Sähkön kulutus laski

V. 2011 1. puolivuotisjakson aikana (verrattuna edelliseen vuoden samaan jaksoon)
- sähkön kokonaiskulutus oli 44,6 TWh, pieneni 0,3%
- kotimainen tuotanto laski 1.6%
- nettotuonti kasvoi 13%
- vienti pohjoismaihin väheni 7%
- tuulivoimatuotanto kasvoi 80%, osuus 0.1%
- ydinvoiman tuotanto kasvoi 0.9%
Lähde: http://tilastokeskus.fi/til/ehk/2011/02/ehk_2011_02_2011-09-23_tie_001_fi.html

Kaikki arvot ovat käsittääkseni ennakkotietoja.
Asiasta uutisoi myös Tekniikka & Talous:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/energian kokonaiskulutus laski hieman tammikesakuussa/a691398?s=r&wtm=-24092011&

Kannattaa seurata myös Energiateollisuuden tilastosivuja;
http://www.energia.fi/tilastot-ja-julkaisut.

8

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lottoa odotellessa

      Mielenkiintoista, tosin vielä vain muutaman promillen luokkaa energiansäästö. Onhan niitä jo passiivitalojakin muutamia siellä täällä, mutta enimmäkseen kylläkin Itävallan, Saksan ja Ruotsin erikoisuutta se.

    • Normeerattuko?

      Linkistä ei ilmene oliko energiakulutusvertailut normeerattuja? Jos ei ollut,niin ne eivät ole vertailukelpoisia.

      • 'Normeerattuko?' & 'Lottoa odotellessa'

        "Linkistä ei ilmene oliko energiakulutusvertailut normeerattuja?"

        Energia.fi-sivustolta on saanut vähän paremmat tilastot, kuten esim. kulutuksen jakautuminen eri ryhmien kesken, joka minua kiinnostaisi. Sivusto on muuttunut, joten en vaivautunut katsomaan tarkemmin. Lisäksi nuokin tilastot ovat vielä ennakkotietoja. Jos/kun löydätte tarkemmat tilastot, pistäkää tänne.


        'Lottoa odotellessa'

        "Mielenkiintoista, tosin vielä vain muutaman promillen luokkaa energiansäästö. Onhan niitä jo passiivitalojakin muutamia siellä täällä,"

        Tuotakin tarkoitin kulutuksen jakautumisella. Suoremmin sanottuna: alkaako energiavero purra?


    • ...

      Alkuperäinen julkaisu on todennäköisesti se kaikista paras vaihtoehto, Energia.fi yrittää yleensä lähinnä vain tulkita tilastoja sieltä ja täältä heidän omille käyttäjilleen.

      Alkuperäinen julkaisu:
      http://www.stat.fi/til/ehk/2011/02/ehk_2011_02_2011-09-23_fi.pdf
      Tilastokeskus, Energian hankinta ja kulutus (Julkaistu: 23.9.2011)

      • ...

      • ...

        Ei mikään ihme, että energiaa pyritään säästämään (sekä sähköä että lämpöä). Energialähteiden hintojen vuosimuutokset ovat kesäkuussa 2011 olleet selvässä nousussa (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta).

        Kivihiili (alv 0 %)
        - Hinta: 30,52 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 72,7 %

        Maakaasu (alv 0 %)
        - Hinta: 42,71 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 39,8 %

        Metsähake (alv 0 %)
        - Hinta: 18,72 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 2,7 %

        Jyrsinturve (alv 0 %)
        - Hinta: 12,70 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 22,2 %

        Lähde:
        http://www.stat.fi/til/ehi/2011/02/ehi_2011_02_2011-09-22_fi.pdf
        Tilastokeskus, Energian hinnat (Julkaistu: 22.9.2011)


      • Erikoista tässä
        ... kirjoitti:

        Liittyen samaan asiaan:

        http://www.stat.fi/til/tene/2009/tene_2009_2010-10-27_fi.pdf
        Teollisuuden energiankäyttö, Tilastokeskus (Julkaistu: 27.10.2010)

        Seuraava julkistus:
        13.10.2011 (eli parin viikon päästä näkee, jos teollisuudella on ollut vaikutusta lukemiin)

        on se,että aloitus kertoo "sähkönkulutus laski" ,siis yleistä tietoa,mutta ei mitään normeerauksesta.Linkit viimeisissä viesteissä taas kertovat pelkästä teollisuudesta,nähtävästi vain tekniikasta,joten normeerausta siellä ei tarvita.Koskeeko aloitus siis pelkkää teollisuuden tekniikkaosuutta,jolloin mm. kiinteistöt eivät ole siinä mukana?Todella sekavaa,eikä yhtenäisyyttä viestien osalta.Todellinen energian kulutus epätarkkaa ja vertailukelvotonta.


      • Kyllä hinnat
        ... kirjoitti:

        Ei mikään ihme, että energiaa pyritään säästämään (sekä sähköä että lämpöä). Energialähteiden hintojen vuosimuutokset ovat kesäkuussa 2011 olleet selvässä nousussa (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta).

        Kivihiili (alv 0 %)
        - Hinta: 30,52 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 72,7 %

        Maakaasu (alv 0 %)
        - Hinta: 42,71 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 39,8 %

        Metsähake (alv 0 %)
        - Hinta: 18,72 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 2,7 %

        Jyrsinturve (alv 0 %)
        - Hinta: 12,70 EUR/MWh
        - Vuosimuutos: 22,2 %

        Lähde:
        http://www.stat.fi/til/ehi/2011/02/ehi_2011_02_2011-09-22_fi.pdf
        Tilastokeskus, Energian hinnat (Julkaistu: 22.9.2011)

        muuttuu,mutta jos kulutusvertailua tehdään tulee olla tiedossa onko vertailutiedot normeerattuja.Kulutusvertailun aivan aakkosia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe