Olen antanut kertoa itselleni, että jenkit aikoivat vakavissaan hyökätä NL:ään 2.MS pölyn laskeuduttua, mutta luopuneet aikeista v -57.
Voimatasapaino oli tasaantunut niin, että omat tuhot olisivat kohtuuttomat.
NL lienee ollut MS päättyessä Saksan uuvuttamana kovin huonossa hapessa ja ilman ydinasetta. Sen sijaan jenkeillä oli runsaasti joukkoja jo valmiina Euroopassa ja Aasiassa ympäröimässä NL:ää ja sotateollisuusorganisaatio pyöri täysillä eikä MS ollut kuluttanut kovinkaan paljon sen omia voimavaroja. Liittolaismaat tuskin olisivat kieltäytyneet osallistumasta jo ihan saamansa avun takia.
Jo sodan aikana oli tarkoitus jättää kurittamatta Saksaa kovin pahasti, että siitäkin saataisiin yksi vahva tekijä sotaretkeen.
Epäselväksi on jäänyt mitkä tekijät sitten hillitsivät tai estivät USA:ta toteuttamasta suunnitelmiaan tuona aikana v45-57.
USA:n hyökkäys NL:on
132
1759
Vastaukset
- LaD
Operaation nimi oli Unthinkable.
- vanha kundi
Operaatio Unthinkable oli WC:n hallinnon suunnitelma NL suhteen.
Siinä käytettäisiin läskiä ja perinteisiä tuhoamisvälineitä.
USAn suunnitelma pohjautui ydinaseiden käyttöön.
- Kerrohan, kuka
kertoi, vai keksitkö itse?
"Olen antanut kertoa itselleni, että jenkit aikoivat vakavissaan hyökätä NL:ään 2.MS pölyn laskeuduttua, mutta luopuneet aikeista v -57."
Mistä päättelet, että olivat ihan "vakavissaan".- vanha kundi
No, älä nyt hätäänny...
En muista mistä julkaisusta tuon olen joskus aikanaan lukenut ( olen todnäk sinua huomattavasti vanhempi ), mutta ainakaan silloin ei jäänyt vaikutelmaa etteikö tuo taho olisi asiaansa vihkiytynyt.
Jos nyt jotain vahvistuksia tarvitaan kommunismivihamielisyydestä niin sellaisena voi pitää esim. sitä, että vielä 50-luvulla USAssa raivoisasti vainottiin kommunisteja. Niin raivoisasti, että taisi mennä useampi lapsikin pesuveden mukana.
Kylmän sodan aikaiset ulospäin suunnatut toimet ovat myös osoittaneet vahvaa agressiivisuutta NL kohtaan.
En pidä tuota ajatusta lainkaan epäilyttävänä. - Jäitpähän taas
vanha kundi kirjoitti:
No, älä nyt hätäänny...
En muista mistä julkaisusta tuon olen joskus aikanaan lukenut ( olen todnäk sinua huomattavasti vanhempi ), mutta ainakaan silloin ei jäänyt vaikutelmaa etteikö tuo taho olisi asiaansa vihkiytynyt.
Jos nyt jotain vahvistuksia tarvitaan kommunismivihamielisyydestä niin sellaisena voi pitää esim. sitä, että vielä 50-luvulla USAssa raivoisasti vainottiin kommunisteja. Niin raivoisasti, että taisi mennä useampi lapsikin pesuveden mukana.
Kylmän sodan aikaiset ulospäin suunnatut toimet ovat myös osoittaneet vahvaa agressiivisuutta NL kohtaan.
En pidä tuota ajatusta lainkaan epäilyttävänä.taas kerran valeesta kiini. Miksen ylläty, korppiseni?
- vanha kundi
Jäitpähän taas kirjoitti:
taas kerran valeesta kiini. Miksen ylläty, korppiseni?
Voi hyvä ihminen, sieltähän se taas tulla ruiskahti…
Kuten sanoin, olen iäkkäämpi mies ja olen elämäni aikana ehtinyt lukea julkaisuja, joita ei välttämättä tänä päivänä edes ole enää saatavilla johtuen esim. sensuurista, vähäisestä menekistä, pienestä painosmäärästä jne.
Samasta syystä olen ehtinyt lukea paljon kavereilta tai kirjastosta lainattuja kirjoja, joita en ole pitänyt ehdottoman tärkeänä hankkia kirjahyllyyni ( se on ollut jo pitkään liian täysi ) voidakseni vastata sinulle tuohon, että mistä olen lukenut.
Hevosmiesten Uutistoimistosta tai S24:stä se ei ollut.
Pitäskö mun nyt heittäytyä ikkunasta?
Tuo ainainen ”korppi-”, ”virolais-”, ”kommunisti-”, ”natsi-”, ”rasistikortin”, ”vihapuheen” tai muun vastaavan esilleveto on nykyään hittikamaa verkossa, mutta sen käyttö on vähintään melko tympäsevää.
Esittäjänsä katu-uskottavuutta se ei paranna.
Suosittelisin etsimään jostain Ylemmyyden- ja vihanhallintakurssia…
http://urbaanisanakirja.com/word/natsikortti/ - Nuukasti tarkka.
Jäitpähän taas kirjoitti:
taas kerran valeesta kiini. Miksen ylläty, korppiseni?
Oletukset,arvailut tai miten kukin niitä haluaa tulkita,siitä että jenkit (ketkä muutkaan?) olisivat olleet aikeissa hyökätä NL:oon joskus II-maailmansodan jälkeen,ovat kuvitelmia.
Ne ovat kuvitelmia jo siitä syystä,että ei haluttu uutta maailmansotaa.II-maailmansota oli siinä suhteessa hyvä opetus kansakunnillle siitä,mitä maailmanlaajuinen totaalinen sota saa aikaan.
Tiedän mitä kirjoitan jo siitä syystä,että ikää on kohta 60 vee,eli ei tässä ihan teini-iässä olla,ja historiaa on tullut luettua ja tutkittua nuukasti tarkkaan. - porokana
vanha kundi kirjoitti:
Voi hyvä ihminen, sieltähän se taas tulla ruiskahti…
Kuten sanoin, olen iäkkäämpi mies ja olen elämäni aikana ehtinyt lukea julkaisuja, joita ei välttämättä tänä päivänä edes ole enää saatavilla johtuen esim. sensuurista, vähäisestä menekistä, pienestä painosmäärästä jne.
Samasta syystä olen ehtinyt lukea paljon kavereilta tai kirjastosta lainattuja kirjoja, joita en ole pitänyt ehdottoman tärkeänä hankkia kirjahyllyyni ( se on ollut jo pitkään liian täysi ) voidakseni vastata sinulle tuohon, että mistä olen lukenut.
Hevosmiesten Uutistoimistosta tai S24:stä se ei ollut.
Pitäskö mun nyt heittäytyä ikkunasta?
Tuo ainainen ”korppi-”, ”virolais-”, ”kommunisti-”, ”natsi-”, ”rasistikortin”, ”vihapuheen” tai muun vastaavan esilleveto on nykyään hittikamaa verkossa, mutta sen käyttö on vähintään melko tympäsevää.
Esittäjänsä katu-uskottavuutta se ei paranna.
Suosittelisin etsimään jostain Ylemmyyden- ja vihanhallintakurssia…
http://urbaanisanakirja.com/word/natsikortti/Onks teitä GOOGLEssa pannattu?
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Unthinkable - ydinleikkejä
Nuukasti tarkka. kirjoitti:
Oletukset,arvailut tai miten kukin niitä haluaa tulkita,siitä että jenkit (ketkä muutkaan?) olisivat olleet aikeissa hyökätä NL:oon joskus II-maailmansodan jälkeen,ovat kuvitelmia.
Ne ovat kuvitelmia jo siitä syystä,että ei haluttu uutta maailmansotaa.II-maailmansota oli siinä suhteessa hyvä opetus kansakunnillle siitä,mitä maailmanlaajuinen totaalinen sota saa aikaan.
Tiedän mitä kirjoitan jo siitä syystä,että ikää on kohta 60 vee,eli ei tässä ihan teini-iässä olla,ja historiaa on tullut luettua ja tutkittua nuukasti tarkkaan.Maailmansotaa ei tarvittu. Jos typerät amerikkalaiset olisivat esimerkiksi pommittaneet Sillamäen uraani kaivoksia olisi Yhdysvalloilla vieläkin monopoli ydinaseissa eikä meidän länsimaalaisten tarvitsisi kuunnella idän laumojen korpin ja koroljevin säestämää karjuntaa sekä Putinin uhoa. Nyt Neuvostofanit selittämään miten Sillamäen pommitus ei olisi estänyt Neuvostoliittoa saamasta atomipommia.
- iou0
Kenraali Patton mainitsi ensimmäisenä sodanjohdolle, että mennään nyt sitten samantien Moskovaan asti Ei ottanut tuulta purjeisiin, sitä on liittoutuneiden sodanjohto katkerasti katunut.
- reppu ja reissu
iou0 kirjoitti:
Kenraali Patton mainitsi ensimmäisenä sodanjohdolle, että mennään nyt sitten samantien Moskovaan asti Ei ottanut tuulta purjeisiin, sitä on liittoutuneiden sodanjohto katkerasti katunut.
Eiköhän sitä jos sinne meinasivat mennä olisi ensin tuhottavat Neuvostoliiton talouskeskukset. Amerikkalaisilla oli huonoja muistoja viime reissusta Venäjälle.
- kyllä kansa tietää
iou0 kirjoitti:
Patton saa olla onnellinen että puna-armeeja heikensi Saksa ja löi Natzit,Pattonilla ei ollut ennempää paukkuja.
- suom rk
kyllä kansa tietää kirjoitti:
Patton saa olla onnellinen että puna-armeeja heikensi Saksa ja löi Natzit,Pattonilla ei ollut ennempää paukkuja.
Höpö höpö. Vaikka Ruotsilla ei tutkaa juuri ollut Stalinin aikoina Patton oli sentään Tukholmassa saannut jo pesää 1912 eikä olisi suonnut samaa iloa Puna-Armeijan sotilaille tai kuten Ingrid niitä nimitti Kuk-armee.
- loren tase kirj
hahahaha niinhän se tämä ruotsalainen tolva Östen Unden ehdotteli amerikkalaisille että pommitettaisi yhdessä Leningradia. Sen jälkee Unden olisi ollut alle viikossa kuollut mies ellei olisi ehtinyt paeta maasta.
- resv. KAPT.
50-luvulla.....
onko tässä nyt kyse 2.ms vai kylmästä sodasta.
jos 2.ms. niin usa ei hyökännyt ryssiin koska usa ei halunnut olla samanlainen kuin saksa, mitä muuta se olisi merkinnyt.- vanha kundi
Heti ydinaseen ja Japanin koeajon valmistuttua -45 ja tuonne -57 asti.
Alun perin _myös_ Saksan joukot ( jämät ) olisivat olleet suunnitellussa koalitiossa mukana, mutta sitten jossain vaiheessa jenkkien Saksan suosio laski ( mitä tapahtui? ) ja Saksan kansaa ja sotilaita alettiin näännyttämään ynnä teollisuutta tuhoamaan so. palauttamaan agraariyhteiskunnaksi so. lisäämään jenkkien teollisuuden volyymia.
Massiivisella ydinaseiskulla oli tarkoitus aloittaa ja lännen konventionaalisella ( ehkä Japanin ) yhteishyökkäyksellä jatkaa.
NL tuhoaminen olisi saattanut onnistuakin, mutta jostain syystä tätä ei toteutettu.
Jokin hillitsi/esti? - LaD
vanha kundi kirjoitti:
Alun perin _myös_ Saksan joukot ( jämät ) olisivat olleet suunnitellussa koalitiossa mukana, mutta sitten jossain vaiheessa jenkkien Saksan suosio laski ( mitä tapahtui? ) ja Saksan kansaa ja sotilaita alettiin näännyttämään ynnä teollisuutta tuhoamaan so. palauttamaan agraariyhteiskunnaksi so. lisäämään jenkkien teollisuuden volyymia.
Massiivisella ydinaseiskulla oli tarkoitus aloittaa ja lännen konventionaalisella ( ehkä Japanin ) yhteishyökkäyksellä jatkaa.
NL tuhoaminen olisi saattanut onnistuakin, mutta jostain syystä tätä ei toteutettu.
Jokin hillitsi/esti?Kansan mielenlaatu. ei haluttu olla hyökkääjä
- Nuukasti tarkka.
vanha kundi kirjoitti:
Jokin hillitsi/esti?Ja sinulla on esittää satavarmat todisteet,asiakirjat,operatiiviset suunnitelmat yms.tästä asiasta? Siis nimen omaan vankat todisteet,eikä siis mitään omia arvailuita ja oletuksia.Ja koska sellaisia ei ole,niin tosiasiaksi jää se,ettei edellä esille tullutta aietta hyökätä NL:oon ollut.
Minäkin voisin sanoa kertoneeni itselleni,että Ruotsi aikoi II-maailmasodan jälkeen vuoteen 1962 mennesä vallata Islannin,Tanskan, Norjan,Ahvenanmaan,Suomen,
Viron,Liettuan ja Latvian. - resv. KAPT.
vanha kundi kirjoitti:
Jokin hillitsi/esti?noh,,,,,,, tottahan siihen koaliitioon olisi myös kiina ottanut osaa kutsuttuna tai ei.
ja kukaan ei olisi voinut estää kiinan inhoa japanilaisia kohtaan.
japani olisi voinut maksaa usalle bensasta ylijäämä riisillä ja bambulla.
sillä välin kun usa ja japani neuvottelee maksusta kiina on jo aloittanut miljoonan miehen marssin uralia pitkin pohjoiseen. - resv. KAPT.
vanha kundi kirjoitti:
Jokin hillitsi/esti?elätät turhaa unelmaa.
jenkeissä ei olisi mitenkään voitu oikeuttaa hyökkäystä ystävällis mieliseen mahaan, ja jos jokin usan armeijan upseeri oli sitä mieltä että ryssät on perseestä niin se ei asiaa muuta.
panssari kenraali patton'nin kuolemaa edelsi jotain salakähmää. - romn ydin dy
resv. KAPT. kirjoitti:
elätät turhaa unelmaa.
jenkeissä ei olisi mitenkään voitu oikeuttaa hyökkäystä ystävällis mieliseen mahaan, ja jos jokin usan armeijan upseeri oli sitä mieltä että ryssät on perseestä niin se ei asiaa muuta.
panssari kenraali patton'nin kuolemaa edelsi jotain salakähmää.Amerikkalaiset ja britit olisivat jyränneet ryssän muutamassa päivässä jos olisivat halunneet. Se mitä saksalaisten ja suomalaisten jäljiltä oli jäljillä Pohjolassa oltaisi vallattu muutamassa päivässä. Miksi Yhdysvallat niin olisi tehnyt? Baltia ja Suomen rintama todisti että tarpeen tullen Leningradin sotilaspiiri ei kyennyt tositoimiin. Pohjolan jako kuten muunkin Euroopan jako oli sovittu. Ei ollut mitään syytä tappaa lisää ihmisiä joidenkin hullujen takia.
- porokana
Jaa me siis ei lueta, vaan osataan vain kirjoittaa...
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Unthinkable
Alhalla klikka referenssit, ja siinä on kaipamasi satavarmat todisteet,asiakirjat,operatiiviset suunnitelmat yms.tästä asiasta- resv. KAPT.
sota suunnitelmien tekeminen ja sotapelien pelaaminen ja everstien karttaharjoitukset on normaalia esikuntien työtä, joista laaditaan niitä akateemikkojen muistiota ja lippuja ja lappuja joita sitten leimaallaan salaasiksi ja vain kuningattaren salaiselle akentille.
nykyäänkin suomessakin ylemmät vaki ja reservin upseerit tekee kartta harjoituksia.
- LaD
Heh tossa kartassa suomi kuuluu länsiliittoutuneisiin lollollol. eiköhän me oltais oltu ihan puolueettomia
- pohjan poika mansikk
Enpä usko mutta tuskin amerikkalaisia kiinnosti joku Paskoskoi. Tärkeintä on muistaa se että jos amerikkalaiset olisivat tosissaan olleet niin brittien kanssa Neuvostoliiton Pohjoinen laivasto oltaisi tuhottu muutamassa päivässä. Tokihan ryssä voi luulla että nälkiintynyt ja sodasta toipuva Neuvostoliitto olisi esimerkiksi estänyt amerikkalaisten ja brittien maihinnousun Murmanskissa. Sotka olisi tosin saattanut tuottaa joitain vaikeuksia.
- LaD
pohjan poika mansikk kirjoitti:
Enpä usko mutta tuskin amerikkalaisia kiinnosti joku Paskoskoi. Tärkeintä on muistaa se että jos amerikkalaiset olisivat tosissaan olleet niin brittien kanssa Neuvostoliiton Pohjoinen laivasto oltaisi tuhottu muutamassa päivässä. Tokihan ryssä voi luulla että nälkiintynyt ja sodasta toipuva Neuvostoliitto olisi esimerkiksi estänyt amerikkalaisten ja brittien maihinnousun Murmanskissa. Sotka olisi tosin saattanut tuottaa joitain vaikeuksia.
centurio, Jackson sun muut tankit/pst aseet iskisivät sille luun kurkkuun. IS-2 ja kolme oli eri juttu. Ilmavoimissa olisi ollut lännen vahvuus. voittivat laadussa JA määrässä
- British are comming
LaD kirjoitti:
centurio, Jackson sun muut tankit/pst aseet iskisivät sille luun kurkkuun. IS-2 ja kolme oli eri juttu. Ilmavoimissa olisi ollut lännen vahvuus. voittivat laadussa JA määrässä
Nooh tuskin sinne mitään nukkehallitusta oltaisi saatu. Sitäpaitsi amerikkalaiset jotka kapinoivat aikanaan punatakkeja vastaan ei siitä olisi tykenneet. Onhan tunnettua että jenkit sympatisoivat enemmän Stalinin näkemyksiä esim. Intiasta ja Pakistanista kuin Suursillin ja poikien.
- otto-ville
Ihan mielenkiintoinen dokumentti, joskin alkupään sivut vähän vaikeasti luettavissa.
Heti alussa löytyi hupaisia kohta:
(a) The undertaking has the full support of public opinions in both the british empire and the united states and conacquently, the morale of british and american troops continous high.
Kuten tiedetään, tuohan "full support of public opinions" oli niin suuri että herra WC lensi mäkeen vaaleissa ja Attalee tuli tilalle.
Eipä silti, seuraavaksi löytyy tälläistä:
(b) Great Britain and the United States
...and can count upon the use of german manpower and what remains german industrial capacity.
Siinähän ei kysytä mitä mieltä saksmannit ovat ajatuksesta hyökätä NL:n kimpuun ( saatuaan ensin selkäänsä RKKA:lta ), vaan että miesvoima on käytettävissä. Jaa-a eipä L. Bezymenski kirjassaan "Saksan kenraalit hitlerin aikana ja sen jälkeen" pahasti erehtynyt kun epäili ettei saksmannein kenraalikunta ollut läksyään oppinut, vaikka selkäänsä idässä saivatkin.
Noh sehän olisi ollut sitten saksmannien kenraalikunnan, eikä brittien, päänsärky jos saksmannit olisivatkin ruvenneet kapinoimaan uutta idän ristiretkeä vastaan jos britit sellaisen olisivat onnistuneet järjestäneet. - Tosiasioita avaajan
typerien kuvitelmien vastineeksi.
Puna-armeija jäi usean miljoonan miehen vahvuiseksi sodan päätyttyä. Länsimaat kotiuttivat sotajoukkonsa.
Hyökkäyssuunnitelmat ovat silkkaa avaajan mielikuvitusta.
USA:lla oli kyllä ydinpommi, mutta sellainen oli NL: lla viimeistään 1949.
USA:n ja lännen todellista strategiaa kuvastaa parhaiten NATON perustaminen PUOLUSTUSJÄRJESTÖKSI 4.4. 1949. Puna-armeija oli silloinkin ylivoimainen, vaikka kaikki läntiset voimat laskettiin yhteen. Seurauksena oli Korean sota.
Lännen oli otettava Länsi-Saksa vahvennukseksi. Silloin NL perusti Varsovan Liiton 14.5. 1955.
NL:n kukistumiseen asti sillä oli enemmän panssarivaunuja ja tykistöä kuin muulla maailmalla yhteensä. Myös sen taktinen lennosto oli lukumääräisesti länttä vahvempi.
Lännen hyökkäys NL:on on pelkkää typerää utopiaa. Se oli mahdollinen vain ydinasein, mikä olisi johtanut maailman tuhoutumiseen.. - porokana
Miten ihmessä sä opit kirjottamaan, oppimatta lukemaan? Kumma!
Kelaa tasaan seitsemän kirjotusta ylöspäin ja lue asiakirjoja.- Niissä ei ole
sanaakaan avaaajan kuvittelemasta JENKKIEN hyökkäyksestä NL:on.
"Kelaa tasaan seitsemän kirjotusta ylöspäin ja lue asiakirjoja." - porokana
Niissä ei ole kirjoitti:
sanaakaan avaaajan kuvittelemasta JENKKIEN hyökkäyksestä NL:on.
"Kelaa tasaan seitsemän kirjotusta ylöspäin ja lue asiakirjoja."Sori, minä luulin, että sanat: "Hyökkäyssuunnitelmat ovat silkkaa avaajan mielikuvitusta." Tarkottavat: "Hyökkäyssuunnitelmat ovat silkkaa avaajan mielikuvitusta."
- porokana
porokana kirjoitti:
Sori, minä luulin, että sanat: "Hyökkäyssuunnitelmat ovat silkkaa avaajan mielikuvitusta." Tarkottavat: "Hyökkäyssuunnitelmat ovat silkkaa avaajan mielikuvitusta."
Vähän tarkennan äskeinen:
Jokaisella esikunnalla täytyy olla suunnitelmat JOKAISTA tilannetta varten. Se on se työ mitä varten esikunnat on olemassa. Minä olen varma 100% että Suomella on sekä puolustus, että hyökkäussuunnitelmat Venäjää vastaan, ja Ruotsia vastaan, maailmankatastrofit, ydinturmat jne. Jos ei ole näin, he eivät ole ammattilaisia.
Milloin vaan maan poliittinen johto voi antaa asevoimille mitä vaan käsky ja se täytyy suorita. Kyseinen Unthinkable sisältää vaihe a - puolustus, ja vaihe b - hyökkäys.
Vihollinen aina hyökkää, Puola "hyökkäsi" Saksaan, Suomi "hyökkäsi" NL 1939, NL taas "hyökkasi" Suomeen 1941. Se on sellainen tapa selittää asioita. - Ei ole!!!
porokana kirjoitti:
Vähän tarkennan äskeinen:
Jokaisella esikunnalla täytyy olla suunnitelmat JOKAISTA tilannetta varten. Se on se työ mitä varten esikunnat on olemassa. Minä olen varma 100% että Suomella on sekä puolustus, että hyökkäussuunnitelmat Venäjää vastaan, ja Ruotsia vastaan, maailmankatastrofit, ydinturmat jne. Jos ei ole näin, he eivät ole ammattilaisia.
Milloin vaan maan poliittinen johto voi antaa asevoimille mitä vaan käsky ja se täytyy suorita. Kyseinen Unthinkable sisältää vaihe a - puolustus, ja vaihe b - hyökkäys.
Vihollinen aina hyökkää, Puola "hyökkäsi" Saksaan, Suomi "hyökkäsi" NL 1939, NL taas "hyökkasi" Suomeen 1941. Se on sellainen tapa selittää asioita."Minä olen varma 100% että Suomella on sekä puolustus, että hyökkäussuunnitelmat Venäjää vastaan, ja Ruotsia vastaan, maailmankatastrofit, ydinturmat jne. Jos ei ole näin, he eivät ole ammattilaisia."
No, mihin se 100 % varmuus perustuu? Ammattilaisuus on sitä, että ollaan reaalimaailmassa. Siihen ei esimerkiksi kuulu hyökkäys sen enempää Venäkälle kuin Ruotsiinkaan. Tietysti asia muuttuu, jos poliittinen johto käskee
sellaiseen valmistautua. - porokana
Ei ole!!! kirjoitti:
"Minä olen varma 100% että Suomella on sekä puolustus, että hyökkäussuunnitelmat Venäjää vastaan, ja Ruotsia vastaan, maailmankatastrofit, ydinturmat jne. Jos ei ole näin, he eivät ole ammattilaisia."
No, mihin se 100 % varmuus perustuu? Ammattilaisuus on sitä, että ollaan reaalimaailmassa. Siihen ei esimerkiksi kuulu hyökkäys sen enempää Venäkälle kuin Ruotsiinkaan. Tietysti asia muuttuu, jos poliittinen johto käskee
sellaiseen valmistautua.No, mulla vain on sellainen mielipide. En pystyy sitä todistamaan. Suomikun on sellainen rauhallinen maa.
Mutta Venäjän esikunta? Jostain se kaivoi se sotasuunnitelma 08.08.08? He hoitivat asiat selvästi jonkun suunnitelman pohjalta. Joten sellainen oli valmis jo ENNEN sotaa. Ja niitä siellä on ihan varmaan joka tilanteseen, myös Suomelle.
Reaalimailma muuttuu joskus hyvinkin nopeasti. - voi viruloista
porokana kirjoitti:
No, mulla vain on sellainen mielipide. En pystyy sitä todistamaan. Suomikun on sellainen rauhallinen maa.
Mutta Venäjän esikunta? Jostain se kaivoi se sotasuunnitelma 08.08.08? He hoitivat asiat selvästi jonkun suunnitelman pohjalta. Joten sellainen oli valmis jo ENNEN sotaa. Ja niitä siellä on ihan varmaan joka tilanteseen, myös Suomelle.
Reaalimailma muuttuu joskus hyvinkin nopeasti.Kannattaako trollailla. Eikö sulla ole kiire sossutoimistoon.
- Venäjän strategiaan
porokana kirjoitti:
No, mulla vain on sellainen mielipide. En pystyy sitä todistamaan. Suomikun on sellainen rauhallinen maa.
Reaalimailma muuttuu joskus hyvinkin nopeasti.kuuluu lähialueiden venäläisväestöjen suojaaminen. Se käsittää myös osseetit.
Strategioita varten on myös toteuttamisuunnitelmat. Niin on Suomellakin.
"Mutta Venäjän esikunta? Jostain se kaivoi se sotasuunnitelma 08.08.08?"
- otto-ville
Vaan olipa brittien esikunnalla täysi työ osoittaa herra vessanpytylle asioiden todellinen laita.
Britit itsekkin unthinkablessa 22 toukokuuta -45 tunnistivat RKKA:n 571 jalkaväkidivisioonaa, 268 tankkiprikaatia jotka arvioivat vastaavan länsimaalaisittain 259 jalkaväkidivisioonaa, 40 panssaridivisioonaksi ja 47 tankkiprikaatiksi.
Ja jos tuo ei riittänyt WC:n päänkääntämiseksi, niin 8 kesäkuuta -45 jatkoraportissa tehtiin pieni vertailu länsiliittoutuneiden ja RKKA:n voimasuhteista:
liittotuneet 103 divisioonaa ( joista panssaroituja 23 ), vanjat 264 ( joista tankkidivisioonia 36 ).
Ei liene vaikea arvata kuka olisi kävellyt kenen yli ja miksi WC hautasi ajatuksen hyökätä NL.ään kaikessa hiljaisuudessa.- Lännen ilmavoimat
olivta kyllä ylivoimaiset, samoin aseteollisuus.Taistelussa Euroopassa NL oli paremmassa asemassa ainakin alkuun. Maailmansota olisi aikanaan kääntynyt lännen voitoksi myös suuremman miesvoiman takia. Länsimaiden henkilömenetykset olivat olleet tuskin miljoonaa NL:n 27 vastaan. NL:n länsosa oli perusteellisesti tuhoutunut.
- ma nesl
Lännen ilmavoimat kirjoitti:
olivta kyllä ylivoimaiset, samoin aseteollisuus.Taistelussa Euroopassa NL oli paremmassa asemassa ainakin alkuun. Maailmansota olisi aikanaan kääntynyt lännen voitoksi myös suuremman miesvoiman takia. Länsimaiden henkilömenetykset olivat olleet tuskin miljoonaa NL:n 27 vastaan. NL:n länsosa oli perusteellisesti tuhoutunut.
Niin vaan kun niillä oli se teollisuustuotanto Kaukasiassa ja Siperiassa. Olet oikeassa että jos lännen kanssa oltaisi tapeltu niin miestappiot olisi nousseet kestämättömiksi. Esimerkiksi puolalaiset ja muut Itäblokin kansat olisivat vuotta 1920 muistellen saattaneet kääntyä venäläisiä vastaan. Amerikkalaiset todella olisivat olleet vapauttajia eivätkä natseja.
- otto-ville
Ihan vaan sattuneesta syystä, unthikable:ssa esitetään myös ilmavoimien suhteen jakautuminen ja jospa "lännen ilmavoimat" kertoisi miten britit sen jaon esittivät.
- Lännen ilmavoimat
olisivat olleet lukumääräisesti ja laadullisesti ylivoimaiset MAAILMANSODASSA.
Sodan alkuvaihe Euroopassa olisi voinut olla puna-armeijalle ilmassakin edullinen, mutta ei pitkän päälle. Samoin miesvoima olisi kääntynyt nopeasti puna-armeijalle huonoksi.
Sillä oli aseissa sodan päättyessä noin 10 miljoonaa miesta, jenkeillä noin
12-14 ja briteillä 5 miljoonaa. Siihen pienemmät maat päälle.
Maavoimissa puna-armeija oli tietysti ylivoimainen. Se oli kuitenkin ruokittu ja huollettu pitkälle lännen avulla. Sen loppuminen aiheutti välittömän nälänhädän, joka hellitti vasta -48.
On selvä, että sodan loppuvaiheesa voimasuhteet olivat Euroopassa lännelle epäedulliset. Sota ratkeaa kuitenkin lopussa, ei alussa. Sehän oli juuri huomattu. - otto-ville
Meinaako "lännen ilmavoimat" ettei "unthinkable"a olekaan luettu? En minäkään ole sitä kokonaan lukenut, vain silmäillyt sieltä täältä, mutta sekin jo riittää osoitamaan ettei "lännen ilmavoimat" luulotieto ole aina tiedon väärti.
(b) Airforces
Allies Tactical 6048 Strategical 2750
Russian Tactical 11802 Strategical 960
Numeraalisesti länsiliittoutneet olivat alakynnessä ja vaikka "unthinkable" korostaa länsiliittoutuneiden ilmavoimien parempaa tehokuutta niin mitä tulee tappioiden täydentämiseen...
"After a period of operations, however our lack of replacement aircraft and aircrews would seriously impair our air strength." Kaluston täydentämisen puute on tietenkin aika erikoinen brittien puolelta, mutta luulisi brittien esikunnan tietävän tilanteen "lännen ilmavoimia" paremmin. Sen sijaan länsiliittoutuneiden miehistö-tappioiden korvaamisen vaikeus saattaa hyvinkin pitää paikkansa.
"unthinkable" tulee siis täysin toiseen lopputulokseen kuin "lännen ilmavoimat". Sen mukaan länsiliittoutuneiden ilmavoimat olisi III maailmansodan alussa tehokkaampi ( joskaan ei numeraalisesti isompi ), mutta operaatioiden kestäessä miehisto-etu siirtyisikin NL:n puolelle. - Vähänkin pidemmän
sodan aikana etu siirtyy ilman muuta lännelle. Koulutus, koneiden tuotanto ja kyky huoltaa olivat lännen ehdottomia etuja. USA oli joutunut mm. toimittamaan parempaa polttoainetta NL:lle.
Lisäksi strategiset ilmavoimat olivat merkittävä etu lännelle. NL:n vastaavat olivat myös tasoltaan heikommat.
Brittien arvio koskee sodan päättymisvaihetta. Lännen avun loppuminen vaikutti nopeasti myös NL:n ilmavoimiin. - Kuten totesin
Lännen ilmavoimat olisivat olleet lukumääräisesti ja laadullisesti ylivoimaiset MAAILMANSODASSA.
Sodan alkuvaihe Euroopassa olisi voinut olla puna-armeijalle ilmassakin edullinen, mutta ei pitkän päälle.
Siis alkuvaihe.
Arvioin siis tilannetta kauemmas kuin britit. Ja silloin voimasuhteet olisivat aina tulleet lännelle edullisemmiksi, koska kaikki voimavarat olivat suuremmat. - vanha kundi
Tämä käy mielenkiintoiseksi...
Aloitukseni on ollut palstalla melko tarkkaan tasan vuorokauden.
Tällä hetkellä palsta on rekisteröinyt hiukan yli 60 käyntikertaa.
Todellisuudessa ( tuon laskurin heikkouden takia ) käyntikertoja on arvioni mukaan 15-20*60 eli 900-1200.
Arvioisin, että näistä käynneistä eri ihmisiä on ehkä 200 ( ts. 6 käyntiä per naamari ).
***Kukaan kävijöistä ei tunne aloitukseni hyökkäyssuunnitelmaa, ***joka oli todella aikomus toteuttaakin.
***Se ei ollut mitään sotapeliä karttapöydällä.
resv. KAPT. kuvittelee USAn ja NL jonkinlaisiksi frendeiksi kylmän sodan aikaan, mutta sitä ne todellakaan eivät olleet
"elätät turhaa unelmaa. jenkeissä ei olisi mitenkään voitu oikeuttaa hyökkäystä ystävällis mieliseen mahaan..."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kylmä_sota
"LaD" tarjosi oitis Unthinkablea, mikä olikin oikea suunta, mutta ei ihan se mitä minä hain. "LaD" ei sortunut muutenkaan solvaamiseen tai vastaavaan. On aikaisemminkin esittänyt asiaa.
Sitä solvaamista sen sijaan esittävät ansiokkaasti
"Kerrohan, kuka"
"Jäitpähän taas"
"porokana"
"Nuukasti tarkka."
"resv. KAPT."
"Tosiasioita avaajan"
"Niissä ei ole"
Tulen hakemaan aloitukseni todisteet esiin, p*rkele.
Vaikka vanha kundi olenkin, niin en niin seniili ja saattohoidossa, että noin väärin muistaisin jotain lukemaani.
Pirullista, että joutuu vielä tärväämään aikaansa työssäoloon, mutta jäähän illat ja yöt kirjojen kahlaamiseen.
Olkaa tarkkana.
Ehkä ensi viikonloppuna...- LaD
Sorrun solvaamiseen vain kun on aihetta.eli harvoin.
- resv. KAPT.
LaD kirjoitti:
Sorrun solvaamiseen vain kun on aihetta.eli harvoin.
montako vuotta sen pölyn laskeutuminen kesti.
vuonna 57 oli kylmä sota jo voimissaan, mutta kestääkö pölyn laskeutuminen todella 12 vuotta.
kylmän sodan aikana on varmaankin tehty monia sotasuunnitelmia nl:ää vastaa.
frendejä usa ja nl oli 2.ms aikana, 2. ms. oli vuonna 57 jo loppunut.
TOINEN MAAILMANSOTA LOPPUI 1945.
- porokana
Voi voi, vanha kundi, kun emme mennetkään viitoittelemasi tielle. Vaan sortuomme omiin leikkeihiin ja eksyimme.
Tästä valitsee:
1.kesäkuu 1946 "Pincher" 50 ydinlatausta 20 kaupunkeihin
2.maaliskuu1948 “Broiler” 34 ydinlatausta 24 kaupunkeihin
3. joulikuu 1948 “Sizzle” 133/70
4. lokakuu 1949 “Shackedown”220/104.
5. loppu 1949г. "Dropshot"
Näköään se on viimeinen mitä etsit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Dropshot
olet tuopin velkaa - otto-ville
Nyt ei voi olla kysymyksessä OPLAN 10-1 ja 100-6 joista Rislakin kirjassa kerrotaan. Ne 23 A-paukkua 19 suomalaiselle paikkakunnalle.
Eeei muuten, mutta jos suomi oli merkitty liittoutuneiden puolelle, niinkuin "poju"mme tuossa aikaisemmin viitaa, niin miksi tiputtaa suomeen 23 ydinpommia.
Ja myöhän ollaan tarkkana. - vanha kundi
Osa 1
Kauan ja hartaasti toivottu jatko kuvitelmilleni USAn suunnitelmasta hyökätä NATO-joukkoineen NL.
Ketjussa olikin mainittu Jukka Rislakin kirja: Erittäin salainen vakoilu Suomessa
Love Kirjat 1982, 503 s., ISBN 951-835-057-4
Olen lukenut sen ilmestymisvuonna eli 29v sitten.
Tämä kirja varmaankin jokaiselta löytyy kirjahyllystä ja selvennykseksi ettei tarvitse plarata niin s. 393-395.
Linkit ovat lisäyksiäni.
Lisäykseni on rajattu tähdillä *
Rislakki:
Hyvin pian sodan päättymisen jälkeen USA alkoi suunnitella ydiniskuja NL tärkeimpiin keskuksiin. Jo -45 oli valmiina suunnitelma 20 kaupungin pommittamisesta.
* Lienee Porokanan mainitsema ”1.kesäkuu 1946 "Pincher" 50 ydinlatausta 20 kaupunkeihin” *
WC julisti kylmän sodan -46 ja suositteli ydinaseen käyttämistä ”ajoissa” ennen kuin venäläiset pystyisivät tuottamaan sellaisen. Jo -46 Englanti suunnitteli ydinhyökkäyksiä kaupunkeihin, jotka olisi saavutettavissa Englannista, Kyprokselta ja Intiasta lähtevillä pommikoneilla. Näin olisi voitu tuhota 58 yli sadantuhannen asukkaan keskusta NL:ssä.
* Winston todella halusi NL tuhottavan ”ajoissa” ennen kuin venäläiset... *
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Unthinkable
Rislakki:
V -49, kun USAlla oli n. 300 atomipommia, NL suoritti ensimmäisen ydinkokeen. USA teki uusia sotasuunnitelmia, mutta päätti, että -50 oli liian varhainen sodan aloitusvuosi; sillä ei ollut vielä kylliksi aseita eikä liittolaisia. Uusi tavoitevuosi oli -57.
* Tähän perustui sanomani USAn _omasta suunnitelmasta_ ( Rislakki: Dropshot ) hyökätä NL.
Nyt tiedämme ettei sitä toteutettu.
Porokana mainitsi suunnitelman Dropshot ja Wiki-linkin
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Dropshot
joten tuoppi siitä hänelle.
Varsinainen suunnitelma
http://www.allworldwars.com/Dropshot - American Plan for War with the Soviet Union 1957.html *
* V -50 alun perin aiotulle USAn ja liittolaisten hyökkäykselle ei ollut tarpeeksi pelimerkkejä.
Uusi D-Day määriteltiin. Se oli 1. tammikuuta 1957.
Pelkkä suunnitelma vastatoimista NL kohtaan tarvittaessa ilman toteutuspäivämäärää olisi ollut eri asia kuin tämä MS3 aloituspäivämäärän määritys. *
After Nazi's defeat in 1945, Soviet Union emerged as a new superpower with its own aggressive agenda to promote Communism and eventually, dominate in the world. American Joint Chiefs of Stuff had to contemplate probable Soviet's actions and by 1949 came up with a plane of effective military response. "Dropshot" is a result of these contingency planning, a frightening but realistic scenario of the Third World War, started between NATO and USSR in Europe and all over the world on January 1, 1957.
* Suomi nähdään USAn suunnitelmassa NL liittolaisena omasta tahdostaan tai muuten ja tästä syystä Rislakkikin mainitsee kirjassaan suunnitelmat OPLAN 10-1 ja 100-6 ydinpommien pudottamiseen Suomeen NL maahanlaskujen tuhoksi.
Englannin Unthinkable piti -46 Suomea lännen rintamaan kuuluvana. *
6. Allied with the USSR, either willingly or otherwise, will be Poland, Finland, Latvia, Estonia, Lithuania, Czechoslovakia, Hungary, Yugoslavia,[' If the present defection of Yugoslavia from the Soviet satellite orbit should continue to 1957. it is not likely that Yugoslavia would ally with the Soviet Union but would attempt to remain neutral and would be committed to resist Soviet and/or satellite attack.] Albania, Romania, Bulgaria, Mongolian People's Republic (Outer Mongolia),
Manchuria, Korea, and Communist China (hereinafter denoted the Soviet powers).
http://www.allworldwars.com/Dropshot - American Plan for War with the Soviet Union 1957.html#SpecialAssumptions
* Heti D-Dayn jälkeen massiivinen ilmavoimien ydinaseiden ja tavallisten pommitusten aalto NLn oleellisiin kohteisiin. *
b. Conduct an air offensive against the Soviet powers.
(1) Initiate, as soon as possible after D-Day, strategic air attacks with atomic and conventional bombs against Soviet facilities for the assembly and delivery of weapons of mass destruction; against LOCs [lines of communications], supply bases, and troop concentrations in the USSR, in satellite countries, and in overrun areas, which would blunt Soviet offensives; and against petroleum, electric power, and steel target systems in the USSR, from bases in the United States, Alaska, Okinawa, the United Kingdom, [and] the Cairo-Suez-Aden area and from aircraft carriers when available from primary tasks.
http://www.allworldwars.com/Dropshot - American Plan for War with the Soviet Union 1957.html#PhasedConceptofOperations- vanha kundi
Osa 2
The year 1957 is not chosen at random. That is the year contemplated by "Dropshot," the U.S. plan for a third world war, which governed strategic thinking for the 1950s. Originally created in 1949, the plan was eventually released under the Freedom of Information Act. It was published, with commentary, in 1978 by Anthony Cave Brown in a book entitled "Dropshot."
http://www.johnreilly.info/ww3.htm
Rislakki:
Pres. Truman harkitsi Korean sodan aikana ainakin kahdesti NL satamien ja kaupunkien, mm. Leningradin, pommittamista.
Vasta paljon myöhemmin, kun Johnsonin [ spy ] varastamat asiakirjat alkoivat sukellella julkisuuteen amerikkalaisten ( ? ) kauhuksi, saattoi Eurooppa ymmärtää, mitä sen varalle oli todella suunniteltu.
-69 Der Spiegel ja Stern julkaisivat asiakirjoja, jotka salaperäinen lähettäjä oli postittanut niille.
Ne paljastivat, että USA aloittaisi ydin- ja bakteerisodan kautta Euroopan, jos NL alkaisi tunkeutua länteen sotatilanteessa. Seur. helmik. Stern tiesi lisää: se oli saanut käsiinsä USAn armeijan huippusalaisen käsikirjan Handbook of Nuclear Yield Requirements, josta ilmeni, että USAn ydinkärjet olivat valmiina tuhoamaan yli tuhat siviilikohdetta Euroopassa ja Lähi-idässä.
-81 Sunday Times julkaisi asiakirjoja, joissa mainittiin Suomikin ydiniskujen kohteena.
IISS:n tutkijat sanoivat, että vaikka iskukohteiden luettelo oli v-63, on se olennaisilta osin voimassa, kohteita vaan on tullut lisää.
Tämä kaikki on tietenkin vain mun kuvitelmaa, joten alkakaa nyt nuppi punaisena mun kivittäminen… - Kyse oli koko ajan
vanha kundi kirjoitti:
Osa 2
The year 1957 is not chosen at random. That is the year contemplated by "Dropshot," the U.S. plan for a third world war, which governed strategic thinking for the 1950s. Originally created in 1949, the plan was eventually released under the Freedom of Information Act. It was published, with commentary, in 1978 by Anthony Cave Brown in a book entitled "Dropshot."
http://www.johnreilly.info/ww3.htm
Rislakki:
Pres. Truman harkitsi Korean sodan aikana ainakin kahdesti NL satamien ja kaupunkien, mm. Leningradin, pommittamista.
Vasta paljon myöhemmin, kun Johnsonin [ spy ] varastamat asiakirjat alkoivat sukellella julkisuuteen amerikkalaisten ( ? ) kauhuksi, saattoi Eurooppa ymmärtää, mitä sen varalle oli todella suunniteltu.
-69 Der Spiegel ja Stern julkaisivat asiakirjoja, jotka salaperäinen lähettäjä oli postittanut niille.
Ne paljastivat, että USA aloittaisi ydin- ja bakteerisodan kautta Euroopan, jos NL alkaisi tunkeutua länteen sotatilanteessa. Seur. helmik. Stern tiesi lisää: se oli saanut käsiinsä USAn armeijan huippusalaisen käsikirjan Handbook of Nuclear Yield Requirements, josta ilmeni, että USAn ydinkärjet olivat valmiina tuhoamaan yli tuhat siviilikohdetta Euroopassa ja Lähi-idässä.
-81 Sunday Times julkaisi asiakirjoja, joissa mainittiin Suomikin ydiniskujen kohteena.
IISS:n tutkijat sanoivat, että vaikka iskukohteiden luettelo oli v-63, on se olennaisilta osin voimassa, kohteita vaan on tullut lisää.
Tämä kaikki on tietenkin vain mun kuvitelmaa, joten alkakaa nyt nuppi punaisena mun kivittäminen…puolustustoimista NL:n hyökkäyksen varalle.
Kai tajuat sen itsekin?
"Ne paljastivat, että USA aloittaisi ydin- ja bakteerisodan kautta Euroopan, jos NL alkaisi tunkeutua länteen sotatilanteessa."
Rislakki oli äärivasemmistolainen NL:n romahdukseern asti. Sen jälkeen hän käänsi rivakasti takkinsa. - vanha kundi
Kyse oli koko ajan kirjoitti:
puolustustoimista NL:n hyökkäyksen varalle.
Kai tajuat sen itsekin?
"Ne paljastivat, että USA aloittaisi ydin- ja bakteerisodan kautta Euroopan, jos NL alkaisi tunkeutua länteen sotatilanteessa."
Rislakki oli äärivasemmistolainen NL:n romahdukseern asti. Sen jälkeen hän käänsi rivakasti takkinsa.Tuosta lainatusta osuudesta "Ne paljastivat, että USA aloittaisi ydin- ja bakteerisodan kautta Euroopan, jos NL alkaisi tunkeutua länteen sotatilanteessa." jäi merkkaamatta kappaleesta, että ne olivat Naton kadonneista asiakirjoista paljon myöhemmältä ajalta vuosilta 62-63 eli ”Kennedyn aikaan”. Kevyttä _puolustuskamaa_.
Alkuperäinen Dropshot -49 ei ole vain USAn ja Euroopan alueen puolustamissuunnitelma vaan erittäin aggressiivinen NL hyökkäys- ja tuhoamissuunnitelma, jonka laukaisuun tarvittiin ( ellei NL itse ymmärrä ärsyttää ) vain pikku kepponen, kuten Mainila tai olemattomat joukkotuhoaseet.
Maailmanhistorian vaarallisin suunnitelma, jonka toteutuminen 50-luvun äärimmäisen kireässä ja molemminpuolisessa kiihkossa jäi todennäköisesti jostain hyvin pienestä kiinni.
Kreml on tehnyt siihen aikaan varmaankin vastaavaa, mutta sellaisesta tiedostahan meidät on varjeltu.
Mutta tosiaan, jos Rislakki oli äärivasemmistolainen, niin kirjahan on silloin vain valhetta kaikki.
Täytyy laittaa kirja rovioon.
- otto-ville
"Elokuun lopussa 1981 Panorama ja Stern hämmästyttivät lukijoitaan julkaisemalla asiakirjoja, jotka olivat peräisin 70-luvulta. Ne kertovat että USA on vallinnut Euroopasta 23 389 ydinpommikohdetta ja että näistä "vain" kaksituhatta, siis vajaa kymmenosa, on Varsovan liiton alueella. Loput ohjukset on siis tähdätty puolueettomiin ja liittolaismaihin."
Näyttää siis siltä että toinen tapa saada jenkeilta A-pommia niskaansa ( puolueettomana pysymisen lisäksi ) oli liittyä NATO:on ja tapa mahdollisesti välttyä jenkkien A-pommisateelta olisi ollut liittyä SEV:iin.
Mielenkiintoiseksi tuon tekee se että se kielii siitä kuinka pitkälle jenkit olivat valmiit puolustamaan NATO jäseniään. Normaaleilla aseilla jenkit eivät siis edes kuvitelleet voittavansa. Hivenen samaa kielii myös CIA:n "Gladio" luonteinen toiminta.
Paljastuivatko muuten ne suomalaiset upseerit jotka vuonna -46 luovuttivat jenkkilän sotilastiedustelulle luettelon suomen lentokentistä. Ei muuten, mutta mitenkäs muuten olisi suomi joutunut A-pommien tiputuslistalle ( ja kuulema kyseisen listan kärkeen ) ellei suomalaiset upseerit olisivat harrastaneet maanpetosta vuonna 1946.
Sen verran "unthikablesta". Vaikka ylhäällä esitetäänkin näkemyksiä kuinka ajan mittaan, lännen sytyttämässä kolmannessa maailmansodassa, lännen ilmavoimien asema olisi parantunut, niin "unthikablessa" katsotaan asia toisinpäin.
Kun raporrti oli tehty sodan aivan lopulla-pian sodan jälkeen, niin luulisi brittien johtoportaissa tiedettävän varsin hyvin miten hyvin jenkit sotavälineitä toimitti. Sen vielä ymmärtää että "unthinkablessa" vedotaan miehistöresussien rajavuuteen, mutta siellä annetaan ymmärtää että myös toimituspuoli tulisi pykimään.- vanha kundi
"...vuonna -46 luovuttivat jenkkilän sotilastiedustelulle luettelon suomen lentokentistä."
Mainitsit tuossa ja aikaisemmin nuo USAn Suomeen kohdistamat ydinpommit.
Vuonna -63 kohteina olivat lentokentät Kemi 2 pommia, Kajaani, Rovaniemi 2, Utti, Joensuu, Ivalo 2, Kaukonen, Vaasa, Lappeenranta, Kauhava, Siikakangas, Sodankylä, Tampere, Helsinki 2, Turku, Pori, Oulu, Kuopio ja Luonetjärvi.
Ainakin näiden kenttien lähettyvillä liikuttaessa kannattaa reitti valita salaojittamattomia peltosarkoja ja ojateitä pitkin joditabletit repussa. Kohteita on nykyään varmaan paljon enemmänkin.
Esim. nämä varalaskupaikat
Valtatie 2, Jokioinen (Forssa–Huittinen)
Valtatie 4, Joutsa (Heinola–Jyväskylä)
Valtatie 4, Vuojärvi, Sodankylä (Rovaniemi–Sodankylä)
Valtatie 5, Lusi, Heinola (Heinola–Mikkeli)
Valtatie 5, Joroinen
Valtatie 23, Niinisalo, Kankaanpää (Pori–Parkano)
Valtatie 27, Nivala (Iisalmi–Ylivieska)
Kantatie 41, Virttaa, Loimaa (Turku–Huittinen)
Kantatie 63, Kauhava (Kauhava–Ylivieska)
Kantatie 66, Kuortane (Virrat–Lapua)
Kantatie 72, Mikkeli (Mikkeli–Pieksämäki)
Kantatie 78, Pudasjärvi (Pudasjärvi–Ranua)
Kantatie 80, Ylläksentie, Kittilä (Kittilä–Ylläsjärvi)
Kantatie 88, Vieremä (Iisalmi–Pulkkila)
Seututie 551, Tervo (Vesanto–Kuopio)
Seututie 822, Järvitalo, Rantsila (Temmes–Kestilä)
Seututie 924, Ranua (Simo–Ranua)
"...ellei suomalaiset upseerit olisivat harrastaneet maanpetosta vuonna 1946."
Suomessa kirjakaupoissa myytävistä kartoista olisi lentokenttien sijainti, pituudet ja leveydet selvinneet jo siihen aikaan.
Eipä tuollaista tiedottamista voi pitää maanpetoksena.
Muuten, tuosta Gladiosta saatavissa tiedoissa Suomen asekätkentä ja Stella Polaris annetaan ymmärtää OSS/CIA/NATO Gladio-operaation organisoimiksi kepposiksi.
Vilkasta mielikuvitusta se vaatii. - Ei uutta
vanha kundi kirjoitti:
"...vuonna -46 luovuttivat jenkkilän sotilastiedustelulle luettelon suomen lentokentistä."
Mainitsit tuossa ja aikaisemmin nuo USAn Suomeen kohdistamat ydinpommit.
Vuonna -63 kohteina olivat lentokentät Kemi 2 pommia, Kajaani, Rovaniemi 2, Utti, Joensuu, Ivalo 2, Kaukonen, Vaasa, Lappeenranta, Kauhava, Siikakangas, Sodankylä, Tampere, Helsinki 2, Turku, Pori, Oulu, Kuopio ja Luonetjärvi.
Ainakin näiden kenttien lähettyvillä liikuttaessa kannattaa reitti valita salaojittamattomia peltosarkoja ja ojateitä pitkin joditabletit repussa. Kohteita on nykyään varmaan paljon enemmänkin.
Esim. nämä varalaskupaikat
Valtatie 2, Jokioinen (Forssa–Huittinen)
Valtatie 4, Joutsa (Heinola–Jyväskylä)
Valtatie 4, Vuojärvi, Sodankylä (Rovaniemi–Sodankylä)
Valtatie 5, Lusi, Heinola (Heinola–Mikkeli)
Valtatie 5, Joroinen
Valtatie 23, Niinisalo, Kankaanpää (Pori–Parkano)
Valtatie 27, Nivala (Iisalmi–Ylivieska)
Kantatie 41, Virttaa, Loimaa (Turku–Huittinen)
Kantatie 63, Kauhava (Kauhava–Ylivieska)
Kantatie 66, Kuortane (Virrat–Lapua)
Kantatie 72, Mikkeli (Mikkeli–Pieksämäki)
Kantatie 78, Pudasjärvi (Pudasjärvi–Ranua)
Kantatie 80, Ylläksentie, Kittilä (Kittilä–Ylläsjärvi)
Kantatie 88, Vieremä (Iisalmi–Pulkkila)
Seututie 551, Tervo (Vesanto–Kuopio)
Seututie 822, Järvitalo, Rantsila (Temmes–Kestilä)
Seututie 924, Ranua (Simo–Ranua)
"...ellei suomalaiset upseerit olisivat harrastaneet maanpetosta vuonna 1946."
Suomessa kirjakaupoissa myytävistä kartoista olisi lentokenttien sijainti, pituudet ja leveydet selvinneet jo siihen aikaan.
Eipä tuollaista tiedottamista voi pitää maanpetoksena.
Muuten, tuosta Gladiosta saatavissa tiedoissa Suomen asekätkentä ja Stella Polaris annetaan ymmärtää OSS/CIA/NATO Gladio-operaation organisoimiksi kepposiksi.
Vilkasta mielikuvitusta se vaatii."Muuten, tuosta Gladiosta saatavissa tiedoissa Suomen asekätkentä ja Stella Polaris annetaan ymmärtää OSS/CIA/NATO Gladio-operaation organisoimiksi kepposiksi.
Vilkasta mielikuvitusta se vaatii. "
Ei vaadi, jopa Kekkonen tiesi toiminnasta, tiedot löytyvät Paasikiven päiväkirjoista.
"Kekkonen tiesi maanalaisen armeijan olemassaolosta ja informoi siitä pääministerinä ollessaan presidentti J. K. Paasikiveä. Kekkonen pelkäsi verkoston toiminnan voivan vahingoittaa Suomen ja Neuvostoliiton suhteita. "
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2087574/nato-soti-salaa-vas... - vanha kundi
Ei uutta kirjoitti:
"Muuten, tuosta Gladiosta saatavissa tiedoissa Suomen asekätkentä ja Stella Polaris annetaan ymmärtää OSS/CIA/NATO Gladio-operaation organisoimiksi kepposiksi.
Vilkasta mielikuvitusta se vaatii. "
Ei vaadi, jopa Kekkonen tiesi toiminnasta, tiedot löytyvät Paasikiven päiväkirjoista.
"Kekkonen tiesi maanalaisen armeijan olemassaolosta ja informoi siitä pääministerinä ollessaan presidentti J. K. Paasikiveä. Kekkonen pelkäsi verkoston toiminnan voivan vahingoittaa Suomen ja Neuvostoliiton suhteita. "
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2087574/nato-soti-salaa-vas...Asekätkennästä puhuessani tarkoitin Suomen armeijan miesten Nihtilän, Haahden ja kumppaneiden organisoimaa ase- ja oheismateriaalin varastointia.
Asekätkentä aloitettiin -44 ja lopetettiin -45 paljastumiseen. Samoilla ajankohdilla Stella Polaris –aineiston ja välineiden siirto ja varastointi aloitettiin ja lopetettiin. Tosin SP-kamoista suurin osa jäi ties minne.
Operaatio Gladio keksaistiin -48 ja NATOn johtoon se siirtyi -49.
Saattaahan olla, että suomalaista innovaatiovientiä oli saatu suomalaisesta ase- ja tiedustelumateriaalin kätkennästä, kun Gladio polkaistiin käyntiin.
Gladiossa oli siis samanlaista toimintaa, mutta se taas oli ulkomailta johdettua. Suomalaisten sodan lopun kätkennät olivat aivan oma erillinen toiminta ja täysin kotimaista tuotekehittelyä eikä niillä ollut mitään yhteyttä ulkomaiseen johtoon tai organisointiin.
Suuren suomalaisen asekätkentäjutun viimeiset teurastustuomiot annettiin verenmaku suussa ja vaahto suupielessä 1950. Ilmeisimmin samaan aikaan aloitettiin Colbyn toimesta Operaatio Gladio Suomessa.
Kukapa pystyisi sanomaan onko tuota Gladio-toimintaa koskaan lopetettu Suomessa tai onko toiminnalla nykyisin vain jokin muu nimi.
Ei muuten ollut mikään aiheeton pelko.
Linkkisi korjaus
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2087574/nato-soti-salaa-vas...
Tuossa on hiukan laajemmin
http://takku.net/forum/viewtopic.php?showtopic=3482 - otto-ville
vanha kundi kirjoitti:
Asekätkennästä puhuessani tarkoitin Suomen armeijan miesten Nihtilän, Haahden ja kumppaneiden organisoimaa ase- ja oheismateriaalin varastointia.
Asekätkentä aloitettiin -44 ja lopetettiin -45 paljastumiseen. Samoilla ajankohdilla Stella Polaris –aineiston ja välineiden siirto ja varastointi aloitettiin ja lopetettiin. Tosin SP-kamoista suurin osa jäi ties minne.
Saattaahan olla, että suomalaista innovaatiovientiä oli saatu suomalaisesta ase- ja tiedustelumateriaalin kätkennästä, kun Gladio polkaistiin käyntiin.
Gladiossa oli siis samanlaista toimintaa, mutta se taas oli ulkomailta johdettua. Suomalaisten sodan lopun kätkennät olivat aivan oma erillinen toiminta ja täysin kotimaista tuotekehittelyä eikä niillä ollut mitään yhteyttä ulkomaiseen johtoon tai organisointiin.
Suuren suomalaisen asekätkentäjutun viimeiset teurastustuomiot annettiin verenmaku suussa ja vaahto suupielessä 1950. Ilmeisimmin samaan aikaan aloitettiin Colbyn toimesta Operaatio Gladio Suomessa.
Kukapa pystyisi sanomaan onko tuota Gladio-toimintaa koskaan lopetettu Suomessa tai onko toiminnalla nykyisin vain jokin muu nimi.
Linkkisi korjaus
http://takku.net/forum/viewtopic.php?showtopic=3482"Gladio"han kulki monissa maissa maan oman tiedustelupalvelujen kautta, niin että maan hallitus ( esim ranskan tai italian ) ei voinut välttämättä tietää kummalta maan tiedustelupalvelu otti käskynsä, CIA vai maan hallitukselta. Tulikin ranskan tapauksesta mieleeni, tietääkös vanha kundi kumpis olikaan ensin: De Gaulen murhayritys vai se kun De Gaulle antoi NATO:n päämajalle käskyn pakata laukkunsa ja häipyä Pariisista.
Eeeei muuten mutta eikös se mennyt jotenkin siihen suuntaan että NATO:n harjoitukset=mahdollinen oikeiston vallankaappaus ( noh ainakain Kreikassa ja läheltä liippasi Italissakin ).
Asekätkentä on saattanut alkaakin pelkkänä "valmistautumisena NL:n hyökkäykseen" kuten alunperin "Gladiokin", mutta siinä missä "Gladio"sta tuli CIA:n käsikassara länsieuroopan kansojen voimistuvaa vasemmistolaisuutta vastaan, niin mielenkiintoinen kysymys onkin se missä määrin YE-kakkosten noin 30 000 tussarin piilosta hakulupa 15 tammikuuta -45 omasi samoja piirteitä. - vanha kundi
otto-ville kirjoitti:
"Gladio"han kulki monissa maissa maan oman tiedustelupalvelujen kautta, niin että maan hallitus ( esim ranskan tai italian ) ei voinut välttämättä tietää kummalta maan tiedustelupalvelu otti käskynsä, CIA vai maan hallitukselta. Tulikin ranskan tapauksesta mieleeni, tietääkös vanha kundi kumpis olikaan ensin: De Gaulen murhayritys vai se kun De Gaulle antoi NATO:n päämajalle käskyn pakata laukkunsa ja häipyä Pariisista.
Eeeei muuten mutta eikös se mennyt jotenkin siihen suuntaan että NATO:n harjoitukset=mahdollinen oikeiston vallankaappaus ( noh ainakain Kreikassa ja läheltä liippasi Italissakin ).
Asekätkentä on saattanut alkaakin pelkkänä "valmistautumisena NL:n hyökkäykseen" kuten alunperin "Gladiokin", mutta siinä missä "Gladio"sta tuli CIA:n käsikassara länsieuroopan kansojen voimistuvaa vasemmistolaisuutta vastaan, niin mielenkiintoinen kysymys onkin se missä määrin YE-kakkosten noin 30 000 tussarin piilosta hakulupa 15 tammikuuta -45 omasi samoja piirteitä.Onhan siitä paljon myöhemmin tullut ilmi olemattoman pieniä viitteitä, että De Gaullen murhayrityksen takana olisi ”Gladio” johtuen Ranskan Natosta irtautumisesta. Kouriintuntuvaa tästä ei ole ( tietääkseni ) saatu ilmi tähän mennessä vaikka asiasta varmasti olivat tietoisia monet muutkin kuin vain Bastien-Thiry. Olisi varsin outoa ettei kukaan tietävistä ranskalaisista olisi tyypilliseen hölöttämistyyliin puhunut. Tai onko sinulla jotain eli oletko syntisesti salannut tietoja?
Muistan muuten 50-luvun lopulta tuonne jonnekin 80-luvun alkuun miten oli varsin epätervettä olla poliitikko Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Kreikassa. Saattoi kuuppa herkästi himmetä oli sitten vasuri tai oikeistolainen.
80-luvulta eteenpäin poliitikot on pääasiassa jätetty rauhaan, mutta ammattiryhminä tuollaisia työperäisiä terveyshaittoja kokivat lähinnä tuomarit Italiassa Mafian lätkiessä hengiltä näitä.
Jaa-jaa, niin se aika rientää, kun on lystiä toimintaa…
>>>Asekätkentä on saattanut alkaakin pelkkänä "valmistautumisena NL:n hyökkäykseen" kuten alunperin "Gladiokin", mutta siinä missä "Gladio"sta tuli CIA:n käsikassara länsieuroopan kansojen voimistuvaa vasemmistolaisuutta vastaan, niin mielenkiintoinen kysymys onkin se missä määrin YE-kakkosten noin 30 000 tussarin piilosta hakulupa 15 tammikuuta -45 omasi samoja piirteitä.
Tuo -44/-45 -vaihde oli lievästi sanoen hyvin kireää aikaa.
Samanaikaisesti oli pilvenä taivaalla vasemmiston mahdollinen kaappausyritys, mutta myös Saksa oli hyvin pitkällä aikeissa miehittää Suomen -45 alussa ja asettaa Johan Fabritiuksen Suomen pääministeriksi Saksan johtamaan hallitukseen. Tästä saksalaisten toiminnasta sai Valpo vihiä tammikuussa. Tuosta ”piilostahakuluvasta” en pysty varmuudella sanomaan johtuiko se vasureista vai saksalaisista vai molemmista.
Kumpikaan vaihtoehto ei oikein olisi kelvannut enemmistölle suomalaisia.
Asekätkennän paljastuminen maaliskuussa -45 varmasti hiukan hillitsi Saksankin aikeita, kun miehitykseen oli tarkoitus irrottaa 8 divisioonaa, mutta kävikin ilmi, että vastassa saattaisi olla 30 lisädivisioonaa miehitystä vastustavaa pirullisen itsepäistä ja sinnikästä aseistettua taistelijaa, jotka eivät vain imisi peukkua saksalaisten purkautuessa laivoista. - otto-ville
vanha kundi kirjoitti:
Onhan siitä paljon myöhemmin tullut ilmi olemattoman pieniä viitteitä, että De Gaullen murhayrityksen takana olisi ”Gladio” johtuen Ranskan Natosta irtautumisesta. Kouriintuntuvaa tästä ei ole ( tietääkseni ) saatu ilmi tähän mennessä vaikka asiasta varmasti olivat tietoisia monet muutkin kuin vain Bastien-Thiry. Olisi varsin outoa ettei kukaan tietävistä ranskalaisista olisi tyypilliseen hölöttämistyyliin puhunut. Tai onko sinulla jotain eli oletko syntisesti salannut tietoja?
Muistan muuten 50-luvun lopulta tuonne jonnekin 80-luvun alkuun miten oli varsin epätervettä olla poliitikko Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Kreikassa. Saattoi kuuppa herkästi himmetä oli sitten vasuri tai oikeistolainen.
80-luvulta eteenpäin poliitikot on pääasiassa jätetty rauhaan, mutta ammattiryhminä tuollaisia työperäisiä terveyshaittoja kokivat lähinnä tuomarit Italiassa Mafian lätkiessä hengiltä näitä.
Jaa-jaa, niin se aika rientää, kun on lystiä toimintaa…
>>>Asekätkentä on saattanut alkaakin pelkkänä "valmistautumisena NL:n hyökkäykseen" kuten alunperin "Gladiokin", mutta siinä missä "Gladio"sta tuli CIA:n käsikassara länsieuroopan kansojen voimistuvaa vasemmistolaisuutta vastaan, niin mielenkiintoinen kysymys onkin se missä määrin YE-kakkosten noin 30 000 tussarin piilosta hakulupa 15 tammikuuta -45 omasi samoja piirteitä.
Tuo -44/-45 -vaihde oli lievästi sanoen hyvin kireää aikaa.
Samanaikaisesti oli pilvenä taivaalla vasemmiston mahdollinen kaappausyritys, mutta myös Saksa oli hyvin pitkällä aikeissa miehittää Suomen -45 alussa ja asettaa Johan Fabritiuksen Suomen pääministeriksi Saksan johtamaan hallitukseen. Tästä saksalaisten toiminnasta sai Valpo vihiä tammikuussa. Tuosta ”piilostahakuluvasta” en pysty varmuudella sanomaan johtuiko se vasureista vai saksalaisista vai molemmista.
Kumpikaan vaihtoehto ei oikein olisi kelvannut enemmistölle suomalaisia.
Asekätkennän paljastuminen maaliskuussa -45 varmasti hiukan hillitsi Saksankin aikeita, kun miehitykseen oli tarkoitus irrottaa 8 divisioonaa, mutta kävikin ilmi, että vastassa saattaisi olla 30 lisädivisioonaa miehitystä vastustavaa pirullisen itsepäistä ja sinnikästä aseistettua taistelijaa, jotka eivät vain imisi peukkua saksalaisten purkautuessa laivoista."Tai onko sinulla jotain eli oletko syntisesti salannut tietoja?"
Valitettavasti omat tietoni ovat peräisin vain Ganesin ja Rislakin kirjoista ( jotka kyllä pitäisi lukea uudestaan, mutta niin pitäisi myös se Oula Silvennoisenkin kirjakin... ).
Jos oikein ymmärsin ensinmainitun, "Gladoi" oli koottu asekätkijöiden tapaan stay-behind joukoiksi järjestelemään terroritoimintaa "a la metsäveljet" samalla kun NATO joukot perääntyisivät kuin suomalaiset kesällä -44 itäkarjalassa ja kannaksella konsanaan ja sitä kautta on ymmärettävää, miksi "Gladio" kuului NATO:n heiniin.
Sinänsä hupaisaa, mutta sehän kertoo paljon siitä miten NATO:n/jenkkilän komento katsoi voivansa vastustaa NL:n hyökkäystä. Nimittäin hylkäämällä NATO:n jäsenmaat oman onnensa nojaan ( ja sitten pommittamalla uskolliset liittolaisensa kivikaudelle ). Täytyy vain kiittää itänaapuria ettei päädytty NATO:n jäsenmaaksi.
Mutta kun sitä odotettua NL:n hyökkäystä ei vain kuulunut ja väestö länsi-europassa yhä voimakkaammin äänesti vasemmistoa, niin silloin "Gladio"on toiminta yhtenäistyi enemmän Dullesin puulaakin suuntaan.
De Gaullehan palasi valtaan algeria-ranskalaisille porukan nosteella, mutta mies kääntyi sitten algeria-algerialaisille tukijaksi ja jos oletetaan sen ongelman olleen puhtaasti ranskan sisäinen juttu, niin luulenpa ettei CIA De Gaulen tappokäskyä antanut. Muuutta toisaaltaan jos NATO:n poiespotkiminen tapahtui De Gaullen lahtausyrityksen jälkeen, niin enpä yhtään ihmettele jos De Gaulle rupesi epäilemään jekkien luottokelpoisuutta kun paljastuu että ranskan tiedustelupalvelu ottaa käskynsä CIA.tä eikä De Gaullelta.
Heh, Ranska on liian pieni De Gaullelle ja CIA:lle.
"Muistan muuten 50-luvun lopulta tuonne jonnekin 80-luvun alkuun miten oli varsin epätervettä olla poliitikko Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Kreikassa. Saattoi kuuppa herkästi himmetä oli sitten vasuri tai oikeistolainen."
Saksassa? Tarkoittanet varmaan "teknillistä palvelusta" ( ettei se vaan ollut "teknillisesti palveluksessa" ) - vanha kundi
otto-ville kirjoitti:
"Tai onko sinulla jotain eli oletko syntisesti salannut tietoja?"
Valitettavasti omat tietoni ovat peräisin vain Ganesin ja Rislakin kirjoista ( jotka kyllä pitäisi lukea uudestaan, mutta niin pitäisi myös se Oula Silvennoisenkin kirjakin... ).
Jos oikein ymmärsin ensinmainitun, "Gladoi" oli koottu asekätkijöiden tapaan stay-behind joukoiksi järjestelemään terroritoimintaa "a la metsäveljet" samalla kun NATO joukot perääntyisivät kuin suomalaiset kesällä -44 itäkarjalassa ja kannaksella konsanaan ja sitä kautta on ymmärettävää, miksi "Gladio" kuului NATO:n heiniin.
Sinänsä hupaisaa, mutta sehän kertoo paljon siitä miten NATO:n/jenkkilän komento katsoi voivansa vastustaa NL:n hyökkäystä. Nimittäin hylkäämällä NATO:n jäsenmaat oman onnensa nojaan ( ja sitten pommittamalla uskolliset liittolaisensa kivikaudelle ). Täytyy vain kiittää itänaapuria ettei päädytty NATO:n jäsenmaaksi.
Mutta kun sitä odotettua NL:n hyökkäystä ei vain kuulunut ja väestö länsi-europassa yhä voimakkaammin äänesti vasemmistoa, niin silloin "Gladio"on toiminta yhtenäistyi enemmän Dullesin puulaakin suuntaan.
De Gaullehan palasi valtaan algeria-ranskalaisille porukan nosteella, mutta mies kääntyi sitten algeria-algerialaisille tukijaksi ja jos oletetaan sen ongelman olleen puhtaasti ranskan sisäinen juttu, niin luulenpa ettei CIA De Gaulen tappokäskyä antanut. Muuutta toisaaltaan jos NATO:n poiespotkiminen tapahtui De Gaullen lahtausyrityksen jälkeen, niin enpä yhtään ihmettele jos De Gaulle rupesi epäilemään jekkien luottokelpoisuutta kun paljastuu että ranskan tiedustelupalvelu ottaa käskynsä CIA.tä eikä De Gaullelta.
"Muistan muuten 50-luvun lopulta tuonne jonnekin 80-luvun alkuun miten oli varsin epätervettä olla poliitikko Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Kreikassa. Saattoi kuuppa herkästi himmetä oli sitten vasuri tai oikeistolainen."
Saksassa? Tarkoittanet varmaan "teknillistä palvelusta" ( ettei se vaan ollut "teknillisesti palveluksessa" )Sanoin tuossa 30 lisädivisioonaa. Se on tietenkin 30 lisäpataljoonaa sissejä.
Toinen fiba tuossa murhien ajankohdissa oli, että jatkuivathan ne yhtä tarmokkaasti koko 80-luvunkin.
Kolmas fiba on etten muista ihan oikein tarkkaan Dekallen päivämääriä Nato-jengille, että suksikaa suolle ja sitä hämmästelyä, että miten ne nyt tolla tavalla ampuu meitä, joten jouduin tavanomaisesta poiketen katsomaan netistä…
Nuoruusiän dementia näissä, nääs…
>>>Ranskan vetäytyminen komentoelimistä
Naton yhtenäisyys rakoili sen alkumetreillä kun Charles de Gaulle valittiin Ranskan presidentiksi 1958. De Gaulle arvosteli Yhdysvaltain hegemonista asemaa järjestössä ja Britannian ja Yhdysvaltain "erikoissuhdetta". Presidentti Dwight D. Eisenhowerille ja pääministeri Harold Macmillanille 17. syyskuuta 1958 lähettämässään muistiossa hän vaati kolmijäsenisen direktoraatin perustamista, jossa Ranska olisi samassa asemassa kuin Yhdysvallat ja Britannia, sekä Naton toiminta-alueen laajentamista Ranskalle tärkeille alueille, muun muassa Algeriaan, jossa Ranska soti itsenäisyystaistelijoita vastaan ja halusi Naton apuvoimia.
Kun vastaus oli epätyydyttävä, De Gaulle halusi luoda Ranskaan itsenäisen puolustuksen. Ranska veti 11. maaliskuuta 1959 Välimeren laivastonsa Naton komennosta ja kolme kuukautta myöhemmin De Gaulle määräsi ulkomaiset atomiaseet pois Ranskan maaperältä. Yhdysvallat veti tämän johdosta Ranskasta 200 lentokonetta ja luovutti takaisin kymmenen lentotukikohtaa, joita se oli operoinut Ranskassa vuodesta 1950. Tällä välin Ranska rakensi itsenäisen ydinpelotteensa ja räjäytti ensimmäisen ydinaseensa Gerboise Bleuen 13. helmikuuta 1960.
Vaikka Ranska tuki Naton toimia Kuuban ohjuskriisin aikana vuonna 1962, De Gaulle jatkoi itsenäisen puolustuksen luomista, ja veti Kanaalin ja Atlantin laivastot Naton komennosta. Vuonna 1966 kaikki Ranskan joukot vedettiin Naton komennosta ja Naton joukkoja pyydettiin poistumaan Ranskan maaperältä.
Naton päämaja (SHAPE) siirrettiin Pariisista Casteau’hun MonsiIn Brysselin pohjoispuolelle. Ranska pysyi kuitenkin Naton jäsenenä ja palasi yhteistyöhön vuonna 1993.>>>
Oliko ”Gladiolla” osuutta m-yritykseen -62 täytyy jokaisen funtsia itsellään.
>>>Jos oikein ymmärsin ensinmainitun, "Gladoi" oli koottu asekätkijöiden tapaan stay-behind joukoiksi järjestelemään terroritoimintaa "a la metsäveljet" samalla kun NATO joukot perääntyisivät kuin suomalaiset kesällä -44 itäkarjalassa ja kannaksella konsanaan ja sitä kautta on ymmärettävää, miksi "Gladio" kuului NATO:n heiniin.
Sinänsä hupaisaa, mutta sehän kertoo paljon siitä miten NATO:n/jenkkilän komento katsoi voivansa vastustaa NL:n hyökkäystä. Nimittäin hylkäämällä NATO:n jäsenmaat oman onnensa nojaan ( ja sitten pommittamalla uskolliset liittolaisensa kivikaudelle ). Täytyy vain kiittää itänaapuria ettei päädytty NATO:n jäsenmaaksi.>>>
Tuo nyt on aika paksua, että Natomaat heikossa hapessa pystyisivät kauhuissaan vain syömään kynsiä sännätessään Atlantille, heh-heh…
Stay-behind –joukkoja tarvittaisiin siinä vaiheessa mikäli kaikki menisi kiville ja esmex lentäjien pelastamiseksi linjojen takaa. Samoin kohdistettuja ydinohjuksia liittolaismaiden lentokenttiin, kun väestö ja joukot ovat jo poistuneet.
Haistan tuossa sun sanomassa poliittista liturgiaa ja propagandavyörytystä hiukan enemmän kuin vain vähän.
Haistanko väärin?
Tämä meni ohi mun hilseen…
>>>Saksassa? Tarkoittanet varmaan "teknillistä palvelusta" ( ettei se vaan ollut "teknillisesti palveluksessa" )>>> - otto-ville
vanha kundi kirjoitti:
Sanoin tuossa 30 lisädivisioonaa. Se on tietenkin 30 lisäpataljoonaa sissejä.
Toinen fiba tuossa murhien ajankohdissa oli, että jatkuivathan ne yhtä tarmokkaasti koko 80-luvunkin.
Kolmas fiba on etten muista ihan oikein tarkkaan Dekallen päivämääriä Nato-jengille, että suksikaa suolle ja sitä hämmästelyä, että miten ne nyt tolla tavalla ampuu meitä, joten jouduin tavanomaisesta poiketen katsomaan netistä…
Nuoruusiän dementia näissä, nääs…
>>>Ranskan vetäytyminen komentoelimistä
Naton yhtenäisyys rakoili sen alkumetreillä kun Charles de Gaulle valittiin Ranskan presidentiksi 1958. De Gaulle arvosteli Yhdysvaltain hegemonista asemaa järjestössä ja Britannian ja Yhdysvaltain "erikoissuhdetta". Presidentti Dwight D. Eisenhowerille ja pääministeri Harold Macmillanille 17. syyskuuta 1958 lähettämässään muistiossa hän vaati kolmijäsenisen direktoraatin perustamista, jossa Ranska olisi samassa asemassa kuin Yhdysvallat ja Britannia, sekä Naton toiminta-alueen laajentamista Ranskalle tärkeille alueille, muun muassa Algeriaan, jossa Ranska soti itsenäisyystaistelijoita vastaan ja halusi Naton apuvoimia.
Kun vastaus oli epätyydyttävä, De Gaulle halusi luoda Ranskaan itsenäisen puolustuksen. Ranska veti 11. maaliskuuta 1959 Välimeren laivastonsa Naton komennosta ja kolme kuukautta myöhemmin De Gaulle määräsi ulkomaiset atomiaseet pois Ranskan maaperältä. Yhdysvallat veti tämän johdosta Ranskasta 200 lentokonetta ja luovutti takaisin kymmenen lentotukikohtaa, joita se oli operoinut Ranskassa vuodesta 1950. Tällä välin Ranska rakensi itsenäisen ydinpelotteensa ja räjäytti ensimmäisen ydinaseensa Gerboise Bleuen 13. helmikuuta 1960.
Vaikka Ranska tuki Naton toimia Kuuban ohjuskriisin aikana vuonna 1962, De Gaulle jatkoi itsenäisen puolustuksen luomista, ja veti Kanaalin ja Atlantin laivastot Naton komennosta. Vuonna 1966 kaikki Ranskan joukot vedettiin Naton komennosta ja Naton joukkoja pyydettiin poistumaan Ranskan maaperältä.
Naton päämaja (SHAPE) siirrettiin Pariisista Casteau’hun MonsiIn Brysselin pohjoispuolelle. Ranska pysyi kuitenkin Naton jäsenenä ja palasi yhteistyöhön vuonna 1993.>>>
Oliko ”Gladiolla” osuutta m-yritykseen -62 täytyy jokaisen funtsia itsellään.
>>>Jos oikein ymmärsin ensinmainitun, "Gladoi" oli koottu asekätkijöiden tapaan stay-behind joukoiksi järjestelemään terroritoimintaa "a la metsäveljet" samalla kun NATO joukot perääntyisivät kuin suomalaiset kesällä -44 itäkarjalassa ja kannaksella konsanaan ja sitä kautta on ymmärettävää, miksi "Gladio" kuului NATO:n heiniin.
Sinänsä hupaisaa, mutta sehän kertoo paljon siitä miten NATO:n/jenkkilän komento katsoi voivansa vastustaa NL:n hyökkäystä. Nimittäin hylkäämällä NATO:n jäsenmaat oman onnensa nojaan ( ja sitten pommittamalla uskolliset liittolaisensa kivikaudelle ). Täytyy vain kiittää itänaapuria ettei päädytty NATO:n jäsenmaaksi.>>>
Tuo nyt on aika paksua, että Natomaat heikossa hapessa pystyisivät kauhuissaan vain syömään kynsiä sännätessään Atlantille, heh-heh…
Stay-behind –joukkoja tarvittaisiin siinä vaiheessa mikäli kaikki menisi kiville ja esmex lentäjien pelastamiseksi linjojen takaa. Samoin kohdistettuja ydinohjuksia liittolaismaiden lentokenttiin, kun väestö ja joukot ovat jo poistuneet.
Haistan tuossa sun sanomassa poliittista liturgiaa ja propagandavyörytystä hiukan enemmän kuin vain vähän.
Haistanko väärin?
Tämä meni ohi mun hilseen…
>>>Saksassa? Tarkoittanet varmaan "teknillistä palvelusta" ( ettei se vaan ollut "teknillisesti palveluksessa" )>>>Kyse olisi siis ollut pitkälti ranskan loukatusta kansallisylpeydestä, kun se oli ohitettu NATO:n päätännässä USA:n ja UK:n toimesta.
De Gaullen murhayritys siis tapahtui ennen NATO:n päämajan poiespotkimista Pariisista, mutta aikaa tapahtumien välillä oli jotain viisi vuotta ja siten suora yhteys kahden asian välillä ei ole niin suora kuin oletan.
Kuitenkin De Gaulen pyrkimys muodostaa ranskan oma puolustus muodosti NATO:ssa selkeän heikkouden ja siten antaa jenkkilälle intressin poistaa De Gaulle kuvioista ja silloin esiintyy myös mahdollisuus siihen että dullesin puulaaki ja algeria-ranskalaisille-ryhmä löytäisivät toisensa.
Se missä määrin tuo on mahdollista, paljastunee vasta sitten kun jenkkien ja brittien turvallisuuspalveluiden arkistoja pääsee vapaasti tutkimaan.
Mutta minkä muunlaisessa ympäristössä "Gladiota" olisi käytetty?
Se että NATO otti huomioon mahdolisuuden jossa NATO joutuu turvautumaan maanalaisiin armeijoihinsa, kertoo paljon siitä miten NATO:n johto näki heidän mahdollisuudet estää SEV:iä murtautumasta atlannille. Toinen mielenkiintoinen, kysymys on se missä määrin NATO:n johto pelkäsi kapinaliikettä ranskassa, italiassa ja länsi-saksassa siinä tilanteessa jos SEV:n joukot todellakin murtautuisivat NATO:n puolustuksen läpi, varsinkin jos oletetaan "Gladion" perustuvan pitkälti oikeistolaiseen ääriainekseen ja siten toimi omaamatta laajempaa kansansuosiota.
Laajemmalta kantilata katsottuna, ongelma on siinä että missä määrin NATO ja varsinkin sen enemmän tai vähemmän CIA:n liittyvä "gladio" muodosti uhan länsi-euroopalle itselleen.
UK ja BRD olivat sopivasti jenkkilän liekanarussa, mutta ranskan halu irtautua jenkkien NATO:n komennosta ja ranskassa, italiassa ja kreikassa voimakkaana esiintyvä kommunistiset puolueet puhkoivat aukkoja NATO:n puolustukseen. Kreikassa pyöritettiin vallankaappaus, italiassa oli vähällä käydä vallankaappaus ( mutta saatiin pysymään ruodussa omalla verisellä tavalla ) ja ranskassa yritettiin murhata valtion päämies.
Jälleen kerran, viittaan Gansherin kirjaan. Technischer Dienst ja sen katto organisaatio saksalainen nuorisoliitto ( BDJ ). Nehän koostuivat pitkälti fasisteista ja jos nyt lähdetään siitä että esim SS oli saksassa kielletty, niin silloin SS ukkojen palvelus TD:ssä on vähän niinkuin SS ukot olisivat "teknillisesti palveluksessa". Saksmanneja syytetään joskus huumorintajuttomaksi kansaksi, mutta kyllä ne huumorin päälle ymmärtää ( ja jos ei muuta, niin ainakin mustaa sellaista ) - vanha kundi
otto-ville kirjoitti:
Kyse olisi siis ollut pitkälti ranskan loukatusta kansallisylpeydestä, kun se oli ohitettu NATO:n päätännässä USA:n ja UK:n toimesta.
De Gaullen murhayritys siis tapahtui ennen NATO:n päämajan poiespotkimista Pariisista, mutta aikaa tapahtumien välillä oli jotain viisi vuotta ja siten suora yhteys kahden asian välillä ei ole niin suora kuin oletan.
Kuitenkin De Gaulen pyrkimys muodostaa ranskan oma puolustus muodosti NATO:ssa selkeän heikkouden ja siten antaa jenkkilälle intressin poistaa De Gaulle kuvioista ja silloin esiintyy myös mahdollisuus siihen että dullesin puulaaki ja algeria-ranskalaisille-ryhmä löytäisivät toisensa.
Se missä määrin tuo on mahdollista, paljastunee vasta sitten kun jenkkien ja brittien turvallisuuspalveluiden arkistoja pääsee vapaasti tutkimaan.
Mutta minkä muunlaisessa ympäristössä "Gladiota" olisi käytetty?
Se että NATO otti huomioon mahdolisuuden jossa NATO joutuu turvautumaan maanalaisiin armeijoihinsa, kertoo paljon siitä miten NATO:n johto näki heidän mahdollisuudet estää SEV:iä murtautumasta atlannille. Toinen mielenkiintoinen, kysymys on se missä määrin NATO:n johto pelkäsi kapinaliikettä ranskassa, italiassa ja länsi-saksassa siinä tilanteessa jos SEV:n joukot todellakin murtautuisivat NATO:n puolustuksen läpi, varsinkin jos oletetaan "Gladion" perustuvan pitkälti oikeistolaiseen ääriainekseen ja siten toimi omaamatta laajempaa kansansuosiota.
Laajemmalta kantilata katsottuna, ongelma on siinä että missä määrin NATO ja varsinkin sen enemmän tai vähemmän CIA:n liittyvä "gladio" muodosti uhan länsi-euroopalle itselleen.
UK ja BRD olivat sopivasti jenkkilän liekanarussa, mutta ranskan halu irtautua jenkkien NATO:n komennosta ja ranskassa, italiassa ja kreikassa voimakkaana esiintyvä kommunistiset puolueet puhkoivat aukkoja NATO:n puolustukseen. Kreikassa pyöritettiin vallankaappaus, italiassa oli vähällä käydä vallankaappaus ( mutta saatiin pysymään ruodussa omalla verisellä tavalla ) ja ranskassa yritettiin murhata valtion päämies.
Jälleen kerran, viittaan Gansherin kirjaan. Technischer Dienst ja sen katto organisaatio saksalainen nuorisoliitto ( BDJ ). Nehän koostuivat pitkälti fasisteista ja jos nyt lähdetään siitä että esim SS oli saksassa kielletty, niin silloin SS ukkojen palvelus TD:ssä on vähän niinkuin SS ukot olisivat "teknillisesti palveluksessa". Saksmanneja syytetään joskus huumorintajuttomaksi kansaksi, mutta kyllä ne huumorin päälle ymmärtää ( ja jos ei muuta, niin ainakin mustaa sellaista )>>>De Gaullen murhayritys siis tapahtui ennen NATO:n päämajan poiespotkimista Pariisista, mutta aikaa tapahtumien välillä oli jotain viisi vuotta ja siten suora yhteys kahden asian välillä ei ole niin suora kuin oletan.>>>
Itse asiassa Naton ja CdG:n riitely alkoi jo -58. CdG halusi käyttää Naton joukkoja algerialaisten kurittamiseen, mutta niin suopea Nato ei ollut. CdG veti tämän seurauksen heti muistaakseni kuusi lentotukialusta koneineen Natolta takaisin suoraan vain Ranskan määräysvaltaan. Ei ole mikään ihme, että tällaisesta kiukuttelijasta haluttiin Naton pirissä eroon.
Salamurhayritys -62 voidaan hyvinkin kuvitella Gladion järjestämäksi. Asia on saatettu virallisesti verhota Ranskan hallintoa Algeriassa kannattavien nationalistien OAS:n kostoksi CdG:n muuttuneesta kannasta Algerian itsehallinnolle. Bastien-Thiry ei ainakaan paljastanut Gladiota ennenkuin roudattiin Tuonelaan.
Lopullinen Ranskan pesäero Natosta tapahtui vasta -66.
Lainausta:
Kun vastaus oli epätyydyttävä, De Gaulle halusi luoda Ranskaan itsenäisen puolustuksen. Ranska veti 11. maaliskuuta 1959 Välimeren laivastonsa Naton komennosta ja kolme kuukautta myöhemmin De Gaulle määräsi ulkomaiset atomiaseet pois Ranskan maaperältä.
>>>Kuitenkin De Gaulen pyrkimys muodostaa ranskan oma puolustus muodosti NATO:ssa selkeän heikkouden ja siten antaa jenkkilälle intressin poistaa De Gaulle kuvioista ja silloin esiintyy myös mahdollisuus siihen että dullesin puulaaki ja algeria-ranskalaisille-ryhmä löytäisivät toisensa.>>>
Juuri näin.
>>>Mutta minkä muunlaisessa ympäristössä "Gladiota" olisi käytetty?
Se että NATO otti huomioon mahdolisuuden jossa NATO joutuu turvautumaan maanalaisiin armeijoihinsa, kertoo paljon siitä miten NATO:n johto näki heidän mahdollisuudet estää SEV:iä murtautumasta atlannille.>>>
Ei Gladio ollut osoitus Naton kyvyttömyydestä estää ( sanoit SEV:iä, mutta tarkoitit varmaan Varsovan liittoa ) idän joukkoja iskemästä kepeästi pataan. Oli kyse varautumisesta pahimpaan.
Taas näen punaisen propagandavyörytyksen taholtasi.
>>>Toinen mielenkiintoinen, kysymys on se missä määrin NATO:n johto pelkäsi kapinaliikettä ranskassa, italiassa ja länsi-saksassa siinä tilanteessa jos SEV:n joukot todellakin murtautuisivat NATO:n puolustuksen läpi>>>
Aivan varmasti pelkäsi. Monen läntisen Euroopan maan suuntautuminen ( tai pyrkimys ) vasemmalle aiheutti huolta etteivät laajat kansalaispiirit välittäisikään niin ponnekkaasti estää idän joukkoja tositilanteessa.
>>>varsinkin jos oletetaan "Gladion" perustuvan pitkälti oikeistolaiseen ääriainekseen ja siten toimi omaamatta laajempaa kansansuosiota.>>>
Jösses sentään, kun näen taas punaista asennekasvatusta.
Uskallan tuosta kansansuosiosta väittää, että sodanjälkeisessä Suomessa tuollainen stay-behind –joukko oli ( ja on? ) varsin suosittu mikäli eivät erehdy poliitikkojen, tuomareiden, talouspomojen ja ay-johtajien murhiin yms. vaan toimivat vasta tositilanteessa miehityksen aikana. Juuri tuolla tavalla aikomuksesta toimia on näyttöä 50-60-luvulta.
Kuitenkin niin hyvin-hyvin pieni osa suomalaisista kannattaa Venäjän valtaa Suomessa vaikka esmex SDP:tä äänestäisivätkin.
Erittäin mielenkiintoista olisi tietää tämänhetken tilanne vai purettiinko järjestelmät Suomessa kylmän sodan päättymiseen? Ethän vaan panttaa tietojasi tästä? - otto-ville
vanha kundi kirjoitti:
>>>De Gaullen murhayritys siis tapahtui ennen NATO:n päämajan poiespotkimista Pariisista, mutta aikaa tapahtumien välillä oli jotain viisi vuotta ja siten suora yhteys kahden asian välillä ei ole niin suora kuin oletan.>>>
Itse asiassa Naton ja CdG:n riitely alkoi jo -58. CdG halusi käyttää Naton joukkoja algerialaisten kurittamiseen, mutta niin suopea Nato ei ollut. CdG veti tämän seurauksen heti muistaakseni kuusi lentotukialusta koneineen Natolta takaisin suoraan vain Ranskan määräysvaltaan. Ei ole mikään ihme, että tällaisesta kiukuttelijasta haluttiin Naton pirissä eroon.
Salamurhayritys -62 voidaan hyvinkin kuvitella Gladion järjestämäksi. Asia on saatettu virallisesti verhota Ranskan hallintoa Algeriassa kannattavien nationalistien OAS:n kostoksi CdG:n muuttuneesta kannasta Algerian itsehallinnolle. Bastien-Thiry ei ainakaan paljastanut Gladiota ennenkuin roudattiin Tuonelaan.
Lopullinen Ranskan pesäero Natosta tapahtui vasta -66.
Lainausta:
Kun vastaus oli epätyydyttävä, De Gaulle halusi luoda Ranskaan itsenäisen puolustuksen. Ranska veti 11. maaliskuuta 1959 Välimeren laivastonsa Naton komennosta ja kolme kuukautta myöhemmin De Gaulle määräsi ulkomaiset atomiaseet pois Ranskan maaperältä.
>>>Kuitenkin De Gaulen pyrkimys muodostaa ranskan oma puolustus muodosti NATO:ssa selkeän heikkouden ja siten antaa jenkkilälle intressin poistaa De Gaulle kuvioista ja silloin esiintyy myös mahdollisuus siihen että dullesin puulaaki ja algeria-ranskalaisille-ryhmä löytäisivät toisensa.>>>
Juuri näin.
>>>Mutta minkä muunlaisessa ympäristössä "Gladiota" olisi käytetty?
Se että NATO otti huomioon mahdolisuuden jossa NATO joutuu turvautumaan maanalaisiin armeijoihinsa, kertoo paljon siitä miten NATO:n johto näki heidän mahdollisuudet estää SEV:iä murtautumasta atlannille.>>>
Ei Gladio ollut osoitus Naton kyvyttömyydestä estää ( sanoit SEV:iä, mutta tarkoitit varmaan Varsovan liittoa ) idän joukkoja iskemästä kepeästi pataan. Oli kyse varautumisesta pahimpaan.
Taas näen punaisen propagandavyörytyksen taholtasi.
>>>Toinen mielenkiintoinen, kysymys on se missä määrin NATO:n johto pelkäsi kapinaliikettä ranskassa, italiassa ja länsi-saksassa siinä tilanteessa jos SEV:n joukot todellakin murtautuisivat NATO:n puolustuksen läpi>>>
Aivan varmasti pelkäsi. Monen läntisen Euroopan maan suuntautuminen ( tai pyrkimys ) vasemmalle aiheutti huolta etteivät laajat kansalaispiirit välittäisikään niin ponnekkaasti estää idän joukkoja tositilanteessa.
>>>varsinkin jos oletetaan "Gladion" perustuvan pitkälti oikeistolaiseen ääriainekseen ja siten toimi omaamatta laajempaa kansansuosiota.>>>
Jösses sentään, kun näen taas punaista asennekasvatusta.
Uskallan tuosta kansansuosiosta väittää, että sodanjälkeisessä Suomessa tuollainen stay-behind –joukko oli ( ja on? ) varsin suosittu mikäli eivät erehdy poliitikkojen, tuomareiden, talouspomojen ja ay-johtajien murhiin yms. vaan toimivat vasta tositilanteessa miehityksen aikana. Juuri tuolla tavalla aikomuksesta toimia on näyttöä 50-60-luvulta.
Kuitenkin niin hyvin-hyvin pieni osa suomalaisista kannattaa Venäjän valtaa Suomessa vaikka esmex SDP:tä äänestäisivätkin.
Erittäin mielenkiintoista olisi tietää tämänhetken tilanne vai purettiinko järjestelmät Suomessa kylmän sodan päättymiseen? Ethän vaan panttaa tietojasi tästä?"Elokuun lopussa 1981 Panorama ja Stern hämmästyttivät lukijoitaan julkaisemalla asiakirjoja, jotka olivat peräisin 70-luvulta. Ne kertovat että USA on vallinnut Euroopasta 23 389 ydinpommikohdetta ja että näistä "vain" kaksituhatta, siis vajaa kymmenosa, on Varsovan liiton alueella. Loput ohjukset on siis tähdätty puolueettomiin ja liittolaismaihin."
Kun yhdistää tuon "Gladion" luonteeseen, niin kyllä siinä vähän herää epäillys siitä kuinka innokkaasti jenkit & britit olivat loppujenlopuksi sitoutuneet läntisen euroopan puolustamiseen.
Jos noin 90% pommituskohteista sijaitsi liittolaisten ja neutrien alueella ja vain noin 10% vihollisen alueella, niin kyllähän se kuulostaa enemmän "puolustus" suunnitelmalta kuin hyökkäys-suunnitelmalta jolloin valtaosa pommituskohteista luulisi olevan vihollisen puolella. Kyseisestä suunnitelmasta ei vain ollut kauheasti hyötyä NATO:n jäsenmaille jotka joutuivat jenkkien pommituslistalle.
Tuosta tulikin mieleeni Diane Johnstonen kieltämättä aika paha väittämä siitä miksi Romania ylipäätänsä liittyi NATO:on. Romanian johto kun laski ( väärin ) Kosovon pommitusten aikana ettei NATO sentään pommittaisi omia jäseniään.
"Aivan varmasti pelkäsi. Monen läntisen Euroopan maan suuntautuminen ( tai pyrkimys ) vasemmalle aiheutti huolta etteivät laajat kansalaispiirit välittäisikään niin ponnekkaasti estää idän joukkoja tositilanteessa."
Kysymys on parissakin mielessä mielenkiintoinen. Missä määrin, eikä vain läntisessä euroopassa, ihmiset alkoivat orientoitumaan vasemmistolaisuuteen kommunistien sodanaikaisen fasismin vastaisen taistelun innostamana?
Ranskassa, Italiassa, läntisessä saksassa ja kreikassa tuon voi vielä nähdä selvästi, mutta myös Kiinassa, indokiinassa ja koreassa kommunistien tai sellaiseksi luokitettavien taistelu jaappanin imperialismia vastaan on voinut herättää positiivista mielikuvaa vasemmistolaisuudesta kansan keskuudessa. Siinä missä indokiinassa tilannetta yritettiin paikata palauttamalla fransmannien siirtomaavalta, eteläinen puoli koreaa joutui "nauttimaan" jenkkien sinne istuttamasta nukkehallituksesta jonka valta vieläpä nojasi samoihin "sankareihin" jotka aikaisemmin palvelivat auliisti japania. Tuossa kohtaa tilanne oli vähän sama kuin länsi-saksassa jossa koneistossa oli paljon entisiä fasisteja.
Tuolta kantilta katsottuna sekä "gladion" että valtiovallan koostuminen fasisteista muodossa tai toisessa tuskin kasvatti kansan luottamusta kumpaakaan ( ainakaan läntisessä-saksassa, italiassa, indokiinassa, koreassa ). - Suomi oli
otto-ville kirjoitti:
"Elokuun lopussa 1981 Panorama ja Stern hämmästyttivät lukijoitaan julkaisemalla asiakirjoja, jotka olivat peräisin 70-luvulta. Ne kertovat että USA on vallinnut Euroopasta 23 389 ydinpommikohdetta ja että näistä "vain" kaksituhatta, siis vajaa kymmenosa, on Varsovan liiton alueella. Loput ohjukset on siis tähdätty puolueettomiin ja liittolaismaihin."
Kun yhdistää tuon "Gladion" luonteeseen, niin kyllä siinä vähän herää epäillys siitä kuinka innokkaasti jenkit & britit olivat loppujenlopuksi sitoutuneet läntisen euroopan puolustamiseen.
Jos noin 90% pommituskohteista sijaitsi liittolaisten ja neutrien alueella ja vain noin 10% vihollisen alueella, niin kyllähän se kuulostaa enemmän "puolustus" suunnitelmalta kuin hyökkäys-suunnitelmalta jolloin valtaosa pommituskohteista luulisi olevan vihollisen puolella. Kyseisestä suunnitelmasta ei vain ollut kauheasti hyötyä NATO:n jäsenmaille jotka joutuivat jenkkien pommituslistalle.
Tuosta tulikin mieleeni Diane Johnstonen kieltämättä aika paha väittämä siitä miksi Romania ylipäätänsä liittyi NATO:on. Romanian johto kun laski ( väärin ) Kosovon pommitusten aikana ettei NATO sentään pommittaisi omia jäseniään.
"Aivan varmasti pelkäsi. Monen läntisen Euroopan maan suuntautuminen ( tai pyrkimys ) vasemmalle aiheutti huolta etteivät laajat kansalaispiirit välittäisikään niin ponnekkaasti estää idän joukkoja tositilanteessa."
Kysymys on parissakin mielessä mielenkiintoinen. Missä määrin, eikä vain läntisessä euroopassa, ihmiset alkoivat orientoitumaan vasemmistolaisuuteen kommunistien sodanaikaisen fasismin vastaisen taistelun innostamana?
Ranskassa, Italiassa, läntisessä saksassa ja kreikassa tuon voi vielä nähdä selvästi, mutta myös Kiinassa, indokiinassa ja koreassa kommunistien tai sellaiseksi luokitettavien taistelu jaappanin imperialismia vastaan on voinut herättää positiivista mielikuvaa vasemmistolaisuudesta kansan keskuudessa. Siinä missä indokiinassa tilannetta yritettiin paikata palauttamalla fransmannien siirtomaavalta, eteläinen puoli koreaa joutui "nauttimaan" jenkkien sinne istuttamasta nukkehallituksesta jonka valta vieläpä nojasi samoihin "sankareihin" jotka aikaisemmin palvelivat auliisti japania. Tuossa kohtaa tilanne oli vähän sama kuin länsi-saksassa jossa koneistossa oli paljon entisiä fasisteja.
Tuolta kantilta katsottuna sekä "gladion" että valtiovallan koostuminen fasisteista muodossa tai toisessa tuskin kasvatti kansan luottamusta kumpaakaan ( ainakaan läntisessä-saksassa, italiassa, indokiinassa, koreassa ).mukana jo 40-luvulta USA:n pikku apurina...
"Kylmän sodan aikaisesta Suomen ja Yhdysvaltain tiedusteluyhteistyöstä on ilmennyt uutta tietoa. Yleisradion uutisten mukaan Yhdysvallat värväsi 1940- ja 50-luvuilla useita suomalaisia huipputiedemiehiä salaisiin atomisotatutkimuksiin."
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2006/12/491879/suomalaiset-avustivat-usata-atomisotatutkimuksissa
Kuinka innokkaasti USA siten olisi ollut puolustamassa Eurooppaa, siitä ehkä antaa kuvaa Reaganin tuumailut...
"Reagan puhui 1984 joukolle amerikkalaisia sanomalehtien päätoimittajia mahdollisuudesta rajata ydinsota ainoastaan Eurooppaan..."
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/103828-usa-huolestui-”naton-taytyy-sailya”#comment-494345 - otto-ville
Suomi oli kirjoitti:
mukana jo 40-luvulta USA:n pikku apurina...
"Kylmän sodan aikaisesta Suomen ja Yhdysvaltain tiedusteluyhteistyöstä on ilmennyt uutta tietoa. Yleisradion uutisten mukaan Yhdysvallat värväsi 1940- ja 50-luvuilla useita suomalaisia huipputiedemiehiä salaisiin atomisotatutkimuksiin."
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2006/12/491879/suomalaiset-avustivat-usata-atomisotatutkimuksissa
Kuinka innokkaasti USA siten olisi ollut puolustamassa Eurooppaa, siitä ehkä antaa kuvaa Reaganin tuumailut...
"Reagan puhui 1984 joukolle amerikkalaisia sanomalehtien päätoimittajia mahdollisuudesta rajata ydinsota ainoastaan Eurooppaan..."
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/103828-usa-huolestui-”naton-taytyy-sailya”#comment-494345Periaatteessa Vanha kundi on siinä oikeassa että emme tiedä mikä oli jenkkilän ensisijainen puolustussuunnitelma oli, mutta kun 23 000 a-pommin tiputuskohteesta 21 000 oli NATO:n ja neutrien alueella, niin kyllähän se vähän epäillyksiä herättelee.
