Kunnallinen vai yksityinen hammashoito?

BadTooth

Moikka.

Ajauduin heinäkuun lopussa "hammaslääkärikierteeseen", eli menin päivystykseen pitkäaikaisen kivun takia ja selvisi että reikiä on vähän siellä sun täällä ja viisaudenhampaat poistettava. Päivystyksessä sain luonnollisesti vain ensiavun pahimpaan vaivaan, eli paikkasivat "pahimman" reiän väliaikaisella paikalla.

Sit mulle varattiin röntgenaika, paikkausaika ja viisurin poistoaika.

Kävin röntgenissä ja muutaman viikon päästä paikattavana. Ennen viisaudenhampaan poistoaikaa oli pakko hakeutua uudelleen päivystykseen h**vetillisten kipujen takia ja viisuri vedettiin irti. Selvisi samalla että edellinen hammaslääkäri oli paikannut väärän reiän. Ja päivystävä hammaslääkäri oli sitä mieltä että toinen viisuri on vielä poistettava, ja useita reikiä paikattava.

Nyt on sitten kunnalliselle varattuna yksi viisaudenhampaan poistoaika ja kolme tarkastus/ toimenpideaikaa.

Mietin että tuleeko halvemmaksi ravata nämä kaikki kerrat kunnallisella vai voisiko nää hoitaa kerralla yksityisellä ja tulisikohan se edullisemmaksi?

Jos joku osaa arvioida niin arvostaisin alustavia vinkkejä! :)

40

13974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bjvjmknj

      Uskoisin että pääset selvästi halvemmalla kunnallisella puolella ja kun olet päässyt "sisään" hoitoputkeen, hoitokin etenee kohtuullisella vauhdilla. Vaikka joka käynniltä kunnallisella otetaan muutaman euron käyntimaksu, todennäköisesti lopullinen yhteissumma on selvästi halvempi kuin yksityisellä. Tarvittavista töistä riippuen voi olla ettet yksityiselläkään selviä yhdellä käyntikerralla. Yksityispuolella hoidot aloitetaan alusta ja otetaan uudet röntgenkuvat ym. joka nostaa hintaa, kunnallisella alkutyöt on jo tehty.

    • the_road

      Itse en kyllä lähtisi, jos kerran tosiaan on jo päässyt sisään ja ilman jonottamista vielä eli tavallaan takaoven kautta, kun päivystyksestä ovat antaneet noinkin runsaasti aikoja. Taatusti tulee halvemmaksi, eikä siellä yksityiselläkään mitään maraton hoitoaikoja yleensä anneta, eli ei noita kaikkia edellä lueteltuja kerralla sielläkään hoidettaisi.

      " Yksityispuolella hoidot aloitetaan alusta ja otetaan uudet röntgenkuvat ym. joka nostaa hintaa, kunnallisella alkutyöt on jo tehty. "

      No ei todellakaan aloiteta alusta! Kunnalliselta puolelta saa potilastiedot ja röntgenkuvat mukaan ja sitten vaan yksityiselle jos haluaa. Turhia röntgen kuvia tulee välttää ja nuo jos mitkä olisivat turhia, jos taas otettaisiin uudet kuvat.

      • bjvjmknj

        "Kunnalliselta puolelta saa potilastiedot ja röntgenkuvat mukaan ja sitten vaan yksityiselle jos haluaa."

        Jos nykyisin saa, se on hyvä juttu, ennen ei ole saanut vaan yksityinen on ottanut omat röntgenkuvat. Omat hoitoni ovat olleet lyhyimmillään vuoden välein ja kunnallisellakin puolella hammaslääkäri on halunnut uudet kuvat jos on odotettavissa isompi hoito, pienemmissä tutkii vanhoja kuvia.


      • Pakon edessä
        bjvjmknj kirjoitti:

        "Kunnalliselta puolelta saa potilastiedot ja röntgenkuvat mukaan ja sitten vaan yksityiselle jos haluaa."

        Jos nykyisin saa, se on hyvä juttu, ennen ei ole saanut vaan yksityinen on ottanut omat röntgenkuvat. Omat hoitoni ovat olleet lyhyimmillään vuoden välein ja kunnallisellakin puolella hammaslääkäri on halunnut uudet kuvat jos on odotettavissa isompi hoito, pienemmissä tutkii vanhoja kuvia.

        Kyllä ainakin Jkl annetaan kuvat cd mukaan kaikki tehdään sen eteen potilas siirtyisi kaupungin hoitojonoista pois.Yksityisillekin lääkäreile on ylipitkät jonot ne ottavat hoitoon kuitenkin mitä julkinen puoli ei ole aina tehnyt.


    • the_road

      Nykyääm saa ja perusteluna juuri tuo mitä edellä sanoin...turhia kuvia halutaan välttää.

      Toki kuvia joutuu ottamaan uudelleen, mutta ihan eri asia, jos "sama" kuva otetaan vaikka parin viikon tai kk.n päästä vain siksi että potilas siirtyy sektorilta toiselle.

      Lisäyksenä vielä alkuperäiseen kysymykseen... Siinä tapauksessa, että kunnallisella vaihtuu hml jatkuvasti ja/tai ovat esim. töykeitä, kiireisiä tms. niin silloin toki vaihtaisin joko tk.n sisällä hml.ää tai kokonaan pois julkiselta.

      • Eräs hesalainen

        Ainakin Helsingissä on käytäntönä että hoitopaikka ja hammaslääkäri vaihtuu jokaisella eri hoitojaksolla koska aikaa varattaessa sen saa sieltä missä puolen vuoden kuluttua sattuu olemaan vapaa aika. Tarkastuksen ja hoidon tekee todennäköisesti eri lääkäri ja eri hoitoloissa. Ensin varataan tarkastusaika ja se saadaan yleensä aikaisintaan puolen vuoden kuluttua. Jos tarkastuksessa löydetään korjattavaa eikä se ole kiireellinen, asetetaan hoitojonoon ja sekin on taas vähintään puoli vuotta ja ajan saa jollekin toiselle lääkärille. Mikäli puolen vuoden jonotusaika alkaa täyttyä, ennen tarjottiin ostopalveluna yksityislääkäriä, nyt on käytössä koeajan palveluseteli jolla voi mennä yksityislääkärille ja maksaa mahdollisesti heintaero itse (tästä on tullut ongelmia). Palveluseteliä ei ole pakko ottaa jos jaksaa jonottaa lisää. Kun aloitetaan hoitojakso ja jos on töitä useammalle käyntikerralle, silloin ajat saa samalle hammaslääkärille tai saman hoitolan suuhygienistille.

        Akuuttiaikoja saa parhaimmillaan samalle päivälle joko jostain hammashoitolasta tai päivystyksestä. Akuuttihoidossa pienet työt tehdään suoraan valmiiksi ja suuremmat ohjataan ensiavun jälkeen hoitojonoon hammashoitoloihin.


    • the_road

      " Ainakin Helsingissä on käytäntönä että hoitopaikka ja hammaslääkäri vaihtuu jokaisella eri hoitojaksolla koska aikaa varattaessa sen saa sieltä missä puolen vuoden kuluttua sattuu olemaan vapaa aika. "

      Tämä on erittäin valitettava tosiseikka monessa kunnassa Helsinki mukaanlukien. Hoidon, sekä potilaan ja henkilökunnan kannalta olisi paljon mielekkäämpää, että sama ihminen hoitaisi aina (akuutit tilanteet on tietysti asia erikseen koska, käytännössä menee usein mahdottomaksi järjestää aika ns. omalle hammaslääkärille samaksi/seuraavaksi päiväksi).

      Kyllä maalla on mukavaa tämänkin asian kannalta...Aina sama tuttu hammaslääkäri (joka myös tuntee potilaansa ja heidän tilanteen muutenkin, kuin potilastietoja koneelta katsomalla), myös akuutti käynneillä jos nyt ei sattumalta ole sairaana tai muuten vaan lomalla tai vapaapäivällä. :)

      " Kun aloitetaan hoitojakso ja jos on töitä useammalle käyntikerralle, silloin ajat saa samalle hammaslääkärille tai saman hoitolan suuhygienistille. "

      Onko tosiaan näin?? Olen kuullut, että Helsingissä joutuu tässäkin tapauksessa lähes joka kerta eri lääkärille ja jopa eri hoitoloihin.

      • Eräs hesalainen

        "Olen kuullut, että Helsingissä joutuu tässäkin tapauksessa lähes joka kerta eri lääkärille ja jopa eri hoitoloihin."

        Ainakin minulle hammaslääkäri on joka kerralla itse katsonut varaustilanteensa tietokoneelta ja antanut seuraavan käyntiajan. Mikäli on tarvittu suuhygienistin töitä, hänelle on annettu aika saman hammashoitolan toimistosta. Joissakin tapauksissa (ehkä kiireen vuoksi) hammaslääkäri ei ole itse etsinyt seuraavaa aikaa vaan sen saa toimistosta samalle lääkärille ennen hoitolasta poistumista. Jos päivystyksessä ei saada työtä valmiiksi, jatkohoitajan saa päivystyksen toimistosta aivan mihin tahansa.

        Tuo että on mahdollisuus päästä aina samalle hammaslääkärille, osoittaa että kunnassa on hammaslääkäreillä tyhjäkäyntiä eikä jokainen työpäivä ole buukattu täyteen. Helsingissä näyttää että jokaisella kaupungin palveluksessa olevalla hammaslääkärillä on ainakin puoleksi vuodeksi eteen päin jokainen hoitoaika varattu jokaiselle työpäivälle. Ilmeisesti hammashoitoloissa on joillekin hammaslääkäreille jätetty muutama akuuttiaika tyhjäksi ja ne voidaan antaa akuuttipotilaille. Jos nämäkin on myyty täyteen, akuuttipotilas ohjataan (arkipäivinäkin) päivystykseen.

        Esimerkiksi minun oli saatava nopealla aikataululla hammastarkastus röntgenkuvineen tekonivelleikkausta varten. Tällaista tarkastusaikaa ei löytynyt koko kaupungista puolen vuoden sisällä. Joku hammashoidon päällikkö järjesti sitten minut omaan hammashoitolaani akuuttiajalle (ajanvaraus ei saanut tehdä tätä).


      • the_road
        Eräs hesalainen kirjoitti:

        "Olen kuullut, että Helsingissä joutuu tässäkin tapauksessa lähes joka kerta eri lääkärille ja jopa eri hoitoloihin."

        Ainakin minulle hammaslääkäri on joka kerralla itse katsonut varaustilanteensa tietokoneelta ja antanut seuraavan käyntiajan. Mikäli on tarvittu suuhygienistin töitä, hänelle on annettu aika saman hammashoitolan toimistosta. Joissakin tapauksissa (ehkä kiireen vuoksi) hammaslääkäri ei ole itse etsinyt seuraavaa aikaa vaan sen saa toimistosta samalle lääkärille ennen hoitolasta poistumista. Jos päivystyksessä ei saada työtä valmiiksi, jatkohoitajan saa päivystyksen toimistosta aivan mihin tahansa.

        Tuo että on mahdollisuus päästä aina samalle hammaslääkärille, osoittaa että kunnassa on hammaslääkäreillä tyhjäkäyntiä eikä jokainen työpäivä ole buukattu täyteen. Helsingissä näyttää että jokaisella kaupungin palveluksessa olevalla hammaslääkärillä on ainakin puoleksi vuodeksi eteen päin jokainen hoitoaika varattu jokaiselle työpäivälle. Ilmeisesti hammashoitoloissa on joillekin hammaslääkäreille jätetty muutama akuuttiaika tyhjäksi ja ne voidaan antaa akuuttipotilaille. Jos nämäkin on myyty täyteen, akuuttipotilas ohjataan (arkipäivinäkin) päivystykseen.

        Esimerkiksi minun oli saatava nopealla aikataululla hammastarkastus röntgenkuvineen tekonivelleikkausta varten. Tällaista tarkastusaikaa ei löytynyt koko kaupungista puolen vuoden sisällä. Joku hammashoidon päällikkö järjesti sitten minut omaan hammashoitolaani akuuttiajalle (ajanvaraus ei saanut tehdä tätä).

        "Tuo että on mahdollisuus päästä aina samalle hammaslääkärille, osoittaa että kunnassa on hammaslääkäreillä tyhjäkäyntiä eikä jokainen työpäivä ole buukattu täyteen. Helsingissä näyttää että jokaisella kaupungin palveluksessa olevalla hammaslääkärillä on ainakin puoleksi vuodeksi eteen päin jokainen hoitoaika varattu jokaiselle työpäivälle. Ilmeisesti hammashoitoloissa on joillekin hammaslääkäreille jätetty muutama akuuttiaika tyhjäksi ja ne voidaan antaa akuuttipotilaille. Jos nämäkin on myyty täyteen, akuuttipotilas ohjataan (arkipäivinäkin) päivystykseen. "

        Meillä ei ainakaan ole kyse tästä! Hammaslääkäreitä on liian vähän. Neljästä virasta on käytännössä noin 1,5 täyttämättä (yhdellä kolmesta hammaslääkäristä menee vähintään puolet työajasta hallinnollisiin töihin).

        Jokaiselle hammaslääkärille jätetään joka päivälle aikaa muutamaa päivystyskäyntiä varten. Ei ole erikseen määrättyä päivystävää hammaslääkäriä. Toki ne ajat menee sitten aamulla nopeasti ja jos myöhästyy vähänkin, niin taatusti käy niin, että ajan saa jollekin toiselle hammaslääkärille tai tarpeeksi jos myöhästyy, niin joutuu soittamaan seuraavana aamuna uudelleen, jolloin aika on järjestettävä viimeistään vaikka väkisin, jotta hoitotakuu täyttyisi. (Tosin mun hml on joskus ottanut mut akuutisti vastaan jopa ruokatauollaan, kun tietää, että...a)mä en mene kenellekään toiselle tai b)jos on ihan älyttömän kipeä hammas, niin EHKÄ menen, mutta olen koko ajan täysin paniikissa ja pakokauhun vallassa.)


    • BadTooth

      Mulla tosiaan röntgenkuvat otettiin elokuun aikana, joten veikkaan että ne sais yksityiselle mukaan.

      Tilanteeni on muuttunut nyt sen verran tuon aloitusviestin kirjoittamisesta, että su-ma yönä oli pakko hakeutua päivystykseen järkyttävien kipujen takia, ja normaalissa päivystyksessä sain kivunlievitystä pahimpiin kipuihin ja käskyn ottaa heti ma-aamuna yhteyttä hammaspäivystykseen jossa torstainen viisaudehampaan poisto tehtiin. Lääkäri totesi myös että kyseessä on kolmoishermosärky, oireiden perusteella.

      Heti maanantai-aamuna pääsin hammaspäivystykseen, vieläpä samalle lääkärille joka oli hoitanut viisurin poistoni. Hlääkäri totesi että viereinen poskihammas on tulehtunut, ja hän avasi sen ja laittoi väliaikaisen paikan, sekä määräsi kipulääkityksen. Antoi mulle vaihtoehdoksi joko juurihoidon tai hampaan poiston. Sain ajan parin viikon päähän tätä toimenpidettä varten.

      Eli parin viikon päästä poskihampaan poisto tai juurihoito, marraskuussa yläviisurin poisto ja joulukuussa kolme tarkastus/toimenpideaikaa, ja helmikuulle vielä yksi toimenpideaika mikäli tarve vielä silloin jotain kiiretöntä tehdä.

      Päätin olla menemättä yksityiselle, sillä kuten sanoitte, olen näköjään päässyt ihan hyvin "hoitoputkeen" ja olen ollut todella tyytyväinen kunnallisella puolella saaamani palveluun, vaikka kärsinkin jonkinlaisesta hammaslääkärikammosta, joka juontaa juurensa vuosien takaa. On ollut hyvää siedätystä tämä..

    • olipa kerran totuus

      Moi!

      Tuttu tilanne... En enää suin surminkaan meneisi kunnan puolelle esim. viisaudenhammasta poistattamaan. Ei ainakaan täällä päin, missä asun. Kävin monta kertaa hammaslääkärissä, pala kerrallaan sieltä lähti. Puuduttaminen oli aivan järkyttävän kivuliasta, eikä edes toiminut (maksimipiikkimäärän eli yhdeksän piikin jälkeen). Uhkasivat jopa leikata ikenen auki ja porata hammasluuta, kun hammasta ei kuulemma muuten saa irti, kun on niin vaikea tapaus. Antibioottikuureja söin monta. Menin sitten yksityiselle, joka otti röntgenkuvan ja sanoi, että eihän se hammas edes ole juurikaan tulehtunut. Laittoi kolme (!) piikkiä hyvin kivuttomasti ja taitavasti- hammas puutui hyvin ja oli hetkessä irti. Sanoi vain että hän olisi saanut hampaan yhtenä kappaleena irti, mutta se oli sörkitty niin moneen palaan, että piti ottaa useammassa osassa.

      Tällaisissa vaikeissa operaatioisssa tulen kyllä jatkossakin menemään samalle yksityiselle, joka osaa hommansa täydellisesti.

      Terveiset vaan Alavudelle! Ja kiitos vielä kerran!

    • paljon nähnyt

      Jos tänään särkee hammasta ja hoitoon pääsee joskus seuraavana vuonna niin varttuneemmalle kansalaiselle on vaikeaa muistaa mikä hammas särki edellisenä vuonna. Kunnallinen hammas hoito on pelkkää pyrokratiaa. Olikohan alkujaankaan tarkoitus kenenkään hampaita korjailla? Jos hammas vaatii remonttia niin parempi mennä Tallinnaan. Homma hoituu kerralla ja on halvempaa.

      • Kunnallisella käyvä

        Jos tänään särkee hammasta, kunnalliselle päivystysvastaanotolle pääsee muutaman tunnin sisällä tai viimeistään huomenna.

        Onhan se hyvä että ne joilla on rahaa hammashoitoonsa, käyvät yksityisellä niin kunnallinen pystyy hoitamaan nykyiset asiakkaansa.


    • aika on rahaa?

      Kunnallinen on 10 kertaa halvempi.. ja olen saanut parempaa hoitoakin . yksityiset juoksee vain rahanperässä.

      Jonotusajat vain kunnallisissa tolkuttomat.

      • Varangian

        No ei kyllä taatusti ole. Yksityinen on aina parempi. Eikä todellakaan 10x halvempi ole kunnallinen. Ero on ehkä 1.5x, mutta yksityinen osaa hommansa kun taas kunnallisella puolella kaiken maailman kandit sohimassa hampaita... No tarvitseehan nekin kokemusta, mutta en kyllä omia hampaita anna heille "testiin".


      • Anonyymi
        Varangian kirjoitti:

        No ei kyllä taatusti ole. Yksityinen on aina parempi. Eikä todellakaan 10x halvempi ole kunnallinen. Ero on ehkä 1.5x, mutta yksityinen osaa hommansa kun taas kunnallisella puolella kaiken maailman kandit sohimassa hampaita... No tarvitseehan nekin kokemusta, mutta en kyllä omia hampaita anna heille "testiin".

        Kyllä tuonkin valtion kunnille syydetyn rahamäärän , voisi antaa kunnollisina kela alennuksina yksityiselle hoitoon mennessä,pääsisivät kaikki hoitoon ja sinne missä aikoja on.Varmaan olisi Suomalaisten hampaat ja terveys parempia. Huonoista hampaista kun johtuu moni muukin sairaus,voisi tulla yhteiskunnalle kokonaisuudessaan halvemmaksi 🤔


    • hammasmätä

      Mikä taho vastaa, että hammashoitola vastaa nykyaikaisia hygieniakäytäntöjä ja että on aseptiikaltaan ok? Ja voiko ennen hoitoon tuloa vaatia nähtäville esim. jonkinlaisen todistuksen, että täyttää tietyt vaatimuukset?

    • Lisää totuuksia

      "En enää suin surminkaan meneisi kunnan puolelle esim. viisaudenhammasta poistattamaan. Ei ainakaan täällä päin, missä asun."

      Kaikessa terveydenhuollossa pikkupaikkakuntalaisia "syrjitään", koska on vähemmän resursseja. Ajattele esim. kuinka nopeasti sydänkohtauksen saanut henkilö saa apua vaikkapa saaristossa vs. Helsingin keskustassa hälytyksen antamisesta. Sinun tapauksessasi ehkä lähettäminen eteenpäin ->kirurgille olisi voinut olla oikea ratkaisu tämän kunnallisen hammaslääkärin toimesta? Mites onnistuu tuolla Alavudella?

      "Uhkasivat jopa leikata ikenen auki ja porata hammasluuta, kun hammasta ei kuulemma muuten saa irti, kun on niin vaikea tapaus."

      Tämä on siis luonnollinen jatkotoimenpide, ei uhkaus.

      "Menin sitten yksityiselle, Sanoi vain että hän olisi saanut hampaan yhtenä kappaleena irti, mutta se oli sörkitty niin moneen palaan, että piti ottaa useammassa osassa."
      Ehkä olisikin saanut? Hampaan poisto on siitä huolimatta atraumaattisempaa kun juuret poistetaan yksi kerrallaan.

      ps. syömilläsi antibioottikuureilla on varmasti ollut vaikutusta hampaan ja sen ympäristön tulehduksen laskemiseen, jolloin myös hammas puutuu. En voi uskoa ettei hammaslääkäri osaisi puuduttaa hammasta :)

      Ikävää tietysti, että kohdallasi asiat menivät vituralleen.

      • the_road

        " Sinun tapauksessasi ehkä lähettäminen eteenpäin ->kirurgille olisi voinut olla oikea ratkaisu tämän kunnallisen hammaslääkärin toimesta? Mites onnistuu tuolla Alavudella? "

        Ihan hyvin onnistuu...Meilläkään ei kirurgeja ole kunnassa omasta takaa, kun on pikkupaikkakunta, mutta lähete keskussairaalaan hammasklinikalle ja homma hoituu kyllä. On ihan omakohtaistakin kokemusta.


    • Harritoti

      Hakaniemen hammashoitolassa tohtori Puuperä pyysi neuvonnasta varaamaan ajan, hammastarkastukseen, jottei hänen tarvitse repiä hampaita suustani reikien ollessa liian suuria hänelle. Nainen neuvonnnassa kehoitti soittamaan varausnumeroon, vaikka minulla ei ollut puhelinta ja vaikka Eduskunnan oikeusasiamies on neuvonut, ettei ihmisten oikeuksia pitäisi jättää puhelimen varaan. Neuvonnnasta ei lainattu puhelinta vaan kehotettiin lainaamaan ystäviltä. Neuvonta ei suostunut myöskään antamaan ajanvarauksen käyntiosoitetta.
      Tietäisikö joku Helsingin kaup. hammashoidon ajanvarauksen käyntiosoitteen, jotta saisin siellä käymällävarattua ajan hammastarkastukseen? Harto Hannula.

      • Kiertämiseen tottuu

        Hammashoitola näkee vain omien hammaslääkäriensä ajanvaraustilanteen ja ne voivat olla buukattu täyteen puoli vuotta eteenpäin. Helsingissä hammashoidon ajanvaraus on keskitetty puhelimella hoidettavaksi, jotta ajan voisi saada nopeammin mistä tahansa kaupungin hammashoitolasta. Olen kohta kiertänyt Helsingissä oman piirini kaikki hammashoitolat. Nyt on suunnitteilla että tämä piirijako puretaan niin taidan jatkossa päästä tutustumaan niihin loppuihinkin hammashoitoloihin. Ajanvarauksella ei ole käyntiosoitetta koska puhelimeen vastaava henkilöstö on ilmeisesti jossain toimistossa ja onkohan jopa hajautettuna eri paikkoihin.


    • hampaat tallella

      Yksityisen hammaslääkärin lasku on suurempi kuin julkisen puolen, mutta elämän varrella yksityislääkärin hoito voi tulla halvemmaksi, sillä hampaansa voi korjauttaa nopeasti ja tarkastuttaa määräajoin ilman jonotusta. Yksityislääkäreitäkin on silti monenkirjavia.

    • EL. a.K.IM

      BadTooth

      Kunnallinen on halvempaa, ja toimivampaa.

      Yksityisellä saattaa olla joku harjoittelija hommissa, ja poistaa väärän hampaan.

      Mulla on viisauden hampaat tallella.

      Yksi ei meinanut mahtua tulemaan, niin tohtori poisti viereisen hampaan, että on tilaa.

      • hammaslääkärin tytär

        Eihän sitä viisaudenhampaan tieltä saa ehjää hammasta poistaa. Ei oikein ole ollut ajantasalla sinun hammaslääkärisi. Hammasrivisi on nyt puutteellinen. Välistä puuttuu hammas. Viisaudenhammas olis pitänyt poistaa, vaikka sitten kirurgisesti.


    • Kilkan kalkan

      Kampissa on joku klinikka mihin saa nopeasti ajan ja edullinenkin.
      Ei ole ollut kovin pitkään siellä,mutta on hyvä hoito,kelakorvaus tulee heti.
      Yksi tuttavani on käyttänyt sitä ,on kuulemma hyvä ja arvion hinnasta saa ennenkuin tehdään mitään.
      Löytyy tarkemmin varmaan netistä se paikka ja siellä on niistä hinnoistakin tietoa.

      • Kalkan kilkan

        Megaklinikka se on ,siellä on hinnasto näkyvissä ja tekevät kaiken yhdellä kertaa
        jos ei ole ihan hirvee työ !
        Kannattaa katsoa,on kuulemma hyvä.


    • ehjähammas

      Huolehdi hampaistasi yksityisellä vuosittain. Ei se niin kallista ole. Laitahan rahaa moneen turhempaan asiaan. Jos sinulla on nyt useita reikiä, tulee se kalliiksi . Joten jos olisit aikoinaan käynyt säännöllisesti hammaslääkärillä, et olisi nyt tuossa tilanteessa.
      Yksityisella kyllä antavat hinta-arvioon nykyisestä hoitotilanteestasi ja hammaslääkärin kanssa voi sopia vaikak osamaksuista.

      • Anonyymi

        Typerää tommonen jeesustelu...!


    • syst. ei toimi

      esimerkin vuoksi;
      lohjennutta etuhammasta paikattiin ja korjattiin korjaamisen perään kymmenkunta kertaa "kunnallisella". Siellä hammaslääkäri sanoi, ettei paikkaus tule kestämään, mutta määrärahat kieltävät tietyt toimenpiteet, jolla paikka kestäisi. Yksityinen lopulta laittoi jonkun "tapin" hampaaseen ja korjasi lohkeaman, antoi vielä kahden vuoden takuun. Useita kertoja kunnallisella juokseminen tuli yhteensä maksamaan enemmän, kuin se yksi kerta yksityisellä. Eikä toisarvoinen asia ole sekään, että toista vuotta oli jatkuvasti etuhampaasta pala poissa, ja nyt hammas on ollut kauniina ja ehjänä ja usean vuoden.

    • Kielletyt toimenpite

      > Siellä hammaslääkäri sanoi, ettei paikkaus tule kestämään, mutta määrärahat kieltävät tietyt toimenpiteet, jolla paikka kestäisi....

      Siis rahat ei riittänyt sen "tapin" laittamiseen, mutta kymmenkuta käyntikertaan ne riitti!
      Kyllä säästäminen kannattaa!

      Miksiköhän ne jonot sen kun kasvaa, kasvaa, kasvaa?????

    • anonyymi_MKD

      Julkisella puolella homma on edullisempaa, mutta ainakin Helsingin kaupungin hammaslääkärit ovat erittäin ylibuukattuja. Neljän vuoden kokemuksen kanssa julkisesta osaan sanoa sen verran, että he yleensä pitkittävät kaikkia mahdollisia hoitoja, jotta säästyisivät itse pahimmilta kustannuksilta. Homma ei edisty siellä sekä siellä puhutaan välillä ihan puuta heinää...
      Juuri tämän ärsyttävän ”ammattitaidottomuuden” takia olen henkilökohtaisesti joutunut vaihtamaan yksityiselle ja kyllä on kannattanut👍🏻

      • iutyhuiooijguyfg

        Outo kokemus, kun itselläni on kunnallisesta hammashoidosta Helsingissä päinvastainen kokemus. Kun vihdoinkin pääsin kunnalliseen hoitoon joitakin vuosia sitten (olen sitä ikäluokkaa joka heitettiin ulos kunnallisesta kansakoulun jälkeen) olen kokenut että hoito on ollut hyvää. Jos on ollut hoitoja, niitä ei pitkitetä, uuden hoitoajan saa suhteellisen nopeasti (ei tietenkään muutaman päivän päähän) ja hoitojakso tehdään loppuun. Ammattitaidottomuutta en ole havainnut. Olen joutunut kiertämään useissa hoitoloissa (näin hoitoja saa nopeammin) ja kaikissa lääkärit ovat tehneet kunnollista työtä. Jopa protetiikkaakin olen saanut kunnallisen hammashoidon kautta.

        Vuosi sitten turvauduin pitkästä aikaa yksityispuoleen kun tarvitsin sedaatiossa tehtävän toimenpiteen ja kyllä se loppulasku huimasi. Nyt taas jatketaan kunnallisella.


      • Varangian
        iutyhuiooijguyfg kirjoitti:

        Outo kokemus, kun itselläni on kunnallisesta hammashoidosta Helsingissä päinvastainen kokemus. Kun vihdoinkin pääsin kunnalliseen hoitoon joitakin vuosia sitten (olen sitä ikäluokkaa joka heitettiin ulos kunnallisesta kansakoulun jälkeen) olen kokenut että hoito on ollut hyvää. Jos on ollut hoitoja, niitä ei pitkitetä, uuden hoitoajan saa suhteellisen nopeasti (ei tietenkään muutaman päivän päähän) ja hoitojakso tehdään loppuun. Ammattitaidottomuutta en ole havainnut. Olen joutunut kiertämään useissa hoitoloissa (näin hoitoja saa nopeammin) ja kaikissa lääkärit ovat tehneet kunnollista työtä. Jopa protetiikkaakin olen saanut kunnallisen hammashoidon kautta.

        Vuosi sitten turvauduin pitkästä aikaa yksityispuoleen kun tarvitsin sedaatiossa tehtävän toimenpiteen ja kyllä se loppulasku huimasi. Nyt taas jatketaan kunnallisella.

        Häh? Eihän se ero ole edes 2x hinnassa? Ja kyllä terveys on niin tärkeä itselle, että en kunnallisten anna sohia hampaitani. Julkisella väittivät että itsellä on reikiä, meninpä sitten yksityiselle tarkistelemaan kun en uskonut ja kappas vaan, ei mitään reikiä siellä ollut. Ainoastaan rakenteellisia "kaaria" joita kandipoju luuli reiäksi... Ei siinä mitään, hyvä että beetatestattavia löytyy, mutta itse en kyllä lähde koekaniiniksi.


      • onsuunnitelmissa
        Varangian kirjoitti:

        Häh? Eihän se ero ole edes 2x hinnassa? Ja kyllä terveys on niin tärkeä itselle, että en kunnallisten anna sohia hampaitani. Julkisella väittivät että itsellä on reikiä, meninpä sitten yksityiselle tarkistelemaan kun en uskonut ja kappas vaan, ei mitään reikiä siellä ollut. Ainoastaan rakenteellisia "kaaria" joita kandipoju luuli reiäksi... Ei siinä mitään, hyvä että beetatestattavia löytyy, mutta itse en kyllä lähde koekaniiniksi.

        Kyllä ne hintaerot kasvaa railakkaasti kun kelakorvaus poistetaan kokonaan.


      • Anonyymi

        Näin on,👍


    • vsgs

      yksityisell

    • Trtr

      Yksityiselle vaan. Siellä olet oikeasti Asiakas. Tutut hoitajat, hoitoon pääsee nopeasti, saat itse valita ajankohdan kellonaikaa myöden. Hampaat ansaitsee parempaa kuin kaupungin jonot ja hoitajat.

    • Anonyymi

      Käytän yksityistä. Pääsen nopeasti tarkastukseen ja satavarmasti eivät paikkaa väärää hammasta!!! Erittäin hyvä, tarkka, nopea ja luotettava hamm.lääkäri. Hinta kalliimpi tietysti kuin kunnallinen. On innostunut työstään vielä eläkeiän kynnykselläkin. Toiv.ei silti jää eläkk.vielä aikoihin.

    • Anonyymi

      No kunnallisessa toi homma ei vain oikein tunnu toimivan ja asenne vähän sellainen,että toiminta olis ilmaista sulle ,vaikka kyllähän me siitäkin maksamme joka kerta🤔verotuksessa ja käynti-ja toimenpide maksuina. Kunnan hammashoidoissa pitkät jonot ja käyntikertoja vai kertyy useita,jotkut toimenpiteet yksityisellä hoituu usein samalla kertaa.Mutta kunnissa on tietysti eroja.

    • Anonyymi

      Arvelen, että yksityinen on aina kalliimpi. Minä kyllä ikäni käyttänyt yksityistä. Minulla on hyvin hoidetut hampaat. Sanon hammaslääkärille, että pelkään, kun lapsuudessa porattiin puuduttamatta helikopterin kokoisella poralla. Ei uskaltanut inahtaakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe