Kokemuksia sterilisaatiosta

+Minni+

Mitä kokemuksia naisten sterilisaatiosta? Onko ollut mitään oireita tai vaivoja toimenpiteen jälkeen? Kaduttiko jälkeenpäin?

7

7905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkdsafjölksad

Vähän aikaa kuukautiset oli kivuliaampia ja runsaampia, mutta tasoittui aika pian. Eikä todellakaan ole kaduttanut! Mulle siis tehtiin essure pari vuotta sitten.

• En menisi uudestaan

Narsistinen psykopaatti ex-mies pakotti leikkaukseen. Kadutti jälkeenpäin mielettömästi. Kaduttaa yhä 10 vuoden jälkeen, ei olisi pitänyt suostua. Ehkäisy kylläkin toimi, ei tullut raskauksia.

Ongelmia. Kipuja n. 6 viikkoa. Joutunut syömään useita antibioottikuureja leikkauksen jälkeisenä aikana. Ei ollut koskaan tarvetta antibiooteille ennen leikkausta. Kaksi kertaa ollut pitkä kuuri 100 tabl.

Eron jälkeen menin purkuleikkaukseen ja olen nyt uudessa suhteessa. Komplikaatioita raskauksissa ja keskenmenoja on ollut. Lääkärin mukaan johtuu purkuleikkauksen arvista. Myös raskauden aikaista jatkuvaa kipua.

• Yksi VELA

Minulle tehtiin sterilisaatio vähän yli viikko sitten.

Paikka oli KYS ja toimenpide tehtiin vatsaontelon tähystyksellä (Filschin klipsit) nukutuksessa. Vatsaontelo täytettiin hiilidioksidilla ja siitä suurin osa ikävistä oireista tulikin. Maha oli kipeä noin viikon. Jälkeenpäin kuulin, että jos olisi pitänyt lantion ylempänä kuin hartiat, kivut olisivat olleet pienemmät. Toimenpide maksoi n. 90€.

Eikä kaduta. Vaikka kipuja olisi kuukauden, olisin hommaan ryhtynyt.

Kannattaa muistaa, että sterilisaatio on luonteeltaan lopullinen. Purun voi tehdä, mutta se ei läheskään aina tarkoita, että lapsia saisi sen jälkeen. Kannattaa siis miettiä todella tarkkaan.

Olen vapaaehtoisesti lapseton ja kärsinyt pahasti raskauspelosta, sekä kerran tuo pelko kävi todeksi, jolloin tein abortin.

Mielestäni jokainen saa itse päättää, haluaako lapsia. Kumppania ei mielestäni saa pakottaa sterilisaatioon (vaikka se miehelle onkin helpompaa), koska jokaisella pitää olla oikeus määrätä omasta kropastaan.

Olen vakituisessa parisuhteessa elävä nainen. Minulla ei ole alkoholiongelmaa eikä mielenterveysongelmia. En ole varakas vaan olen osa-aikatöissä eli pienituloinen.

Ja sitten se pakollinen loppukaneetti, joka jostain syystä jokaiselta VELAlta (jostain syystä) vaaditan (ettei tarvii selittää uudessa viestissä):

Mielestäni jokaisella syntyvällä lapsella on oikeus olla haluttu. Minun lapseni ei olisi ollut haluttu vaan potentiaalisesti yksi huostaanotettu raukkaparka lisää. Olen nähnyt useampia tapauksia, kun on jätetty abortti tekemättä ympäristön painostuksen vuoksi ja lapsen kustannuksella. Huostaanotto jättää lapseen pysyvät arvet. Kaikki eivät rakasta omia lapsiaan. Muuten yhtään ainutta lasta ei koskaan tarvitsisi ottaa huostaan.

En vihaa lapsia, minulla on neljä kummilasta. Vietän mielellään kummilasteni kanssa aikaa. Silloin se on aina kiinni itsestä, kuinka kauan haluaa lapsen kanssa olla. Minusta pidetään kummitätinä. En kykenisi jokapäiväiseen pienestä ihmisestä huolehtimiseen. Ja vaikka kuinka väitettäisiin, se ei tule kaikilta luonnostaan, niin ei muuten tule, olen nähnyt tapauksia, joissa (onneksi) isää on kiinnostanut lastenhoito kun äiti on nostanut kädet pystyyn. Minäkin olisin todennäköisesti sellainen.

• piuhat poikki

Minua kiinnostaa myös sterilisaatio. Olen 36v., kahden lapsen äiti.
      Lapsia en missään nimessä halua lisää, enkä olisi halunnut nuorimmaistakaan mutta miehen painostuksesta raskaus sai alkunsa.

Olen pyytänyt useasti lähetettä sterilisaatioon, mutta lääkkärit ovat aina kielteisessä päätöksessään vedonneet siihen että olen niin "nuori" (no en enää, kait?) ja päätös on lopullinen ja kaikkea muuta plaa plaa....... On tullut jotenkin syyllinen ja huono olo että ilkeän edes tuollaista ehdottaa.

Mutta nyt ajattelin että joskohan ikä alkaisi riittää ja se että on jo kaksi lasta, mitä muita perusteluita tarvitaan ettei rueta sormella osoittelemaan ja kyseenalaistamaan päätöstä omasta vartalosta?

Kuinka tuo toimenpide tapahtuu? Klipsit kiinnitetään tähystyksessä munasarjoihin? Voiko sterilisaatiota tehdä muulla tavalla? Kaverilleni on tehty tuo klipsi-sterkka, ja siitäkin huolimatta tuli raskaaksi (mutta sai keskenmenon), ja tarkemmissa tutkimuksissa todettiin että klipsi oli hiertänyt toisen munasarjan melkein poikki......

Millaiset oireet ovat toimenpiteen jälkeen? S-lomaa ei vissiin saa kuin muutamaksi päiväksi? Oletko ollut kipeä toimenpiteestä? Onko mitään ylimääräistä vuotoa? Muuttuuko kuukautiskierto / vuodon määrä? Tällä hetkellä ehkäisymenetelmänä on Mercilon-pillerit, jotka niukentavat vuodon lähes olemattomiin, kun muutoin vuodan kuin seula eikä mitkään siteet tahdo riittää.
      Vaikuttiko toimenpide seksuaaliseen halukkuuteen?

Kaikki käytännön tieto tervetullutta!

• jokin muu

En pidä ensimmäisenä vaihtoehtona sterilisaatiota.
      Minulla on hyytymishäiriö ja mietittiin sopivaa ehkäisyä.
      Minulla kuparikierukka ja olen ollut tyytyväinen.
      Olen lähempänä 40 vuotta eikä lapsia. En niitä halua.

• hablo

Minulle ystävälleni tehtiin sterilisaatio ja hänelä lamaantui munasarjat ja koko estrogeenin tuotanto hiipui. Nyt hän on 35 ja syö estrogeenilisää ja kärsii vaihdevuosista. Munasarjat voivat reagoida sterilisaatiolle vaikkei niihin kosketa. Monet lääkärit väittävät ettei tuo operaatio vaikuta hormoneihin... Itsellä 4 lasta ja ikää 32v. Mietin kanssa tuota mutta en taida uskaltaa.

• syvästi katuva

Kaduttaa. Itselleni tehtiin sterilisaatio Filshie-klipseillä vuonna 2010 kätilöopiston sairaalassa. Nyt kuitenkin elämäntilanne on muuttunut ja nykyisen aviomieheni kanssa meillä ei ole yhteisiä lapsia. Kuitenkaan julkisella puolella en pääse purkuun vaikka lääkäri suostuikin kirjoittamaanlähetteen, niin sairaalan lääkäri antoi kieltävän päätöksen. Yksityiselle ei ole varaa koska olemme tavallisia emmekä rikkaita. Olen vasta 33 vuotias nainen, täysin raitis ja hyvätapainen mutta tyhmyyksissäni menin pilaamaan mahdollisuuteni saada enää lapsia ex-miehen painostuksesta.
      Älkää tehkö sterilisaatiota, ehkäisykeinoja on niin monia että joku muu hyvä varmasti löytyyja sellainen jonka saa purettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe