V. 2011 1. puolivuotisjakson aikana (verrattuna edelliseen vuoden samaan jaksoon)
- sähkön kokonaiskulutus oli 44,6 TWh, pieneni 0,3%
- kotimainen tuotanto laski 1.6%
- nettotuonti kasvoi 13%
- vienti pohjoismaihin väheni 7%
- tuulivoimatuotanto kasvoi 80%, osuus 0.1%
- ydinvoiman tuotanto kasvoi 0.9%
Lähde: http://tilastokeskus.fi/til/ehk/2011/02/ehk_2011_02_2011-09-23_tie_001_fi.html
Kaikki arvot ovat käsittääkseni ennakkotietoja.
Asiasta uutisoi myös Tekniikka & Talous:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/energian kokonaiskulutus laski hieman tammikesakuussa/a691398?s=r&wtm=-24092011&
Kannattaa seurata myös Energiateollisuuden tilastosivuja;
http://www.energia.fi/tilastot-ja-julkaisut.
Sähkön kulutus laski
8
54
Vastaukset
- Lottoa odotellessa
Mielenkiintoista, tosin vielä vain muutaman promillen luokkaa energiansäästö. Onhan niitä jo passiivitalojakin muutamia siellä täällä, mutta enimmäkseen kylläkin Itävallan, Saksan ja Ruotsin erikoisuutta se.
- Normeerattuko?
Linkistä ei ilmene oliko energiakulutusvertailut normeerattuja? Jos ei ollut,niin ne eivät ole vertailukelpoisia.
'Normeerattuko?' & 'Lottoa odotellessa'
"Linkistä ei ilmene oliko energiakulutusvertailut normeerattuja?"
Energia.fi-sivustolta on saanut vähän paremmat tilastot, kuten esim. kulutuksen jakautuminen eri ryhmien kesken, joka minua kiinnostaisi. Sivusto on muuttunut, joten en vaivautunut katsomaan tarkemmin. Lisäksi nuokin tilastot ovat vielä ennakkotietoja. Jos/kun löydätte tarkemmat tilastot, pistäkää tänne.
'Lottoa odotellessa'
"Mielenkiintoista, tosin vielä vain muutaman promillen luokkaa energiansäästö. Onhan niitä jo passiivitalojakin muutamia siellä täällä,"
Tuotakin tarkoitin kulutuksen jakautumisella. Suoremmin sanottuna: alkaako energiavero purra?
- ...
Alkuperäinen julkaisu on todennäköisesti se kaikista paras vaihtoehto, Energia.fi yrittää yleensä lähinnä vain tulkita tilastoja sieltä ja täältä heidän omille käyttäjilleen.
Alkuperäinen julkaisu:
http://www.stat.fi/til/ehk/2011/02/ehk_2011_02_2011-09-23_fi.pdf
Tilastokeskus, Energian hankinta ja kulutus (Julkaistu: 23.9.2011)- ...
Liittyen samaan asiaan:
http://www.stat.fi/til/tene/2009/tene_2009_2010-10-27_fi.pdf
Teollisuuden energiankäyttö, Tilastokeskus (Julkaistu: 27.10.2010)
Seuraava julkistus:
13.10.2011 (eli parin viikon päästä näkee, jos teollisuudella on ollut vaikutusta lukemiin) - ...
Ei mikään ihme, että energiaa pyritään säästämään (sekä sähköä että lämpöä). Energialähteiden hintojen vuosimuutokset ovat kesäkuussa 2011 olleet selvässä nousussa (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta).
Kivihiili (alv 0 %)
- Hinta: 30,52 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 72,7 %
Maakaasu (alv 0 %)
- Hinta: 42,71 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 39,8 %
Metsähake (alv 0 %)
- Hinta: 18,72 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 2,7 %
Jyrsinturve (alv 0 %)
- Hinta: 12,70 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 22,2 %
Lähde:
http://www.stat.fi/til/ehi/2011/02/ehi_2011_02_2011-09-22_fi.pdf
Tilastokeskus, Energian hinnat (Julkaistu: 22.9.2011) - Erikoista tässä
... kirjoitti:
Liittyen samaan asiaan:
http://www.stat.fi/til/tene/2009/tene_2009_2010-10-27_fi.pdf
Teollisuuden energiankäyttö, Tilastokeskus (Julkaistu: 27.10.2010)
Seuraava julkistus:
13.10.2011 (eli parin viikon päästä näkee, jos teollisuudella on ollut vaikutusta lukemiin)on se,että aloitus kertoo "sähkönkulutus laski" ,siis yleistä tietoa,mutta ei mitään normeerauksesta.Linkit viimeisissä viesteissä taas kertovat pelkästä teollisuudesta,nähtävästi vain tekniikasta,joten normeerausta siellä ei tarvita.Koskeeko aloitus siis pelkkää teollisuuden tekniikkaosuutta,jolloin mm. kiinteistöt eivät ole siinä mukana?Todella sekavaa,eikä yhtenäisyyttä viestien osalta.Todellinen energian kulutus epätarkkaa ja vertailukelvotonta.
- Kyllä hinnat
... kirjoitti:
Ei mikään ihme, että energiaa pyritään säästämään (sekä sähköä että lämpöä). Energialähteiden hintojen vuosimuutokset ovat kesäkuussa 2011 olleet selvässä nousussa (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta).
Kivihiili (alv 0 %)
- Hinta: 30,52 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 72,7 %
Maakaasu (alv 0 %)
- Hinta: 42,71 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 39,8 %
Metsähake (alv 0 %)
- Hinta: 18,72 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 2,7 %
Jyrsinturve (alv 0 %)
- Hinta: 12,70 EUR/MWh
- Vuosimuutos: 22,2 %
Lähde:
http://www.stat.fi/til/ehi/2011/02/ehi_2011_02_2011-09-22_fi.pdf
Tilastokeskus, Energian hinnat (Julkaistu: 22.9.2011)muuttuu,mutta jos kulutusvertailua tehdään tulee olla tiedossa onko vertailutiedot normeerattuja.Kulutusvertailun aivan aakkosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381401
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402