voi olla kissalle haitallista. Osa toki tekee sitä tahallaan riidan haastamiseksi, koska ruokinta on yksi niitä trollien vakioaiheita.
Voit laskea karva alas;) - vegan.fjkffkk
näin se on nähtävä kirjoitti:
Ongelma kirjoitetussa tekstissä on juuri se, ettei näe sitä kirjoittajaa. Kun näköyhteys puuttuu, ei näe ihmisen ilmeitä ja eleitä ja usein tulkitsee kirjoitusta väärin. Se on ihan normaalia ja virheitä sattuu vaikka kirjoittaisi kuinka ajatuksella.
Kun usein joutuu samoja asioita vääntämään, niin voi tulla kirjoittaneeksi huomaamattaan vähän turhankin saarnamaisesti.
Mitä tulee tuohon maitoon kissan ruokana, niin vaikkei se kissan luontaiseen ruokavalioon kuulu, se on kuitenkin proteiinia, siinä on rasvaa sekä kalsiumia. Vaikkei kissa maitotuotteiden kalkkia pystykään hyödyntämään täysin, niin ei siitä haittaakaan ole. Viljoista ja kasviksista taas on, ja monet omistajat ostaa kasviksilla höystettyjä ruokia kun "onhan ne ihmisillekin suositeltuja". Ihminen on sekasyöjä, kissa on lihansyöjä ja näiden ruokavaliot on täysin erilaiset, sen näkee jo hampaista mitä lajin tyypillinen ravinto on.
En tarkoittanut sillä lopulla sinua vaan sellaisia kommentteja mitä tässäkin ketjussa on jo nähty ja nähdään jokaisessa ruokintaa käsittelevässä ketjussa. Osa kun haluaa ruokkia mahdollisimman halvalla, eikä halua myöntää että se voi olla kissalle haitallista. Osa toki tekee sitä tahallaan riidan haastamiseksi, koska ruokinta on yksi niitä trollien vakioaiheita.
Voit laskea karva alas;)Laskettu on! ;D
Siis juu tuo on ihan totta, että jotkut eivät ole valmiita kuuntelemaan edes neuvoja... Ja on todella valitettavaa, että jonkun ainoa kriteeri ruokinnan suhteen on halpa hinta. Tätä näkyy ihan ihmisten ruokinnassakin... Että ostetaan kaikkein halvimpia eineksiä lapsille... Sama kuin ne halvimmat kissan ja koiran ruoat, joita ei valitettavasti voi edes ruoaksi sanoa. Itselle hinta tulee miltei viimeisenä kriteerinä, niin jotenkin tällaisen ajatusmaailman ymmärtäminen on _todella_ vaikeaa.
Ja siis tuo maitoasia oli minulta tosiaan vähän tuollainen "hyökkäys", että toki sitä voi antaa.. Kyllä itsekin olen syönyt maitotuotteita, vaikka eivät ne sitä ihmisen normaalia ravintoa olekaan. Ja kyllä ajattelin kisulle laktoositonta kermaviilia/raejuustoa antaa, jos se vaikka sille sopisi.. Nykyäänhän eläimien ruokavalioita on sörkitty ja niille soveltuu jo vähän monipuolisempi ravinto, kuin tuhat vuotta sitten... Viljat ja kasvikset ovat minustakin lihansyöjälle ihan naurettavaa ravintoa... Aivan kuten käytit tuota lehmääkin esimerkkinä, ei kukaan lehmälle kanankoipea menisi antamaan...
Tuo onkin aina vähän paha arvioida, että onko joku trolli vai vain hiukan välinpitämätön lemmikkinsä suhteen. Toivoisin, että nuo, joille halpa hinta on ainoa kriteeri miettisivät vähän.. Toki jos ei nyt ole varaa edes itselleen syöttää muuta kuin perunaa, niin okei. Mutta ehkä silloinkin olisi syytä hakea tukia jostakin, jotta voisi syöttää kissalleen ja itselleen tarvittavaa ravintoa.. Ja tosiaan kun nuo tuoret lihatkaan ei oikeasti tule kalliiksi, kun vaikka pakastaa isot paketit.
Minusta meidän kissa on ainakin ihanimpia asioita maailmassa, mitä tiedän. Menee monen ihmisenkin edelle. (tämä varmasti herättää jossakin ihmisissä närää) Enkä koskaan tahtoisi tehdä tälle mitään pahaa... Nytkin selailen kaikenmaailman leluja, juoma-automaatteja ja hyviä kissanruokia, vaikka olen työtön :D Mielummin ostan kissalle leluja ja laadukasta ruokaa, kuin vaikka itselleni ryysyjä kuukausittain.
Kiitos vielä vinkeistä ja sori hiiltymisestä! Vaikka olen todella rauhallinen ihminen, niin silti hiillyn, jos luulen, että joku hiiltyy minuun :D - vegandjdkdk
vegan.fjkffkk kirjoitti:
Laskettu on! ;D
Siis juu tuo on ihan totta, että jotkut eivät ole valmiita kuuntelemaan edes neuvoja... Ja on todella valitettavaa, että jonkun ainoa kriteeri ruokinnan suhteen on halpa hinta. Tätä näkyy ihan ihmisten ruokinnassakin... Että ostetaan kaikkein halvimpia eineksiä lapsille... Sama kuin ne halvimmat kissan ja koiran ruoat, joita ei valitettavasti voi edes ruoaksi sanoa. Itselle hinta tulee miltei viimeisenä kriteerinä, niin jotenkin tällaisen ajatusmaailman ymmärtäminen on _todella_ vaikeaa.
Ja siis tuo maitoasia oli minulta tosiaan vähän tuollainen "hyökkäys", että toki sitä voi antaa.. Kyllä itsekin olen syönyt maitotuotteita, vaikka eivät ne sitä ihmisen normaalia ravintoa olekaan. Ja kyllä ajattelin kisulle laktoositonta kermaviilia/raejuustoa antaa, jos se vaikka sille sopisi.. Nykyäänhän eläimien ruokavalioita on sörkitty ja niille soveltuu jo vähän monipuolisempi ravinto, kuin tuhat vuotta sitten... Viljat ja kasvikset ovat minustakin lihansyöjälle ihan naurettavaa ravintoa... Aivan kuten käytit tuota lehmääkin esimerkkinä, ei kukaan lehmälle kanankoipea menisi antamaan...
Tuo onkin aina vähän paha arvioida, että onko joku trolli vai vain hiukan välinpitämätön lemmikkinsä suhteen. Toivoisin, että nuo, joille halpa hinta on ainoa kriteeri miettisivät vähän.. Toki jos ei nyt ole varaa edes itselleen syöttää muuta kuin perunaa, niin okei. Mutta ehkä silloinkin olisi syytä hakea tukia jostakin, jotta voisi syöttää kissalleen ja itselleen tarvittavaa ravintoa.. Ja tosiaan kun nuo tuoret lihatkaan ei oikeasti tule kalliiksi, kun vaikka pakastaa isot paketit.
Minusta meidän kissa on ainakin ihanimpia asioita maailmassa, mitä tiedän. Menee monen ihmisenkin edelle. (tämä varmasti herättää jossakin ihmisissä närää) Enkä koskaan tahtoisi tehdä tälle mitään pahaa... Nytkin selailen kaikenmaailman leluja, juoma-automaatteja ja hyviä kissanruokia, vaikka olen työtön :D Mielummin ostan kissalle leluja ja laadukasta ruokaa, kuin vaikka itselleni ryysyjä kuukausittain.
Kiitos vielä vinkeistä ja sori hiiltymisestä! Vaikka olen todella rauhallinen ihminen, niin silti hiillyn, jos luulen, että joku hiiltyy minuun :DHei palaisin vielä kysymään, että mistä olette ostaneet nuo multicat:inne? Eikö niitä myydä apteekeissa, eläinkaupoissa ja mahd. myös ihan marketeissa? Mistä saisi halvimmalla?:)
Lienevät kuitenkin ihan samaa kamaa, vai eikö?
Niin ja onko niitä nestemäisinä, et nyt googlaamalla löytänyt kuin pillereitä. Nestemäinenhän olisi aika kätevä lisätä ruokaan! - apuja kehiin
vegandjdkdk kirjoitti:
Hei palaisin vielä kysymään, että mistä olette ostaneet nuo multicat:inne? Eikö niitä myydä apteekeissa, eläinkaupoissa ja mahd. myös ihan marketeissa? Mistä saisi halvimmalla?:)
Lienevät kuitenkin ihan samaa kamaa, vai eikö?
Niin ja onko niitä nestemäisinä, et nyt googlaamalla löytänyt kuin pillereitä. Nestemäinenhän olisi aika kätevä lisätä ruokaan!Apteekki taitaa olla se kallein paikka ostaa vitskut ja muut, heillä on voitontavoittelu yksi menestyksen mittari. Eläinklinikat taitaa olla halvin vaikka yleensä muuta luullaan ja eläintarvikekaupat seuraavina. Klinikoilla ei saa ottaa joistakin tuotteista voittoa, se laskee hintaa.
Nesteinä on kaikkein vaikein määritellä annostukset, joten tablettina ne on helpointa antaa. Eikä Multicattia ole kuin tablettina.
- Siipipala.
Oman hintaverailun mukaan ainakin pääkaupunkiseudulla Multicatit on nimenomaan apteekissa halvimpia.Hinnat on noussu mutta viimeset 2 v oon saanu vitskut sieltä hintaan 8-9€ purkki.
Eläinkaupoissa sama purkki maksaa 10-14€
En ole edes nähnyt niitä myytävän eläinlääkäreissä!?
Eikä niitä ole kuin pillereinä. Itse jauhan ne suoraan ruokaan. Toinen kissa syö ne ihan herkkupalanakin ;)- erilaista
Meillä kyllä löytyy noista kaikista ja usein apteekeissa on kalleinta. Se tietty riippuu missä pidetään millaista valikoimaa, pienemmillä klinikoilla ei varmaan olekaan, isommilla usein on. Pääkaupunkiseudulla on mm. Hill´s a/d purkeissa hurja hintaero paikalliseen klinikkaan, mutta niinhän se on kaikessa muussakin ;)
- vegan...
Okei kiitos tiedosta! :) pitää tsekata apteekista, kun ainakaan lähimmästä eläinkaupasta ei löytynyt ollenkaan!
Joo luinkin, että lohenmakuisia ovat. Ei taida olla siis ongelmana tuo syöminen :) - RoryG
Mielipiteitä on monia, mutta sanompa myös omani.
Meillä kissoille syötettiin aluksi ihan perus ns. marketti ruokaa,. Sitä sonnan määrää en voi edes kuvailla. Ruoka ei siis selvästi imeytynyt kunnolla. Nyt ollaan reilun vuoden verran syötetty Bilanx merkkistä ruokaa ja sonnan määrrä väheni puoleen ja ruokakin kissoille maistuu. Kyseistä ruokaa saa siis sekä marketeista, että ihan eläintarvikeliikkeestä. Itse olen ollut kyseiseen ruokaan tyytyväinen. Myös Royal caninin ruokia ollaan satunnaisesti syötetty eikä niissäkään moitittavaa.
Märkäruoka ei meidän neideille erityisesti maistu, silloin tällöin puolen pussia nutustavat. Jauheliha uppoaa, samoin esim. pekoni, mutta nekin pieninä määrinä.
Meillä on myöskin aina ruokaa tarjolla, tätä varmasti monet paheksuvat, mutta meillä toimii. Kissat ovat sopusuhtaisia eivätkä vedä ruokaa ihan vain himoonsa :) - meows
Zooplus.comista saa ostettua eläinkaupan ruokia ja vielä halvemmalla kuin kaupasta. Märkäruuat voi pitää huoletta markettiruokina, mutta kuivaruokana syötän Applawsin ruokia. Niiden lihapitoisuus on suuri, eikä turhia viljoja ole juurikaan.
- kissankasvattaja1960
Euroshopperin 12pack on paras ja lisukkeeksi sivuun aina täysi kulhollinen euroshopperin raksuja,saa syödä niitä siihen tahtiin kun maistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693