kymmenen käskyä

BC

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Ihminen laumaeläimenä tarvitsee sääntöjä toimiessa osana laumana
-mutta mitä nämä kymmenen käskyjä oikeasti tarkoittaa ja miksi ne ovat juuri tolla järjestyksessä?

49

899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka noista krisuhihujen jutuista selvää ottaa. Ja sitäpaitsi, eihän 10 käskyä enää ole voimassa kun ne on vanhassa testamentissa.

      • Jotkut uskovat ovat sitä mietltä että ainoastaan uusitestamentti on voimissaan, mutta toisaalta. Eikö jeesus vuorisaarnassa sanonut jotenkin näin: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

        Mutta kuten mainitsit, ei heistä aina selvää ota..


      • 4+2

        esim jos minä haluan tehdä työtä 24/7 niin eihän se vaikuta muu perheeseen,
        mutta tietystimiksi pitäisi tehdä niin paljon sitä työtä on sitten taas ihan eri juttu?


      • ++++++++++++
        weccu kirjoitti:

        Jotkut uskovat ovat sitä mietltä että ainoastaan uusitestamentti on voimissaan, mutta toisaalta. Eikö jeesus vuorisaarnassa sanonut jotenkin näin: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

        Mutta kuten mainitsit, ei heistä aina selvää ota..

        Ei pelkästään vuorisaarnassa.

        Jeesus jatkuvasti sanoo, että lait ovat edelleen voimassa.


      • weccu kirjoitti:

        Jotkut uskovat ovat sitä mietltä että ainoastaan uusitestamentti on voimissaan, mutta toisaalta. Eikö jeesus vuorisaarnassa sanonut jotenkin näin: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

        Mutta kuten mainitsit, ei heistä aina selvää ota..

        Niin... Joku on joskus tälläkin palstalla väittänyt, että raamattu on kovasti ristiriitainen teos. Mutta uskovaiset (jotka siis eivät koskaan valehtele) ovat sanoneet, ettei se ole. Hmm... Jaa a.

        Ja nimim. tuossa alempana hyvin muistikin tosiaan, että Mooseshan ne taulut rikkoi ja teki uudet säännöt tilalle.


      • Hyvä muistaa, että 10 käskyä löytyvät myös eri kohdista Uutta testamenttia erillisinä, tavallaan vahvistaen ne myös Uuden liiton kansalle.


      • _igor_
        juhani1965 kirjoitti:

        Hyvä muistaa, että 10 käskyä löytyvät myös eri kohdista Uutta testamenttia erillisinä, tavallaan vahvistaen ne myös Uuden liiton kansalle.

        hedelmästä se puu tunnetaan.


      • .
        _igor_ kirjoitti:

        hedelmästä se puu tunnetaan.

        Ei pidä paikkaansa, se että ne on viittenää VThen ei tee niistä valideettejä.

        Sama kun muistelisi entisiä lakipykäliä, kyllä ne muistetaan mutta ei ne enää voimassa ole.


    • 22

      Jos olisi vain yksi oikea Jumala niin miksi kymmenestä ensimmäisestä käskystä kolme ensimmäistä koskee juuri tietyn Jumalan palvomista? Puhumattakaan niistä 600 käskystä, jotka kyseinen Jumala antoi näiden kymmenen jälkeen.

    • +++++++++++++

      Noi ei ole enään 10 käskyä.

      Mooses rikkoi taulut ( Exodus 32:19) joissa noi käskyt olivat ja jumala teki uudet käskyt Exodus 34:ssä.

    • 1+10

      näyttää siltä että kaksi ensimmäistä ovat siellä antamassa ja ylläpitämässä alempi olevien käskyjen voimaa ohjenuorana ihmisille, ja hyvät ohjeet ovatkin ja järjestykselläkin on oma logiikkansa jos vähän ajattelee

      • ++++++++++

        Hyvät säännöt jonkin uudempien sääntöjen pohjana ne kyllä ovat hyvät , mutta toillaisina ( vaikka ne ovatkin erilaiset kuin Exodus 34:ssä imloitetut) ne ei kelöaa.

        1 ja 2 ei toimi demokratiassa. 3 on turha kielto, 4 ei käy, koska kunnioitus ansaitaan, 5 on hyvä, mutta rangaistus taas ei, 6 on vähän typerä, 7 on hyvä, mutta ei aina toimi, 8 on hyvä, 9 ja 10 ei toimi kapitalismissa.


    • M@k3

      Jumalalta loppui mielikuvitus kesken ja hän laittoi 'älä varasta' kolmeen kertaan hieman eri sanoin.

      • 1+5

        9s ja 10 käsky näyyttäis olevan enemmän pyrkimys vähentää ihmisen alkukantaiset tunteet - kateus ja ahneus.

        Demokraattisessa kapitalismivaltiossa ne ovat kylläkin enemmän velvollisuuksia kuin hallitsevissa pidettäviä tunteet.

        Lue:
        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        jne...


      • kujf
        1+5 kirjoitti:

        9s ja 10 käsky näyyttäis olevan enemmän pyrkimys vähentää ihmisen alkukantaiset tunteet - kateus ja ahneus.

        Demokraattisessa kapitalismivaltiossa ne ovat kylläkin enemmän velvollisuuksia kuin hallitsevissa pidettäviä tunteet.

        Lue:
        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        jne...

        että näin


    • Kössönöm

      Miksi ne ovat tuossa järjestyksessä. Hyvä kysymys.

      1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

      - Ei ole ainuttakaan

      2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

      - Ei ole minulla herraa eikä jumalaa

      3. Pyhitä lepopäivä.

      - Milloin ikinä se sattuu olemaan. Mutta "pyhitys" on muitten höpinöitä.

      4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

      - Ei kaikkia ihmisiä voi kunnioittaa, vaikka olisivat kuinka isiä tai äitejä.

      5. Älä tapa.

      - Hyvä ajatus

      6. Älä tee aviorikosta.

      - Poistunut Suomen rikoslaista

      7. Älä varasta.

      - Rahan omistaja on paremmin lailla suojattu kuin pieni lapsi, joka raiskataan. Vai eikö se ole varastamista, kun minuus viedään?

      8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

      - Nuo ratkotaan yleensä KKO:ssa

      9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

      - kts. kohta 7

      10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

      - kts. kohta 7 ja 9

      • 3+4

        Miksi ne ovat tuossa järjestyksessä. Hyvä kysymys.

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        - Ei ole ainuttakaan

        ---Eikö ole? Mikä on kaikkein tärkein joka tavoitellaan?

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

        - Ei ole minulla herraa eikä jumalaa

        ---Jokapäiväisessä kanssakäymisessä yhteiskunnassamme niin eikö ihminen ole joko herra taikka palvelijaa? Mutta miten voi seurata jotain joka ei kymmenen käskyä noutaa?

        Jumalan edessä kaikki ihmiset ovat tasaarvoisia...

        Alempia kohdat ovat jo vastattu tai vastaus itsessään jos tämä pitää mielessään.

        3. Pyhitä lepopäivä.

        - Milloin ikinä se sattuu olemaan. Mutta "pyhitys" on muitten höpinöitä.

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

        - Ei kaikkia ihmisiä voi kunnioittaa, vaikka olisivat kuinka isiä tai äitejä.

        5. Älä tapa.

        - Hyvä ajatus

        6. Älä tee aviorikosta.

        - Poistunut Suomen rikoslaista

        7. Älä varasta.

        - Rahan omistaja on paremmin lailla suojattu kuin pieni lapsi, joka raiskataan. Vai eikö se ole varastamista, kun minuus viedään?

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

        - Nuo ratkotaan yleensä KKO:ssa

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

        - kts. kohta 7

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        - kts. kohta 7 ja 9


    • Katekismushan

      selittää nuo, jos olette käyneet rippileirin ja kyllähän nuo pitäis ihan maalaisjärjellä ymmärtää.
      Kaikella mitä teemme on omat seurauksena ja nämä on annettu ihmisille siksi, ettemme eläisi
      toisiamme vahingoittaen ja näiden syntien tekeminen vahingoittaa toisia ihmisiä todella syvästi.
      Jumalan yhteydessä me voimme elää näiden ohjeiden mukaan, koska Hän antaa voiman syntiä
      vastaan. Siksi Jumalan tulee olla ensimmäisenä meidän elämässämme.

      • Mitä sä nyt höpötät? Elää mielikuvitusystävän yhteydessä käskyjen mukaan jotka ei oo enää voimassa?


      • ymmärtäjä

        "Kaikella mitä teemme on omat seurauksena ja nämä on annettu ihmisille siksi, ettemme eläisi
        toisiamme vahingoittaen ja näiden syntien tekeminen vahingoittaa toisia ihmisiä todella syvästi."

        EIköhän se olisi tehokkaampaa vain että Jumala oikeasti käyttäisi sitä kaikkivoipaa mahtiaan ja tekisi tuon toisemme vahingoittamisen ja ylipäänsäkin synnin tekemisen fyysisesti mahdottomaksi. Jumala se alunperinkin määritteli fyysiset ominaisuutemme ja antoi meille paljon fyysisiä rajoituksia....esimerkiksi emme pysty lentämään ja tietoisuutemme on myöskin hyvin rajoittunut.

        Oikeasti mikä pointti edes synnin olemassaololla jos siitä ei ole kuin harmia? Jumalan luulisi kykenevän paljon tehokkaampaan luomistyöhön.


      • Kyllä ne voimassa on
        belial_666 kirjoitti:

        Mitä sä nyt höpötät? Elää mielikuvitusystävän yhteydessä käskyjen mukaan jotka ei oo enää voimassa?

        vaikkakin Jeesus kiteytti kaiken tuon näihin sanoihin: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta mielestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi.

        Kun me teemme näin, niin silloin emme;

        1. Pidä muita jumalia Jumalan rinnalla eli mikään muu ei ole etusijalla.
        2. Emme lausu turhaan Hänen nimeään, koska se ei jää rankaisematta.
        3. Pyhitämme lepopäivän.
        4. Kunnioitamme isää ja äitiämme, että kauan eläisimme ja menestyisimme.
        5. Emme tapa.
        6. Emme tee huorin
        7. Emme lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi, esim, juorua..
        8. Emme varasta.
        9. Emme himoitse lähimmäisen aviopuolisoa, emmekä mitään, mikä on
        hänen omaansa.


      • Kyllä ne voimassa on kirjoitti:

        vaikkakin Jeesus kiteytti kaiken tuon näihin sanoihin: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta mielestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi.

        Kun me teemme näin, niin silloin emme;

        1. Pidä muita jumalia Jumalan rinnalla eli mikään muu ei ole etusijalla.
        2. Emme lausu turhaan Hänen nimeään, koska se ei jää rankaisematta.
        3. Pyhitämme lepopäivän.
        4. Kunnioitamme isää ja äitiämme, että kauan eläisimme ja menestyisimme.
        5. Emme tapa.
        6. Emme tee huorin
        7. Emme lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi, esim, juorua..
        8. Emme varasta.
        9. Emme himoitse lähimmäisen aviopuolisoa, emmekä mitään, mikä on
        hänen omaansa.

        No koittakaa nyt päättää onko se vanha testamentti voimassa vai ei?


      • 1+3
        belial_666 kirjoitti:

        No koittakaa nyt päättää onko se vanha testamentti voimassa vai ei?

        saisit riittävän monta hylättyjä niin etkö joudu käydä koko lukuvuosi uudestaan?


      • cei5
        Kyllä ne voimassa on kirjoitti:

        vaikkakin Jeesus kiteytti kaiken tuon näihin sanoihin: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta mielestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi.

        Kun me teemme näin, niin silloin emme;

        1. Pidä muita jumalia Jumalan rinnalla eli mikään muu ei ole etusijalla.
        2. Emme lausu turhaan Hänen nimeään, koska se ei jää rankaisematta.
        3. Pyhitämme lepopäivän.
        4. Kunnioitamme isää ja äitiämme, että kauan eläisimme ja menestyisimme.
        5. Emme tapa.
        6. Emme tee huorin
        7. Emme lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi, esim, juorua..
        8. Emme varasta.
        9. Emme himoitse lähimmäisen aviopuolisoa, emmekä mitään, mikä on
        hänen omaansa.

        "9. Emme himoitse lähimmäisen aviopuolisoa, emmekä mitään, mikä on
        hänen omaansa."

        Onko puoliso muka omaisuutta?


      • 1+3
        cei5 kirjoitti:

        "9. Emme himoitse lähimmäisen aviopuolisoa, emmekä mitään, mikä on
        hänen omaansa."

        Onko puoliso muka omaisuutta?

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        Miksi "Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta." on ennen
        "Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu."?

        Eikö vanhempi pitäisi opettaa jälkikasvunsa pärjäävän omillaan maailmassa niin pitkälle kuin mahdollista?


      • Akkad
        cei5 kirjoitti:

        "9. Emme himoitse lähimmäisen aviopuolisoa, emmekä mitään, mikä on
        hänen omaansa."

        Onko puoliso muka omaisuutta?

        vaimo oli miehen omaisuutta.


      • Maailmastamme
        ymmärtäjä kirjoitti:

        "Kaikella mitä teemme on omat seurauksena ja nämä on annettu ihmisille siksi, ettemme eläisi
        toisiamme vahingoittaen ja näiden syntien tekeminen vahingoittaa toisia ihmisiä todella syvästi."

        EIköhän se olisi tehokkaampaa vain että Jumala oikeasti käyttäisi sitä kaikkivoipaa mahtiaan ja tekisi tuon toisemme vahingoittamisen ja ylipäänsäkin synnin tekemisen fyysisesti mahdottomaksi. Jumala se alunperinkin määritteli fyysiset ominaisuutemme ja antoi meille paljon fyysisiä rajoituksia....esimerkiksi emme pysty lentämään ja tietoisuutemme on myöskin hyvin rajoittunut.

        Oikeasti mikä pointti edes synnin olemassaololla jos siitä ei ole kuin harmia? Jumalan luulisi kykenevän paljon tehokkaampaan luomistyöhön.

        tulisi helvetti, jos ihmisiltä evättäisiin mahdollisuus synnintekoon, koska synti on lähtöisin sydämistämme.
        Helvetti tulee olemaan täynnä ihmisiä, joilla on synninhimot, mutta ei mitään, millä tyydyttää niitä.

        Synti on tottelemattomuutta Jumalan tahtoa vastaan ja se on langenneen ihmiskunnan luonnollinen
        asenne. joka tarvitsee muutoksen, mutta Jumala ei tee sitä väkisin, vaan kutsuu jokaista parannukseen
        eli mielenmuutokseen, johon Hän antaa voiman ja Hän muuttaa jokaisen ihmisen, joka sen tekee.


    • valo..
      • jrliy

        Tosiaan uskonnossa nimellä kapitalismi, minä olen ateisti.


      • 12+15
        jrliy kirjoitti:

        Tosiaan uskonnossa nimellä kapitalismi, minä olen ateisti.

        Millä tavoin käskyjen hierarkia ilmenee nykyyhteiskunnassa?


      • 12+15 kirjoitti:

        Millä tavoin käskyjen hierarkia ilmenee nykyyhteiskunnassa?

        Mies menee apteekkiin, pyytää apteekkarilta lääkettä kuolemansairaalle vaimolleen, apteekkari kieltäytyy myymästä, koska miehellä ei ole rahaa. Mies päättää varastaa lääkkeen.

        Millä tavalla tämä tilanne pitäisi tulkita kymmenen käskyn kautta?


      • jk12
        temppuilija kirjoitti:

        Mies menee apteekkiin, pyytää apteekkarilta lääkettä kuolemansairaalle vaimolleen, apteekkari kieltäytyy myymästä, koska miehellä ei ole rahaa. Mies päättää varastaa lääkkeen.

        Millä tavalla tämä tilanne pitäisi tulkita kymmenen käskyn kautta?

        mammonaa on tosiaan tärkeää...miksi mies on ilman rahaa?
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.


        Ensimmäinen käsky:
        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.


      • fjfjfyjfyjfyjkfgyjfr
        jk12 kirjoitti:

        mammonaa on tosiaan tärkeää...miksi mies on ilman rahaa?
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.


        Ensimmäinen käsky:
        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        Mitä tekemistä tolla vastauksella on rahattoman miehen kanssa??


      • 1+3
        fjfjfyjfyjfyjkfgyjfr kirjoitti:

        Mitä tekemistä tolla vastauksella on rahattoman miehen kanssa??

        Hyvä!
        Kyseenalaistaminen on tie viisauteen.

        Lue ajatuksella:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8966918

        Mies on rahaton ympäristön ja omien valintojensa johdosta.

        Apteekkari seuraa ympäristönsä kymmenen käskyä, eikä edes välttämättä tietää ympäristönsä ensimmäisen käskyn jumalasta. Päätöksen tehdäessä olla antamatta lääkkeitä miehelle hän turvautuu neljänteen käskyyn:
        Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

        Aito kristinusko perustuu heikompien auttamiseen.

        Jos mies rikkoo raamatussa olevat käskyt, tässä tapauksessa seitsemännen käskyn: "älä varasta"
        noudatakseen viidennen käskyn: "älä tapa", niin kuka tekee suurimman vääryden?

        Taikka jos molemmat seuraisivat apteekkarin noudattamat kymmenen käskyä niin mikä olisi lopputulos?


    • Heracles21

      1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
      -Jumalaa ei ole olemassa,

      2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
      -Mikä nimi? eihän sitä missään sanota muutenkaan!

      3. Pyhitä lepopäivä.
      -Hassu käsky sillä edes kristityt eivät kunnioita sunnutaita.

      4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
      -Raamatun mukaan jopa Jeesus ei kunnioittanut isäänsä tai äitiänsä.

      5. Älä tapa.
      -Tuo käsky on kopioitu vanhempista uskonnoista, mutta jos ajattelee miten monta sotaa kristityt ovat aloittanut niin sekin vaikuttaa turhalta.

      6. Älä tee aviorikosta.
      -Taitaa koskea pelkästään naisia kun kattoo mitä krisselisti-miehet puuhaavat.

      7. Älä varasta.
      -paitsi sitten kun kirkko pääsee varastamaan rahaa itsellensä veroilla kaikesta.

      8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
      -Kristityt valehtelevat niin usein kaikesta että tuon pykälän voisi poistaa surutta,

      9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
      -Toisten tappaminen ja omaisuuden omiminenhan on kristinuskon ydin.

      10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
      -pöh.. krisityt eivät oikeastaan muuta teekkään.

      • 1+3

        Jokapäiväisessä kanssakäymisessä yhteiskunnassamme niin eikö ihminen ole joko herra taikka palvelijaa? Mutta miten voi seurata jotain joka ei kymmenen käskyä noudattaa?

        Jumalan edessä kaikki ihmiset ovat tasaarvoisia...

        Ensimmäinen käsky:

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. "Sinulla ei saa olla muita jumalia. "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

        Mikä on sinun jumalasi?


    • .........

      Tuohon toiseen (kristinuskon jumalan kaikkivoipaisuus) keskusteluun tämä sopii myös. Oliko nuo todella kymmenen tärkeintä määräystä joita kaikkivoipa olento pystyy?! Heti kaksi ensimmäisenä sadistisen ja heikosta itsetunnosta kärsivän hirmuvaltiaan määräyksiä joilla saadaan alamaisten kielet ruskeiksi...

      Minun käskyissä olisi kyllä mukana kielto lasten raiskaamisesta, kuten olisi sokea auktoriteettiuskonkin kielto...

      • 1+3

        Vaan kymmenellä lyhyillä käskyillä ihmiselle on annettu toimiva järjestelmä kaikkiin yhteiskunnassa eteen tuleviin moraalisiin koetuksiin.

        Lainaus toiselta viestiltä:
        "Jeesus kiteytti kaiken tuon näihin sanoihin: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta mielestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi."

        Kaikki noudattaa jonkinlaiset kymmenet käskyt mutta mikä on sen henkilön käskyjen jumala?

        Ensimmäinen käsky:

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. "Sinulla ei saa olla muita jumalia. "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

        Joten mitä ne kymmenen käskyjä oikeasti tarkoittaa ja miksi ne ovat juuri siinä järjestyksessä missä ovat?


    • Käskyistä

      LUE OIKEA MUOTO ja JÄRJESTYS 2.Moos.20:1-17 ( http://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku?kirjat=2mo&hakuehto=20 )

      I.Käsky
      20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
      20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
      20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
      II.Käsky
      20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
      20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
      20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
      III.Käsky
      20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
      IV.Käsky
      20:8 Muista pyhittää lepopäivä.
      20:9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
      20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
      V.Käsky
      20:12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
      VI.Käsky
      20:13 Älä tapa.
      VII.Käsky
      20:14 Älä tee huorin.
      VIII.Käsky
      20:15 Älä varasta.
      IX.Käsky
      20:16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
      X.Käsky
      20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

      • 1+3

        Matteus

        23:17 Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
        23:18 Ja: 'Jos joku vannoo alttarin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, niin hän on valaansa sidottu.
        23:19 Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
        23:20 Sentähden, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken kautta, mitä sen päällä on.
        23:21 Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä asuu.

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        3. Pyhitä lepopäivä.
        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        5. Älä tapa.
        6. Älä tee aviorikosta.
        7. Älä varasta.
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        Ilman tukeva perusta ei hienoimmankaan torni pysyy pystyssä.


    • tärkeitä käskyjä

      10 käskyä ovat Jumalan ohjeet ihmiselle. Järjestyksellä nyt ei ole mielestäni järjestystä, sillä kaikki ovat tärkeitä...

      1. Käsky tarkoittaa, että on vain yksi Jumala , jota pitää palvella (Eli Jeesus Kristus)
      Esim hinduilla on miljoonia Jumalia , siis epäjumalia

      2. Jumalan nimeä ei saa väärin käyttää... esim, Älä käytä Jeesus nimeä kun kiroilet....eikä myöskään saa
      vedota Jumalaan kun tekee pahoja tekoja.. esim Ristiretket olivat Jumalan sanan vastaisia, eikä Jumalalla ollut mitään tekemistä kyseisten tekojen kanssa. Ristiretkeläiset oliva vain nimellisesti Kristittyjä, eivät sydämmessään rakastaneet ja totelleet Jumalan sanaa....
      3. Lepää viikossa ainakin yksi päivä ....ja vietä se Herran Jumalan kanssa....
      4. Vanhempia täytyy totella ja rakastaa vaikka he olisivatkin epätäydellisä
      5. Älä tapa, eli älä tapa toista ihmistä äläkä murhaa...
      6. Omaa vaimoa ei saa pettää...
      7. Älä varasta
      8. Älä kerro valheita toisesta ihmisestä...
      9. Älä varasta toisen omaisuutta
      10. Toisen omaisuutta ei saa ottaa omakseen , ilman kyseisen henkilön lupaa....käsky liittyy varastamiseen

      Selkeitä käskyjä,joita pitää noudattaa...

      katso
      www.kotisatama.net
      www.tv7.fi




      Jeesus sinua siunatkoon !!!

      • toistan...toistan..

        Käskyt 7,9 ja 10 voisko ne yhdistää yhdeksi käskyksi -" älä varasta"
        Miksi uskoville toistetaan , eikö 8 käskyä sisältäisi aivan saman sisällön ?


      • 1+3
        toistan...toistan.. kirjoitti:

        Käskyt 7,9 ja 10 voisko ne yhdistää yhdeksi käskyksi -" älä varasta"
        Miksi uskoville toistetaan , eikö 8 käskyä sisältäisi aivan saman sisällön ?

        puheella ja tekstillä oikeasti pystyy välittääkään.
        Eikö jo pelkästään yhdellä kuvalla pystyy välittää enemmän kuin tuhatta sanaa?

        Lapsi näkee kuvan jossa on punaisen omenan ja hän tiedostaa sen, mutta joku toinen henkilö voisi jo kirjoittaa siitä kuvasta väitöskirjan.

        Matteuksen evankeliumi
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.


    • Wittgenstein

      Filosofiasta ateismiin??
      Eihän niillä oo yhtään mitään yhteistä toistensa kanssa.

    • Kaksi puuttuu.

      11. Kiinni ei pidä joutuman.

      12. Älä selitä.

      • neuvostavaarin

        "Kaksi puuttuu.
        19.3.2011 13:22
        0
        Avaa Sulje
        11. Kiinni ei pidä joutuman.

        12. Älä selitä. "

        Seismologian laitoksen mittarin mukaan järistys tapahtui kello 13.21 ja oli voimakkuudeltaan 2,8 magnitudiasteikolla.

        mahtaakos kirjoittaja olla tältä alueelta? ;) ;)

        Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen mukaan järistys tuntui Mäntsälässä, Hyvinkäällä, Askolassa, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Keravalla ja Pornaisissa.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011031913397574_uu.shtml


    • Tarkoitatko kymmenellä käskyllä toisen mooseksenkirjan vai viidennen mooseksen kirjan listoja? Voisi olettaa, että jos jokin kaikkitietävä ja ylivoimainen olio olisi Raamatun sisällön määritellyt riittäisi yksikin lista tai edes listat jotka olisivat samanlaisia keskenään.

    • ttet ole bot

      . . .
      . .
      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1666
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1328
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      170
      1271
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1265
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      850
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      196
      792
    Aihe