Heippa!
Olen 11 päivän päästä menossa nenäleikkaukseen, ja minut nukutetaan.
Nyt jo itkeskelen, panikoin, nukun huonosti, koska pelkään niin järkyttävän paljon sitä nukutusta..... En osaa kuvitella millaista se on, enkä osaa kuvitella, että heräisin leikkauksesta ja elämä jatkuisi.
Pelottaa siis ihan kauheesti, että mun sydän pysähtyy tai hengitys romahtaa ja aivot ei saa happea, että joudun koomaan eli siis kuolen.
Mutta en myöskään voi kuvitella, että en tekisi leikkausta, tätä on niin odotettu.
Osaako kukaan sanoa mitään rauhoittavaa, lohduttavaa, tilastollisia faktoja miten Suomessa toimii anestesia... ihan mitä vain mikä auttaisi minua.
Kiitos!
Anestesia pelottaa ihan järkyttävästi! (Nenäleikkaus)
106
6625
Vastaukset
- luuluutitaani
Mut on nukutettu useasti, ja se on oikeastaan vain jännittävän mukavaa :) Saat noin tunti ennen nukutusta rauhoittavaa ja se varmasti helpottaa jännitystäsi. Kun sinut viedään leikkausaliin, koko salihenkilökunta tulee sinua tervehtimään ja esittelee itsensä, yleensä siellä on tosi mukava ja välitön ilmapiiri. Ja muakin, vaikka en pelkää niin tietty jänniittää, mutta ei se ole pahaksi. Kerrot vain sairaalassa tuosta pelostasi/jännityksestä niin tietävät siihen varautua.
Kun olet salissa he valmistelevat sinut, menet leikkauspedille ja saat lämpimät peitot päällesi. Yksi hoitaja laittaa sormeen happimittarin, toinen laittaa kanyylia tiputusta ja lääkkeitä varten. Kyselevät sulta sitten kaikenlaista, eli varmistavat että olet oikea henkilö, ja ollaan leikkaamassa oikeaa kohtaa.
Otsaasi laitetaan mittarit jotka näyttävät leikkauksen aikana unen laadun, rintaan ja selkään nappulat jotka mittaavat sydänmen toimintaa. Sitten kun kaikki on valmista kertovat sinulle et nyt nukutetaan, ja toivottavat hyvää unta;) Toki kertovat sinulle kokoa ajan itä tekevät ennen nukuttamistakin, se saattaa olla vain mielenkiintoista. Kun sun silmät sitten painuu ihan väkisin kiinni (kestää vain muutaman sekunnin hyvien unien toivotuksesta), niin sitten jo heti avaatkin simäsi heräämössä, ja kaikki on ohi :) - pelkään myös
toi oli hyvä.
meneekö ihmisen silmät automaattisesti kiinni kun nukutusaineet tehoaa? eläimien silmät ei mene :/- usein nukutettu
Ainakin minulla on mennyt tai ainakin ne on kiinni herätessä, p*ska puhetta muuten on se, ettei nukutuksessa näe unta, minä näen. Ja kyllä se jännitys helpottuu kun tietää, että kohta nukkuu. Olen ollut hätäleikkauksessakin, ja oli todella helpotus kun sanoivat, että nyt laitetaan nukutusaine, pistin siinä vaiheessa silmät kiinni ja nukahdin samantien.
ps. kannattaa mennä väsyneenä, niin ei edes jaksa jännittää, heräämössähän ei tarvitse kuin avata silmät ja jatkaa uniaan.
Aloittaja kooma ei ole =kuolema, siitäkin on moni herännyt, osa nopeammin osa hitaammin. Ja siellä on ensiaputaitoista henkilökuntaa.
- Spedemussoli
Ite olin WAL rasvaimussa Torstaina ja leikkaus oli ensimmäinen kohdallani. Itse odotin mielenkiinnolla ja jännityksellä nukutusta. Muistan kun anestesia lääkäri sanoi: "Nyt tulee nukutusaine" ja muistan katsoneeni kun aine kanyylistä ruiskutettiin sisään. Seuraava muistikuva onkin kun tulen tajuihini heräämössä.
Ite kyl tykkään ja saan snadit kicksit kaikesta ns. Xtreme hommasta. - Ketjun aloittaja
Kiitos vastauksista! :)
Mun mielestä tää odottaminen on pahinta.. haluisin jo huomenna mennä sinne ja tavata ne hoitajat sun muut. Toivon, että mulla tulee siellä sitten sellainen lämmin olo ja sellanen, että musta huolehditaan... nyt ei muutaku kerkee ajatella liikaa..
Mut on kyllä pienenä nukutettu hetkeksi kun poistettiin kitarisat, mutta se on varmaan vähän pinnallisempi nukutus, kuin se, että laitetaan hengitysputki ja kaikki.
Eroaakohan nuo nukutukset muuten paljon keskenään...? Siis joku kitarisanukutus, ja hengitysputkinukutus? Tarkoitan, että jos en saanu allergista kohtausta pienenä nukutuslääkkeestä, niin en kait nytkään saa..? Vai ovatko nukutuslääkkeet aina erilaisia eri leikkausten mukaan?
Jotenki mua ahistaa kauheesti just se hengitysputki, etten edes hengitä ite :/
Spedemussoli, kauanko sun leikkaus kesti ja oliko sullakin hengitysputki käytössä?
Yritän kovasti ottaa tän leikkauksen kokemuksen kannalta... siis pysyä sillä mielellä, että "jee jännää", mutta vähän vaikeeta kun pelottaa niin maan vietävästi, että kuolee :D :(
Onko muilla lisää kokemuksia jaettavana? :)- Einstein3
"Etten edes hengitä ite..." Pitäisköhän sun mennä vaikka aivoleikkaukseen mielummin?
- *aloittaja*****
Einstein3 kirjoitti:
"Etten edes hengitä ite..." Pitäisköhän sun mennä vaikka aivoleikkaukseen mielummin?
Pitäis varmaan ;)
- hohhoijjuggfdc
Kyllä sä hengität ihan itse vaikka hengitysputki laitettaisiinkin!
- ketjun alottaja
Oon ymmärtänyt, että hengitys katkaistaan jos intuboidaan ja sitten se hengityskone tms. hengittää puolestani....? Miksi se putki sitten laitetaan?
Eikö muuten ennen nukutusta tarvitse tehdä mitään verikokeita missä varmistetaan jotain tärkeitä juttuja? :D Mun mielestä ainaki yhdellä ulkomaanklinikalla oltais tehty (kävin siis konsultaatiossa sielläkin..).- no joo
Hengitystä ei katkaista, edes silloin kun intuboidaan, se on varakeino ja putki pitää vaan röörit auki, että voi itse hengitellä helpommin. Ja kyllä verikokeissa käydään ennen leikkausta, yleensä terveyskeskuksessa etukäteen, joskus vasta sairaalassa, joskus ei ehdi ollenkaan verikokeita miettimään.
- sama aloittaja
no joo kirjoitti:
Hengitystä ei katkaista, edes silloin kun intuboidaan, se on varakeino ja putki pitää vaan röörit auki, että voi itse hengitellä helpommin. Ja kyllä verikokeissa käydään ennen leikkausta, yleensä terveyskeskuksessa etukäteen, joskus vasta sairaalassa, joskus ei ehdi ollenkaan verikokeita miettimään.
Ai.. oon ymmärtänyt, että anestesia lamaannuttaa hengityksen ja putki olisi sen takia paikallaan..? Ehkä olen väärässä :)
sama aloittaja kirjoitti:
Ai.. oon ymmärtänyt, että anestesia lamaannuttaa hengityksen ja putki olisi sen takia paikallaan..? Ehkä olen väärässä :)
Ei lamaannuta hengitystä, paitsi mahdollisissa allergiatapauksissa, silloin tosin ei putketkaan auta jos keuhkot ei toimi. Sinua ei laitetan hengityskoneeseen vaan putki on varalta, siis siltä varalta että rentoudut (nukutus on syvempi uni kuin normi uni) niin, että nenästä keuhkoihin menevä "putkisto" tukkeutuu, ennen kuin sinut herätetään on putki otettu jo pois ja se pannaan kun jo nukut, et tiedän koko tapahtumasta tuon taivaallista.
******* kirjoitti:
Ei lamaannuta hengitystä, paitsi mahdollisissa allergiatapauksissa, silloin tosin ei putketkaan auta jos keuhkot ei toimi. Sinua ei laitetan hengityskoneeseen vaan putki on varalta, siis siltä varalta että rentoudut (nukutus on syvempi uni kuin normi uni) niin, että nenästä keuhkoihin menevä "putkisto" tukkeutuu, ennen kuin sinut herätetään on putki otettu jo pois ja se pannaan kun jo nukut, et tiedän koko tapahtumasta tuon taivaallista.
Jatkanpa vielä, keuhkot hengittää ja keuhkot yrittää toimia vielä siinä vaiheessakin kun esim. anafylaktisessa shokissa kurkkusi on muurautunut umpeen. Hengittäminen on releksin omaista ja sitä ei katkaista, jos ei keuhkoja aleta vaihtamaan. Yleensä hengityskoneessa on vakavan päävamman saaneita, keuhkoahtaumataudista/ keuhkosyövästä kärsivät loppuvaiheessa, selkärangastaan jonkin kolmesta ylimmästä nikamasta katkaisseet jne. ei nukutetut eikä edes koomassa olevat, koomassa olevatkin hengittävät itse.
****** kirjoitti:
Jatkanpa vielä, keuhkot hengittää ja keuhkot yrittää toimia vielä siinä vaiheessakin kun esim. anafylaktisessa shokissa kurkkusi on muurautunut umpeen. Hengittäminen on releksin omaista ja sitä ei katkaista, jos ei keuhkoja aleta vaihtamaan. Yleensä hengityskoneessa on vakavan päävamman saaneita, keuhkoahtaumataudista/ keuhkosyövästä kärsivät loppuvaiheessa, selkärangastaan jonkin kolmesta ylimmästä nikamasta katkaisseet jne. ei nukutetut eikä edes koomassa olevat, koomassa olevatkin hengittävät itse.
Kyllä ainakin kaikissa yleisanestesioissa mitä olen seurannut ja nähnyt, on kone hengittänyt potilaan puolesta. Toki tämä riippuu anestesian syvyydestä. Ns. humautuksissa potilas hengittää itse.
- **aloittaja**
control_freak kirjoitti:
Kyllä ainakin kaikissa yleisanestesioissa mitä olen seurannut ja nähnyt, on kone hengittänyt potilaan puolesta. Toki tämä riippuu anestesian syvyydestä. Ns. humautuksissa potilas hengittää itse.
Joo näin minäkin olen ymmärtänyt... Ja mulla tulee siis olemaan se syvä nukutus, jossa en tietääkseni hengitä itse... Tietääkseni nenäleikkauksissa, jossa kosketaan luuhun, tehdään juurikin tällainen nukutus, koska leikkauksessa voi mennä todella paljon verta nieluun, joka siis voisi vaikeuttaa huomattavasti hengitystä, ja mun pitää olla täysin liikkumatta, joten juu, kyllä mun hengitys menee hengityskoneen kautta...
- lfkkhgjhg
**aloittaja** kirjoitti:
Joo näin minäkin olen ymmärtänyt... Ja mulla tulee siis olemaan se syvä nukutus, jossa en tietääkseni hengitä itse... Tietääkseni nenäleikkauksissa, jossa kosketaan luuhun, tehdään juurikin tällainen nukutus, koska leikkauksessa voi mennä todella paljon verta nieluun, joka siis voisi vaikeuttaa huomattavasti hengitystä, ja mun pitää olla täysin liikkumatta, joten juu, kyllä mun hengitys menee hengityskoneen kautta...
Todellakin, kevyessä ja lyhyessä nukutuksessa jota kutsutaan sairaalaslangissa humautukseksi, potilas hengittää itse eikä välttämättä laiteta edes intubointiputkea.
Yleisanestesiassa käytetään myös lihasrelaksantteja jotka pysäyttävät myös hengityslihakset ja hengitys hoidetaan ulkoisesti koneella intbointiputken kautta.
Eiköhän joku alan ammattilainen voisi vääntää rautalangasta tälle tähtivastaajalle mitä nukuttaessa oikein tapahtuu. Tästä alkutietoa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anestesia - ei mee läpi
lfkkhgjhg kirjoitti:
Todellakin, kevyessä ja lyhyessä nukutuksessa jota kutsutaan sairaalaslangissa humautukseksi, potilas hengittää itse eikä välttämättä laiteta edes intubointiputkea.
Yleisanestesiassa käytetään myös lihasrelaksantteja jotka pysäyttävät myös hengityslihakset ja hengitys hoidetaan ulkoisesti koneella intbointiputken kautta.
Eiköhän joku alan ammattilainen voisi vääntää rautalangasta tälle tähtivastaajalle mitä nukuttaessa oikein tapahtuu. Tästä alkutietoa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/AnestesiaNo etkö tajua,että tämä on provo?! eihän nyt kukaan oikeasti noin tyhmä ole. Ja nenäleikkaus vielä,haloo!
- hoitaja.
sama aloittaja kirjoitti:
Olet oikeassa, nukutuksessa potilas ei hengitä itse, vaan kone tekee sen sinun puolestasi. Koska nukutuksessa joudutaan käyttämään relaksantteja, ne salpaavat myös hengityslihakset ja tällöin hengityksen avustamiseen käytetään konetta. Relaksaatio palautuu itsestään leikkauksen loppua kohden ja ennen kuin potilas irrotetaan hengityskoneesta, varmistetaan, että hän hengittää itse. Potilasta ei lähdetä viemään heräämöön ennen kuin relaksaatio on palautunut leikkausta edeltävälle tasolle ja mikäli relaksantteja on veressä, voidaan tarvittaessa kumota niiden vaikutus vastalääkkeellä. Hyvissä käsissä ollaan leikkaussalissa. Relaksaatiota tarvitaan usein, jotta leikkausalueella olisi mahdollisimman vähän lihasjännitystä. Nukutuksen aikana potilasta valvotaan aivan koko ajan tämän vierellä (mm. monitoriseuranta) eli kaikissa vaiheissa potilaan vointi on 100- prosenttisesti tiedossa. Miellyttäviä leikkauskokemuksia kaikille!
- relax...
hoitaja. kirjoitti:
Olet oikeassa, nukutuksessa potilas ei hengitä itse, vaan kone tekee sen sinun puolestasi. Koska nukutuksessa joudutaan käyttämään relaksantteja, ne salpaavat myös hengityslihakset ja tällöin hengityksen avustamiseen käytetään konetta. Relaksaatio palautuu itsestään leikkauksen loppua kohden ja ennen kuin potilas irrotetaan hengityskoneesta, varmistetaan, että hän hengittää itse. Potilasta ei lähdetä viemään heräämöön ennen kuin relaksaatio on palautunut leikkausta edeltävälle tasolle ja mikäli relaksantteja on veressä, voidaan tarvittaessa kumota niiden vaikutus vastalääkkeellä. Hyvissä käsissä ollaan leikkaussalissa. Relaksaatiota tarvitaan usein, jotta leikkausalueella olisi mahdollisimman vähän lihasjännitystä. Nukutuksen aikana potilasta valvotaan aivan koko ajan tämän vierellä (mm. monitoriseuranta) eli kaikissa vaiheissa potilaan vointi on 100- prosenttisesti tiedossa. Miellyttäviä leikkauskokemuksia kaikille!
Ei kai aina nukutuksessa tarvi relaksoida (=lamata lihaksia?) ? Toipuu nopeammin ja ei liity relaksaation aiheuttamia riskejä...?
- ....
relax... kirjoitti:
Ei kai aina nukutuksessa tarvi relaksoida (=lamata lihaksia?) ? Toipuu nopeammin ja ei liity relaksaation aiheuttamia riskejä...?
Juuri tuossa edellä hoitaja kertoi miksi tarvitaan relaksantteja. Juuri siihen pyritään nukutuksella. Mikäli relaksaatiota ei tarvita, käytetään paikallispuudutusta mikäli mahdollista. Eräissä leikkauksissa voidaan käyttää relaksaatioon esimerkiksi epiduraalipuudutusta jolloin ei tarvita nukutusta.
- ei aina
relax... kirjoitti:
Aina ei tarvitse relaksoida, nukutus voidaan tehdä ilman sitäkin riippuen toimenpiteestä. Totta että osaan lihaksia relaksaoivista aineista liittyy ongelmia, mutta ne on onneksi harvinaisia.
- Onglemia?
ei aina kirjoitti:
Aina ei tarvitse relaksoida, nukutus voidaan tehdä ilman sitäkin riippuen toimenpiteestä. Totta että osaan lihaksia relaksaoivista aineista liittyy ongelmia, mutta ne on onneksi harvinaisia.
Mitä ongelmia?
- 987659
Älä pelkää, hyvin se menee! :) Pahinta on se kanyylin laitto (eikä sekään kuin vähän nipistä), sen jälkeen uni tulee todella nopeasti, vaikka kuinka yrittäisi pyristellä vastaan. Niin ne vain silmät lupsahti kiinni ja seuraava muistikuvani minulla ainakin oli heräämön hoitajan ääni.
Etukäteen annettu rauhoittava vähensi jännitystä ja teki minusta ainakin tosi uneliaan. Tosin en ollut nukkunut edellisenä yönä yhtään (jännitys ja vieras paikka), että ehkä sitä luonnostaankin olin vähän puolihorroksessa.
Sain vasta myöhemmin kuulla, että minulla oli ollut hengitysputkikin. Hyvä, etteivät olleet maininneet sitä etukäteen, muuten olisin varmasti stressannut sitäkin. Mutta tosiaan, ainoa "muisto" siitä oli käheä kurkku (seuraavana päivänä, kun vieraiden kanssa yritin puhua) ja rohtuneet huulet.
Itse ajattelin ennen leikkausta, että jos en tästä enää herää, niin se ei ole enää minun huoleni (itse en ole tehnyt virhettä tai en joudu kuulemaan niitä suru-uutisia, vaan olen jossain paremmassa paikassa). Tosin olin oikeasti aika sairas ja kärsin kivuista, että ehkä sekin vaikutti asiaan. Mutta ajattelin sen niin, että olen ansainnut nyt pienet torkut ja seuraavat pari tuntia ovat minulle tosi helppoja. Toisin kuin sitten työtä paiskiville lääkäreille (ja muulle leikkaushenkilökunnalle) tai jännittäville omaisille. Ja niinhän se vähän oli.
Uskon, että kaikki menee kuitenkin hyvin! Sairaalahenkilökunta on asiantuntevaa ja mukavaa porukkaa. Olet hyvissä käsissä. Ja varmasti kaikki jännittävät leikkausta, edes vähäsen. :) - /nukkumatti/
Esilääkitys yleensä tehoaa jo siihen jännittämiseen ja minun täytyy sanoa että itse nukutus oli jännä kokemus. Oli tosi noloa että kun ainetta alettiin laittamaan niin ehdin sanoa että voi vitt...ja sen jälkeen lähti taju.
Herätys tuntui kuin olisi ollut vain viisi sekuntia unessa vaikka kesti n. kolme tuntia ja oli hieman pyörryttävä olo ja lievästi agressiivinen.
Olet esim. lukenut jotain kirjaa ennen nukkumaan menoa, silmät alkaa väkisin mennä kiinni, yhtäkkiä kirja putoaa käsistä ja huomaat että nyt on aika nukkua. Aika paljon samanlaista on nukutus mutta se tapahtuu nopeampaa.
Kanyylinlaitossa käytetään toisinaan jotain puuduttavaa voidetta. - asiantuntija.
Leikkaus on aina suuri riski. Elimistössäsi olevat mikrobit heräävät henkiin leikkauksen aikana, ja nukutusaineen vaikutus immuunipuolustuksen toimintaan saattaa aiheuttaa ikäviä asioita. Mikrobit ovat myös kasvattaneet nenäkudostasi, jos nenäleikkaus johtuu suuresta nenästä.
Hysteerinen reaktiosi on vihje siitä että keskushermostossasi on runsaasti loisia ja bakteereja, myös mahdollisesti korkkiruuvimaisia spirokeettoja. Lääkärit ja lääketiede eivät halua tietää näistä asioista mitään. Mutta madon kaltaiset spirokeettabakteerit uiskentelevat elimistössäsi tälläkin hetkellä, ja nukutus saattaa herättää ne ennenäkemättömään vauhtiin. Ne ovat älykkäitä bakteereja, ja saattavat aiheuttaa juuri hengityskatkoksia ja sydämen johtumisen toimintahäiriöitä, ja paniikkikohtauksia. Monet eivät toivu koskaan leikkauksista, vaan oireet jäävät päälle.- FAKTAA!
Totta.
- aloittaja taas
Joku luulee olevansa hauskakin... empatia on varmaan tuntematon käsite.
Kiitos taas muille vastauksistanne, helpottaa oloa! :)
Rupesi Nukkumatti naurattamaan tuo, kuinka kerkesit sanoa vain "voi vitt..." :D
Tunteet menee tosiaan ihan ylös-alas, välillä ihan innoissaan leikkauksesta ja hälläväliä asenteella nukutusta kohti, mutta välillä ahdistus nostaa päätään, silloin helpottaa lukea näitä muiden kokemuksia :)- asiantuntija.
Sinun tunteesi eivät ole omiasi, vaan mikrobit ne aiheuttavat. Terve ihminen olisi täysin viileä päästään leikkauksen edessä. Suosittelen muutaman vuoden antibioottihoitoja, tai muita vastaavia, ja tulet palaamaan terveiden joukkoon. Tällaisessa tilassa leikkaus on riski sinulle. Jotkuthan saavat esim. Alzheimerin taudin siitä että saavat kovan iskun päähänsä, koska mikrobit leviävät ympäriinsä kudoksissa, kun elimistö vaurioituu pahasti. Myös leikkauksessa, kun kudosta leikellään. Syöpäkin leviää herkästi leikkausten ja jopa koepalojen oton yhteydessä.
- /nukkumatti/
Nimim. "asiantuntijalla" leikkasi jotain kiinni ja tuollaisista ei kannata välittää.
Olet varmaan jo saanut tiedot miten toimia ennen operaatiota kuten ei ruokaa/nesteitä ja mielellään ei tupakkaa. Itse tosin poltin ennen operaatiota kun niistä laastareista ei ollut mihinkään. Suosittelen että käännyt ihan omalääkärisi puoleen näissä asioissa etkä ala etsimään kauhutarinoita netistä.
No sen vielä mainitsen että mahdollisiin kipuihin operaation jälkeen saa ihan mukavia troppeja eli ei kannata hämmästellä lieviä hallusinaatioita :)
ps. muista kirjoitella jälkeenpäin miten meni. - asiantuntija.
/nukkumatti/ kirjoitti:
Nimim. "asiantuntijalla" leikkasi jotain kiinni ja tuollaisista ei kannata välittää.
Olet varmaan jo saanut tiedot miten toimia ennen operaatiota kuten ei ruokaa/nesteitä ja mielellään ei tupakkaa. Itse tosin poltin ennen operaatiota kun niistä laastareista ei ollut mihinkään. Suosittelen että käännyt ihan omalääkärisi puoleen näissä asioissa etkä ala etsimään kauhutarinoita netistä.
No sen vielä mainitsen että mahdollisiin kipuihin operaation jälkeen saa ihan mukavia troppeja eli ei kannata hämmästellä lieviä hallusinaatioita :)
ps. muista kirjoitella jälkeenpäin miten meni."Nimim. "asiantuntijalla" leikkasi jotain kiinni ja tuollaisista ei kannata välittää."
Tai sitten ei. Lääkärit ovat ROSKASAKKIA, ja tuo operaatio on ihan turha. Nenän saa kutistettua vaikka antibioottivoiteella, tai muulla vastaavalla. Se vie muutaman kuukauden. Jos nenä on liian iso, deformoitunut, siinä on ihonalaisia loisia/bakteereja. Elimistön immuunipuolustus on heikko, mikäli niitä on kertynyt nenään, joten joudut koko elimistön puhdistamaan.
Laskimon kautta annettava nukutusaine lamaa myös hengityksen, eli kuolisit siihen paikkaan, jollei joku vetäisi rautaisella työkalulla kielesi sivuun, ja siinä samassa tökkäisi hengitysputken keuhkoihisi. En suostuisi kyllä moiseen. Michael Jackson KUOLI nukutusaineeseen, ja sen nimi on PROPOFOLI, ja se on periaatteessa tappava aine, jota hänen omaLÄÄKÄRINSÄ hänelle antoi, koska lamasi hengityksen, eikä se elvyttäminen aina onnistu. Saat olla onnellinen, jos heräät hengissä =)
http://www.youtube.com/watch?v=i1GdGMOJw4c
"No sen vielä mainitsen että mahdollisiin kipuihin operaation jälkeen saa ihan mukavia troppeja eli ei kannata hämmästellä lieviä hallusinaatioita :)"
Niin, ei kannata. Esim. borreliabakteerit, eli spirokeettakorkkiruuvit aiheuttavat tutkimusten mukaan myös hallusinaatiota. - **aloittaja***
/nukkumatti/ kirjoitti:
ps. muista kirjoitella jälkeenpäin miten meni.Juu olen saanut sellaisen lapun miten valmistautua, tukisukat sun muut on jo ostettuina :)
Lääkärini asuu 500 km matkan päässä, muuten olisin varmaan käynyt toisessakin konsultaatiossa ihan vaan puhumassa tästä kaikesta mikä mietityttää. Voisinhan toki soittaa leikkausosastolle, mutta tuntuu, että saan samat vastaukset ja "lohdutukset" myös teiltä täällä :)
Tulen varmasti sitten kertomaan miten meni :) - daadaah
asiantuntija. kirjoitti:
"Nimim. "asiantuntijalla" leikkasi jotain kiinni ja tuollaisista ei kannata välittää."
Tai sitten ei. Lääkärit ovat ROSKASAKKIA, ja tuo operaatio on ihan turha. Nenän saa kutistettua vaikka antibioottivoiteella, tai muulla vastaavalla. Se vie muutaman kuukauden. Jos nenä on liian iso, deformoitunut, siinä on ihonalaisia loisia/bakteereja. Elimistön immuunipuolustus on heikko, mikäli niitä on kertynyt nenään, joten joudut koko elimistön puhdistamaan.
Laskimon kautta annettava nukutusaine lamaa myös hengityksen, eli kuolisit siihen paikkaan, jollei joku vetäisi rautaisella työkalulla kielesi sivuun, ja siinä samassa tökkäisi hengitysputken keuhkoihisi. En suostuisi kyllä moiseen. Michael Jackson KUOLI nukutusaineeseen, ja sen nimi on PROPOFOLI, ja se on periaatteessa tappava aine, jota hänen omaLÄÄKÄRINSÄ hänelle antoi, koska lamasi hengityksen, eikä se elvyttäminen aina onnistu. Saat olla onnellinen, jos heräät hengissä =)
http://www.youtube.com/watch?v=i1GdGMOJw4c
"No sen vielä mainitsen että mahdollisiin kipuihin operaation jälkeen saa ihan mukavia troppeja eli ei kannata hämmästellä lieviä hallusinaatioita :)"
Niin, ei kannata. Esim. borreliabakteerit, eli spirokeettakorkkiruuvit aiheuttavat tutkimusten mukaan myös hallusinaatiota.Oot liian hauska! Kait se Propofoli voi tappaa jos sitä KOTONA käyttää?? Kuka ees käyttää sitä kotona?!? Sairaaloissa ne käyttää sitä ihan jatkuvalla syötöllä ja siellä on vähän eri valmiudet toimia jos jokin menee pieleen.
- khkjfkfhj
Vähän vastaava tapaus minullakin. Aiemmassa nukutuksessa kämmenselkään laitettu kanyyli aiheutti isot mustelmat. Seuraavalla kerralla kun nukutuslääkäri alkoi laittamaan kämmenselkään kanyylia ehdin myös kirota mielessäni että taas mustelmat kun sammuinkin saman tien. Sillä kerralla ei tullutkaan mustelmia.
- ???????
**aloittaja*** kirjoitti:
Juu olen saanut sellaisen lapun miten valmistautua, tukisukat sun muut on jo ostettuina :)
Lääkärini asuu 500 km matkan päässä, muuten olisin varmaan käynyt toisessakin konsultaatiossa ihan vaan puhumassa tästä kaikesta mikä mietityttää. Voisinhan toki soittaa leikkausosastolle, mutta tuntuu, että saan samat vastaukset ja "lohdutukset" myös teiltä täällä :)
Tulen varmasti sitten kertomaan miten meni :)Ohhoh, tukisukat nenäleikkaukseen! Minä oli polvileikkauksessa jossa sängyssä maattiin pari päivää ja aiemmin isommassa leikkauksessa jossa maattiin sängyssä viikko epiduraalipuudutuksessa eikä jalkoja pystynyt liikuttamaan. Silti koskaan minulla ei ole käsketty käyttämään tukisukkia. Polvileikkauksen jälkeen oli yön yli idealside estämässä turvotusta koska leikkaus oli tehty verityhjiössä. Taitaa joku lääkäri liioitella kun käskee käyttämään pikkuleikkauksessa tukisukkia. Tai sitten on joutunut maksamaan joskus korvauksia veritulpasta jalassa ja haluaa välttyä niistä jatkossa.
- 2+6
asiantuntija. kirjoitti:
Sinun tunteesi eivät ole omiasi, vaan mikrobit ne aiheuttavat. Terve ihminen olisi täysin viileä päästään leikkauksen edessä. Suosittelen muutaman vuoden antibioottihoitoja, tai muita vastaavia, ja tulet palaamaan terveiden joukkoon. Tällaisessa tilassa leikkaus on riski sinulle. Jotkuthan saavat esim. Alzheimerin taudin siitä että saavat kovan iskun päähänsä, koska mikrobit leviävät ympäriinsä kudoksissa, kun elimistö vaurioituu pahasti. Myös leikkauksessa, kun kudosta leikellään. Syöpäkin leviää herkästi leikkausten ja jopa koepalojen oton yhteydessä.
Eikös olisi parasta että hakeutuisit johonkin hoitoon että saisit oikeat lääkkeet tai terapiaa että tuollaiset kummalliset ajatukset poistuisivat päästäsi.
- ihan uusi nenä
??????? kirjoitti:
Ohhoh, tukisukat nenäleikkaukseen! Minä oli polvileikkauksessa jossa sängyssä maattiin pari päivää ja aiemmin isommassa leikkauksessa jossa maattiin sängyssä viikko epiduraalipuudutuksessa eikä jalkoja pystynyt liikuttamaan. Silti koskaan minulla ei ole käsketty käyttämään tukisukkia. Polvileikkauksen jälkeen oli yön yli idealside estämässä turvotusta koska leikkaus oli tehty verityhjiössä. Taitaa joku lääkäri liioitella kun käskee käyttämään pikkuleikkauksessa tukisukkia. Tai sitten on joutunut maksamaan joskus korvauksia veritulpasta jalassa ja haluaa välttyä niistä jatkossa.
Minulla leikattiin hieman yli vuosi sitten nenä ja korjattiin vanha murtuma ja kaunistettiin nenää naisellisemmaksi. Koska leikkaus kesti 3h sain minäkin tukisukat kun nukutus oli pitkä ja minulla on suonikohjuja.Tukisukat suojelevat pitkän anestesian aikana ja vielä heräämössäkin veritulpilta.Tukisukat ei ole mikään ihme juttu..niitä on käyttty iät ja ajat...potilaan hyväksi.Minut operoitiin Tampereella ja nukutus ei pelottanut.Rauhallinen anestesialääkäri ja hoitajat kertoivat mitä tekevät ja kun ainetta laitettiin kanyyliin niin samalla hengittelin happea ja hupsis..nukahdin...ja heräsin heräämössä nenä paketissa.Kaikki sujui hyvin! Muista pitää kotona kyllmäpusseja otsalla ja silmien päällä tai jäähileinen pyyhe(lita kostean pakkaseen hetkeksi) niin mustelmat katovat sukkelaan..viikon päästä meikillä jo aivan eri näköinen.Kyllä se siitä! Onnea uudelle lookillesi!
- ???????
ihan uusi nenä kirjoitti:
Minulla leikattiin hieman yli vuosi sitten nenä ja korjattiin vanha murtuma ja kaunistettiin nenää naisellisemmaksi. Koska leikkaus kesti 3h sain minäkin tukisukat kun nukutus oli pitkä ja minulla on suonikohjuja.Tukisukat suojelevat pitkän anestesian aikana ja vielä heräämössäkin veritulpilta.Tukisukat ei ole mikään ihme juttu..niitä on käyttty iät ja ajat...potilaan hyväksi.Minut operoitiin Tampereella ja nukutus ei pelottanut.Rauhallinen anestesialääkäri ja hoitajat kertoivat mitä tekevät ja kun ainetta laitettiin kanyyliin niin samalla hengittelin happea ja hupsis..nukahdin...ja heräsin heräämössä nenä paketissa.Kaikki sujui hyvin! Muista pitää kotona kyllmäpusseja otsalla ja silmien päällä tai jäähileinen pyyhe(lita kostean pakkaseen hetkeksi) niin mustelmat katovat sukkelaan..viikon päästä meikillä jo aivan eri näköinen.Kyllä se siitä! Onnea uudelle lookillesi!
Tukisukkia ei käytetä anestesian vuoksi vaan pitkän paikallaan olon vuoksi. Siksi niitä suositellaan pitkille lentomatkoillekin jossa joudutaan istumaan paikallaan useita tunteja. 3 h leikkaus ja nukutus ei ole vielä kovin pitkä eikä yksin vaatisi tukisukkien käyttöä, mutta kun siihen lisätään heräämön makaileminen ja mahdollisesti vielä huoneessakin ja jos on vieläpä suonikohjuja, tarve on selvä. Silloin kun olin tuossa em. pitkässä leikkauksessa (nukutus 4,5 h) tukisukkia ei vielä käytetty viikon makaamisesta huolimatta. Nyt samassa leikkauksessa käytetään tukisukkia koska tässä välillä tapahtui kuolemantapaus veritulpan vuoksi.
- minee
??????? kirjoitti:
Tukisukkia ei käytetä anestesian vuoksi vaan pitkän paikallaan olon vuoksi. Siksi niitä suositellaan pitkille lentomatkoillekin jossa joudutaan istumaan paikallaan useita tunteja. 3 h leikkaus ja nukutus ei ole vielä kovin pitkä eikä yksin vaatisi tukisukkien käyttöä, mutta kun siihen lisätään heräämön makaileminen ja mahdollisesti vielä huoneessakin ja jos on vieläpä suonikohjuja, tarve on selvä. Silloin kun olin tuossa em. pitkässä leikkauksessa (nukutus 4,5 h) tukisukkia ei vielä käytetty viikon makaamisesta huolimatta. Nyt samassa leikkauksessa käytetään tukisukkia koska tässä välillä tapahtui kuolemantapaus veritulpan vuoksi.
Kait tuo tukisukkien käyttö on ihan normaalia..? Siis jotkuhan käyttää niitä ihan seisomatyössäkin ollessaan, jaksaa jalat paremmin. Itse en ainakaan ajattele, että tukisukkia suositeltaisiin sen takia, että joku olisi kuollut veritulppaan ja nyt varmistellaan omaa selustaa. Joku kauneusleikkauskin on niin kallis ja itse valittu leikkaus, että siellä se "palvelukin" on varmaan yksityiskohtaisempaa kuin jossain kunnan sairaalassa..voisin kuvitella.
- XDXDXDXD
**aloittaja*** kirjoitti:
Juu olen saanut sellaisen lapun miten valmistautua, tukisukat sun muut on jo ostettuina :)
Tulen varmasti sitten kertomaan miten meni :)Juu,täältä Suomi24-palstalta saat tietysti aivan samat vastaukset kuin leikkausosastolta kirurgilta,tässä tapauksessa plastiikkakirurgilta,mutta kuitenkin...
- **aloittaja*
XDXDXDXD kirjoitti:
Juu,täältä Suomi24-palstalta saat tietysti aivan samat vastaukset kuin leikkausosastolta kirurgilta,tässä tapauksessa plastiikkakirurgilta,mutta kuitenkin...
Kait sitä ihminen saa kysyä toisten kokemuksia? Miksi nämä keskustelalueet muuten olis keksitty? Vai lukeeko jossain ohjeistuksessa, millaisia keskusteluja täällä saa käydä?
Tiedän, että voisin myös soittaa leikkausyksikköön ja kysyä kaiken mitä täälläkin kysyin ja saisin vastauksia - mutta en halua! Haluan muiden kokemuksia ja tuntemuksia, koska tiedän järjellisesti, ettei nukutusta tarvitse pelätä, mutta pelkään silti. Siksi minua siis lohduttaa ja rauhoittaa kuulla miten muut ovat nukutuksen kokeneet.
Kauheeta, eikö? - Muuttunut tilanne
minee kirjoitti:
Kait tuo tukisukkien käyttö on ihan normaalia..? Siis jotkuhan käyttää niitä ihan seisomatyössäkin ollessaan, jaksaa jalat paremmin. Itse en ainakaan ajattele, että tukisukkia suositeltaisiin sen takia, että joku olisi kuollut veritulppaan ja nyt varmistellaan omaa selustaa. Joku kauneusleikkauskin on niin kallis ja itse valittu leikkaus, että siellä se "palvelukin" on varmaan yksityiskohtaisempaa kuin jossain kunnan sairaalassa..voisin kuvitella.
Kyllä tuo tukisukkajuttu on tullut käyttöön julkisellakin puolella määrätynlaisissa leikkauksissa nimenomaan veritulpan aiheutaman kuolemantapauksen jälkeen. Myös pidempi hepariinipiikitys on tullut käyttöön. Itsekin pistin Klexanea vielä kaksi viikkoa kotiuttamisesta kotona.
- nainen 51v
Hei. Minuakin jännitti pikkusen ,rauhoittavaa en saanut koska olen niile allerginen . Kaikki mitä tehdään selitettiin tosi hyvin , ja henkilökunta oli tosi ystävällistä ja ilmapiiri oli ihna mukava.Sitten minulle ilmoitettiinettä nyt annetaan nukutusaine.ja niin meni minulla silmät kiinni.Seuraava muistikuva oli heräämisestä,kaikki oli ihan hyvinpaitsi suuni oli arka kun oli poistettu 9 hammasta.Mutta kaikki sujui ihan hyvin ,joten ole huoleti ,kyllä se sinullakin sujuu usko pois ja kun heräät on sinulla parempi nenä
Pari kertaa nukutuksessa olleena voin todeta sen olevan ihana kokemus, aikamatkustat useita tunteja tulevaisuuteen :)
Viime kerralla sanoin vähän ennen blackoutia vielä tutulle anelääkärille, että laitahan sinä se putki mulle, äläkä ota kandia sitä tekemään, sitten meni vain pari sekuntia ja pimeni. Sit heräsinkin n. 4h jälkeen heräämössä.
Nukutus on tavallaan mielestäni sama kuin kuolema, eli unia ei näe, eikä mitään tiedosta, filmi on vaan poikki sen ajan. Kuolemaakaan ei enää sillätavalla pelkää kun on sen nukutuksessa kokenut. Se on helpottava tunne. Filmi vaan poikki ja rauha aivoille. Tarkoitan siis, että kuvittelen sitten joskus kuolemani olevan ihan vastaava kokemus, siitä filmipoikki -tilasta vaan ei sit tulla takaisin.- Anonyymi
Nukutushan ei ilmeisesti ole nukkumista oikeasti, se vain tavallaan sammuttaa aivot. Niinkuin sanoit mutta kyllä siinä ilmeisesti silti voi nähdä unta, nyky tutkimusten perusteella. Mutta sitä ei oikein tiedetä miten se toimii.
Hei ystävä hyvä,mieti nyt ihan oikeasti,miltä se leikkaus tuntuisi sitten ilman sitä
anestesiaa?Olisit koko ajan hereillä,kun sinua ronkitaan ties mitenkä?
Olen itse käynyt läpi elinsiirron ja leikkaus kesti 16 h,mutta olo oli ennen ja jälkeen ihan turvallinen.Pitää luottaa suomalaisiin huippulääkäreihin,heihin
luottavat ulkomaiset kolleegatkin,luota siis sinäkin maamme tietotaitoon niin
anestesiassa,kuin muussakin lääketieteessä. Olet osaavissa käsissä ja sinusta
pidetään hyvää huolta!Tsemppiä leikkaukseen,hyvin kaikki sujuu!- Min239
Olen ollut vuoden sisällä kolmesti leikkauksessa. Jokaista nukutusta jännitin kauheasti. Ensimmäisellä kerralla minua rupesi itkettämään juuri ennen kuin nukahdin. Muistan, kun kyyneliä valui samalla kun laskin kymmenestä alaspäin. Sillä kerralla herätessäni myös itkin. Jäi ahdistava olo, että olin itkenyt koko nukutuksen ajan..
Toisella ja kolmannella kerralla itku tuli heti leikkaussaliin mentäessä. Onneksi molemmilla kerroilla oli kiva anestesialääkäri ja hoitajat, he rauhottivat minua ja juttelivat mukavia. Niillä kerroilla minua ei pyydetty laskemaan kymmenestä alaspäin vaan miettimään kaikkea mukavaa. Vaikka kyyneleet valuivat sain mietittyä jotain kivaa ja rauhallisin mielin nukahdin. Herätessä ensimäisenä oli
mielessä, kuinka leikkaus oli sujunut.
Jos pitää joskus vielä leikkaukseen mennä, tulee itku varmasti taas. Kyllä se sen verran jännittää. Viimeisellä kerralla anestesialääkäri sanoi minulle, että minun pitää luottaa heidän ammattitaitoonsa. Hyvin sinullakin leikkaus varmasti menee! Ja ympärilläsi on ammatitaotoista henkilökuntaa. Luota heihin! :)- asiantuntija.
Ja kaikki todennäköisesti turhia leikkauksia. Tietoa on tarjolla netissä, mitkä leikkaukset ovat turhia, esim. kitarisaleikkaukset ovat osoittautuneet turhiksi. Kerään listaa myös muista turhista leikkauksista.
"Luota heihin! :) "
Älä ihmeessä. Lääkärit ovat kieroja kuin käärmeet. Minut on järjestetty kaksi kertaa tahallaan sairaalakuntoon, jotta pääsisivät leikkelemään minua.
Ensimmäisellä kerralla kylkiluuni tulehtui tuberkuloosirokotteesta (sain luutuberkuloosin, eli osteomyeliitin), ja toisella kerralla poistettiin kitarisat, ja tämä leikkaus on todettu tutkimuksin hyödyttömäksi. Siinä menivät sekä rahat että terveys (ainakin yksi luu puuttuu minulta).
http://m.iltalehti.fi/articles/s/terveys_2011090914353067_320.html - /nukkumatti/
Min239, en minäkään olisi tykännyt tuollaisesta lähtölaskennasta vaan parempi että se tapahtuu yllättäen.
Tosin minä olen hankalan potilaan maineessa niin ne halusi varmaan tukkia minun turvan äkkiä. :)
Jos vielä joudut käymään suosittelen että sanot ettet ole mikään kuuraketti ja että annatte sen aineen ihan yllättäen. Suljet myös silmät ettet edes huomaa mitään.
Olen näin aamusta hereillä kun lääkärinaika 10:00 ja tehdään vähän laajempi tutkimus ja se hieman jännittää - Onneksi on rauhoittavia.
Lyön vetoa että labrassa taas sattuu kierosilmä aloittelija joka ei löydä suonta ja siinä tapauksessa otan hoitajajalta neulan ja pistän ite.
Tähystys pitäis myös tehdä yläkautta mutten ole varma onko tänään.
Meni vähän off-topic anteeksi. - plastic surger
asiantuntija. kirjoitti:
Ja kaikki todennäköisesti turhia leikkauksia. Tietoa on tarjolla netissä, mitkä leikkaukset ovat turhia, esim. kitarisaleikkaukset ovat osoittautuneet turhiksi. Kerään listaa myös muista turhista leikkauksista.
"Luota heihin! :) "
Älä ihmeessä. Lääkärit ovat kieroja kuin käärmeet. Minut on järjestetty kaksi kertaa tahallaan sairaalakuntoon, jotta pääsisivät leikkelemään minua.
Ensimmäisellä kerralla kylkiluuni tulehtui tuberkuloosirokotteesta (sain luutuberkuloosin, eli osteomyeliitin), ja toisella kerralla poistettiin kitarisat, ja tämä leikkaus on todettu tutkimuksin hyödyttömäksi. Siinä menivät sekä rahat että terveys (ainakin yksi luu puuttuu minulta).
http://m.iltalehti.fi/articles/s/terveys_2011090914353067_320.htmlNo tämä se on turhista turhin leikkaus!!! Siis kauneusleikkaus.
- **aloittaja**
Kiitos taas (lähes) kaikille lohduttavista sanoistanne! Ovat auttaneet ja rauhoittaneet mieltäni ihan uskomattoman paljon. Mahtavaa, että tuollaisia empaattisia ihmisiä on, jotka jaksaa tulla tänne kirjoittelemaan vain helpottaakseen tuntemattoman ihmisen mieltä! :)
- puudutus?
Onko sinun nenäleikkaus mahdollista tehdä paikallispuudutuksessa (varmaan sa myös rentouttavan lääkityksen)? Eikös neniä tehdä sillä tavalla myös?
- aloittaja****
puudutus? kirjoitti:
Onko sinun nenäleikkaus mahdollista tehdä paikallispuudutuksessa (varmaan sa myös rentouttavan lääkityksen)? Eikös neniä tehdä sillä tavalla myös?
En tiedä onko mahdollista, kirurgi vaan suositteli leikkausta. Luulen, että nukutus tehdään lähes aina, kun nenäluuhun kosketaan. Mulla on pieni kyömy, joka taltataan alas, ja sitten pitää tietääkseni vielä murtaa nenä ja painaa se "kasaan" siitä, missä kyömy ennen oli, että nenän selkä olisi taas pyramiidin muotoinen... eh, en oo kovin hyvä selittämään... mutta joka tapauksessa, tuossa siis luultavammin tulee melkoista verenvuotoa, jolloin hengitystiet ovat vaarassa. Tuo nenän murtaminen on melko fyysistä myös, siinä painetaan ihan voimalla nenää (oon katsonut discoveryn nenäleikkausohjelmia - hyvä idea, tiedän :D ) ja en kyllä varmaan edes hereillä haluaisi kokea sitä... :)
- pyramiiiiiiidi
aloittaja**** kirjoitti:
En tiedä onko mahdollista, kirurgi vaan suositteli leikkausta. Luulen, että nukutus tehdään lähes aina, kun nenäluuhun kosketaan. Mulla on pieni kyömy, joka taltataan alas, ja sitten pitää tietääkseni vielä murtaa nenä ja painaa se "kasaan" siitä, missä kyömy ennen oli, että nenän selkä olisi taas pyramiidin muotoinen... eh, en oo kovin hyvä selittämään... mutta joka tapauksessa, tuossa siis luultavammin tulee melkoista verenvuotoa, jolloin hengitystiet ovat vaarassa. Tuo nenän murtaminen on melko fyysistä myös, siinä painetaan ihan voimalla nenää (oon katsonut discoveryn nenäleikkausohjelmia - hyvä idea, tiedän :D ) ja en kyllä varmaan edes hereillä haluaisi kokea sitä... :)
Pyramidin muotoinen nenänselkä? Mielenkiintoista.
- *aloittaja
pyramiiiiiiidi kirjoitti:
Pyramidin muotoinen nenänselkä? Mielenkiintoista.
Niin "en oo kovin hyvä selittämään". Usein jos kyömy poistetaan, eikä nenää murreta, jää se kohta, jossa kyömy oli leveämmäksi ja voi syntyä sellainen tilanne, että nenän selkä romahtaa. Joten, nenä murretaan ja tuodaan taas yhteen kolmion muotoisesti siinä kohdassa, jossa kyömy oli.
Mutta tuskin sua nää faktat kiinnostaa, kunhan kettuilet. Onnea vaan!
- Torkkutorsti
Ensimmäinen vastaus oli jo jotakuinkin täydellinen, noinhan se menee. Nukuttaminen on kivaa! Kaks kertaa tehty mulle, tokalla kerralla oli pakko kokeilla pystynkö mitenkään vastustelemaan nukahtamista tai edes huomaamaan anestesialääkkeen vaikutuksen alkamista. Laskin ääneen sekunteja siitä kun ne antoivat sen, pääsin muistaakseni kolmeentoista ja *puff* olinkin jo heräämössä. Suomessa anestesialääkärit on maailman parhaimpia. Oon sulle nyt melkein kateellinen. Tai en leikkaukseen kaipaisi, haluaisin käydä vain nukutettavana! =)
- ....................
Tai sitten olet hereillä koko leikkauksen tai heräät kesken nukutuksen:
"I was awake and alert for the whole surgery. I couldn't move, couldn't blink, couldn't talk. I tried to scream, but I was given medicine to paralyze me. I could hear them saying, 'We're going to have to take her leg. "
http://www.youtube.com/watch?v=LyDS83W8oSA
Kuulet mitä lääkärit puhuva, mutta et pysty liikkumaan tai puhumaan.- Turhaa pelottelua
Tuota ei tarvitse pelätä, siinä on anestesiahenkilökunta tehnyt virheitä jos nukutus ei ole riittävän syvä. Sitä varten kiinnitetään laitteet ihmiseen jotta nähdään mahdollinen heräämisen oireet jo ennen kuin itse tajuat mitään. Kun mittalaitteista nähdään että unen syvyys heikkene, lisätään lääkitystä jotta uni pysyy riittävän syvänä. Liikaa ei saa olla ettei siitä tule ongelmia.
- tuutilullaa
Ei tartte pelätä nukutusta. Olen sen kerran kokenut ja kyllä äkkiä kaikki häviää kun lääkäri ehti sanoa että nytpä se alkaa nukuttaa. Seuraavaksi heräämössä aloin huudella, olen herännyt ja sanoin niin monta kertaa että hoitajan oli tultava viereen. Olin aika tokkurassa kun piti huudella ja saada vähän huomiota. Nolotti jälkeenpäin.Ja kylkiasennosta heräsin, varmaankin olin kuorsannut. Nyt odotan toiseen leikkaukseen menoa ja ei pelota yhtään,
Nukutko sinä? Nukut.
Kokemuksen voi rinnastaa tavalliseen nukkumiseen.
Erotuksena on lähinnä se, että etukäteen voidaan antaa rauhottavia.
Omasta nukutuksesta ei jäänyt mieleen mitään muuta, kuin ääneen laskeminen, ja vitoseen taisin päästä, sen sijaan esivalmistelu jäi mieleen sitäkin enemmän, kun tuli niin tehokkaat tropit, että koin leijuvani höyhenenkevyenä onneni taivaissa.
Suotta hermoilet.- aloittaja*
Ihania olette kaikki rauhoittelijat! :) Mulla on tosi rauhallinen ja jopa odottava olo tällä hetkellä.
Ainut pieni musta pilvi mun taivaalla on se, että meinaa vähän flunssailua pukata... tai no, se pahin flunssavaihe loppui jo yli viikko sitten, mutta sen jälkeen on nyt jäänyt vähän tällaista flunssan jälkeistä pientä oireilua - limaa irtoaa vähän kurkusta ja sen takia kutittaa kurkkua ja välillä yskäsen, lämpö heiluu siinä 36.8-37 pinnalla koko ajan.... nenästä ei valu räkää, mutta vähän normaalia tukkoisempi on, vaikkei edes kunnolla tukossa ole.
Toivon, että tää flunssa menis nyt kunnolla oli viikonlopun aikana - leikkaus kun on jo ensi torstaina. Hotelli ja junaliput on jo varattu... mutta maanantaina jos on vielä tällainen pieni flunssanpoikanen, joudun varmaan soittaa paikan päälle ja kysyä, että voiko mua nukuttaa ja leikata tällaisena vai joutuuko siirtämään..(toivottavasti vain viikolla tms...) - unisukka
Tää kysymyksesi sai kirjoittajat liikkeelle. No, odotan kuitenkin, että sitten kun jaksat, vastaat meille, miten koit nukutuksen.
Leikkauksestasi olisi mukava kuulla.
Toivon sinulle hyvää leikkauspäivää, hyviä unia ja mieluisaa lopputulosta. - 15+5
Onko kyseessä onteloleikkaus, FESS-leikkaus? Siinä ei yleensä nukuteta vaan annetaan sellaiset lääkkeet ettet edes tajua mitä kirurgi tonkii sun nokasta...tai näethän ne liha-luukappaleet kun se niitä vie lautaselle..ja tv-näytöltä/kamerasta myös. Tarkoituksella jätän loput kertomatta ettet mene tyhmyyksissäsi perumaan leikkausta...
- 456+6789
Turhaan pelkäät nukutusta! Kolme kertaa mut on nukutettu ja pelkkiä myönteisiä kokemuksi kaikki ovat. Leikkauksen jälkeen voi nenä ja kasvot särkeä, mutta kun kerrot asiasta saat varmasti siihenkin helpotusta. Pelko pois Rosemarie!
- **aloittaja***
Kylläpä joku on käynyt iskemässä miinuksia kehiin haha :D
15 5, ei ole FESS-leikkauksesta kyse, ihan nenäleikkaus esteettisistä syistä :)
6 yötä..5 päivää..onneksi menee niistä 3 töissä ja 1 matkustaessa, niin ehkä ei ihan kokoajan kerkeä panikoida :)- Miss Plastic
Eli täysin terve nenä,mutta haluat leikellä sen? Kannattaisiko mennä ennemmin psykiatrille kuin kirurgille? Kertoo kyllä jo paljon tuo viestien taso,kielioppivirheet ja yleissivistyksen puute. Pinnallisuuden puutteesta ei ainakaa voi syyttää.
- unisukka
Miss Plastic kirjoitti:
Eli täysin terve nenä,mutta haluat leikellä sen? Kannattaisiko mennä ennemmin psykiatrille kuin kirurgille? Kertoo kyllä jo paljon tuo viestien taso,kielioppivirheet ja yleissivistyksen puute. Pinnallisuuden puutteesta ei ainakaa voi syyttää.
Miss Plastic, kirjoitus on keino purkaa itseään, esim. pelosta. Palsta on juuri sitä varten. Harvoin tulen katsoneeksi kielioppia tai kirjoistusvirheitä.
Mutta nyt mielenkiinnosta vilkaisin kirjoittamaasi tekstiä, niin totta, virheitä löytyy myös sinun tekstistä, joten jos näytät mallia ihan itse ensin. - unisukka
unisukka kirjoitti:
Miss Plastic, kirjoitus on keino purkaa itseään, esim. pelosta. Palsta on juuri sitä varten. Harvoin tulen katsoneeksi kielioppia tai kirjoistusvirheitä.
Mutta nyt mielenkiinnosta vilkaisin kirjoittamaasi tekstiä, niin totta, virheitä löytyy myös sinun tekstistä, joten jos näytät mallia ihan itse ensin.Kuitenkin kirjoitusvirheitä tulee sattumalta ihan meille kaikille, kuten allekirjoittaneelle. Ei tämä ole niin vakavaa, mutta joskus sisältö saattaa olla.
Mukavaa syksyä kaikille lukijoille ja kommentoijille. - *aloittaja
Miss Plastic kirjoitti:
Kertoo paljon enemmän susta, että jaksat kirjoitella tuollaista soopaa tuntemattomalle ihmiselle. Ja joo, kielioppivirheitä voi hyvinkin olla - suomi kun ei edes ole äidinkieleni. Ja voisin kirjoittaa kirjakielelläkin, kait se olis helpompaa luettavaa, mutta kirjoitan juuri sillä lailla kuin sanat musta tulee ulos. Ja mitenhän yleissivistys tähän liittyy? Ja kyllä, voin myöntää olevani myös pinnallinen - haluan olla tyytyväinen siihen, mitä peilistä nään. Muut saakin sitten näyttää miltä haluaa.
Mun mielestä paljon pinnallisempaa on se, että sä tuomitset mut sen perusteella, mitä mä Suomi24:een kirjoitan, tuntematta mua tai tietämättä musta mitään.
Jännä kans, miten nostat ittes jollekin korkeelle jalustalle, josta tuomitset heitä, jotka päättävät käydä plastiikkakirurgilla.
Mutta mä epäilen, että sä olet sellainen ihminen, jolle voisi takoa päähän tätä samaa asiaa maailman loppuun asti, etkä silti tajuais miten turhaa sun käytös on.
Mua aina ihmetyttää se, mitä ihmiset saa irti siitä, että ne ilkeilee muille.
Onneks sää oot vaan poikkeustapaus ja suurin osa on just sellaisia ihania empaattisia tapauksia ^_^
(Tiiän, oot joku no-life provo, oli silti pakko tarttua tähän...)
- ; )
Kannattaa ennen nukutusta katsoa elokuva nimeltä AWAKENESS.
- ; )
Oho,joku muukin oli huomannut ja laittanut oikein linkinkin,kiitos. En lukenut koko ketjua kun vastasin aloittajan viestiin ja se tuli tänne alimmaiseksi. Eli se Awakeness kandee tsiigata...
- *alottaja taaaas..
; ) kirjoitti:
Oho,joku muukin oli huomannut ja laittanut oikein linkinkin,kiitos. En lukenut koko ketjua kun vastasin aloittajan viestiin ja se tuli tänne alimmaiseksi. Eli se Awakeness kandee tsiigata...
Nähty ;) Ei pelota se, että heräisin - pikemminki se, etten herää :D
- Tuutilullaa
Itselläkin yleisanestesia luvassa ja kyllä jännittää vaikka olen itse anestesiahoitaja....
Mitähän se kertoo...- -aloittaja-
Oho :X Luulis, ettei sua jännitä kun olet nukutuksen nähnyt niin usein...? Mutta kait tietokin lisää tuskaa? Mä oisin ainakin voinut googletella vähemmän... :)
- iisiikeissi
Minut on nukutettu kahdesti.Molemmat kerrat menivät todella hyvin...taju pois ennenkuin huomaakaan ja herätessä ihan ok olo ja leikkaus ohi.Mitään muuta ei tarvitse itsen tehdä kuin ilmaantua paikalle oikeaan aikaan.Tottakai nukutuksessa on aina vaaransa, mutta niitä vaaroja on arkipäivätkin täynnä..niihin ei vaan keskitytä.
- *aloittaja.
Totta - jos oikein rupee ajattelemaan, niin kaikkialla vaanii vaara. Ja jos niitä asioita liikaa miettii, niin eihän sitä voi kuin mennä sikiöasentoon sängylle pötköttään ja sittenkin varmaan tukehtuisi peittoon :P
- Meowness
Miten meni nenäleikkaus? :)
- crackednose
Kerropas, kuinka nenäleikkaus meni :) Itselläni on kyseinen operaatio vuorossa puolen vuoden päästä. Eka kerta leikkaussalissa, jännittää aivan rutosti.
- *aloittaja****
Hei! Täällä taas! :)
Nenäleikkaus tosiaan oli tuossa 6.10. Aamulla menin paikan päälle klinikalle, odottelin puolisen tuntia, sairaanhoitaja kävi siinä välissä kanssani läpi sellaisen lappusen, jonka olin täyttänyt etukäteen (allergioista yms.). Sitten hän toi minulle vaatteet ja menin pukuhuoneeseen vaihtamaan niihin ja jätin sinne myös arvotavarani lukkojen taakse.
Tämän jälkeen hoitaja haki minut taas ja vei heräämöön katselemaan tiloja ja sain valita sängyn itselleni. No siellä tuli se eka itku :D Nousi vaan kaikki jännitys pintaan ja mulla se aina purkautuu itkuna. Sairaanhoitaja oli tosi ihana ja lohduttava ja laittoi mut sängylle istumaan ja rauhoittumaan. Hetken päästä anestesialääkäri tuli jutskailemaan, itkin edelleen :D Hän koitti heittää hyvää läppää etten parkuisi niin paljon. Sain 2 panadolia ja diapamin ja menin sängylle peiton alle pötköttelemään. Diapam rupes vaikuttamaan heti ja itku loppui - rauhoituin ihan silmin nähden. Sitten mulle tultiin jo laittamaan kanyyli ja tippapussi ja taisin mä sen hoitajan kanssa jotain läpyskää heittää kans kun alko tuo diapami kunnolla vaikuttamaan :D Kävin vielä kerran vessassa ja sitten hoitaja ohjas mut ja tippapussini leikkaussaliin.
Ainiin, kävi kirurgikin juttelemassa jossain vaiheessa - varmistamassa siis, että mitä tehdään.
Salissa oli kirurgi, anestesialääkäri, 2 naishoitajaa ja 1 mieshoitsu (muistaakseni). Huoneessa oli ihan jäätävän kylmä, siis tutisin ihan älyttömästi. Menin pitkälleni sellaiselle kovalle, vihreälle pöydälle ja mun pää aseteltiin sellaiseen pääpidikkeeseen, vähän niinkuin hierojilla on sellainen reikäinen pääpidike, niin sellaiseen :D Sitten hoitsu laittoi jonku ohuen peiton päälle, lätki EKG-tarroja rintaan, selkään ja kylkeen ja anestesialekuri samalla tais mitata verenpaineen, joka vissiin oli aika korkeella jännityksen takia.
Sitten mun pääpuolella seissyt hoitaja laittoi mun kasvoille sellaisen hengityskupin, josta tuli viileetä ilmaa, ja silittei samalla mun päätä. Muistan, että katsoin ylhäällä olevia kolmea jättisuurta valoa ja taisi se anestesialääkäri jotain sanoakin, mutta ihan sekunnissa pimeni vintti.
Mä näin jotain unia mun nukutuksen aikana, en kyllä yhtään muista mitä. Mua siis vähän kiukutti kun mut herätettiin siellä heräämössä just kesken unien :D Mulla oli kasvoilla joku hengitysjuttu taas, josta tuli älyttömän kuumaa ilmaa ja se oli sairaaaaaan rasittava! Mun kurkku oli sikakuiva ja nenässä *ittumainen jomotus. Muistan ajatelleeni ensimmäiseksi, että: "jee, olen hengissä" ja seuraavaksi kerroin hoitajalle, että: "mää näin unia!". Se vaikutti tosi kiinnostuneelta.... NOT! No, valittelin kipua ja sain 2 kertaa jotain namiskaa suoneen. Ja sit se iski mulle jäätelön kouraan. Ja leivän sen päälle. Nenästä purskahti pari kertaa kauheet vuonat verta, kinkku oli ihan veressä mut oli pakko syödä kun oli niin nälkä :D
Olin heräämössä joku 4 tuntia, koska kirurgilla oli joku leikkaus kesken ja sen piti tulla kattomaan mua vielä.
Itse leikkaus kesti joku päälle 3 tuntia, kyömy poistettiin ja tehtiin osteotomia ja sit nenänpäätä vähän fiksailtiin. Kirurgi kävi moikkaamassa mua ja kertoi leikkauksesta yms. Sit sain jälkihoito-ohjeita ja taksilla vaan hotellille! Sain ihan hyvät kipulääkkeet..nauratti jo illalla kun nenä leikattiin ja ainut mihin sattu oli takaraivo, josta löysin melko mojovan mustelman. Kuulemma monille nenäpotilaille tulee kuhmu kun se pääpidike on niin kova ja aika kovaa runnomista se nenäluiden murtaminen on...
Yöllä en nukkunut ollenkaan, koska oli vaan niin vaikee olla. Nenänrei'issä mulla oli tampoonit, jotka siis esti kaiken ilman kulun, joten mun korvat oli älyttömän kipeet kun ne meni lukkoon, kun ei ilma kiertänyt. Poistin ne tampoonit ite aamulla, oli aika epämiellyttävä tunne, kun ne tosiaan on survottu ylös asti. Mut kyllä sen kesti kuin mies :D Simmut oli ihan liilat ja kiinni muurautuneet, voitte uskoa, että porukka junassa kyyläsi hieman.
Nyt siis 5 päivää leikkauksesta, olen ollut vain kotona. Kattonut tv:tä..koomaillut...nukkunut. Oon nukkunut sellaisia 16 h yöunia, ihan järkky väsy koko ajan! Ylihuomenna meen sitten paikalliselle lääkärille poistattamaan tikit ja lastan, sittepä näen oliko se sen arvoista :D
Ärsyttävintä toistaseks ollut se, että ilma ei juurikaan kulje nenässä, joten joutuu hengittämään suun kautta -> suu kuivuu niin maan prkleesti ja muutenki olo niinku olis elämäni suurin flunssa :)
Jännittää siis tosi paljon ylihuominen, että mitä sieltä paketin alta kuoriutuu. Toivottavasti suora ja kyömytön nenä :)
Eipä mulla muuta :D Sori kirjotusvirheistä ja rönsyilevästä tekstistä. Ajattelin nyt kirjoittaa koko tarinan kun en mä löytänyt yhtään tällasta tarinaa suomeksi silloin aikoinaan kun googlettelin kaiket illat nenäleikkauksista..
Saa kysellä jos tuli mieleen jotain, vastailen mielelläni :)
Ja P.S. oikeessa olitte - ei se nukutus ollut mikhään! - crackednose
Vautsi, oli ihana lukea tuota sun viestiäs. Juttelin eilen äitin kanssa leikkauksesta, yleisanestesiasta jne. ja tuli sellainen ihmeellinen olo. Kiva kuulla, että leikkaus meni hyvin :) Itsellä vielä sellaiset 4 kuukautta aikaa leikkaukseen (määräaikainen työsopimus loppuu silloin) ja nyt jo mietin kaikkia asioita, mitä voi tapahtua. Ottiko tuo kanyylin laitto kipeää?
- Helppo juttu
Pieni kommentti kanyylin laitosta. Olin juuri runsaan vuorokauden sairaalassa ihan vaan tietokonetomografian takia mutta kun piti saada tiputukseen. Minulla on suonet käsissä aika ohuita ja syvällä joten kanyylien laitto on aina haasteellista. Osastolla hoitaja löysi sopivan suonen ranteesta peukalon yläpuolelta ja sai kanyylin siihen melko hyvin. Röntgenosastolla jouduttiin laittamaan isompi kanyyli varjoainetta varten ja se sijoitettiin kyynärtaipeeseen. Ensimmäinen meni suonen läpi (ei kuitenkaan sattunut normaalia enemmän). Toiseen käteen saatiin sitten kanyyli osumaan hyvin suoneen. Minulle on tässä viime vuosina laitettu usein kanyyleita milloin minnekin, kämmenselkään laitetut ovat yleensä aiheuttaneet isot mustelmat. Kanyylin laiton kipu vaihtelee aivan samoin kun verinäytteen otto ja tuntuukin aivan samalta vaikka onkin isompi. Välillä tuntuu hyvin heikko pistos, joskus taas enemmän. Mutta kipu häviää yleensä nopeasti kokonaan. Jos kanyyli on paikallaan useita päiviä, suoni voi ärtyä siitä ja kipeytyä jonkun verran. Tuota nyt ranteessa ollutta kanyylia piti hieman varoa koska se oli juuri ranteen taipuvassa kohdassa ja sattui jos taivutti enemmän.
- *aloittaja*
Mullaki oli ihmeellinen olo aina kun juttelin leikkauksesta, sellainen, että oonko mä todellakin tekemässä tämän, minä? :)
Kanyylin laitto ei sattunut yhtään enempää kuin vaikkapa verikokeen otto. Voit vaikka koittaa nipistää itteäs kädestä; tuntuu saman verran. Multa hoitaja ei löytänyt suonta kädenselästä (koska mulla on niiiin kylmät kädet aina) ja ei hän ruvennut tökkimään mua turhan päitten, vaan kutsui anestesialääkärin paikalle, joka sitten laittoi kanyylin tuohon vasemman peukalon yläpuolella olevaan suoneen.
- pikkupeukku
Moikka!
Tänään tosiaan sanoin suoraan itkun kanssa äidilleni etten jaksa katsoa naamaani enää tälläisenä. Olen viimeiset 6vuotta tehnyt nenästäni kauhean shown, enkä aijjo odottaa enää vuosia! Eli tosiaan tällähetkellä 19vuotias vasta valmistunut ja AIJJON aloittaa elämäni uudella tavalla. Nenäleikkauksen jälkeen omatuntoni palaa siihen mitä sen kuuuluukin olla. 4000e kuulostaa aika karulle, mutta se tulos näkyy loppuelämän, joten en stressaa. Katsoo nyt miten aloitan maksun kanssa, ajattelin muuttaa Helsinkiin asumaan ja atsimään vieltä hommia. Oletteko hankkineet lainaa tälläisiä toimia varten? tai onko kukaan leikkauttanut nokkansa pohjoiskarjalassa? päteviä lääkäreitä ja hintoja? minä säästyisin ihan nenänpäänmuokkauksella ja nenänvarren tasoittamisella(kyhmy)
Kiitän.- *aloittaja*
Ymmärrän todellakin mistä puhut, minäkin itkin monet itkut. Itse olen myös vihannut nenääni vuosia, teinistä asti, nyt olen siis 25-vuotias. Päätin aika tasan vuosi sitten meneväni leikkaukseen ja siitä lähtien laitoin aina osan palkastani sivuun joka kuukausi (elin siis opintotuella ja osa-aikatyöstä laitoin aina suurimman osan sivuun).
En voi sanoa varmuudella, mutta luulen, että Suomen parhaat nenäkirurgit löytyvät Etelä-Suomesta. Minä leikkautin nenäni Helsingissä, ja sinne on kotikaupungistani yli 500 kilsaa matkaa, joten tulihan tuota matkusteltua, mutta ei se ylitsepääsemätöntä ole. Olen ymmärtänyt, että joihinkin paikkoihin voi esimerkiksi lähettää sähköpostilla kuvan itsestään ja saa ehkä jonkin arvion kirurgilta kustannuksista ja siitä, mitä nenälle voi tehdä. Siitä voisi olla hyvä aloittaa?
Itselläni siis poistettiin kyömy nenänselästä ja myös tehtiin jotain rustosiirtoja ja paranneltiin nenänpäätä. Itse leikkaus maksoi vähän alle 7K, plus matkustus yms. Samanlaisia leikkauksia tehdään myös 10 000 eurolla, luulen, että valitsin yhden halvimmista paikoista, mutta kuitenkin kirurgini oli yksi Suomen tunnetuimmista.
Kävin myös kesällä ulkomailla konsultaatiossa, ja siellä sama leikkaus olisi ollut joku 2500 euroa...mutta mahatunne sai valitsemaan Suomen.
Onnea sinulle! Olen ihan varma, että jos todella haluat leikkaukseen, pääset sinne kyllä! Ei muuta kuin rahaa säästämään! Tiedän, että haluaisit sinne varmaan heti tällä hetkellä, etkä voi kuvitella odottavasi edes vuotta rahaa keräten, mutta itselläni se aika ainakin meni tosi nopeasti. Eihän vuosi ole mitään jos on jo vuosikymmeniä elänyt nenänsä kanssa. Pidä palkinto kirkkaana mielessä! Tsemppiä! :)
- crackednose
Itse olen menossa The Health Clinicille. Positiivista palautetta on tullut tähän mennessä kyseisestä yksityisklinikasta. Tämä klinikka siis sijaitsee Tallinnassa, ja siellä koko henkilökunta puhuu viron lisäksi englantia, ruotsia ja suomea. He järjestävät ns. lääketieteellisiä matkoja, eli leikkaushintoihin sisältyy myös 3-4 päivän hotelliyöpymiset yms. Nenäleikkaus maksaa siellä 2600 euroa (kiinteä hinta, eli leikkauksen laajuus ei vaikuta hinnan suuruuteen). Henkilökunta vaikuttaa erittäin ammattitaitoiselta :) Kyseinen klinikka järjestää siis plastiikkakirurgian, lihavuuskirurgia, ortopedian, hammashoidon ja silmien laserkirurgian toimenpiteitä. (Tsekkaa http://www.thehealthclinic.eu/suomi/etusivu)
Itsekin olen 19-vuotias, maaliskuussa 20 vuotta täyttävä nuori nainen, joka on saanut tarpeekseen inhottavasta nenästään. En halua kuulostaa miltään draama laamalta, mutta totta se on. Harva ihminen tajuaa, kuinka suuri vaikutus nenällä on ihmisen kasvoihin. Pitää vaan muistaa olla realistinen tällaisten asioiden kanssa.
Itse rahoitan leikkauksen olemalla työharjoittelussa (työkkärin kautta). Minulla on nyt välivuosi (valmistuin keväällä merkonomiksi kirjoitin ylioppilaaksi), ja päätin pyhittää sen ihan tätä hommaa varten. Olisi kiva taas pystyä olla oma itsensä, eikä piilotella muiden takana :) Leikkausta odotellessa! Anestesia tosin pelottaa..- pikkupeukku
Vilkaisin sivut ja näytti hyvälle! Oletko nähnyt nenänkorjauksista lopputuloksia?? Hotellit4päiväksi ja leikkaukset 2600, järjestetäänkö noita sitten useinkin? voitko ottaa sinne ystäväsi mukaan? Itseäni pelottaisi kauheasti lähetä yksin matkaan :|
Milloin sinulle on aika varattu?
Toivotan jo nyt onnea, minä taidan suosiolla ensin olla kuukauden/pari töissä ja lähteä sitten kanssa samalla reissulle! Ja Jos vaan viitsit niin olisi upeaa jos pystyisit joskus laittamaan vaikka lopputuloksesta kuvan!! itseäni pelottaa eniten etten saa luonnollista lopputulosta vaan nenusta tulee leikellyn ja kulmikkaannäköinen. Elä huoli anestesiasta, sinähän vain uinut silläaikaa kun itsetuntosi korjataan kasaan! :) - crackednose
pikkupeukku kirjoitti:
Vilkaisin sivut ja näytti hyvälle! Oletko nähnyt nenänkorjauksista lopputuloksia?? Hotellit4päiväksi ja leikkaukset 2600, järjestetäänkö noita sitten useinkin? voitko ottaa sinne ystäväsi mukaan? Itseäni pelottaisi kauheasti lähetä yksin matkaan :|
Milloin sinulle on aika varattu?
Toivotan jo nyt onnea, minä taidan suosiolla ensin olla kuukauden/pari töissä ja lähteä sitten kanssa samalla reissulle! Ja Jos vaan viitsit niin olisi upeaa jos pystyisit joskus laittamaan vaikka lopputuloksesta kuvan!! itseäni pelottaa eniten etten saa luonnollista lopputulosta vaan nenusta tulee leikellyn ja kulmikkaannäköinen. Elä huoli anestesiasta, sinähän vain uinut silläaikaa kun itsetuntosi korjataan kasaan! :)Laitoin juuri eilen taas konsultille sähköpostia, ja pyysin näyttämään kuvia kirurgin tekemistä nenäleikkauksista :) Tällä viikolla pitäisi tulla vastaus. Tuo klinikkahan on "medical travel agency" eli sen peruspalveluihin kuuluu leikkauksen ja "lomamatkan" yhdistelmät. Eli jokaiselle asiakkaalle räätälöidään hänelle sopiva paketti hotelliyöpymisineen päivineen. Serkun/ystävän/sisaruksen voit ottaa mukaan, siitä tietenkin aiheutuu jonkin verran lisäkustannuksia (esim. hotelliyöpymiset tulevat sitten erikseen). En ole vielä tarkkaa päivää varannut, mutta tarkoituksena on, että nenä fiksataan ensi vuoden maaliskuussa (määräaikainen työsopimus loppuu helmikuun lopulla).
- C-nekku
Moi, aloittaja. Voitko kertoa mitä sinulta operoitiin? Kyömy pois, osteotomiat, suoristettiin nenä?
- *aloittaja*
Moi! Kyömy otettiin tosiaan pois ja korkeutta muutenkin tuohon nenänpäähän asti. Sitten tehtiin osteotomia kun tuo kyömy jätti niin leveän nenänselän ja sitten vielä nenänpäätä fiksailtiin symmetrisemmäksi. Ei taidettu erikseen nenää suoristella (ainakaan leikkauskertomuksessa ei mainittu mitään). Nenäni oli aavistuksen vino alkujaan, eikä ole tällä hetkellä ainakaan vinompi kuin aluksi, mutta en osaa sanoa lopputuloksesta kun koko nenä on ihan makkara -> älyttömän turvonnut :x
- rrrrrrrrrrerrrrrrrrr
Mulla alkoi sydän läpättämään kun huomasin, että mullahan alkaa olla kasassa rahat nenäleikkausta varten. Oon 20 nuori nainen ja asun tarkoituksella vielä vanhempieni luona, että saisin helpommin rahat kasaan. (Ei vuokria ;D)
Perus pottunenäinen olen, nenäni varsi on myös toiselta puolelta kovera.
Täytyy töistä ottaa kesäloma niin, että saisin leikkauksen siihen heti alkuun. :)- *aloittaja*
Kandee varailla sitten konsultaatio ja leikkaus ajoissa, kesät ovat kuulemma kiireisintä aikaa kun ihmisillä on lomia :D Mutta jee, hienoa, että alkaa olee rahat kasassa! :) Mä siis tilasin konsultaation niin myöhään, että jopa sitä jouduin odottamaan 6 viikkoa kun kirurgi oli lomalla. Siksi vaan vinkkaan näin :) (en kyllä tiedä menetkö Suomessa vai ulkomailla leikkaukseen..)
- pikkupeukku
Itsekkin oli tarkoitus tehdä pari kuukautta kotona hommia ja saada rahat kasaan, sen jälkeenkäydä kopsuttelemassa nokka uuteen muotoon ja muuttaa Helsinkiin uutena itsevarmana ihmisenä! :)
Olen todellakin käynyt karmeita tappeluita vanhemipieni kanssa, he suoraansanottuna nauravat minulle päinnaamaa ja sanovat minua pintaliito-ihmiseksi, mielisairaaksi ja että tuokin ongelma ratkeaisi jos en vahtisi itseäni jatkuvasti peilistä.. sattuuhan tuo ihan pirusti MUTTA kun olen korjauttanut nenäni niin tulen muistamaan keltä sain tukea asiassa ja ketkä kannustivat minua eteenpäin! ei pidä välittää tuollaisesta, se olen minä joka katson naamaani joka ikinen päivä 24/7 ja jos siihen ei ole tyytyväinen niin tulee olemaan raskaat elinvuodet edessä.- *aloittaja*
Niinhän se on, että vain sinä itse joudut elämään itsesi kanssa. Eli tärkeintä on, että sä olet tyytyväinen kun katsot itseäsi peilistä :)
Mä sain tänään sen lastan pois ja en vaan voi käsittää, että mulla ei ole enää kyömyä, vaan nätti profiili :D - pikkupeukku
*aloittaja* kirjoitti:
Niinhän se on, että vain sinä itse joudut elämään itsesi kanssa. Eli tärkeintä on, että sä olet tyytyväinen kun katsot itseäsi peilistä :)
Mä sain tänään sen lastan pois ja en vaan voi käsittää, että mulla ei ole enää kyömyä, vaan nätti profiili :Dkävitkö missä hoitamassa homman?:)
- nukkumattiii
Nenäleikkaus ehdottomasti anestesiassa.Hereillä se on henkisesti liian rankkaa ja nenä turpoaa puudutteista niin että kirurgin vaikeampi arvioida lopputulosta
- rautahermo...
No, täällä on sitten yksi rautahermo, joka oli ensimmäisen eli primäärileikkauksen sedaatiossa ja jälkihiontaleikkauksen pelkässä puudutuksessa. Ja en kokenut sitä mitenkään ahdistavana, päinvastoin, menisin heti uudestaan jos lekuri vähänkin vinkkaisi, että jotain voitas vielä tehdä, heh. Nenästä tuli ihana ja tosiaan puudutuksessa tehty leikkaus ei minua oikeastaan hetkauttanut. Voi olla niin, että jokut ovat kovakuorisempia kuin toiset. Mulla on sellainen erikoislaatuinen pelko, että pelkäsin anestesiaa enemmän kuin itse leikkausta, joten jos vaan luvan saa, leikkautan itseni mieluiten ihan "elävänä" :=). Kipukynnys ja kivun tuntemus on nähtävästi aikalailla yksilöllistä.
- pikkupeukku
Hei onko täällä The Health Clinicillää käyneitä? olisi kiva tietää miten homma luisti siellä. Suomenkielisiä sivuja, joissa kuvia lopputuloksisa? Olisi minulle tärkeä nähdä niitä, kaikilla lekureilla on aina lopputuloksessa nähtävissä se kädenjäki..harmi kun en löydä mistään kuvia:|
- crackednose
The Health Clinicin konsultti, joka vastaa suomalaisista asiakkaista, vastasi sähköpostiini ja liitti mukaan nenäkirurgi Aet Saartsin (joka on muuten nainen!) aikaansaannoksista kuvia. Todella hienoa jälkeä, luonnollinen lopputulos (kyseiselle asiakkaalle suoritettiin nenänpään leikkaus eli osteotomiaa ei tehty). Lähtötilanne on vähän sama kuin minulla, eli runsaasti rustoa nenänpäässä pitkä, epäsymmetrinen nenä, tosin itselleni tehdään vielä tuo luuleikkaus, jotta nenänselästä tulisi matalampi ja symmetrisempi. Ota vain yhteyttä heidän konsulttiinsa ([email protected]). Sandra vastaa yleensä kolmen päivän kuluessa melko hyvällä suomen kielellä :) On todella ystävällinen ja vastaa kärsivällisesti kaikkiin kysymyksiin.
- pikkupeukku
Vautsi, voisin laittaa heti huomenna sähköpostia! Laitan pari kuvaa omasta pärstästä sivusta ja edestä niin näkee hieman mitä olisi sitten tehtävissä!
Olet siis itse hoitanut nenäsi tuolla kuntoon?- crackednose
Kannattaa ottaa kuvat mahdollisimman monesta eri kulmasta: sivusta, edestä, ylhäältä, alhaalta (näkee sieraimet), viistosta jne. Mitä enemmän kuvia, sitä paremmin kirurgi ymmärtää, millaisen leikkauksen nenäsi kaipaa. Konsultaatio ja leikkaus ovat yleensä samana päivänä sitten Virossa. Siellä käydään asiat vielä läpi kirurgin kanssa.
En ole vielä hoitanut nenääni kuntoon, mutta tulen mitä todennäköisimmin tekemään sen tuolla noin 4 kuukauden kuluttua. - pikkupeukku
crackednose kirjoitti:
Kannattaa ottaa kuvat mahdollisimman monesta eri kulmasta: sivusta, edestä, ylhäältä, alhaalta (näkee sieraimet), viistosta jne. Mitä enemmän kuvia, sitä paremmin kirurgi ymmärtää, millaisen leikkauksen nenäsi kaipaa. Konsultaatio ja leikkaus ovat yleensä samana päivänä sitten Virossa. Siellä käydään asiat vielä läpi kirurgin kanssa.
En ole vielä hoitanut nenääni kuntoon, mutta tulen mitä todennäköisimmin tekemään sen tuolla noin 4 kuukauden kuluttua.huhu mahtaa se olla huvittavaa hommaa napsia kuvia rööreistä :DD No mutta hyväkun kerroit, laitan sinne sitten kuvaa urakalla. Napsin jo nyt kuvia ja heti huomaa miksi olen menettänyt hymyily kykyni tyystin. Kirurgi pyytää hyvin usein hymyilemään ottaessaan parikuvaa, johtuuko se jostain että tahtoo nähdä leveneekö nokka urakalla? Minulla nimittäin meinasi silmät räjähtää päähän kun nappasin kuvan hymyillessäni, nenäni todellakin levenee aika urakalla... osalla hymyillessä näyttää ettei se levene yhtään, onko kyse mistä? :D Huhu tuon kuvan laitan varmasti huomenna eteenpäin, paha kiertoon :DD
- sleeptight
Anestesia on se paras asia leikkauksessa
- pikkupeukku
Heiii naiseeeet onko joku jo käynyt korjauttamassa nenää ja miten on menny? :)
- Maiju 89
Moiks
Olin menossa pikku leikkauksen, joka tehtiin nukutuksessa. Nukutus pelotti eniten.
Ystävä oli löytänyt netistä tällasen sivuston - www.anestesialaakarit.fi.
Sain sieltä vastaukseni kaikkiin kysymyksiin muutamassa minuutissa.
Nukutus ja toimenpide menivät hienosti, turhaa jännitin, mutta minkäs teet - Pelkopois
Soita anestesialaakarit.fi 0600 16334 niin ei enää pelottanut :-)
- Anonyymi
Nukutus ei aina tehoo tarpeeks hyvin.
- Anonyymi
Miten niin ei tarpeeksi hyvin ? Sitä joko nukkuu, tai ei nuku.
Itse olin aikoinaan nukutettuna neljä viikkoa. Ihan hyvin ainakin silloin tehosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323807- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151741Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541402Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231284VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu961258Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371229- 701146
- 691023
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102985