Euroopassa museoautoalalla toimivat 10 800 yritystä saavuttivat viime vuonna 19,2 miljardin euron liikevaihdon, mikä on 3,2 miljardia enemmän kuin vuotta aiemmin. Laskelman on tehnyt kansainvälinen museoautoliitto FIVA (Federation Internationale des Vehicules Anciens ).
Saksa on yksi vahvimmista automuseomaista. Siellä alan liikevaihto viime vuonna oli 5,5 miljardia euroa. Se työllisti 30 000 ihmistä.
Harrastajia
riittää
Museoautot eivät ole harvojen harrastus, sillä 2 000 eurooppalaisessa kerhossa on 786 000 jäsentä ja heillä 1,836 miljoonaa autoa eli lähes yhtä paljon kuin koko Suomen autokanta. Selvitysten mukaan museoautolla ajetaan keskimäärin 1 500 km vuodessa. Auton ylläpito maksaa vuodessa 1 500 euroa eli ajettu kilometri ilman polttoainekuluja maksaa yhden euron.
Museoauto on Saksassa ollut yritysosaketta parempi sijoituskohde. Saksan autoteollisuusliitto VDA on vuodesta 1999 lähtien mitannut kaksi kertaa vuodessa oldtimer-indeksin. Se on vuosi toisensa jälkeen noussut ilman pudotuksia, joita Saksan osakeindeksi DAX on usein kokenut. Museoautoindeksin kehitys on ollut selvästi DAX:ia parempi.
Jotta indeksiin eivät vaikuttaisi yksittäisten, harvinaisten ja kalliiden autojen satunnaiskaupat, siihen otetaan mukaan vain sodan jälkeen rakennetut autot.
Viime vuonna VDA:n oldtimer-indeksi kasvoi 2,7 prosenttia, kun kasvu aikaisempina vuosina on ollut noin 5 prosenttia. Vuoden 2006 jälkeen indeksi, eli siis museoautojen arvo, on kasvanut 20 prosentilla.
Valmistusmaan mukaan tehdyssä VDA:n selvityksessä voimakkaimmin ovat kasvaneet japanilaisten museoautojen hinnat. Toisena ovat saksalaiset.
VDA:n automerkkikohtaisessa tilastossa kahtena viime vuotena on eniten noussut harvinaiseksi käyneiden rättisitikoiden eli Citroen 2CV 6:n arvo. Samoin on käynyt Fiat 500 F:n arvon. Viime vuonna näitten jälkeen voimakkaimmin nousseiden listalla ovat Porsche 924, Cadillac de Ville ja Renault R4.
Pienelläkin sijoituksella oikeaan autoon voi saada itselleen reippaan arvon kasvun.
http://www.ts.fi/teemat/liikenne/221107.html
Jos rutkasti ylimääräistä rahaa on, voi vaikka entisöittää täällä:
http://www.trianglemotor.com/fi/entis.htm
Museoauto on hyvä sijoituskohde.
19
1496
Vastaukset
- ltvn
Muistakaa aina että keräilyasioissa vallitsee "suuremman hölmön laki", meinaa että jos toivoo jäävänsä voitolle keräilyesineen kaupassa pitää löytää ostajaksi vielä suurempi hölmö kuin itse on.
- EI tod ole helppoa!
Juuri näin!Nyt täytyy huomata ettei tiliä tee varmaankaan millään Escortilla,Kadetilla, 100A Datsunilla tai jollain perusmallin mannemersulla ym "kansankuljettimella"ja täällä nekin olivat yleensä erikoiskarua perusmallia.Poikkeuksena voisi olla joku kuollut merkki,tyylin:Borgward,NSU (mieluusti Ro80),Rover tms.Itäblokin kalusto lähinnä ongelmajätettä ellei nyt tallista löydy jotain ZIM/ZIS limoa,isoa Tatraa,avo/coupe Warrea,Volga ehkä tai Coupe Skoda tms.Japsipuolelta PMC,Coupe mallit Toyotalta/Datsunilta ja Mitsu Celeste ja Crown 6syl/pick up/Farmarimallit 60-70 alusta.Yleensäkin merkki kuin merkki niin ei sitä 4D sedania!!Isoja rahoja ei näilläkään tee mutta ovatpahan hiukka haluttavampia,harvinaisempia ja tyylikkäämpiä.Koko homma perustuu kuitenkin siihen kuinka huonosta romusta rupeat tekemään,saako niihin mistään osia ja varsinkin pelti/koristeosia ynnä pysyykö itsellä työhanskat kädessä eli paljonko joutuu teettämään ja mikä on tavoitteena=MR auto,näyttelyauto,jotenkuten toimiva ja puutteellinen vai jotain tältä väliltä)
Tottakait tilin voi tehdä jos löytyy halvalla ostettuna:50-60 Corvette,USA Siipiauto 55-60 HT/Avo,Ferrari ym eksoottinen Italo sportti,Muskeliauto MR kuntoisena,Todella erikoinen Mersu Sportti/600,Jaguar E-Type....Harvalla vaan löytyy ja malttaisko luopua(edellyttäen että joku ostaa ja se ei ole Suomalainen ostaja tod.näk).Mitä kalliimmasta autosta on kyse sen vaikeampi löytää sitä joka TODELLA ostaa sen eikä vain tingi,koeaja ja tarjoa jotain käyttöautoa,traktoria,halkoja tms vaihdossa... - ...............
EI tod ole helppoa! kirjoitti:
Juuri näin!Nyt täytyy huomata ettei tiliä tee varmaankaan millään Escortilla,Kadetilla, 100A Datsunilla tai jollain perusmallin mannemersulla ym "kansankuljettimella"ja täällä nekin olivat yleensä erikoiskarua perusmallia.Poikkeuksena voisi olla joku kuollut merkki,tyylin:Borgward,NSU (mieluusti Ro80),Rover tms.Itäblokin kalusto lähinnä ongelmajätettä ellei nyt tallista löydy jotain ZIM/ZIS limoa,isoa Tatraa,avo/coupe Warrea,Volga ehkä tai Coupe Skoda tms.Japsipuolelta PMC,Coupe mallit Toyotalta/Datsunilta ja Mitsu Celeste ja Crown 6syl/pick up/Farmarimallit 60-70 alusta.Yleensäkin merkki kuin merkki niin ei sitä 4D sedania!!Isoja rahoja ei näilläkään tee mutta ovatpahan hiukka haluttavampia,harvinaisempia ja tyylikkäämpiä.Koko homma perustuu kuitenkin siihen kuinka huonosta romusta rupeat tekemään,saako niihin mistään osia ja varsinkin pelti/koristeosia ynnä pysyykö itsellä työhanskat kädessä eli paljonko joutuu teettämään ja mikä on tavoitteena=MR auto,näyttelyauto,jotenkuten toimiva ja puutteellinen vai jotain tältä väliltä)
Tottakait tilin voi tehdä jos löytyy halvalla ostettuna:50-60 Corvette,USA Siipiauto 55-60 HT/Avo,Ferrari ym eksoottinen Italo sportti,Muskeliauto MR kuntoisena,Todella erikoinen Mersu Sportti/600,Jaguar E-Type....Harvalla vaan löytyy ja malttaisko luopua(edellyttäen että joku ostaa ja se ei ole Suomalainen ostaja tod.näk).Mitä kalliimmasta autosta on kyse sen vaikeampi löytää sitä joka TODELLA ostaa sen eikä vain tingi,koeaja ja tarjoa jotain käyttöautoa,traktoria,halkoja tms vaihdossa...Sekava kirjoitus (ja kappalejaon puute) mutta näinhän se on että metsään menee jos kansanautoll yrittää rahastaa. 70-luvun liukuhihna-auto ei muutu 50-luvun avoksi vaikka sitä ajamattomana kuinka monta vuosikymmentä säilyttelisi.
- Prof Balthasar
............... kirjoitti:
Sekava kirjoitus (ja kappalejaon puute) mutta näinhän se on että metsään menee jos kansanautoll yrittää rahastaa. 70-luvun liukuhihna-auto ei muutu 50-luvun avoksi vaikka sitä ajamattomana kuinka monta vuosikymmentä säilyttelisi.
Sekava kirjoitus???Hyvinhän tuosta tolkun sai ja äidinkielen opettajat sikseen koska kaikkihan tietää että Mopilistit puhuu vähän sekavia...ainakin jos tottunut vain uusiin autoihin ja tykkää antaa autoveroa muutaman kybätonnin vaihdon hetkellä köyhälle Suomen valtiolle..tai vaikka Kreikkaan!
- -------------
Prof Balthasar kirjoitti:
Sekava kirjoitus???Hyvinhän tuosta tolkun sai ja äidinkielen opettajat sikseen koska kaikkihan tietää että Mopilistit puhuu vähän sekavia...ainakin jos tottunut vain uusiin autoihin ja tykkää antaa autoveroa muutaman kybätonnin vaihdon hetkellä köyhälle Suomen valtiolle..tai vaikka Kreikkaan!
Kappalejaon puute ja ns. namedroppailu tekevät kokonaisuudesta sekavan.
Ei mulla muuta. T. Ope - Olen niin tärkeä
------------- kirjoitti:
Kappalejaon puute ja ns. namedroppailu tekevät kokonaisuudesta sekavan.
Ei mulla muuta. T. OpeOlen samaa mieltä,oli asia mikä vaan.Namedroppailu on varmaan ikävää,tietäis vaan mitä se on?Voiko sitä syödä?Itse juttu ihan asiaa ja se kait pääasia,aivan kuin Karpon turkislakki.
Terveisiä kaikille Mobilisteille ja kirjoitelkaa vaan vaikkei Supjektit ja predikaatit ynnä muut komponentit menekkään näitten maistereiden mieleen...tosin niillei taida muuta vanhaa olla tallissa kuin viimevuotinen joulukuusi... - Helppoa on
EI tod ole helppoa! kirjoitti:
Juuri näin!Nyt täytyy huomata ettei tiliä tee varmaankaan millään Escortilla,Kadetilla, 100A Datsunilla tai jollain perusmallin mannemersulla ym "kansankuljettimella"ja täällä nekin olivat yleensä erikoiskarua perusmallia.Poikkeuksena voisi olla joku kuollut merkki,tyylin:Borgward,NSU (mieluusti Ro80),Rover tms.Itäblokin kalusto lähinnä ongelmajätettä ellei nyt tallista löydy jotain ZIM/ZIS limoa,isoa Tatraa,avo/coupe Warrea,Volga ehkä tai Coupe Skoda tms.Japsipuolelta PMC,Coupe mallit Toyotalta/Datsunilta ja Mitsu Celeste ja Crown 6syl/pick up/Farmarimallit 60-70 alusta.Yleensäkin merkki kuin merkki niin ei sitä 4D sedania!!Isoja rahoja ei näilläkään tee mutta ovatpahan hiukka haluttavampia,harvinaisempia ja tyylikkäämpiä.Koko homma perustuu kuitenkin siihen kuinka huonosta romusta rupeat tekemään,saako niihin mistään osia ja varsinkin pelti/koristeosia ynnä pysyykö itsellä työhanskat kädessä eli paljonko joutuu teettämään ja mikä on tavoitteena=MR auto,näyttelyauto,jotenkuten toimiva ja puutteellinen vai jotain tältä väliltä)
Tottakait tilin voi tehdä jos löytyy halvalla ostettuna:50-60 Corvette,USA Siipiauto 55-60 HT/Avo,Ferrari ym eksoottinen Italo sportti,Muskeliauto MR kuntoisena,Todella erikoinen Mersu Sportti/600,Jaguar E-Type....Harvalla vaan löytyy ja malttaisko luopua(edellyttäen että joku ostaa ja se ei ole Suomalainen ostaja tod.näk).Mitä kalliimmasta autosta on kyse sen vaikeampi löytää sitä joka TODELLA ostaa sen eikä vain tingi,koeaja ja tarjoa jotain käyttöautoa,traktoria,halkoja tms vaihdossa...Tässäpä oli sitten kaksi tyypillistä "harrastajaa" aloittaja ja edellinen. Se on hienoa kun aletaan sillipurkin arvoa miettimään bisnes mielessä ja vedetään kaikki läpinät esille mitä kannattaa harrastaa ja mitä ei. Pikkasen oksettaa jo nuo jagge ja muut ns. ylemmän luokan raharötköjen kiesit jotka ovat niitä ainoita oikeita bisines miehen harrastusvehkeitä joita kannatta harrastaa.
Onneksi meitä mobilisteja on muitakin jotka lähestyvät asiaa aivan eri näkökulmasta. Se arkinenkin kulkine joka on ollut isoisällä tai edes suvussa on monelle se suurin motivaattori joka herättää mobilistin kipinän asiaan. Ei ne ventovieraat bentleyt ja rolssit normi suomalaiselle kerro yhtään mitään. Moni ei edes ikinä ole nähnyt noita livenä eli ei mitään tunnesidettä. - Yx on Lapuallakin
Helppoa on kirjoitti:
Tässäpä oli sitten kaksi tyypillistä "harrastajaa" aloittaja ja edellinen. Se on hienoa kun aletaan sillipurkin arvoa miettimään bisnes mielessä ja vedetään kaikki läpinät esille mitä kannattaa harrastaa ja mitä ei. Pikkasen oksettaa jo nuo jagge ja muut ns. ylemmän luokan raharötköjen kiesit jotka ovat niitä ainoita oikeita bisines miehen harrastusvehkeitä joita kannatta harrastaa.
Onneksi meitä mobilisteja on muitakin jotka lähestyvät asiaa aivan eri näkökulmasta. Se arkinenkin kulkine joka on ollut isoisällä tai edes suvussa on monelle se suurin motivaattori joka herättää mobilistin kipinän asiaan. Ei ne ventovieraat bentleyt ja rolssit normi suomalaiselle kerro yhtään mitään. Moni ei edes ikinä ole nähnyt noita livenä eli ei mitään tunnesidettä.Se on ihan totta mitä haastat!Nämä (Bentley,Jaguar tai Ferrari jne tai vaikka muskeli jenkkikin) tyypit ei yleensä käsiänsä likaa,ostetaan VALMIS kärry näyteltäväksi,pokataan palkintoja ja nautitaan niinkuin vain tosi automies omin käsin raadetusta ostoksestaan.Kunhan vaan kukaan ei kysele mitään mysteerisiä tekniikasta tai projektin vaiheista...Sylinterimäärä tehoineen riittää ja auton merkki vuosimalleineen tietty.Hintajutut ym on tarkasti selvitetty jo ostettaessa ja se ettei tule(taloudellisia) ongelmia myytäessä.
Näitä on joka ikäryhmässä:Pappa betala tai Toimitusjohtajan liksa.
Ei siinä mitään tokikaan.Harmittaa vaan ehkä etteivät tällaiset ajoneuvot saa välttämättä "oikeaa"harrastajaa huomiota huoltoa=aikansa kiinnostaa ja sitten jäävät johonkin lumihankeen tai myydään vähin äänin pois...Sittenhän voi ostaa vaikka purjeveneen/-koneen tai mikä nyt muoti-ilmiönä... - geasrhgcrtsh
Olen niin tärkeä kirjoitti:
Olen samaa mieltä,oli asia mikä vaan.Namedroppailu on varmaan ikävää,tietäis vaan mitä se on?Voiko sitä syödä?Itse juttu ihan asiaa ja se kait pääasia,aivan kuin Karpon turkislakki.
Terveisiä kaikille Mobilisteille ja kirjoitelkaa vaan vaikkei Supjektit ja predikaatit ynnä muut komponentit menekkään näitten maistereiden mieleen...tosin niillei taida muuta vanhaa olla tallissa kuin viimevuotinen joulukuusi...Namedroppailu on sellanen juttu että joko tiedät sen tai et tiedä. Pääosin se on kuten suomeksi tuo kääntyy, nimien pudottelua. Joskus se selventää kantaa, mutta liian usein se on enemmänkin todellisen sanoman puutetta jota yritetään peitellä tuomalla mahdollisimman paljon nimikkeitä mukaan.
- Los satsumas
Ompa tännekin ilmestynyt taas kateellisia valittajia... kyl muakin vetuuttais varmaa ku ei oo rahaa vain kuin johonkin inisevään sata amppeeriin. Sitten puolustellaan palavan öljynpainevalon loisteessa millä argumentilla tahansa, että saadaan mielenrauha.
PS. Tiedän Jaguarin omistajia, jotka ovat lianneet kätensä autoihinsa jossain vaiheessa. En tiedä yhtään listaamiasi autojen omistajaa, joka on pappa betalar. Pappa betalar-hemmot ovat parikymppisiä, jotka saavat uudehkon bimmarin.- alfatah
olisi upeaa omistaa mersuja. bemareita. fordeja. saabeja ja vanha 240d ex-taksi. 99 saab ex-poliisiauto ja vanha lada 1200 ex-rikospoliisin siviiliauto.
- retku-ilja
alfatah kirjoitti:
olisi upeaa omistaa mersuja. bemareita. fordeja. saabeja ja vanha 240d ex-taksi. 99 saab ex-poliisiauto ja vanha lada 1200 ex-rikospoliisin siviiliauto.
joo ja pari trabanttia, petro-saabi ja horizoni, pösö 504L mallinen ex-taksi ja chrysler160 kanssa. kyllä siinä arvo nousee kun tuollaset ostaa ja kadunvarressa pitää parkissa
- sifferi
retku-ilja kirjoitti:
joo ja pari trabanttia, petro-saabi ja horizoni, pösö 504L mallinen ex-taksi ja chrysler160 kanssa. kyllä siinä arvo nousee kun tuollaset ostaa ja kadunvarressa pitää parkissa
Olisihan se upeaa. Vaan kun ei ole sitä perinnöksi saatua lämmintä huoltohallitilaa eikä omat rahat riitä sellaisen hankintaan vaikka yli 30 v kolmivuorotyössä paahdoinkin kohtuuhyvällä palkalla. Nyt on tuota ikää jo sen verran, ettei oikein jaksaisi kunnostaa. Eikä ehdikään kun ei ole saanut muitakaan elämän asioita oikeaan jamaan. Hyvä kun pääsee joskus katsomaan valmista ja lehdistä lukee, miten asiat pitäisi tehdä. Kuusivuotisen autoalan opiskelun ja kolmivuotisen asentajakokemuksen lisäksi.
Eli minun elämässäni tämä(kin) jäi pelkäksi haaveeksi. Autonrottelo(ja) kyllä olisi ollut, mutta sateessa säilytettyinä myin romuksi Kiinaan ja sinne menee loputkin näillä näkymillä. Ei niitä varaosiakaan kukaan mihinkään näköjään tarvitse...Enkä minä käyttöautooni mistään löydä tarvitsemiani.
- Uelmust on pidettäwä
En jaksa edes lukea, tuota kateellisten ihmisten höpötystä, joten...
Itse ostin v.2006 Volvon vm.1955.
Entisöitin sen ja nyt vakuutusarvo on 25 000 €!
Rahaa mennyt noin 15 000 €!!!
Se on hyvä sijoitus ja monen pojun unelma!- 2+8
Siis meinaatko polttaa tuon Volvosi vai luuletko tosiaan myyväsi sen tuolla hintaa jollekin ??
- sijoittaja
Minulla olisi kiikarissa kupla 1200 vm 65 museoauto. Onko se hyvä sijoituskohde?
- ltvn
Se on yksi parhaista. Monerlla on siitä omia muistoja ja osia saa helposti.
- Plyma
ltvn kirjoitti:
Se on yksi parhaista. Monerlla on siitä omia muistoja ja osia saa helposti.
Onni että en ole joppari ei tarvii murehtia mitä harrasteeseen on saanut menemään. Tai mitä siitä myydessä saa.
- natzicekob
entäpä kleinbussit vw 50-67 vm pelllit hyvät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063