Otsikko on kirjan nimi, jonka juuri olen lukenut. Suosittelen luettavaksi jokaiselle ortodoksiseen kirkkoon kuuluvalle.
Osallistuttuani viime sunnuntaina synninkatumuksen sakramenttiin, heräsi ajatusvirtoja lukemani pohjalta. Vanhus Porfyrios tähdentää rukouksen palavuuden merkitystä. "Vaikka tekisit tuhat maahankumarrusta ja rukoilisit tuntikausia sydän kylmänä/pyyteellisenä, enemmän saavutti hän, joka teki viisitoista maahankumarrusta ja rukoili viisi minuuttia palavasti/nöyrästi". Edellinen ei ole suora sitaatti Porfyrioksen opetuksista, vaan oma muistikuvani olennaisesta sanomasta.
Itse jäin mietteisiini. Lieneekö sama synninkatumuksen sakramentissa. Vaikka kaksi tuntia selittäisimme niitä ja näitä. Etsisimme syyllisiä muualta kuin itsestämme. Vaihtehtoisesti sakramentti kestäisi vain 10 minuuttia, jonka aikana kertoisimme aiemmin huolella mietityt pohdintatulokset omista synneistämme ja vajavaisuuksistamme.
Rakkauden haavoittama
7
356
Vastaukset
- hänaasillaratsastaa
Hyvä!
Sub kanavalta tulee Riisuttu mies elokuva klo 21.00 tänään.. Kertoo kirkkoherran elosta ja ahistuksesta piispaputkessa Turussa. SUOSITTELEN.- ------
Jos elokuvaan on uskominen niin todellisuudessa lienee paljon raadollisempaa vallankäyttö ja keinot jopa ortodokseillakin, saati sitten luterilaisilla.
- turnips......
Hengellinen rakkaus ei koskaan haavoita.Maallinen rakkaus haavoittaa.Hengellisellä rakkaudella ymmärrämme maallista rakkautta halajamme itsellemme.Hengellinen rakkaus tulee meille takaisin.Maallisessa rakkaudessa annamme ja menetämme.
Toista teemme itsemme hyväksi toista teemme toisten hyväksi josta sitten saamme itsellemmekin heidän kauttaan.- Porfyrios fani
Porfyrioksella oli vain yksi rakkaussuhde lapsesta saakka. Rakkaus Kristusta kohtaan, jonka vuoksi hän hylkäsi koulun, vanhempansa, ystävänsä, turvallisen kyläyhteisön.
Käsittämätön veto pyhyteen, ainakin minulle vajavaiselle kilvoittelijalle. Miten voi rakastaa pyhyyttä/pyhittymispyrkimystä yli kaiken? Miten voi saada niin voimakkaan kutsumustehtävän, niin pohjattoman halun olla pyhien keskuudessa, tulla pyhäksi jo tässä ajassa?
Pyhät eivät itse itseään pyhinä pidä, vaan kaikkein syntisimpinä ihmisinä, mitä maa päällään kantaa. Pyhistä pyhimmät eivät katso arvoon, ei asemaan. Eivät syntisiin ja synnittömiin. Kuten Porfyrioskin ei erotellut syntisiä synnittömistä. Vieraili ilotalossakin huorien luona. Antoi ristinsä suudeltavaksi ja poistuessaan toivotti "Hronja polaa", johon ilotytöt vastasivat samalla tavoin.
Miten me syntisistä syntisimmät Suomi24/ortodoksisuuspalstalla toinen toisiamme syyllistävät ja oman egomme erinomaisuutta korostavat, muka ortodoksit, kuvittelemme näkevämme Porfyrioksen livenä tuonpuoleisessa. - Kate bushhes
Porfyrios fani kirjoitti:
Porfyrioksella oli vain yksi rakkaussuhde lapsesta saakka. Rakkaus Kristusta kohtaan, jonka vuoksi hän hylkäsi koulun, vanhempansa, ystävänsä, turvallisen kyläyhteisön.
Käsittämätön veto pyhyteen, ainakin minulle vajavaiselle kilvoittelijalle. Miten voi rakastaa pyhyyttä/pyhittymispyrkimystä yli kaiken? Miten voi saada niin voimakkaan kutsumustehtävän, niin pohjattoman halun olla pyhien keskuudessa, tulla pyhäksi jo tässä ajassa?
Pyhät eivät itse itseään pyhinä pidä, vaan kaikkein syntisimpinä ihmisinä, mitä maa päällään kantaa. Pyhistä pyhimmät eivät katso arvoon, ei asemaan. Eivät syntisiin ja synnittömiin. Kuten Porfyrioskin ei erotellut syntisiä synnittömistä. Vieraili ilotalossakin huorien luona. Antoi ristinsä suudeltavaksi ja poistuessaan toivotti "Hronja polaa", johon ilotytöt vastasivat samalla tavoin.
Miten me syntisistä syntisimmät Suomi24/ortodoksisuuspalstalla toinen toisiamme syyllistävät ja oman egomme erinomaisuutta korostavat, muka ortodoksit, kuvittelemme näkevämme Porfyrioksen livenä tuonpuoleisessa.Suomi24/ortodoksisuuspalstalla toinen toisiamme syyllistävät ja oman egomme erinomaisuutta korostavat, muka ortodoksit, kuvittelemme näkevämme Porfyrioksen livenä tuonpuoleisessa.
Tuota on hyvä pohtia.
Silmään pistävää kuinka siellä täällä postaaja lisäislee piikkejä syyllistävät.. erinomaiset.. ym.Onko postaajalla ongelma oman erinomaisuutensa kanssa?
- 'cgoieån+ 7i904
Siinäpä sinulle mukava urakka :) Tuohon kannattaa pyrkiä!
- Herjat pannaan!
Olen lukenut Porfyrioksen kirjan ja lämpimästi suosittelen sitä näille palstoille kirjoitteleville. Ehkäpä se koskettaisi muidenkin kokemusten kuin rakkauden haavoittamia. Ja vähitellen kohentaisi keskustelun tasoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522