Tervetuloa keskustelemaan & kysymään peliongelmasta!

Kolme neljästä suomalaisesta on ainakin joskus pelannut rahapelejä. Monille se on mukavaa ajanvietettä, harrastus muiden joukossa. Joillekin se on tapa löytää seuraa ja osa pelaa pelkästään rahan ja voittojen vuoksi. Joskus pelaamisesta tulee kuitenkin pakonomaista toimintaa, mikä aiheuttaa ongelmia niin pelaajalle kuin hänen läheisilleenkin.

Jos pelaamisesta muodostuu ongelma, siihen kannattaa hakea apua, sillä peliongelmasta voi päästä eroon. Peluuri-tiimi vastaa kysymyksiin ja keskustelee aiheesta tällä palstalla.

18

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tre av fyra finländare har någon gång under sitt liv spelat penningspel. För många är spelandet en trevlig hobby bland andra aktiviteter, för andra ett sätt att umgås med andra och en del spelar för att vinna pengar. Ibland kan det hända att spelandet blir problematiskt, och då är det inte bara spelaren själv utan även de anhöriga som lider.

      Ifall pselandet blir till ett problem lönar det sig att söka hjälp så tidigt som möjligt. Det är möjligt att bli kvitt problemet. Peluuri-tiimi besvarar på denna spalt frågor och diskuterar ämnet även på svenska.

    • aina varuillaan

      Puolisoni on pelannut yhden omakotitalon verran. Olen sen kohta saanut maksetuksi takaisin. Olemme sopineet, että pelaaminen loppuu, mutta edelleen hän pelaa salaa. Saan hänet aina kiinni. Jos parilla kympillä pelaa, se ei hänen mielestään ole pelaamista. Tällä hetkellä hänelle ei jää paljonkaan pelaamiseen rahaa kuukaudessa. pelkään aina, että tulee jostain lainoja perääviä kavereita.Väin oma väkitietää tästä ongelmasta. On tosi raskasta. Yhtään ei voi toiseen luottaa. Myöntää kyllä ongelmansa, mutta ei suostu hoitoon. Näin jatkuu ilmeisesti koko loppuelämä. vaikea on tästä mihinkään lähteäkkään. minun mielipiteeni on, että pelaamisessa on vain 2 vaihtoehtoa. Joko pelataan tai sitten ei. Jatkanko suojelua? Elämä menee ohi kovaa vauhtia. Olen niin tähän jo tottunut, 20 vuotta!

      • Hei!

        Kuten viestistäsi käy ilmi, elämä ongelmapelaajan läheisenä on raskasta. Arki täyttyy usein tyhjistä lupauksista ja epätoivon ja voimattomuuden tunteista. Ajatus siitä, että elämänne menee ohi kovaa vauhtia, on surullinen ja kohtuuton. Parisuhde, jossa toiseen ei voi lainkaan luottaa, on kestämätön.

        Yleinen ohje ongelmapelaajan läheiselle on, ettei pelaamista pidä rahoittaa. Käytännössä se tarkoittaa hallintaa omasta taloudesta ja rajanvetoa siihen, ettei rahaa anneta ja mitään ei makseta puolesta. Talous- ja velkaneuvonnan näkökulmasta tärkeää on, että parisuhteessa molemmilla osapuolilla on omat pankkitilit ja lisäksi yksi yhteinen tili, josta maksetaan yhteiset menot.

        Läheisen tärkein rooli ongelmapelaajan rinnalla on muutokseen motivoiminen. Usein tämä voi ottaa aikaa jopa vuosia ja siksi läheisen tulisi ensisijaisesti huolehtia omasta jaksamisestaan. Peluurin Tuulettimessa voit keskustella anonyymisti muiden vertaisten ja yhden ohjaajan kanssa. Löydät lisätietoja ryhmästä täältä: http://www.peluuri.fi/laheiset/tuuletin_-_keskusteluryhmia_laheisille/?session=97239163.

        Voimia sinulle!

        Ystävällisin terveisin
        Peluuri-tiimi


      • Apua,miten minä voin välttää ton omassa suhteessani. En lainaa rahaa peliriippuvaiselle miesystävälleni ja hän on nyt hoitokokeilussa mutta luultavasti se jää kesken...


      • ryppy1 kirjoitti:

        Apua,miten minä voin välttää ton omassa suhteessani. En lainaa rahaa peliriippuvaiselle miesystävälleni ja hän on nyt hoitokokeilussa mutta luultavasti se jää kesken...

        Hei!

        On hienoa, että olet vetänyt auttamisen rajat olemaan koskematta rahaa. Tukea ja auttaa voi muilla keinoin. Kerrot, että miehesi on hoitokokeilussa, mutta että se saattaa jäädä kesken. Jos tämä on riskinä hänen motivaationsa heikkouden takia, voisit vaikkapa tukea häntä ja kannustaa jatkamaan hoitoaan.

        Miesystäväsi on kuitenkin aikuinen ihminen, ja parasta mitä voit tehdä on tukea häntä kohti elämää ilman peliä. Peluurin nettisivujen Läheiset-osiosta löydät tietoa siitä, miten voit auttaa sekä pelaajaa että itseäsi. http://www.peluuri.fi/laheiset/miten_voit_auttaa/

        Myös oma tilanteesi pelaajan läheisenä on varmasti rankka. Muista, ettet ole yksin, ja apua on tarjolla myös läheisille. Saadaksesi paikkakuntakohtaiset tiedot eri hoito- ja tukipalveluista, voit esimerkiksi soittaa Peluurin Auttavaan puhelimeen numerossa 0800 100 101 klo. 12 - 18. Puhelu on täysin ilmainen, ja voit soittaa nimettömänä.

        Ystävällisesti,

        Peluuri-tiimi


      • AnteroP
        peluuri-tiimi kirjoitti:

        Hei!

        Kuten viestistäsi käy ilmi, elämä ongelmapelaajan läheisenä on raskasta. Arki täyttyy usein tyhjistä lupauksista ja epätoivon ja voimattomuuden tunteista. Ajatus siitä, että elämänne menee ohi kovaa vauhtia, on surullinen ja kohtuuton. Parisuhde, jossa toiseen ei voi lainkaan luottaa, on kestämätön.

        Yleinen ohje ongelmapelaajan läheiselle on, ettei pelaamista pidä rahoittaa. Käytännössä se tarkoittaa hallintaa omasta taloudesta ja rajanvetoa siihen, ettei rahaa anneta ja mitään ei makseta puolesta. Talous- ja velkaneuvonnan näkökulmasta tärkeää on, että parisuhteessa molemmilla osapuolilla on omat pankkitilit ja lisäksi yksi yhteinen tili, josta maksetaan yhteiset menot.

        Läheisen tärkein rooli ongelmapelaajan rinnalla on muutokseen motivoiminen. Usein tämä voi ottaa aikaa jopa vuosia ja siksi läheisen tulisi ensisijaisesti huolehtia omasta jaksamisestaan. Peluurin Tuulettimessa voit keskustella anonyymisti muiden vertaisten ja yhden ohjaajan kanssa. Löydät lisätietoja ryhmästä täältä: http://www.peluuri.fi/laheiset/tuuletin_-_keskusteluryhmia_laheisille/?session=97239163.

        Voimia sinulle!

        Ystävällisin terveisin
        Peluuri-tiimi

        Mua jäi mietityttämään tämä termi "muutokseen motivoiminen" .Se kuulostaa arjesta käsin ajateltuna kovin korkealentoiselta ja epämääräiseltä. Mitä se voi olla käytännössä?
        Ja kuinka suuri vastuu tästä motivoinnista sitten tulisi ottaa? Onko parisuhde sellainen lupaus kahden ihmisen välillä, johon kuuluu tällaisesta motivoinnista huolehtiminen?
        Olisi kiva vaihtaa ajatuksia käydä keskustelua tästä. Sanonpa itse vain oman mielipiteeni: Pelaajan puolison tulee mielestäni kokonaan suojata itsensä toisen pelaamiselta, ja tehdä työtä sen eteen, ettei vastuuta ja syyllistä itseään toisen pelaamisesta!


      • AnteroP kirjoitti:

        Mua jäi mietityttämään tämä termi "muutokseen motivoiminen" .Se kuulostaa arjesta käsin ajateltuna kovin korkealentoiselta ja epämääräiseltä. Mitä se voi olla käytännössä?
        Ja kuinka suuri vastuu tästä motivoinnista sitten tulisi ottaa? Onko parisuhde sellainen lupaus kahden ihmisen välillä, johon kuuluu tällaisesta motivoinnista huolehtiminen?
        Olisi kiva vaihtaa ajatuksia käydä keskustelua tästä. Sanonpa itse vain oman mielipiteeni: Pelaajan puolison tulee mielestäni kokonaan suojata itsensä toisen pelaamiselta, ja tehdä työtä sen eteen, ettei vastuuta ja syyllistä itseään toisen pelaamisesta!

        Hei!

        Muutokseen motivoiminen voi koostua monista arkisista teoista. Esim. jo pelkästään rauhallinen keskustelu tilanteesta ja siitä, miten pelaajan toiminta vaikuttaa läheisen elämään, voi muistuttaa pelaajaa niistä asioista, jotka ovat negatiivisia ja pelaamisesta johtuvia. Läheisenä voi myös halutessaan ottaa selvää erilaisista apukeinoista ja välittää tietonsa niistä pelaajalle. Jos läheisen omat voimavarat ovat riittävät, voi hän tukea ja kannustaa pelaajaa lopettamisen aikana.

        Mitä vastuuseen tulee, niin pelaaja on aina vastuussa omasta elämästään ja tekemistään valinnoista. Läheinen kulkee rinnalla ja tukee oman jaksamisensa verran, eikä yhtään enempää. Aina täytyy muistaa suojata omaa itseään ja elämäänsä sekä esimerkiksi omaa rahatilannettaan. Apua ja tukea löytyy myös läheisille, Peluurin nettisivuilta löydät tästä enemmän tietoa. http://www.peluuri.fi/laheiset/

        Pelaajan tilanne ei ole läheisen syytä, vaan aikuinen ihminen tekee omat valintansa itse ja korjaa virheensä mikäli ovat korjattavissa. Vastoinkäymisiä elämän varrella voi tulla monenlaisia, ja silloin tarvitaan läheisten tukea. Muutos ja pelaamisen lopettaminen on kuitenkin aina pelaajan omasta päätöksestä lähtöisin, ja päätöksessä pysyminen on edellytyksenä sille, että pelaamisesta päästään eroon ja pysytään erossa siitä jatkossakin.

        Se, mitä läheisen tulisi aina muistaa, on itsestään huolehtiminen. Myös läheinen tarvitsee tukea ja omia läheisiään rinnalleen. Ammatillista tukea sekä vertaistukea on tarjolla myös läheisille, siitä löydät lisää tietoa sivuiltamme: http://www.peluuri.fi/laheiset/apua_laheisille/

        Ystävällisesti,
        Peluuri-tiimi


      • Veera.D.
        AnteroP kirjoitti:

        Mua jäi mietityttämään tämä termi "muutokseen motivoiminen" .Se kuulostaa arjesta käsin ajateltuna kovin korkealentoiselta ja epämääräiseltä. Mitä se voi olla käytännössä?
        Ja kuinka suuri vastuu tästä motivoinnista sitten tulisi ottaa? Onko parisuhde sellainen lupaus kahden ihmisen välillä, johon kuuluu tällaisesta motivoinnista huolehtiminen?
        Olisi kiva vaihtaa ajatuksia käydä keskustelua tästä. Sanonpa itse vain oman mielipiteeni: Pelaajan puolison tulee mielestäni kokonaan suojata itsensä toisen pelaamiselta, ja tehdä työtä sen eteen, ettei vastuuta ja syyllistä itseään toisen pelaamisesta!

        Minä olen naimisiin mennessäni luvannut rakastaa myötä ja vastamäessä. Pelaajan puolisona oleminen on kysynyt tahtoa. AnteroP: Minä en ymmärrä miten on mahdollista suojata itsensä toisen pelaamiselta kun arjen jakaa peliriippuvaisen kanssa. Kun toisen ihmisen ajattelua hallitsee raha ja pelit, on vaikeaa vetää rajaa ja sulkea itsensä tilanteen ulkopuolelle. Minä olen kokenut, että rahapeliongelma koskee koko lähipiiriä ja haluan kantaa ongelmaa yhteisenä. Minua on auttanut muutosprosessin hahmottaminen. Yritän suhtautua puolisoni peliongelmaan kuin syöpään: ei se sillä ainakaan parane, että käännän selkäni. Ongelman takana on edelleen se ihminen, johon rakastuin.


      • Veera.D. kirjoitti:

        Minä olen naimisiin mennessäni luvannut rakastaa myötä ja vastamäessä. Pelaajan puolisona oleminen on kysynyt tahtoa. AnteroP: Minä en ymmärrä miten on mahdollista suojata itsensä toisen pelaamiselta kun arjen jakaa peliriippuvaisen kanssa. Kun toisen ihmisen ajattelua hallitsee raha ja pelit, on vaikeaa vetää rajaa ja sulkea itsensä tilanteen ulkopuolelle. Minä olen kokenut, että rahapeliongelma koskee koko lähipiiriä ja haluan kantaa ongelmaa yhteisenä. Minua on auttanut muutosprosessin hahmottaminen. Yritän suhtautua puolisoni peliongelmaan kuin syöpään: ei se sillä ainakaan parane, että käännän selkäni. Ongelman takana on edelleen se ihminen, johon rakastuin.

        Hei Veera D.!

        Olet oikeassa kun sanot, että peliongelma koskee koko lähipiiriä, sillä ongelma vaikuttaa muidenkin elämään kuin vain pelaajan kun yhdessä eletään. Pelaamista tarvitsee kuitenkin "katsella" vain sen verran, kun omat ja lähipiirin voimavarat kantavat. On hienoa, että jaksat olla miehesi vierellä ja nähdä sekä muistaa myös hänen hyvät puolensa.

        Muutosprosessi on pitkä tie, jota kulkiessa läheiset ovat tärkeitä. Lipsahduksia voi matkan varrella sattua useitakin, tärkeintä on niistä oppiminen. Kuoppia on elämän tiellä monia, ja niitä on hyvä oppia väistelemäänkin, yhdessä kulkeminen saattaa keventää matkantekoa. Tällä tarkoitan, että riskitilanteet on hyvä oppia tunnistamaan jotta niitä osaisi välttää ja niihin pystyisi valmistautumaan paremmin. Tässä voi myös pelaajan läheinen olla apuna ja tukena. Riskitilanteiden tunnistaminen voi helpottua, kun niistä voi puhua ja niihin on läheisen tuki saatavilla. Läheisen tulisi kuitenkin muistaa huolehtia omasta jaksamisestaan ja oman arkensa sujuvuudesta. Jos läheinen unohtaa pitää huolta itsestään, ei hän pysty eikä jaksa tukea myöskään pelaajaa. Läheisen oma tukipiiri on tärkeä.

        On hyvä, että olet löytänyt muutoprosessista apua. Jos et ole vielä lukenut muutosprosessista ja sen eri vaiheista nettisivuiltamme, mutta toivot saavasi niistä lisää tietoa, löydät ne täältä: http://www.peluuri.fi/tyokaluja_muutokseen/muutos_on_prosessi/

        Voimia ja jaksamista sinulle!

        Ystävällisesti,
        Peluuri-tiimi


    • gesggsgsgege

      Raylle sen verran terveisiä että niitä masiinoita ei tarvi tunkea joka paikkaan! Kauppa/kioski reissullakin ne kolikot tulee tugettua siihen koneeseen mikä on tungettu jo valmiiksi ahtaaseen kioskiin. Onneksi lähikaupassani ei ole yhtään masiinaa.

    • vierasab

      On tullut julki että avopuolisoni on peliriippuvainen. Hän pelasi todella paljon rahaa, enkä minä tiennyt asiasta mitään ennen kuin kuulin, että vastikkeet on maksamatta puolelta vuodelta. Tutkin hänen laatikoitaan ja löysin ison kasan maksamattomia laskuja, oli jo kirjeitäkin tullut vino pino perintätoimistosta. Miehen kanssa keskustelimme asian ja minä maksoin kaiken pois. Mies lupasi ettei enää pelaa ja on tästä lähin rehellinen minulle.. Mutta toisin kävi. Eilen sain selville, että pelaa edelleen ja on ison summan taas tuhlannut siihen. Hänellä nyt ei muutenkaan mikään hyvä palkka ole ja lainaakin täytyy maksaa, niin ihmettelen mistä hän rahat siihen saa. Ja on puhelimella tilannut jotain, mitä en olisi halunnut ikinä tietää. Luottamus meni, enkä tiedä mitä tehdä. auttaa haluaisin, mutta jos toinen ei pysty lopettamaan niin mitä voin tehdä? tästä asiasta ei edes saa miehen mielestä kertoa kenellekkään, kun on niin noloa. onko muuta vaihtoehtoa kun laittaa toinen hoitoon tai erota? en itse enää jaksa tätä valehtelua ja salassa pitoa.

    • vierasab

      tuohon vielä lisäys, että pelaa myös netissä pokeria ja kaiken näköisiä muita pelejä. on kertonut että ovat ilmaisia, mutta miksi en usko?

      • Hei!

        Usein rahapeliongelma tuottaa taloudellisia ongelmia niin pelaajalle kuin läheisillekin. Luottamuksen menettäminen tuntuu todella pahalta ja sen takaisin saaminen vaatii usein aikaa sekä ongelman työstämistä parisuhteen molemmilta osapuolilta. On ymmärrettävää että peliongelman salailu sekä valehtelu on vienyt sinulta voimat. Siksi onkin tärkeää että puolison tukemisen lisäksi etsit aktiivisesti keinoja joilla huolehdit itsestäsi tämän asian suhteen.
        Oman taloutesi turvaaminen on tärkeää. Pelaajan velkojen maksaminen ei pidemmän päälle ratkaise mitään, päinvastoin se usein mahdollistaa pelaamisen jatkamisen. Yhteiset asumis- ja elinkulut on hyvä maksaa yhteiseltä tililtä, ja tämän lisäksi on hyvä että kummallakin on omat erilliset tilit jottei synny tilannetta jossa pelaaja voisi käyttää esimerkiksi palkkaasi tai pankkikorttejasi pelaamiseen. Mikäli pelaaja on ottanut pikavippejä puhelimensa avulla, ovat ne laskut pelaajan vastuulla.
        Olet selvästi käynyt kumppanisi kanssa keskustelua siitä miten pelaaminen vaikuttaa sinuun ja yhteiseen elämäänne. Kuvailet miten mies kieltää asiasta puhumisen, koska se on noloa. Pelaaja kokeekin usein häpeää ja syyllisyyden tunteita omasta pelaamisestaan. Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö sinulla olisi oikeutta puhua ja hakea apua tai tukea ahdistukseen jota koet asian suhteen.
        On tärkeää että kerrot pelaajalle uudelleen rauhallisesti mutta omat rajasi vetäen, miltä sinusta tuntuu ja mitä olet aikonut tehdä asialle omalta osaltasi.
        Kysyt onko muuta vaihtoehtoa kun laittaa toinen hoitoon tai erota? Tosiasia on että aikuista ihmistä ei voi pakottaa hoidon piiriin ellei hän itse siihen ole motivoitunut. Moni läheinen tarvitsee omaa aikaa pohtia voimavarojaan, halukkuuttaan jatkaa peliongelmaisen rinnalla ja tukea elämäntilanteeseen. Aina tilanteen ei tarvitse johtaa eroon saakka. Jos silti ero tuntuu sinusta oikealta ratkaisulta on tärkeää että et jää yksin pohtimaan asiaa vaan saat siihenkin tukea. Onneksi monenlaista tukea onkin tarjolla niin läheisille kuin pelaajille, yksin tai yhdessä.
        Yksilö ja pariterapian lisäksi on erillaisia ryhmiä johon voi omainen tai pelaaja osallistua joko netissä tai livenä. Pelaaja voi saada vertaistukea esimerkiksi oman paikkakunnan GA-ryhmän kautta tai A-klinikalla toimivista ryhmistä. Apua ja tukea voi hakea A-klinikalta, terveyskeskuksesta, mielenterveystoimistosta, psykiatrian poliklinikalta, seurakunnasta ja Kauniaisten, Vantaan sekä Helsingin asukkaat Peliklinikalta. Keskustelutukea ja paikkakuntakohtaista tietoa hoitomahdollisuuksista voi saada soittamalla Peluurin Auttavaan puhelimeen 0800 100 101 arkisin 12-18.00. Puhelut ovat ilmaisia ja maksuttomia.

        Mainitsit myös että osana ongelmaa on nettipokeri sekä muu netissä tapahtuva pelaaminen.

        Peluurin kotisivuilta lötyy ohjeet pelitilien sulkemiseen:

        http://www.peluuri.fi/tyokaluja_muutokseen/pelisivujen_sulkeminen_ja_pelikielto/


    • peliongelma nuori

      Onko olemassa vertaistukiryhmiä peliongelmasta kärsiville ja siitä selvinneille, ilman että tarvitsee kirjautua sisään johonkin hoito-ohjelmaan tai klinikalle?

      Olen vasta reilu parikymppinen miehen alku, mutta siitä huolimatta olen ehtinyt pelata jo tuhansia euroja, tarkkaa summaa en tiedä enkä edes halua alkaa laskemaan. Vippejä on tullut otettua vain ja ainoastaan pelaamisen takia/sitä varten. Tosin kaikki vipit olen aina maksanut ajallaan, joten luottotiedot on onneksi kunnossa(toistaiseksi). Tällä hetkellä pidän taukoa opiskeluista ja olen töissä, tarkoituksena saada jotain säästöön tulevia opiskeluita varten. Kuitenkin koko viime kesän palkkarahat on hävinnyt kuin tuhkatuuleen ja arvaatte kyllä minne.

      Tässä on nyt vajaa vuosi aikaa laittaa asiat kuntoon ja järjestykseen ennenkuin pitäisi lähteä koulunpenkille. Ajatus köyhästä opiskelijasta joka on peliongelmainen, saa melkein oksennuksen lentämään! Nyt on jo vaikeeta miten sitten kun, työt loppuu ja rahan tulo lakkaa.. VOIVOI!

      Olen nyt ollut vajaa kaksi viikkoa pelaamatta mitään rahapeliä, ja tuona aikana ei ole kertaakaan edes tehnyt mieli pelata. Mutta olen aikasemminkin onnistunut olemaan pelaamatta pidempiä aikoja, mutta jossain vaiheessa retkahdus on aina tullut. Kukaan kavereistani/läheisistäni ei tiedä asiasta, paitsi vanhemmat joille jäin kiinni asiasta kesällä. Tosin vanhemmatkin luulevat että en ole peleihin kajonnut kesän jälkeen, mutta toisin on käynyt. Nyt kohta olen peleistä sen pari viikkoa ollut erossa ja tuntuu tosi hyvältä. Haluan todellakin jatkaa näin, joten vertistuki voisi olla hyvä apu asiassa.

      Reilu tuhat euroa on kaikenlaisia vippejä sun muita maksettavana, mutta niistä selviän ilman ongelmia vielä tämän vuoden puolella. Eli vielä ei mitään suurta tuhoa ole kerennyt tapahtumaan, tietenkin menetety rahat harmittaa mutta sille ei enää voi mitään. Mutta tulevaisuus on harmaan peitossa, jos en saa ongelmaani hallintaan.

    • Hei!

      Kuulostaa siltä, että suhtaudut tämänhetkiseen tilanteeseesi vastuullisesti ja on hyvin hienoa, että hahmotat riskit pelaamisesi suhteen. Kannustamme sinua pelaamattomuuteen ja onnittelemme kahden viikon pelaamattomuusjaksosta.

      Taloutesi hallinnan puolesta voisi olla tarkoituksenmukaista ja hyödyllistä, että kävisit läpi tulosi, menosi ja velkasi. Hyvällä suunnittelulla pääset tavoitteeseesi. Esimerkiksi Marttaliiton nettisivustoilta löydät hyviä ohjeita ja vinkkejä taloudenhallintaan: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/.

      Takuu-Säätiön maksuton velkalinja auttaa kaikissa rahahuolissa arkisin klo 10-14. Puhelinnumero on 0800 98 009. Heidän nettisivustoiltaan löydät myös paljon hyvää tietoa taloudenhallintaan liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi talouspäiväkirjan: http://www.talouspaivakirja.fi/.

      Gamblers Anonymous - Nimettömät pelurit järjestävät paikkakuntakohtaisesti pelaajien vertaisryhmiä. Tällä hetkellä pyörivät ryhmät löydät GA:n nettisivuilta: http://www.nimettomatpelurit.fi/ryhmat.htm.

      Lisätietoa myös muista Suomessa järjestettävistä vertaisryhmistä löydät Peluurin nettisivuilta: http://www.peluuri.fi/mista_apua/vertaisryhmat/.

      Pelivoimapiiri on anonyymi, valtakunnallinen ja maksuton tekstiviesti- ja internetpalvelu liikaa pelaaville ja heidän läheisilleen. Lisätietoa löydät täältä: http://web10350.web1.kuulalaakeri.fi/.

      Helsingin Peliklinikalla sijaitseva Tiltti tarjoaa tietoa ja tukea peliongelmaan. Avoin kahvila on auki maanantaista perjantaihin klo 15-18. Tuona aikana Tiltissä voi poiketa nimettömänä ja ilman ajanvarausta. Lisätietoa myös Tiltin muusta toiminnasta löydät osoitteesta www.tiltti.fi.

      Jos pelaamisen hallinta mietityttää ja haluat luottamuksellisesti keskustella tilanteestasi tai saada tietoa esimerkiksi peliongelman hoitomahdollisuuksista, voit soittaa Peluuriin arkisin klo 12-18. Puhelinnumero on 0800 100 101.

      Ystävällisin terveisin,
      Peluuri-tiimi

    • totuusesiin

      Manipuloivatkko kasinot peliohjelmia? Ovatko voitot satunnaisia vai pyöriikö niissä 'pelaajakohtaiset ohjelmat' ?

    • Hei!

      Pelikysymyksiin ja peliyhtiöiden toimintaan liittyviin asioihin voit pyytää neuvoa esimerkiksi kasinon henkilökunnalta tai peliyhtiön asiakaspalvelusta. Tällä palstalla keskustellaan liikapelaamiseen liittyvistä riskeistä ja haitoista, peliongelmasta ja keinoista, joilla siitä voi irtautua.

      Ystävällisin terveisin,
      Peluuri-tiimi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1540
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1255
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1176
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1044
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      852
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      381
      751
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      124
      709
    Aihe