Rakkauden haavoittama

Porfyrios fani

Otsikko on kirjan nimi, jonka juuri olen lukenut. Suosittelen luettavaksi jokaiselle ortodoksiseen kirkkoon kuuluvalle.

Osallistuttuani viime sunnuntaina synninkatumuksen sakramenttiin, heräsi ajatusvirtoja lukemani pohjalta. Vanhus Porfyrios tähdentää rukouksen palavuuden merkitystä. "Vaikka tekisit tuhat maahankumarrusta ja rukoilisit tuntikausia sydän kylmänä/pyyteellisenä, enemmän saavutti hän, joka teki viisitoista maahankumarrusta ja rukoili viisi minuuttia palavasti/nöyrästi". Edellinen ei ole suora sitaatti Porfyrioksen opetuksista, vaan oma muistikuvani olennaisesta sanomasta.

Itse jäin mietteisiini. Lieneekö sama synninkatumuksen sakramentissa. Vaikka kaksi tuntia selittäisimme niitä ja näitä. Etsisimme syyllisiä muualta kuin itsestämme. Vaihtehtoisesti sakramentti kestäisi vain 10 minuuttia, jonka aikana kertoisimme aiemmin huolella mietityt pohdintatulokset omista synneistämme ja vajavaisuuksistamme.

7

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hänaasillaratsastaa

      Hyvä!

      Sub kanavalta tulee Riisuttu mies elokuva klo 21.00 tänään.. Kertoo kirkkoherran elosta ja ahistuksesta piispaputkessa Turussa. SUOSITTELEN.

      • ------

        Jos elokuvaan on uskominen niin todellisuudessa lienee paljon raadollisempaa vallankäyttö ja keinot jopa ortodokseillakin, saati sitten luterilaisilla.


    • turnips......

      Hengellinen rakkaus ei koskaan haavoita.Maallinen rakkaus haavoittaa.Hengellisellä rakkaudella ymmärrämme maallista rakkautta halajamme itsellemme.Hengellinen rakkaus tulee meille takaisin.Maallisessa rakkaudessa annamme ja menetämme.
      Toista teemme itsemme hyväksi toista teemme toisten hyväksi josta sitten saamme itsellemmekin heidän kauttaan.

      • Porfyrios fani

        Porfyrioksella oli vain yksi rakkaussuhde lapsesta saakka. Rakkaus Kristusta kohtaan, jonka vuoksi hän hylkäsi koulun, vanhempansa, ystävänsä, turvallisen kyläyhteisön.

        Käsittämätön veto pyhyteen, ainakin minulle vajavaiselle kilvoittelijalle. Miten voi rakastaa pyhyyttä/pyhittymispyrkimystä yli kaiken? Miten voi saada niin voimakkaan kutsumustehtävän, niin pohjattoman halun olla pyhien keskuudessa, tulla pyhäksi jo tässä ajassa?

        Pyhät eivät itse itseään pyhinä pidä, vaan kaikkein syntisimpinä ihmisinä, mitä maa päällään kantaa. Pyhistä pyhimmät eivät katso arvoon, ei asemaan. Eivät syntisiin ja synnittömiin. Kuten Porfyrioskin ei erotellut syntisiä synnittömistä. Vieraili ilotalossakin huorien luona. Antoi ristinsä suudeltavaksi ja poistuessaan toivotti "Hronja polaa", johon ilotytöt vastasivat samalla tavoin.

        Miten me syntisistä syntisimmät Suomi24/ortodoksisuuspalstalla toinen toisiamme syyllistävät ja oman egomme erinomaisuutta korostavat, muka ortodoksit, kuvittelemme näkevämme Porfyrioksen livenä tuonpuoleisessa.


      • Kate bushhes
        Porfyrios fani kirjoitti:

        Porfyrioksella oli vain yksi rakkaussuhde lapsesta saakka. Rakkaus Kristusta kohtaan, jonka vuoksi hän hylkäsi koulun, vanhempansa, ystävänsä, turvallisen kyläyhteisön.

        Käsittämätön veto pyhyteen, ainakin minulle vajavaiselle kilvoittelijalle. Miten voi rakastaa pyhyyttä/pyhittymispyrkimystä yli kaiken? Miten voi saada niin voimakkaan kutsumustehtävän, niin pohjattoman halun olla pyhien keskuudessa, tulla pyhäksi jo tässä ajassa?

        Pyhät eivät itse itseään pyhinä pidä, vaan kaikkein syntisimpinä ihmisinä, mitä maa päällään kantaa. Pyhistä pyhimmät eivät katso arvoon, ei asemaan. Eivät syntisiin ja synnittömiin. Kuten Porfyrioskin ei erotellut syntisiä synnittömistä. Vieraili ilotalossakin huorien luona. Antoi ristinsä suudeltavaksi ja poistuessaan toivotti "Hronja polaa", johon ilotytöt vastasivat samalla tavoin.

        Miten me syntisistä syntisimmät Suomi24/ortodoksisuuspalstalla toinen toisiamme syyllistävät ja oman egomme erinomaisuutta korostavat, muka ortodoksit, kuvittelemme näkevämme Porfyrioksen livenä tuonpuoleisessa.

        Suomi24/ortodoksisuuspalstalla toinen toisiamme syyllistävät ja oman egomme erinomaisuutta korostavat, muka ortodoksit, kuvittelemme näkevämme Porfyrioksen livenä tuonpuoleisessa.

        Tuota on hyvä pohtia.

        Silmään pistävää kuinka siellä täällä postaaja lisäislee piikkejä syyllistävät.. erinomaiset.. ym.Onko postaajalla ongelma oman erinomaisuutensa kanssa?


    • 'cgoieån+ 7i904

      Siinäpä sinulle mukava urakka :) Tuohon kannattaa pyrkiä!

    • Herjat pannaan!

      Olen lukenut Porfyrioksen kirjan ja lämpimästi suosittelen sitä näille palstoille kirjoitteleville. Ehkäpä se koskettaisi muidenkin kokemusten kuin rakkauden haavoittamia. Ja vähitellen kohentaisi keskustelun tasoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe