Kitakielekkeen turvotus

Eilen kotiin päässyt

Olin edellispäivänä sappikivien ja sappirakon tähystysleikkauksessa. Leikkaus tehtiin täydellisessä nukutuksessa. Herättyäni kitakieleke oli turvoksissa ja on sitä edelleen. Kieleke otaa kurkkuun ja kieleen kiinni enkä pysty puhumaan koska on tunne että täytyy oksentaa. Onko tietoa kauanko tämä kitakieleke on turvoksissa ja miten sitä tunnetta voi helpottaa? Jäätelöä syömälläkö?

9

3459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eilen kotiin päässyt

      Koska kukaan ei vaivautunut vastaamaan kysymykseeni niin vastaan siihen sitten itse. Leikkauksesta on nyt kulunut kaksi ja puoli viikkoa. Kitakieleke oli nukutuksessa murjottu niin että se oli aivan liilan punainen ja sen pää oli valkoinen, aivan kuin siinä olisi ollut joku rakkula. Puhuminen oli tiistain leikkauksen jälkeen perjantai aamuun asti käytännössä mahdotonta koska kuten avausviestissäni kerroin aina kun puhui kitakieleke otti kieleen kiinni ja tuli tunne että pitää oksentaa. Perjantaina tämä oksennusrefleksi häipyi ja pystyi jo puhumaan. Kitakieleke oli silti vielä turvoksissa seuraavankin viikon. Kipeä se ei missään vaiheessa ollut mutta hampaiden pesu oli vaikeaa koska silloin kieleke tuntui tuolla kielen päällä. Itse asiassa kielekkeen kokonaan parantuminen kesti jota kuinkin kaksi viikkoa. Kerron tämän asian siksi että jos jollain toisella on sama juttu niin tietää että kyllä se kitakieleke siitä ajan kanssa paranee. Itselläni ei jäätelön syönti auttanut asiaa, tosin ei se sitä pahentanutkaan.

    • kuinka kauan kestää että turvotus hellittää

    • Mikä auttaa tähän vai meneekö se itsestään pois

    • Samilacwaa

      Kiitos tästä tiedosta "Eilen kotiin päässy"! Kamppailen itse juuri saman asian kanssa, eikä tuo jäätelönsyönti auttanut... Perhana, toivottavasti toipuu seuraavaan työpäivään mennessä.

    • Anonyymi

      Itselläni on kitakieleke turvonnut nyt mahdollisen nielutulehduksen yhteydessä. En tosiaan pysty puhumaan ilman yökkäysrefleksiä kun kieleke tarttuu joka paikkaan kiinni.

      Nyt on mennyt jota kuinkin päivä tämän ongelman kanssa, toivottavasti poistuu pikaisesti sen jälkeen kun saan jonkun lääkekuurin tähän tulehdukseen.

      • Anonyymi

        En siis ole saanut vielä mitään kuuria kun tulokset nieluviljelylle saadaan vasta maanantaina (jos silloinkaan, kun on tämä lakkokin).


    • Anonyymi

      Minulla vain kipeytyi kurkku ärhäkästi yhtenä päivänä ja on ollut nyt viisi päivää vaihtelevasti kipeä ”syvältä nielusta”. Mitään peitteitä ei näy eikä muita oireita ole. Tänään huomasin kitakielekkeen pään olevan valkoinen, mistähän tuo mahtaa johtua. Pitänee käydä näyttämässä kurkkua lääkärille.

      • Anonyymi

        Saitko vastaustasta tohon valkoiseen päähän liittyen? Mulla meinaa sama tilanne nyt


    • Anonyymi

      Aloitus on vanha, mutta aiheena aina ajankohtainen.
      Jos leikkauksen ajaksi nukutetaan, yleensä silloin ihminen intuboidaan, eli laitetaan hengitysputki nielun kautta henkitorveen.

      Putki usein ärsyttää kurkkua, nielua, joten jälkeenpäin voi olla turvotuksia, äänen tuoton ongelmaa, kipua, kurkun ärtyneisyyttä.
      Yleensä ne menevät ajan myötä ohi.
      Itselläni tosin vuosia sitten äänihuulet lievästi halvaantuivat ollessani pitkään hengityskoneessa.
      Putki oli jotenkin vaurioittanut äänihuulia. Se ei varmaankaan ole kovin yleistä, suurin osa potilaista toipunee ihan hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe