Haittaako usko ateistia?

herttainenhertta

Tästä poistettiin jostain käsittämättömästä syystä ketju, jossa kysyttiin, haittaa ateistia, jos joku uskoo. Näin vaivaa vastatakseni siihen, joten tässä vastaukseni nyt omana aloituksenaan:

Riippuu siitä, mihin uskot.

Jos uskot, että kaikkien muidenkin tulee elää sinun uskosi mukaisesti ja haluat säätää lait uskosi perusteella, niin kyllä se jonkin verran haittaa minua.

Jos uskot, että sinulla on oikeus pahoinpidellä omaa lastasi henkisesti tai fyysisesti, koska Raamatussa sanotaan, että joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa, kyllä se haittaa minua. Jos uskot, että sinulla on oikeus riistää lapseltasi kunnon koulutus ja mahdollisuus tehdä informoituja valintoja aikuisena, se haittaa minua. Jos uskot, että naiset eivät saa päättää omasta ruumiistaan, se haittaa minua. Jos uskot, että sinut tempaistaan ylös viimeisenä päivänä, ja haluat tehdä kaikkesi, että tuo viimeinen päivä jo pian koittaisi, se kyllä haittaa minua. Jos uskot, että meidän ei tulisi tehdä mitään ympäristökatasrofin välttämiseksi, koska Jeesus tulee ihan kohta, se haittaa minua.

Jos uskot, että seksuaalivähemmistöjen edustajissa on jotain vikaa ja että heidän täytyisi muuttaa jotain olennaista itsessään kelvatakseen sinun jumalallesi, kyllä se haittaa minua, koska sellaisella puheella on todellinen vaikutus seksuaalivähemmistöjen edustajien, etenkin nuorten, hyvinvointiin ja estää seksuaalivähemmistöjen edustajien tasa-arvon etenemisen myös lainsäädännöllisesti.

Jos uskot, että valehtelu on ok, jos sillä edistetään evankeliumia, se haittaa minua. Jos uskot, että kaikile lapsille heidän vanhempiensa uskonnollisesta taustasta riippumatta pitäisi opettaa sinun uskontosi väittämiä totena, sekin haittaa minua. Jos uskot, että minä ansaitsen tulla ikuisesti kidutetuksi kuolemani jälkeen, se pikkaisen haittaa minua. Jos uskot, että sinulla on oikeus kertoa lapselle, että jos hän ei usko sinun laillasi, hän tulee palamaan helvetissä, tai että hänen vanhempansa tai muut läheisensä tulevat kuolemansa jälkeen palamaan helvetin tulessa, se haittaa minua.

Jos uskot, että rukoilu parantaa vammoja ja sairauksia ja kaupittelet samaa uskomusta vammaisille ja sairaille, se haittaa minua. Jos uskot, että sinulla on oikeus mennä köyhien ja kouluttamattomien ihmisten keskuuteen julistamaan uskomuksiasi ja kaupittelemaan niitä avun tarjoamisen varjolla, sellainen haittaa minua. Jos uskot, että sinulla on oikeus levittää köyhien ja kouluttamattomien keskuudessä väärää tietoa tapaavan taudin ehkäisystä ja hoidosta, se todellakin haittaa minua.

Jos olet sitä mieltä, että saadaksemme luotettavaa tietoa todellisuudesta, meidän tulisi lukea vanhoja kirjoituksia ja rukoilla sen sijaan että havainnoisimme ympäristöämme ja testaisimme oletuksiamme järjestelmällisesti, se haittaa minua. Jos uskot, että kaikki, jotka ovat sinun kanssasi eri mieltä, vainoavat sinua uskosi takia, niin kyllä se hieman haittaa minua. Jos uskot, että minä olen moraaliton enkä pysty erottamaan oikeaa väärästä, koska en usko sinun uskontosi mukaisesti, se haittaa minua kyllä.

Jos uskot, että on oikein ja moraalista piinata kuolevia ihmisiä sinun käännytysyrityksilläsi, se haittaa minua. Jos uskot, että ihminen ei saa itse päättää, koska elämä on liian tuskantäyteistä ollakseen elämisen arvoista, se haittaa minua ja haittaa myös hyvin konkreettisesti monia vanhoja ja sairaita kärsiviä ihmisiä heidän elämänsä loppumetreillä. Jos uskot, että vasemmisto ja muslimit ovat salaliitossa kristillisiä arvoja vastaan, ja että aseellinen hyökkäys vasemmistolaisia nuoria vastaan on paras puolustus, niin kyllähän se minua haittaa.

Meidän uskomuksemme ja maailmankuvamme eivät ole meistä irrallisia päässämme asuvia juttuja, vaan ne ovat asioita, jotka ohjaavat toimintaamme, käytöstämme, sitä, millaisia lakeja mielestämme tulee säätää, miten suhtaudumme muihin ihmisiin, miten kasvatamme lapsemme, mitä haluamme kouluissa opetettavan, mitä varten olemme valmiit tappamaan ja kuolemaan. Me olemme osa yhteisöä, yhteiskuntaa ja ihmiskuntaa ja elämämme koskettavat toisiaan. Jokainen vaikuttaa lukemattomilla pienillä ja isoilla tavoilla kanssaihmistensä (ja kanssaeläintensä) elämään.

Minä uskon vakaasti, että kaikilla on oikeus uskoa mihin haluaa. Mutta uskon myös vakaasti siihen, että kaikilla on oikeus kyseenalaistaa noita uskomuksia ja kritisoida toimintaa, joka niistä seuraa.

10

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei haittaa, uskokaa aivan rauhassa.
      Ps se maailmanloppu ei ole totta.

• Kyllä se minua ainakin haittaisi, jos lapsilleni koulussa hihhuli opettaisi että maa on littana ja että kuu on aurinkoa vain puolet pienempi. Tai että aurinko ja kuu keirtävät maata. Ja että se olisi vieläpä kiistatta totta.

Koska pyhä kirja vain sanoo niin.

Iraqi TV Debate: Is the Earth Flat?

http://www.youtube.com/watch?v=wppjYDj9JUc

• pelimerkki

Allekirjoitan tuon kaiken. Mitäpä noin kattavaan kirjoitukseen muuta osaisi sanoa.

• Haittaa siinä vaiheessa kun tuodaan vessapaperiksi kelpaamattomia julistuksia postilaatikkoon.

• Jos uskovat eivät uskossaan sortuisi pelotteluun ym, niin uskokoon mielessään mitä hyväksi näkevät.
      Mutta kun varsinkin siitä fundamentalistisesta uskosta on paljon haittaa muille, niin se tekee asian vastenmielisemmäksi.
      Esimerkkinä fundiksien tappamat lapsensa.....Texasissa.

"Lasten tapot ovat Yhdysvaltojen vaiettu ongelma...
      Teksasissa lasten hyväksikäyttötilastot ovat maan synkimmästä päästä...
      Teksasissa viranomaiset ovat kuvanneet tapauksia vaikeiksi muun muassa siksi, että lasten huoltajat tekevät kaikkensa salatakseen totuuden naapureilta..." HS
      http://www.hs.fi/ulkomaat/Lasten tapot ovat Yhdysvaltojen vaiettu ongelma/a1305547396919

• Haittaako usko ateistia??? Vastaus tällaiseen kysmykseen kaiketi riippuu keneltä asiaa kysyy ja mitä sanalla "usko" tarkoitetaan.

Minä itse käytän sanaa usko kuvaanmaan käsitystä taikka asemaa josta joku on vakuuttunut sellaiseen pisteeseen että kutsuu tätä kyseistä asemaa taikka käsitystä todelliseksi.
      Tällä ei siis ole mitään tekemistä todisteiden kanssa, vaan yksinkertaisesti siitä mistä joku on vakuuttunut olivat syyt sille mistä on vakuuttunut sitten mitkä tahansa.
      Niin ikään se että joku on vakuuttunut jostakin ei missään muodossa tarkoita sitä että tämä uskomus olisi todellinen taikka epätodellinen, eikä uskomuksen epätodellisuudella taikka todellisuudella ole mitään tekemistä sen suhteen voiko joku perustella omaamansa uskomuksen vaiko ei.

Lyhyesti: Jokainen uskoo mitä kukin uskoo, koska uskoo että omaamansa käsitys siitä mikö on totta, vastaa todellisuutta.
      Joten usko ei ole asia joka minua missään määrin häiritsee, sillä myös minä uskon mitä minä uskon koska uskon että olen oikeassa.

Mikä minua sen sijaan haittaa on se että tätä yllä olevaa tilaa käytetään todisteena, perusteluna ja oikeutuksena teoille jotka aiheuttavat seurauksia muille kuin kyseiselle henkilölle itselleen.
      Koska kaikki ajattelvat tällä tavalla, johtuen siitä että tietoisesti aseman omaaminen jonka katsoo olevan väärässä on totaalisesti mieletöntä, ei voida osoittaa mihinkään yksittäiseen vakaumukseen todellisuudesta ja yksinkertaisesti ainoastaan esittää sen olevan tosi itsessään.

Tästä johtuen teot joilla on seurauksia muille kuin kyseiselle henkilölle itselleen, on pystyttävä oikeuttamaan jollakin muulla tavalla kuin henkilökohtaisella vakaumuksella siitä että on oikeassa.

Mikä tarkoittaa sitä että usko ei koskaan ole oikeutus taikka perustelu toimia ketään kohtaan, taikka toimi oikeutuksena taikka perusteluna sille miksi jonkun muun tulisi omata samankaltainen usko johonkin.

Näin ollen usko on jotakin johon kenellä tahansa on oikeus, oli tämä uskomus sitten mitä tahansa, mutta koska usko itsessään voi olla mikä tahansa ja ainoa mitä vaaditaan uskon omaamiseen on vakaamus siitä että on oikeassa: Usko ei koskaan voi toimia perusteluna taikka oikeutukseni millekään ja uskon varassa toimiminen on toimimista perustelemattomasti ja oikeuttamattomasti.

Tästä johtuen vaikka usko itsessään ei olekaan haitallista, toimiminen puhtaasti uskon varassa ei ainoastaan ole haitallista ateisteille; se on haitallista koko ihmiskunnalle.

• Olly

Kauhean moni asia sinua haittaa! :D
      Painoin peukun ylös.

• et yksin määrää

Mutta kun tällä planeetalla tallustelee paljon muunlaisia ajattelijoita kuin sinä: on vain pakko sopeutua sinunkin.

• pelimerkki

Mihin pitää sopeutua? Siihenkö, että uskovaiset älyttömine uskontoineen alistavat ihmisiä? Ei siihen ole pakko sopeutua.

• Kaiken jota kirjoittaja väittää maailmassa,

kumoaa myös itse sen niin halutessaan,

äärettömän ystävällisesti ajateltuna.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      245
      7607
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      244
      4643
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      171
      1805
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      74
      1690
    5. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      71
      1184
    6. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      134
      1142
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1087
    8. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      128
      976
    9. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      951
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      104
      925
    Aihe