Ja miksi ei, muistelisin silloin aikoinaan puhutun siitä kuinka NL oli niskanpäällä tavanomaisten aseiden valmistamisessa ja siinä tapauksessa jenkkilä oli vähän niikuin pakotettu tiputtamaan 21 000 tapauksessa a-pommit omien niskaan.
Harmillista tässä on vain se että vieläkään ei ole mahdollista tutkia kuinka pitkälle tuo jenkkien pelko sitten piti paikkansa. Otetsestvenn Bronirovann Matshin.XX Vek:stahan ei niitä jälkimmäisiä osia ole vieläkään tullut ja tuskin tuleekaan. Venättää en osaa, mutta kakkososassa oli suuren isänmaallisen sodan aikainen tankkituotanto ja jos jälkimmäiset osat olisivat julkaistu niin olisi voinut tulla ulos myös 1945-64 ja 1964-99 tuotantoluvut ( tai sitten ei ). Ongelmaksi olisi tullut vastaan se olisivatko NATO maat julkaisseet oman tankkituotannon samalta ajalta. Muistelen jossain arvioitaneen T-55 tuotantoa tykinputkien mukaan ja luku taisi olla kohtuullinen. - vanha kundi
Suomi oli kirjoitti:
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/103828-usa-huolestui-”naton-taytyy-sailya”#comment-494345Seismologian laitoksen tutkimusten lisäksi Ilmatieteen laitos tutki toimeksiannosta revontulia, mutta todnäk tutkimuskohde oli NL pohjoisessa ja Jäämerellä ilmakehässä tehdyt kokeet. Samaiset "revontuliasemat" olivat erinomaisia NL pohjoisen laivaston kuunteluasemia.
- otto-ville
vanha kundi kirjoitti:
Seismologian laitoksen tutkimusten lisäksi Ilmatieteen laitos tutki toimeksiannosta revontulia, mutta todnäk tutkimuskohde oli NL pohjoisessa ja Jäämerellä ilmakehässä tehdyt kokeet. Samaiset "revontuliasemat" olivat erinomaisia NL pohjoisen laivaston kuunteluasemia.
Sesmorgafisella pystyi näkemään isompia tössähdyksiä, mutta pystyikö myös revontulista näkemään jotain mitä idässä tehtiin, vai oliko revontuliasemat pelkkiä kulisseja johonkin toiseen toimintaan?
- Me Again
otto-ville kirjoitti:
Sesmorgafisella pystyi näkemään isompia tössähdyksiä, mutta pystyikö myös revontulista näkemään jotain mitä idässä tehtiin, vai oliko revontuliasemat pelkkiä kulisseja johonkin toiseen toimintaan?
"....mutta pystyikö myös revontulista näkemään jotain mitä idässä tehtiin..."
Jep. Ilmakehän ulkopuoliset testit tuottivat helposti keinotekoisen revontulinäytöksen:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Operation_Dominic_Starfish-Prime_nuclear_test_from_plane.jpg - vanha kundi
Me Again kirjoitti:
"....mutta pystyikö myös revontulista näkemään jotain mitä idässä tehtiin..."
Jep. Ilmakehän ulkopuoliset testit tuottivat helposti keinotekoisen revontulinäytöksen:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Operation_Dominic_Starfish-Prime_nuclear_test_from_plane.jpgJos pelkkiä revontulia olisi haluttu tutkia niin Alaska olisi ollut neutraalimpi, puhtaampi ympäristö siihen.
Koeräjäytykset voivat paljastua esim. radioliikenteen seurannalla.
Mälli, joka aiheutti keskiselle Tyynimerelle 3 tunnin radioliikenteen mykistymisen
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Tests/Kingfish2314c30.jpg - Me Again
vanha kundi kirjoitti:
Jos pelkkiä revontulia olisi haluttu tutkia niin Alaska olisi ollut neutraalimpi, puhtaampi ympäristö siihen.
Koeräjäytykset voivat paljastua esim. radioliikenteen seurannalla.
Mälli, joka aiheutti keskiselle Tyynimerelle 3 tunnin radioliikenteen mykistymisen
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Tests/Kingfish2314c30.jpgPuhumattakaan Etelämantereesta...
Nämä kokeet taisivat ollakin juuri sitä sarjaa, joka paljasti tuon sähkömagneettisen pulssin vaikutuksen. - otto-ville
Me Again kirjoitti:
Puhumattakaan Etelämantereesta...
Nämä kokeet taisivat ollakin juuri sitä sarjaa, joka paljasti tuon sähkömagneettisen pulssin vaikutuksen.Kiitokset kummallekkin.
- ????
vanha kundi kirjoitti:
Asekätkennästä puhuessani tarkoitin Suomen armeijan miesten Nihtilän, Haahden ja kumppaneiden organisoimaa ase- ja oheismateriaalin varastointia.
Linkkisi korjaus
http://takku.net/forum/viewtopic.php?showtopic=3482?
"Outo valtapeli Suomessa? ”Kaappaus”
Volanen kirjoittaa Uuden Suomen Puheenvuorossaan ex-pääministeri Matti Vanhasen vuonna 2006 perustaman valtioneuvoston tilannekeskuksen "kaappausyrityksestä", jossa sotilasjohto ja poliisihallinto pyrkivät kasvattamaan omaa vaikutusvaltaansa äkillisessä kriisitilanteessa.
Valtakamppailu kärjistyi Volasen mukaan turvallisuusjohdon huipulla vuonna 2009, kun rahtilaivat Arctic Sea kaapattiin. Tuolloin poliisihallinto kieltäytyi antamasta tietoja pääministerille."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/118463-outo-valtapeli-suomessa-”kaappaus” - Ganserin kirjassa
otto-ville kirjoitti:
"Tai onko sinulla jotain eli oletko syntisesti salannut tietoja?"
Saksassa? Tarkoittanet varmaan "teknillistä palvelusta" ( ettei se vaan ollut "teknillisesti palveluksessa" )Siinähän kuvataan äärioikeiston suojelua Saksassa, jos oikein muistan, mutta kuinka pitkälle se on jatkunut?
"Miksi ei pidätetty?
Saksassa on kysytty, miten kolmikko pystyi 13 vuoden ajan välttämään pidätyksen. Julkisuudessa on esitetty epäilyjä, että joku suojeli kolmikkoa. Pahimman vaihtoehdon mukaan heillä on saattanut olla suojelija jopa Thüringenin osavaltion perustuslain suojeluvirastossa. Virasto vastaa suojelupoliisia."
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2684117/shokkivideo-uusnatsien-murhasarjasta-jarkyttaa-saksassa
"Saksan äärioikeiston murhaamia onkin 137
Osavaltioparlamentin tutkinnassa selvisi, että peittely läpäisi koko komentoketjun. Kolme todistajana ollutta poliisia kertoi esimiestensä ohjeistaneen, ettei heidän tarvitse huomata kaikkea."
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2689627/saksan-aarioikeiston-murhaamia-onkin-137 - Kah kummaa
Suomi oli kirjoitti:
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/103828-usa-huolestui-”naton-taytyy-sailya”#comment-494345Uusi Suomi oli sensroinut tuolta alusta monta kommenttia nyt joulukuussa, juttujen oltua siellä jo yli vuoden ;-) Taas joku mielensä pahoittaja ei ole kestänyt faktoja ja mennyt ruikuttamaan poistopyyntöjä. Lähdekin oli näkyvissä.
"Reagan puhui 1984 joukolle amerikkalaisia sanomalehtien päätoimittajia mahdollisuudesta rajata ydinsota ainoastaan Eurooppaan, eikä yksikään heistä pitänyt asiaa uutisoinnin arvoisena."
-William Blum-
"In 1984, Reagan spoke to a group of American newspaper editors about possibly limiting a nuclear war to Europe, without a single one of them regarding it as newsworthy. The fuss about his remarks only came after a European reporter had read the transcript. This of course says as much about American newspaper editors as it does about Reagan
The Guardian (London), September 28, 1984, p.15"
http://killinghope.org/bblum6/aer11.htm - Suomessa
Kah kummaa kirjoitti:
Uusi Suomi oli sensroinut tuolta alusta monta kommenttia nyt joulukuussa, juttujen oltua siellä jo yli vuoden ;-) Taas joku mielensä pahoittaja ei ole kestänyt faktoja ja mennyt ruikuttamaan poistopyyntöjä. Lähdekin oli näkyvissä.
"Reagan puhui 1984 joukolle amerikkalaisia sanomalehtien päätoimittajia mahdollisuudesta rajata ydinsota ainoastaan Eurooppaan, eikä yksikään heistä pitänyt asiaa uutisoinnin arvoisena."
-William Blum-
"In 1984, Reagan spoke to a group of American newspaper editors about possibly limiting a nuclear war to Europe, without a single one of them regarding it as newsworthy. The fuss about his remarks only came after a European reporter had read the transcript. This of course says as much about American newspaper editors as it does about Reagan
The Guardian (London), September 28, 1984, p.15"
http://killinghope.org/bblum6/aer11.htmtaitaa nykyisin olla aika vaikeaa löytää ns. puolueetonta alustaa, jonne kirjoittaa, erilaiset moderoinnit vaikuttavat asiaan, ehkä lopulta päädymme jonkinlaiseen FOX NEWS tyyliseen tiedotukseen, joka oli netissä vitsi jo 90-luvulla, nyt se kuitenkin aloittelee uutisointia Suomessa ja ilmeisesti jopa vasurit ovat antaneet sille manipulointiluvan ;- )
"Fox-uutisten katsojat tyhmempiä kuin uutisia välttelevät
Tutkimuksen mukaan Fox Newsin katsojat tietävät maailman menosta vähemmän kuin sellaiset ihmiset, jotka eivät katso lainkaan televisiouutisia..."
http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/119005-ostohuhu-vahvistui-rupert-murdoch-aloittaa-tv-bisneksen-suomessa
Mutta että Uusi Suomikin yhtyisi leikkiin?
- otto-ville
Eino Luukkasen, Martta Koskisen ja M. Heymannin kohdalla suomen oikeuslaitokset katsoivat tietojen luovuttamisen maanpetokselliseksi toiminnaksi.
- vanha kundi
Luukkanen ja Koskinen on tiedossa, mutta mitäs veikeää tämä Heyman/Heymann on tehnyt?
- vanha kundi
Ei ole varmuutta tuosta lentokenttätietojen luovuttajista, että ne olivat jenkkeihin paenneet suomalaiset upseerit, jotka olivat liuenneet Suomen tuomiovallalta.
Myös Hallamaan porukka (varsinaiset Duracell-puput) säntäsivät Ruotsissa vaihtamaan tietoja pelimerkkeihin.
Hirmu ikävästi näiden lentokenttäjuttujen osalta kävi vain punaisen Valpon pomolle, moottoriturpa Kunnakselle, joka sitten ainoana tuomittiinkin.- Hölynpölyä taaskin!!
"Ei ole varmuutta tuosta lentokenttätietojen luovuttajista, että ne olivat jenkkeihin paenneet suomalaiset upseerit, jotka olivat liuenneet Suomen tuomiovallalta."
Ns. Marttisen miehet olivat pääasiassa asekätkijöitä, joilla ei ollut mitään tekemistä tietojen luovutuksen kanssa.
"Myös Hallamaan porukka (varsinaiset Duracell-puput) säntäsivät Ruotsissa vaihtamaan tietoja pelimerkkeihin."
Hallamaa myi tiedusteluaineistoa sekä -välineistöä Ruotsin armeijalle sen jälkeen kun kävi ilmi, ettei sitä enää itse tarvita. Tiedot olivat enimmäkseen vanhentuneita. - vanha kundi
Hölynpölyä taaskin!! kirjoitti:
"Ei ole varmuutta tuosta lentokenttätietojen luovuttajista, että ne olivat jenkkeihin paenneet suomalaiset upseerit, jotka olivat liuenneet Suomen tuomiovallalta."
Ns. Marttisen miehet olivat pääasiassa asekätkijöitä, joilla ei ollut mitään tekemistä tietojen luovutuksen kanssa.
"Myös Hallamaan porukka (varsinaiset Duracell-puput) säntäsivät Ruotsissa vaihtamaan tietoja pelimerkkeihin."
Hallamaa myi tiedusteluaineistoa sekä -välineistöä Ruotsin armeijalle sen jälkeen kun kävi ilmi, ettei sitä enää itse tarvita. Tiedot olivat enimmäkseen vanhentuneita.Marttisen miesten lisäksi USAan siirtyivät ainakin Erkki Lahdenperä, Antero Aakkula, Olavi Alakulppi, Aito Keravuori ja epäilisin, että kymmenet muutkin vähemmän tunnetut asekätkijöiden lisäksi. Armeijan siivoussulkeisissa kun lähtemään joutuneita oli pilvin pimein.
Paasonen ja Hallamaa möivät tietoja Ruotsin lisäksi Ranskalle ja USAlle. Näistä viimeksimainittu käytti heidän palveluksiaan enemmänkin.
Ei muuten ollut hassumpaa meininkiä, että uskalsivat Tukholmassa rinta rottingilla tarjoilla NL-tietoja USAn Tikanderille ja kaikille kiinnostuneille. Tukholmassa, jossa oli ruuhkaksi asti NL-agentteja. Näiden käsittelyssä saattoi kuuppa himmetä herkästi.
- otto-ville
Hmmm, siis historian hämärään on kadonnut suomalaisupseerien nimiä.
Ottaen huomioon valkoisen vallan aaveiden valonaran luonteen esim mäntsälän kapinassa ( Riekkihän oli "aktivisti" vaikkakin ehkä vahentunut sellainen ) tai sen yhteyksissä fasistisen saksan gestapoon, en yhtään ihmettele miksi jopa porvaripuoli katsoi paremmaksi puhdistaa valkoinen valpo.
Mutta ei varmaan vanha kundikaan kiellä sitä kuinka pahaan saumaan punainen valpo joutui.
Ensinnäkin punaisen valpon työntekijästöä jouduttiin kokoamaan valkoisen vallan ja sen aaveiden uhreista joilla saattoi olla kokemusta nyrkkien toiminnasta, mutta ei varsinaisesta tutkimustyöstä.
Toiseksieen punaisen valpon käsiin tipahti asekätkentä, Sonderkommando Nord, edellämainitut valkoisen valpon kyseenalaiset piirteet, porvarispiirien närkästyminen siitä että osa siitä sai nyt maistaa omaa lääkettään jne.
Tietenkin ammattitaidon puutetta olisi voinut helpottaa jos punainen valpo olisi pyytänyt virka-apua NKVD:ltä, mutta luulempa että NKVD:llä oli omallakin tontillaan kädet täynnä.- Aina yhtä
metsässä on tämä ov:kin.
"Ottaen huomioon valkoisen vallan aaveiden valonaran luonteen esim mäntsälän kapinassa ( Riekkihän oli "aktivisti" vaikkakin ehkä vahentunut sellainen ) tai sen yhteyksissä fasistisen saksan gestapoon, en yhtään ihmettele miksi jopa porvaripuoli katsoi paremmaksi puhdistaa valkoinen valpo."
Mäntsälän mellakka oli Lapuan Liikkeen puuhia.
Suomessa Gestapon toiminta ei edes ollut sallittua. Sille ei annettu lupaa perustaa edes yhteystoimistoa. Ainoa yhteys Gestapoon oli joillain alemmalla virkailijoilla pohjoisessa sekä Valpon apulaispäällikkö Aaltosella, mutta hänet erotettiin -42.Valpon sekä armeijan vastavakoilun ja tiedustelun yhteydet Saksaan kulkivat Abwehrin ja SD:n kautta.
Valpon puhdistus oli yksinomaan kommunistien puuhaa. - vanha kundi
Punaisella Valpolle kaatui helkkarinmoinen työmaa.
Sille myös lankesi "likainen työ" eli eri tahojen siivoaminen natsimielisistä. Se olisi joka tapauksessa jouduttu tekemään lännen ja idän vaatimuksesta oli sisäministerinä kommunisti tai ei. Muuten ei olisi ollut jatkossa asiaa maailman sivistysvaltioiden salonkeihin.
"...jos punainen valpo olisi pyytänyt virka-apua NKVD:ltä"
Tuossa kohtaa meinas nyrjähtää teekuppi rinnuksille.
Tuo toive oli härski ylilyönti.
Gestapolla oli top siikret toimisto Helsingissä ja "neuvotteluhuoneita" Helsingin ympäristössä sekä pilvin pimein agentteja töissä esim. ravintoloissa. Muualla maassa puhumattakaan. - Gestapo ei
vanha kundi kirjoitti:
Punaisella Valpolle kaatui helkkarinmoinen työmaa.
Sille myös lankesi "likainen työ" eli eri tahojen siivoaminen natsimielisistä. Se olisi joka tapauksessa jouduttu tekemään lännen ja idän vaatimuksesta oli sisäministerinä kommunisti tai ei. Muuten ei olisi ollut jatkossa asiaa maailman sivistysvaltioiden salonkeihin.
"...jos punainen valpo olisi pyytänyt virka-apua NKVD:ltä"
Tuossa kohtaa meinas nyrjähtää teekuppi rinnuksille.
Tuo toive oli härski ylilyönti.
Gestapolla oli top siikret toimisto Helsingissä ja "neuvotteluhuoneita" Helsingin ympäristössä sekä pilvin pimein agentteja töissä esim. ravintoloissa. Muualla maassa puhumattakaan.toiminut Suomessa. Sen tilalla oli Saksan natsien tiedustelupalvelu SD. Sen asiamiehet varmaan välittivät tietoja myöskin SS-organisaatioon kuuluvalle Gestapolle.
"Gestapolla oli top siikret toimisto Helsingissä ja "neuvotteluhuoneita" Helsingin ympäristössä sekä pilvin pimein agentteja töissä esim. ravintoloissa. Muualla maassa puhumattakaan."
Ei ollut. SD:n edustaja oli eräässä varustamossa peitehenkilöllisyydellä toimiva Alarich Bros.
Saksan lähettiläs sai runsaasti tietoja hallituksen sisärenkaasta aina kevääseen -43.
Suomen sotilastiedustelulla oli hyvät yhteistoiminta Saksan Abwehrin kanssa.
Suomessa Gestapon toiminta ei edes ollut sallittua. Sille ei annettu lupaa perustaa edes yhteystoimistoa. Ainoa yhteys Gestapoon oli joillain alemmalla virkailijoilla pohjoisessa sekä Valpon apulaispäällikkö Aaltosella, mutta hänet erotettiin -42.Valpon sekä armeijan vastavakoilun ja tiedustelun yhteydet Saksaan kulkivat Abwehrin ja SD:n kautta.
- otto-ville
Mäntsälän kapinaan oli sotkeutuneena myös suojeluskuntakin, mutta ongelmahan olikin siinä että sitä johtivat Wallenius & Kosola joka varmisti sen että menon muuttuessa kovaksi, edellämainitut varmastkin sössivät kapinan ( tai ainakin Walleniuksien Wiina-himo ).
Tuossa muodossahan asian näki kai Donner ja siksi hän ehdotti mieluummin käytettävän kapinaa vain hyväksi hallituksen kaatamiseksi, kuin suoraa kapinan tukemista.
Armeijan upseeristosta osa oli kapinan puolella ja entäs mannerheim? Kyllähän Donner kävi keskusteluja "herra Anderssonin" kanssa joten eivät mannerheimin suhteet aktivisteihin suinkaan poikki olleet. Ja mannerheimistähän oli tehty puolustusneuvoston päänokkamies eli ylipäällikkö "in waiting".
Siis mistä kenkä puristi. Oliko se siinä että suomen diktaattoriksi olisi tullut joko Wallenius tai Kosola, eikä suomen kansa olisi vieläkään päässyt "nauttimaan" Kalle-Kusetus I kruunajaisista vai oliko "akka-pekka" kuitenkin niin kova luu että meni vallankaappareilta löysät housuihin?
"Heinrich Mülleristä tuli Riekin ja Aaltosen välityksellä sekä etsivä rikospoliisin että valtiollisen poliisin tärkein yhteys Saksan poliisihallinnossa. Viranomaisyhteydet tultiin pian hoitamaan pääasiassa Müllerin välityksellä, ja valtiollisen poliisin kirjepäiväkirjojen Saksan-kirjeenvaihtoa kuvaavat osat täyttyivät pian vain "Heinrichiltä" tulleista ja hänelle lähetetyistä kirjeistä."
Kieltämättä siitä on jo jonkin aikaa kun luin kirjan josta tuo lainaus on, mutta tuosta saisisellaisen mielikuvan ettei Gestapon ja valkoisen vallan aaveiden välinen suhde ollut vain pohjoisen alemmilla virkailijoilla ja mitä tulee Aaltosen erottamiseen, niin nokkamiehenähän hääräsi Anthoni vielä vuoteen 1944 asti jooten...
Sen sijaan sitä en nyt muista minkä alaisuudessa Einsatzkommando Finnland olikaan. Ettei vain SS:n, koska Einsatzgruppenien tapporyhmät taisivat olla kyseisen organisaation alaisia.
Suomen hävittyä sotansa syyskuussa -44, tuli suomen porvareille kiire päästä valpon fasistisista aineksista eroon. Mutta se on totta että sen kyisen pellon auraus jätettiin kommunisteille.- Kuokka ja Aura.
Luojan lykky ettei se neuvostofasistien agentti Otto Wille Kuusinen ollut sitä peltoa kyntämässä.Silloin olisi käynyt niin,ettei kohta olisi ollut enää mitään kynnettävääkään koska lähes kaikki suomalaiset olisi tapettu ja muut olisi pakkosiirretty Siperian raikkaaseen ilmastoon.Ja kuten nykyisin tiedetään,niin itse Otto Willekin oli määrä eliminoida fasististien agenttina kun neuvostovalta Suomessa olisi ollut varma.
- otto-ville
Kuokka ja Aura. kirjoitti:
Luojan lykky ettei se neuvostofasistien agentti Otto Wille Kuusinen ollut sitä peltoa kyntämässä.Silloin olisi käynyt niin,ettei kohta olisi ollut enää mitään kynnettävääkään koska lähes kaikki suomalaiset olisi tapettu ja muut olisi pakkosiirretty Siperian raikkaaseen ilmastoon.Ja kuten nykyisin tiedetään,niin itse Otto Willekin oli määrä eliminoida fasististien agenttina kun neuvostovalta Suomessa olisi ollut varma.
Ihan noin mielenkiinnosta "kuokka ja aura", jos ottaa huomioon että eestiläsisiä oli kolmannes suomalaisista ja siten lähes kaikkien eestiläisten tappaminen ja muiden olisi pakkosiirtäminen Siperian raikkaaseen ilmastoon olisi ollut kolme kertaa helpompaa, niin suorittiko neuvostoviranomaiset edellämainitun "lähes kaikkien eestiläisten tappaminsen ja muiden olisi pakkosiirtämisen Siperian raikkaaseen ilmastoon"
- porokana
Sattumalta löysin USAn suunnitelmaa vuodelta 2001. En tie onko feikki vai tosi, mutta mielenkiintoista luettavaa:
http://www.nrdc.org/nuclear/warplan/warplan_ch4.pdf- vanha kundi
Laajemmin SIOP
- sam-4 ohjus
vuonna 1957 Neuvostoliito ampui avaruuteen putnikin ja 1962 ampui alas u-2 valoilu koneen käyttäen sam-4 ohjusta.Neuvostoliitto räjäytti 1948 vety pommin.
Jos USA olisi todella ollut niin typerä ei meitä ehkä olisi.- Me Again
"Neuvostoliitto räjäytti 1948 vety pommin."
Sen on täytynyt olla todella ilmiömäinen tekninen suoritus ottaen huomioon, että Neuvostoliitto ei tuolloin ollut koeräjäyttänyt vielä edes plutoniumpommia. - Näinhän se oli
Me Again kirjoitti:
"Neuvostoliitto räjäytti 1948 vety pommin."
Sen on täytynyt olla todella ilmiömäinen tekninen suoritus ottaen huomioon, että Neuvostoliitto ei tuolloin ollut koeräjäyttänyt vielä edes plutoniumpommia.NL räjäytti 1. atomipommin 29.8. 49 ja 1. vetypommin 1953.
Molemmat perustuivat vahvasti lännestä vakoilulla saatuihin tietoihin, ei NL:n tieteen erinomaisuuteen.
- otto-ville
"Molemmat perustuivat vahvasti lännestä vakoilulla saatuihin tietoihin, ei NL:n tieteen erinomaisuuteen."
Kun länsimaiset tiedemiehet ( ja naiset? ) luovuttivat NL:lle tutkimustuloksiaan, niin tarkoittaako se sitä että kyseiset lännen "maanpetturit" pelastivat maailman III maailman sodalta?- Hyvä kysymys?
"Kun länsimaiset tiedemiehet ( ja naiset? ) luovuttivat NL:lle tutkimustuloksiaan, niin tarkoittaako se sitä että kyseiset lännen "maanpetturit" pelastivat maailman III maailman sodalta? "
Ei todellakaan, vaan varmistivat NL.n kyvyn uhata vapaata maailmaa myös ydinsodalla. - vanha kundi
>>>Kun länsimaiset tiedemiehet ( ja naiset? ) luovuttivat NL:lle tutkimustuloksiaan, niin tarkoittaako se sitä että kyseiset lännen "maanpetturit" pelastivat maailman III maailman sodalta?>>>
Nämä länsimaiset tiedemiehet ( ja naiset? ) olivat erittäin viisaita ja kaukonäköisiä ymmärtäessään yksipuolisen läntisen asevarustelun vaarat. Tätä ei pysty ymmärtämään mikäli tarkastelee asiaa vain läntisillä tai itäisillä asenteilla.
Tuo hirvittävä molemminpuolinen viha idän ja lännen välillä 2MS jälkeen olisi vääjäämättömästi johtanut kahden suurvallan väliseen sotaan mikäli jompikumpi olisi pystynyt yksipuolisesti kehittämään joukkotuhoaseita. Ja sen joukkotuhonnan seurauksista olisi saanut koko maailma osansa.
Otto-ville on aivan oikeassa, että joukkotuhoaseiden tasapaino idän ja lännen väillä oli tärkein syy maailmanrauhan säilymiseen. - otto-ville
vanha kundi kirjoitti:
>>>Kun länsimaiset tiedemiehet ( ja naiset? ) luovuttivat NL:lle tutkimustuloksiaan, niin tarkoittaako se sitä että kyseiset lännen "maanpetturit" pelastivat maailman III maailman sodalta?>>>
Nämä länsimaiset tiedemiehet ( ja naiset? ) olivat erittäin viisaita ja kaukonäköisiä ymmärtäessään yksipuolisen läntisen asevarustelun vaarat. Tätä ei pysty ymmärtämään mikäli tarkastelee asiaa vain läntisillä tai itäisillä asenteilla.
Tuo hirvittävä molemminpuolinen viha idän ja lännen välillä 2MS jälkeen olisi vääjäämättömästi johtanut kahden suurvallan väliseen sotaan mikäli jompikumpi olisi pystynyt yksipuolisesti kehittämään joukkotuhoaseita. Ja sen joukkotuhonnan seurauksista olisi saanut koko maailma osansa.
Otto-ville on aivan oikeassa, että joukkotuhoaseiden tasapaino idän ja lännen väillä oli tärkein syy maailmanrauhan säilymiseen.Epäilen että NL olisi kyennyt aloittamaan III maailmansotaa heti toisen päätyttyä, vaikka sillä olisikin ollut a-pommin monopoly. Maa oli kärsinyt mittavat tuhot, immeisiä lasketaan pahimmillaan kuolleen noin 30 miljoonaa ja euroopassa kommunistien tähti oli jokatapauksessa nousussa ( miksi aloittaa sotaa jos eurooppalaiset tekevät vallankumoukset ilman sotaakin ).
Yhdysvaltain tilanne oli toinen. Sen teollisuus oli koskematon ( paitsi GM omaisuus saksassa ), voituaan odottaa kaikessa rauhassa kuinka RKKA & brittien armeija likaisen työn, se saattoi välttää sodan pahimmat tappiot eikä sen edes tarvinnut suorittaa maihinnousua japanin kotisaarille ( joiden tappioiden arvioitiin pahimmillaan noin miljoonaksi ).
Periaatteessa jenkit olisivat voineet aloittaa III maailmansodan heti sodan jälkeen, mutta oliko Truman tuolloin liian sidottu Rooseveltin katsomusmaailmaan vai oliko punitähdellä liian positiivinen vaikutus keskiverto yhdysvaltalaiskansalaiseen, että tarvittiin ensin aivopesukierros ennekuin voitiin hyödyntää ydinaseen tarjoamaa etua? - NL oli täysin
otto-ville kirjoitti:
Epäilen että NL olisi kyennyt aloittamaan III maailmansotaa heti toisen päätyttyä, vaikka sillä olisikin ollut a-pommin monopoly. Maa oli kärsinyt mittavat tuhot, immeisiä lasketaan pahimmillaan kuolleen noin 30 miljoonaa ja euroopassa kommunistien tähti oli jokatapauksessa nousussa ( miksi aloittaa sotaa jos eurooppalaiset tekevät vallankumoukset ilman sotaakin ).
Yhdysvaltain tilanne oli toinen. Sen teollisuus oli koskematon ( paitsi GM omaisuus saksassa ), voituaan odottaa kaikessa rauhassa kuinka RKKA & brittien armeija likaisen työn, se saattoi välttää sodan pahimmat tappiot eikä sen edes tarvinnut suorittaa maihinnousua japanin kotisaarille ( joiden tappioiden arvioitiin pahimmillaan noin miljoonaksi ).
Periaatteessa jenkit olisivat voineet aloittaa III maailmansodan heti sodan jälkeen, mutta oliko Truman tuolloin liian sidottu Rooseveltin katsomusmaailmaan vai oliko punitähdellä liian positiivinen vaikutus keskiverto yhdysvaltalaiskansalaiseen, että tarvittiin ensin aivopesukierros ennekuin voitiin hyödyntää ydinaseen tarjoamaa etua?valmis aloittamaan uuden sodan, jos vain tilaisuus tuli. Esteenä oli osaltaan USA:n atomiaseen pelko.
Stalin ja Mao olisivat olleeet valmiita myös atomisotaan, koska uskoivat molemmilta jäävän riittävästi väkeä henkiin sen jälkeenkin.
Stalinhan kehoitti eräässä viimeisimmistä julkisista esiintymisistään maailman kommunistijohtajia olemaan valmiina atomisotaan. - otto-ville
NL oli täysin kirjoitti:
valmis aloittamaan uuden sodan, jos vain tilaisuus tuli. Esteenä oli osaltaan USA:n atomiaseen pelko.
Stalin ja Mao olisivat olleeet valmiita myös atomisotaan, koska uskoivat molemmilta jäävän riittävästi väkeä henkiin sen jälkeenkin.
Stalinhan kehoitti eräässä viimeisimmistä julkisista esiintymisistään maailman kommunistijohtajia olemaan valmiina atomisotaan."Stalinhan kehoitti eräässä viimeisimmistä julkisista esiintymisistään maailman kommunistijohtajia olemaan valmiina atomisotaan."
Sitä voidaan valmistautua myös tilanteeseen jossa Yhdysvallat aloittavat ydinsodan...
Sitä siis ehdotetaan kuinka NL:n poliittinen johto olisi aloittanut uuden sodan vaikka euroopanpuoleinen puoli oli fasistien littanaksi tallaama ja maa oli kärsinyt noin 30 miljoonan immeisen tappiot.
Luulempa että se oli jenkkilän puoli joka edeleenkin olisi ollut valmis aloittamaan III maailmansodan koska se ei ollut kärsinyt samalla tavalla fasismin tuhovaikutuksesta. Niinpä epäilen kiven jenkkilän johdon kengässä olleen yhdysvaltain kansalaisten liian positiivinen kuva NL:stä.
Etelä-korean aloittamassa Korean sodassa ( ja missäs asemmassa jenkit siinä oli? ) sekä kiinalla että NL:llä olisi ollut mahdollisuus siihen atomisotaan jos kerran "Stalin ja Mao olisivat olleeet valmiita myös atomisotaan, koska uskoivat molemmilta jäävän riittävästi väkeä henkiin sen jälkeenkin.", mutta kuitenkin se oli McArthur joka a-pommin käyttöä oli suunnitellut... - Korean sota
otto-ville kirjoitti:
"Stalinhan kehoitti eräässä viimeisimmistä julkisista esiintymisistään maailman kommunistijohtajia olemaan valmiina atomisotaan."
Sitä voidaan valmistautua myös tilanteeseen jossa Yhdysvallat aloittavat ydinsodan...
Sitä siis ehdotetaan kuinka NL:n poliittinen johto olisi aloittanut uuden sodan vaikka euroopanpuoleinen puoli oli fasistien littanaksi tallaama ja maa oli kärsinyt noin 30 miljoonan immeisen tappiot.
Luulempa että se oli jenkkilän puoli joka edeleenkin olisi ollut valmis aloittamaan III maailmansodan koska se ei ollut kärsinyt samalla tavalla fasismin tuhovaikutuksesta. Niinpä epäilen kiven jenkkilän johdon kengässä olleen yhdysvaltain kansalaisten liian positiivinen kuva NL:stä.
Etelä-korean aloittamassa Korean sodassa ( ja missäs asemmassa jenkit siinä oli? ) sekä kiinalla että NL:llä olisi ollut mahdollisuus siihen atomisotaan jos kerran "Stalin ja Mao olisivat olleeet valmiita myös atomisotaan, koska uskoivat molemmilta jäävän riittävästi väkeä henkiin sen jälkeenkin.", mutta kuitenkin se oli McArthur joka a-pommin käyttöä oli suunnitellut...alkoi Pohjois-Korean hyökkäyksellä, jota NL ja Kiina tukivat.
YK:n turvallisuusneuvoston päätöksellä USA ja muutama muu maa ryhtyi auttamaan Etelä-Koreaa hyökkäystä vastaan.
Turha latoa noita kommarivaleita tässäkään asiassa.
MacA oli muuten vain yksi kenraali, jolle annettiin potkut.
Mao ja Stalin olivat valtioidensa diktaattoreita. He olivat valmiita atomisotaan, eivät jenkit. - Blum kertoo
otto-ville kirjoitti:
"Stalinhan kehoitti eräässä viimeisimmistä julkisista esiintymisistään maailman kommunistijohtajia olemaan valmiina atomisotaan."
Etelä-korean aloittamassa Korean sodassa ( ja missäs asemmassa jenkit siinä oli? ) sekä kiinalla että NL:llä olisi ollut mahdollisuus siihen atomisotaan jos kerran "Stalin ja Mao olisivat olleeet valmiita myös atomisotaan, koska uskoivat molemmilta jäävän riittävästi väkeä henkiin sen jälkeenkin.", mutta kuitenkin se oli McArthur joka a-pommin käyttöä oli suunnitellut...Korjassaan "Roistovaltio":
"Nykyään tiedetään yleisesti, kuinka CIA ja puolistusministeriö paisuttelivat Neuvostoliiton sotilaallista ja taloudellista voimaa. Venäjän uhkaa liioiteltiin vääristämällä tietoja ja tapahtumia pahimpien katastrofien skenaariot esitettiin todennäköisinä tai väistämättöminä silloinkin, kun niiltä puuttui kaikki uskottavuus. Yksi suosituimmista "Neuvosto-uhista" oli Puna-armeijan invaasio Länsi-Eurooppaan (Tämä oli tekosyy Naton perustamiseen). Jos joku yhä uskoo tähän hyökkäyssatuun, hän voisi lukea The Guardianin jutun Iso-Britannian hallituksen asiakirjoista vuodelta 1968. Guardian kuvasi asiakirjan sisältöä seuraavalla tavalla:
Neuvostoliitolla ei ole aikomustakaan toimeenpanna hyökkäystä länteen kylmässä sodassa. Näin Isobritannian armeija ja tiedustelu. Tämä oli jyrkässä ristiriidassa länsimaisten politiikkojen ja sotilasjohtajien puheiden kanssa "Neuvosto-uhasta".
Neuvostoliitto ei aloita vapaaehtoisesti yleistä tai edes rajattua sotaa Euroopassa, Brittien muistiossa sanottiin kesäkuussa 1968 (Asiakirja oli luonnollisesti huippusalainen ja sen otsikko ol:"Uhka: Neuvostoliiton päämäärät ja vaikuttimet")
Neuvostoliiton ulkopolitiikka oli ollut varovaista ja realistista, kertoi asiakirja. Ja huolimatta Vietnamin sodasta venäläiset jaheidän liittolaisensa ovat pyrkineet yhä luomaan yhteyksiä länteen kaikilla alueilla ja säilyttämään poliittisen dialogin Nato-valtioiden kanssa."
-William Blum-
Neuvostoliitto uhalla Natokenraalit saivat kuitenkin paljon valtaa ja rahaa sotaleluihin, tähän kannattaa vielä huomioida jo edellä mainittu Naton Euroopan laajuinen Gladio-toiminta, jolla ohjattiin eurooppalaisia äänestelemään oikein. Italiahan oli selkein esimerkki kuinka kansa äänestää väärin ja Gladio vaihtoi demokraattisesti valitun hallituksen.
Kreikassa demokratiasta ei edes välitetty.
"Greece 1964-1974
"F.u.c.k. your Parliament and your Constitution,"
said the President of the United States
Killing Hope
"Tiedättekö, mitä Kreikassa tapahtui 1947? Siellä oli sisällissota. Toisena osapuolena oli ihmisiä ja johtajia jotka olivat autaneet natseja toisessa maailmansodassa ja taistelleet heidän puolellaan. Toisella puolella oli ihmisiä, jotka olivat taistellet natseja vastaan ja pakottaeet nämä lähtemään Kreikasta. Arvatkaapa kumpaa puolta Yhdysvallat silloin tuki? No fasisteja tietenkin."
-Willam Blum-
http://www.thirdworldtraveler.com/Blum/Greece_KH.html - otto-ville
Korean sota kirjoitti:
alkoi Pohjois-Korean hyökkäyksellä, jota NL ja Kiina tukivat.
YK:n turvallisuusneuvoston päätöksellä USA ja muutama muu maa ryhtyi auttamaan Etelä-Koreaa hyökkäystä vastaan.
Turha latoa noita kommarivaleita tässäkään asiassa.
MacA oli muuten vain yksi kenraali, jolle annettiin potkut.
Mao ja Stalin olivat valtioidensa diktaattoreita. He olivat valmiita atomisotaan, eivät jenkit.Kun tarpeeksi etsii, niin löytyihän se sieltä.
"The War in Korea 1950-1953"
Chief Editor N. L. Volkovskiy
Editor I. V. Petrova
OOO Izdatel'stvo Poligon, Saint Petersburg 2000; 928 pp.
ISBN 5-89173 - 113-4
((pp. 56-111))
Chapter 2. Start of the War in Korea
(First Stage of the War – 25 June to 14 September 1950)
... 2. The Start of the Military Conflict in Korea
Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive. But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery. A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950. And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers. The forces of the KPA put up a strong resistance to the South Korean forces and drove back their offensive. It was only along the Chorwon and Kimchong directions and north of the Ongdin that South Korean forces succeed in advancing to a depth of 1-2 kilometers north of the 38th Parallel.... - otto-ville
Blum kertoo kirjoitti:
Korjassaan "Roistovaltio":
"Nykyään tiedetään yleisesti, kuinka CIA ja puolistusministeriö paisuttelivat Neuvostoliiton sotilaallista ja taloudellista voimaa. Venäjän uhkaa liioiteltiin vääristämällä tietoja ja tapahtumia pahimpien katastrofien skenaariot esitettiin todennäköisinä tai väistämättöminä silloinkin, kun niiltä puuttui kaikki uskottavuus. Yksi suosituimmista "Neuvosto-uhista" oli Puna-armeijan invaasio Länsi-Eurooppaan (Tämä oli tekosyy Naton perustamiseen). Jos joku yhä uskoo tähän hyökkäyssatuun, hän voisi lukea The Guardianin jutun Iso-Britannian hallituksen asiakirjoista vuodelta 1968. Guardian kuvasi asiakirjan sisältöä seuraavalla tavalla:
Neuvostoliitolla ei ole aikomustakaan toimeenpanna hyökkäystä länteen kylmässä sodassa. Näin Isobritannian armeija ja tiedustelu. Tämä oli jyrkässä ristiriidassa länsimaisten politiikkojen ja sotilasjohtajien puheiden kanssa "Neuvosto-uhasta".
Neuvostoliitto ei aloita vapaaehtoisesti yleistä tai edes rajattua sotaa Euroopassa, Brittien muistiossa sanottiin kesäkuussa 1968 (Asiakirja oli luonnollisesti huippusalainen ja sen otsikko ol:"Uhka: Neuvostoliiton päämäärät ja vaikuttimet")
Neuvostoliiton ulkopolitiikka oli ollut varovaista ja realistista, kertoi asiakirja. Ja huolimatta Vietnamin sodasta venäläiset jaheidän liittolaisensa ovat pyrkineet yhä luomaan yhteyksiä länteen kaikilla alueilla ja säilyttämään poliittisen dialogin Nato-valtioiden kanssa."
-William Blum-
Neuvostoliitto uhalla Natokenraalit saivat kuitenkin paljon valtaa ja rahaa sotaleluihin, tähän kannattaa vielä huomioida jo edellä mainittu Naton Euroopan laajuinen Gladio-toiminta, jolla ohjattiin eurooppalaisia äänestelemään oikein. Italiahan oli selkein esimerkki kuinka kansa äänestää väärin ja Gladio vaihtoi demokraattisesti valitun hallituksen.
Kreikassa demokratiasta ei edes välitetty.
"Greece 1964-1974
"F.u.c.k. your Parliament and your Constitution,"
said the President of the United States
Killing Hope
"Tiedättekö, mitä Kreikassa tapahtui 1947? Siellä oli sisällissota. Toisena osapuolena oli ihmisiä ja johtajia jotka olivat autaneet natseja toisessa maailmansodassa ja taistelleet heidän puolellaan. Toisella puolella oli ihmisiä, jotka olivat taistellet natseja vastaan ja pakottaeet nämä lähtemään Kreikasta. Arvatkaapa kumpaa puolta Yhdysvallat silloin tuki? No fasisteja tietenkin."
-Willam Blum-
http://www.thirdworldtraveler.com/Blum/Greece_KH.htmlJoulukuu 3 päivä 1944 Ateena, kuusi viikkoa saksalaisfasistien maasta-ajon jälkeen...
Eipä Wiliam Blum pahasti erehtynyt - Me Again
otto-ville kirjoitti:
Kun tarpeeksi etsii, niin löytyihän se sieltä.
"The War in Korea 1950-1953"
Chief Editor N. L. Volkovskiy
Editor I. V. Petrova
OOO Izdatel'stvo Poligon, Saint Petersburg 2000; 928 pp.
ISBN 5-89173 - 113-4
((pp. 56-111))
Chapter 2. Start of the War in Korea
(First Stage of the War – 25 June to 14 September 1950)
... 2. The Start of the Military Conflict in Korea
Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive. But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery. A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950. And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers. The forces of the KPA put up a strong resistance to the South Korean forces and drove back their offensive. It was only along the Chorwon and Kimchong directions and north of the Ongdin that South Korean forces succeed in advancing to a depth of 1-2 kilometers north of the 38th Parallel....Muistanpa joskus muuten lukeneeni tuota kirjaa. Se jatkaa vielä vähän tuosta kohdasta:
"American sources claim that at 0400 hours on Sunday, 25 June 1950, the North Korean forces began their military campaign with the political goal of reuniting North and South Korea under Communist power. The military goals of the campaign were to seize and establish supremacy over South Korea . The publication of a host of materials in contemporary Russia indirectly support that claim.
But at the same time all sides from the very beginning support the fact that the KPA began its offensive on 25 June 1950. The concept for this offensive consisted of the points that, by launching the main strike from the areas of Kimchong, Yongchong, Chorwon in the general direction of Seoul, Suwon and a secondary strike from Huachen, Inde, and Yangu to enter Seoul from the southeast in the direction of Suwon would break enemy resistance, encircle and destroy his main forces in the Seoul area, and moved towards the line Suwon – Wonchu – Samchok."
"After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950..."
Niillä on etelässä sitten täytynyt olla ihan uudenlainen tyyli valmistautua hyökkäyksiä varten siinä tapauksessa, koska ainoastaan puolet etelän armeijasta oli edes keskitetty pohjoisen ylivoimaista panssarien tukemaa armeijaa vastaan rajalle tämän oletetun "etelän hyökkäyksen" määräaikana.
"And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support...."
Idea etelän aloittamasta tykistövalmistelusta ei kuulosta vakuuttavalta sekään tässä kontekstissa. Koreat olivat kesään -50 mennessä käyneet rajallaan montakin tykistötaistelua ja lähettäneet jopa yksiköitäkin toistensa alueille. Minkäänlaiseen "ilmatukeen" etelän mitättömät ilmavoimat eivät olisi halutessaankaan pystyneet. - otto-ville
Me Again kirjoitti:
Muistanpa joskus muuten lukeneeni tuota kirjaa. Se jatkaa vielä vähän tuosta kohdasta:
"American sources claim that at 0400 hours on Sunday, 25 June 1950, the North Korean forces began their military campaign with the political goal of reuniting North and South Korea under Communist power. The military goals of the campaign were to seize and establish supremacy over South Korea . The publication of a host of materials in contemporary Russia indirectly support that claim.
But at the same time all sides from the very beginning support the fact that the KPA began its offensive on 25 June 1950. The concept for this offensive consisted of the points that, by launching the main strike from the areas of Kimchong, Yongchong, Chorwon in the general direction of Seoul, Suwon and a secondary strike from Huachen, Inde, and Yangu to enter Seoul from the southeast in the direction of Suwon would break enemy resistance, encircle and destroy his main forces in the Seoul area, and moved towards the line Suwon – Wonchu – Samchok."
"After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950..."
Niillä on etelässä sitten täytynyt olla ihan uudenlainen tyyli valmistautua hyökkäyksiä varten siinä tapauksessa, koska ainoastaan puolet etelän armeijasta oli edes keskitetty pohjoisen ylivoimaista panssarien tukemaa armeijaa vastaan rajalle tämän oletetun "etelän hyökkäyksen" määräaikana.
"And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support...."
Idea etelän aloittamasta tykistövalmistelusta ei kuulosta vakuuttavalta sekään tässä kontekstissa. Koreat olivat kesään -50 mennessä käyneet rajallaan montakin tykistötaistelua ja lähettäneet jopa yksiköitäkin toistensa alueille. Minkäänlaiseen "ilmatukeen" etelän mitättömät ilmavoimat eivät olisi halutessaankaan pystyneet.Itse löysin siitä vain nettiversion ( kuten myös another view of Stalin:istakin ).
Kummatkin osapuolet olivat siis valmistautumassa hyökkäämään toistensa kimppuun, mutta etelä-korea ehti vain hetkeä aikaisemmin.
Jos oletetaan että pohjoisen hyökkäys-suunnitelmat olivat nimenomaan toveri pappa-kimin eikä toveri Stalinin idea, niin mielenkiintoinen kysymys on se että oliko etelä-korean hyökkäys-suunnitelmat pohjoista vastaan sitten Rheen/eteläkorean sotilaskomennon vai yhdysvaltain päähänpisto. - Me Again
otto-ville kirjoitti:
Itse löysin siitä vain nettiversion ( kuten myös another view of Stalin:istakin ).
Kummatkin osapuolet olivat siis valmistautumassa hyökkäämään toistensa kimppuun, mutta etelä-korea ehti vain hetkeä aikaisemmin.
Jos oletetaan että pohjoisen hyökkäys-suunnitelmat olivat nimenomaan toveri pappa-kimin eikä toveri Stalinin idea, niin mielenkiintoinen kysymys on se että oliko etelä-korean hyökkäys-suunnitelmat pohjoista vastaan sitten Rheen/eteläkorean sotilaskomennon vai yhdysvaltain päähänpisto."Kummatkin osapuolet olivat siis valmistautumassa hyökkäämään toistensa kimppuun, mutta etelä-korea ehti vain hetkeä aikaisemmin. "
Selvyyden vuoksi: tuo oli siis se väite, jolle EI löytynyt tukea. Etelä ei varsinkaan kesäkuussa -50 ollut valmis hyökkäämään vielä mihinkään.
"Jos oletetaan että pohjoisen hyökkäys-suunnitelmat olivat nimenomaan toveri pappa-kimin eikä toveri Stalinin idea, niin mielenkiintoinen kysymys on se että oliko etelä-korean hyökkäys-suunnitelmat pohjoista vastaan sitten Rheen/eteläkorean sotilaskomennon vai yhdysvaltain päähänpisto. "
Rhee oli siinä heikoilla jäillä, koska Yhdysvallat eivät halunneet luottaa hänelle käyttöön raskasta kalustoa kuten panssareita, pitkän kantaman tykistöä tai kelvollisia sotilaskoneita. Ilmeisesti siinä oli myös takana pelko, että sellaista kalustoa voidaan käyttää "taktisiin yrityksiin."
Tuo politiikka oli luonnollisesti kaksiteräinen miekka, koska hintana oli etelän armeijan joutuminen pohjoisen ylivertaisen aseistuksen murentamaksi kun Kim lähti hyökkäykseen. Jos kumartaa yhteen suuntaan, täytyy py.... jne - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"Kummatkin osapuolet olivat siis valmistautumassa hyökkäämään toistensa kimppuun, mutta etelä-korea ehti vain hetkeä aikaisemmin. "
Selvyyden vuoksi: tuo oli siis se väite, jolle EI löytynyt tukea. Etelä ei varsinkaan kesäkuussa -50 ollut valmis hyökkäämään vielä mihinkään.
"Jos oletetaan että pohjoisen hyökkäys-suunnitelmat olivat nimenomaan toveri pappa-kimin eikä toveri Stalinin idea, niin mielenkiintoinen kysymys on se että oliko etelä-korean hyökkäys-suunnitelmat pohjoista vastaan sitten Rheen/eteläkorean sotilaskomennon vai yhdysvaltain päähänpisto. "
Rhee oli siinä heikoilla jäillä, koska Yhdysvallat eivät halunneet luottaa hänelle käyttöön raskasta kalustoa kuten panssareita, pitkän kantaman tykistöä tai kelvollisia sotilaskoneita. Ilmeisesti siinä oli myös takana pelko, että sellaista kalustoa voidaan käyttää "taktisiin yrityksiin."
Tuo politiikka oli luonnollisesti kaksiteräinen miekka, koska hintana oli etelän armeijan joutuminen pohjoisen ylivertaisen aseistuksen murentamaksi kun Kim lähti hyökkäykseen. Jos kumartaa yhteen suuntaan, täytyy py.... jne"Selvyyden vuoksi: tuo oli siis se väite, jolle EI löytynyt tukea."
"Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." jne, jne...
Totta, se on kieltämättä väite jolle kuitenkin löytyi tukea NL:n lähteistä.
"Rhee oli siinä heikoilla jäillä, koska Yhdysvallat eivät halunneet luottaa hänelle käyttöön raskasta kalustoa kuten panssareita, pitkän kantaman tykistöä tai kelvollisia sotilaskoneita. Ilmeisesti siinä oli myös takana pelko, että sellaista kalustoa voidaan käyttää "taktisiin yrityksiin.""
Jos lähdetään siitä että jenkit itse pelkäsivät aloittaa sotaa, niin silloin etelän hyökkäys-suunnitelmat olivat nimenomaan korealainen juttu.
Rheehän oli oikeastaan se piruparka jonka jenkit istuttivat etelä-korean hallintoon, kun japanilaisten hävittyä sotansa ei heidänkään valtaa etelä-koreassa voinut jatkaa kuten ranskan tapaan indokiinassa. Siinä mielessä voisi katsoa Rheen olleen vähän samassa kurjassa asemassa kuin Karzai `ganistanissa.
Jäljelle jää ROKin armeijan johtoporras ja poliittinen eliitti. Jaappanilaisiahan palveli japanin korean miehityksen ajan joukko korealaisia... - Me Again
otto-ville kirjoitti:
"Selvyyden vuoksi: tuo oli siis se väite, jolle EI löytynyt tukea."
"Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." jne, jne...
Totta, se on kieltämättä väite jolle kuitenkin löytyi tukea NL:n lähteistä.
"Rhee oli siinä heikoilla jäillä, koska Yhdysvallat eivät halunneet luottaa hänelle käyttöön raskasta kalustoa kuten panssareita, pitkän kantaman tykistöä tai kelvollisia sotilaskoneita. Ilmeisesti siinä oli myös takana pelko, että sellaista kalustoa voidaan käyttää "taktisiin yrityksiin.""
Jos lähdetään siitä että jenkit itse pelkäsivät aloittaa sotaa, niin silloin etelän hyökkäys-suunnitelmat olivat nimenomaan korealainen juttu.
Rheehän oli oikeastaan se piruparka jonka jenkit istuttivat etelä-korean hallintoon, kun japanilaisten hävittyä sotansa ei heidänkään valtaa etelä-koreassa voinut jatkaa kuten ranskan tapaan indokiinassa. Siinä mielessä voisi katsoa Rheen olleen vähän samassa kurjassa asemassa kuin Karzai `ganistanissa.
Jäljelle jää ROKin armeijan johtoporras ja poliittinen eliitti. Jaappanilaisiahan palveli japanin korean miehityksen ajan joukko korealaisia..."Totta, se on kieltämättä väite jolle kuitenkin löytyi tukea NL:n lähteistä."
Se mitä minä näin oli lähinnä perusteettomia huhuja, mutta siellä kyllä sanottiin jotain muutakin:
"American sources claim that at 0400 hours on Sunday, 25 June 1950, the North Korean forces began their military campaign with the political goal of reuniting North and South Korea under Communist power. The military goals of the campaign were to seize and establish supremacy over South Korea . The publication of a host of materials in contemporary Russia indirectly support that claim."
"Rheehän oli oikeastaan se piruparka jonka jenkit istuttivat etelä-korean hallintoon..."
En tosiaan sanoisi sitä jätkää miksikään "piruparaksi", koska Rhee peilasi oikeastaan pitkälti vastapeluriaan Kimiä. Molemmat heistä armottomia autokraatteja ja olivathan he uhkailleet toisiaan "vapautusretkillä" jo ennen oikean sodan syttymistä. Ensisijaisena erotuksena näiden kahden välillä oli, että Kim tosiaan sai tarvitsemansa sotalelut rakentaakseen hyökkäyskykyisen armeijan toteuttamaan tämä retki. - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"Totta, se on kieltämättä väite jolle kuitenkin löytyi tukea NL:n lähteistä."
Se mitä minä näin oli lähinnä perusteettomia huhuja, mutta siellä kyllä sanottiin jotain muutakin:
"American sources claim that at 0400 hours on Sunday, 25 June 1950, the North Korean forces began their military campaign with the political goal of reuniting North and South Korea under Communist power. The military goals of the campaign were to seize and establish supremacy over South Korea . The publication of a host of materials in contemporary Russia indirectly support that claim."
"Rheehän oli oikeastaan se piruparka jonka jenkit istuttivat etelä-korean hallintoon..."
En tosiaan sanoisi sitä jätkää miksikään "piruparaksi", koska Rhee peilasi oikeastaan pitkälti vastapeluriaan Kimiä. Molemmat heistä armottomia autokraatteja ja olivathan he uhkailleet toisiaan "vapautusretkillä" jo ennen oikean sodan syttymistä. Ensisijaisena erotuksena näiden kahden välillä oli, että Kim tosiaan sai tarvitsemansa sotalelut rakentaakseen hyökkäyskykyisen armeijan toteuttamaan tämä retki.Rheen mahdolisuudet aukesivat kuitenkin vasta kun RKKA oli ensin mätkinyt jaappanilaiset Mantsuriassa ja koreassa, mutta kunnoittanut sovittua 38 leveysastetta. Siinä missä jenkit saattoivat estää kansanvallan synnyn indokiinassa hyväksymällä ranskan miehityshallintovallan paluun, ei korean vapauttamatta jääneeseen eteläiseen osaan voitu jättää japania korean miehityshallinon edustajaksi. Siispä enter Rhee.
Rhee siis oli jannu jonka jenkit vetäsivät hihastaan, kun eivät voineet jatkaa jaappaninkaan hallintovaltaa, mutta miten koreassa nähtiin Rhee?
Jaappanilaiset olivat pitäneet hallintovaltaa 40 vuotta ja toveri pappa-Kim oli se jonka ympärille vapaustaistelu oli pyörinyt. Mutta kun jenkit toivat korean vapaustaistelun ulkopuolelta Rheen, mielikuva siitä että etelä-koreassa miehitysvalta jatkui vain jaappanilaisten korvaamisella jenkeillä/Rheellä olisi hyvinkin lähellä.
"Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive."
Kuten aikaisemmin totesin, tuon väite jonka NL:n lähteet tukevat. Kyseessä ei siis ole primäärinen ( itse etelä-korean armeijan antama käsky ) vaan sekundäärinen ( NL:n tiedustelun hankkima tieto ). Asian ongelma on siinä että meillä ei ole mahdollisuutta tarkistaa antoiko eteläkorean armeijan yleisesikunnan päällikkö käskyn 19 kesäkuuta 1950 valmistella etelä-korean armeija hyökkäykseen, mutta onko Me Again huomannut erään otto-villen ja pääkallovuoren mustiksen kädenväännön yhdestä Kreven ja toveri Molotovin keskustelun osasta jossa toveri Molotov viittaa NL:n hankkimiin tietoihin ja otto-ville kysyy pitääkö toveri Molotovin väittämä paikkansa.
Siltä kantilta katsottuna, en rupeasi dissaamaan "Soviet sources" ihan tosta noin vain.
"And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers."
Jos tuo pitää paikkansa, niin pakkohan jotain käskyjä etelä-korean armeijan oli esikunnastaan suoltaa... - Me Again
otto-ville kirjoitti:
Rheen mahdolisuudet aukesivat kuitenkin vasta kun RKKA oli ensin mätkinyt jaappanilaiset Mantsuriassa ja koreassa, mutta kunnoittanut sovittua 38 leveysastetta. Siinä missä jenkit saattoivat estää kansanvallan synnyn indokiinassa hyväksymällä ranskan miehityshallintovallan paluun, ei korean vapauttamatta jääneeseen eteläiseen osaan voitu jättää japania korean miehityshallinon edustajaksi. Siispä enter Rhee.
Rhee siis oli jannu jonka jenkit vetäsivät hihastaan, kun eivät voineet jatkaa jaappaninkaan hallintovaltaa, mutta miten koreassa nähtiin Rhee?
Jaappanilaiset olivat pitäneet hallintovaltaa 40 vuotta ja toveri pappa-Kim oli se jonka ympärille vapaustaistelu oli pyörinyt. Mutta kun jenkit toivat korean vapaustaistelun ulkopuolelta Rheen, mielikuva siitä että etelä-koreassa miehitysvalta jatkui vain jaappanilaisten korvaamisella jenkeillä/Rheellä olisi hyvinkin lähellä.
"Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive."
Kuten aikaisemmin totesin, tuon väite jonka NL:n lähteet tukevat. Kyseessä ei siis ole primäärinen ( itse etelä-korean armeijan antama käsky ) vaan sekundäärinen ( NL:n tiedustelun hankkima tieto ). Asian ongelma on siinä että meillä ei ole mahdollisuutta tarkistaa antoiko eteläkorean armeijan yleisesikunnan päällikkö käskyn 19 kesäkuuta 1950 valmistella etelä-korean armeija hyökkäykseen, mutta onko Me Again huomannut erään otto-villen ja pääkallovuoren mustiksen kädenväännön yhdestä Kreven ja toveri Molotovin keskustelun osasta jossa toveri Molotov viittaa NL:n hankkimiin tietoihin ja otto-ville kysyy pitääkö toveri Molotovin väittämä paikkansa.
Siltä kantilta katsottuna, en rupeasi dissaamaan "Soviet sources" ihan tosta noin vain.
"And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers."
Jos tuo pitää paikkansa, niin pakkohan jotain käskyjä etelä-korean armeijan oli esikunnastaan suoltaa..."Rheen mahdolisuudet aukesivat kuitenkin vasta kun RKKA oli ensin mätkinyt jaappanilaiset Mantsuriassa ja koreassa, mutta kunnoittanut sovittua 38 leveysastetta..."
Ja sama tarina pätee Kimin omaan henkilökohtaiseen imperiumiin. Neuvostoliitto tarvitsi hallinnassaan olevaan Koreaan itselleen ideologisesti sopivan hallitsijan ja Kim sopi kuvaan Neuvostoliitossa saamansa koulutuksenkin ansiosta. Hän vain tarvitsi vielä messiaan maineen ja sen tekaiseminen ei osoittautunut vaikeaksikaan.
"Kuten aikaisemmin totesin, tuon väite jonka NL:n lähteet tukevat. Kyseessä ei siis ole primäärinen ( itse etelä-korean armeijan antama käsky ) vaan sekundäärinen ( NL:n tiedustelun hankkima tieto )..."
Se ei ole siis paljon huhupuhetta vahvempi. Sen sijaan meillä on hyvin selvä kuva siitä, että pohjoinen aloitti suurhyökkäyksen 25. päivä ja jopa venäläisten mukaan heidän tietonsa tukevat tätä.
"Asian ongelma on siinä että meillä ei ole mahdollisuutta tarkistaa antoiko eteläkorean armeijan yleisesikunnan päällikkö käskyn 19 kesäkuuta 1950 valmistella etelä-korean armeija hyökkäykseen..."
Itseasiassa tiedetään varsin hyvin, että mitään etelän armeijan hyökkäysryhmitystä ei 25. kesäkuuta mennessä ollut.
"Jos tuo pitää paikkansa, niin pakkohan jotain käskyjä etelä-korean armeijan oli esikunnastaan suoltaa..."
Ikävä vain, että sellaisista käskyistä ei ole todisteita, kuten aiemmin huomautin. - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"Rheen mahdolisuudet aukesivat kuitenkin vasta kun RKKA oli ensin mätkinyt jaappanilaiset Mantsuriassa ja koreassa, mutta kunnoittanut sovittua 38 leveysastetta..."
Ja sama tarina pätee Kimin omaan henkilökohtaiseen imperiumiin. Neuvostoliitto tarvitsi hallinnassaan olevaan Koreaan itselleen ideologisesti sopivan hallitsijan ja Kim sopi kuvaan Neuvostoliitossa saamansa koulutuksenkin ansiosta. Hän vain tarvitsi vielä messiaan maineen ja sen tekaiseminen ei osoittautunut vaikeaksikaan.
"Kuten aikaisemmin totesin, tuon väite jonka NL:n lähteet tukevat. Kyseessä ei siis ole primäärinen ( itse etelä-korean armeijan antama käsky ) vaan sekundäärinen ( NL:n tiedustelun hankkima tieto )..."
Se ei ole siis paljon huhupuhetta vahvempi. Sen sijaan meillä on hyvin selvä kuva siitä, että pohjoinen aloitti suurhyökkäyksen 25. päivä ja jopa venäläisten mukaan heidän tietonsa tukevat tätä.
"Asian ongelma on siinä että meillä ei ole mahdollisuutta tarkistaa antoiko eteläkorean armeijan yleisesikunnan päällikkö käskyn 19 kesäkuuta 1950 valmistella etelä-korean armeija hyökkäykseen..."
Itseasiassa tiedetään varsin hyvin, että mitään etelän armeijan hyökkäysryhmitystä ei 25. kesäkuuta mennessä ollut.
"Jos tuo pitää paikkansa, niin pakkohan jotain käskyjä etelä-korean armeijan oli esikunnastaan suoltaa..."
Ikävä vain, että sellaisista käskyistä ei ole todisteita, kuten aiemmin huomautin.Toveri pappa-Kimin messiaaksi tekeminen ei todellakaan ollut kovinkaan vaikeata, koska hän oli tehnyt itsensä korealaisten silmissä vastarintalikkeessä tunnetuksi. Mutta mitens oli Rheen laita?
Kummatkin olivat viettäneet aikaansa korean ulkopuolella, mutta oliko Rheenillä pitkää uraa vastarintaliikkessä?
huomaan kyllä että Me Again ei erehdy disaamaan ylläolevaa siksi että se on NL:n tiedustelun hankkima, vaan siksi että se on vasta toisen käden tieto. Kuitenkin väittämä tiedon olemisesta vain toisen käden tieto, ei ole vielä sama kuin todistaa että se on virheellinen.
"But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery."
Myös tuo on vain väite, mutta se selittää miksi etelä-korean hyökkäystä ei tapahtunut jo 19 kesäkuuta 1950 ja "A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950" kertoo mitä etelä-korean asevoimien johto ongelmille teki.
mutta, mutta...
"And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers. The forces of the KPA put up a strong resistance to the South Korean forces and drove back their offensive. It was only along the Chorwon and Kimchong directions and north of the Ongdin that South Korean forces succeed in advancing to a depth of 1-2 kilometers north of the 38th Parallel..."
ei olekkaan enään mikään väite vaan suora syytös etelä-korean hyökkäyksestä pohjois-korean kimpuun ja tuo syytös tehdään vuonna 2000 jolloin sitä ei ainakaan voi väittää "kommunistiseksi propagandaksi"
Sen verran myönnän että viimeisen lainauksen toteutuakseen ei välttämättä tarvitse etelä-korean sotilaallisen johdon kirjallisia käskyjä, mutta se ei muuta mihinkään sitä että edellämainitun mukaan etelä-korea aloitti korean sodan jo 23 kesäkuuta 1950 tykistökeskityksellä ja operatiiviset toimet ennen kello 4:00 aamulla 25 kesäkuuta 1950. - Me Again
otto-ville kirjoitti:
Toveri pappa-Kimin messiaaksi tekeminen ei todellakaan ollut kovinkaan vaikeata, koska hän oli tehnyt itsensä korealaisten silmissä vastarintalikkeessä tunnetuksi. Mutta mitens oli Rheen laita?
Kummatkin olivat viettäneet aikaansa korean ulkopuolella, mutta oliko Rheenillä pitkää uraa vastarintaliikkessä?
huomaan kyllä että Me Again ei erehdy disaamaan ylläolevaa siksi että se on NL:n tiedustelun hankkima, vaan siksi että se on vasta toisen käden tieto. Kuitenkin väittämä tiedon olemisesta vain toisen käden tieto, ei ole vielä sama kuin todistaa että se on virheellinen.
"But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery."
Myös tuo on vain väite, mutta se selittää miksi etelä-korean hyökkäystä ei tapahtunut jo 19 kesäkuuta 1950 ja "A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950" kertoo mitä etelä-korean asevoimien johto ongelmille teki.
mutta, mutta...
"And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers. The forces of the KPA put up a strong resistance to the South Korean forces and drove back their offensive. It was only along the Chorwon and Kimchong directions and north of the Ongdin that South Korean forces succeed in advancing to a depth of 1-2 kilometers north of the 38th Parallel..."
ei olekkaan enään mikään väite vaan suora syytös etelä-korean hyökkäyksestä pohjois-korean kimpuun ja tuo syytös tehdään vuonna 2000 jolloin sitä ei ainakaan voi väittää "kommunistiseksi propagandaksi"
Sen verran myönnän että viimeisen lainauksen toteutuakseen ei välttämättä tarvitse etelä-korean sotilaallisen johdon kirjallisia käskyjä, mutta se ei muuta mihinkään sitä että edellämainitun mukaan etelä-korea aloitti korean sodan jo 23 kesäkuuta 1950 tykistökeskityksellä ja operatiiviset toimet ennen kello 4:00 aamulla 25 kesäkuuta 1950."Toveri pappa-Kimin messiaaksi tekeminen ei todellakaan ollut kovinkaan vaikeata, koska hän oli tehnyt itsensä korealaisten silmissä vastarintalikkeessä tunnetuksi. Mutta mitens oli Rheen laita?
Kummatkin olivat viettäneet aikaansa korean ulkopuolella, mutta oliko Rheenillä pitkää uraa vastarintaliikkessä?"
Hän oli istunut vankilatuomion miehityshallinnon vastustamisesta, mutta en näe tuon vastarintatoiminnassa mukana olemisen tekevän häntä tai Kimiä yhtään vähemmän hirmuhallitsijoiksi.
"huomaan kyllä että Me Again ei erehdy disaamaan ylläolevaa siksi että se on NL:n tiedustelun hankkima, vaan siksi että se on vasta toisen käden tieto. Kuitenkin väittämä tiedon olemisesta vain toisen käden tieto, ei ole vielä sama kuin todistaa että se on virheellinen."
Eli minun pitäisi todistaa perätön väite perättömäksi? Kiitos, mutta siihen ei taida olla mitään loogista syytä.
"kertoo mitä etelä-korean asevoimien johto ongelmille teki."
Eikä se edelleenkään vastaa todellista tilannetta, kuten mainittu.
"ei olekkaan enään mikään väite vaan suora syytös etelä-korean hyökkäyksestä pohjois-korean kimpuun ja tuo syytös tehdään vuonna 2000 jolloin sitä ei ainakaan voi väittää "kommunistiseksi propagandaksi""
Sinulla alkaa taas johdonmukaisuus hajota kuten edellisessäkin keskustelussamme. Koko ideahan tähän asti näet oli, että nämä ns. "tiedot" olivat nimenomaan Neuvostoliitosta peräisin. Aiotko taas yrittää muuttaa argumenttiasi kesken kaiken?
"Sen verran myönnän että viimeisen lainauksen toteutuakseen ei välttämättä tarvitse etelä-korean sotilaallisen johdon kirjallisia käskyjä, mutta se ei muuta mihinkään sitä että edellämainitun mukaan etelä-korea aloitti korean sodan jo 23 kesäkuuta 1950 tykistökeskityksellä ja operatiiviset toimet ennen kello 4:00 aamulla 25 kesäkuuta 1950. "
Tässäkin sinä otat taas takapakkia. Nuohan olivat nimenomaan niitä perusteettomia väitteitä, muistatko? Ne eivät katsos muuttuneet mihinkään siitä tässä välillä... - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"Toveri pappa-Kimin messiaaksi tekeminen ei todellakaan ollut kovinkaan vaikeata, koska hän oli tehnyt itsensä korealaisten silmissä vastarintalikkeessä tunnetuksi. Mutta mitens oli Rheen laita?
Kummatkin olivat viettäneet aikaansa korean ulkopuolella, mutta oliko Rheenillä pitkää uraa vastarintaliikkessä?"
Hän oli istunut vankilatuomion miehityshallinnon vastustamisesta, mutta en näe tuon vastarintatoiminnassa mukana olemisen tekevän häntä tai Kimiä yhtään vähemmän hirmuhallitsijoiksi.
"huomaan kyllä että Me Again ei erehdy disaamaan ylläolevaa siksi että se on NL:n tiedustelun hankkima, vaan siksi että se on vasta toisen käden tieto. Kuitenkin väittämä tiedon olemisesta vain toisen käden tieto, ei ole vielä sama kuin todistaa että se on virheellinen."
Eli minun pitäisi todistaa perätön väite perättömäksi? Kiitos, mutta siihen ei taida olla mitään loogista syytä.
"kertoo mitä etelä-korean asevoimien johto ongelmille teki."
Eikä se edelleenkään vastaa todellista tilannetta, kuten mainittu.
"ei olekkaan enään mikään väite vaan suora syytös etelä-korean hyökkäyksestä pohjois-korean kimpuun ja tuo syytös tehdään vuonna 2000 jolloin sitä ei ainakaan voi väittää "kommunistiseksi propagandaksi""
Sinulla alkaa taas johdonmukaisuus hajota kuten edellisessäkin keskustelussamme. Koko ideahan tähän asti näet oli, että nämä ns. "tiedot" olivat nimenomaan Neuvostoliitosta peräisin. Aiotko taas yrittää muuttaa argumenttiasi kesken kaiken?
"Sen verran myönnän että viimeisen lainauksen toteutuakseen ei välttämättä tarvitse etelä-korean sotilaallisen johdon kirjallisia käskyjä, mutta se ei muuta mihinkään sitä että edellämainitun mukaan etelä-korea aloitti korean sodan jo 23 kesäkuuta 1950 tykistökeskityksellä ja operatiiviset toimet ennen kello 4:00 aamulla 25 kesäkuuta 1950. "
Tässäkin sinä otat taas takapakkia. Nuohan olivat nimenomaan niitä perusteettomia väitteitä, muistatko? Ne eivät katsos muuttuneet mihinkään siitä tässä välillä..."Eli minun pitäisi todistaa perätön väite perättömäksi? "
Mikä väiteestä "Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." tekee perättömäksi?
NL:n arkistot nimenomaan viittaa kyseiseen mahdollisuuteen ja... Me Again tuntee varmaan mitä jenkeissä "national security"llä käytännössä tarkoitetaan ( tsk, tsk, tsk ). Jos vielä oletetaan etelä-korean asevoimien omaavan yhtä "innokkaan" halun luovuttaa dokumenttejä arkaluontoisita aiheista ( kuin se kuinka he aloittivat korean sodan ), niin luulempa että Me Againin mahdollisuuden todistaa ettei 19 päivän hyökkäykseen valmistautumiskäskyä ole arkistoja penkomalla, on kohtuullisen kaponen. Käänteisesti se tarkoittaa ettei minullakaan ole mahdollisuutta todistaa että NL:n lähteet ovat oikeassa, mutta niinpä jäljelle jää NL:n lähteisiin perustuva epäillys jota ei voida kumota tai vahvistaa.
Siinä missä tiedot 19 päivän tiedot ovat "vain" NL:n lähteiden takia toisenkäden tietoja, niin millätavalla ylläoleva lainaus "on niitä perusteettomia väitteitä".
Silläkö kun yhdysvallat & etelä-korea kieltää sen tapahtuneen? Varsinkin kun ottaa huomioon sen että edellämainituilla oli tarve kieltää kyseessä olevat tapahtuneet.
Muistaakseni edellinen keskustelumme taisi käsitellä sitä jättikö länsiliittoutuneet polakit kuin märän rukkasen ja se taisi päästä kysymykseen siitä oliko fransmanneilla riittävästi voimaa lyödä saksmannit länsirintamalla. Jos Me Againille jäi jotain epäselväksi, niin me voimme kyllä jatkaa tuota keskustelua jos te haluatte... - Me Again
otto-ville kirjoitti:
"Eli minun pitäisi todistaa perätön väite perättömäksi? "
Mikä väiteestä "Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." tekee perättömäksi?
NL:n arkistot nimenomaan viittaa kyseiseen mahdollisuuteen ja... Me Again tuntee varmaan mitä jenkeissä "national security"llä käytännössä tarkoitetaan ( tsk, tsk, tsk ). Jos vielä oletetaan etelä-korean asevoimien omaavan yhtä "innokkaan" halun luovuttaa dokumenttejä arkaluontoisita aiheista ( kuin se kuinka he aloittivat korean sodan ), niin luulempa että Me Againin mahdollisuuden todistaa ettei 19 päivän hyökkäykseen valmistautumiskäskyä ole arkistoja penkomalla, on kohtuullisen kaponen. Käänteisesti se tarkoittaa ettei minullakaan ole mahdollisuutta todistaa että NL:n lähteet ovat oikeassa, mutta niinpä jäljelle jää NL:n lähteisiin perustuva epäillys jota ei voida kumota tai vahvistaa.
Siinä missä tiedot 19 päivän tiedot ovat "vain" NL:n lähteiden takia toisenkäden tietoja, niin millätavalla ylläoleva lainaus "on niitä perusteettomia väitteitä".
Silläkö kun yhdysvallat & etelä-korea kieltää sen tapahtuneen? Varsinkin kun ottaa huomioon sen että edellämainituilla oli tarve kieltää kyseessä olevat tapahtuneet.
Muistaakseni edellinen keskustelumme taisi käsitellä sitä jättikö länsiliittoutuneet polakit kuin märän rukkasen ja se taisi päästä kysymykseen siitä oliko fransmanneilla riittävästi voimaa lyödä saksmannit länsirintamalla. Jos Me Againille jäi jotain epäselväksi, niin me voimme kyllä jatkaa tuota keskustelua jos te haluatte..."NL:n arkistot nimenomaan viittaa kyseiseen mahdollisuuteen ja... Me Again tuntee varmaan mitä jenkeissä "national security"llä käytännössä tarkoitetaan ( tsk, tsk, tsk ). Jos vielä oletetaan etelä-korean asevoimien omaavan yhtä "innokkaan" halun luovuttaa dokumenttejä arkaluontoisita aiheista ( kuin se kuinka he aloittivat korean sodan ), niin luulempa että Me Againin mahdollisuuden todistaa ettei 19 päivän hyökkäykseen valmistautumiskäskyä ole arkistoja penkomalla, on kohtuullisen kaponen."
Tätä minä vähän epäilinkin; vetoat tyypilliseen salaliittoesileikkiin kuten kaikki, jotka eivät pysty todistamaan omia uskomuksiaan. Tämän tilanteen voi tietysti kääntää sinua vastaan; voidaan hyvin olettaa, että nämä NL:n niinsanotut "tiedustelutiedot" olivatkin tosiassa musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio. Ehkä jossain Venäjällä on salaholvissa tästäkin aiheesta piilossa dokkarit, joita "ne" eivät halua ihmisten näkevän? Motiivi olisi myös periaatteessa olemassa...
Kuten huomaat, tuo logiikka potkaisee lopultakin itseäsi pyrstöön.
"Siinä missä tiedot 19 päivän tiedot ovat "vain" NL:n lähteiden takia toisenkäden tietoja, niin millätavalla ylläoleva lainaus "on niitä perusteettomia väitteitä".
Jos et huomannut, niin koko tuo alusta lähtien esittelemäsi tavara on "vain" niitä NL:n ns. toisenkäden "tietoja" tai enemmänkin väitteitä. Ei se teksti sattumalta ole yhdessä kappaleessa katsos....
"Silläkö kun yhdysvallat & etelä-korea kieltää sen tapahtuneen? Varsinkin kun ottaa huomioon sen että edellämainituilla oli tarve kieltää kyseessä olevat tapahtuneet."
Eli, koska et pysty löytämään vahvistusta jollekin väitteelle niin sen täytyy olla totta?
"Jos Me Againille jäi jotain epäselväksi, niin me voimme kyllä jatkaa tuota keskustelua jos te haluatte..."
Sikäli kun minä muistan niin hylkäsit lopuksi itsekin suurimman osan esittämistäsi väitteistä, joten jatkaminen ei ole minusta edes tarpeen. - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"NL:n arkistot nimenomaan viittaa kyseiseen mahdollisuuteen ja... Me Again tuntee varmaan mitä jenkeissä "national security"llä käytännössä tarkoitetaan ( tsk, tsk, tsk ). Jos vielä oletetaan etelä-korean asevoimien omaavan yhtä "innokkaan" halun luovuttaa dokumenttejä arkaluontoisita aiheista ( kuin se kuinka he aloittivat korean sodan ), niin luulempa että Me Againin mahdollisuuden todistaa ettei 19 päivän hyökkäykseen valmistautumiskäskyä ole arkistoja penkomalla, on kohtuullisen kaponen."
Tätä minä vähän epäilinkin; vetoat tyypilliseen salaliittoesileikkiin kuten kaikki, jotka eivät pysty todistamaan omia uskomuksiaan. Tämän tilanteen voi tietysti kääntää sinua vastaan; voidaan hyvin olettaa, että nämä NL:n niinsanotut "tiedustelutiedot" olivatkin tosiassa musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio. Ehkä jossain Venäjällä on salaholvissa tästäkin aiheesta piilossa dokkarit, joita "ne" eivät halua ihmisten näkevän? Motiivi olisi myös periaatteessa olemassa...
Kuten huomaat, tuo logiikka potkaisee lopultakin itseäsi pyrstöön.
"Siinä missä tiedot 19 päivän tiedot ovat "vain" NL:n lähteiden takia toisenkäden tietoja, niin millätavalla ylläoleva lainaus "on niitä perusteettomia väitteitä".
Jos et huomannut, niin koko tuo alusta lähtien esittelemäsi tavara on "vain" niitä NL:n ns. toisenkäden "tietoja" tai enemmänkin väitteitä. Ei se teksti sattumalta ole yhdessä kappaleessa katsos....
"Silläkö kun yhdysvallat & etelä-korea kieltää sen tapahtuneen? Varsinkin kun ottaa huomioon sen että edellämainituilla oli tarve kieltää kyseessä olevat tapahtuneet."
Eli, koska et pysty löytämään vahvistusta jollekin väitteelle niin sen täytyy olla totta?
"Jos Me Againille jäi jotain epäselväksi, niin me voimme kyllä jatkaa tuota keskustelua jos te haluatte..."
Sikäli kun minä muistan niin hylkäsit lopuksi itsekin suurimman osan esittämistäsi väitteistä, joten jatkaminen ei ole minusta edes tarpeen.Noh, noh. Kyllähän Me Again itsekkin sortuu "salaliittoteoriointiin" siinävaiheessa kun väittää että "Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." perättömäksi väiteeksi ilman että hän pystyy todistamaan sen jenkkilän/ etelä-korean arkistoista.
Ero NL:n ja yhdysvaltain & etelä-korean arkistoiden välillä on se että N:n arkistoja on päässyt penkomaan enemmän tai vähemmän vapaasti, mutta jenkkilän & etelä-korean ei.
Toisinsanoen tiedot siitä kuinka toveri pappa-Kim taivutteli toveri Stalinia hyväksymään hänen hyökkäys-suunitelmansa on juuri tuon NL:n arkistojen vapautumisen ansiosta tullut julki, mutta saman aikaisesti Rheen/ yhdysvaltain vastaavat suunnitelmat ja päätäntä hyökkäyksestä pohjois-koreaan on edeleenkin suljettuina vastaavien maiden arkistoissa. Toisaaltaan taas, samalla NL:n arkistojen vapautuminen mahdollisti tietojen etelä-korean armeijan johdon 19 päivän päätöksestä siirtyä hyökkäykseen ja hyökkäyspäivän siirrosta 25 päivälle esille tulon.
Ongelma siis salaliittoteoriassa on se että NL:n suhteen on ollut paremmat mahdollisuudet löytää ne "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio." kuin jenkkilästä & etelä-koreasta vastaavat dokumentit.
Tietenkin voimme aina olettaa että yhdysvallat kaatuu omaan taloudelliseen mahdottomuuteensa, kuten tänä kesällä oli vähällä käydä ( ja arkistot eivät saa arkaluonteisen materiaalin tuhoamiskäskyä ), mutta epäilen että "kyllä vallankumous tulee, mutta ei meidän elinaikana"
"Sikäli kun minä muistan niin hylkäsit lopuksi itsekin suurimman osan esittämistäsi väitteistä, joten jatkaminen ei ole minusta edes tarpeen." Tarkoittaako Me Again että omien näkemystensä tarkistaminen ja korjaaminen on Me Againille syy lopettaa keskustelu. - Me Again
otto-ville kirjoitti:
Noh, noh. Kyllähän Me Again itsekkin sortuu "salaliittoteoriointiin" siinävaiheessa kun väittää että "Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." perättömäksi väiteeksi ilman että hän pystyy todistamaan sen jenkkilän/ etelä-korean arkistoista.
Ero NL:n ja yhdysvaltain & etelä-korean arkistoiden välillä on se että N:n arkistoja on päässyt penkomaan enemmän tai vähemmän vapaasti, mutta jenkkilän & etelä-korean ei.
Toisinsanoen tiedot siitä kuinka toveri pappa-Kim taivutteli toveri Stalinia hyväksymään hänen hyökkäys-suunitelmansa on juuri tuon NL:n arkistojen vapautumisen ansiosta tullut julki, mutta saman aikaisesti Rheen/ yhdysvaltain vastaavat suunnitelmat ja päätäntä hyökkäyksestä pohjois-koreaan on edeleenkin suljettuina vastaavien maiden arkistoissa. Toisaaltaan taas, samalla NL:n arkistojen vapautuminen mahdollisti tietojen etelä-korean armeijan johdon 19 päivän päätöksestä siirtyä hyökkäykseen ja hyökkäyspäivän siirrosta 25 päivälle esille tulon.
Ongelma siis salaliittoteoriassa on se että NL:n suhteen on ollut paremmat mahdollisuudet löytää ne "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio." kuin jenkkilästä & etelä-koreasta vastaavat dokumentit.
Tietenkin voimme aina olettaa että yhdysvallat kaatuu omaan taloudelliseen mahdottomuuteensa, kuten tänä kesällä oli vähällä käydä ( ja arkistot eivät saa arkaluonteisen materiaalin tuhoamiskäskyä ), mutta epäilen että "kyllä vallankumous tulee, mutta ei meidän elinaikana"
"Sikäli kun minä muistan niin hylkäsit lopuksi itsekin suurimman osan esittämistäsi väitteistä, joten jatkaminen ei ole minusta edes tarpeen." Tarkoittaako Me Again että omien näkemystensä tarkistaminen ja korjaaminen on Me Againille syy lopettaa keskustelu."Noh, noh. Kyllähän Me Again itsekkin sortuu "salaliittoteoriointiin" siinävaiheessa kun väittää että .... perättömäksi väiteeksi ilman että hän pystyy todistamaan sen jenkkilän/ etelä-korean arkistoista."
Sinä et vieläkään saa tuota oikein. Miksi minun pitäisi todistaa perusteeton väite perusteettomaksi?
"Ero NL:n ja yhdysvaltain & etelä-korean arkistoiden välillä on se että N:n arkistoja on päässyt penkomaan enemmän tai vähemmän vapaasti, mutta jenkkilän & etelä-korean ei."
Venäjä pitää luonnollisesti edelleen arkistojaan salaisena ihan kuten muutkin maat ja NL:n hajoamisen jälkeen Venäjä jälleen pian rajoitti arkistoihin pääsyä. Se on kaiketi sitä kansallista turvallisuutta, josta mainitsit...
"...mutta saman aikaisesti Rheen/ yhdysvaltain vastaavat suunnitelmat ja päätäntä hyökkäyksestä pohjois-koreaan on edeleenkin suljettuina vastaavien maiden arkistoissa."
Tässä voidaan kaiketi kääntäen soveltaa käyttämääsi logiikkaa: Etelä-Korean arkistoja on myös päästy kaivamaan enemmän tai vähemmän vapaasti maan diktatuurin romahdettua.
"Toisaaltaan taas, samalla NL:n arkistojen vapautuminen mahdollisti tietojen etelä-korean armeijan johdon 19 päivän päätöksestä siirtyä hyökkäykseen ja hyökkäyspäivän siirrosta 25 päivälle esille tulon."
Sinä et ehkä muista enää, mutta nämä olivat juuri niitä NL:n vahvistamattomia ns. "tiedustelutietoja".
"Ongelma siis salaliittoteoriassa on se että NL:n suhteen on ollut paremmat mahdollisuudet löytää ne "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio." kuin jenkkilästä & etelä-koreasta vastaavat dokumentit."
Mutta mitään varmuutta asiasta ei mainituista syistä ole?
"Tarkoittaako Me Again että omien näkemystensä tarkistaminen ja korjaaminen on Me Againille syy lopettaa keskustelu. "
On tietysti hyvä kun olet valmis korjaamaan näkemyksiäsi tai ainakin sanot niin, mutta se ei ole minusta riippuva prosessi. - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"Noh, noh. Kyllähän Me Again itsekkin sortuu "salaliittoteoriointiin" siinävaiheessa kun väittää että .... perättömäksi väiteeksi ilman että hän pystyy todistamaan sen jenkkilän/ etelä-korean arkistoista."
Sinä et vieläkään saa tuota oikein. Miksi minun pitäisi todistaa perusteeton väite perusteettomaksi?
"Ero NL:n ja yhdysvaltain & etelä-korean arkistoiden välillä on se että N:n arkistoja on päässyt penkomaan enemmän tai vähemmän vapaasti, mutta jenkkilän & etelä-korean ei."
Venäjä pitää luonnollisesti edelleen arkistojaan salaisena ihan kuten muutkin maat ja NL:n hajoamisen jälkeen Venäjä jälleen pian rajoitti arkistoihin pääsyä. Se on kaiketi sitä kansallista turvallisuutta, josta mainitsit...
"...mutta saman aikaisesti Rheen/ yhdysvaltain vastaavat suunnitelmat ja päätäntä hyökkäyksestä pohjois-koreaan on edeleenkin suljettuina vastaavien maiden arkistoissa."
Tässä voidaan kaiketi kääntäen soveltaa käyttämääsi logiikkaa: Etelä-Korean arkistoja on myös päästy kaivamaan enemmän tai vähemmän vapaasti maan diktatuurin romahdettua.
"Toisaaltaan taas, samalla NL:n arkistojen vapautuminen mahdollisti tietojen etelä-korean armeijan johdon 19 päivän päätöksestä siirtyä hyökkäykseen ja hyökkäyspäivän siirrosta 25 päivälle esille tulon."
Sinä et ehkä muista enää, mutta nämä olivat juuri niitä NL:n vahvistamattomia ns. "tiedustelutietoja".
"Ongelma siis salaliittoteoriassa on se että NL:n suhteen on ollut paremmat mahdollisuudet löytää ne "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio." kuin jenkkilästä & etelä-koreasta vastaavat dokumentit."
Mutta mitään varmuutta asiasta ei mainituista syistä ole?
"Tarkoittaako Me Again että omien näkemystensä tarkistaminen ja korjaaminen on Me Againille syy lopettaa keskustelu. "
On tietysti hyvä kun olet valmis korjaamaan näkemyksiäsi tai ainakin sanot niin, mutta se ei ole minusta riippuva prosessi."Noh, noh. Kyllähän Me Again itsekkin sortuu "salaliittoteoriointiin" siinävaiheessa kun väittää että .... perättömäksi väiteeksi ilman että hän pystyy todistamaan sen jenkkilän/ etelä-korean arkistoista."
Sinä et vieläkään saa tuota oikein. Miksi minun pitäisi todistaa perusteeton väite perusteettomaksi?"
Siinähän se juuri onkin. NL:n arkistoista on esittää ensinnäkin "Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." ja "But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery." sekä "A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950"
Me Again väittää että kyseessä on perusteeton väite joten Me Againin pitäisi pystyä myös osoittamaan että se myös on perusteeton. Jonkin asian väittäminen ei ole sama asia kuin sen todistaminen.
"Venäjä pitää luonnollisesti edelleen arkistojaan salaisena ihan kuten muutkin maat ja NL:n hajoamisen jälkeen Venäjä jälleen pian rajoitti arkistoihin pääsyä"
Se ei estänyt tutkijoita löytämästä sekä NL:n ja pohjois-korean johdon välistä neuvottelua hyökkäyksestä etelä-koreaan kuin myös tiedustelutietoja etelä-korean armeijan johdon hyökkäys-suunnitelmia pohjois-koreaan. Koska edellämainitut ovat julkaistaessa pohjois-korealle vahingollisimpia, niin luulisi samalla myös löytyneen myös se "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio.", vaan eipä löytynyt. - Me Again
otto-ville kirjoitti:
"Noh, noh. Kyllähän Me Again itsekkin sortuu "salaliittoteoriointiin" siinävaiheessa kun väittää että .... perättömäksi väiteeksi ilman että hän pystyy todistamaan sen jenkkilän/ etelä-korean arkistoista."
Sinä et vieläkään saa tuota oikein. Miksi minun pitäisi todistaa perusteeton väite perusteettomaksi?"
Siinähän se juuri onkin. NL:n arkistoista on esittää ensinnäkin "Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive." ja "But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery." sekä "A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950"
Me Again väittää että kyseessä on perusteeton väite joten Me Againin pitäisi pystyä myös osoittamaan että se myös on perusteeton. Jonkin asian väittäminen ei ole sama asia kuin sen todistaminen.
"Venäjä pitää luonnollisesti edelleen arkistojaan salaisena ihan kuten muutkin maat ja NL:n hajoamisen jälkeen Venäjä jälleen pian rajoitti arkistoihin pääsyä"
Se ei estänyt tutkijoita löytämästä sekä NL:n ja pohjois-korean johdon välistä neuvottelua hyökkäyksestä etelä-koreaan kuin myös tiedustelutietoja etelä-korean armeijan johdon hyökkäys-suunnitelmia pohjois-koreaan. Koska edellämainitut ovat julkaistaessa pohjois-korealle vahingollisimpia, niin luulisi samalla myös löytyneen myös se "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio.", vaan eipä löytynyt."Siinähän se juuri onkin."
Eli minun on turha tehdä niin?
"Me Again väittää että kyseessä on perusteeton väite joten Me Againin pitäisi pystyä myös osoittamaan että se myös on perusteeton. Jonkin asian väittäminen ei ole sama asia kuin sen todistaminen."
Tuo sinun logiikkasi ei ole parantunut tässä välillä. Minä en ole näet esittänyt mitään positiivista väitettä.
"Koska edellämainitut ovat julkaistaessa pohjois-korealle vahingollisimpia, niin luulisi samalla myös löytyneen myös se "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio.", vaan eipä löytynyt. "
Sinä olet ilmeisesti hukannut juonen kokonaan tähän mennessä? Oma menetelmäsi iskee takaisin tässäkin; et voi todistaa ettei sellaista olisi tapahtunut. Otto-villen pitäisi kai sitten pystyä todistamaan tuo musta propagandatemppu epätodeksi.... - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"Siinähän se juuri onkin."
Eli minun on turha tehdä niin?
"Me Again väittää että kyseessä on perusteeton väite joten Me Againin pitäisi pystyä myös osoittamaan että se myös on perusteeton. Jonkin asian väittäminen ei ole sama asia kuin sen todistaminen."
Tuo sinun logiikkasi ei ole parantunut tässä välillä. Minä en ole näet esittänyt mitään positiivista väitettä.
"Koska edellämainitut ovat julkaistaessa pohjois-korealle vahingollisimpia, niin luulisi samalla myös löytyneen myös se "musta propagandatemppu yrityksessä oikeuttaa pohjoisen invaasio.", vaan eipä löytynyt. "
Sinä olet ilmeisesti hukannut juonen kokonaan tähän mennessä? Oma menetelmäsi iskee takaisin tässäkin; et voi todistaa ettei sellaista olisi tapahtunut. Otto-villen pitäisi kai sitten pystyä todistamaan tuo musta propagandatemppu epätodeksi....Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive. But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery. A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950. And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers. The forces of the KPA put up a strong resistance to the South Korean forces and drove back their offensive. It was only along the Chorwon and Kimchong directions and north of the Ongdin that South Korean forces succeed in advancing to a depth of 1-2 kilometers north of the 38th Parallel....
Ainahan Me Again voi tuota ylläolevaa syyttää paikaansapitämättömäksi, mutta sen todistaminen Me Againilta paikaansapitämättömäksi onkin sitten toinen juttu... - Me Again
otto-ville kirjoitti:
Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive. But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery. A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950. And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers. The forces of the KPA put up a strong resistance to the South Korean forces and drove back their offensive. It was only along the Chorwon and Kimchong directions and north of the Ongdin that South Korean forces succeed in advancing to a depth of 1-2 kilometers north of the 38th Parallel....
Ainahan Me Again voi tuota ylläolevaa syyttää paikaansapitämättömäksi, mutta sen todistaminen Me Againilta paikaansapitämättömäksi onkin sitten toinen juttu..."Ainahan Me Again voi tuota ylläolevaa syyttää paikaansapitämättömäksi, mutta sen todistaminen Me Againilta paikaansapitämättömäksi onkin sitten toinen juttu..."
Sinä itsekin tajusit siis lopulta ettei sellainen olisi kovin loogista? Olen vaikuttunut, mutta sinulla olikin aikaa harjoitella... - otto-ville
Me Again kirjoitti:
"Ainahan Me Again voi tuota ylläolevaa syyttää paikaansapitämättömäksi, mutta sen todistaminen Me Againilta paikaansapitämättömäksi onkin sitten toinen juttu..."
Sinä itsekin tajusit siis lopulta ettei sellainen olisi kovin loogista? Olen vaikuttunut, mutta sinulla olikin aikaa harjoitella...Ongelma vaan tuossa Me Again vastauksessa on se että se ei edeleenkään todista kuinka:
"Soviet sources indicate that on 19 June 1950 the chief of the General Staff of the South Korean army gave an order to convert their forces over to the offensive. But at the same time, they were not able to go over to the offensive, as the headquarters of the 1st Corps had not set up any command and control for the use of artillery. A commission from the headquarters of the South Korean army was quickly sent to the headquarters 1st Corps along with a large group of American advisors. After examining the reasons for the breakdown in the offensive and making the necessary changes the offensive was designated to start on 25 June 1950. And starting on 23 June the South Korean forces opened up a sustained artillery bombardment of KPA positions, so that by dawn on 25 June, with artillery and aviation support, they could go over to the offensive along the entire length of the front along the 38th Parallel and in some places had invaded the territory of the Democratic Peoples Republic of Korea to a depth of 1-2 kilometers. The forces of the KPA put up a strong resistance to the South Korean forces and drove back their offensive. It was only along the Chorwon and Kimchong directions and north of the Ongdin that South Korean forces succeed in advancing to a depth of 1-2 kilometers north of the 38th Parallel.... " ei pitäisi paikkaansa.
- otto-ville
"varmistivat NL.n kyvyn uhata vapaata maailmaa myös ydinsodalla." Ennen sitä jenkkilällä oli monopoli uhata maailmaa ydinsodalla ja muistaakseni vielä niinkin myöhään kuin koreansodan aikana mcarthur taisi jopa suunnitella tiputtavansa sellaisen kiinaan.
Mutta kuinka ollakkaan, NL:llähän taisi silloin olla a-pommi joten mcarthur sai luvan lähteä koreasta.
Jos siis se että NL saa ydinaseen länsimaiden tutkijoiden suosiollisella avustuksella ja sen seurauksena yhdysvaltojen haukkaosasto joutuu pistämään jäitä hattuun, niin eikös silloin nuo rohkeat ja vastuutuntoiset lännen tiedemiehet ( ja naiset ) ansaitsisi Nobellin rauhanpalkinnon III maailmansodan estämisestä?
Miten olisi Rosenbergit?- Maanpettureiden
palkitseminen kuului sen alkuperäisen ottovillenkin ideologiaan. Miksei siis nykyisen?
"niin eikös silloin nuo rohkeat ja vastuutuntoiset lännen tiedemiehet ( ja naiset ) ansaitsisi Nobellin rauhanpalkinnon III maailmansodan estämisestä?
Miten olisi Rosenbergit?"
Rosenbergit saivat vakoilijan palkinnon. Ansio III MS:n estämisestä kuuluu ihan muille.
- otto-ville
"Rosenbergit saivat vakoilijan palkinnon." Vähän samaan tapaan kuin lauri törni sai palkkionsa maanpetostuomiona, vai kuinka.
Ero on siinä että Rosenbergit avittivat maailmaa estämään jenkkilää aloittamasta III maailmansotaa, mutta lauri "maanpetturi" törnin toiminta fasistisen saksan hyväksi ei auttanut sodan päättymistä millään.
Nooh jos herra/neiti maanpettureiden palkitsemiselle ei kelpaa Rosenbergien ansiokkaan työn maailmanrauhan puolesta palkitseminen, niin miten olisi sitten Robert Lee Johnsonin palkitseminen postuumista nobelin rauhanpalkinnolla?- Turha valehdella!!!
"Vähän samaan tapaan kuin lauri törni sai palkkionsa maanpetostuomiona, vai kuinka."
Törni ei millään tavalla toiminut Suomea vastaan, vaan pyrki vain edelleen taistelemaan Saksan riveissä NL:a vastaan.
Törni ei vahingoittanut Suomea.
O-V näkyy olevan kaikessa NL:n ja maanpettureiden kannalla. Mitä muuta voisi aivopestyltä stallarilta odottaa?
- Asdertson
"Epäselväksi on jäänyt mitkä tekijät sitten hillitsivät tai estivät USA:ta toteuttamasta suunnitelmiaan tuona aikana v45-57. "
Eräänlainen "testing" oli varmasti 1950-53 käyty Korean sota.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Korean_sota
NL tuki Pohjois-Koreaa kalustollaan, ja Kiina miehistöylivoimallaan. USA taas oli vastahakoinen viemään sotaa sille tasolle, mille teknisesti ottaen se olisi kyennytkin. Esimerkiksi vaikka ydinasetta oli käytetty vain viisi vuotta aiemmin Japania vastaan, sen käyttäminen Korean sodan ratkaisemiseksi suljettiin pian pois suunnitelmista.
"Parempi hävitty sota kuin voitettu ydinsota", taisi USA ajatella. Takana taisi olla myös pelko vielä Stalinin johtaman Neuvostoliiton todellisesta ulostulosta konfliktissa. Tuohon asti se oli esiintynyt vain kulisseissa aseistaen Pohjois-Korean armeijaa lähettämättä itse joukkojaan.
Olisiko NL vienyt sodan pidemmälle avaamalla uuden rintaman jossain muualla kuin Korean niemimaalla? Salaisuuden vei Stalin mukanaan hautaan 1953?- NL:n kulissit?
"Takana taisi olla myös pelko vielä Stalinin johtaman Neuvostoliiton todellisesta ulostulosta konfliktissa. Tuohon asti se oli esiintynyt vain kulisseissa aseistaen Pohjois-Korean armeijaa lähettämättä itse joukkojaan."
Kyllä NL antoi kokonaisen Mig-15:llä varustetun hävittäjäarmeijakunnan Pohjois-Korean ilmapuolustuksen tueksi. Jenkit olivat helisemässä, kunnes saivat Sabre-kaluston.
- otto-ville
"Törni ei millään tavalla toiminut Suomea vastaan, vaan pyrki vain edelleen taistelemaan Saksan riveissä NL:a vastaan.
Törni ei vahingoittanut Suomea."
Kummallista kyllä, mutta suomen oikeuslaitos oli toista mieltä. Sehän luokitteli lauri törnin samaan kastiin kuin punikitkin, eli maanpetturiksi. Ero olikin siinä että missä punaisia teilattiin viimeisen päälle, niin törni sai vain muutaman vuoden kakun.
Mitä tulee siihen suomen vahingoittamiseen, niin jos sonderkommando Nord olisi onnistunut fasistisen saksan toiveiden mukaan kaatamaan suomen hallituksen ja ottamaan vallan suomessa unkarin mustaristien tapaan ( mannerheim kun ei välttämättä ollut sen ihmeellisempi kuin Hortnykään ), niin luulempa sellaisessa tilanteessa suomessa käytävä sota a la unkari 1944-45 kyllä varmastikin vahingoittaisi suomea.
Nooh jos herra/neiti maanpettureiden palkitsemiselle ei kelpaa Rosenbergien ansiokkaan työn maailmanrauhan puolesta palkitseminen, niin miten olisi sitten Robert Lee Johnsonin palkitseminen postuumista nobelin rauhanpalkinnolla?- Eroa todella oli!!
"Ero olikin siinä että missä punaisia teilattiin viimeisen päälle, niin törni sai vain muutaman vuoden kakun."
Eihän maapettureita diggaava O-V todella tajua eroa. Törni ei toiminut Suomea vastaan, vaan NL:a. Lisäksi hän ei nähtävästi osallistunut lainkaan taisteluihin.
Punikit julistautuivat maan hallitsijoiksi ja yrittivät kaikin keinoin kaataa laillisen hallituksen. Törni oli sentään taistellut kaksi sotaa laillisen hallituksen puolesta.
O-V ei edelleenkään kykene erottamaan asioita toisistaan.
- otto-ville
Tarkoitaaka herra/neiti turha valehtelevainen sitä että Otto-Villen lisäksi myös suomen oikeuslaitos ei kykene erotelemaan asioita toisistaan, sillä muistaakseni suomen oikeuslaitoshan oli samaa mieltä Otto-Villen kanssa lauri törnin maanpetoksellisuudesta.
Mitenkäs se nyt menikään: Eikös saksmannien tarkoituksena ollut kaataa suomen NL:n kanssa välirauhan tehnyt hallitus ja asettaa omat miehet tilalle. Epäilen vakavasti olisiko mannerheimilla ollut rohkeutta asettua vastaan ( vaikka luulisi syyskuusta eteenpäin sen aikaisemmin juhlitun "saksan voiton" kohtalon olevan jo aika selvä ) jos Sonerkommando Nord todellakin olisi onnistunut tuossa. Ei muuten mutta eihän Hortnykään onnistunut estämään saksmannien tukemia ristinuolilaisia nousemasta valtaan. Ja siinä tapauksessa toteutuisi se mihin aikaisemmin viittasin unkariin 1944-45. Tuohonha maanpetturi törni oli sitoutunut ja siitä hänet myös tuomittiin. - Anonyymi
"USAn suunnitelma pohjautui ydinaseiden käyttöön."
Sotasuunnitelman olemassaolo ei todista mitään. Jos Suomella on sotasuunnitelma Venäjän vastaista sotaa varten, se ei todista että Suomi suunnittelee hyökkäystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782892
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232742Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072342- 351668
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2401568- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401495- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201256- 951181