Auttavatko sukulaiset sinua?

Minua auttaa

Vanhempani, sisko ja veli ovat hyvätuloisia, heiltä saan tukea. En rahaa mutta käymme lähes kuukausittain ostoksilla, vaatteita, elektroniikkaa, huonekaluja, matkoilla käymme. Ilman heidän apua olisi pulassa, ei 419 eurolla kuussa elä ihmisarvoista elämää.

Miten sinulla, tukevatko sukulaisesi sinua vai oletko oman onnesi varassa?

26

295

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äidintuskaa

Mulla on aikuinen lapsi, joka peruspäivärahalla asuu kunnan yksiössä.
      Hän on omillaan jo yli 1/3 osa elämästään..

Itse alla köyhyys rajan, tonni kuussa käteen, yhden hengen talous ..
      Asumiseni vie 33 % kk/tulostani

Yritän viedä välillä ruoka kassia =hedelmiä leipää voita maitoa leikkelelihaa juusto munia kahvia..
      Antaa rahaa "lahjana" tai korvauksena palveluksesta.. vuoden aika vaate hankintoihin..

• jaaahhas...

Todiste siitä että köyhyys on todellakin periytyvää. Viet hänelle ruokaa ja rahaa ja kuvitteletko että hän silloin edes yrittäisi itse niitä hankkia. Olet kyllä tehnyt hänelle aika paljon hallaa vaikka sitten äidin tuska merkeissä.

• edestä löytyy
        jaaahhas... kirjoitti:

Todiste siitä että köyhyys on todellakin periytyvää. Viet hänelle ruokaa ja rahaa ja kuvitteletko että hän silloin edes yrittäisi itse niitä hankkia. Olet kyllä tehnyt hänelle aika paljon hallaa vaikka sitten äidin tuska merkeissä.

onnea vaan elämääsi.

• Näin meillä

Minulla rinnakkaisluottokortti, luottoraja 500 euroa kuussa mutta en sitä aina tappiin vedä. Isäni maksaa luottokorttilaskun. Aloittaja on kyllä siinä oikeassa että ilman luottokorttia ei pystyisi elämään kunnon elämää, ei siihen reilu neljä hunttia kuussa riitä.

• autan omiani, en mui

Avustan yliopistossa opiskelevaa poikaani, ostan ruokaa, taloustavaroita, pesuaineita ym. rahaakin laitan tililleen tietyt summat joka kuukausi.

Itse olen työssäkäyvä , eronnut, ja kotona vielä yläasteikäinen lapsi. Pärjäämme hyvin, hän saa isänsä maksaman elatusmaksun sekä lapsilisän, ja minä tietekin palkkani (nämä selkokielellä että vajukit jotka lukevat ymmärtäisivät)sekä isänsä varakkaampana ostaa molemmille kännykät, tietokoneet ym. Sekä tietenkin avustaa opinnoissa ja kuukausittain myös rahaa molemmille.

Senverran itsekkääksi ole tullut, että kenellekään muulle sukulaiselle tai tuttavalle en rahaa antaisi yhtään, enkä avustaisi mitenkään, selvitköön kukin miten haluaa.Lapseni ovat tietenkin eri asia.
      Ei minuakaan ole mikään taho auttanut missään, omistusasunnossa asuvana en ole koskaan saanut edes asumistukea.

• Pitkäaikatyötön

Asumistukea saa myös omistusasuntoon, jos tulojen vähäisyys oikeuttaa tukeen. Itsekin saan koko ajan. Ehkä sitten ei saa, jos asuu tolkuttoman isossa kämpässä, mutta sellainen olisi hyvin poikkeuksellista. Ja tietenkin hakematta ei saa mitään. Tiedoksi vain, jottei tuosta edellisestä viestistä jää väärä kuva, että vain vuokra-asuntoon saisi.

• 11
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

Asumistukea saa myös omistusasuntoon, jos tulojen vähäisyys oikeuttaa tukeen. Itsekin saan koko ajan. Ehkä sitten ei saa, jos asuu tolkuttoman isossa kämpässä, mutta sellainen olisi hyvin poikkeuksellista. Ja tietenkin hakematta ei saa mitään. Tiedoksi vain, jottei tuosta edellisestä viestistä jää väärä kuva, että vain vuokra-asuntoon saisi.

juu saan minäkin, yhtiövastike on 261 €/kk saan asumistukea 6, 87 €/kk.
        Eläke on 39 vuoden työstä.

• Pitkäaikatyötön
        11 kirjoitti:

juu saan minäkin, yhtiövastike on 261 €/kk saan asumistukea 6, 87 €/kk.
        Eläke on 39 vuoden työstä.

Aika vähän saat, joten asunet varsin väljästi. Itse saan asumistukea n. 185 e/kk, kun juuri tarkistettiin (ylöspäin).

• Emme pärjäisi ilman

Tytär osti meille talon parikymmentä vuotta sitten kun talo jossa asuimme vuokralla meni myyntiin. Ei mitään luksusta, talo maksoi silloin 130 000 markkaa, mutta hyvin se on kodiksi kelvannut nämä vuodet. Itsellä ei rahaa ollut penniäkään, takana epäonnistunutta yritystoimintaa ja konkursseja.

Näinä vuosina tyttäreltä on otettu lainaa monta kertaa, milloin pakollisiin remontteihin, milloin autoon, milloin uusiin silmälaseihin. Osa on maksettu takaisin, osa jäänyt maksamatta. Tytär ei haluaisi mitään takaisin; aina kun lyhennämme lainaa sanoo että ei olisi tarvinnut.

Lisäksi tytär vie silloin tällöin lomamatkoille ja maksaa kaiken; matkat, majoitukset ja ruuat.

Ilman tuota apua olisi kyllä aika tiukkaa.

• rajanvetoa

Onpa erikoista, että lapsi rahoittaa vanhempiaan. Itse en voisi ottaa moista vastaan jos lapsi ei olisi miljonääri.

Jollain palstalla oli koskettava tarinaa, jossa nuori äiti kertoi että omat vanhemmat ovat jatkuvasti pyytämässä rahaa lainaan ( jota eivä maksa yleensä takaisin) ja ko vanhemmilla raha menee käytönnössä viinaan ts kaljaan...ja pyytävät bensarahana...muka?

Kun nuori äiti kertoi että itsekin on tultava toimeen peruspäivärahalla ja on useita lapsia itselläkin loksahti kyllä leuka. Miten kukaan vanhempi ilkeää mennä pyytämään rahaa sellaisessa ? Miten? Moni neuvoikin, että lopeta heti koska ylimääräistä ei ole ja raha menee viinaksiin /tupakkaan...

Ymmärrän auttamisen johonkin rajaan saakka. Esim kun opiskelee tms...
        Mutta jos opettaan nuoren siihen, että mamma ja pappa betalar aina sille ei tule ikinä loppua. Lapsi oppii rahastamaan lopun ikäänsä ja aina löytyy uusia syitä. Noita on ollut lähipiirissäkin esimerkkejä aivan tarpeeksi... pitää tajuta myös itse aikuisena, ettei mene pyytämään vaan pyrkii itse etsimään uusia tulolähteitä... töitä löytyy aina tekevälle. Jotain työtä.

• Emme pärjäisi ilman
        rajanvetoa kirjoitti:

Onpa erikoista, että lapsi rahoittaa vanhempiaan. Itse en voisi ottaa moista vastaan jos lapsi ei olisi miljonääri.

Jollain palstalla oli koskettava tarinaa, jossa nuori äiti kertoi että omat vanhemmat ovat jatkuvasti pyytämässä rahaa lainaan ( jota eivä maksa yleensä takaisin) ja ko vanhemmilla raha menee käytönnössä viinaan ts kaljaan...ja pyytävät bensarahana...muka?

Kun nuori äiti kertoi että itsekin on tultava toimeen peruspäivärahalla ja on useita lapsia itselläkin loksahti kyllä leuka. Miten kukaan vanhempi ilkeää mennä pyytämään rahaa sellaisessa ? Miten? Moni neuvoikin, että lopeta heti koska ylimääräistä ei ole ja raha menee viinaksiin /tupakkaan...

Mutta jos opettaan nuoren siihen, että mamma ja pappa betalar aina sille ei tule ikinä loppua. Lapsi oppii rahastamaan lopun ikäänsä ja aina löytyy uusia syitä. Noita on ollut lähipiirissäkin esimerkkejä aivan tarpeeksi... pitää tajuta myös itse aikuisena, ettei mene pyytämään vaan pyrkii itse etsimään uusia tulolähteitä... töitä löytyy aina tekevälle. Jotain työtä.

Tytär ei ole miljonääri, mutta poikkeuksellisen hyväpalkkaisessa työssä kyllä, kuten miehensäkin. Eihän tämä erityisen hyvältä tunnu että on lapsestaan taloudellisesti riippuvainen, ei tietenkään! Mutta tytär on aina itse tarjoutunut auttamaan ja jatkuvasti toistelee että jos jotain tulee ylimääräisiä menoja, niin hän on valmis auttamaan, että esim. lääkeitä ei ikinä saa jättää hakematta vain siksi että ei ole rahaa.

Viinaan, kaljaan tai tupakkaan ei meillä rahaa mene yhtään. Niihin en kyllä kehtaisi minäkään pyytää.

• ikioma rivitalo
        rajanvetoa kirjoitti:

Mistäpä tiedät, vaikka onkin miljonääri?

Kuulun itsekin niihin onnettomiin, jotka menettivät yritystoiminnassa 90- luvulla kaiken omaisuuden. Helppoa ei ole vanhemmalla iällä enää uutta omaisuutta saada kasaan. Kovalla työskentelyllä ja nuukailulla olen kuitenkin saanut katon pääni päälle, nyt jo melkein kokonaan omaksi. Kun aikoinani kysyin pankista lainaa, en saanut. Pankin laskurin mukaan tuloni eivät olleet riittävän suuret lainan maksamiseen. Vävyni tarjosi lainaa ja otin tarjouksen vastaan. Olen maksanut lainaani kuukausittain ja nyt jäljellä on enää muutama tonni. Aivan pian olen asuntoni onnellinen omistaja ja tuon kaiken on mahdollistanut vävyni lainatarjous. Olisinhan minä jonkinlaisen kämpän saanut ihan omin avuin, mutta halusin ostaa sellaisen jossa itse viihtyisin. Vaakakupissa painoi myös asunnon sijainti ja palvelujen läheisyys. Ei minua ole lainkaan häirinnyt se, että maksan lainaani perheenjäsenelle.

• kiitollisuuden velka
        ikioma rivitalo kirjoitti:

Mistäpä tiedät, vaikka onkin miljonääri?

Kuulun itsekin niihin onnettomiin, jotka menettivät yritystoiminnassa 90- luvulla kaiken omaisuuden. Helppoa ei ole vanhemmalla iällä enää uutta omaisuutta saada kasaan. Kovalla työskentelyllä ja nuukailulla olen kuitenkin saanut katon pääni päälle, nyt jo melkein kokonaan omaksi. Kun aikoinani kysyin pankista lainaa, en saanut. Pankin laskurin mukaan tuloni eivät olleet riittävän suuret lainan maksamiseen. Vävyni tarjosi lainaa ja otin tarjouksen vastaan. Olen maksanut lainaani kuukausittain ja nyt jäljellä on enää muutama tonni. Aivan pian olen asuntoni onnellinen omistaja ja tuon kaiken on mahdollistanut vävyni lainatarjous. Olisinhan minä jonkinlaisen kämpän saanut ihan omin avuin, mutta halusin ostaa sellaisen jossa itse viihtyisin. Vaakakupissa painoi myös asunnon sijainti ja palvelujen läheisyys. Ei minua ole lainkaan häirinnyt se, että maksan lainaani perheenjäsenelle.

Ihan hyvä juttu tuollainen kuin teillä. Maksatte kuitenkin lainan takaisin joten ei asiallinen juttu, eikä tule tunnetta olisi kiitollisuuden velassa kuin ainakin mulle tulisi jos ottaisi avustusta vastaan ilman vastiketta/takaisinmaksua.

Teen paljon ilmaista vapaaehtoistyötä. Monenmoista. Autan myös taloyhtiön asukkaita tekemällä erilaisia käden töitä. En ole koskaan ottanut mitään maksua keltään, osa ei ole edes kysynyt miten voi korvata. Olen muutaman kerran pyytänyt apua, että käyttäisi koiraa ulkona kun mulla meno. Pari henkilöä on käyttänyt ja kun olen tarjonnut maksua, raha on kelvannut hyvin. Ei estelyä.

• köyhä ja kipeä

Sukulaisia on aina autettu, autetaan vastakin.
      Vanhempien auttaminen on moraalisesti oikein.

• Krousputin

Ei ole sukulaisilta tapana pyydellä käteistä rahaa, eikä oikeen muutakaan.
      Jos rahaa pyytäs, niin olis vähän velvollinen maksamaan takaisin.
      Minä olen ainut tuloton suvussa.
      Yksi serkuista puolisonsa kanssa ovat opettajina, toisella serkulla on oma yritys ja puoliso on liikkeessä myyjänä.
      Kaksi sukulaista on eläkkellä olevia rakennus mestareita.
      Eli sukulaisilla menee taloudellisesti ihan hyvin.
      Opettaja pariskunta tienaa varnaan 4000-8000 e/kk.
      Yksikään sukulainen ei tiedä, että olen ollut täysin tuloton 3,5 vuotta ja
      tuskin tilanne tulee muuttumaan koskaan.

Kuinka sukulaisilta voisi rahaa edes pyytää, kun eivät he halua osallistua edes mihinkään talkoisiin, jos on jotain talkoo luonteisia töitä.
      Heillä on työ ja vapaa-ajallaankin he ovat niin kiireisiä, etteivät halua antaa ajastaan mihinkään talkoisiin.

• opiskelija.,

Ja paskat , ei auta, vi***lua saa niskaas ja faija sanoo, että mee töihin ei tipu senttiikään.

• Tosi on

Isäsi on viisas mies, ei lapsille pidä rahaa syytää, se tekee heistä vain laiskoja. Suu säkkiä myöten, mene töihin jos ei opintotuki riitä.

• Ei apua

Oma suu on lähempänä kuin pussin suu, eikä ilmaisia lounaita ole. Taitaa olla monella tämä tilanne.

• suku auttoi

Ensimmäisen työttömyysviikon jälkeen velipojat tulivat ja pieksivät minut. Sitten heittivät yöksi hankeen ja sanoivat, että loisia ei talossa elätetä.
      Sen jälkeen on työtä ja rahaa ollut ja kaikki mennyt hienosti.

• hannuhanhi98767

Joo setä anto taas 50 tonnia €
      joo on mulla300 k€ tilil osakkeis280k€
      joo on mul 2m€asunto joo
      suku auttaa
      ma vaan panen mallien pilluajja
      juoksintässä 800m alle 2min
      palkka on tosin vaivainen8k€ kuussa

• hannuhanhi98767

jatkoa täydennys
      juoksintässä 800m alle 2min
      oma palkka on tosin vaivainen8k€ kuussa
      olen akateeminen kuitenki nääs

• äiti.

Itse avustan poikaani vähän ruokaostoksissa. Hän on opiskelija ja noudattaa tiukkaa luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota; erityisesti vehnä pistää ihon kirvelemään ja vatsan sekaisin. Leipä on moninkertaisesti kalliimpaa ja hän ei ole vielä saanut diagnoosia, mutta tuloksia odotellaan. Kerta kaikkiaan ei pysty enää syömään yhtään. Keliakiasta jos on kyse, sitten kai saisi 21 euroa lisäavustusta. Tuolla ostaa muutaman sämpylän.

Koulussa on edullista ruokaa, mutta kun sen ruuan pitäisi olla gluteenitonta, maidotonta ja sitten myös oireita tulee joistakin vihanneksista. KErran viikossa on sellainen ruoka, joka on yhtä aikaa gluteeniton ja maidoton. Joskus hän saa pyytämällä esim. ilman kastiketta, mutta on hankalaa, kun opintoja on monessa pisteessä, perutaan yms. niin on vaikea tilata etukäteen erityisruokaa, kun ei tiedä missä ruokalassa milloinkin on syömässä ja syömään ei pelkästään kannata lähteä, jos on vapaata.

Avustan poikaani tavalla, jota muidenkin olisi hyvä tehdä: Olen opettanut etsimään tarjouksia, tekemään ruokaa itse (toki jo kotona ollessa, mutta tämä ruokavalio asia on uusi), etsimään netistä edullisia ruokavalioon sopivia ohjeita..kotona viikonloppuna opettelemme tekemään gluteenitonta perunarieskaa, kun hän tulee tänne. Sen pitäisi olla aika edullista itsetehtynä.

• Äiti myös

Minä lupasin yhteishaun aikaan pojalle, että hae sinne mihin haluat, ja mene sinne minne pääset äläkä murehi rahaa, minä autan. Kolmas vuosi ammattikorkeassa menossa lukion jälkeen. Pakastan ruoka-annoksia ja kuskaan opiskelupaikkakunnalle ja kotiin tarvittaessa. Rahaa ei ole juuri ollut vara antaa, vaatteita olen ostanut ja esim lahjaksi saadun ruokapöydän tuoleineen annoin pojalle kun itse en tarvinnut.
        Kierrätän ja myyn kirpputorilla, annan kummipojalle sopivat meillä käytetyt vaatteet ja puolin sekä toisin on lainattu sisarusten kanssa rahaa vuosien mittaan. Ompelutöitä olen tehnyt ilman veloitusta lähisukulaisille, olen sitten saanut maksun esim perunapussina tai peräkärryn lainana.
        Äiti.-nimimerkin kanssa samoilla linjoilla siinä että olen opettanut tekemään ruokaa ja käyttämään hyväksi tarjouksia.
        Gluteeniton ruokavalio on aika hankala kun niin monessa ruuassa on jotain viljaperäistä tuotetta, meillä aikoinaan toisella pojalla oli paljon allergioita ja jouduimme jonkun aikaa välttämään myös kotimaista viljaa. Paljas pottu ja banaani oli aluksi ainoa turvallinen ruoka silloiselle 5-vuotiaalle, siitä onneksi päästiin eteen päin :) Voimia äitille!

• ei niitten tarvi

Varmaan auttasivat jos pyytäisin. Mutta ei oo tarvetta.
      Pärjään 411 € kuussa ihan hyvin.

• kyllä jelppaa

Kyllä jelppaa ja ihan hyvin,saan ruokaa kun menen kylään ja autan sitten jossain puuhissa.

• opisk..

Kyllä auttaa;
      Minä olen opiskelija ja minua auttavat lähinnä vanhempani. Eivät he mitenkää säännöllisesti auta esim. laittamalla tietyä rahasummaa minulle, mutta todella paljon saan helpotusta arkeen.

Vanhepieni luona saan viettää viikonloppuja ilmaiseksi ja ruuat he myös kustantavat tuolloin. Toisinaan myös kuljettavat omallakustannuksellaan minua opiskelupaikkannalle. Tässä yhteydessä käydään monesti myös kaupassa, jossa maksavat minunkin ostokseni. Äidin kanssa käyn toisinaan "shoppailemassa", jolloin hän haluaa maksaa kaiken eli saan esim. tarvitsemiani vaatteita. Synttäri- ja joululahjoina saan heiltä monesti sitten ihan rahaakin tai jonkun tarvitsemani kalliimman tavaran kuten tietokoneen, tv:n, pyörän jne. Myös ainoa elossaoleva isovanhempani "tukee" minua synttärinä ja jouluna rahalahjoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      176
      6488
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1784
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1568
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      982
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      36
      942
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      903
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      849
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      236
      814
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      799
    Aihe