Tämä on sellainen tarina, joka on vaikea uskoa todeksi?!

MrSmithy

Pakistanilainen koulutyttö on karkotettu koulusta ja hänen perheensä on joutunut lähtemään kotoa. Koulutyttö oli tehnyt kirjoitusvirheen urdun kielen sanassa ja sai siitä syytöksen jumalanpilkasta.

Faryal Bhatti on 13-vuotias koululainen Sir Syed Girls -koulussa Abbottabadissa. Hän kirjoitti väärin sanan urdun kielen kokeessa 22. syyskuuta (2011). Faryal kirjoitti translitteroidessaan väärin sanan "naat", joka tarkoittaa runoa, joka on kirjoitettu ylistämään islamin profeettaa. Faryal kirjoitti sanan muotoon "laanat", joka tarkoittaa kirousta.

Urdu kirjoitetaan arabialaisilla kirjaimilla. Translitteroinnissa kirjoitus siirretään kirjoitusjärjestelmästä toiseen. Translitterointi pyrkii korvaamaan vieraat kirjoitusmerkit sellaisilla, jotka ovat lukijalle tuttuja tai ainakin vähemmän outoja kuin alkuperäiset.

Koulun hallinto ja paikalliset islamistit julistivat, että kirjoitusvirhe on niin vakava, että se rikkoo Pakistanin lakia. Tällä tarkoitettiin lakia 295-C, joka on tarkoitettu Muhammedin ja islamin pilkkaa vastaan. Ihmisoikeusjärjestöt eri puolilla maailmaa ovat kritisoineet voimakkaasti tätä lakia vastaan. Lain rikkomisesta on säädetty kuoleman rangaistus tai elinkautinen vankeus.

Faryalin urdu-kielen opettaja haukkui ja pahoinpiteli häntä kirjoitusvirheen takia. Seuraavana päivänä muslimikoululaiset ja muslimijärjestöjen edustajat järjestivät koulussa mielenosoituksen ja vaativat rikossyytteen nostamisen Faryalia vastaan ja hänen häätämistään alueelta. Tyttö ja hänen äitinsä pyysivät julkisesti virhettä anteeksi rauhoittaakseen tilannetta. Tästä huolimatta koulu karkotti Faryalin 24. syyskuuta. Sotilaat vievät hänen perheensä pois paikalta pelätessään tilanteen muuttuvan väkivaltaiseksi.

Monet paikalliset kristityt perheet ovat hyvin huolissaan omasta turvallisuudestaan tapahtuman takia. Shazia Imran, kolmen koululaisen äiti, sanoi: "Olimme sanoneet aiemmin lapsillemme, että he eivät keskustelisi uskostaan kenenkään kanssa koulussa ja välttäisivät joutumasta uskonnollisiin keskusteluun muslimiluokkakavereidensa kanssa. Mutta tämä tapaus meni mielikuvituksemme yli." Hän sanoi kuvatessaan tätä uskomatonta syytöstä. Hän ja hänen miehensä ovat erittäin järkyttyneitä ja peloissaan lastensa tulevaisuuden takia Pakistanissa.

Pakistanin väestöstä alle 3 % on kristittyjä. Muslimeja on 95 %.

2

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrytr6yr5e65e654e45e

Tiukka linja! Olisihan tuo naurettavaa, jos ei olisi niin traagista.

• xfileet

Juuri noin.Muistakaamme miten muut uskontojen edustajat kohtelevat kaltaisiamme!!!...
      Vaikken ole edes kristitty.en edes kuulu kirkkoon.But anyway.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1508
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      963
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      841
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      806
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      750
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe