Australian poika osaa sanoo kuinka monikin ajattelee :)
God is for idiots
87
541
Vastaukset
http://www.youtube.com/watch?v=u3X5f3gY4iw&feature=related
Ja linkki perään, kun minäkin näytän olevan idiootti näitten koneitten kanssa :)http://www.youtube.com/watch?v=LZJ-_OTvsqo&NR=1
Lisää samaa aihetta :)Aukkojen jumala on aika hyvä esimerkki ajattelun ja tutkimisen lopettamisesta. Ja näin tiedon rajoittamisesta. Ja tapahtumat jätetään nojaamaan yliluonnolliseen uskomisen varaan.
Ihminen, joka odottaa hyvää osaa elämän jälkeen, tyytyy siihen, mitä suuhun laitetaan, vaikkapa sanat:D leipäjono ja tuoka-apu ovat hyvä esimerkki siitä, että ihmiset ovat turtuneet ajattelemaan, kun heillä ei ole koskaan tarpeeksi rahaa. Ilmaisella ruuallakin on hintansa.Kaikki maksaa, ei ihminen saa mitään ilmaiseksi.
- Jeesus on ilon ....
Miksi ei saisi iloita ja odottaa hyvää , mielekästä ja haasteellsita elämään jo tälläkin puolella. Jeesus sanoo Joh. 10:10 että meillä oli elämä ja yltäkylläisyys. nautin itse elämästäni jo maan päällä. Olen myös aktiivi ja rehellisesti uskovainen.
Jeesus on ilon .... kirjoitti:
Miksi ei saisi iloita ja odottaa hyvää , mielekästä ja haasteellsita elämään jo tälläkin puolella. Jeesus sanoo Joh. 10:10 että meillä oli elämä ja yltäkylläisyys. nautin itse elämästäni jo maan päällä. Olen myös aktiivi ja rehellisesti uskovainen.
Tyylistäsi pisteet ja positiivisesta asenteesta toiset.
Myös minä nautin elämästäni.
Meitä, Sinua ja minua yhdistää se, ettemme usko muiden jumaliin, niitä on noin neljä tuhatta (4000). Emme kumpikaan pidä niitä totena, vai mitä.
Meitä erottaa vain se yksi (1), eli Sinun Jumalasi.
Pieni ero, mutta loppupeleissä niin suuri.
Ps vaimoni on aina ollut uskossa, itse en koskaan.
- R. Sitia
Jatketaan samalla linjalla näiden videoiden kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o - R. Sitia
Niin ja vielä kymmenestä käskystä:
http://www.youtube.com/watch?v=p-RGN21TSGk&feature=related- c.
Perustele, miten kymmenen käskyä liittyy uskoon?
- ?????
''Perustele, miten kymmenen käskyä liittyy uskoon?''
Oletko tosissasi?- c.
Kymmenen käskyä on Israelin ja Jumalan välisen liiton laki!
Mitenkään et löydä Raamatusta muuta ilmoitusta.
Jos kirkot ovat muuta opettaneet, niin opettavathan ne paljon muutakin toisin kuin kirjoituksissa on niitä varten säädetty.
Luukkaan evankeliumi:
16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa
Roomalaiskirje:
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Edellälainaamani täytyy kumota jos väittää kymmenen käskyä meille määrätyksi, sehän on Möttösellekin selvää.
Muttei sinulle?
Näin se on annettu yhdelle kansalle ==>> 1. "Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille
opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa.
2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan. ..............
8. Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan? - we3rg
c. kirjoitti:
Jos kirkot ovat muuta opettaneet, niin opettavathan ne paljon muutakin toisin kuin kirjoituksissa on niitä varten säädetty.
Luukkaan evankeliumi:
16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa
Roomalaiskirje:
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Edellälainaamani täytyy kumota jos väittää kymmenen käskyä meille määrätyksi, sehän on Möttösellekin selvää.
Muttei sinulle?
Näin se on annettu yhdelle kansalle ==>> 1. "Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille
opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa.
2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan. ..............
8. Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?Lapsiparka. Noilla satukirjan jakeilla ei ole ateistille muuta merkitystä kuin se että ovat satukirjan jakeita. Pidä typerät käskysi tai ole pitämättä, ei se täällä ketään kiinnosta.
- .
we3rg kirjoitti:
Lapsiparka. Noilla satukirjan jakeilla ei ole ateistille muuta merkitystä kuin se että ovat satukirjan jakeita. Pidä typerät käskysi tai ole pitämättä, ei se täällä ketään kiinnosta.
Teiltäpäinhän tuo pätemätön väite esitettiin!
Sitten kun teidät osoitetaan olleen väärässä todisteiden kera niin siitäpä poru alkaa.
Jos ei yhtään kiinnosta niin yleensä ei vastata ;?)
Ja sinä taas et kyennyt pitämään näppejäsi kurissa vaan kiireesti hekoheko . kirjoitti:
Teiltäpäinhän tuo pätemätön väite esitettiin!
Sitten kun teidät osoitetaan olleen väärässä todisteiden kera niin siitäpä poru alkaa.
Jos ei yhtään kiinnosta niin yleensä ei vastata ;?)
Ja sinä taas et kyennyt pitämään näppejäsi kurissa vaan kiireesti hekohekoMikähän se pätemätön väite oli?
Ja miten kysymys "Perustele, miten kymmenen käskyä liittyy uskoon? "
Liittyy mitenkään George Carlinin pätkään, jonka R. Sitia linkitti.c. kirjoitti:
Luukkaan evankeliumi:
Roomalaiskirje:
Muttei sinulle?
8. Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?Vanhassa testamentissa todellakin laki oli annettu vain Israelin kansalle, ei pakanakansoille.
No mites kuitenkin sitten selität, että efesolaiskirjeen 6:1-3 kirjoittaja näyttää esittävän dekalogin vanhempien kunnioittamisen käskyä ohjeeksi kristityillekin?
Ja se sama Paavali roomalaiskirjeessä 3:31 sanoo:"kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen, mitä laki sanoo". Miten sen selität? Eikö tässä ole ristiriitaa?- silkkimuikku
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Vanhassa testamentissa todellakin laki oli annettu vain Israelin kansalle, ei pakanakansoille.
No mites kuitenkin sitten selität, että efesolaiskirjeen 6:1-3 kirjoittaja näyttää esittävän dekalogin vanhempien kunnioittamisen käskyä ohjeeksi kristityillekin?
Ja se sama Paavali roomalaiskirjeessä 3:31 sanoo:"kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen, mitä laki sanoo". Miten sen selität? Eikö tässä ole ristiriitaa?Kymmenen käskyä oli laki juutalaisille jotta he pysyisivät ruodussa mutta laki ei ole ikinä vanhurskauttanut ketään vaan usko.
Kristukseen uskoville usko vanhurskauttaa ja täyttää tuon lain, koska uudestisyntynyt ihminen haluaa elää UT:n opetusten mukaan ja tekee parannusta asioista jotka eivät kuulu uskovan elämään, ei sen takia että Jumala rakastaisi häntä, vaan sen takia että Jumala rakastaa häntä.
Paavali valaisee asiaa näin:
Gal. 2:16
mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
Room. 3:31
Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Gal. 2:21
En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Gal. 3:10
Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
Gal. 3:11
Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
Gal. 2:19
Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
Room. 13:8
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Room. 13:10
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Room. 10:4
Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. totuusfriikki7678 kirjoitti:
Vanhassa testamentissa todellakin laki oli annettu vain Israelin kansalle, ei pakanakansoille.
Ja se sama Paavali roomalaiskirjeessä 3:31 sanoo:"kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen, mitä laki sanoo". Miten sen selität? Eikö tässä ole ristiriitaa?"Vanhassa testamentissa todellakin laki oli annettu vain Israelin kansalle, ei pakanakansoille."
Miksi Jesse sitten sanoi että ei ole tullut kuin täyttämään lait?
"juhani19651.10.2010 20:07-3 SULJE
Hyvä muistaa
Hyvä muistaa, että 10 käskyä löytyvät myös eri kohdista Uutta testamenttia erillisinä, tavallaan vahvistaen ne myös Uuden liiton kansalle."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9358753
"No mites kuitenkin sitten selität, että efesolaiskirjeen 6:1-3 kirjoittaja näyttää esittävän dekalogin vanhempien kunnioittamisen käskyä ohjeeksi kristityillekin?"
"Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
Hehe. Ristiriitoja on mukava lukea.- ?????
c. kirjoitti:
Luukkaan evankeliumi:
Roomalaiskirje:
Muttei sinulle?
8. Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?''Kymmenen käskyä on Israelin ja Jumalan välisen liiton laki!''
Käskyt kuuluvat siis juutalaisten uskoon. Ja suurin osa kristityistä väittää, että ne kuuluvat myös kristinuskoon, useimmiten se perustellaan sillä että ne ovat raamatussa. - silkkimuikku
atac kirjoitti:
"Vanhassa testamentissa todellakin laki oli annettu vain Israelin kansalle, ei pakanakansoille."
Hyvä muistaa
Hyvä muistaa, että 10 käskyä löytyvät myös eri kohdista Uutta testamenttia erillisinä, tavallaan vahvistaen ne myös Uuden liiton kansalle."
"No mites kuitenkin sitten selität, että efesolaiskirjeen 6:1-3 kirjoittaja näyttää esittävän dekalogin vanhempien kunnioittamisen käskyä ohjeeksi kristityillekin?"
"Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
Hehe. Ristiriitoja on mukava lukea."Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Jeesus on ainoa maan päällä elänyt joka ei tehnyt syntiä eli ei rikkonut lakia eli täytti lain.
Hän syyttömänä antoi henkensä jotta syylliset jotka uskovat häneen pelastuisivat.
Edelleen ne asiat mitkä laki näyttää synniksi on syntiä, ei siitä ole kadonnut mitään.
Uskomalla Jeesukseen saa armon.
Jumala on myös koston Jumala.
Jos te koko ikänne pidätte Jumalan sanaa typerinä satuina ja pilkkaatte ja halveksitte niitä jotka uskovat, ettekä ota vastaan Jumalan armoa vaan sylkäisette sen takaisin hänen naamallensa, niin tuomio tulee, ja silloin on myöhäistä katua.
Mutta God is for idiots niinkuin topicci sanoo.
Jeesus tuli idioottien vuoksi kuolemaan, niiden jotka ovat heikkoja ja ymmärtää tarvitsevansa Jumalan armoa.
Ihmiset jotka mielestänsä ei tarvitse armoa, ei sitä myöskään saa. - hörhörhörhör
we3rg kirjoitti:
Lapsiparka. Noilla satukirjan jakeilla ei ole ateistille muuta merkitystä kuin se että ovat satukirjan jakeita. Pidä typerät käskysi tai ole pitämättä, ei se täällä ketään kiinnosta.
Olisi kiva kuulla, mitä tarkoitat satukirjalla? Raamatusta löytyy ihan historiallisiakin tapahtumia, mm. Apostolien/Jerusalemin kokous (Ap.t), VT:n puolelta monia hallitsijoita jne.jne.Ja aika lailla kaikki tutkijat ovat sitä mieltä, että sellainen henkilö kuin Jeesus Nasaretilainen on todella ollut olemassa, jumalalliseen puoleen he eivät tietysti ota kantaa.
- kghkjghkj
hörhörhörhör kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, mitä tarkoitat satukirjalla? Raamatusta löytyy ihan historiallisiakin tapahtumia, mm. Apostolien/Jerusalemin kokous (Ap.t), VT:n puolelta monia hallitsijoita jne.jne.Ja aika lailla kaikki tutkijat ovat sitä mieltä, että sellainen henkilö kuin Jeesus Nasaretilainen on todella ollut olemassa, jumalalliseen puoleen he eivät tietysti ota kantaa.
''Olisi kiva kuulla, mitä tarkoitat satukirjalla?''
Satukirja on sellainen jossa suurin osa kertomuksesta perustuu mielikuvitukseen. Se että raamatussa löytyy paikkoja ja henkilöitä jotka ovat olleet oikeasti olemassa, ei tee siitä sen vähempää satukirjaa. hörhörhörhör kirjoitti:
"Raamatusta löytyy ihan historiallisiakin tapahtumia"
Kuten löytyy Harry Potterista ja Aku ankasta.silkkimuikku kirjoitti:
Jeesus on ainoa maan päällä elänyt joka ei tehnyt syntiä eli ei rikkonut lakia eli täytti lain.
Hän syyttömänä antoi henkensä jotta syylliset jotka uskovat häneen pelastuisivat.
Edelleen ne asiat mitkä laki näyttää synniksi on syntiä, ei siitä ole kadonnut mitään.
Uskomalla Jeesukseen saa armon.
Jumala on myös koston Jumala.
Jos te koko ikänne pidätte Jumalan sanaa typerinä satuina ja pilkkaatte ja halveksitte niitä jotka uskovat, ettekä ota vastaan Jumalan armoa vaan sylkäisette sen takaisin hänen naamallensa, niin tuomio tulee, ja silloin on myöhäistä katua.
Mutta God is for idiots niinkuin topicci sanoo.
Jeesus tuli idioottien vuoksi kuolemaan, niiden jotka ovat heikkoja ja ymmärtää tarvitsevansa Jumalan armoa.
Ihmiset jotka mielestänsä ei tarvitse armoa, ei sitä myöskään saa.Jos Jeesus oli ihminen, silloin hän oli myös syntinen.
"1. Kun. 8:46 ”ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee."
"1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua."
"Jumala on myös koston Jumala.
Jos te koko ikänne pidätte Jumalan sanaa typerinä satuina ja pilkkaatte ja halveksitte niitä jotka uskovat, ettekä ota vastaan Jumalan armoa vaan sylkäisette sen takaisin hänen naamallensa, niin tuomio tulee, ja silloin on myöhäistä katua."
Mutta eikös tämä ole sitten taas "Kaikkivaltiasta ja "Hyvää" Jumalkuvaa vastaa. Jota ei saa arvostella seuraajinesa tai omista töppäyksistään. Ja haluaa kiduttaa ihmisiä ikuisesti. Muistuttaa enemmän Stalinia kuin "hyvää" jumalaa.
God on Trial
http://www.youtube.com/watch?v=dx7irFN2gdI- .
A.Mikkonen kirjoitti:
Mikähän se pätemätön väite oli?
Ja miten kysymys "Perustele, miten kymmenen käskyä liittyy uskoon? "
Liittyy mitenkään George Carlinin pätkään, jonka R. Sitia linkitti.Juutalaisiako hän ivasikin?
Ja minäkun jo luulin ...... atac kirjoitti:
Jos Jeesus oli ihminen, silloin hän oli myös syntinen.
"1. Kun. 8:46 ”ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee."
"1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua."
"Jumala on myös koston Jumala.
Jos te koko ikänne pidätte Jumalan sanaa typerinä satuina ja pilkkaatte ja halveksitte niitä jotka uskovat, ettekä ota vastaan Jumalan armoa vaan sylkäisette sen takaisin hänen naamallensa, niin tuomio tulee, ja silloin on myöhäistä katua."
Mutta eikös tämä ole sitten taas "Kaikkivaltiasta ja "Hyvää" Jumalkuvaa vastaa. Jota ei saa arvostella seuraajinesa tai omista töppäyksistään. Ja haluaa kiduttaa ihmisiä ikuisesti. Muistuttaa enemmän Stalinia kuin "hyvää" jumalaa.
God on Trial
http://www.youtube.com/watch?v=dx7irFN2gdITääsä taas nousee se hyvä puoli taas ateismissa esille. Että ymmärrän että hirvittäviä ja ikäviä asioita maailmassa tapahtuu ja on tapahtunut aina. Koska ei ole olemassa mitään suurta älyä tai tahtoa joka Esim: Tsunameja tekisi tai aikaansaisi muita katastofeja, vaikka omien oppiensa mukaan tahtoisi rakastaa ja olla "vain hyvä". Koska sellainen olisi täysin vastaan hänen omeja oppejaan. Kuten onkin.
http://www.youtube.com/watch?v=G-R6hx4qwyY&feature=related- .
????? kirjoitti:
''Kymmenen käskyä on Israelin ja Jumalan välisen liiton laki!''
Käskyt kuuluvat siis juutalaisten uskoon. Ja suurin osa kristityistä väittää, että ne kuuluvat myös kristinuskoon, useimmiten se perustellaan sillä että ne ovat raamatussa.On olemassa kaksi liittoa, jotka kerrotaan Raamatussa. Israelille tehtiin ensin liitto ja siihen annettiin kymmenen käskyn laki liiton noudattamisen ehdoiksi.
Jeesus tuli opettamaan ihmisiä ja asetti omaan liittoonsa myös laillisuuden, mutta se on erilainen luonteeltaan kuin Israelin kanssa tehty liitto.
Kymmenen käskyn liitossa laki oli kollektiivinen ja se määritteli koko kansan synneiksi yksityisten ihmisten rikkomiset. ja rikkomisiin oli kytketty koko kansan kohtalo ja kansan itsenäisyys.
Jeesuksen " laki" on henkilökohtainen joten se on jokaisen vastuu omista teoistaan .
Jeesus sovitti koko ihmiskunnan synnit ja sai näin tehden kaikki itselleen alamaisiksi ja pois Jumalan suorasta lainalaisuudesta.
Evankeliumi on uskoa siihen sovitukseen.
Israelin laki ulottui vain maalliseen elämään. Eikä siinä ollut helvetillä uhkaamista.
Jeesuksen sovitus jatkoi laillisuuden vaikutuksen kuoleman tuollepuolen.
Ihmisten osa määräytyy sen mukaan kuin he ovat tehneet temisensä ihmisten kesken.
Sovitus oli vain Jumalaan päin tehty sovitus ja ihmiskunnan lunastus toisen hallitsijan eli Pojan alaisuudeksi.
Ihmiset ovat Aadamin jälkeläisiä ja hänen perhettään. Jeesuksesta tuli nyt näin uusi suvun päämies ihmiskunnalle siksi, että näin Jumalan alapuolelle saatiin nuhteettomampi kuin AADAM..
Joten se mikä on hyvää, niin nyt me tiedämme mistä meidät mitataan.
Meidän tehtävämme on elää keskenämme nuhteettosti ja ystävinä keskenämme toisemme hyväksyen.
Meillä on tämän Uuden liiton kautta ne ihmiset ystäviämme, jotka ovat nytkin ysträviä, ja ne joille olemme tehneet väärin, heille olemme tulevassaelämässä velkaa. Ja velka kun on meiltä poisotettua, se on se mikä on kadotusta/kadottamista.
Joillakin on tuonpuoleisessa velkaa lähimmäisilleen niin paljon, että he tulevat "toivomaan" etteivät olisi koskaan syntyneetkään. Ja se jos mikä on helvettiä!
Kaikkein suurin velka tulee niille, jotka ovat tehneet pahuutta muita hallitessaan valtioiden viroissa. - hörhörhörhör
kghkjghkj kirjoitti:
''Olisi kiva kuulla, mitä tarkoitat satukirjalla?''
Satukirja on sellainen jossa suurin osa kertomuksesta perustuu mielikuvitukseen. Se että raamatussa löytyy paikkoja ja henkilöitä jotka ovat olleet oikeasti olemassa, ei tee siitä sen vähempää satukirjaa.Ööööö...et ole tainnut lukea Raamattua tai ainakaan nykyistä raamatuntutkimusta?
Mutta siis, ehkä tässä kantsis valaista vähän raamatuntulkintaa. Maailmaan mahtuu erilaisia tulkintatapoja, ja se moninaisuus johtuu taas tulkintaperheen ydinkysymyksestä: missä määrin Raamattu on jumalallinen ja/tai inhimillinen teos.
Edelliseen kysymykseen on kaksi vastausta, oikeastaan oppia: sana- ja asiainspiraatio.
Sanainspiraatiossa Raamattu nähdään jumalallisena teoksena, ja sen vuoksi virheettömänä (ihmiset ovat kirjoittaneet sen Pyhän Hengen ohjauksessa). Joissain radikaaleissa tapauksissa (fundamentalistit) katsovat Raamatun olevan myös pätevä luonnontieteen kirja. Ongelmiahan tästä -yllätysyllätys - löytyy, esim. 3.Moos.11:6 sanotaan että jänis olisi sorkkaeläin ja eihän se pidä paikkaansa! Sanainspiraatio EI OLE YLEINEN, sitä esiintyy lähinnä reformoiduissa kirkoissa.
Asiaisnpiraatio taas on yleisempi. Siinä ajatellaan, että Raamattu on erehtymätön PELASTUSOPISSAAN. Siinä hyväksytään se, että Raamattu on ihmisten kirjoittama ja että siitä voi löytyä virheitä ja ristiriitaisuuksia. Suomen ev.lut.kirkko on asiainspiraation kannalla. - hjkghkghj
hörhörhörhör kirjoitti:
Ööööö...et ole tainnut lukea Raamattua tai ainakaan nykyistä raamatuntutkimusta?
Mutta siis, ehkä tässä kantsis valaista vähän raamatuntulkintaa. Maailmaan mahtuu erilaisia tulkintatapoja, ja se moninaisuus johtuu taas tulkintaperheen ydinkysymyksestä: missä määrin Raamattu on jumalallinen ja/tai inhimillinen teos.
Edelliseen kysymykseen on kaksi vastausta, oikeastaan oppia: sana- ja asiainspiraatio.
Sanainspiraatiossa Raamattu nähdään jumalallisena teoksena, ja sen vuoksi virheettömänä (ihmiset ovat kirjoittaneet sen Pyhän Hengen ohjauksessa). Joissain radikaaleissa tapauksissa (fundamentalistit) katsovat Raamatun olevan myös pätevä luonnontieteen kirja. Ongelmiahan tästä -yllätysyllätys - löytyy, esim. 3.Moos.11:6 sanotaan että jänis olisi sorkkaeläin ja eihän se pidä paikkaansa! Sanainspiraatio EI OLE YLEINEN, sitä esiintyy lähinnä reformoiduissa kirkoissa.
Asiaisnpiraatio taas on yleisempi. Siinä ajatellaan, että Raamattu on erehtymätön PELASTUSOPISSAAN. Siinä hyväksytään se, että Raamattu on ihmisten kirjoittama ja että siitä voi löytyä virheitä ja ristiriitaisuuksia. Suomen ev.lut.kirkko on asiainspiraation kannalla.''Ööööö...et ole tainnut lukea Raamattua tai ainakaan nykyistä raamatuntutkimusta?''
Aika vähän olen raamattua lukenut, ja silloinkin lähinnä vanhaa testamenttia. Täynnä satumaisia kertomuksia, kuulemani perusteella uusi testamentti ei ole yhtään sen uskottavampi, täytynee kuitenkin vilkaista sitäkin osaa.
Onko raamatuntutkimus nyt sitten löytänyt todisteita raamatussa kuvailtujen tapahtumien todenperäisyydestä, esimerkiksi Nooan arkista, Mooseksen vedenjakauksesta, auringon seisauttamisesta tai jostain vastaavasta? - ?????
. kirjoitti:
On olemassa kaksi liittoa, jotka kerrotaan Raamatussa. Israelille tehtiin ensin liitto ja siihen annettiin kymmenen käskyn laki liiton noudattamisen ehdoiksi.
Jeesus tuli opettamaan ihmisiä ja asetti omaan liittoonsa myös laillisuuden, mutta se on erilainen luonteeltaan kuin Israelin kanssa tehty liitto.
Kymmenen käskyn liitossa laki oli kollektiivinen ja se määritteli koko kansan synneiksi yksityisten ihmisten rikkomiset. ja rikkomisiin oli kytketty koko kansan kohtalo ja kansan itsenäisyys.
Jeesuksen " laki" on henkilökohtainen joten se on jokaisen vastuu omista teoistaan .
Jeesus sovitti koko ihmiskunnan synnit ja sai näin tehden kaikki itselleen alamaisiksi ja pois Jumalan suorasta lainalaisuudesta.
Evankeliumi on uskoa siihen sovitukseen.
Israelin laki ulottui vain maalliseen elämään. Eikä siinä ollut helvetillä uhkaamista.
Jeesuksen sovitus jatkoi laillisuuden vaikutuksen kuoleman tuollepuolen.
Ihmisten osa määräytyy sen mukaan kuin he ovat tehneet temisensä ihmisten kesken.
Sovitus oli vain Jumalaan päin tehty sovitus ja ihmiskunnan lunastus toisen hallitsijan eli Pojan alaisuudeksi.
Ihmiset ovat Aadamin jälkeläisiä ja hänen perhettään. Jeesuksesta tuli nyt näin uusi suvun päämies ihmiskunnalle siksi, että näin Jumalan alapuolelle saatiin nuhteettomampi kuin AADAM..
Joten se mikä on hyvää, niin nyt me tiedämme mistä meidät mitataan.
Meidän tehtävämme on elää keskenämme nuhteettosti ja ystävinä keskenämme toisemme hyväksyen.
Meillä on tämän Uuden liiton kautta ne ihmiset ystäviämme, jotka ovat nytkin ysträviä, ja ne joille olemme tehneet väärin, heille olemme tulevassaelämässä velkaa. Ja velka kun on meiltä poisotettua, se on se mikä on kadotusta/kadottamista.
Joillakin on tuonpuoleisessa velkaa lähimmäisilleen niin paljon, että he tulevat "toivomaan" etteivät olisi koskaan syntyneetkään. Ja se jos mikä on helvettiä!
Kaikkein suurin velka tulee niille, jotka ovat tehneet pahuutta muita hallitessaan valtioiden viroissa.Tässä on alku: ''Perustele, miten kymmenen käskyä liittyy uskoon'', väitätkö sinäkin että kymmenen käskyä eivät liity kristinuskoon?
- hörhörhörhör
hjkghkghj kirjoitti:
''Ööööö...et ole tainnut lukea Raamattua tai ainakaan nykyistä raamatuntutkimusta?''
Aika vähän olen raamattua lukenut, ja silloinkin lähinnä vanhaa testamenttia. Täynnä satumaisia kertomuksia, kuulemani perusteella uusi testamentti ei ole yhtään sen uskottavampi, täytynee kuitenkin vilkaista sitäkin osaa.
Onko raamatuntutkimus nyt sitten löytänyt todisteita raamatussa kuvailtujen tapahtumien todenperäisyydestä, esimerkiksi Nooan arkista, Mooseksen vedenjakauksesta, auringon seisauttamisesta tai jostain vastaavasta?"Onko raamatuntutkimus nyt sitten löytänyt todisteita raamatussa kuvailtujen tapahtumien todenperäisyydestä, esimerkiksi Nooan arkista, Mooseksen vedenjakauksesta, auringon seisauttamisesta tai jostain vastaavasta?"
Nuo esimerkit, mitä laitoit, ovat kaikki justiinsa myyttejä joita on aika mahdotonta selvitellä tiedemaailmassa :D. Niin kuin varmaan sen hyvin ymmärrät ja tiedät.
Kantsii ottaa huomioon sana- ja asiainspiraatiot, ne liittyy näihin Raamattu-keskusteluihin erittäin paljon. :) - Ihmettelen vain
atac kirjoitti:
"Vanhassa testamentissa todellakin laki oli annettu vain Israelin kansalle, ei pakanakansoille."
Hyvä muistaa
Hehe. Ristiriitoja on mukava lukea.Kirjaimellista tulkintaa ateistitn suusta...mielenkiintoista. :D
- .
????? kirjoitti:
Tässä on alku: ''Perustele, miten kymmenen käskyä liittyy uskoon'', väitätkö sinäkin että kymmenen käskyä eivät liity kristinuskoon?
Kymmenen käskyä olivat Vanhan liiton laki.
Ja tästä lainannosta löydät perusteet ""5.Moos.4:8. Ja onko toista kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?
Apostolit kirjoittavat UTssa sen mikä kuuluu heidän opissaan kristtyjen "lakiin".
Se mitä saarnataan ei aina ole sitä mikä on säädetty kristinuskoon.
Omakohtaisuus uskossa tarkoittaa sitä, ettei usko muuta kuin sen minkä on tarkistanut ja jonka senjälkeen itse myös ymmärtää.
Omakohtainen usko ei ole sokeasti auktoriteetteihin uskomista .
Ns. vapaissa suunnissa puhutaan kyllä omakohtaisesta uskosta, mutta se on syntyisin kunkin suunnan valmiiksipureskelluista tulkinnoista.
Itse lukien monia asioita karsiutuu pois ja itsevarmuus on samaa kuin vapaus. Varmuuden tulee perustua tietämiseen eikä pelkkään luuloon.
Toiseksi valistan sinua!
Tarjotut 10 käskyä ovat AINA toisia kuin Raamatussa löydettävät!
Eli niistä juutalaisille määrätyistä on 8 samaa. Tarkistappa.
Kun näin on, mitäpä väittelisin? - R. Sitia
. kirjoitti:
Ja tästä lainannosta löydät perusteet ""5.Moos.4:8. Ja onko toista kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?
Apostolit kirjoittavat UTssa sen mikä kuuluu heidän opissaan kristtyjen "lakiin".
Omakohtaisuus uskossa tarkoittaa sitä, ettei usko muuta kuin sen minkä on tarkistanut ja jonka senjälkeen itse myös ymmärtää.
Ns. vapaissa suunnissa puhutaan kyllä omakohtaisesta uskosta, mutta se on syntyisin kunkin suunnan valmiiksipureskelluista tulkinnoista.
Itse lukien monia asioita karsiutuu pois ja itsevarmuus on samaa kuin vapaus. Varmuuden tulee perustua tietämiseen eikä pelkkään luuloon.
Toiseksi valistan sinua!
Kun näin on, mitäpä väittelisin?Lueppa vuorisaarnasi uudelleen. Siellä Jeesus omin sanoin sanoo ettei tullut poistamaan laista pienintäkään kirjainta. Jos siis Jeesuksen sanaan on uskominen niin silloin Jeesuksen jälkeiset lisäykset ovat vain vanhan päälle. Mitään ei kumottu Jeesusen toimesta. Näin siis jos uskoo mitään mitä Raamatussa lukee, mutta toki monet nykyiset kristilliset suuntaukset ovat ottaneet erivapauksia tekstin tulkinnassa ja pudotelleet pois "tarpeettomia" lain kappaleita, koska "ne eivät enää päde meihin" vaikka Jeesuksen omien sanojen mukaan tuollaisia erivapauksia ei ole myönnetty.
- ?????
. kirjoitti:
Toiseksi valistan sinua!
Kun näin on, mitäpä väittelisin?''Toiseksi valistan sinua!
Eli niistä juutalaisille määrätyistä on 8 samaa. Tarkistappa.''
Valista lisää, mitä käskyjä tarjotaan joita ei raamatusta löydy, mitkä käskyt ovat eri juutalaisille ja kristityille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä - .
????? kirjoitti:
''Toiseksi valistan sinua!
Eli niistä juutalaisille määrätyistä on 8 samaa. Tarkistappa.''
Valista lisää, mitä käskyjä tarjotaan joita ei raamatusta löydy, mitkä käskyt ovat eri juutalaisille ja kristityille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyäVertaa;
(1)Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
(2) - - - - - -
(3) Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.........................
(4)Pyhitä lepopäivä.
(5) Kunnioita isääsi ja äitiäsi.(jatko puuttuu)
(6) Älä tapa.
(7) Älä tee aviorikosta.
(8)Älä varasta.
(9) Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
(10)Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä,
karjaa, äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Nuo ovat katekismuksen käskyt joihin laitoin järjestysnumerot VTn järjestyksen mukaan
=================================
5.Moos.5:6. 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
7. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
8. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
9. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
10. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
11. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
12. Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
13. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
14. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
15. Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
16. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
17. Älä tapa.
18. Älä tee huorin.
19. Älä varasta.
20. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
21. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'
-Ensimmäinen käsky katekismuksessa ei ilmoita UUDEN TESTAMENTIN opetusta Jeesuksen keskeisestä asemasta kristinuskossa.
-Toinen käsky on jätetty kokonaan pois
-Lepopäivästä UT ei säädä käskyä eikä aseta rajoituksia.
Katso ylläolevasta miten se on
juutalaisille määrätty erityisinkielloin varustettuna.
-Yhdeksäs käsky on katekismuksessa jaettu kahtia
Jeesus sanoo, ettei hän tullut muuttamaan lakia (käskyjä).
Se tarkoittaa myös sitä, että alkuperäiset käskyt ovat yhä vain Israelille muuttamatta niiden kattavuuttakaan kristinuskoisten velvoitteeksi.
Kymmeneen käskyyn Israelilaisilla sisältyi kiinteästi säädöksiä joilla käskyjen noudattaminen täsmennettiin Israelin lain käytäntöön ja niihin liittyi eriasteisia rangaistusseuraamuksia.
31:13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät
31:15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
31:16 Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
35:3 Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."
Israelin sapatti on meidän lauantaimme eli sunnuntaita ei ole kymmenessä käskyssä määrätty lepopäiväksi.(Jeesus ei muuttanut pilkkuakaan käskyistä!)
On erittäin tärkeää että tiedostaa eron alkuperäisten käskyjen ja kristinuskon käskyjen merkitysissä.
Korostan sitä, että katekismuksen käskyt ovat periaatteen ilmaisuna käypiä mutta eivät alkuperäisinä merkityksiltään.
Kristinuskon sanoman täsmentäminen on Evankeliumien ja apostolien opetusten sisällöissä.
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki (säädöksineen)? Se on (Israelin) rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen(,Jeesus), jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen (Mooses) kädellä
Auttoiko? - .
R. Sitia kirjoitti:
Lueppa vuorisaarnasi uudelleen. Siellä Jeesus omin sanoin sanoo ettei tullut poistamaan laista pienintäkään kirjainta. Jos siis Jeesuksen sanaan on uskominen niin silloin Jeesuksen jälkeiset lisäykset ovat vain vanhan päälle. Mitään ei kumottu Jeesusen toimesta. Näin siis jos uskoo mitään mitä Raamatussa lukee, mutta toki monet nykyiset kristilliset suuntaukset ovat ottaneet erivapauksia tekstin tulkinnassa ja pudotelleet pois "tarpeettomia" lain kappaleita, koska "ne eivät enää päde meihin" vaikka Jeesuksen omien sanojen mukaan tuollaisia erivapauksia ei ole myönnetty.
Vuorisaarnaa ei tullut Mooseksen kautta eli sen saimme samassa yhteydessä kuin juutalaisetkin.
Toista käskyä millään kirkkokunnalla ole käytössä.
Ei niilläkään jotka vetoavat siihen, ettei JEESUS MUUTTANUT PILKKUAKAAN, joten se niistä lahkoista!
Tässä alkuperäinen lepopäiväkäsky; 12. Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
14. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
15. Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
Tuskin tarvitsee muistuttaa, ettei Jeesus muuttanut siitäkään mitään vivahdetta. Se. onko sillä noudattajia alkuperäisessä merkityksessä ei ole kumoamattomuuteen vaikutusta. Ehto on entinen.
Käskyissä ei ole mitään tarvetta uustulkintoihin sillä käskyjen kohde on lihallinen ISRAEL jota juutalaiset edustavat yksinoikeudella.
Kristinuskoisille on kerrottu ihan kaikki UTssa JA MITÄ EI OLE KERROTTU, SITÄ EI OLE SÄÄDETTY KRISTINUSKOON.
Apostolit, meidän apostolimme Paavali piti huolen lain opetuksesta niin hyvin ettei siihen ole JÄLKIPOLVILLA sanaakaan lisättävissä.
Kolossalaiskirje:
8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi. - ?????
. kirjoitti:
Vertaa;
(2) - - - - - -
(4)Pyhitä lepopäivä.
(6) Älä tapa.
(7) Älä tee aviorikosta.
(8)Älä varasta.
Nuo ovat katekismuksen käskyt joihin laitoin järjestysnumerot VTn järjestyksen mukaan
5.Moos.5:6. 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
8. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
9. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
10. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
11. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
12. Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
16. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
17. Älä tapa.
18. Älä tee huorin.
19. Älä varasta.
21. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'
-Ensimmäinen käsky katekismuksessa ei ilmoita UUDEN TESTAMENTIN opetusta Jeesuksen keskeisestä asemasta kristinuskossa.
Se tarkoittaa myös sitä, että alkuperäiset käskyt ovat yhä vain Israelille muuttamatta niiden kattavuuttakaan kristinuskoisten velvoitteeksi.
Kymmeneen käskyyn Israelilaisilla sisältyi kiinteästi säädöksiä joilla käskyjen noudattaminen täsmennettiin Israelin lain käytäntöön ja niihin liittyi eriasteisia rangaistusseuraamuksia.
31:13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät
31:15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
31:16 Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
Israelin sapatti on meidän lauantaimme eli sunnuntaita ei ole kymmenessä käskyssä määrätty lepopäiväksi.(Jeesus ei muuttanut pilkkuakaan käskyistä!)
On erittäin tärkeää että tiedostaa eron alkuperäisten käskyjen ja kristinuskon käskyjen merkitysissä.
Korostan sitä, että katekismuksen käskyt ovat periaatteen ilmaisuna käypiä mutta eivät alkuperäisinä merkityksiltään.
Kristinuskon sanoman täsmentäminen on Evankeliumien ja apostolien opetusten sisällöissä.
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki (säädöksineen)? Se on (Israelin) rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen(,Jeesus), jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen (Mooses) kädellä
Auttoiko?''-Ensimmäinen käsky katekismuksessa ei ilmoita UUDEN TESTAMENTIN opetusta Jeesuksen keskeisestä asemasta kristinuskossa.''
Niin, mutta käsky on kuitenkin sama vaikka sitä ei ole tarkennettu, ja kyse oli raamatusta.
''-Toinen käsky on jätetty kokonaan pois''
Ei kokonaan, se on yhdistetty ensimmäiseen, pois on jäänyt ''älä tee itsellesi jumalankuvaa''.
''-Yhdeksäs käsky on katekismuksessa jaettu kahtia''
Koska muuten käskyjä olisi vain 9, kun 1 ja 2 on yhdistetty.
''On erittäin tärkeää että tiedostaa eron alkuperäisten käskyjen ja kristinuskon käskyjen merkitysissä.''
Kymmenen käskyä liittyvät kuitenkin kristinuskoon, vaikka niitä olisikin täsmennetty, ja liittyykö vai ei oli ihmettelyn aiheena, ei se missä muodossa ne on.
''Korostan sitä, että katekismuksen käskyt ovat periaatteen ilmaisuna käypiä mutta eivät alkuperäisinä merkityksiltään.''
Katekismuskin liittyy kristinuskoon, se sisältää kymmenen käskyä. - ?????
????? kirjoitti:
''-Ensimmäinen käsky katekismuksessa ei ilmoita UUDEN TESTAMENTIN opetusta Jeesuksen keskeisestä asemasta kristinuskossa.''
Niin, mutta käsky on kuitenkin sama vaikka sitä ei ole tarkennettu, ja kyse oli raamatusta.
''-Toinen käsky on jätetty kokonaan pois''
Ei kokonaan, se on yhdistetty ensimmäiseen, pois on jäänyt ''älä tee itsellesi jumalankuvaa''.
''-Yhdeksäs käsky on katekismuksessa jaettu kahtia''
Koska muuten käskyjä olisi vain 9, kun 1 ja 2 on yhdistetty.
''On erittäin tärkeää että tiedostaa eron alkuperäisten käskyjen ja kristinuskon käskyjen merkitysissä.''
Kymmenen käskyä liittyvät kuitenkin kristinuskoon, vaikka niitä olisikin täsmennetty, ja liittyykö vai ei oli ihmettelyn aiheena, ei se missä muodossa ne on.
''Korostan sitä, että katekismuksen käskyt ovat periaatteen ilmaisuna käypiä mutta eivät alkuperäisinä merkityksiltään.''
Katekismuskin liittyy kristinuskoon, se sisältää kymmenen käskyä.''Eli niistä juutalaisille määrätyistä on 8 samaa.''
Tämä unohtui, on siis 2 käskyä joita juutalaisilla on ja kristityillä ei(ja toisinpäin?), mitkä ne on, vai onko niillä vain eri numerot. - R. Sitia
. kirjoitti:
Vuorisaarnaa ei tullut Mooseksen kautta eli sen saimme samassa yhteydessä kuin juutalaisetkin.
Toista käskyä millään kirkkokunnalla ole käytössä.
Ei niilläkään jotka vetoavat siihen, ettei JEESUS MUUTTANUT PILKKUAKAAN, joten se niistä lahkoista!
Tässä alkuperäinen lepopäiväkäsky; 12. Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
Tuskin tarvitsee muistuttaa, ettei Jeesus muuttanut siitäkään mitään vivahdetta. Se. onko sillä noudattajia alkuperäisessä merkityksessä ei ole kumoamattomuuteen vaikutusta. Ehto on entinen.
Käskyissä ei ole mitään tarvetta uustulkintoihin sillä käskyjen kohde on lihallinen ISRAEL jota juutalaiset edustavat yksinoikeudella.
Kristinuskoisille on kerrottu ihan kaikki UTssa JA MITÄ EI OLE KERROTTU, SITÄ EI OLE SÄÄDETTY KRISTINUSKOON.
Apostolit, meidän apostolimme Paavali piti huolen lain opetuksesta niin hyvin ettei siihen ole JÄLKIPOLVILLA sanaakaan lisättävissä.
Kolossalaiskirje:
8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.Ah ja voih, mutta kun Mooseksen laki oli myös paljon muuta kuin kymmenen käskyä. Vuorisaarnassa ja fariseusten kanssa väitellessään Jeesus viittasi nimenomaisesti Talmudiin, eikä pelkästään kymmeneen käskyyn. Olet nyt ottanut rankkoja erioikeuksia tulkitessasi Jeesuksen sanomisia omien mieltymysten mukaan.
- .
????? kirjoitti:
''Eli niistä juutalaisille määrätyistä on 8 samaa.''
Tämä unohtui, on siis 2 käskyä joita juutalaisilla on ja kristityillä ei(ja toisinpäin?), mitkä ne on, vai onko niillä vain eri numerot.Kristinuskoon ei ole määrättyä lepopäivää vaikka se onkin katekismukseen laitettu.
1)Sapatti oli merkki Israelille siten kuin sen voit lukea edellisestä viestistäni.
Sapatinvietto oli niiden ohjeiden noudattamista jotka Isralilaisille säädettiin.
Meille ei sellaisia säädöksiä ja rajoitteita ole.
Kymmenen käskyä oli laki.
Mutta meille käskyt eivät ole laki.
2) kuvakielto on merkityksetön kristinuskossa.
Kun otamme kaikki Jeesuksen opetukset ja apostolien opetukset huomioon, kymmenen käskyn listalta putoaa pohja pois siksi, muu Uuden Testamentin opetus noudatettuna ei jätä mitään opettamatta.
PAITSI
Rakkausasiat miehen ja naisen välille ovat erityisesti varmistettu sekaannuksen varmistamiseksi.
Parisuhteen ulkopuolisia suhteita ei hyväksytä ennen, prisuhteen aikana, eikä parisuhteen päättymisen jälkeen kun puoliso on kuollut.
Uusi parisuhde on sallittu entisen puolison kuoltua.
Ap.t.15:22. Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
23. ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Tuossa yllä on se, mitä apostolit päättivät kertoa kymmenen käskyn kuulumisesta uskoontulleille juutalaisten ulkopuolisille.
Montako käskyä kymmenestä löydät siitä?
Kaikki käskyt kristinuskoon on nimittäin määrätty näillä sanoilla ==>>>
Roomalaiskirje:
13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Matt.22:28-29
Löytyy paljon niitä, jotka opettavat toisinkin, mutta sen he tekevät omia tulkintojaan opettaen.
Hyvä tuntemus siitä, mitä todella on kirjoitettuna on kuin varkausvakuutus sen varalle, jos joku puheillaan aikoo horjuttaa käsitystäsi.
Kolossalaiskirje:
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi - .
R. Sitia kirjoitti:
Ah ja voih, mutta kun Mooseksen laki oli myös paljon muuta kuin kymmenen käskyä. Vuorisaarnassa ja fariseusten kanssa väitellessään Jeesus viittasi nimenomaisesti Talmudiin, eikä pelkästään kymmeneen käskyyn. Olet nyt ottanut rankkoja erioikeuksia tulkitessasi Jeesuksen sanomisia omien mieltymysten mukaan.
Jeesus NIMENOMAAN opetti juutalaisia.
Matteuksen evankeliumi:
15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
Jeesuksen opetuksella oli erityiset syyt olla juutalaisuuden mukaisia juutalaisille.
Vielä nytkin siinä on lähtökohtainen ero johtuen taustojemme erosta.
Ei Israelin liittoa ole kumottu!
Se mikä on meille Israelin ulkopulisille tarkoitettua poikkeaa yhä siitä miten se koskettaa juutalasta.
Paavali vahvistaa "rivien välissä" Vanhan liiton olevan olemassa ===>>
Galatalaiskirje:
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
Paavali viittaa juuri siihen liittolakiin jota JEESUS ei muuttanut! - ?????
. kirjoitti:
Kristinuskoon ei ole määrättyä lepopäivää vaikka se onkin katekismukseen laitettu.
1)Sapatti oli merkki Israelille siten kuin sen voit lukea edellisestä viestistäni.
Sapatinvietto oli niiden ohjeiden noudattamista jotka Isralilaisille säädettiin.
Meille ei sellaisia säädöksiä ja rajoitteita ole.
Kymmenen käskyä oli laki.
Mutta meille käskyt eivät ole laki.
2) kuvakielto on merkityksetön kristinuskossa.
Kun otamme kaikki Jeesuksen opetukset ja apostolien opetukset huomioon, kymmenen käskyn listalta putoaa pohja pois siksi, muu Uuden Testamentin opetus noudatettuna ei jätä mitään opettamatta.
PAITSI
Rakkausasiat miehen ja naisen välille ovat erityisesti varmistettu sekaannuksen varmistamiseksi.
Parisuhteen ulkopuolisia suhteita ei hyväksytä ennen, prisuhteen aikana, eikä parisuhteen päättymisen jälkeen kun puoliso on kuollut.
Uusi parisuhde on sallittu entisen puolison kuoltua.
Ap.t.15:22. Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
23. ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Tuossa yllä on se, mitä apostolit päättivät kertoa kymmenen käskyn kuulumisesta uskoontulleille juutalaisten ulkopuolisille.
Montako käskyä kymmenestä löydät siitä?
Kaikki käskyt kristinuskoon on nimittäin määrätty näillä sanoilla ==>>>
Roomalaiskirje:
13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Matt.22:28-29
Löytyy paljon niitä, jotka opettavat toisinkin, mutta sen he tekevät omia tulkintojaan opettaen.
Hyvä tuntemus siitä, mitä todella on kirjoitettuna on kuin varkausvakuutus sen varalle, jos joku puheillaan aikoo horjuttaa käsitystäsi.
Kolossalaiskirje:
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi''Kymmenen käskyä oli laki.
Mutta meille käskyt eivät ole laki.''
Mutta liittyvät kristinuskoon.
''2) kuvakielto on merkityksetön kristinuskossa.''
Koska muuten harjoittamanne kuvainpalvonta olisi syntiä?
''Montako käskyä kymmenestä löydät siitä?''
Yhden.
''Kaikki käskyt kristinuskoon on nimittäin määrätty näillä sanoilla ==>>>
Roomalaiskirje:
Eikös tuo liitä kymmentä käskyä kristinuskoon?
''Löytyy paljon niitä, jotka opettavat toisinkin, mutta sen he tekevät omia tulkintojaan opettaen.
Hyvä tuntemus siitä, mitä todella on kirjoitettuna on kuin varkausvakuutus sen varalle, jos joku puheillaan aikoo horjuttaa käsitystäsi.''
Niillä joilla on eri tulkinnat ovat yhtä varmoja siitä että sinun tulkintasi on omaa tulkintaa. - .
????? kirjoitti:
''Kymmenen käskyä oli laki.
Yhden.
Roomalaiskirje:
''Löytyy paljon niitä, jotka opettavat toisinkin, mutta sen he tekevät omia tulkintojaan opettaen.
Hyvä tuntemus siitä, mitä todella on kirjoitettuna on kuin varkausvakuutus sen varalle, jos joku puheillaan aikoo horjuttaa käsitystäsi.''
Niillä joilla on eri tulkinnat ovat yhtä varmoja siitä että sinun tulkintasi on omaa tulkintaa.''2) kuvakielto on merkityksetön kristinuskossa.''
Siksi tarpeeton, että se ei tulisi edes mieleen kun oppii muut asiat ja huomaa niiden toimivan käytännön elämässä.
Ja kuvista on puhe apostolienkin opetuksissa joten luettelot yksittäisistä eri teoista on huhaata koska joku aina jää luettelosta pois.
Älä sylje naapurin auton tuulilasiin esimerkiksi. - R. Sitia
. kirjoitti:
Jeesus NIMENOMAAN opetti juutalaisia.
Matteuksen evankeliumi:
15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
Jeesuksen opetuksella oli erityiset syyt olla juutalaisuuden mukaisia juutalaisille.
Vielä nytkin siinä on lähtökohtainen ero johtuen taustojemme erosta.
Ei Israelin liittoa ole kumottu!
Se mikä on meille Israelin ulkopulisille tarkoitettua poikkeaa yhä siitä miten se koskettaa juutalasta.
Paavali vahvistaa "rivien välissä" Vanhan liiton olevan olemassa ===>>
Galatalaiskirje:
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
Paavali viittaa juuri siihen liittolakiin jota JEESUS ei muuttanut!No kyllähän kirkkohistorian tutkijat tietävät, että Paavali joutui varsin tiukasti törmäyskurssille apostoleiden kanssa jo pelkästään sillä, että halusi lähteä saarnaamaan muille kuin juutalaisille. Kun tämä päätös viimein hyväksyttiin niin Paavali muotoili Jeesuksen teologiaan sopivia reikiä lakiin, että se saatiin myytyä muille kansoille. Mitään Jeesuksen tai Jumalan hyväksyntäähän näille kristillisille käsityksille ei ollut. Tokihan sinä tämän tiedät?
- khjkhjkhj
hörhörhörhör kirjoitti:
"Onko raamatuntutkimus nyt sitten löytänyt todisteita raamatussa kuvailtujen tapahtumien todenperäisyydestä, esimerkiksi Nooan arkista, Mooseksen vedenjakauksesta, auringon seisauttamisesta tai jostain vastaavasta?"
Nuo esimerkit, mitä laitoit, ovat kaikki justiinsa myyttejä joita on aika mahdotonta selvitellä tiedemaailmassa :D. Niin kuin varmaan sen hyvin ymmärrät ja tiedät.
Kantsii ottaa huomioon sana- ja asiainspiraatiot, ne liittyy näihin Raamattu-keskusteluihin erittäin paljon. :)''Nuo esimerkit, mitä laitoit, ovat kaikki justiinsa myyttejä joita on aika mahdotonta selvitellä tiedemaailmassa :D. Niin kuin varmaan sen hyvin ymmärrät ja tiedät.''
Kirja täynnä satumaisia tarinoita ja myyttejä, ja sinä ihmettelet miksi sitä sanotaan satukirjaksi.
''Kantsii ottaa huomioon sana- ja asiainspiraatiot, ne liittyy näihin Raamattu-keskusteluihin erittäin paljon. :)''
Näiden huomioonottaminen ei nähdäkseni vaikuta tarinoiden todenmukaisuuteen, liittynee enemmänkin tulkintatapaan. - hörhörhörhör
khjkhjkhj kirjoitti:
''Nuo esimerkit, mitä laitoit, ovat kaikki justiinsa myyttejä joita on aika mahdotonta selvitellä tiedemaailmassa :D. Niin kuin varmaan sen hyvin ymmärrät ja tiedät.''
Kirja täynnä satumaisia tarinoita ja myyttejä, ja sinä ihmettelet miksi sitä sanotaan satukirjaksi.
''Kantsii ottaa huomioon sana- ja asiainspiraatiot, ne liittyy näihin Raamattu-keskusteluihin erittäin paljon. :)''
Näiden huomioonottaminen ei nähdäkseni vaikuta tarinoiden todenmukaisuuteen, liittynee enemmänkin tulkintatapaan."Näiden huomioonottaminen ei nähdäkseni vaikuta tarinoiden todenmukaisuuteen, liittynee enemmänkin tulkintatapaan."
No voi kun just nuo sana- ja asiainspiraatio-opit vaikuttavat siihen tulkintaan :D! Em. opit ovat tulkintaperheen ydinkysymys, joka määrittelee kaikkein eniten raamatuntulkintaa. Ja tämä taas vaikuttaa siihen, mitä tapahtumia ja asioita pidetään todenmukaisina.
Ne ihmiset, jotka ovat asiainspiraation kannalla (ja heitä on paaaaaaaljon enempi mitä sanainspiraation kannattajia) eivät tulkitse kirjaimellisesti jokaista kohtaa.
Perusasiat kannattaa selvittää :). Ihmettelen vain kirjoitti:
Kirjaimellista tulkintaa ateistitn suusta...mielenkiintoista. :D
Raamattu onkin paras ase Kristittyjen omia erehtymättömiä tulkintoja vastaan argumentoidessa.
- jghjgkgkg
hörhörhörhör kirjoitti:
"Näiden huomioonottaminen ei nähdäkseni vaikuta tarinoiden todenmukaisuuteen, liittynee enemmänkin tulkintatapaan."
No voi kun just nuo sana- ja asiainspiraatio-opit vaikuttavat siihen tulkintaan :D! Em. opit ovat tulkintaperheen ydinkysymys, joka määrittelee kaikkein eniten raamatuntulkintaa. Ja tämä taas vaikuttaa siihen, mitä tapahtumia ja asioita pidetään todenmukaisina.
Ne ihmiset, jotka ovat asiainspiraation kannalla (ja heitä on paaaaaaaljon enempi mitä sanainspiraation kannattajia) eivät tulkitse kirjaimellisesti jokaista kohtaa.
Perusasiat kannattaa selvittää :).''No voi kun just nuo sana- ja asiainspiraatio-opit vaikuttavat siihen tulkintaan :D!''
Enkö minä niin sanonutkin?
'' Em. opit ovat tulkintaperheen ydinkysymys, joka määrittelee kaikkein eniten raamatuntulkintaa. Ja tämä taas vaikuttaa siihen, mitä tapahtumia ja asioita pidetään todenmukaisina.''
Miten se että mitä satutaan pitämään todenmukaisena, vaikuttaa mitenkään siihen mikä on todenmukaista ja mikä ei.
''Ne ihmiset, jotka ovat asiainspiraation kannalla (ja heitä on paaaaaaaljon enempi mitä sanainspiraation kannattajia) eivät tulkitse kirjaimellisesti jokaista kohtaa.''
Kannattajien määrä ei myöskään vaikuta todenmukaisuuteen.
''Perusasiat kannattaa selvittää :).''
Niin, ja asiassa pysyminenkin auttaisi, kun ei ollut kyse tulkinnoista, vaan raamatun satukirjamaisuudesta. - Joku vaan
jghjgkgkg kirjoitti:
''No voi kun just nuo sana- ja asiainspiraatio-opit vaikuttavat siihen tulkintaan :D!''
Enkö minä niin sanonutkin?
'' Em. opit ovat tulkintaperheen ydinkysymys, joka määrittelee kaikkein eniten raamatuntulkintaa. Ja tämä taas vaikuttaa siihen, mitä tapahtumia ja asioita pidetään todenmukaisina.''
Miten se että mitä satutaan pitämään todenmukaisena, vaikuttaa mitenkään siihen mikä on todenmukaista ja mikä ei.
''Ne ihmiset, jotka ovat asiainspiraation kannalla (ja heitä on paaaaaaaljon enempi mitä sanainspiraation kannattajia) eivät tulkitse kirjaimellisesti jokaista kohtaa.''
Kannattajien määrä ei myöskään vaikuta todenmukaisuuteen.
''Perusasiat kannattaa selvittää :).''
Niin, ja asiassa pysyminenkin auttaisi, kun ei ollut kyse tulkinnoista, vaan raamatun satukirjamaisuudesta.No siihen, näkeekö kristitty tai kuka tahansa ihminen Raamatun "satukirjamaisena" vai ihan pätevänä luonnontieteen oppikirjana, vaikuttaa nuo sana- ja asiainspiraatiot :).
- toki
ertert kirjoitti:
"Raamatusta löytyy ihan historiallisiakin tapahtumia"
Kuten löytyy Harry Potterista ja Aku ankasta.BTW!
Mikä on Harry Potter?
En ole kuullutkaan. - gjkghjkghk
Joku vaan kirjoitti:
No siihen, näkeekö kristitty tai kuka tahansa ihminen Raamatun "satukirjamaisena" vai ihan pätevänä luonnontieteen oppikirjana, vaikuttaa nuo sana- ja asiainspiraatiot :).
''No siihen, näkeekö kristitty tai kuka tahansa ihminen Raamatun "satukirjamaisena" vai ihan pätevänä luonnontieteen oppikirjana, vaikuttaa nuo sana- ja asiainspiraatiot :).''
Niin, mutta sana- ja asiainspiraatiot eivät vaikuta millään tavalla raamatun todenmukaisuuteen. - itseati
. kirjoitti:
Vertaa;
(2) - - - - - -
(4)Pyhitä lepopäivä.
(6) Älä tapa.
(7) Älä tee aviorikosta.
(8)Älä varasta.
17. Älä tapa.
18. Älä tee huorin.
19. Älä varasta.
Galatalaiskirje:
Auttoiko?Jumala antoi vapaan tahdon ihmiselle varmaankin, jottei käskyjä tarvis noudattaa. Raamattu on niin selkeä kirja, että sen lukeneet ihmisetkin väittelevät keskenään miten se oikein on, kun mitään loogiseen ajatteluun perustuvaa siitä ei löydy, siksi uskontojakin tuhansia maailmassa.
Savossa aikoinaan vaikutti kuikka koponen niminen mies, joka hevosta vastaan taluttavalle miehelle sanoi nostapas hevosen häntää käyn vilkaisemassa missä kunnossa hevonen on. Mies nosti häntää ja kuikka ryömi peräaukosta sisään miehen hämmästykseksi, siinä tovin odoteltuaan kolmas kulkija saapui paikalle. Kulkija kysyi mieheltä miksi hän pitää hevosen häntää ylhäällä? Tähän hännän pitäjä vastasi kuikka meni sisään tarkastamaan hevosen kunnon, johon kulkija vastasi kuikka koposen tulleen vastaan hetki sitten. Hännänpitäjä uskoi kuikka koposen olleen hevosen sisällä, tämä tapahtuma kuvaakin uskon ja tiedon eroa aika hyvin.
Ainoa yhteinen tekijä ateisteilla ja uskovaisilla on oikeassa olemisen tarve, etenkin uskon asioihin liittyvissä kysymyksissä. Tosi uskovaisten tuskin täällä vahvistusta näkemyksilleen tarvitsee hakea, kun ovat uskossaan autuaita.
Jokaisella ihmisellä on oikeus omalaiseen maailmankatsomukseen, kunhan sillä ei vahingoiteta muita ihmisiä. Kritiikki on tietenkin tervetullutta, jopa suotavaa kunhan se ei ole panettelevaa, loukkaavaa ja vihaa lietsovaa älämölöä.
Oma näkemykseni uskontojen syntyyn liittyy osana vallankäyttöä, koska tieto on valtaa ja jos jotain ei tiedetä ulkoistetaan tieto ulottumattomiin, jopa jumalan tahtoon koetella henkilön uskon vahvuutta kaikenlaisilla ikävyyksillä. Alkuasukas heimoilla "tietäjän" virkaa hoiti poppamies, joka loitsuillaan ratkaisi hankalimmat yhteisön ongelmat.
Nykysin uskonnot enimmäkseen vetoavat ihmisen itsekkääseen pelastumiseen tuonpuoleisessa, jossa lopullinen palkinto on odottamassa hurskaasta elämästä, toki anteeksi antoineen, jos ei hurskaudesta pysytynyt kiinni pitämään.
Meillä on tämä yksi elämä, joka alkaa yksilötasolla syntymästä ja päättyy kuolemaan, kuten kaikilla elollisilla, silti se olisi elettävä ihmisiksi vaikka siitä mitään palkintoa ei olisi odottamassakaan. Ihmisyyteen ei kuulu alistava taloudellisen tai henkisen vallankäyttö, muita ihmisiä kohtaan. - .
????? kirjoitti:
''Kymmenen käskyä oli laki.
Yhden.
Roomalaiskirje:
Niillä joilla on eri tulkinnat ovat yhtä varmoja siitä että sinun tulkintasi on omaa tulkintaa.### Niillä joilla on eri tulkinnat ovat yhtä varmoja siitä että sinun tulkintasi on omaa tulkintaa. ###
Miksi pitää tulkita jos asiassa ei ole tulkintaan syytä?
Esimerkki; 1. "Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille
2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.
Miten tuo edelläoleva poikkeaa periaatteeltaan seuraavasta?
1. "Ja nyt, Jokerit, kuulkaa ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille
opetan, että seuraisitte niitä, pärjäisitte ja voittaisitte sen pokaalin, jonka minä, teidän valmentajanne johdan teidät saamaan.
2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa MINUN, teidän Valmentajanne, ohjeita ja neuvoja joita minä teille annan.
Kymmenen käskyä oli alunperin tarkoitettu yhtä kansakuntaa varten.
5.Mooseksen kirja:
7:6 Sillä sinä olet Herralle, Jumalallesi, pyhitetty kansa; Herra, sinun Jumalasi, on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on.
Jos muuttaa ylläolevan tulkitsemalla muuksi kuin se mitä on luettavissa, muuttuu kaikki jälkeenpäin kerrotut asiat merkityksiltään täysin toisiksi.
Ja se, että on lähdetty tulkitsemaan on johtanut tuhansiin eri tulkintoihin . Jokainen tulkinta, joka muuttaa alkuperäistä merkitystä, johtaa ketjutettuihin virhetulkintoin. Virhetulkintaa nimittäin käytetään sitten jatkossa totena jonka päälle tehdään lisää virheellisiä tulkintoja.
Lopputulos on sellainen, joka ei ole millään tavoin uskottavaa muille, kuin väärintulkitsijoille ja heidän perässään hiippailijoille.
Yleensähän on niin, etteivät riviuskovaiset eivät vaivaudu tarkistamaan itse asioita ja siksi kannattavat lahkoaan silmittömän sokeina. - ?????
. kirjoitti:
Siksi tarpeeton, että se ei tulisi edes mieleen kun oppii muut asiat ja huomaa niiden toimivan käytännön elämässä.
Ja kuvista on puhe apostolienkin opetuksissa joten luettelot yksittäisistä eri teoista on huhaata koska joku aina jää luettelosta pois.
Älä sylje naapurin auton tuulilasiin esimerkiksi.''Siksi tarpeeton, että se ei tulisi edes mieleen kun oppii muut asiat ja huomaa niiden toimivan käytännön elämässä.''
Kristittyjä ympäri maailman kumartelee ja palvoo milloin mitäkin kuvia ja kuvatuksia, joten jumala ei joko pane sitä enää pahakseen, tai kristityt kuvanpalvojat jättävät käskyn huomiotta koska kuvien palvonta on niin kivaa. - ?????
. kirjoitti:
### Niillä joilla on eri tulkinnat ovat yhtä varmoja siitä että sinun tulkintasi on omaa tulkintaa. ###
Miksi pitää tulkita jos asiassa ei ole tulkintaan syytä?
Esimerkki; 1. "Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille
2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.
Miten tuo edelläoleva poikkeaa periaatteeltaan seuraavasta?
1. "Ja nyt, Jokerit, kuulkaa ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille
opetan, että seuraisitte niitä, pärjäisitte ja voittaisitte sen pokaalin, jonka minä, teidän valmentajanne johdan teidät saamaan.
2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa MINUN, teidän Valmentajanne, ohjeita ja neuvoja joita minä teille annan.
Kymmenen käskyä oli alunperin tarkoitettu yhtä kansakuntaa varten.
5.Mooseksen kirja:
7:6 Sillä sinä olet Herralle, Jumalallesi, pyhitetty kansa; Herra, sinun Jumalasi, on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on.
Jos muuttaa ylläolevan tulkitsemalla muuksi kuin se mitä on luettavissa, muuttuu kaikki jälkeenpäin kerrotut asiat merkityksiltään täysin toisiksi.
Ja se, että on lähdetty tulkitsemaan on johtanut tuhansiin eri tulkintoihin . Jokainen tulkinta, joka muuttaa alkuperäistä merkitystä, johtaa ketjutettuihin virhetulkintoin. Virhetulkintaa nimittäin käytetään sitten jatkossa totena jonka päälle tehdään lisää virheellisiä tulkintoja.
Lopputulos on sellainen, joka ei ole millään tavoin uskottavaa muille, kuin väärintulkitsijoille ja heidän perässään hiippailijoille.
Yleensähän on niin, etteivät riviuskovaiset eivät vaivaudu tarkistamaan itse asioita ja siksi kannattavat lahkoaan silmittömän sokeina.''Miksi pitää tulkita jos asiassa ei ole tulkintaan syytä?''
En tiedä. Miksi tulkitsette?
''Kymmenen käskyä oli alunperin tarkoitettu yhtä kansakuntaa varten.''
Osa kristityistä otti ne omaan uskontoonsa, kristinusko kun on juutalainen lahko.
''Ja se, että on lähdetty tulkitsemaan on johtanut tuhansiin eri tulkintoihin ''
On lahkoja jotka lukevat raamattua kirjaimellisesti ja kuitenkin tulevat eri lopputulokseen kuin toiset kirjaimellisesti lukevat lahkot.
- R. Sitia
Lisää videomatskua tällä kertaa Bill Maherilta:
http://www.youtube.com/watch?v=95iRvZOtUWA&feature=relatedEn tiedä mikä mussa on vikana, mutta mun mielestä Maher vetää siitä kohtaa, mistä aita on matalin (samoo mies joka pitää Jefferiesin setistä)
On toi kuitenkin hyvää, mutta en tiedä mikä siinä tökkii.- R. Sitia
A.Mikkonen kirjoitti:
En tiedä mikä mussa on vikana, mutta mun mielestä Maher vetää siitä kohtaa, mistä aita on matalin (samoo mies joka pitää Jefferiesin setistä)
On toi kuitenkin hyvää, mutta en tiedä mikä siinä tökkii.No Maherilla ei karisma lavalla ihan riitä samalla tavalla kuin muilla. Jutuissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta hiukka on vielä tekemistä, että saa yleisön tosissaan otettua.
R. Sitia kirjoitti:
No Maherilla ei karisma lavalla ihan riitä samalla tavalla kuin muilla. Jutuissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta hiukka on vielä tekemistä, että saa yleisön tosissaan otettua.
Maherin huumorilla höystetty dokkari "Religulous" oli ihan huippu. :D
http://www.youtube.com/watch?v=-Gxc0XEoQpQmissxcessive kirjoitti:
Maherin huumorilla höystetty dokkari "Religulous" oli ihan huippu. :D
http://www.youtube.com/watch?v=-Gxc0XEoQpQOlihan se , ja toi dokkari on ihan hyvä, mutta joku vaan tökkii tossa Maherissa en tiedä mikä :(
Ei tämä nyt liity suoraan aiheeseen mutta kulkee kyllä sivuraiteella.
Vuosikymmeniä olen nähnyt tienvarsiplakaatteja; jeesus tulee - oletko valmis ?
Mihin minun tai uskovaisten pitäisi olla valmiita ?
Jos pohtii niin syntymä on "ruumiillinen valmistusprosessi, jonka päässä on meillä kaikilla kuolema.
Toinen toistuva hokema on - "missä vietät ikuisuutesi" ?
Tähän toiseen on itselläni selvä vastaus:
Alkuun vietän aikaani Airiston vesialueella (tuhkattuna) ja luultavasti siirryn sielä luonnon ravintoketjussa eteenpäin, ensin kolmipiikkikaloihin ja toivottavasta siitä eteenpäin hierakisesti uljaaksi 21 kg:n ukkoloheksi joka päätyy jonkun uskomattoman vieheeseen ja kalastaja ottaa kunniakseni "äreät ryypit"- suap toestoo
Miksi sekoitat Raamatun ja Raamattuun uskovaisina itseään pitävät keskenään?
Mielipiteet Raamatusta eivät ole sama asia kuin Raamattu.
Eikä se ole siitä kiinni sanooko joku uskobvansa tai olemaan uskomatta.
Havaintojen tulkitseminen ei ole tae siitä että tyulkinta on oikeaa.
Eikä tulkinnan kannattajien määräkään ole totuusarvon tae.
Raamattu ja luomakunta on tutkimuksen suhteen samassa asemassa.
Molempia tutkivat saman peruskoulutustason tutkijat.
Jopa Yliopistoissa!
Ihmisten viisaus on helppo todeta mitättömäksi.
Miksi älyllistä elämää etsitään avaruudesta kun sitä ei ole löydetty Maapalloltakaan?
- R. Sitia
Sattuipa silmiin lisää huumoria uskontoihin liittyen.
Äänessä Jim Gaffigan
http://www.youtube.com/watch?v=2k_9mXpNdgU - R. Sitia
..ja lisää...
http://www.youtube.com/watch?v=i-LMpeEmaTk&feature=related
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2571835Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki141702- 1371266
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1261155- 83807
- 163744
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168721Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala414662- 52582
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52535