Hei, onko täällä mahdollisesti hyvin pitkäaikaisesti (puhutaan 10 vuodesta) masennuksesta kärsiviä, kenties dystymiaa sairastavia/siitä toipuneita? Onko toipuminen ylipäätään mahdollista, kun sairauden ensioireet ovat ilmenneet jo lapsuudessa?
Itse muistan kirjoittaneeni ensimmäisen testamentin 9-vuotiaana. (En yrittänyt konkreettisesti riistää henkeäni, mutta oli harras toive ja rukous siitä, että kuolema noutaisi, eikä tarvisi enää elää seuraavaa päivää.) Sitä ennenkin muistan olleeni usein surullinen ja vetäytyvä lapsi usein. Taustaltani löytyy jollain tasolla traumaattinen lapsuus sekä perhe- että vertaissuhteissa, sekä myöhemmin parisuhteissa. Myös vanhemmillani on selviä mielenterveydenhäiriöitä, tosin diagnosoimattomia, joten perimäkään ei ole paras mahdollinen tältä kantilta katsottuna. Olen nyt jo aikuinen ihminen, välillä elämässä on ollut parempia, monesti taas huonompia jaksoja. Nykyisin asiani ovat kuitenkin ulkoisesti oikein hyvin, on aidosti lämmin parisuhde, ystäviä ja opinnoissakin olen suht "menestynyt". Masentunut mieliala ei vain katoa minnekään, pikemminkin se nakertaa jälleen isoa osaa minusta. Henkistä ja fyysistä jaksamista, seksuaalisuuden lähes olemattomiin, aiheuttaa vetäytymistä sosiaalisesta elämästä jne. En vain haluaisi antaa koko elämääni tälle sairaudelle, luovuttaa nyt, kun kaikki on hyvin. Ennen masennukselle oli syitä, asioita, jotka lannistaisivat ketä tahansa. Nyt...ruikutan vain turhasta, en jaksa kuin itkeä ilman syytä, enkä osaa elää tätä tilaisuutta, joka minulle on vihdoin annettu.
Onko ketään joka voisi antaa lohtua, kokemuksen että tästä voi selvitä?
pitkittynyt masennus
9
462
Vastaukset
- viidenkympin kriisi
minäkin olen kärsinyt masennuksesta nuoresta lähtien, mutta se diagnosoitiin vasta n. 10 vuotta sitten ja siitä lähtien onkin tullut syötyä melkein kaikki mahdolliset masennuslääkkeet mitä on olemassa. minulle jostain syystä kehittyy niihin kaikkiin toleranssi, joten aina käy niin, että suurin mahdollinen annos ei riitä pitämään masennusta kurissa. nyt on menossa sertralin 200 mg, ja olen miettinyt sen nostoa (psykiatrini sanoi että voi nostaa 225 mg:aan), mutta en tiedä uskallanko, koska sitä ei suositella ja minulla on yöksi azona 200 mg, joten pelkään vähän serotoniinisyndroomaa.
olen nyt viisikymppinen, ja olen tosiaan syönyt lääkkeitä n. 10 vuotta.
liikunta ja terveelliset elämäntavat auttavat, mutta nyt on muutaman kerran mennyt ns. "yli", kun olen ollut työkavereiden kanssa juhlimassa. en tiedä, mistä johtuu, onko lääkitys liian pieni kun tekee mieli vetää perseet olalle, ehkä näin on tai sitten lääkitys ja alkoholi ei sovi yhteen tai sitten olen masentunut, ja haen lohtua viinasta.
olenkin ajatellut lopettaa alkoholinkäytön kokonaan, en vain tiedä mistä saan voimaa ajatuksen toteuttamiseen, kun vaihdevuodetkin pukkaavat päälle...
onko sinulla lääkitys ja harrastatko liikuntaa? kalaöljy saattaa auttaa myös, syön kyllä sitäkin. - Ex-kroonikko
Miten olisi psykoterapia, kunnollinen sellainen, jossa voi oikeasti käsitellä asioita?
Ei ne masennuksen syyt lähde lääkkeillä.
Minä olen saanut krooniseen masennukseen apua nimenomaan 3 vuotta kestäneestä (kuntoutus)psykoterapiasta, Kelan tukeman. - terapian tarpeessa
varmasti siittä psykoterapiasta on monelle apua, itse olen käynyt puolivuotta nyt.
en oikeen ole vakuuttunut, että siittä on apua minulle, syitä masennukseen on löydetty moniakin, mutta miten niistä puhuminen auttaa? lapsuuden ikävät kokemukset eivät poistu tai muutu muuksi, vaikka niistä puhuu. ompa sitten tämäkin kokeiltu.- Ex-kroonikko
Riippuu terapiasta ja terapeutista. Sit äpaitsi puoli vuotta on vähän aikaa, minulla alkoi helpottaa vasta 1 -1,5 vuoden jälkeen. Sitä ennen olo vain paheni, niin kuin usein tapahtuu, kun ikäviä asioita nousee pintaan.
Tutkimuksien mukaan psykoterapialla saavutetaan samantyyppisiä muutoksia aivoissa kuin ns. masennuslääkkeillä (jos toimivat) ja myös lumelääkkeillä tietenkin saavutetaan samanlaisia tuloksia.
Psykoterapian erityisyys ei olekaan siinä, että oireet poistuvat, vaan siinä, että "psyykkiset rakenteet" muuttuvat, kun saa ne psyykkiset taakat harteitaan pois. Tutkimuksien mukaan psykoterapialla toipuneet pysyvät paremmin terveinä kuin lääkkeitä popsineet. Onnistuneen psykoterapian tavoitteena on elämän laadun parantaminen monin tavoin.
Se on sitten toinen asia mikä psykoterapia ja terapeutti kullekin sopii.
" lapsuuden ikävät kokemukset eivät poistu tai muutu muuksi, vaikka niistä puhuu."
No kuka sellaista on väittänyt? Sen sijan tavoitteena on käsitellä jollain tasolla ne asiat niin, etteivät ne enää paina.
Jos sinulla on tuollainen asenne, että lätisemällä ei asia parane, niin et myöskään anna siihen terapiaan "itseäsi", joten ihan turha siellä on käydä. - terapian tarpeessa
Ex-kroonikko kirjoitti:
Riippuu terapiasta ja terapeutista. Sit äpaitsi puoli vuotta on vähän aikaa, minulla alkoi helpottaa vasta 1 -1,5 vuoden jälkeen. Sitä ennen olo vain paheni, niin kuin usein tapahtuu, kun ikäviä asioita nousee pintaan.
Tutkimuksien mukaan psykoterapialla saavutetaan samantyyppisiä muutoksia aivoissa kuin ns. masennuslääkkeillä (jos toimivat) ja myös lumelääkkeillä tietenkin saavutetaan samanlaisia tuloksia.
Psykoterapian erityisyys ei olekaan siinä, että oireet poistuvat, vaan siinä, että "psyykkiset rakenteet" muuttuvat, kun saa ne psyykkiset taakat harteitaan pois. Tutkimuksien mukaan psykoterapialla toipuneet pysyvät paremmin terveinä kuin lääkkeitä popsineet. Onnistuneen psykoterapian tavoitteena on elämän laadun parantaminen monin tavoin.
Se on sitten toinen asia mikä psykoterapia ja terapeutti kullekin sopii.
" lapsuuden ikävät kokemukset eivät poistu tai muutu muuksi, vaikka niistä puhuu."
No kuka sellaista on väittänyt? Sen sijan tavoitteena on käsitellä jollain tasolla ne asiat niin, etteivät ne enää paina.
Jos sinulla on tuollainen asenne, että lätisemällä ei asia parane, niin et myöskään anna siihen terapiaan "itseäsi", joten ihan turha siellä on käydä.kun on tottunut siihen, että asioille tehdään jotain, eikä vain pyöritellä. puolivuotta terapiaa on vielä lyhyt aika, enkä ole odottanutkaan sen auttavan näin nopeasti. ihminen nyt vain on sellainen, että haluaisi toipua aina mahdollisimman nopeasti.
se miten jonkun asian voi käsitellä, ettei se enää paina mieltä on minulle ihan outo asia. en ole koskaan saanut tunnetta, että jostain asiasta puhuminen helpottaisi oloa.
- kiitos vastauksista,
näin on pakko minunkin myöntää, että aavistelen psykoterapian olevan itselleni lähinnä turhauttavaa, koska olen miettinyt ja tiedostanut yhä paremmin masennukseni syitä näiden vuosien aikana jo itsenäisesti. Tiedän siis tasan tarkkaan, mitkä syyt ovat masennukseni taustalla (perimän muodostama alttius, ympäristöolosuhteet, joista useimmille jää enemmän tai vähemmän traumoja jne.) mutta nämä syyt todettuani en pääsekään enää edemmäs elämässäni. Jään rämpimään samaan silmäkkeeseen ahdistuneena ja muistan yhä elävämpina yksityiskohtia kaikesta menneisyydestäni.
Onhan toki niinkin, että silmäni kaikelle tapahtuneelle ovat avautuneet täysin vasta irtauduttua nuoruuden elämänpiiristä, eli vasta kaksi, kolme vuotta sitten. Eivät siis ole kovin kaukaisia tapahtumia ja aktivoituvat lähes päivittäin tutuista ihmisistä jne. Jotenkin tuntuu silti "turhalta" ja ennen kaikkea turhauttavalta traumatisoitua ja kokea jälkikäteen tuskaa kaikesta, mitä ei kykene enää muuksi muuttamaan. Kunpa jonakin päivänä jäljelle jäisi vain asioiden hiljainen hyväksyminen, rauha sydämeen, vailla tunnesisältöä kuten surua, vihaa tai ahdistusta.
Pahimmat ongelmani, joista myös muut kärsivät, ovat tällä hetkellä pakko-oireeni ja yhtäkkiä esiin tulleet seksuaaliset ongelmat, joihin kaipaisin kipeästi apua. Masennuksen kanssa jotenkin olen oppinut elämään, se ei häiritse muita, minua vain. Kaipa sinne terapiaan pitäisi mennä, jos ei muuten, niin siinä toivossa, että samalla saisi sattumalta toimivan lääkityksen. Pelottaa vain mennä, kun tavallaan ongelmani ovat niin kroonisia, eivätkä vaikuta akuutin vakavilta, (en enää haudo itsemurhaa kuin harvoin) että tuskin kukaan ottaa todesta.- Ex-kroonikko
"Tiedän siis tasan tarkkaan, mitkä syyt ovat masennukseni taustalla (perimän muodostama alttius, ympäristöolosuhteet, joista useimmille jää enemmän tai vähemmän traumoja jne.) mutta nämä syyt todettuani en pääsekään enää edemmäs elämässäni. Jään rämpimään samaan silmäkkeeseen ahdistuneena ja muistan yhä elävämpina yksityiskohtia kaikesta menneisyydestäni. "
Tämä on juuri sitä "märehtimistä" ja älyllistämistä, mitä kunnon psykoterapia ei ole.
Ja tuota perimän aiheuttama alttius on kyllä ihan tieteellisesti todistamaton juttu. Kovaa meteliä siitä on pidetty.
- pakko kysyä
ex-kroonikolta ihan mielenkiinnosta, ei ilkeilynä, että missä on kumottu tämä perinnöllisen alttiuden merkitys masennuksen synnylle/masennuksen riskitekijänä? Se on tietysti totta, että on hyvin vaikeaa omassa tapauksessanikin arvioida, onko enemmän vaikutusta vaikkapa sillä perimällä vai kasvatuksella, johon vanhemman masennus on varmasti vaikuttanut.
- Ex-kroonikko
"missä on kumottu tämä perinnöllisen alttiuden merkitys masennuksen synnylle/masennuksen riskitekijänä? "
Ei ole kumottu, kun ei ole koskaan tieteellisesti todistettu, kaikenlaisia arvailuja eli hypoteeseja kyllä on esitetty ja niitä on jostain syystä esitetty "totuuksina".
Tiedetään, että masentuneen äidin ja vauvan vuorovaikutuksessa on suuria ongelmia. Tiedetään, että masentuneen henkilön puolisolla on suuri riski masentua. Se kertoo suuresta ympäristö/psykososiaalisesta riskitekijästä. Tiedetään hyvin tarkkaan, että mitä enemmän on ollut traumaattisia ja stressaavia tapahtumia varsinkin lapsuudessa ( mitä vähemmän suojaavia tekijöitä, sosiaalista tukea, edes yksi hyvä ja turvallinen ihmissuhde jne.), sitä todennäköisemmin aikuisena masentuu. Ja se lapsen psyykkinen heittelilejättö voi tapahtua myös niin, että masentunut vanhempi ei jaksa antaa sellaista myönteistä ja rakentavaa vuorovaikutusta lapselleen, jota hän tarvitsisi.
Geenikuumeisilla tutkijoilla ei ole oikein hajua siitä mikä on familiaarisuuden (lähiympäristön vaikutus) perimän (genetiikan) vaikutus psykiatrisissa sairauksissa. Ei se, että masennus "kulkee suvussa" tarkoita masennusgeenien olemassaoloa.
Kaikenkarvaisia masennusalttiusgeenejä on etsitty, pienillä otoksilla ja mutta sitten kuitenkin enemmistöllä myös ei-masentuneista on se sama geeni tai geenialleeli.
"Lapsuuden ja aikuisiän elämäntapahtumat masennusoireiden, alkoholiongelmien ja stressin taustalla
LL Katariina Korkeilan väitöstutkimuksen mukaan vaikeat lapsuudentapahtumat lisäsivät aikuisiän pessimismiä ja masentuneisuutta. Aikuisiässä sattuneiden vaikeiden elämäntapahtumien jälkeen masentuneisuutta esiintyi todennäköisemmin niillä, jotka olivat kokeneet vaikeita tapahtumia lapsuudessa. Lapsuudentapahtumat altistivat myös muille aikuisiän riskitekijöille kuten runsaalle alkoholinkäytölle, vähäiselle sosiaaliselle tuelle ja koetulle stressille.
Mutta toisaalta myös suojaavilla tekijöillä oli suuri merkitys: hyvä suhde vanhempiin lapsuudessa suojasi pessimismiltä vaikeita tapahtumia lapsuudessa kokeneilla - jopa siten että vanhempien avioeron kokeneilla aikuisiän optimismi oli muita todennäköisempää silloin kun suhde vanhempiin oli ollut läheinen ja lämmin. "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422